Bride of Chucky (1998)

Verenigde Staten / Canada
Horror / Komedie

geregisseerd door Ronny Yu
met Katherine Heigl, Jennifer Tilly en de stem van Brad Dourif

Tiffany was de vriendin van Charles Lee Ray en besluit op een dag om de pop Chucky met de ziel van haar liefje opnieuw leven in te blazen. Maar als ze dan hoort dat Chucky nooit van plan was om met haar te trouwen, wordt ze boos en sluit hem op. Chucky ontsnapt en gebruikt voodoo- praktijken om ook Tiffany haar ziel in een pop te krijgen. Om allebei weer terug te keren als mens moeten de twee poppen naar het graf van Chucky om de ketting die Ray bij zich droeg toen hij stierf op te graven. Ze besluiten om stiekem mee te reizen met een jong paar dat op de vlucht is. En onderweg kunnen ze het niet laten om af en toe een aantal mensen om zeep te helpen.

avatar van soom
'You are so dead.'

Dit vond ik hoe dan ook vermakelijk. Minder eng dan de eerste film die ik zag, eigenlijk, hoewel het ook wel een beetje occult was. Ronny Yu kon er meer mee doen, vermoed ik, dan Tom Holland. Zitten echt een paar aardige scenes in, zoals met de aangehaalde quote, dat vond ik eigenlijk wel een prachtige scene.. Hoe luguber dit ook mag klinken. Katherine Heigl is tof. Die jongen speelde wel aardig. Verder heb ik wel een tikje engere films gezien, dit was zeker niet de engste, wel erg lekker griezelig en ik ga maar eens achter de andere poppenfilms aan. 3,5*. (edit: Ik lees nu een paar keer dat het meer humoristisch was, zoals ook in Drag me to Hell? Maar dat zie ik niet..)

avatar van Elineloves
“You know what the French call an orgasm? La petite morte. "The Little Death." Come on, Tiffany. Let's die a little.”

Soms heb je van die dagen dat je je draai niet kunt vinden, 20 dingen tegelijk aan het doen bent en dan ook nog zin hebt in een film. Zo heb ik dat vandaag. Klaarmaken om vanavond naar het ziekenhuis te gaan om mijn papa op te zoeken, het huis schoonmaken, eten klaarmaken en dan toch... dat knagende gevoel... dat je een film wil kijken. Multitasken, vrouwen kunnen dat.

Zo gezegd zo gedaan, ik had gekozen voor Bride of Chucky. Een film die ik al 3 keer eerder had gezien, maar dat mag de pret niet drukken.

Chucky blijft een eng mormel, evenals zijn lieftallige *kuch* bride. Ik ben en blijf bang voor poppen. Had ik als kind al. Nu ben ik 23 en nog steeds kan ik een lichte huivering niet onderdrukken als ik zo'n ding zie. Maargoed, het is maar film, right.

Jennifer Tilly (met haar opwindende stem!) en Katherine Heigl zijn cute, de muziek is best tof en de humor is lekker sadistisch, evenals de kills. Maar eng? Nehhhh. Het is niet zo dat ik nu onder alle stoelen en banken moet kijken of er geen moordlustige pop verstopt zit. Dit deel is ook meer komedie te noemen dan horror. Het leukste aan films als deze zijn natuurlijk de scherpe one-liners die in je hoofd blijven zitten. Daar leent deze film zich perfect voor. Ik krijg direct zin om de voorgaande films ook eens een herziening te gunnen.

Zwarte humor met één, twee of vierendertig knipogen. Heerlijk.

avatar van nikkilikeshorror
Ik vond het echt een geniale film! zo grappig.

neysen1985
een oppepper in de chucky films.
niet helemaal perfect, maar ik vind het over het algemeen een verbetering van het waardeloze 3de deel.

avatar van ambrosini
Dit is toch geen horror meer.. je kan hiermee gelijk naar sesamstraat

M'n favoriete film! Ben al een paar jaar een grote fan van Chucky. Leuke comedy-horror, maar verpest wel het enge uit de oude Child's Plays. Zijn uiterlijk is er overigens wel op vooruit gegaan!

avatar van xxERWINxx
Aardig vervolg op de chucky reeks, helaas niet zo goed als deel 1 t/m 3 , maar toch vermakelijk.

Ik vind het een zwakke horror film, horror mag je het zelfs bijna niet meer noemen. De eerste 3 films zijn nog wel spannend, en zeer vermakelijk. Deze is daarintegen een stuk minder. Het lijkt wel een nieuw format van The Muppet Show, het is ook te onwerkelijk om het spannend te vinden.
Als ik naar eigen mening cijfers zou uitdeling:
Deel 1: 8,0 een gouwe ouwe
Deel 2: 8,0 niet minder dan deel 1, het grof geweld is nu duidelijk te zien als extra toevoeging
Deel 3: 7,0 vermakelijk, maar de huiselijke sfeer zit er niet in. Veel medelijden heb je niet met de mensen die hierin worden vermoord.
Deel 4: 4,5 een film met nogal droge humor, tiffany is gewoon een pop te veel. Het einde is niet verkeerd bedacht, maar dat zijn 2 poppen te veel. Nu is er geen specifieke pop meer waarom het draait. Chucky had de enige moeten zijn, en het welbekende tafereel dat niemand wordt gelooft mag ook wel eens eindigen. 'k Had liever een spectaculair einde gezien, dat iedereen weet dat Charles Lee Ray zijn ziel in een Good Guy Doll heeft zitten.

ipman-99
"Go ahead and shoot! I'll be back! I ALWAYS come back!... But dying is such a bitch!" ... " !!!

Fantastische Horrorfilm met Chucky !!! Heerlijke heropfrissing !
Fantastisch om ook weer deze film(s) vanonder het stof te halen, mede ook door
het nieuwe deel "Curse Of Chucky" !
Meer van hetzelfde in deze over the top horrorfilm met natuurlijk
meerdere poppen . De factor over the top is echt wel vet aanwezig, mede
ook door de meerde poppen ! Het engere sfeertje maakt 'een beetje' plaats voor
het meer iets komische sfeertje ! Van beide accenten kan ik evenveel genieten met
een heerlijke vette knipoog als kers op de taart !

avatar van DragQueen
Het enge is er bij dit vervolg wel een beetje af. Ook de altijd griezelige Chucky begint hier langzaam aan een parodie op zichzelf te worden. Er is ook wat meer humor aanwezig, of dit nou onbedoeld of bewust is, het komt de Chucky legacy niet geheel ten goede. Ondanks dat het er visueel wel aardig uitziet, en er enkele goede kills aanwezig zijn, is de enge sfeer er wel een beetje af. 2 Sterren.

avatar van dutchtuga
Veruit het slechtste deel uit de reeks. De nieuwe, humoristische aanpak doet Chucky tekort en Yu geeft de film wel erg weinig sfeer mee.

Langere recensie:

Bride of Chucky (1998, Ronny Yu) - cultmoviesreviewed.com

avatar van Dennis,26
Een aardige film.
zo'n moord pop is toch wel apart om te zien Haha

Aardige film waarin de vriendin van de beruchte wurger de pop met zijn ziel in haar bezit weet te krijgen. Dit vierde deel moet het meer van de humor hebben en is hier redelijk in geslaagd (leuke echtelijke ruzie bijvoorbeeld). Ook al is het niet bepaald origineel, zorgt de bruid weer voor wat frisheid in de reeks. Jennifer Tilly is uitstekend gecast hier. Een kleine 3.0 sterren.

avatar van Gang_Star
Hoewel de hele Child's Play reeks afgesloten leek te zijn nadat Chucky aan het einde van Child's Play 3 in stukken werd gemalen en je zou denken dat er vrijwel niks meer van hem over zou zijn wordt in deel 4 een dame uit de hoge hoed getoverd die zijn vriendin zou blijken in de tijd dat Chucky nog Charles Lee Ray was.

Mevrouw bezit al net dezelfde gave, en weet Chucky door middel van naald, draad en nietjes weer terug te krijgen. En het moet gezegd, Chucky ziet er daardoor wel een stuk toffer uit.

Helaas mist de film de sfeer uit de eerdere delen en de humor heeft hier meer de overhand dan de horror. Daardoor toch een ietwat tegenvallend vervolg naar mijn idee. Einde vond ik wat zwak, hoewel het duidelijk is geworden toentertijd dat een nieuw vervolg niet uit te sluiten was. Iets wat er inderdaad kwam met voor mij een helaas eveneens tegenvallende Seed of Chucky.

avatar van n00r
Door deze jawel lachwekkende film heb ik toch wel een mooie profielfoto gekregen

avatar van El ralpho
What would Martha Stewart do?

Dit vierde deel is gelukkig weer sterker dan het slappe derde deel, maar het niveau van de eerste twee films wordt hier nog steeds niet gehaald. Niet dat die twee films van een bijzonder hoog niveau zijn overigens, maar vermakelijk zijn ze wel. Dat is dit deel ook nog steeds wel en de wat meer luchtigere benadering is dan ook zeker een stap de goede richting uit. Jammer is echter wel dat de film nergens echt grappig weet te worden, en dat de meeste uitspraken van Chucky zelf eigenlijk net een tikkeltje te flauw zijn om nog daadwerkelijk leuk te zijn.

Wat ik hier wel weer echt gaaf gedaan vind is het gebruik van de poppen en de praktische effecten. Dit is gewoon erg goed gedaan en voor mij nog steeds een verademing in tegenstelling tot de overdaad aan digitale effecten vandaag de dag. Op de spiegelscené in het hotel na, -die overigens wel heel ongeloofwaardig was omdat je door een uit elkaar vallende spiegel echt niet om het leven komt- zag alles er gewoon netjes verzorgd uit. Ondanks de vrij lage beoordelingen die ik in deze reeks uit blijf delen blijft iets mij toch boeien in deze reeks, en deel 5 ga ik dan ook zeker op een later moment ook nog aan de beurt laten komen.

dit deel is wel wat minder dan de eerste 3 delen.maar nog steeds vermakelijk.

avatar van Mr-Mcmovie
De minste. Dat komische dat Ronny Yu bij deze heeft toegevoegd wat bij de volgende twee vervolgen op dit 5de deel ook is heeft chucky zijn imago veranderd en bekijjkt hem niet serieus terwijl de chucky pop in de eerste is van Tom Holland kwam in die tijd nog serieus over.

Wel leuk om het eens te proberen maar na een tijd was het ėėntonig. Als chucky door Tilly wordt gekietelt. Of als hij aan het vrijen is ik bedoel dat is niet de sarcastische pop van de vorige.

Beetje bekende namen in de cast. Heigl, en Tilly, alweer Dourif zijn stem voor chucky is goed.

Wat me opviel bij deze keer ik de film na een hele tijd terug heb gekeken was: als de film begint zien we even het masker van Jason, en Micheal Myers wat wel leuk gedaan is.

avatar van Daan258
Get of my knife

Ook dit deel even herzien voordat in oktober alweer het 7e deel uit komt.
Nog steeds super vermakelijk en vele male beter dan Seed Of Chucky.

Wat me nu opviel bij de herzieining is dat de sountrack erg gaaf was. Gelijk bij de intro het nummer Living Dead Girl van Rob Zombie was erg gaaf.

Het verhaal bij dit deel is ook zeer vermakelijk, simpel maar wel erg leuk.
De comedy in dit deel blijft natuurlijk aanwezig maar het is wel net wat meer horror te noemen dan bij Seed Of Chucky. Er zaten hier een paar heerlijke kills in en ook zag Chucky en Tiffany in dit deel het gaafst uit van zelfs alle delen.
Ook viel het mij super erg op dat zelfs de special effects er zoveel beter uitzagen dan bij het deel uit 2004. zelfs was er bijna geen CGI wat echt een heel groot pluspunt is.

De cast deed het ook prima en was het leuk om Katherine Heigl te zien spelen. Vroeger nooit geweten dat zij in de film zat. De kleine rol van John Ritter was geinig om te zien.

Zeker één van de leukere delen uit de reeks.

Binnenkort ook nog even Curse of Chucky herzien en laat dan het nieuwe deel maar komen.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer even herbekeken. Voordat ik de allernieuwste chucky film ga kijken, ben ik maar weer begonnen met de serie eerst opnieuw te gaan kijken.
Waaronder dus Bride of Chucky.
Een vrij goede opvolger en weer in een nieuw jasje! Leuke spannende film waarin Chucky moet trouwen, leuke kills aanwezig weer, wel iets minder dan deel 1, 2 en 3, omdat het nieuwe er wel af is, maar verder wel goed.
Op naar Seed of chucky!

Tarkus schreef:
Alweer een prima vervolg op de eerste 3 filmen.
Prima cast ook deze keer, met de verrukkelijke Katherine Heigl en Jennifer Tilly.
En nog een pluspunt aan deze prent, de uitstekende soundtrack.

En ook dit deel is en blijft een puike film...
Wat ik me wel afvraag, wat is er van Jennifer Tilly geworden ??