Cult of Chucky (2017)

Alternatieve titels: Child's Play 7 | Curse of Chucky 2

Horror / Thriller

geregisseerd door Don Mancini
met Fiona Dourif, Michael Therriault en de stem van Brad Dourif

Na al vier jaar vast te hebben gezeten in een gesticht voor crimineel gestoorden, is Nica Pierce (Fiona Dourif) ten onrechte overtuigd dat zij - en niet Chucky - haar gehele familie heeft vermoord. Haar psychiater introduceert een nieuw therapeutisch instrument om de groepssessies met zijn patiënten te vergemakkelijken: de "Good Guy"-pop. Een reeks van gruwelijke sterfgevallen start in het gesticht. Nica begint zichzelf af te vragen of ze dan toch niet gek is. De opgegroeide Andy Barclay (Alex Vincent) schiet Nica te hulp, al moet hij eerst zien af te rekenen met Tiffany (Jennifer Tilly), de bruid van Chucky, en zij is tot alles in staat om haar geliefde duivelse pop te helpen.

avatar van Gi-Force
En weer een film waar ik van genoten heb. Gelukkig vergelijk ik geen films met elkaar en heb het al gauw naar mijn zin schijnbaar. Wat een lekkere plek om te filmen in een over sprankelend wit gekkenhuis. Het gaf mooie beelden. Vooral als er dan mooi rood zichtbaar wordt Wel de Chucky reeks heeft er een nieuw element bij en het volgende script lijkt nu oneindig veel mogelijkheden te hebben. De echte spanning is er allang vanaf. Maar de gore in combinatie met camerawerk maakt het de moeite waard. Dus ik hoop dat de volgende zich daar volop gaat focussen.

ben een fan van chucky films maar dit deel....

avatar van Friday the 13 th
Dit deel is nog zeker goed te doen, al komt het wel wat traag op gang. Wel denk ik het goorste deel tot nu toe. Het verhaal gaat echt wel geen kant op en is zeer ver gezocht. Doch nog wel vermakelijk.

Mag ik wel enigszins verwonderd zijn dat de mimiek en het bewegen van de pop in de jaren 80 er beter uitzag dan nu? Vreemd met al die vooruitgang!

avatar van Noodless
Toch gewaagd aan deze zoveelste Chucky gezien het niet echt mijn ding is. Maar deze viel wel mee.
Het idee, gezien de titel, is leuk bedacht. De setting is aardig en er komen een paar leuke kills langs.
Redelijk bloederig zou ik zeggen. Dus qua gore en entertainment zit het wel goed. Maar de verrassing van de film was niet Chucky maar Fiona Dourif die voor het genre wel echt goed speelde. 6/10

avatar van ambrosini
Sjonge sjonge.. wat is dit nou??!!

Heb alle delen van Chucky gezien, maar deze is wel helemaal afgezaagd .. Dat Chucky (terwijl hij bij Andy in zijn kluisje staat) nog steeds op afstand in meerdere poppen/zielen kan komen. Dit gaat mij te ver.

avatar van Crook
Alle screentime met Chucky is als vanouds goud, maar helaas is de rest is dan ook echt pure poep. En die poep bevat ongeveer 95% van de hele film. Echt jammer. Afgerond naar boven dan toch nog maar 1* voor de gore (beter kijk je alleen de laatste 15 min) en de goeie one-liners van de pop. Veel mocht het niet baten.

avatar van xxERWINxx
Dit (laatste) deel viel me wel wat tegen! Vandaag bekeken, ik had hiervoor eerst de andere delen weer even gezien en dit deel sluit aan op Curse of Chucky, het verhaal gaat verder met Nica de vrouw in de rolstoel, maar nu zit ze in een kliniek.
Jammer dat de hele film zich afspeelt in de kliniek, de gore was meer dan in andere delen, sommige scenes waren ook best smerig.
Maar ik vond hem niet spannend en ook niet echt een goed verhaal.
Het was allemaal een beetje saai en tam, dan vind ik de andere delen beter zoals deel 1 t/m 3 en Bride / seed of chucky, daarna komen de vorige film en deze.
Je zit wel weer met vragen na afloop van deze film, dus misschien dat er wel weer een vervolg op komt..

avatar van S. Russell
Nog wat aftrek op een toch al lage score omdat de makers aansturen op nóg een vervolg. Hopen maar dat ze dan een betere schrijver inhuren.

Niet zoals verwacht.. eerdere delen waren toch beter!

avatar van knusse stoel
Gewoon lekker flauw en om eerlijk te zijn mis je helemaal niets als je deze film overslaat!
Toch heeft dat gekke ventje een aantrekkingskracht op mij (vriendin kan Chucky wel schieten en kijkt dus liever niet mee) en vermaak ik mij met deze onnozele toestand en ben dus ruim 90 minuten zoet met het "beeldende verhaal". En ach, ik doe er niemand kwaad mee. Toch?

Matige film waarin een vrouw in een gesticht onderworpen wordt aan een therapie waarbij gebruik wordt gemaakt van een pop. Niet alleen qua verhaal, maar ook qua toon en stijl sluit dit deel goed aan bij de vorige. Wel komt het allemaal nogal traag op gang, waardoor de eerste helft simpelweg nogal saai is. Wel weer een paar aardige kills.

goor en superslechte film, vorige delen waren veeel beter!!

Dit deel vond ik dan wel beter dan het vorige.
Leuk, voorlopig einde aan een reeks van 7 films, al geeft het einde van deze film wel aan dat er nog wel eens een 8ste deel op ons zit te wachten.
Deze was bloederiger dan alle vorige, maar dat de speciale effecten beter zijn dan bijvoorbeeld de eerste film zal wel veel te maken hebben dat er bijna 30 jaar tussen zit, er is inmiddels wat dat betreft een grote vooruitgang geboekt.
Nu nog sterkere scenario's en we zijn weer vertrokken voor enkele vervolgen.

avatar van Elchapo
Als chucky fan heb ik deze op blu-ray gekregen met de kerst.dus gelijk gekeken(uiteraard toen iedereen op bed lag) en daar waar the seed of chucky een waardeloos verhaal had,kan deze film terugvallen op een beter scenario.ook is het acteerwerk van fiona dourif redelijk tot goed.gezien het einde van de film kan je er gif op in nemen dat er nog een volgende chucky gaat komen. Ik kan niet wachten.......3.5 stars.

avatar van SSeagal
Het verhaal was nogal wazig, wat toch wel wat plezier weg nam. Echter een betere film dan de voorganger, vooral vanwege de brute scenes en de spanning. 3*

avatar van Sir_John
eerlijk is eerlijk het lijkt erop dat ze bij deel 3 gewoon hadden moeten stoppen..
De poppen lijken steeds minder realistisch te bewegen.. Het eerste deel blijft toch nog steeds de beste die ze gemaakt hadden.. Misschien komt dit ook gewoon omdat ze op meerdere locaties hadden geschoten..
Des al niet te min blijft het voor mij toch wel elke keer weer een vermaak om weer eens een chucky film te zien. Dus daarom 3 sterren..

avatar van mrklm
Chucky [Brad Dourif] is niet dood, want zijn aartsvijand Andy [Alex Vincent] houdt zijn hoofd levend om te voorkomen dat Charles Lee Ray zijn ziel weet te transformeren. Nica Pierce [Fiona Dourif], de enige overlevende van Chucky's meest recente slachtpartij, zit ondertussen vast in een inrichting omdat de autoriteiten geloven dat zij en niet Chucky verantwoordelijk is voor het bloedbad. Wanneer Dr Foley [Michael Therriault, een Ryan Gosling-lookalike] besluit Chucky-poppen te gebruiken op Nica te helpen haar trauma te verwerken is dat echter het begin van een nieuwe serie moorden.
Het is bijzonder te noemen dat de twee hoofdrolspelers uit de oorspronkelijke film bijna 30 jaar na dato terugkeren voor deze vermakelijke, maar onvermijdelijk vergezochte sequel. Fiona Dourif lijkt niet alleen enorm op haar vader, ze blijkt ook een zeer verdienstelijke imitatie te kunnen doen. Het zijn de Dourifs die de aandacht vast weten te houden in afwachting van de volgende inventieve Chucky-afrekening. Zonder hen zou deze film niet de moeite waard zijn geweest.

avatar van bjerik76
" Houd het dan nooit op ? !!"

( misschien ook een leuke quote om in de film te verwerken )

een redelijke film.ik vond de film leuk,maar zeker niet het beste deel.de chucky films worden vager en vergezocht.maar zeker te pruimen,en heb me zeker wel vermaakt.maar de eerste 3 delen blijven het beste.maar zeker fijn dat andy weer mee deed in de film.

avatar van Team MovieWorld
Chucky Is Een Film Die Een Horror Komedie Heeft, Dat Vinden Wij Niet Echt Gepast. Veel Van Die Jongere Kinderen Die Willen Altijd Komedie Zien, En Ook Actie Wij Hebben Het Hier Over Kinderen Van 9/10. Dus Dan Kopen Ze Zo’n Film En Dan Is Het Enger Dan Ze Hadden Verwacht. Natuurlijk Is Het Niet Alleen Om De Cast Van Chucky Met Een Horror Komedie. Maar Ook Anderen Films Zoals Fright Night. Dit is Een Vrij Grappige Maar Ook Slasher Achtig Vandaar Geven Wij Zo Een Film 2 Sterren.

avatar van horizons
Team MovieWorld schreef:

Er staat horror/thriller.
Er staat leeftijd van 16+.
Dus.

Alles met een hoofdletter. Gewoon niet meer doen.

avatar van Kondoro0614
Bedankt Voor Je Mening .

avatar van Gang_Star
Flinke tegenvaller na het vrij vermakelijke Curse of Chucky. Met Curse of Chucky ging de film weer naar een meer serieuze toon in tegenstelling tot onder meer Bride of Chucky en Seed of Chucky. Mede daardoor was Curse of Chucky een betere film. Nu is de toon van Cult of Chucky zonder meer ook serieuzer, maar het verhaal dat zich bijna volledig afspeelde op dezelfde locatie miste de spanning volledig. De kills waren dan tenminste een stuk interessanter, want Chucky gaat een stuk bruter te werk. De film heeft dan ook de nodige brute en bloederige momenten, maar door het ontbreken van spanning is de film niet meer dan redelijk. Jammer, had het liever een stuk spannender en wat duisterder gezien.

avatar van kleintje 2
Vind het uitermate jammer dat, ook na zeven films, het nog niet tot ze is doorgedrongen dat ze niet de juiste weg volgen (hoewel met de eerste en de tweede film niets aan de hand was). Het idee van dit verhaal is op zich erg goed. Het idee dat Chucky zich in meerdere poppen kan verplaatsen had nog goed kunnen komen. Ondanks dat, zal ik even de benodigde dingen op een rijtje zetten.

- Het idee van meerde Chucky geesten in meerdere poppen is op zich goed bedacht. (Ze hebben gewoon te lang gewacht met uitleggen hoe hij dat nou doet.)
- De rol van Tiffany was te klein. (Ze zagen haar rol te groot, terwijl het dat niet was.)
- De rol van Andy was zeker te klein. (Het zou enorm goed hebben uitgepakt als hij ook echt als een redder in nood Nica kwam redden.)
- De kills waren te veel. (De kill met het glas was véél te overdreven. Haar volledige hoofd kwam eraf, wat in Bride of Chucky, waar ze praktisch hetzelfde deden, niet hetzelfde effect had.)
- De speelduur was te kort. (Een verhaal van dit kaliber past niet in een anderhalf uur film. Het is kort maar leek wel een eeuwigheid te duren. Ik moest te veel nadenken over hoe het zat.)
- Het verhaal was te psychologisch. (Het kwam té mentaal over. Gebruik maken van deze elementen, zoals gestoordheid, is altijd moeilijk. De drama, die je voelt als je meeleeft met het hoofdpersonage en afvraagt of ze het zullen overleven, voelde ik niet. Neem nu het einde. Nica werd door Chucky overgenomen, en kon verbazend genoeg na tientallen jaren ineens weer lopen. Ze hadden het op dramatische wijze met haar moeten eindigen. Had haar terug laten vechten, zodat ze voelde dat ze niet meer kon winnen.)
- En als laatste is er een kleinigheidje, wie zit er nu in de oude pop van Tiffany??

Dit zijn allerlei dingen die verbetert hadden kunnen worden. Ik mag nu van de serie niet veel verwachten, al blijf ik hopen op een net zo goed einde van de franshise als waar het mee begon. Wel was de terugkeer van Kyle uit Child's Play 2 wel erg verassend. Ik blijf kritiek geven op Chucky, het begint steeds leuker te worden. Ik zie ook erg veel potentieel in deze films.

avatar van thoyouknow1980
Goed vervolg op voorgaande deel
Het verhaal pakt op waar het was gebleven,das al een pluspunt.
Verder vond ik het ook boeiend en best wel spannend.
Al met al vind ik hem iets beter dan de vorige deze bevat namelijk wat meer actie
Er word wederom gehint naar een vervolg,maar ik lees overal verontrustende berichten.
Dat zou echt jammer zijn want hier ligt een kans om de nieuwe trilogie mooi af te sluiten.
Ik blijf dus maar koppig hopen op een wonder dat het toch goed komt met die kleine terror pop.
Deze film is echter goed genoeg om van te genieten

avatar van xaid
Niet om aan te gluren wat een is deze serie na de eerste 3 delen uit de jaren 80/90 verkloot zeg .

avatar van Chelsea94
Geen slechte film maar een beetje vreemd. Hou zelf wel van de Chucky reeks maar de ideetjes lijken een beetje op.

avatar van Ajax&Litmanen1
En met Cult of Chucky ben ik weer klaar met het het herzien van de gehele Chucky reeks. Die neiging kreeg ik toen ik een paar maanden terug een goed geslaagde reboot in de bioscoop zag. Zeker de oude delen stonden me nauwelijks meer bij. Deze Cult of Chucky wel, want die is pas twee jaar oud. Het is een direct vervolg op Curse of Chucky, waardoor we Nica weer ontmoeten die nu in een inrichting zit na alles wat er in ''Curse'' gebeurde.

De film begint wel heel erg sterk, met de terugkeer van Andy (die al in de aftercredits van ''Curse''zat) en die het nog steeds levende hoofd van Chucky in zijn kluis heeft en hem geregeld martelt. Daarna volgen we zoals gezegd Nica, die wordt gespeeld door Fiona Dourif, de dochter van de man die de stem van Chucky vertolkt. Fiona is helaas geen grootse actrice, al was ze in de vorige film beter te pruimen dan in haar rol in ''Cult''. Vanaf hier is het eigenlijk vrij oninteressant, door een psychologisch sausje dat over de film heen is gegoten. Ze lijken ook niet goed te weten of het nu als horrorfilm of komedie door moet moet en ook is die stront irritante Jennifer Tilly er weer bij. Ondanks de nodige kills is het ongeïnspireerd en flauw om te zien. Op deze manier was het goed te rechtvaardigen dat er een reboot kwam zonder Don Mancini, want de Chucky franchise kenmerkt zich vooral door wisselvalligheid, waarbij er een paar hele diepe dalen werden aangetikt in niveau. Deze Cult of Chucky behoort tot het beroerdere werk uit de reeks, mede ook door de diverse Chucky's op het einde, en daar kan zelfs de comeback Andy niks aan veranderen.

2* (was 2,5*)

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De insteek is een vervolg van de vorige film. Ook hier weer neemt de film zich soms iets te serieus. Dat werkt niet voor de Child's Play films. En laat dan aub Jennifer Tilly achterwege, want die past niet in deze stijl van film. Het idee van de meerdere Chucky's is wel goed. Het is telkens de vraag wie nu de echte Chucky was en ook bij sommige figuren vroeg je je af aan welke kant ze zaten. Het is best wel goed gedaan om de film in een psychiatrische instelling te laten afspelen. Gewoon openlijk zeggen sommige mensen dat ze Chucky gezien hebben, dat de pop leeft, en geen kat die hen gelooft omdat ze toch psychiatrische patiënten zijn.

Eens het bekend is dat er verschillende Chucky's zijn, wordt het overkill en komt Chucky niet echt meer tot z'n recht. Tilly is een vergissing en het verhaal van Andy wordt op het einde kortweg afgesloten. En het is ondertussen goed geweest met de soms overdreven Nica.

avatar van kleintje 2
Ajax&Litmanen1 schreef:

2* (was 2,5*)

Je zou mijn mening gauw horen, en een belofte is een belofte. Het is een dag later en ik heb nu ook Cult of Chucky voor een eerste maal herbekeken. Het brengt me weer aan de ideeën die ik voor aanpassingen aan deze film had, die ik nog steeds heb en zal delen met elke interesse wekkende persoon die dit bericht leest. Ik zal dan ook beginnen met de kritieken en de daarbij behorende verbeterpunten/ideeën.

1. Als eerste aan bod..., dat acteerwerk moet echt veranderen. Het is een van de meest storende dingen aan de film en nu heeft het ook Dourif al in zijn greep. Zijn tekst was zo veel slapper - weer de storende komische kant op - dan in Curse of Chucky en veel minder serieus, wat ik zo geweldig vond in Curse. Tilly is nooit veranderd, maar naar mijn mening een out of place karakter. Ze is nooit een goeie actrice geweest maar past echt bij de rol, ze kan beter. En dan Nica, ook weer veel te terughoudend in het werk. In Curse was zij, samen met Dourif, de beter presterende. Andy wist overtuigend over te komen, gelukkig.
2. Over de compleet onrealistische en overbodige goor had ik het bij Curse of Chucky ook al. Non realistische en verschrikkelijk slappe goor voor de liefhebbers. Ook een zeer storend punt.
3. De speciale effecten ga ik geen woorden aan vuil maken. Goedkoop ga ik het noemen. De visuele effecten, aansluitend bij het goor, is weer standaard en net iets minder dan bij Curse. Waar het bij Curse nog enigzins realistisch en uniek oogde, was het hier weer over de top. De animatronics van de Chuck verminderen ook in kwaliteit.
4. Ik blijf bij mijn standpunt dat deze film weer te kort was. Enkele minuten bijvoegen en het maakt een verschil.
5. Waar ik de verbeterpunten ga geven zit in het verhaal, wat met een professionele herschrijving en budget echt goed had kunnen zijn. Het verhaal had niet de psyche kant op moeten gaan. Juist de samenkomst kant. Dit zou Chuckys ultieme samenkomst van karakters kunnen zijn. De heroïsche horror epos van de Chuck. De schurk die eindelijk een manier heeft gevonden om het klassieke horrorverhaal een Infinity War kant op te laten gaan. Dit is volgens mij de eerste film waarin de Slasher wist te winnen. En die kant zou echt een hit kunnen zijn geworden onder horror liefhebbers in de bioscoop, als het de professionele aandacht gekregen zou hebben die het verdient. De verbeterpunten van mijn eerste kijk op deze film staan bij mijn eerste bericht. Het verhaal had je het gevoel moeten geven dat de goeierikken geen kans hadden. Nu hadden ze het wel, ofja het voelde zo, maar ze leken het gewoon opzettelijk op te geven [Andy]. Het had dramatisch moeten voelen, net als de conclusie in Curse of Chucky. De serieuze vibe en de serieuze toon van Dourif waar de karakters mee geconfronteerd worden miste compleet. Dat zou het verhaal en de film allemaal al kunnen verbeteren. Ook zijn ze te vaag over details in het verhaal.

Dan enkele goeie punten [ja, ze zijn er. Altijd!]

1. De muziek is verbeterd. Instrumentaal en geen electric guitar meer, als in Curse en Bride. Het herinnerde me teveel aan jaren 90-00 Horror.
2. De karakters zijn goed ingebracht en uitgewerkt. Je weet wat hun aandoeningen en motieven zijn.
3. En als laatste ga ik toch prijs geven aan Mancini voor het verhaal. Het is voor een Horrorfilm echt een geweldig verhaal, slechts verkeerd uitgewerkt. In dit opzicht moet je kijken naar het idee voor het verhaal. De Infinity War route, de overwinning van de Chuck, die ze in deze film nemen is te prijzen en zeer gewaagd. Maar het zorgt wel voor interesse voor de toekomt. Ik ben zeer benieuwd hoe de toekomst gaat worden. De opkomende serie wordt hopelijk een, wel, goed uitgewerkte voortzetting op Cult.

Mijn cijfer is gestegen, van 1,5 naar 2,5, en dat komt toch door de impact en bedoeling van het verhaal. Ik weet, dat het onzinnig is maar de Franshise groeit aan me vast. Ik ben benieuwd. De Reboot van afgelopen zomer was wel leuk en zeker verassend, maar het tipt toch niet aan de originele Franchise. Hopelijk krijg ik hierop een reactie terug.

avatar van Ronja&Iris
da actual f*ck
hebben we hier anderhalf uur naar gekeken?
rip

avatar van xxERWINxx
Dit deel viel me wel wat tegen!

Vandaag herbekeken, ik had hiervoor eerst de andere delen weer even gezien en dit deel sluit aan op Curse of Chucky, het verhaal gaat verder met Nica de vrouw in de rolstoel, maar nu zit ze in een kliniek, Curse of Chucky ging weer wat meer serieuze kant uit, maar dit deel weer niet helaas, met een heel raar en wazig verhaal.

Maar ik vond hem niet spannend en ook niet echt een goed verhaal en je zit toch nog met een hoop vragen, wat is er nu gebeurd met Andy Barcley?

Mijn top 7 ziet er nu zo uit:

7. Seed of Chucky

Op naar Child's play 2019

avatar van Shadowed
Matig.

Ik moet nog steeds deel 2, 3 en 4 uit de reeks zien, maar ik denk dat die delen eigenlijk weinig met elkaar te maken hebben aangezien ik dit prima kon volgen na deel 6 te hebben gezien. Een erg moeilijk verhaal heeft Cult of Chucky dan ook niet, en dat was van een Chucky-film te verwachtten.

Wel heeft Mancini de mouwtjes opgestroopt en de film visueel iets beter aangepakt. De locatie is apart en sfeervol, de kills zijn wat gedetailleerder en het camerawerk sterker. Toch is het als eindresultaat een stuk minder dan andere Chucky-films, en dat heeft vooral te maken met het verhaal.

Het verhaal wil niet echt op gang komen. Cult of Chucky is zonder twijfel een stuk trager dan andere Chucky-films. Het verhaal komt relatief langzaam op gang en de bekende humor komt eigenlijk pas na een goede 45 minuten weer terug. Alles daarvoor is een herhaling van bekende horroringrediënten verpakt in een aparte omgeving.

Chucky blijft best leuk, al zien we de "echte" Chucky enkel als hoofd terug. Dourif weet wel precies wat hij wil met zijn pop. Dochter Dourif doet het ook prima, maar krijgt een saaie rol. Bijrollen doen het ook wel redelijk, enkel Tilly was ondermaats. Heel serieus kan je haar ook niet nemen wanneer ze hier voor het eerst op het toneel verschijnt.

De moorden zijn best hard en bloederig, maar uiteindelijk kan het de film niet echt opvullen. Enige spanning is er niet en de twisten zijn vooral vervelend en herhaald. Plotgaten zijn ook genoeg te bekennen. Niet onbekend in een horrorfilm, maar zeker richting de slotfase wordt het wel heel ernstig. Ik had het gevoel dat de film helemaal niet eindigde. Er worden werkelijk te veel stukken opengelaten. Het verhaal bouwt bijvoorbeeld een verhaal rondom Vincent (Andy), maar zoals het met hem afloopt had dat niet eens gehoeven.

Als resultaat lijkt er meer aandacht naar het visuele aspect te zijn gegaan. Dat maakt de film, een slasher, niet perse interessanter. Het komt te traag op gang en heeft te veel last van slecht en afgeraffeld schrijfwerk. Ondanks dat de moorden wellicht harder zijn dan in andere Chucky-films vond ik het als geheel toch echt de minst interessante Chucky-film tot nu toe uit de reeks.