Child's Play (1988)

Alternatieve titel: De Pop

Horror

geregisseerd door Tom Holland
met Catherine Hicks, Chris Sarandon en de stem van Brad Dourif

De ellende begint als de kleine Andy ontdekt dat zijn pas gekregen pop 'Chucky' bezeten is door de ziel van een gruwelijke moordenaar. Een serie duistere en vooral ijzingwekkende moorden volgt. Dan probeert de pop bezit te nemen van Andy's geest.

Jordy (admin)
Heb ze allemaal gezien, en volgens mij was dit de leukste. Niet echt bijzonder, maar leuk uitgangspunt en die pop was (toen ik 'm jaren geleden zag) écht eng. 3 sterren.

avatar van geronimo
Kan er niet alles meer van herinneren, maar wel dat ik 'm goed vond, dus ik hou 't ook op ***.

neo (crew)
coole film.alleen jammer dat chucky er zo nep uitziet.

BS
mooie gedaan.Oke de het is een popje maar hij moord er flink op los.Spannend en beetje eng.3 sterren

Ik vind hem wel leuk, maar jammer dat het soms zo nep eruit zag!

avatar van Ralfke
Wel leuk, maar **1/2 is meer dan genoeg.

Chainsaw (moderator)
Heerlijk stukje jeugdsentiment-horror met geweldige one-liners, prima acteerwerk en een voortreffelijke schurk. Brad Dourif doet het fantastisch, zelfs als je alleen zijn stem hoort weet hij nog voor kippenvel te zorgen. Verder is de spanning goed opgebouwd en ziet alles er goed en verzorgd uit. Tja, en Chucky is natuurlijk niet meer weg te denken uit de wereld van de horrorfilm. Geweldig personage.

4 sterren.

avatar van Hemdale
Originele en leuke film!

Leuke film niet eng maar wel vermakelijk. 3 sterren

Haha, vroeger echt ritsen van dit soort kids zien spelen.
Ach, toen wel vermakelijk.
*** waard.

avatar van Saving Pvt. Pyle
Zeer leuke en verrassende B-horrorfilm, vooral op het moment dat de pop voor het eerst begint te ehh....'communiceren' met de moederlief van Andy.

avatar van SSeagal
De eerste Chucky film die nog echt eng was toen. De spanning wordt goed en subtiel opgebouwd tot het uiteindelijk resulteert in een daverende climax. ***1/2

Deze film stelde mij behoorlijk teleur. Had ooit alleen het begin gezien en was best benieuwd hoe het verder zou gaan nadat Andy de pop gekregen had. Maar nee,... Naast het matige acteren vond ik de spannende momenten zeer voorspelbaar. Wel een zeer origineel uitgangspunt voor een horrorfilm, met goede effecten en leuk gemaakt, maar om het nou een goede horrofilm te noemen gaat mij wat ver. Ik miste gewoon de spanning en vond de film niet eng. 2.5*

In Nederland ook bekend onder de titel 'De Pop'

bron: Veronica.

avatar van BoordAppel
Haha, onder die titel heb ik m echt nog nooit ergens voorbij horen komen .

avatar van WB
WB
roda schreef:

In Nederland ook bekend onder de titel 'De Pop'

bron: Veronica.

Kon je et beter 'kinderspeeltje' noemen, is net zo'n loze naam! Maar wel een zeer vermakelijke, spannende film!
"Wanna plaaayyyyyy???"
Is weer es iets anders dan zombies en een uit het gesticht ontsnapte killer
3,5 sterren...

WB schreef:

Kon je et beter 'kinderspeeltje' noemen, is net zo'n loze naam!

en bovendien een slechte vertaling

avatar van WB
WB
Jordy schreef:

en bovendien een slechte vertaling

Kinderspelletje dan... Ach ja, altijd commentaar op grammaticale en/of verkeerd vertaalde zinnen! Iedereen weet wat we er mee bedoelen... zucht...

Jordy (admin)
Kinderspel is toch echt heel wat anders dan een kinderspelletje

Ik was na het zien van deel2 ( net zo goed als deel 1) van Child's Play als kind erg bang geworden. Echt waar... ik sliep tijdens kerst ooit bij de kerstboom en keek steeds om of ik die pop zag. Ik heb maanden ermee gezeten man. sjeesjes zeg. Ik vond deel 2 het beste van allemaal. Deel 1 heb ik jaren later gezien en was ook erg goed.

Ik geef deze 3 ster en deel 2 3.5 ster

avatar van Anatolia
Altijd al een irritante film gevonden. Maker dacht dat horror slechts bestaat uit veel bloed en afgehakte ledematen. Saai, net als het vervolg.

Anatolia schreef:

Maker dacht dat horror slechts bestaat uit veel bloed en afgehakte ledematen.

In Child's Play gaat het juist om de suspense en helemaal niet om hoeveelheid bloed of afgehakte ledematen.

avatar van Anatolia
De schrikeffecten in deze film kunnen als volgt samengevat worden:
hoofdpersoon loopt (of zit) eenzaam in een duistere omgeving, op de achtergrond stille muziek of volledige stilte. En dan opeens: BAM! Chucky daagt opeens op. Je schrikt meer van het geluidseffect dan van Chucky. Net zoiets als wanneer een vriend je aan het schrikken maakt als je even aan het dromen bent.
Het bloed in de film is dan niet meer dan een 'versiering'.

Chainsaw (moderator)
Tja, een hoop horrorfilms werken met schrikeffecten, dat is geen reden om deze film slecht te noemen. Sowieso heeft dat toch weinig te maken met bloed en ledematen?

avatar van Anatolia
Ik zeg niet dat de geluidseffecten de film slecht maken. Die spelen een essentieel rol bij de meeste horrorfilms.
Maar deze film vond ik wat dat betreft dus te simplistisch. Zie vorig bericht.
The Shining moet het bijvoorbeeld echt niet hebben van de geluidseffecten.

Maar ja, overbodige discussie over een pietluttig filmpje.

avatar van Edie
Leuke film, ronduit, het beeld is niet super kwaliteit, toch zitten er verassende scene's tussen, zo lijkt Chucky in het eerste deel een normale pop, die hooguit met de ogen kan draaien, en praten kan. Maar hij kan meer, en dit versterkt de eerste scene waarin je Chucky volledig ziet lopen/bewegen uitermate. Kevin heeft met zijn puppets weer sterk werk afgeleverd, en Tom weet met een vrij simpele basis een goed opgebouwde film te regisseren, die gewoon vermakelijk blijft. Het is echt vaak een keuze of het nu Horror of Komedie is, en al is het Horror, wat voor horror?

Bovenal een leuke klassieker inmiddels, met leuke schrikmomenten, het bekijken is hij zeker waard.

avatar van John Doe
Anatolia schreef:

The Shining moet het bijvoorbeeld echt niet hebben van de geluidseffecten.

Als het niet de geluidseffecten zijn is het dan wel de muziek die The Shining een stuk spannender maakt. Bij vreemde zaken of bij duidelijke schrikmomenten hoor je verontrustende instrumenten.

avatar van feanaro surion
Erg grappige film. Ik heb hem 1 1/2 jaar geleden gezien maar ik vond hem toen erg leuk.

Deze zag ik op de lagere school, toen vond ik hem behoorlijk eng. Schrikeffecten zijn in beginsel erg simpel maar werken wel, zeker als je net zo als ik op 10 jarige leeftijd nog neit echt met het horrorgenre bekend bent. Nu als gediplomeerd filmkijker kom ik niet verder dan **1/2

De popeffecten zijn trouwens erg goed!

ik dacht altijd: chucky, *scary!!* maar dat viel dus wel mee, het is geprobeerd zo spannend te maken, dat ik helemaal dubbel lag, maarja dat komt omdat t natuurlijk alweer een redelijk oude film is, want deel 4 is het beste deel. heel komisch, dat als chucky zijn ziel vanuit de pop in een ander lichaam wil doen, dat het dan áltijd begint te onweren en te bliksemen. 3 sterretjes