Child's Play (2019)

Horror

geregisseerd door Lars Klevberg
met Aubrey Plaza, Brian Tyree Henry en de stem van Mark Hamill

Karen Barclay werkt in een warenhuis, waar op een dag een Buddi - een zeer geavanceerde speelgoedpop - wordt teruggebracht vanwege technische problemen. Omdat ze zelf geen geld heeft voor zo'n pop, besluit Karen dit teruggebrachte exemplaar in te pakken en cadeau te geven aan haar zoon Andy. Andy ontdekt al snel dat deze pop, genaamd Chucky, anders is; Chucky kan bijvoorbeeld veel meer dingen leren dan de andere Buddi poppen. Dat klinkt eerst leuk, tot Chucky leert wat geweld en moord is.

El ralpho schreef:
You hobbit motherfucker!

Omdat ik toch nog redelijk wat positieve geluiden over deze remake hoorde kon ik een gevoel van enthousiasme niet onderdrukken toen ik hoorde dat deze op Netflix stond. Een mooie aanleiding om de moordlustige pop weer eens een kans te geven. Hoewel ik het merendeel van de reeks altijd met een onvoldoende beoordeeld heb (het origineel heb ik ooit gekeken voordat ik begon met recenseren), blijft de pop toch altijd een bepaalde charme behouden. Helaas heb ik deze remake met name als overbodig ervaren. Er zaten wel een aantal leuke ideeën, en een aantal toffe scènes in, maar deze kwamen nooit in de buurt van het origineel.

Wel was deze remake alsnog beter dan alle delen die naar het tweede deel kwamen. Wat overigens een discutabel compliment is, gezien mijn beoordelingen die ik voor deze titels gegeven heb. Een van de grootste nadelen vond ik toch wel de knullige CGI: Chucky zag er in alle andere delen echt stukken beter uit. Het zoveelste bewijs dat CGI vaak helemaal niet beter is dan praktische effecten. Ook stoorde ik mij aan het acteerwerk van de vele jonge acteurs, en vond ik de logica, dat de Buddi dolls alle smart home producten van Kaslan aan kon sturen verre van logisch.

Hoewel ik deze 2019 versie geen voldoende ga geven was deze met momenten wel een prima guilty pleasure. Er kwamen een aantal aardige kills voorbij en ook hoe Chucky steeds meer beïnvloed werd door moord en doodslag en letterlijk gedrag van andere kopieerden (this one's for tupac!) was aardig gedaan. Echter wegen de positieve punten niet tegen de nadelen van deze overbodige reboot op en vestig ik de kleine hoop dat Chucky ooit nog een fatsoenlijke comeback maakt dan maar op de tv serie.

Nu ik dit typ realiseer ik mij dat ik Cult of Chucky ook nog nooit gezien heb, maar na deze 2019 versie heb ik voorlopig weer even genoeg van de pop, totdat ik hoor dat er echt weer eens iets fatsoenlijks over hem uitkomt

Er is toevallig net groen licht gegeven voor een tv serie waarbij ook Don Mancini betrokken is.

avatar van TronMan
Het is gelukkig geen directe copy van het origineel geworden. Grootste minpunt is het ontwerp van deze nieuwe Chucky, hij ziet erg gewoon raar/slecht gemaakt uit. Voor de rest gaat het de 'door gedraaide robot' kant op. Maar voor een regenzondag, is de film best goed te doen.Prima uit te kijken voor 1 keer.

avatar van Ducoz
Andy lijkt echt als 2 druppels water op dat ventje uit de eerste Jurassic Park..

Film is best vermakelijk. Haalt het niet bij het eerste deel, maar slaat de plank ook niet finaal mis.

avatar van Basto
Ik ben geen fan van de remake hype van jaren 80 horrors. Maar bij Child’s play gaven ze er een mooie draai aan. 35 jaar later is er het tijdperk van AI, machine learning en The internet of things.

Helaas wordt daar vervolgens vrijwel niks mee gedaan. De ontwikkeling van Chucky gaat veel te snel en is bovendien vaak onlogisch. Echt een gemiste kans. Hadden ze dat beter uitgewerkt, dan had het een op zichzelf staande film kunnen worden.

Nu krijgen we een paar obligate kills die weinig indruk maken. Verder niet veel.

Jammer.

Zeer matige vertoning. Weinig sfeer en gewoon totaal niet onderhoudend.

avatar van perceived
Ja ach... Best aardig vertaald naar het huidige tijdperk, maar het mist de sfeer, passie en vooral originaliteit van de eerste film. Vooral erg geschikt voor neo-tieners die geen zin hebben in ouwe meuk uit de jaren '80.

avatar van Solipsis
Sorry, maar wat een lul die Chucky

Twijfelde tussen 2.5* en 3* maar ik vind de slag naar idd de technologie wel leuk maar het blijft wel erg binnen de lijntjes wat dat betreft.
Die 3 sterren zijn vanuit een soort standaard van prima kijkt lekker weg film best leuk. Ik weet niet eens of deze in de bios draaide ofzo, maar het is natuurlijk een mindere puur psychologische horror.

avatar van hatebreeder
Best wel een vermakelijke film. Een mix van spanning en humor waardoor de film prima te kijken was. Het acteerwerk was prima.

avatar van mikey
Een van de betere remakes van onze J80 klassiekers. Films waarover je zegt: zo worden ze niet meer gemaakt. Omdat we allemaal inmiddels in de kille toekomst leven, is Chucky (slechts) een zichzelf lerende robot. Geen possessed-by-serial-killer-by-vooodooo doll....
Eenmaal gesetteld bij een jochie, en zijn nerdy vriendjes; leert Chuck voornamelijk van slasher films zoals TCM deel 2. En omdat Chucky is geprogrammeerd tot bezitterig gedrag, gedrag zoals dat van Glenn Close uit Fatal Attraction, zonder het seksuele aspect, hoop ik, maar wel met de drang om te klooien met huisdieren, heeft het jochie een jaloers en overbeschermend vriendinnetje in huis gehaald. Zo'n eentje die niet moeilijk doet over een een lijk meer of minder. (Ook al is Chucky een mannetje). Achterbaks is ie ook: chantage, gaslightning, klikken. Al met al een mooie kompaan voor als je moeder er niet is.
Dan heb je ook nog het aspect van de cloud (brrrrr) die alles met elkaar linkt en zoekt naar camera's om te spioneren, die cloud waarin Steve Jobs eeuwig voortleeft. Zelfrijdende auto's die kiezen voor een bejaarde in plaats van een kind wanneer het erop aankomt. Al met al flink veel vertier met deze slasher.
Geklaag!:
Brad Dourif is wel gemist: die gaf de pop toch karakter. Voor het mjammie slasher filmwerk moet je ook bij het origineel wezen. De originele Chuck liet de kijker langer in ondraaglijke spanning, deze film laat een te lange (lees: onnodige) karakteropbouw van de pop zien. De ouwe pop was heel wat enger qua uiterlijk,
Einde geklaag
ECHTER die chewbacca buddy was te gek. zo creepy dat het hilarich wordt!!

avatar van Ajax&Litmanen1
mikey schreef:
Brad Dourif is wel gemist: die gaf de pop toch karakter.

Goed nieuws voor jou dan, Dourif gaat in de nieuwe tv-serie gewoon zijn stem weer doen.

Jennifer Tilly keert terug in tv-serie Chucky | Superguide

En die schijtirritante Jennifer Tilly komt dan ook weer terug.

avatar van mikey
Ajax&Litmanen1 schreef:
Ik heb de sequels niet zo goed gevolgd.

avatar van BlueJudaskiss
Afschuwelijk. Onnodig ingewikkeld gedoe met technische sufjes en een pop die totaal geen indruk op me maakte. Stranger Things is van zichzelf een erg leuke serie maar biedt ook veel gelegenheid tot jatwerk - zo ook deze Child's Play. Had ik laatst nog wel wat lol met het ook tamelijk afgekraakte The Nun, ik heb me hiermee echt suf verveeld. Afgang.

avatar van Warning
Rare baggerfilm.

Ik vond hem wel cool. Een leuke vermakelijke remake. En idd niet gelukkig niet een directe kopie van het origineel. Heb me geen seconde verveeld. Speelduur ook precies goed