Happy Death Day (2017)

Horror / Komedie

geregisseerd door Christopher Landon
met Jessica Rothe, Israel Broussard en Ruby Modine

'Happy Death Day' volgt Tree Gelbman, een studente die de ergste verjaardag ooit beleeft. Op het einde van de dag wordt ze namelijk vermoord. Het is een dag die ze telkens opnieuw beleeft, van de alledaagse details tot aan het dodelijke einde dat ze elke dag weer moet doormaken. Om de cirkel te doorbreken zal ze moeten achterhalen wie de moordenaar is en waarom deze het op haar voorzien heeft.

avatar van Alexander1900
Op zich een prima film, ik had er alleen meer van verwacht. Ik had het harder en meer spannend verwacht.

Groundhog Day (1993) met Bill Murray vind ik wat dat betreft een stuk beter en vermakelijker.

Cijfer: 6 / 10

avatar van Shinobi
"You've never seen Groundhog Day?"

Met Christopher Landon aan het roer kan het verkeren.

Je krijgt hier te maken met Tree, een typische bimbo van een studente die alleen maar met zichzelf bezig is. Hier begint langzaamaan verandering in te komen als ze op haar verjaardag vermoord wordt en de volgende dag weer wakker wordt, om vervolgens haar sterfdag te herbeleven. Op zich een prima concept à la 'Groundhog Day' voor dit niemendalletje.

Door gebruik te maken van een tijdlus zou je zeggen dat er genoeg ruimte is om enkele inventieve dingen te tonen, maar het merendeel is gebaseerd op domme keuzes die met zwarte humor wordt gebracht. Zelf had ik graag meer creatieve kills gezien die expliciet in beeld worden gebracht, maar de softe PG-13 rating helpt helaas niet; het geld van de tieners moet immers ook binnengeharkt worden. Hierdoor is er niets engs te beleven.

Toch kijkt 'Happy Death Day' aardig weg, met name door Jessica Rothe die haar personage met veel plezier speelt. Op den duur zie je ook wat de reden is achter haar bitchy gedrag. Des te jammer dat het hele gebeuren verpest wordt door een erg onnozel motief. Wel moet gezegd worden dat het masker van de killer iets cools heeft.

Al met al een vrij brave horror die geschikt is als tussendoortje, mocht je niets anders voorhanden hebben.

2,5 Sterren.

avatar van BlueJudaskiss
Leuke flauwekul, die nergens echt eng wordt en toch net spannend genoeg is om ook de wat geoefender kijker een leuke ervaring te bezorgen. Mooi gedraaid, met voor en achter de camera onbekende gezichten - net als toen The Hangover leuk dat een film geen grote sterren hoeft te hebben om aan te slaan. Soms erg vergezocht en lang niet altijd logisch, maar de film lijkt - via de leuke hoofdrolspeelster Jessica Rothe - een ondeugende grijns te hebben waardoor ik als kijker heel veel pikte.

Niets spectaculairs, niets nieuws, wel erg leuk. 3,5*

avatar van the crook
Zeer matig en met een erg slecht plot.
Enige "originele" in deze film is de Groundhog Day opzet, maar die is natuurlijk meteen bij het uitbrengen van de film al verklapt en daardoor totaal niet verrassend.

Vanavond gezien.heb echt genoten.wat een leuke film.was spannend genoeg en ook grappig.redelijke cast.acteerwerk kan altijd beter,maar daar stoorde ik me verders niet aan.echt een prima film.

avatar van Valak
Het vervolg, "Happy Death Day 2U" komt (in de VS) op Valentijnsdag uit:

'Happy Death Day 2U' Gets a Valentine's Day Release - Bloody Disgusting - bloody-disgusting.com

avatar van Shadowed
Best aardig.

Een film die ook leunt op het Groundhog Day concept. En ondanks de trailer die ik vrij slecht vond, vond ik de film reuze meevallen en heb ik me er nog best goed mee vermaakt. Rothe maakt hier ook het beste van met wat ze heeft.

Wat tienergehalte, maar dat mag de pret niet drukken. Er zit niet veel bruutheid of gore in maar de film kijkt reuze lekker weg. Niets in deze film valt echt op, behalve het feit dat het concept enigszins origineel bedacht is voor een horrorfilm.

Gewoon een leuke wegkijker. Nergens bijzonder, gewoon leuk. Moet je ook met een korreltje zout nemen.

avatar van John Milton
Veel leuker dan ik verwacht had

avatar van remorz
Erg charmant.

Jammer dat ik al wist wie de killer was. Verantwoordelijk voor deze spoiler: de trailer van deel twee in de bios. Beetje vreemd.

Veel doet het er niet aan af; de film leunt meer op het komediegehalte. De moord op Tree en slechts zijdelings wat overige kills dienen meer als kapstok om op speelse wijze een Cluedo-sausje over het Groundhog Day-gebeuren te gieten.

Beetje flauw om het hier over repetitiviteit te hebben, al zal een film als dit toch de juiste middelen en timing moeten toepassen om terugkerende elementen niet vervelend te laten worden. Happy Death Day slaagt wel, en iedere beleving is net iets anders maar had toch het gevoel dat het wat scherper mocht met de humor. Ook qua tempo en misschien editing wil je dat het eigenlijk iets sneller gaat dan je kan bijhouden.

Grote troef is wat mij betreft Rothe, die zowel geinig, aandoenlijk, bitchy en gevoelig geloofwaardig overkomt. Haar (en overig) acteerwerk is wel van dat typische highschool-gehalte: beetje ludiek en een tikkeltje aangezet. Past gelukkig prima in het concept.

Op naar deel twee wat mij betreft. Snel, voordat een trailer voor deel drie die gaat spoilen. 3*

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Wegens gebrek aan voorkennis dacht ik dat Happy Death Day een soort huidige versie van een typische slasher als April Fool's Day, Bloody Birthday of Happy Birthday to Me zou worden, maar dan met het concept van Groundhog Day (of Edge of Tomorrow). Maar ook qua toon lijkt de film veel meer op Groundhog Day dan op een serieuze horrorfilm. Een soort Groundhog Day met hier en daar wat vleugjes Scream. Je weet al wat de toon van de film wordt als het Universal logo meteen aan het begin drie keer opnieuw begint. Happy Death Day is een erg sympathieke komische film met een geinig uitgangspunt en een prima cast.

Happy Death Day is PG-13, wat wil zeggen dat er weinig tot geen bloed of gore te zien is, enkel de suggestie van allerlei schrikbarende moordpartijen. Het stoorde me niet, ik merkte dat de film geen gore nodig had. Het gaat meer om de suggestie en de creatieve - en soms bespottelijke - manieren hoe iemand dood kan gaan. Het voelde soms een beetje als Final Destination. Er valt verder genoeg lol te beleven met de kleurrijke figuren, het vlotte script en een hoop lekker over de top sequenties. De scènes met de babyface-moordenaar zijn soms erg effectief gedaan en laat de film voelen als een oprechte horrorfilm, maar de film is los van die momenten eigenlijk vooral een komedie. Een geslaagde komedie, als je het mij vraagt.

3,5 sterren.

avatar van Gang_Star
Toch beter dan verwacht deze horrorversie in de stijl van 'Groundhog Day'. De film is dan ook niet bijzonder meer qua uitwerking na onder meer eerder genoemde film en ook Edge of Tomorrow, maar Happy Death Day weet toch zonder meer te vermaken. De film heeft bij vlagen spannende momenten en de manier waarop Tree keer op keer slachtoffer wordt is leuk uitgewerkt. Het is dan ook jammer dat de film qua bloederige momenten wat aan de makke kant is.

avatar van mcdaktari
Normaal gesproken heb ik niet zo heel veel met die Amerikaanse highschool horrorfilmpjes, maar deze keek vrij aangenaam weg vond ik. De vergelijking met Groundhog Day is natuurlijk wel te begrijpen. Toch een aardig verhaaltje. Leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van frolunda
Was goed te doen deze Horror/thriller die voor een groot gedeelte verloopt volgens het Ground hog day principe.De logica was (natuurlijk) erg ver te zoeken,maar ja dat weet je bijna standaard van te voren bij dergelijke films.
In ieder geval was Happy Death Day behoorlijk onderhoudend en amusant,iets wat toch ook wel voor een groot gedeelte op het conto van hoofdrolspeler Jessica Rothe mag worden geschreven,zij gaf de rol net wat extra pit mee en dat deed de film goed.
Voor het overige was het bijna allemaal 'business as usual' zoals in het genre gebruikelijk is maar de uitwerking was goed en ook de regie van Christopher Landon was adequaat.
Ruim voldoende.

avatar van arno74
Leuk. Poster en titel trokken niet bepaald mijn aandacht, ik dacht dat het de zoveelste doorsnee horror zou zijn. Maar dit is toch wel een prettig en inventief werkje gebleken dat fijn wegkijkt. Het draait niet op scares of gore en dat lijkt tegenwoordig bijna een zeldzaamheid onder tienerhorrors. De kracht zit in de hoofdrolspeelster en in het fijne script. Een uniek meesterwerk is het niet, maar deze film mengt diverse elementen en genres op een dusdanig creatieve wijze dat het geheel erg fris aanvoelt. Zo zouden ze wel meer mogen maken.

Naast de in de film aangehaalde Groundhog Day doet het vooral denken aan Before I Fall (2017), wat haast hetzelfde verhaal vertelt (een studente die steeds aan het einde van dezelfde dag omkomt) maar dan zonder een moordenaar. Ook kwam Triangle (2009) in me op. En als horrorkomedie deed het me qua frisheid denken aan het eveneens erg leuke The Final Girls (2015).

Enig minpuntje aan Happy Death Day vond ik wel de ontknoping, de moordenaar en diens motieven zijn niet bepaald uitgewerkt en weten dus ook niet te overtuigen. Hadden ze dat goed gedaan dan had het zomaar de 4* kunnen halen. Nu blijft het op 3,5* steken.

avatar van lars-pixar
Er kan een hoop door de vingers gezien worden, maar Happy Death Day slaat de horrorplank toch echt wel mis. Het thriller genre is hier dan wat meer op zijn plaats, maar lijkt ook hierin niet helemaal tot zijn recht te komen. Het is allemaal dan ook op een wat ander niveau gepresenteerd. Alsof het bedoeld was voor de jongere doelgroep. Zo is de sfeer in de film groten deels vrij neutraal en kent zelfs enkele vrolijke scènes. Het lijkt daarbij zelfs af en toe ook nog even zoet sappig over te komen. Pas het laatste halfuur komt alles een beetje tot zijn recht en wordt het wat interessanter. Waar onder andere het plottwist ook in voorbij komt en het verhaal wat duidelijker wordt. Ondertussen is het niet meer dan een redelijke niet spannende mysterieuze film die voor zijn doelgroep veel beter en vermakelijker zal scoren dan voor de horrorliefhebber.

avatar van sinterklaas
Het is denk ik nu wel een schande dat ik nog steeds Groundhog Day niet heb gezien.

In 2017 had je ook al Before I Fall, die ook zeker te pruimen was. Nu keert het thema zich naar de horrorkant.

Je kan het allemaal wel dromen in het begin: De wekker, ochtendrituelen, de dingen die in de omgeving gebeuren (watersproeier, goede doel etc etc...); het zal allemaal keer op keer herhaald worden door de film heen. Alleen in een andere context. Maar ach... wat blijft het toch allemaal vermakelijk.

Het is echter wel weer zo'n typische tienerhorror (al is de actrice al 30, opmerkelijk gezien), maar toch weet het te boeien. We volgen de jarige job Tree, die in deze bovennatuurlijke situatie terecht komt. Ze maakt haar verjaardag keer op keer opnieuw mee, wat ze op het eerste ogenblik fout doet, verbeterd ze weer in het volgende. De aanvaardingen en de dagelijkse shit vat ze ook met het moment luchtiger op... Maar wie is dan toch die gemaskerde freak die het op haar heeft voorzien... en haar elke keer weer vermoord?

De genre komedie is hier ook wel prima op zijn plaats, want het voelt vaak wel eerder aan als een feelgood dan als een horror. Zeker wanneer het Tree steeds onverschilliger laat wanneer ze de dood in ogen kijkt. Morgen beter...

Alleen het climax zag ik toch echt weer niet aankomen. Verder is het acteerwerk helemaal zo slecht nog niet, is er geruime plaats voor zwarte humor, goed werkende dialogen en oneliners en is elke confrontatie met de, in eerste instantie nog anonieme, moordenaar een fijn gegeven.

En natuurlijk is deel 2 er ook snel gekomen.

Nee, toch wel weer een leuk opgepoetst horrorelementje die door kan in het archief. Ik heb genoten. Stukken beter en ietsje serieuzer Scout Guide to the Zombie Apocalypse.

avatar van Alathir
Best wel geinig. Een concept zoals Groundhog Day die ik nu nog steeds niet gezien heb haha. Nochtans al wel een aantal films gezien met dit concept. Ik herinner me ook een Supernatural aflevering die op dit concept gebaseerd is. Before I Fall, Edge of Tomorrow en Triangle komen ook in mij op.

Dit soort films vind ik bij de eerste loop vaak stom omdat ik dan denk van hier gaan we weer. Er wordt ook altijd te lang hetzelfde herhaald. Dat verveelt eigenlijk altijd. Het is voor een filmmaker dus belangrijk om de kijker duidelijk te maken dat ze vastzit in dezelfde dag, maar ook weer niet zo duidelijk dat zelfs een plant het begrijpt. Hier duurde de herhaling te lang naar mijn mening. Nu goed daar heb ik even doorheen gebeten en wat er daarna komt is nog allemaal best amusant. De hoofdrolspeelster Jessica Rothe doet het uitstekend en is echt iemand die een film kan dragen. Het einde bevat ook nog eens een mooie plottwist. Deel 2 ga ik dus ongetwijfeld ook eens bekijken.

avatar van Spartaan1986
Uiteindelijk meer een Fantasy/Thriller dan een Horror/Comedy. Erg tam en zonder gore, maar wel met een frisse jonge cast die het naar behoren deden. Vervelen doet de film niet maar verder vond ik het nogal rommelig, moralistisch en het motief van de dader was vrij slapjes. Binnenkort deel 2 maar eens bekijken, wellicht dat die mij beter kan bekoren.