Child's Play (1988)

Alternatieve titel: De Pop

Horror

geregisseerd door Tom Holland
met Catherine Hicks, Chris Sarandon en de stem van Brad Dourif

De ellende begint als de kleine Andy ontdekt dat zijn pas gekregen pop 'Chucky' bezeten is door de ziel van een gruwelijke moordenaar. Een serie duistere en vooral ijzingwekkende moorden volgt. Dan probeert de pop bezit te nemen van Andy's geest.

avatar van 606
dat zo'n pop je toch kan laten schrikken erg mooie horrorfilm.

5 sterren

avatar van Halcyon
Als kind mocht ik deze niet kijken omdat het 3de deel uit de reeks als inspiratiebron gold voor de moord op een peuter in Engeland.
Jaren nadien toch maar gekeken en eigenlijk is het maar slappe koek. Zonet nog eens herzien en helaas moet ik hetzelfde concluderen. Het verhaal en structuur hebben veel weg van A Nightmare On Elm Street, maar van echte spanning is er nooit sprake. Chucky is nu eenmaal niet "eng" meer als je de 20 gepasseerd bent . Maar voor de kleintjes onder ons zeker een must!

Geinig.

Vroeger vond ik deze enorm eng. En Chucky zelf zit er nog steeds "verkeerd" uit. Iets is er fout met dat popje. Zelfs al was er nooit een film van gemaakt, zou hem als kind ook niet moeten hebben denk ik.

Verder wel totaal bagger acteerwerk en visueel is het allemaal pover. Chucky zelf is dan wel indrukwekkend gemaakt, de afwerking van de film is '9 to 5' niveau.

Jammer, hoewel de film nu toch ook niet meer zo eng is, en er van het popje ook niet meer veel dreiging uitgaat. Wel nog een leuke climax, en het popje blijft ook een lekkere klootzak.

3*, met een goeie * retro value denk ik. Binnenkort de rest maar een keer kijken.

avatar van Demoniac
Ik dacht dat ik alle delen van Chucky wel eens gezien had, maar deze heb ik net gekeken op tv. (Ik had High Fidelity ook graag willen zien, maar er was tennis op. Was laatst ook al zo met darten op SBS. Bah; laat de sport dan liever over aan de NOS.) Oke; dit eerstye deel had ik nog niet eerder gezien en dat verbaasde me. Wel positief overigens. Het is wat mij betreft meer komedie als horror, maar in dit geval vond ik het wel een geslaagde combinatie. Laatst zag ik Evil Dead 2 en daar vondt ik het niet zo geslaagd. Anyway, deze film is wel zeker de moeite waard. Lang niet alles is geloofwaardig, maar het verhaal loopt op zo'n manier dat het allemaal wel te accepteren is, vooral door de humor die er in verwerkt is. Ook is het af en toe wel spannend.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Er zou een remake komen van deze film volgens verschillende fansites van de pop. En er wordt telkens benadrukt dat er geen computeranimatie zou gebruikt worden, maar terug een pop zoals vroeger. De maker van de pop (uit de stal van Muppets en Sesam Sraat) zou ook terug z'n medewerking verlenen. Benieuwd of het er van zal komen. Deze film blijft in elk geval een semi-cult film die voor typische 80's-horror zorgt.

avatar van Ajax&Litmanen1
Mooie klassieker met 1 van de leukste horrorkarakters in de hoofdrol. Chucky is cool. Chucky is wreed en heeft een diepzwarte vorm van humor die ik erg leuk vind. Het is gewoon een redelijk creapy film die ik als kind erg goed vond. Nu is ie verre van eng, meer erg vermakelijk. Genoeg leuke kills en sterke scene's.

avatar van Vinokourov
Wel een geinige horrorfilm, die redelijk representatief is voor de jaren '80. Wel jammer dat de film op het eind teveel doordraaft en het kleine jochie zijn zinnen vervelend opdreunt.

avatar van Metalfist
Andy Barclay has a new playmate who's in no mood to play

Horror is een genre waar ik niet zo bijster veel van ken. Mezelf voorgenomen om toch eens de bekendere figuren aan het werk te zien. Na Freddy Krueger en Michael Myers was het de tijd aan Charles Lee Ray, beter bekend als Chucky, te zien moorden.

Alhoewel dat ergens niet helemaal klopt. Het is niet de eerste keer dat ik iets van Chucky zie want in een ver verleden heb ik al wel Bride of Chucky en Seed of Chucky gezien maar die waren meer humoristischer aangelegd. Dat neemt niet weg dat de Chucky uit de Child's Play reeks niet lijdt aan hetzelfde mankement maar gelukkig weet Holland het mooi te doseren waardoor er een aantal geweldige one-liners overblijven en dat de sfeer van de film toch meer naar het horrorachtige neigt. Dit komt vooral natuurlijk door maar één personage, de pop himself. De makers van de pop hebben gewoon een uitstekende job afgeleverd. Chucky ziet er op het eerste gezicht niet zo heel angstaanjagend uit maar heeft vaak toch iets krankzinnig over iets hangen. Het is sowieso al knap dat je van iets van een kleine meter zo'n horror icoon kunt maken maar toch, het is uitstekend gedaan.

Alle respect voor de makers maar het is dankzij de geniale vertolking van Brad Dourif dat Chucky is geworden tot wat hij nu is. Zowel als 'gewone' acteur in de openingsscène in de film, waar hij me trouwens extreem hard deed denken aan Bob uit Twin Peaks (ik zag zelfs een soortgelijke trapscène), is hij uitstekend maar Chucky komt pas echt tot leven als hij zijn stem er aan leent. Persoonlijk vind ik het idee van een remake verschrikkelijk maar als Dourif zich ervoor leent is er toch al een groot deel van mijn zorgen weg. Catherine Hicks speelt haar rol als moeder wat gewoontjes maar er werd ook niet meer verwacht. Het is alleen jammer van Alex Vincent die de rol van de zoon, Andy, op zich neemt. Een groot probleem dat ik vaak heb is dat ik vind dat kinderen een film serieus kunnen verneuken en Vincent komt op het randje. Het kind kan simpelweg niet acteren en is met zijn hoge stemmetje een marteling om naar te zien. Verschiet er dan ook niet van dat hij maar in vier andere films heeft gespeeld na deze. Het verhaal zelf is trouwens redelijk ongeloofwaardig maar dat stoort eigenlijk helemaal niet. Het enige dat er een beetje begon over te gaan waren de vele occulte verwijzingen doorheen heel de film. Al zat daar wel een geweldige scène tussen Chucky en die neger waar Chucky aan de hand van een voodoo pop zijn leermeester even bedankt.

Chucky is een personage dat bij mij in hetzelfde lijstje mag worden gezet als Freddy of Michael Myers. Dit eerste deel is simpelweg een uitstekend begin en ik ben dan ook wel benieuwd naar de andere Child's Play delen.

Een spannende film om naar te kijken. Lekker griezelen. Deel 1 is dan ook het beste deel uit de reeks. Ik vind dit een aanrader voor mensen die van horror houden.

avatar van jeroentjuhhhhh
I'm your friend till the end

Eerste Child's play die ik heb bekeken, voor zover ik me herinner.
Heb al wel Seed & Bride of Chucky gezien, die vond ik wel tof maar eigenlijk alleen dankzij Chucky.

Op het eerste gezicht is het niet eens een echt angstaanjagende pop maar hij laat, hoe verder de film vordert, toch zien een creepy killer te zijn. Hij ziet er erg puik uit en vooral wanneer hij afgebrand is was het indrukwekkend, erg toffe eindscéne leverde het op.

Enige puntje van kritiek is dat irritante jong, met z'n slome monotone stem, gatverdamme wat een aanfluiting.
Verder voelt de hele film lekker vertrouwd aan, weinig tot geen dode momenten en zelfs voor de huidige standaard houd deze zich nog goed staande dankzij de humor en een heerlijke sfeer.

Ben benieuwd naar de andere Child's play delen, maar die zullen ongetwijfeld flink minder zijn. 4*

avatar van Karl van H.
Hoewel de oppervlakkige kijker gerust kan genieten van Child's Play als parodie op de slasher, valt de film voor de geoefende filmkijker vooral op vanwege zijn onverbloemde kritiek op de consumptiemaatschappij. Wát een prachtige, absurdistische diepgang!

Inmiddels al een klassieker geworden in het horror genre en ik moet zeggen dat het eerste deel ook gewoon goed was. Het eerste deel was tenminste nog fris en en ook boeiend (zelfs een beetje spannend). De delen die daarna kwamen waren allemaal minder en vanaf deel 4 nam de humor de boventoon. Wie is er vroeger als kind niet opgegroeid met Chucky films

avatar van FillumGek
Dit was een van mijn eerste horrorfilms die ik vroeger zag. Als kleine jongen was het best eng dat iets onschuldigs als een pop tot leven zou kunnen komen en je nog wilt vermoorden ook. Aan de andere kant zag ik ook toen al in hoe cool Chucky eigenlijk was, en nog steeds is. Net maar eens herzien, na meer dan tien jaar. Een nostalgische trip.

Deze film is een ideaal begin voor een klein kind om je liefde voor horror te ontwikkelen, zoals dat bij mij is gegaan. Juist omdat Child's Play vooral jongere kijkers angst aan zal jagen, terwijl de volwassenen er om zullen lachen. Het concept is namelijk geniaal. Iedereen heeft vroeger wel een favoriete knuffel gehad. Het is je beste vriend, maar wat als die tot leven komt en opeens je ergste vijand wordt? Een nachtmerrie voor ieder kind. De Good Guy-pop is leuk vormgegeven, en ziet er in combinatie met een boze blik en mes ook nu nog angstaanjagend uit. Iedere scene met de pop heeft dan ook een bepaalde spanning, zeker tot aan het moment waar hij echt tot leven komt. Want wanneer is dat moment? De goede score tilt de gehele sfeer ook naar een hoger niveau.

Het valt me nu pas op wat voor een vreselijk gedrocht die hele Andy is. Vroeger stoorde ik me er niet aan, maar die enorm monotone stem, zijn Good Guy apenpakje en zijn downie karakter deden me verlangen naar een langzame pijnlijke dood voor de jongen. De rest van de cast is absoluut niks bijzonders, alleen Dourif is duidelijk te herkennen in Chucky die een goede stem heeft.

Alle moorden in deze film zijn me altijd bij gebleven, dus dat zegt wel wat over de indruk die de film vroeger heeft gemaakt. Leuk om terug te zien, sommige zijn nog steeds bruut, maar met de horrorervaring die ik door de jaren heen heb opgedaan niks schokkends meer. Tijd om de vervolgen ook maar eens te herzien. Chucky is toch stiekem een guilty pleasure van me.

avatar van Elineloves
Herzien, en een halfje erbij.

Deze film is natuurlijk jeugdsentiment. Chucky stond aan het begin van mijn fobie voor poppen. Ik ben inmiddels 22 jaar, dus niet meer dat bange jonge kindje die stiekem naar Child's Play keek terwijl ze wist dat ze dat niet moest doen, maar ik vind Chucky nog steeds een griezel.

Het verhaal is natuurlijk te bizar en vreemd voor woorden, maar de manier hoe dit in beeld wordt gebracht is verfrissend en -zeker voor die tijd- origineel. Inmiddels zijn we al heel wat 'moordende poppen' verder en is Chucky lang niet meer zo eng als dat hij geweest is, maar af en toe liep er toch een kleine rilling over mijn lijf. Juist door de suspense, ookal weet je in grote lijnen wel wat er gaat gebeuren, je krijgt het niet direct in beeld. Je fantasie doet het werk, en dat is prettig. Echt eng is het niet, maar de spanning is voelbaar. Het moment waar moedertjelief de batterijen ontdekt in de doos en weet dat er iets niet pluis is, is dan ook één van de spannendste scènes.

Lekkere pulp. Een ding is zeker, mijn kinderen krijgen later geen roodharige pop. Nouja, laat ik het er maar op houden dat ze geen lookalikes van Chucky krijgen, maar dat ik het ga houden bij de 'veilige' Baby Born. Hoewel, veilig?

avatar van Spetie
Een vermakelijke horrorfilm, die ik vroeger eng vond, maar die dat tegenwoordig niet meer is.

Toch maakt dat de film zeker niet minder. Jaren later is de film misschien op sommige punt ietwat gedateerd te noemen, maar qua sfeer zit het verder wel goed. Chucky is gewoon een behoorlijk grappige film, die van begin tot einde vermaakt. Het is een prima concept. De knuffel/pop van een kind, waar hij zich veilig bij voelt, wordt zijn grootste vijand.

Het acteerwerk is niet geweldig, maar Chucky is gewoon erg cool en steelt absoluut de show in deze film. Brad Douriff heeft er de perfecte stem voor en leeft zich er ook helemaal in uit. De diverse moorden in de film zijn afwisselend en soms best origineel, al maakt het tegenwoordig allemaal wat minder indruk, omdat men tegenwoordig wel wat gewend is.

Child's Play is en blijft een fijne film en de stem van Chucky is gewoonweg onvergetelijk.

avatar van stultmeister
Een film die in die tijd erg cool was. Niet voor niets is chucky een van de griezelhelden die in het rijtje thuis horen van: michael myers, freddy krueger, jason e.d.

Tegenwoordig is het geen geweldige film, en het acteerwerk van enkele personages is ook niet subliem. Toch heeft deze film een nostalgische waarde die ik ook bij mijn laatste keer kijken (gisteren) kon waarderen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Gebeten pop.

Ondanks dat de film over een moorddadige speelgoedpop destijds succesvol genoeg was om te ontaarden in een lange reeks, leert herzien van deze griezelklassieker dat dit werk de tand des tijds niet goed heeft doorstaan. Zeg maar gerust: erdoor hard is gebeten. De acteerprestaties en dialogen zijn tenenkrommend en de scènes met de pop leunen veel te vaak op suggestie en geklungel naar iets waar menige Oz of Henson zich voor zou schamen. En dat anno 1988.

Doorsnee.

avatar van RuudC
Je moet wel een malloot zijn wil je zo’n lelijke pop voor je koter kopen. Van de bekende serie had ik tot voor kort alleen de laatste twee films gezien. Ik kan de vinger er niet op leggen, maar de eerste film vond ik eigenlijk een stuk vermakelijker. Op een of andere manier had ik het idee dat de humor niet zo infantiel is. Child’s Play is wel lekker macaber. Zeker de omgang van Andy met de pop. Iets wat regelmatig nog wel humoristische situaties oplevert. Brad Dourif levert prima voice acting af. Van de minder bekende acteurs vind ik hem absoluut een van de beste.

Binnen dit redelijke verhaal vormt Chucky een leuke spil. Voor de verandering gaat men eens niet uit van een duffe vloek, maar wordt er voodoo toegepast. Dat niet alles zoals gepland gaat, zorgt voor fijne wraakgevoelens en acties die daaruit voortvloeien. Het is een leuke film, omdat Chucky eens op leuke wijze de hoofdrol opeist. De kills zijn bij lange na nog niet eens het beste van de film. De spanning is redelijk, maar voor het eerst heb echt genoten van het karakter Chucky.

avatar van dutchtuga
Met recht een horrorklassieker die een nieuw horroricoon ter wereld bracht: Chucky. Lees hieronder mijn recensie van dit eerste deel uit de Child's Play reeks:

Child's Play (1988, Tom Holland) - cultmoviesreviewed.com

avatar van Tiany
Spannend, leuk, grappig, griezelig...de eerste film was zeer goed, met de volgende films ging het snel bergaf, dit is wat ik er van vind natuurlijk.

avatar van Tommy De Vito
Op het gebied van horror is Chucky uitgegroeid tot een legendarisch 'monster'.. Dit speelgoed is gewoon niet stuk te krijgen..

Prima horrorfilm, met een aantal goede schrikmomenten. Mooi gefilmde 'donkere' en sfeervolle scenes waardoor de film een grimmige sfeer krijgt. Het verhaal is prima uitgewerkt. Op het acteervlak kon het iets scherper, maar storend is het niet. Al met al een goede horrorfilm die vaak genoeg te kijken valt, want de pop Chucky blijf interessant om naar te kijken, voor mij dan ! 3,5

Een enge, dodelijke griezelfilm, die met vaart en vooral in het begin aansprekend gebracht werd, maar na verloop van tijd was het kruid verschoten, alhoewel de finale wel weer pakkend was. Jammer dat het verhaal, ondanks enige gelukte spannende momenten en scènes vol bloederig geweld, zo dun bleek te zijn. De speciale effecten die de pop, met de geest van moordenaar, tot leven brachten waren knap bedacht.

avatar van kimberlyVD
Hmm, hier had ik toch wel meer van verwacht.

Om te beginnen vond ik het acteerwerk van zowat iedereen gewoon slecht. Tenzij je een B-film verwacht...
Vooral Catherine Hicks vond ik verschrikkelijk. Geen enkele moment kreeg ik het gevoel dat ze bang was.
En de kleine Andy, tcho, die viel nog wel mee. Al heb ik andere kinderen wel al stukken beter zien acteren.

En hoe zwak ik het acteerwerk ook vind. Moest het verhaal nu nog op iets slaan, had ik daar wel mee kunnen leven. Maar de ene na de andere *WTF* scène springt tevoorschijn. Had Andy's moeder na de moord op haar vriendin, echt niet méér schrik in haar huis? Vreemd hoor. Moest ik in haar plaats zijn, ik bleef daar toch niet. Want als Andy het niet gedaan heeft, en Chucky ook niet (volgens haar toen nog). Dan wil dat vermoedelijk toch zeggen dat er nog iemand in huis is? Maar nee, daar denkt ze blijkbaar niet aan. Moedige dame. En zo zijn er nog eindeloos veel totaal ongeloofwaardige scènes.
En dat neemt dan ook volledig alle spanning weg... En net als blackhawk1100 hieronder al zei; chucky zelf is allesbehalve eng. Evenals de moorden... Die zijn gewoon saai. Ik had toch iets meer inspiratie verwacht. Het idee op zich klinkt eng maar de uitwerking is gewoon enorm zwak. Jammer want hier zat toch wel potentie in.

Het idee van een pop voor jongens is eigenlijk ook al wel een beetje vreemd. Ok, dit is geen 'baby-verzorg en vertroetel-mij' pop maar toch.. En dan die naam.. 'good-guy'... Wie verzint het?
Oh ja, waar ik plots ook nog aan denk; de synchronisatie van Chucky z'n dialogen en de beweging van zijn mond zijn in mijn ogen ook totaal mislukt en past ook de stem gewoon niet bij hem.

Al kan ik ook wel niet zeggen dat ik de film rotslecht vond. Ik kon er al bij al de humor nog wel in zien en echt verveeld heb ik me dan ook niet gedaan.
Ik bekijk 'm gewoon meer als komedie en dan is hij nog wel te doen.

Maar al bij al toch wel een teleurstelling dus.

avatar van Kondoro0614
Child's Play

Wij hebben het altijd met een paar vrienden over indelingen van films. Wanneer wij een horror film kijken, en hij is bijvoorbeeld Child's Play. Dan noemen wij dit een "Beginners filmpje". Leuk om te zien, maar het is niet echt wat je vaak nu ziet... Kwa Horror valt het namelijk heel erg mee in deze film... Een pratende pop kan voor vele eng zijn, geloof ik best. Dan heb je Alex Vincent in de film, die eigenlijk in vrij weinig andere films speelt dan de Chucky films. Achja, ieder zijn keuze natuurlijk Catherine Hicks deed het ook wel leuk en ja, ook Brad Dourif, onze Chucky deed het leuk... Als de stem natuurlijk, want Chucky is een pop haha...

Ik denk dat voor vele mensen Chucky 'Eng' is.. Naja, ik vond er niet heel veel aan want vandaag is al de zoveelste keer dat ik de film gezien heb.. De Fodoo man, was wel wat scary shit, en ja de rest meh, kan er mee door... Het is niet meer zoals ik hem vond, wel een echte klassieker natuurlijk.

Mijn 3.0* blijft staan.

avatar van baspls
"Hi, I'm Chucky. Wanna play?"

Toch wel een klassieker. Toen ik hem op Netflix zag staan toch maar even bekeken. Ik kan me herinneren dat op de basisschool iedereen vertelde hoe eng deze film was maar nu ik hem gekeken heb valt dat natuurlijk heel erg mee.

Brad Dourif kan altijd goed over-the-top acteren en hier geeft hij dan ook prima een stem aan de moordlustige pop Chucky. Verdere acteerwerk is te doen maar niet heel erg geweldig. Alex Vincent deed het niet heel slecht voor iemand van 7 jaar oud, maar werd af en toe een beetje vermoeiend. In de scène dat hij huilt omdat Chucky hem gaat vermoorden moet de regisseur wel een lolly van 'm afgepakt hebben, die tranen waren echt .

Het concept is geniaal maar het verhaal is zeer matig. Het hele voodoo-gebeuren is nogal vaag en er zaten een hoop gaten in het verhaal. Als je een goede film met moordende poppen wilt zien kun je beter Dolls van Stuart Gordon kijken, die heeft veel meer sfeer en is minder komisch.

Wel ziet het er allemaal prima uit. De animatronics die voor Chucky zijn gebruikt waren best goed en de mondbewegingen waren zelfs bijna synchroon. De rotoscoping effecten en stunts mogen er ook wezen. Af en toen had de film wat weg van een actiefilm, met al die rondvliegende auto's.

Van mij hadden ze de film wat spannender mogen maken. Wat meer mysterie over of de pop nou leeft of niet. En ze hadden een beter mysterie moeten bedenken dan de Voodoo. Chucky was wel erg komisch en best creepy hier maar misschien was iets minder over-the-top beter geweest.

Leuk om een keer gezien te hebben maar ik denk niet dat ik de vervolgen ga kijken.

Goeie film waarin een klein jongetje een pratende pop voor zijn verjaardag krijgt. Een prima concept voor een horrorfilm als deze. De special effects omtrent de pop zien er goed uit (zeker van voor het cgi-tijdperk). Een paar leuke one-liners, een aantal spannende momenten en een redelijk brute finale. Verder valt deze film ook in de categorie jeugdsentiment.

avatar van DutchTakeshiro
Zonder twijfel een briljante klassieker in horror land. Child's Play weet mensen met een poppenfobie (en dat zijn er aardig wat naar mijn idee) de stuipen op het lijf te jagen. Het uitgangspunt van de film is niet echt bijzonder maar de uitwerking ervan is geniaal. Regisseur Tom Holland, een ervaren man op het gebied van horror (The Langoliers en Thinner zijn allebei goed) heeft van Child's Play een goed afgewerkt product weten te maken. Andy Barclay, gespeeld door Alex Vincent, speelt een schattig jongetje die vrijwel cliché loos een prima acteerprestatie weet neer te zetten.

De pop Chucky wordt onder andere tot leven gebracht door Brad Dourif. Hij is kort in het begin te zien als de satanist/moordenaar Charles Lee Ray en leeft daarna voort in een Good Guy pop. Het ideale speelgoed voor kinderen. Op het eerste gezicht lijkt de pop een vrolijk jongetje met rood haar maar als de ziel van Charles Lee Ray er in woont is het gauw gedaan met de schattigheid. De pop verandert meteen in een horror icoon die de meeste mensen hun hele leven lang bij zal blijven (toen ik 15 was ging ik met mijn familie naar Universal Studios in Los Angeles en daar in het spookhuis kreeg ik Chucky achter me aan, geweldige herinnering). De animatie van de pop is bijzonder goed en het is zeker een goede prestatie als je beseft dat dit voor het cgi tijdperk is. Chucky komt volledig tot zijn recht door de robottechnieken.

Child's Play is uiteraard een horror maar heeft ook een vleugje komedie die geweldig tot zijn recht komt. De stem van Brad Dourif en zijn uitspraken als Charles Lee Ray zijn lekker grof en vermakelijk. Een aantal scènes zijn angstaanjagend en stralen pure kwaliteit uit. De puik uitgevoerde horror scènes vergezeld door de enge muziek maken van Child's Play een waar festijn. Een film die ik jaarlijks, samen met de andere twee Child's Play films, met veel plezier herzie.

avatar van Gang_Star
Het eerste deel waarin we kennis maken met de seriemoordenaar Charles Lee Ray, die op de hielen gezeten door de politie zich verschuilt in een speelgoedwinkel. Dankzij een spreuk leren we hem kennen als de moordende pop Chucky.

De film kent zijn spannende momenten en een goede sfeer. Echt heel veel horror is er niet te vinden, maar het stelt zeker niet teleur. Chucky is geen stil type, het zijn vooral de grappen en grollen die dit personage leuk maken. Heel veel bijzonders heeft Child's Play eigenlijk niet te bieden, maar dit is gewoon puur jeugdsentiment.

avatar van jordandejong
Héél lang gelden ooit gezien. Wist er nu bijna niks meer van, maar Child's Play is inderdaad een hele fijne klassieker.

Vooral qua sfeertje is het erg leuk. Of Chucky nou praat of niet, er hangt de hele tijd een onheilspellend sfeertje. Vond eerlijk gezegd de eerste 45 minuten, waar niemand buiten dat jongetje wist dat Chucky leefde, nog veel sterker. Als hij ook voor de andere mensen tot leven komt worden we wel getrakteerd op een aantal geinige one-liners en prima effecten wat betreft de lopende en aanvallende pop, die flink sadistisch te werk gaat. De film vliegt in ieder geval voorbij en wordt nooit saai.

Verdient absoluut het label klassieker. 'Eng' vind ik altijd een beetje een overgewaardeerd woord, ik ken maar héél weinig films die ik eng vind, maar sfeervol is het absoluut.

avatar van james_cameron
Herzien. Door de grote reeks futloze en vooral vergezochte sequels zou je haast vergeten dat deze eerste film in de franchise best creepy en effectief is. Ook bijna dertig jaar na dato blijft het uitgangspunt ijzersterk. Visueel is het aan de karige kant en het script kent halverwege een aantal matige scenes, maar Chucky is en blijft een ingenieuze creatie. Gelukkig zien we hem niet overdadig veel in beeld en blijven de oneliners beperkt. Less is more, dat blijkt ook hier.