Child's Play (2019)

Horror

geregisseerd door Lars Klevberg
met Aubrey Plaza, Brian Tyree Henry en de stem van Mark Hamill

Karen Barclay werkt in een warenhuis, waar op een dag een Buddi - een zeer geavanceerde speelgoedpop - wordt teruggebracht vanwege technische problemen. Omdat ze zelf geen geld heeft voor zo'n pop, besluit Karen dit teruggebrachte exemplaar in te pakken en cadeau te geven aan haar zoon Andy. Andy ontdekt al snel dat deze pop, genaamd Chucky, anders is; Chucky kan bijvoorbeeld veel meer dingen leren dan de andere Buddi poppen. Dat klinkt eerst leuk, tot Chucky leert wat geweld en moord is.

avatar van mixmaster
Best leuk maar zeker niet de beste ''Chucky'' film,
Deze film is wel goed gemaakt, Chucky ziet er anders uit maar dat stoort niet, en het verhaal is ook wel aardig , maar het origineel uit 1988 is en blijft de beste uit de reeks.

avatar van AmazingPP
Vond hem helemaal niet onaardig. Het is een slim gemaakte film, want hoeveel zie je de pop nu eigenlijk in actie? Lijkt me erg kosten besparend en deed me denken aan het eerste uur van Spielberg's "Jaws", waar je de haai ook eigenlijk niet zag. Het acteerwerk in deze film is van tachtig procent van de cast ondermaats, maar op een of andere manier stoorde me dat niet. Ik heb er met plezier naar gekeken. Niet vergelijken met het origineel, dit is gewoon totaal een andere film. 3,5*

avatar van remorz
Niet mis hoor.

Ik wist niet wat ik hiervan moest verwachten. Dourif en Mancini waren volgens mij met hun eigen zij-project (serie) bezig, waardoor ik snap dat ze hier niet bij betrokken waren. Ook de eerdere berichten van AI boven voodoo duidden op een frisse start, en Hamill als stem van Chucky klonk als een solide keus, maar nog altijd moest een reboot zijn bestaansrecht wel gaan bewijzen.

En uit de startblokken overtuigt deze versie niet meteen. De restyling van Chucky (vooral in neutrale kindervriendmodus) is best lelijk (zowel in ontwerp als CG-uitvoering). Als Buddi in de reclame voor het eerst getoond wordt (samen met zijn spilfunctie in de moderne aansturing van zo'n beetje alle apparatuur in huis), weet je aan de hand van zijn gesmolten-Willem-Dafoe-grimas gelijk: da's een heel slecht idee. Wel meer van deze tijd, die AI-functie, maar dan nog blijft het een vreemd idee de centrale besturing van je huis in een speelgoedpop te verwerken.

Enfin, vanaf dan loopt het allemaal best op rolletjes. De humor is er nog, maar gelukkig minder 90's flauw en meer situationeel van aard en subtieler verwerkt bovendien. Chucky's motieven en zelflerende vermogens sluiten mooi op elkaar aan en hoewel minder spannend, zijn de kills best creatief en in your face. Chucky zelf is best een dreigende aanwezigheid, maar mist wel wat persoonlijkheid ten opzichte van Dourifs versie. Dat gebrek aan menselijkheid maakt eventuele vervolgen niet meteen logisch; benieuwd welke kant ze er mee op willen.

Er zijn meer kinderen bij betrokken dan in het origineel, wat best een riskante keuze is aangezien dat niet vaak de beste acteurs zijn. Ook hier niet, maar tergend slecht wordt het niet. Misschien omdat Plaza als vooraanstaande volwassene ook niet teveel kwalitatief contrast teweegbrengt; ze mag vanuit haar natuurlijke weirdness haar rol vervullen (en dat komt de humor ten goede) maar acteert voor de rest vrij matig.

Al met al goed losgekomen van de originele reeks en best op zichzelf staand. Prima balans tussen humor en horror, en hoewel Chucky over het algemeen wat mechanischer is, weet de nieuwe versie zo zijn eigen stijltje en schwung te brengen. En dat overtuigt prima. 3,5*

Flauwekulhorror die afzakt naar buitengewone onnozelheid.

avatar van rep_robert
Ik heb Child's Play helaas gemist in de bios. Hier zijn verschillende oorzaken voor. Het voornaamste is de zwakke marketing, waardoor er weinig tot geen hype voor de film is ontstaan en ik ook weinig trek erin had om er naartoe te gaan. Daarbij hielp het mede dankzij deze zwakke marketing ook niet dat de film daardoor op onmogelijke tijdstippen draaide.

Uiteindelijk vind ik het wel jammer, want de film is achteraf eigenlijk niet zo slecht. Het is geen 1 op 1 kopie van het origineel. Er wordt voor een nieuwe invalshoek gekozen waarbij je in het begin de wenkbrauwen fronst. De aanleiding voor het herconfigureren van de chip die Chucky soort van afremt wordt er gemakzuchtig ingegooid, maar uiteindelijk werkt deze 2019 versie van Chucky wel. Het is meer dan alleen een pop dit keer, maar een robot met A.I. die een soort van hulpje in het gezin wordt. Uiteraard komt Andy er al vrij rap achter dat de versie van zijn Buddi pop weinig remmen heeft.
Dit wordt op een leuke manier door de film uitgebuit. Er ontstaan grappige situaties en al vrij rap loopt het uit de hand en gaat de Buddi pop over op moorden. Ik moet zeggen dat de eerste kills het leukste waren. De grasmaaierscene en het vervolg in de film daarop is nu al legendarisch! Ook wordt de voicememo functie van Chucky goed gebruikt..

Mark Hamill doet zijn eigen ding met Chucky qua stem en dat werkt verrassend goed. Dourif was ik al vrij rap vergeten.
Het uiterlijk van Chucky is helaas niet meer dan meh. Het blijft lastig om iets nieuws te creëren. Ik snap de keuze wel, want de oude Chucky is gewoon te herkenbaar. Als je iets nieuws doet dan moet je ook met wat anders komen om je te onderscheiden. In de ene franchise hoeft het niet (Friday the 13th, Halloween) en in de andere kan het eigenlijk niet anders (Childs Play/Chucky, Nightmare on Elm Street). Met het risico dat de nieuwe visie minder mensen zal gaan aanspreken. Uiteindelijk vind ik zo'n pop ook iets te creepy voor de functie die het binnen zo'n gezin zal hebben door de A.I. Het past net niet.

Uiteindelijk weet de film het hoge niveau niet vast te houden. Het wordt iets gezapiger en de creativiteit wordt ook wat minder. Dat Chucky als een soort E.T. met zijn vinger allerlei dingen bestuurt deed me ook vrij weinig.

Jammer, want de eerste helft van de film wisten de makers de 2019 versie van Chucky goed uit te buiten. Richting het einde vliegen ze wat uit de bocht en wordt het niveau van de eerste helft niet vastgehouden.

avatar van IH88
“Something is wrong with Chucky!”

Aardig. Het is een lange tijd geleden dat ik eerste Child’s Play zag, maar ik kan me nog wel herinneren dat ik het een zeer vermakelijke film vond (en ook de vervolgdelen). Dit nieuwe deel pakt het anders aan (Chucky zelf is veranderd) en daar verdient de film de credits voor. De acteurs met onder andere Plaza, Henry, Hamill (als Chucky), Matheson en de jonge Bateman doen het ook goed, en vooral Plaza en Henry weten precies de juiste toon aan te slaan. Net zoals de jonge vriendengroep. Child’s Play is belachelijk, humoristisch en soms lekker gruwelijk, en gelukkig weten de makers en de acteurs dat ook.

avatar van jpgleiden
Leuk om een keer gezien te hebben, zeker met een nieuw concept.

avatar van Alexander1900
Ik vind het wel een vermakelijke film en is misschien wel beter dan het orgineel. Dit omdat er meer gebeurd. Maar de films 1 op 1 vergelijken is misschien niet helemaal eerlijk omdat er een andere draai (verhaal) aan is gegeven. Het is in ieder geval goed uitgepakt vind ik.

avatar van Curriculum
Geen moment verveeld. Het origineel is wellicht beter (de eerste 3 Child's Play films, niet de rommel die erna kwam), maar deze kwam aardig in de buurt.

avatar van barcam
Totaal overbodige remake die niet kan tippen aan het origineel.
De pop lijkt niet meer op het origineel en van Chucky een soort mislukte A.I. versie maken om het geheel te moderniseren hoefde voor mij niet. Vond zelfs de bewegingen van de pop in 1988 beter en miste ook het grimmig sfeertje. Irritante acteurs mochten van mij allemaal een wrede dood sterven omdat ik er geen enkele binding mee had. CGI is leuk maar hier totaal geen meerwaarde. Voor mij blijft de beste Chucky film de Bride of Chucky (1998) omdat die een goed verhaal en humor had. Waar in deze reboot tevergeefs zoeken naar is. Tegenvaller.

avatar van Phantasm
Leuk om een keer gezien te hebben, maar het orgineel vind ik toch leukerder.

Mooie poging om de Child's Play reeks nieuw leven in te pompen.
Hoewel alles veel bloederiger is dan in de eerste reeks, en ook de speciale effecten, de bewegingen van Chucky zeg maar, stukken beter zijn, dan in de eerste films, zijn die eerste films toch wel beter.
Het origineel haalt het dus wel van deze, maar toch is het de moeite waard deze ook eens te bekijken, want slecht is het zeker niet.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Chucky heeft er nooit zo slecht uitgezien. De pop is nergens de bekende slasher. Hij ziet er anders uit en ook al ben ik er van overtuigd dat iemand gerust de taak van Brad Dourif als Chucky kan overnemen, mis ik het figuur van Chucky met de nodige zwarte humor. Als de pop er iets anders had uitgezien en geen Chucky heette, had de film een pak minder aandacht gekregen.

Anderzijds is de kwaliteit wel beter en de kills zijn best wel goed. Het zoekt dat evenwicht tussen horror en humor op en zorgt dat Child's Play de 21e eeuw in kan gaan. Maar helaas is m'n daarbij vergeten wie Chucky was. Het is zijn precies zijn broer die de fakkel heeft overgenomen. Het laat een gemengd gevoel achter...

LovelyWendy
Wow, zo uit het 'we hebben werkelijk geen ideeën meer'-boekje.....
Zelden zo'n slechte 'i Robot' en 'Chuckie' combi gezien.
Werkelijk alles wordt momenteel uitgebracht....

Michael Jackson is denk ik dan toch wél pedofiel (Leaving Neverland)…

avatar van krosnicky
Na het iets wat teleurstellende cult of chucky was de saga wel aan aan Reboot/remake toe en wat voor 1
Chucky word echt naar vandaag gebracht met apps en technologie de film is ook de realistische van allemaal om dat ze die voodoo stuff er uit hebben gehooid en wie anders dan Mark Hamill zou het beter gedaan hebben als opvolger van Brad ik denk niemand het was ook leuk dat de film deel remake en deel Reboot is ik had echt niet graag gehad dat ze een volledige remake gemaakt zouden hebben wat zou het nut zijn je kan dan zowel het origineel bekijken uit 1988 .de basis is het zelfde als het origineel maar dan slaan ze een heel andere weg in de film is ook goed en sterk genoeg op zichzelf dat een sequel overbodig is