Happy Death Day 2U (2019)

Alternatieve titels: Happy Death Day 2 | Happy Death Day to You

Komedie / Horror

geregisseerd door Christopher Landon
met Jessica Rothe, Israel Broussard en Ruby Modine

De studente Tree Gelbman heeft na vele mislukte pogingen haar moordenaar gevonden en haar verjaardag overleefd. Samen met haar vriend Carter probeert ze de draad van haar leven weer op te pakken. Maar dan krijgt Ryan, de huisgenoot van Carter, ineens te maken met een terugkerende dag en gemaskerde moordenaar. Als ervaringsdeskundige besluit Tree om Ryan te helpen met zijn probleem, maar tijdens deze missie ontdekt Tree hoe het komt dat zij in een timeloop is terechtgekomen en komt ze voor een paar lastige keuzes te staan.

• vanaf woensdag 19 juni te koop op dvd en blu-ray

avatar van Dennisj
Deel 1 vond ik nog redelijk te doen qua verhaal en de vraag wie achter het masker zat. Vandaag deel 2 maar eens bekeken en werd er niet echt vrolijk van. Eigenlijk zit je gewoon naar deel 1 te kijken omdat ze weer steeds wakker wordt in dat bed tot vervelends aan toe, waar ik bij deel 1 op een gegeven moment ook al zat van werd. Alleen nu zit ze in een andere dimensie waardoor het allemaal iets anders is plus dat de killer ook een ander iemand is.
Nee ik hoop dat ze het hierbij laten en niet nog een deel 3 erachteraan plakken op deze manier. Het is gewoon de eerste film in een ander jasje. Had het zelf leuker gevonden als er een andere hoofdpersoon en situatie zou zijn geweest zoals het in het begin naartoe leek te gaan.

Goed vervolg.

Het slechte begin is allicht nog het leukste aan de hele film. Het start als een ordinaire cash-in, na 5 minuten zit je te hopen dat je die hele rits van deel 1 niet opnieuw doormoet ... en dat moet gelukkig ook niet. Zoals wel meer zaken in deze film is het een setup om je als kijker een beetje uit balans te brengen.

De film gooit ook graag nog wat extra horror te grabbel, daar waar deel 1 al maar een beperkt horror arsenaal had. Er worden wat typische time loop elementen toegevoegd, die het meer de mystery/sci-fi kant opduwen. Dat zorgt er allemaal voor dat de film nog steeds een logisch gevolg is op deel 1, met een gelijkaardige sfeer, maar dat het qua genremix toch serieus wat anders weet te brengen.

Ideale opzet voor een vervolg dus, meer van hetzelfde maar anders. De cast doet het verder goed, de film blijft makkelijk boeien en duurt gelukkig ook niet te lang. Zo is 2U is guitig en slim filmpje geworden, eentje die makkelijk verteert, eenvoudig wegkijkt maar toch voldoende weet te verrassen. Een derde deel lijkt me moeilijk, maar ik zal het niet nalaten om het een kans te geven, als het er ooit van komt.

avatar van Gi-Force
Een leuk vervolg op deel 1

avatar van Shinobi
"You've never seen Back to the Future?"

Dit is één van de weinige keren dat ik het vervolg beter vind dan de voorganger, vooral gezien ik 'Happy Death Day' met een onvoldoende heb beoordeeld.

Op het eerste gezicht lijkt men hetzelfde trucje te herhalen, maar gelukkig wordt er een verrassend leuke draai aan gegeven. In dit vervolg kom je als kijker meer te weten over de reden waarom de tijdlus is ontstaan. Blijkbaar is de boosdoener een zelfgemaakte machine van wat medestudenten die de boel in gang heeft gezet, dus tijd om de vicieuze cirkel weer te doorbreken.

Waar deel één nog een vrij brave slasher was met wat zwarte humor, is 'Happy Death Day 2U' zowat een full-blown comedy met een vleugje Sci-Fi geworden. Christopher Landon stopt er een hoop absurditeit in, maar slaagt er toch in om voortdurend de lachers op zijn hand te hebben. Daarvoor zijn de krankzinnige situaties gewoonweg enorm genietbaar.

Jessica Rothe speelt wederom met veel plezier haar rol, wat het vermaak vergroot; haar voor de zoveelste keer dood zien gaan blijft leuk. Het fijne is ook dat je meer te weten komt over Tree en het dilemma waar ze voor komt te staan. Wel had ik zo mijn bedenkingen bij enkele ontwikkelingen en jammer genoeg wordt er nooit ingegaan op een belangrijk plotpunt, maar dat mag de pret zeker niet drukken.

Al met al een verrassend vermakelijk vervolg. Wat mij betreft mag er gerust nog een deel komen. Overigens wel even blijven zitten bij de eindcredits voor een extra scène.

3,0 Sterren.

avatar van Grindhouse62
Vanmiddag het avonturendrama Master and Commander: The Far Side of the World (2003) gezien en was de western Broken Trail (2006) mijn 2e film van vandaag. Happy Death Day 2U (2019) is mijn 3e film. Dit vervolg is veel minder bloederig en gaat de komische kant op en wat zeker niet vervelend is. Er wordt leuk in geacteerd. Een voor mij bevredigend vervolg, maar wie veel gore verwacht kan dit vervolg beter de revue laten passeren. SciFi Attack of the 50 foot woman (1958) staat als laatst op het programma.

avatar van schumacher
Was nog leuk maar minder dan de vorige.

avatar van Koerok
Ook weer een prima vervolg!

avatar van xaid
Grindhouse62 schreef:
zo ik doe ook ff een copy paste..
Nog geen jaar geregistreerd op moviemeter en al bijna 10.000 stemmen gedaan.. ff paar duizend stemmen in 1 maand gegeven zo ff natte vinger werk gedaan hoppa as we speak ben je nu druk aan stemmen in 10min al weer 4 films gestemd

avatar van Grindhouse62
xaid schreef:
zo ik doe ook ff een copy paste..
Nou Xaid, wat een argwaan. Wees gerust, want natte vingerwerk is het zeker niet. Ik heb een eigen database die uit meer dan 22.000 titels bestaat en daaruit de stemmen heb overgenomen naar MM zoals ik ze toen heb gewaardeerd. Er zitten een heleboel films tussen die ik nog moet zien en er zitten heel veel titels tussen, waarvan ik vaag vermoed, wel te hebben gezien, maar nooit heb gewaardeerd. Moet nu nog zo"n dikke 6000 titels verwerken. En ja. ik kom zeker boven de 10.000 stemmen uit. En geloof me ik heb in mijn leven heel wat films gezien. Heb jarenlang in een bioscoop gewerkt en vervolgens in 1 van de grootste videotheekketen gewerkt tot opheffing en verder in de afgelopen jaren veel pindakazen natuurlijk. Ik heb films in mijn collectie die eens niet in MM staan. Dus van natte vingerwerk is hier absoluut geen sprake. Deze stemmen zijn oprecht en eerlijk en ga mij bij deze verder ook niet meer verantwoorden hoe mijn stemmen hier op MM terecht komen.

avatar van xaid
Grindhouse62 schreef:
Zeker hoef jij je niet te verder niet te verantwoorden je abnormale stemgedrag viel me op vandaar mijn reactie Rene. Moet zeggen alleen jouw levensverhaal is al een stem waard! ik zal je dan ook niet langer ophouden succes met je database en stemmen

avatar van Corcicus
Beter dan zijn voorganger, maar nog steeds een weinig verheffende film. De hele teenage sfeer bevalt me nog altijd voor geen meter, maar deze keer werd de loop tenminste niet vervelend. Het hele gebeuren draait alweer rond Tree, de anderen fladderen als vlinders om haar heen. Van horror is net zoals in het eerste deel nauwelijks sprake, maar een milde komedie is het zeker.

avatar van filmkul
Matig vervolg dat zeker geen horror is. Het verhaal sluit aan op deel 1, dus die moet je eigenlijk wel eerst gezien hebben om aan dit deel te beginnen. Het begin is best aardig, maar halverwege neemt de film flink in kracht af. Je hebt dan ook het idee dat je genoeg gezien hebt en dat de film ten einde loopt. Echter heb je nog drie kwartier te gaan. En die zijn niet echt meer boeiend. Eerder vervelend. Zoals gezegd is dit geen horror maar meer een komedie met een thriller sausje. Rothe haar rol is behoorlijk storend overacting. 2.0/2.5.

avatar van AmazingPP
Aardig vervolg op het eerste deel, maar helaas gaat de film nogal over de top met dingen zoals dimensies. Het is nu een soort mix van Back to the Future en Groundhog Day geworden. Toch keek de film wel aardig weg: het camerawerk is dik in orde, de acteerprestaties ook voor dit soort films en er zaten geen grove fouten in, tenminste: niet dat ik ze heb gezien. Ik hoop echter wel dat er geen deel 3 komt, want wat voor 'n insteek moet je daar dan weer aan geven? Aardig, maar deel 1 is beter. 3 *

avatar van hannes64
Ach, een herhaling van `t eerste deel, met ietwat andere wendingkjes.
Toch wel leuk om te bekijken, zoals op een regenachtige avond zoals nu.

In dit vervolg op "Happy Death Day (2017)" ontdekt studente Tree Gelbman (wederom gespeeld door Jessica Rothe) dat steeds opnieuw sterven heel veel makkelijker (met name de zelfdodingen zijn wel leuk om te zien) is dan strijden tegen alle gevaren die op haar pad komen.

Het verhaal is min of meer hetzelfde als het eerste deel, maar dan in een iets anders vorm en ook met iets andere wendingen en bovendien krijg je in dit verhaal ook het ontstaan van de herhalende tijdsprong (met name als Tree Gelbman wordt gedood, maar ook als jonge wetenschapper Ryan Phan wordt gedood tijdens de opening van het verhaal) te zien, wat opzicht wel leuk gevonden was en ook een leuke toevoeging was voor het verhaal.

Het verhaal speelt zich wederom af op dezelfde locaties (o.a. school, studentenhuizen en ziekenhuis) en dag (Maandag de 18e) en dus is ook vrijwel de volledige cast hetzelfde gebleven (gelukkig dus ook Rachel Matthews, die ik een mooie jonge vrouw vindt en haar scène waarbij ze een Franse blinde vrouw speelt, was best geinig) en zijn er alleen een paar personen (twee jonge studenten die wetenschapper zijn) bijgekomen, die opzicht voor nog meer humor zorgen en eentje daarvan, te weten Sarah Yarkin, vond ik eigenlijk wel een aparte maar leuke vrouw. Ook zit er in dit verhaal een andere moordenaar achter het baby masker.

Wat ook hetzelfde is gebleven is mijn stem, want ook bij deze Komedie / Horror film blijft deze steken op 2,5*. Het verhaal weet opzicht wel te vermaken en kijkt eigenlijk ook wel lekker weg, maar de originaliteit is natuurlijk ver te zoeken en op een gegeven moment vond ik het ook allemaal wat langdradig worden. Een derde film zal er waarschijnlijk ook komen (mede ook door de extra scène na de aftiteling) en hopelijk is die wat origineler.

Valt wel te waarderen dat de makers in ieder geval geprobeerd hebben qua verhaal iets anders toe te voegen aan het ook wel uitgemolken concept van de eerste film, maar het eindresultaat is toch niet overtuigend. De aangescherpte hilarische humor komt nogal misplaats over en geeft je als kijker het gevoel dat je dit niet serieus hoeft te nemen, wat tamelijk funest is omdat deze tweede ook nog eens een heuse thriller wil zijn. Onevenwichtig dus, en ondanks dat de vaart er goed inzit en het geen moment verveelt, kwalitatief eigenlijk ondermaats. Matige finale, 3d effecten die niets toevoegen en vooral afleiden, acteurs waarvan we waarschijnlijk nooit meer iets horen...….als dit horror anno 2019 is maak ik me ernstig zorgen aangaande het genre.

avatar van umbra
Vond deze toch pak minder als de eerste, vond de horror echt ver zoek en er was amper spanning te voelen. De eerste vond ik verrassend en leuk, dit vervolg is blijkbaar overbodig voor mij en voelde als vervelend aan.

Best knap als je deel 2 nog zo verrassend kan maken, ik vond m leuk

avatar van john mcclane 2
Tot mijn verbazing pakte dit goed uit , na het best wel grote succes van deel een verwachte ik een snelle cash crap , want dit deel kwam wel erg snel , maar het is een leuke film geworden , met zowel komedie als drama , horror vond ik hier niet zo zeer de juiste naam .
Het verhaal was niet te complex voor zo’n complex gegeven , en het was eigenlijk bijna even fris als deel een .
Deze Landon heeft voor mij een streepje voor gekregen om dat tot nu toe zijn films niet teleurstelde ,,
Ben benieuwd wat ie nog meer gaat brengen .

avatar van tattoobob
Hier weer een voorbeeld van vervolg wat ze beter hadden kunnen laten.
Deel een was leuk wegkijkvoer met wat ongeloofwaardige elementen maar deel twee gaat helemaal nergens meer over ....beetje uit de bocht gevlogen dus.
Ik denk dat dit deel wat te haastig gemaakt/geschreven is.

avatar van clubsport
Vond dit vervolg toch nog best onderhoudend en men weet nog wel wat leuke originele vondsten uit de hoge hoed te toveren maar uiteindelijk is het toch wat minder als deel 1 .

avatar van james_cameron
Geinig vervolg, iets anders qua opzet dan het origineel maar wel inventief en onderhoudend in elkaar gezet. Qua horror en spanning moet de film wel flink inleveren. De verwijzingen naar Back To The Future Part 2 zijn treffend, aangezien men ook hier een schoolbord erbij moet halen om het paradoxale tijdverloop enigszins te kunnen verklaren. Net als die film ontspoort deze sequel regelmatig, maar door het enthousiaste spel van de cast en het continu vermakelijke script blijft de boel redelijk op de rails.

avatar van cantforgetyou
We werden compleet verrast. Wat een leuke film. Toevallig kwam deze film in onze handen. Hebben deel 1 niet eens gezien. Maar hoeft niet persé. Je krijgt in deze film een korte flashback. Die meid is GEWELDIG! Wat een grappig kind. Camera werk, locaties, muziek, acteurs. Alles was prima in orde. We gaan ZEKER deel 1 nu kijken.

Beetje flauw en melig vervolg op het toch wel originele eerste deel.
Het SF "Back to the Future" gedeelte in combinatie met thriller wordt een beetje te veel van het goede.
Als dan ook nog eens sommige scenes er erg kinderachtig uit zien en slecht geacteerd wordt het wel een beetje treurig. Niet bijzonder dit tweede deel van "Happy Death Day".
Ik vrees echter wel voor een derde episode, gezien de scenes tijdens de aftiteling.
2*/2.5*

avatar van Kondoro0614
Van vervolgingen ben ik nooit echt een groot fan geweest en dat ga ik ook waarschijnlijk nooit worden. Ook ‘Happy Death Day’ weet niet echt te slagen in zijn tweede beurt al was het wel vermakelijk, het is niet iets nieuws. Een herhaaldconcept van het eerste deel zorgt soms voor wat saaie momenten, hoewel de film na een tijdje leuk was en leuk begon vond ik het middenstuk wat saai. Het hele concept vond ik tof, de zelfde dag herleven waarin je overlijdt, maar we hadden dit bij het eerste deel wel een beetje gezien dus eigenlijk vond ik dit tweede deel wat overbodig. Jessica Rothe speelt wederom haar hoofdrol leuk maar daar blijft het wel bij. Geen speciale film, leuk om gezien te hebben maar niks nieuws.

avatar van Metalfist
We're scientists. We solve the problem

Ten tijde van de release van Happy Death Day schreef ik het volgende in mijn review: "Naar het schijnt zou Landon de echte verklaring rond hoe Tree in een loop is terecht gekomen nog bewaren voor de sequel." en hoewel ik de film uiteindelijk wat viel tegenvallen door een flauwe ontknoping, was ik wel blij dat een tijd geleden werd aangegeven dat de sequel er effectief ging komen. Die kreeg de ietwat flauwe titel Happy Death Day 2U mee en zowaar: we krijgen inderdaad een antwoord op hoe Tree in een loop is terecht gekomen.

En we krijgen zelfs nog meer, want deze sequel is zelfs beter dan zijn voorganger. Voor een groot stuk omdat regisseur Christopher Landon ervoor kiest om iets anders te doen met de film en qua stijl toch trouw te blijven aan hetgeen hij in de vorige film neerzette. Happy Death Day was sowieso geen horrorfilm pur sang maar in dit tweede deel wordt wel helemaal de kaart van de humor getrokken. Dat resulteert in een erg vermakelijk filmpje waarbij Tree opnieuw tegen wil en dank in de timeloop terecht komt en we eigenlijk meer een science-fiction verhaal krijgen waarbij de moordenaar gereduceerd wordt tot een bijrol. Verwacht je dus aan parallelle werelden en dergelijke en halverwege de credits wordt al een steentje gegooid voor een eventuele derde deel. Als Landon opnieuw zo trouw aan zijn stijl blijft en tegelijkertijd toch met verschillende genres weet te spelen, dan mag dat deel er zeker komen!

Want waar de eerste film duidelijk geïnspireerd was door Groundhog Day, is hier Back to the Future II de bron van inspiratie. De film bevat sowieso een aantal knipogen naar die franchise (Biff's Tree Removal!), maar het grootste pluspunt is toch ongetwijfeld de cast. Jessica Rothe is en blijft geweldig als Tree die enorm chagrijnig is dat ze telkens dezelfde dag moet herbeleven, de chemie met Israel Broussard (Carter) blijft even geslaagd als in de voorganger en de meer uitgebreide rollen van onder andere Phi Vu (Ryan) geven de film wat extra glans. Sowieso wel fijn hoe de film (en de personages) met de vorige film omgaan. Die recap van wat er voorheen is gebeurd, Tree die enorm gefrustreerd rondloopt, ... Tof ook dat de volledige cast terugkeert, dat zie je toch ook niet al te vaak bij dit soort films.

Voor degene die verward zijn geraakt met de timelines en parallelle werelden, op de Blu-Ray staat nog een leuke extra waar alles uit de film in een paar minuten op een rijtje wordt gezet. Erg fijne sequel in ieder geval, al loopt er hier en daar nog steeds wel iets mis. Zo is de humor niet altijd geslaagd (zeker de scène met een 'blinde' Danielle is slecht) maar een erg leuk tussendoortje. Laat dat derde deel dus maar komen!