Child's Play (2019)

Horror

geregisseerd door Lars Klevberg
met Aubrey Plaza, Brian Tyree Henry en de stem van Mark Hamill

Karen Barclay werkt in een warenhuis, waar op een dag een Buddi - een zeer geavanceerde speelgoedpop - wordt teruggebracht vanwege technische problemen. Omdat ze zelf geen geld heeft voor zo'n pop, besluit Karen dit teruggebrachte exemplaar in te pakken en cadeau te geven aan haar zoon Andy. Andy ontdekt al snel dat deze pop, genaamd Chucky, anders is; Chucky kan bijvoorbeeld veel meer dingen leren dan de andere Buddi poppen. Dat klinkt eerst leuk, tot Chucky leert wat geweld en moord is.

• vanaf 18 oktober te koop op dvd en blu-ray

avatar van kleintje 2
Phantasm schreef:
Pathe dus wel.

Ja, na zoveel maanden wel ja.

De pop in de trailer ziet er verschrikkelijk uit en alweer een remake, word er moe van.

Matige film.. Ik ben misschien met een wat te hoge verwachting naar deze film gegaan..
Remake van bijv. IT kwam veel beter uit de verf! Jammer dat ze het orginele verhaal niet verfilmd hebben.
Toch 2,5 ster maar dat is uitsluitend voor de grappige moorden en komische scenes in de film.

Ik vond hem door de nieuwe invalshoek net veel geloofwaardiger z’n griezeliger. Door het feit dat de pop op AI werkt en een doorgedraaide fabrieksarbeider de beveiligingen wegdoet is een dergelijk scenario niet totaal ondenkbaar. Chucky leert ook dat kinderen moorden leuk vinden doordat hij ze met “The Texas chainsaw massacre” zien lachen. Er komt geen voodoo of hocuspocus aan te pas. De jonge hoofdrolspeler was voor mij trouwens van een Elliot-ET niveau. Maar hey, ieder zijn smaak.

avatar van Zwolle84
maurice32 schreef:
en alweer een remake

De eerste toch pas?

avatar van Shinobi
"Are we having fun now?"

Het zegt denk ik wel genoeg dat belangrijke namen als Don Mancini en Brad Dourif niet hebben meegewerkt aan deze titel.

In deze remake wordt de oorspronkelijke opzet van een pop die bezeten is door de geest van een moordenaar volledig overboord gegooid. In plaats daarvan krijg je nu te maken met een intelligente robot die door omstandigheden kampt met softwareproblemen, waardoor deze helemaal doordraait. AI gone bad zullen we maar zeggen.

De nieuwe speelgoedpop die voor Chucky moet doorgaan ziet er eigenlijk niet uit en boezemt nauwelijks angst in. Hiermee verlies je gelijk één van je sterkste speerpunten, ondanks dat het stemmenwerk van Mark Hamill adequaat is. Het helpt zeker niet dat de cast en dan met name de kindacteurs volledig inwisselbaar is, alleen het optreden van Aubrey Plaza is nog degelijk.

Op het gebied van horror valt er helaas ook vrij weinig te genieten, gezien het merendeel lijkt op een kinderfilm. Van de bloederige kills krijg je als kijker weinig mee, omdat deze veelal schokkerig in beeld worden gebracht; wat heeft Rated R dan voor nut?! Het enige waar ik mij wel mee kon vermaken zijn een aantal absurde momenten die lachwekkend overkomen.

Al met al is deze remake van 'Child's Play' overbodig te noemen. Je mist hier werkelijk niets aan.

Kleine 2,0 sterren.

avatar van mrklm
Shinobi schreef:

Het zegt niet zo heel veel. Beiden waren nog betrokken bij het (overigens verrassend aardige) Cult of Chucky (2017) en als je een franchise wilt herstarten voor een nieuwe generatie is het niet zo vreemd om een andere schrijver en een andere cast te gebruiken. Ik vond Mark Hamill overigens verrassend goed als Chucky en in mijn ogen was dit meer een modernisering dan een remake van het oorspronkelijke verhaal.

avatar van remorz
Waren Mancini en Dourif niet met een Child’s Play serie bezig?

avatar van Shinobi
remorz schreef:
Waren Mancini en Dourif niet met een Child’s Play serie bezig?

Ja, die moet ergens in 2020 op Syfy uitkomen.

avatar van Donucius
Om te huilen zo slecht. Slecht geacteerd, slecht camerawerk, slechte jump scares en Chucky die helemaal niet het charismatische onbesproken duivelse heeft. En er zitten altijd wel weer een paar van die idioten in de zaal die de hele film lang door de film heen blijven praten; zegt ook al genoeg over de spanningsboog van deze film.

Nee, deze moet je echt overslaan. Kijk gewoon de fenomenale originele trilogie en voor mijn part ook nog de 3 vervolgdelen, maar deze is gewoon niet de naam Child's Play waardig. Zal wel weer aan mij liggen...

avatar van Walter S.
Prima film, heb het origineel ooit wel eens gezien maar dat is al lang geleden. Bovendien heeft deze Child's Play een ander verhaal. Ik heb me er prima mee vermaakt, zitten wel wat heftige stukken in en itt Shinobi zat ik niet te trillen van angst zodat ik geen schokkerige beelden zag.

Maar goed, soort van remake, dus moet ie hier afgemaakt worden.

avatar van Starscream
Ik moet je zeggen ik ben aangenaamt verrast. Een nieuwe kijk op het verhaal van Chucky en Andy. Is deze zo goed als de aller eerste? Nee dat is hij niet. Past hij in deze tijd? Ja dat doet hij meer dan. Ik zou zeggen voor de twijfelaars laat je verrassen. Ik heb iig 90 min genoten.

avatar van JacoBaco
Toch wel beter dan ik dacht. Moest even wennen aan het afwijkende uiterlijk en de verklaring waarom de pop niet zo aardig is, is heel anders dan in het origineel. De nieuwe benadering past goed in de huidige tijdgeest. De film is bloederig, maar ook erg grappig. Wat mij betreft is het puur horror/komedie.

De film is lekker kort en er gebeurd genoeg. En super tof dat Mark Hamill de stem van Buddi/Chucky doet. Sowieso is Mark Hamill een betere stemacteur dan acteur. Hij is briljant als de Joker in de 3 Batman games van Rocksteady.

Wat een frisse rebooth.
Meer richting de huidige tijd gebracht.
Ook een net wat ander uiterlijk is top.
De oude was juist door alle vervolgen zoals bride of chucky aardig verpest.
Knap gedaan met originele killings en genoeg spanning.
To0

Zwolle84 schreef:

De eerste toch pas?

Ja, ik bedoelde algemeen.

avatar van Zwolle84
maurice32 schreef:

Ja, ik bedoelde algemeen.

Ah, zo.

avatar van thunderball
Deze vanmiddag gaan zien in Antwerpen.

Verwachtte er van te voren niet heel veel van en dan valt het altijd weer mee!

Geinig werkje, wat redelijk dezelfde verhaallijn volgt als het origineel, met dit verschil dat al het bovennatuurlijk er uit is gehaald en eigenlijk vond ik dat altijd al een beetje het zwakst uitgevoerde gedeelte aan de eerste film. Nu is de reden dat een medewerker in de fabriek wraak neemt, nadat hij is uitgefoeterd en is ontslagen, door expres aan de software van de pop te knoeien.

Dan krijg je het geijkte verhaaltje: kind krijgt pop van moeder en vervolgens begint pop steeds meer storingen te vertonen (Lees: moorddadiger te worden), maar kind wordt -uiteraard- niet geloofd en krijgt de schuld.

Dat is allemaal redelijk vermakelijk, niet geweldig, totdat je bij de finale komt en dan gaat het behoorlijk los, waarbij in een(speelgoed?)-winkel allerlei apparatuur als drones en andere Chucky poppen tot leven komen, incl. de berenvariant van Chucky en het winkelend publiek wordt belaagd. Compleet gestoord, maar erg grappig!

Eerlijk gezegd heb ik geen idee of het echt de bedoeling van de makers is geweest om de film als een comedy op te vatten, maar ik heb de gehele film toch wel redelijk vaak moeten lachen om de capriolen van deze moordpop en de finale vond ik helemaal hilarisch. Wanneer je dit echt als een serieuze horror zult beschouwen, vrees ik dat je er niet heel veel aan zult vinden.

Tuurlijk blijft de originele Chucky de King en ziet deze er stukken minder cool uit, maar door de voortreffelijke stem van Hamill als Chucky wordt de spanning er behoorlijk in gehouden en was dit kind een stuk beter dan het verschrikkelijk acterende kind uit het origineel.

Een dikke zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van kleintje 2
Een erg verassende remake. Veel hogere emotionele connectie dan met de originele. Heb hier erg van genoten. Hamill als Chucky is prachtig gedaan, hoewel de manier waarop hij de naam krijgt in deze film is wel erg gedrongen vond ik. Toch was dit een grote surprise waar iknogveel kijkplezier van ga krijgen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Wat een voltreffer is deze reboot van Child's Play geworden zeg. Het was even wennen aan de gedachte dat de geestelijk vader van de franchise, Don Manchini, hier niet bij betrokken was, maar misschien was dat juist wel een goed idee want de franchise was nogal vastgeroest. Ook vaste stemacteur Brad Dourif ontbreekt. De afgelopen Chucky films waren nog wel geinig vermaak, maar vooral slecht geschreven.

Deze nieuwe Child's Play heeft de ballen om een nieuw origin-verhaal te bedenken. Nou vind ik dat normaal gesproken een doodzonde bij reboots en remakes, maar het pakt hier gewoon enorm goed uit. Een gefrustreerde medewerker bewerkt het computersysteem van een pop, waarna deze ontspoort. Simpel, maar heel erg effectief. Er is geen geest van een seriemoordenaar meer, wel artificial intelligence in een speelgoedpop. Deze bewerking zorgt ervoor dat Child's Play goed past in deze moderne tijd. Pubers spelen over het algemeen niet meer met poppen, behalve als ze technologisch zo ver zijn als deze versies. En door de poppen te linken met alle denkbare elektronica krijg je ook weer leuke invalshoeken.

Daarbij beviel de cast me ook wel goed. Het jochie dat Andy speelde heel solide wat al best knap is aangezien een hoop kinderen in horrorfilms me vaak irriteren. Aubrey Plaza was ook prima als zijn knappe moeder en Mark Hamill was weer eens fantastisch als stemacteur. Dat hij daar ervaring mee heeft moge duidelijk zijn met zijn geweldige vertolkingen als The Joker in tig series en games. De Chucky-pop vind ik wel minder freaky als zijn klassieke voorganger, maar je kan niet alles hebben. Ik begrijp ook wel dat er een nieuwe versie nodig was die beter bij de huidige tijd zou passen. Chucky zelf blijft wel een fijne moordenaar. De film neemt een vrij lange aanloop, maar zeker in het laatste half uur krijgt Chucky heel wat momenten om te shinen. Het slotkwartier mag ook wel extra benoemd worden, heerlijk sadistisch en over de top allemaal. Gelukkig durven ze ook genoeg bloed en gore te tonen, al wordt het nooit al te gruwelijk door een schokkende of draaiende camera. Wat dat betreft is Child's Play ook niet echt pure horror. De komedie druipt er vanaf, dat maakt de reeks misschien ook wel al ruim 30 jaar zo prettig kijkbaar. Een aantal personages (de vriend van de moeder, de conciërge) is vanaf begin af aan zo heerlijk onsympathiek gemaakt dat je je zit te verheugen op hun bloederige einde.

Hopelijk gaan ze hier mee door en komt er snel een vervolg.

avatar van Flat Eric
Doe mij de oldskool Chucky maar.

Opgegroeid met de originele Chucky is het toch wel even wennen deze versie.
Een geupdate variant compleet met apps is leuk voor de nieuwe generatie en bied wel mogelijkheden voor een fris nieuw verhaal. Op zich is dat wel geslaagd.
Maar ik had toch wel erge heimwee naar de originele Chucky. Het uiterlijk van zowel de aardige als de gemene variant van Chucky 2.0 stond me niet aan,
Daarnaast vond ik het te veel een kinderachtigre avonturenfilm geworen.
Ik mis het knullige en houterige getrippel van de pop.
De reden waarom de pop zo evil is in deze versie past meer in deze tijd maar ik kon het bovennatuurlijke van het origineel meer waarderen. De stem van Brad Dourif was daarin ook een positief punt.
Bij de kids van tegenwoordig zal deze Chucky vast in de smaak vallen, maar voor mij persoonlojk, is de originele Child's Play onevenaarbaar en is de huidige versie een bummer.

Leuk.

De meeste reboots gaan vlotjes de mist in, enerzijds omdat ze te hard aan het oude blijven hangen, anderzijds omdat ze weinig weten toe te voegen met de nieuwe elementen. Deze Child's Play doet net het omgekeerde, fijne verrassing met andere woorden.

De verwachtingen lagen niet al te hoog vooraf, maar dat kwam deels omdat ik ook compleet geen idee had wat de opzet was van deze film. Ik dacht dat het het zoveelste vervolg zou worden, maar het is vanaf het begin al duidelijk dat deze film niet zo héél veel met de oude te maken heeft.

Wie hoopt op een film vol knipogen en 80s referenties komt bedrogen uit. Het is duidelijk deel van de Child's Play franchise, maar Chucky zelf heeft een heel redesign gekregen, het speelt zich af in een nabije toekomst en de kills zijn net wat grafischer dan voorheen. En belangrijk: de humor is ook best te pruimen.

Het is geen wild andere film geworden, maar ook geen klakkeloze kopie of flauw vervolg. Een schoolvoorbeeld voor andere reboots wat mij betreft.

avatar van Graaf Machine
Best aardige film. Voor een tienerhorror zelfs wel geslaagd. Dat de pop Chucky nu een tamagotchi is geworden is alleen maar ok. Die tamagotchi's waren vanaf het begin, in de negentiger jaren, al verdachte dingen.
Verder niet spectaculair of zo, blijft een braaf horrorfilmpje, maar toch wel vermakelijk.

Edit: Oh, ik hoor net dat tamagotchi's louter virtueel waren. Nou ja, het idee is hetzelfde.

avatar van Friday the 13 th
Graaf Machine schreef:
Best aardige film. Voor een tienerhorror zelfs wel geslaagd.

Aardig en toch gebuisd. Allé dan

Friday the 13 th schreef:

Aardig en toch gebuisd. Allé dan

Wat betekent "gebuisd" ?

Graaf Machine schreef:
Wat betekent "gebuisd" ?

Niet geslaagd/geen voldoende. Normaal in context van studeren.

ok.

avatar van remorz
Toch leuk om hier relatief aardig wat positieve berichten te lezen. Ik krijg er weer een beetje zin in.

avatar van FillumGek
Het is dat ik met korting naar de bioscoop kon, anders was ik hier waarschijnlijk niet heen gegaan. Bride of Chucky kon ik nog wel waarderen, maar de sequels erna waren stuk voor stuk inwisselbaar. Hoewel ik enigszins enthousiast raakte door de aankondiging van een remake, bleef ik als Chucky-liefhebber wel sceptisch. En toen kropen er langzaam wat positieve recensies de wereld in. Is er dan toch hoop?

Allereerst is het een verstandige keuze geweest om kopieergedrag te vermijden door een nieuw verhaal te introduceren. Child's Play speelt zich af in de nabije toekomst waarin een Charles Lee Ray nooit heeft bestaan. Geen seriemoordenaar die bezit neemt van een Good Guy dus, maar we zien een overwerkte Chinees die een Buddi-robot saboteert. Deze Good Guy-vervangers zijn van alle gemakken voorzien zoals wifi, ingebouwde camera, usb poorten en ondersteunende apps. Helemaal van deze tijd dus.

De nieuwe Chucky verschilt qua uiterlijk niet zoveel van zijn voorganger, hij is alleen wat minder angstaanjagend door zijn soms vreemde, maar komische gelaatsuitdrukkingen. Mark Hamill als de nieuwe Chucky-stem doet het prima en de kills zijn stuk voor stuk origineel, mede doordat de copyrights van alle voorgangers nog steeds bij Universal liggen, waardoor niks op elkaar mocht lijken. Aubrey Plaza was een prima verschijning en de nieuwe Andy is stukken makkelijker verteerbaar dan de etter uit het origineel.

Hoewel ik deze film momenteel hetzelfde cijfer geef als het origineel, verkies ik nog steeds zonder twijfel de jaren '80-versie. Dat komt vooral omdat Chucky voor mij altijd Brad Dourif blijft met zijn Damballa spreuk en heerlijk lachje. Bovendien is de spanning in het origineel stukken beter wat de sfeer ten goede komt. Deze nieuwe versie heeft echter wat betere moorden, betere acteurs en een fris verhaal. Leuke reboot.

avatar van cantforgetyou
Zware tegenvaller!!!!!
1. Chucky zijn hoofd is helemaal met CGI gedaan. Ziet er héél nep uit.
2. Ze hadden animal tronics of in dit geval robot tronics moeten gebruiken. Nu kijk je naar een pop die bijna helemaal uit de pc komt.
3. De spelers zijn onsympathiek. Dus als er iemand vermoord wordt, haal je gelijk je schouders op van: 'boeiend'.
4. De moorden zijn (bijna) niet te zien. Veel te donker.
5. Er zitten zeer weinig kills in, volgens mij maar 2 ofzo.
6. Het is geen enkele keer echt eng of spannend.
Echt een gemiste kans. Zeer jammer.