Child's Play (1988)

Alternatieve titel: De Pop

Horror

geregisseerd door Tom Holland
met Catherine Hicks, Chris Sarandon en de stem van Brad Dourif

De ellende begint als de kleine Andy ontdekt dat zijn pas gekregen pop 'Chucky' bezeten is door de ziel van een gruwelijke moordenaar. Een serie duistere en vooral ijzingwekkende moorden volgt. Dan probeert de pop bezit te nemen van Andy's geest.

avatar van tattoobob
ashley96 schreef:
Erg leuke film om een keer gezien te hebben!! Echt en klassieker in zijn genre maar idd wel wat verouderd. Kwam er nou een remake van??

Nee geen remake,gewoon een vervolg op de andere films.

ipman-99
"You stupid bitch! You filthy slut! I'll teach you to fuck with me!" ... " !!!

Fantastische Horror-klassieker met Chucky !!! Heerlijke zoveelste heropfrissing !
Fantastisch om ook weer deze film(s) vanonder het stof te halen, mede ook door
het nieuwe deel "Curse Of Chucky" !
Dit origineel van 1988 is en blijft een geweldige griezelfilm met de legendarische pop
Chucky in de hoofdrol ! Natuurlijk is dit puur nostalgie ..., maar eentje die zijn kracht bewaard
heeft !

avatar van Chelsea94
tattoobob schreef:

Nee geen remake,gewoon een vervolg op de andere films.

Er komt wel degelijk een remake! Genoeg info over te vinden op google.

The Curse staat compleet los hiervan.

avatar van tattoobob
Oke zou kunnen...
Ik dacht dat jullie het over The curse hadden ..vandaar!

Is vermakelijk alleen het einde kon wat beter

avatar van DragQueen
Een Horror klassieker zonder twijfel. Al doet het bij herziening tegenwoordig wat gedateerd aanvoelen, Toch een hoogstaande horror, met een sterk gebrachte sfeer en verhaalsopbouw. De enge pop Chucky maakt hier zijn entree, en veroverd terecht een plek tussen de horror iconen van weleer. Natuurlijk speelt er bij de beoordeling wat nostalgie mee, maar buiten dat blijft het een sterke film in het genre, die vrijwel niets aan kracht heeft ingeboet door de jaren heen. De vervolgen konden dit niveau helaas niet allemaal handhaven. 4,5 Ster.

avatar van analist
In 1988 een topper onder de horror films, nu een beetje outdated naar mijn mening maar kijkt nog steeds vlot weg.

avatar van dutchtuga
Met recht een horrorklassieker die een nieuw horroricoon ter wereld bracht: Chucky. Lees hieronder mijn recensie van dit eerste deel uit de Child's Play reeks:

Child's Play (1988, Tom Holland) - cultmoviesreviewed.com

avatar van Rujar
Alternatieve titel: De Pop

avatar van alexspyforever
Lang geleden dat ik deze heb gezien. Hoewel ik wel van het thema killer dolls houdt, vond ik deze toch niet zo geslaagd. Persoonlijk vond ik Dolls (1987) en Dolly Dearest (1991) beter. Wellicht heeft het te maken dat ik poppen meer met meisjes associeer en Chucky nogal dom uit zag zien. Ik vond het ook een beetje een vreemd uitgangspunt een jongen die graag een pop wil voor zijn verjaardag, lijkt me al uitzonderlijk ook al is het een jongenspop. Een teddybeer was misschien logischer geweest.

avatar van Tiany
Spannend, leuk, grappig, griezelig...de eerste film was zeer goed, met de volgende films ging het snel bergaf, dit is wat ik er van vind natuurlijk.

avatar van Tommy De Vito
Op het gebied van horror is Chucky uitgegroeid tot een legendarisch 'monster'.. Dit speelgoed is gewoon niet stuk te krijgen..

Prima horrorfilm, met een aantal goede schrikmomenten. Mooi gefilmde 'donkere' en sfeervolle scenes waardoor de film een grimmige sfeer krijgt. Het verhaal is prima uitgewerkt. Op het acteervlak kon het iets scherper, maar storend is het niet. Al met al een goede horrorfilm die vaak genoeg te kijken valt, want de pop Chucky blijf interessant om naar te kijken, voor mij dan ! 3,5

Een enge, dodelijke griezelfilm, die met vaart en vooral in het begin aansprekend gebracht werd, maar na verloop van tijd was het kruid verschoten, alhoewel de finale wel weer pakkend was. Jammer dat het verhaal, ondanks enige gelukte spannende momenten en scènes vol bloederig geweld, zo dun bleek te zijn. De speciale effecten die de pop, met de geest van moordenaar, tot leven brachten waren knap bedacht.

avatar van blackhawk1100
Voorbije avond heb ik deze film gezien en deze vond ik de moeite om mijn 1ste bescheiden recensie te schrijven.
Nu, child's play heeft me na hoge verwachtingen tot grote spijt zeer verveeld. Spanning was voor mij nauwelijks merkbaar en ook de pop chucky vond ik, als je tenminste zelf geen 5 jaar oud bent, zeer triest.
Nu, ik kan me inbeelden dat je even schrikt als een pop blijkt te leven en u aanvalt.. .
Echter een mens met een beetje overlevingsinstinct zou deze gemakkelijk kunnen afslaan.

Om even terug te komen op het mes dat chucky gebruikt. Als liefhebber zijnde is het duidelijk te zien dat het mes in vele scenes zo fake is als het platieken mesje dat je aan u 3 jaar oude dochter geeft om kokkin te spelen.. Triest.

Dan de acteurs.. . Deze zijn zoals ik verwacht had zeker niet de mensen die de film zouden moeten "maken". Weinig echte gevoelens merkbaar en zeer veel duidelijk gespeelde situatie's waar het dik opligt dat ze de scene 1000 keer opnieuw hebben moeten doen.

Echter tot slot wil ik even melden dat het Idee achter chucky wel zeer goed bedacht is en ergens wel een basis voor een zeer leuke film zou kunnen zijn. Echter komt het bij deze er voor mij persoonlijk zeker niet uit.
Dus krijgt deze "kinderspel" voor mij 1,5.

avatar van dvdfreak123
Blijft een goeie klassieker he de eerste childs play al de zoveelste keer dat ik hem zie en hij blijft fantastisch. Super

avatar van kimberlyVD
Hmm, hier had ik toch wel meer van verwacht.

Om te beginnen vond ik het acteerwerk van zowat iedereen gewoon slecht. Tenzij je een B-film verwacht...
Vooral Catherine Hicks vond ik verschrikkelijk. Geen enkele moment kreeg ik het gevoel dat ze bang was.
En de kleine Andy, tcho, die viel nog wel mee. Al heb ik andere kinderen wel al stukken beter zien acteren.

En hoe zwak ik het acteerwerk ook vind. Moest het verhaal nu nog op iets slaan, had ik daar wel mee kunnen leven. Maar de ene na de andere *WTF* scène springt tevoorschijn. Had Andy's moeder na de moord op haar vriendin, echt niet méér schrik in haar huis? Vreemd hoor. Moest ik in haar plaats zijn, ik bleef daar toch niet. Want als Andy het niet gedaan heeft, en Chucky ook niet (volgens haar toen nog). Dan wil dat vermoedelijk toch zeggen dat er nog iemand in huis is? Maar nee, daar denkt ze blijkbaar niet aan. Moedige dame. En zo zijn er nog eindeloos veel totaal ongeloofwaardige scènes.
En dat neemt dan ook volledig alle spanning weg... En net als blackhawk1100 hieronder al zei; chucky zelf is allesbehalve eng. Evenals de moorden... Die zijn gewoon saai. Ik had toch iets meer inspiratie verwacht. Het idee op zich klinkt eng maar de uitwerking is gewoon enorm zwak. Jammer want hier zat toch wel potentie in.

Het idee van een pop voor jongens is eigenlijk ook al wel een beetje vreemd. Ok, dit is geen 'baby-verzorg en vertroetel-mij' pop maar toch.. En dan die naam.. 'good-guy'... Wie verzint het?
Oh ja, waar ik plots ook nog aan denk; de synchronisatie van Chucky z'n dialogen en de beweging van zijn mond zijn in mijn ogen ook totaal mislukt en past ook de stem gewoon niet bij hem.

Al kan ik ook wel niet zeggen dat ik de film rotslecht vond. Ik kon er al bij al de humor nog wel in zien en echt verveeld heb ik me dan ook niet gedaan.
Ik bekijk 'm gewoon meer als komedie en dan is hij nog wel te doen.

Maar al bij al toch wel een teleurstelling dus.

kimberlyVD schreef:
Hmm, hier had ik toch wel meer van verwacht.

Ik bekijk 'm gewoon meer als komedie en dan is hij nog wel te doen.

Maar al bij al toch wel een teleurstelling dus.

Ben het hier wel grotendeels mee eens. Ik heb na de eerste uit deze reeks ook meteen afgehaakt. Vooral het idee van een pop voor jongens vond ik al heel raar, als het nu een buiksprekerspop was geweest daar was ik nog kunnen inkomen. Moest je interesse hebben voor poppenfilms met een beter verhaal en engere poppen dan Chucky kan ik je de volgende aanbevelen:
Dolly Dearest
Pinocchio's Revenge
en my personal favorite die een kruising is tussen horror-fantasy en comedy: Dolls (1987)

avatar van Kondoro0614
Child's Play

Wij hebben het altijd met een paar vrienden over indelingen van films. Wanneer wij een horror film kijken, en hij is bijvoorbeeld Child's Play. Dan noemen wij dit een "Beginners filmpje". Leuk om te zien, maar het is niet echt wat je vaak nu ziet... Kwa Horror valt het namelijk heel erg mee in deze film... Een pratende pop kan voor vele eng zijn, geloof ik best. Dan heb je Alex Vincent in de film, die eigenlijk in vrij weinig andere films speelt dan de Chucky films. Achja, ieder zijn keuze natuurlijk Catherine Hicks deed het ook wel leuk en ja, ook Brad Dourif, onze Chucky deed het leuk... Als de stem natuurlijk, want Chucky is een pop haha...

Ik denk dat voor vele mensen Chucky 'Eng' is.. Naja, ik vond er niet heel veel aan want vandaag is al de zoveelste keer dat ik de film gezien heb.. De Fodoo man, was wel wat scary shit, en ja de rest meh, kan er mee door... Het is niet meer zoals ik hem vond, wel een echte klassieker natuurlijk.

Mijn 3.0* blijft staan.

avatar van Antonev
Dit blijft gewoon een fantastisch sfeervol horror filmpje. Juist het idee dat het jongetje wist dat die pop een killer was, maar dat niemand hem geloofde vond ik echt eng. De kracht van deze film neemt natuurlijk wel wat af wanneer je ouder wordt, maar het blijft gewoon zeer vermakelijk.

avatar van Antonev
alexspyforever schreef:

Dolly Dearest
Pinocchio's Revenge

Toch wel een beetje een ouderwetse opvatting dat jongens die met poppen spelen 'raar' is. Sinds halfweg de jaren 60' zijn er al poppen voor jongens (Action man bijvoorbeeld). De 'Good Guy' werd in de film gepresenteerd als speelmaatje en was er ondermeer als bouwvakker, brandweerman en honkballer. Lijken me toch wel dingen waar vooral jongens interesse in hebben.

Ik heb me er in de film in ieder geval nooit aan kunnen storen. Het idee was niet eens in me opgekomen tot dat ik jullie reacties hier las.

Antonev schreef:

Sorry, ik had me blijkbaar niet goed genoeg uitgedrukt. Tuurlijk is een pop nu niet meer zo raar als cadeau voor jongens, heb je volkomen gelijk in. Maar ik vond Chucky niet echt als een jongenspop uitzien. Als een meisje hem als cadeau had gekregen dat had denk ik toch iets beter gewerkt. Maar ik betwijfel of ik em dan veel beter zou hebben gevonden.

avatar van stfuympos
Ik vind het maar een enge pop dus niet echt om als cadeau te geven mocht het geen film zijn geweest.

avatar van LPereboom
Goede horror klassieker met een creepy personage! Goeie scene's af en toe eens verschoten

avatar van baspls
"Hi, I'm Chucky. Wanna play?"

Toch wel een klassieker. Toen ik hem op Netflix zag staan toch maar even bekeken. Ik kan me herinneren dat op de basisschool iedereen vertelde hoe eng deze film was maar nu ik hem gekeken heb valt dat natuurlijk heel erg mee.

Brad Dourif kan altijd goed over-the-top acteren en hier geeft hij dan ook prima een stem aan de moordlustige pop Chucky. Verdere acteerwerk is te doen maar niet heel erg geweldig. Alex Vincent deed het niet heel slecht voor iemand van 7 jaar oud, maar werd af en toe een beetje vermoeiend. In de scène dat hij huilt omdat Chucky hem gaat vermoorden moet de regisseur wel een lolly van 'm afgepakt hebben, die tranen waren echt .

Het concept is geniaal maar het verhaal is zeer matig. Het hele voodoo-gebeuren is nogal vaag en er zaten een hoop gaten in het verhaal. Als je een goede film met moordende poppen wilt zien kun je beter Dolls van Stuart Gordon kijken, die heeft veel meer sfeer en is minder komisch.

Wel ziet het er allemaal prima uit. De animatronics die voor Chucky zijn gebruikt waren best goed en de mondbewegingen waren zelfs bijna synchroon. De rotoscoping effecten en stunts mogen er ook wezen. Af en toen had de film wat weg van een actiefilm, met al die rondvliegende auto's.

Van mij hadden ze de film wat spannender mogen maken. Wat meer mysterie over of de pop nou leeft of niet. En ze hadden een beter mysterie moeten bedenken dan de Voodoo. Chucky was wel erg komisch en best creepy hier maar misschien was iets minder over-the-top beter geweest.

Leuk om een keer gezien te hebben maar ik denk niet dat ik de vervolgen ga kijken.

avatar van krosnicky
Goeie horror nog niet zoveel hore als in de latere films maar nog best spannend

avatar van Rico Rüdiger
In het kader van Halloween wou ik toch nog wel een leuk filmpje zien. Child's Play is me erg goed bevallen, vooral om de humor want het horrorgedeelte viel nog best mee. Het enige moment dat het echt een beetje creepy werd was op het moment dat Chucky bij die foodoo man zat. Zonder twijfel is de introductie van Chucky een icoon in de horrorwereld en ik ga de vervolgen zeker eens opzetten binnenkort.

avatar van speliz
Net herzien...zelfs meer dan 20 jaar later. top filmpje...

avatar van Argyle
Leuk horror filmpje.

Goeie film waarin een klein jongetje een pratende pop voor zijn verjaardag krijgt. Een prima concept voor een horrorfilm als deze. De special effects omtrent de pop zien er goed uit (zeker van voor het cgi-tijdperk). Een paar leuke one-liners, een aantal spannende momenten en een redelijk brute finale. Verder valt deze film ook in de categorie jeugdsentiment.

avatar van DutchTakeshiro
Zonder twijfel een briljante klassieker in horror land. Child's Play weet mensen met een poppenfobie (en dat zijn er aardig wat naar mijn idee) de stuipen op het lijf te jagen. Het uitgangspunt van de film is niet echt bijzonder maar de uitwerking ervan is geniaal. Regisseur Tom Holland, een ervaren man op het gebied van horror (The Langoliers en Thinner zijn allebei goed) heeft van Child's Play een goed afgewerkt product weten te maken. Andy Barclay, gespeeld door Alex Vincent, speelt een schattig jongetje die vrijwel cliché loos een prima acteerprestatie weet neer te zetten.

De pop Chucky wordt onder andere tot leven gebracht door Brad Dourif. Hij is kort in het begin te zien als de satanist/moordenaar Charles Lee Ray en leeft daarna voort in een Good Guy pop. Het ideale speelgoed voor kinderen. Op het eerste gezicht lijkt de pop een vrolijk jongetje met rood haar maar als de ziel van Charles Lee Ray er in woont is het gauw gedaan met de schattigheid. De pop verandert meteen in een horror icoon die de meeste mensen hun hele leven lang bij zal blijven (toen ik 15 was ging ik met mijn familie naar Universal Studios in Los Angeles en daar in het spookhuis kreeg ik Chucky achter me aan, geweldige herinnering). De animatie van de pop is bijzonder goed en het is zeker een goede prestatie als je beseft dat dit voor het cgi tijdperk is. Chucky komt volledig tot zijn recht door de robottechnieken.

Child's Play is uiteraard een horror maar heeft ook een vleugje komedie die geweldig tot zijn recht komt. De stem van Brad Dourif en zijn uitspraken als Charles Lee Ray zijn lekker grof en vermakelijk. Een aantal scènes zijn angstaanjagend en stralen pure kwaliteit uit. De puik uitgevoerde horror scènes vergezeld door de enge muziek maken van Child's Play een waar festijn. Een film die ik jaarlijks, samen met de andere twee Child's Play films, met veel plezier herzie.