Happy Death Day 2U (2019)

Alternatieve titels: Happy Death Day 2 | Happy Death Day to You

Komedie / Horror

geregisseerd door Christopher Landon
met Jessica Rothe, Israel Broussard en Ruby Modine

De studente Tree Gelbman heeft na vele mislukte pogingen haar moordenaar gevonden en haar verjaardag overleefd. Samen met haar vriend Carter probeert ze de draad van haar leven weer op te pakken. Maar dan krijgt Ryan, de huisgenoot van Carter, ineens te maken met een terugkerende dag en gemaskerde moordenaar. Als ervaringsdeskundige besluit Tree om Ryan te helpen met zijn probleem, maar tijdens deze missie ontdekt Tree hoe het komt dat zij in een timeloop is terechtgekomen en komt ze voor een paar lastige keuzes te staan.

• vanaf woensdag 19 juni te koop op dvd en blu-ray

avatar van Daan258
Deel 1 vond ik totaal niks.
Hoop dat dit wat beter zal worden.

avatar van Ajax&Litmanen1
Deel 1 was bijzonder vermakelijk, ondanks dat het bloederiger had gemogen. Kijk er wel naar uit.

avatar van Kondoro0614
Haha lachen! Ben benieuwd .

Kijk hier naar uit

avatar van John Milton
Ook wel zin in

Niet hoogstaand, maar erg vermakelijk!

avatar van john mcclane 2
lijkt me ook leuk, goed gejat is beter dan slecht bedacht .

avatar van mrklm
"Zelfmoord was nog nooit zo grappig!" moet scenarist/regisseur Landon gedacht hebben. Hoewel de uitwerking van die 'grap' behoort tot de absolute dieptepunten in de filmgeschiedenis is dat niet de enige fout die Landon maakt in deze verschrikkelijke horrorkomedie. Aanvankelijk lijkt hij nog te snappen dat het basisgegeven van het origineel bepaald niet serieus te nemen was en hij doet dan ook niet echt zijn best om hier een samenhangend verhaal van te maken. Het heeft iets te maken met quantummechanica, paralleldimensies en dergelijke, maar er valt geen touw aan vast te knopen. Dat hoeft niet per sé een probleem te zijn, maar Landon gebruikt dat uitgangspunt om je als kijker te bestoken met allerlei twists die volledig uit de lucht komen vallen. Veel erger nog is dat alleen hoofdrolspeelster Jessica Rothe over komisch talent blijkt te beschikken en de rest daar totaal geen kaas van gegeten heeft. Zelfs de paar op papier aardige grappen vallen daardoor volledig in de soep, hetgeen nogal vervelend is voor een komisch bedoelde horrorfilm. Landon maakt er helemaal een puinhoop van wanneer de film zich in het laatste kwart opeens serieus gaat nemen alvorens te ontaarden in een heist movie met een semi-satirisch, dadaïstisch, onbegrijpelijk vrijblijvend slot. Diegenen die zich onderwerpen aan de verkrachting van 'Stayin' Alive' tijdens de aftiteling kunnen zich nog laven aan een epiloog die de deur open zet voor nóg een sequel. Liefhebbers van zelfkastijding, deze film is voor joe! Veel plezier ermee...

avatar van Ric1997
Minder dan zijn voorganger maar nog steeds leuk.

De horror in het origineel was al tam, maar hier wordt het op misschien 2 scènes na zo goed als weggelaten. Dit is meer een komische Sci-Fi film met hier en daar wat thriller elementen. Dat het eerder komisch dan spannend is stoort echter niet omdat de makers ook niet proberen om een traditionele slasher neer te zetten, de film neemt zichzelf niet al te serieus, dat was voor mij ook de reden waarom het origineel zo goed werkte. Net als zijn voorganger wordt de film gedragen door Jessica Rothe die zelfs in de cheesy scènes overtuigend speelt, ik denk dat het zonder haar een vervelende zit zou zijn geweest.

Dat ze er een sciencefictionfilm over verschillende dimensies van hebben gemaakt zal misschien een teleurstelling zijn als je een bloederige slasher verwacht, maar als je verwachtingen niet al te hoog liggen is dit gewoon een vermakelijke popcorn-flick.

avatar van Kondoro0614

avatar van Zwolle84
Kondoro0614 schreef:
En meneer mrklm weer met een 0.5... Had eigenlijk ook niks anders verwacht .

Handig toch. Weet je meteen dat het een goede film is.

avatar van mrklm
Kondoro0614 schreef:

Ter verdediging: Happy Death Day kreeg 2.5

avatar van soom
De eerste nog niet gezien, maar gelukkig werd er wel op een bepaalde manier goed uitgelegd wat en hoe. Dus hoef ik de originele ook niet te zien. Waarschijnlijk. Bij dat gedoe met Gregory en vrouw, Lori en Tree, dacht ik namelijk: Hoe zit dat? Hij wil Tree vermoorden omdat? Dus dat zal ik wel moeten uitvissen.

Redelijk amusant. Balanceert duidelijk op hetzelfde randje als Truth or Dare, hoewel Lucy Hale voor mij wel net iets bekender klinkt dan Jessica Rothe. Maar de eerste is vooral heeul schattig, terwijl de laatstgenoemde iets beter kan acteren.

avatar van Ric1997
soom schreef:

Gregory had in de eerste film ook een affaire met Tree.

Y&T
Als je je centen en je tijd beu bent, zou ik zeggen...ga naar dit gedrocht. Deel 1, daar was nog wel door heen te komen...maar dit slaat echt alles. Ruim voor de pauze mn biezen gepakt.
Kan haast niet wachten op deel 3....hoef ik daar niet heen.

Y&T
mrklm schreef:
"Zelfmoord was nog nooit zo grappig!" moet scenarist/regisseur Landon gedacht hebben. Hoewel de uitwerking (...)

Knap dat je je er toe zetten om over zo'n hopeloos stuk tijdverspilling zo'n mooie recensie te schrijven....en daar wat tijd in te steken....te veel eer voor deze mislukking.

avatar van DreamTech
ja goed weer wel deel 1 kijken anders mis je sommige dingen en begrijp je die niet !!

avatar van John Milton
Erg mee vermaakt weer! Wordt even flink zoetsappig op een gegeven moment, maar de combinatie van geekdom, slasher en comedy werkt voor mij zeker. Niet al te kritisch naar kijken helpt wel

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Een vervolg op een film die Groundhog Day nadeed en waarin het hoofdpersonage nogmaals dezelfde dag steeds herleeft. Over herhaling gesproken. Happy Death Day was een erg sympathieke komische PG 13 slasher, die het niet moest hebben van zijn gore, maar vooral van zijn kleurrijke, over de top typetjes, geestige ideeën en hier en daar een paar best spannende momenten. Dat er een vervolg kwam was niet zo heel gek, want het origineel koste nog geen 5 miljoen om te maken, maar bracht 125 miljoen binnen. Voor het vervolg wil regisseur Landon een heleboel, maar daardoor ook een paar dingen gaan. Zo is de film amper nog een slasher of zelfs horrorfilm te noemen, Landon ruilt Scream in voor meer een science-fiction. Wellicht om de film niet té veel op het origineel te laten lijken, wat zeker bij een film met dit concept natuurlijk een grote valkuil is.

Want ondanks een andere toon kent de film alsnog veel overeenkomsten. Alle acteurs uit de vorige film keren terug en de melige komedie blijft ook. Sterker nog, dat melige bouwt Landon nog meer uit, tot het punt dat het echt niet meer werkt. Zo'n scène waarin Danielle een blinde Franse dame speelt om de decaan bezig te houden resulteert in een pijnlijk onleuke klucht en past geenszins in het toch al vrij bespottelijke Happy Death Day stijltje. De komedie is vaak te groots. Daartegenover bouwt Landon ook het drama verder uit. Deels is dat tiener-liefdesdrama van het niveau Beverly Hills 90210, maar ook gaat hij verder op het stukje drama dat in de vorige film sterk werkte; de dood van haar moeder. Wederom laat Jessica Rothe prima acteerwerk zien, maar ondanks dat de scènes op zich prima zijn, er gaat wel héél veel tijd naar toe. Vrij lange momenten is Happy Death Day 2U dan geen horror, geen science fiction en zelfs geen komedie meer. Het maakt de film vermakelijk, maar tevens een enorm rommeltje, omdat het script heel veel wil. En slechts een deel daarvan is jammer genoeg maar geslaagd.

2,5 sterren.

avatar van Graaf Machine
Lollig vervolg op deel 1. Gelukkig niet gewoon een namaak, maar een originele insteek. Slaat natuurlijk allemaal nergens op, maar dit soort films moeten nonsens zijn, anders is het niet leuk, en eng zijn ze sowieso niet. Ik zou wel een ieder aanraden eerst het eerste deel te zien, dat maakt de herkenning hier en daar echt grappig.

Fijne film.

avatar van mcdaktari
Serieus ja, is deze even goed als de eerste? Tenminste, de eerste vond ik een aardig filmpje, maar als ik lees dat het nu weer gewoon door gaat zoals in de eerste heb ik toch mijn bedenkingen. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten. Ik zal het tzt wel merken. Ik laat me verrassen. De eerste had me tenslotte ook aangenaam verrast.

avatar van Graaf Machine
mcdaktari schreef:

Het gaat niet gewoon weer door zoals in de eerste. Er is een nieuwe insteek gevonden. Dit voegt eigenlijk gewoon iets toe aan het eerste deel, en dat zie je met dit soort horrorcomedy's niet vaak. Meestal blijft het bij herhaling van zetten.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ontzettend vermakelijke film, waar ik net als deel 1 bijzonder van heb genoten. Echt horror is het ook weer niet, zeker door de overdadige hoeveelheid zwartgallige humor, maar ook omdat de film natuurlijk niet voor spanning en angst gaat. Daarvoor overheersen andere zaken, zoals de humor of het nogal bizarre verhaal rondom die geeks en hun machine. Wat mij betreft is dit een ideaal vervolg. Het gaat wel degelijk door op het originele verhaal, maar er wordt op heerlijke wijze een nieuwe draai aan gegeven. En men weet die nieuwe draai tot het einde toe leuk te houden. Wie nou de moordenaar is boeide me niet eens veel, ik zat vooral teveel te genieten van de geweldige rol van Jessica Rothe die met zichtbaar veel plezier weer haar rol op heeft gepakt.

Mooie meid, maar ook een heel behoorlijke actrice. Als ze lekker chagrijnig rond loopt te stampen omdat ze wederom he-le-maal klaar is met het herbeleven van haar ongeluksdag of wanneer ze steeds op creatieve wijze zelfmoord aan het plegen is, ze doet het echt leuk. De rest van de cast bevalt me overigens ook goed. Het plot rondom haar moeder vond ik trouwens ook prima uitgewerkt. De keuze die ze moet maken tussen haar oude of nieuwe situatie mag niet enorm origineel zijn, maar het raakte bij mij wel de juiste snaar.

Hopelijk maakt Blumhouse er ook nog een derde deel van. Ik zie een Happy Death Day-trilogie wel zitten. Volgens mij valt er met dit concept nog voldoende te doen en de humor slaat ook lekker aan. Het is ieder geval origineler dan wat het gros van de moderne horrorfilms toont. En de makers snappen dat dit soort films gewoon om pretentieloos vermaak moeten draaien. Het pakt gewoon goed uit.

Dikke 3,5*

Zwolle84 schreef:
Handig toch. Weet je meteen dat het een goede film is.

Jep. Wederom bewezen. Gaat dit zien.

Wat heeft de film een belachelijk lage score. Snap het werkelijk niet.

avatar van rep_robert
Inderdaad. Ik denk dat film vooral teert op de leuke cast. Heb de films even back to back gekeken nadat ik deel 1 anderhalf jaar geleden ook al had gezien.
Wat vooral opvalt bij de films is de fun waarmee het gemaakt is.
Rothe heeft ontzettend veel charisma en weet de afwisselende emoties ontzettend overtuigend over te brengen. De humor staat iets meer centraal in dit vervolg en dat werkt prima, ook omdat Landon weet dat als de film zichzelf te serieus neemt, het waarschijnlijk niet zal werken.
Ik miste het "Groundhog day" karakter wel een beetje in de film, dat werd in het eerste deel leuker uitgewerkt en daar was de basis van het steeds opnieuw beleven ook meer op emotionele basis.
In dit vervolg laten ze dit varen en gaan ze de wetenschappelijke kant op met de multiversums. In de basis vind ik dit idee minder leuk, maar wel origineel en geen simpele cash grab. Gelukkig weet Landon dit nog wel goed te maken door de film een emotioneel tegenwicht te geven in de vorm van de moeder en Carter die een ander heeft.. Het wordt wel iets teveel van het goede soms, maar al met al zijn dit 2 zeer leuke tussendoortjes die vooral plezier uitstralen.

Zeker eerst deel 1 kijken anders is het niet leuk,

Waar deel 1 nog iets van spanning/horror bevatte vond ik dat dit deel meer de komedie kant op ging. Had het leuker gevonden als ze gewoon ook echt een aantal keer vermoord werd op een spannende manier zoals deel 1 en niet al die komische zelfmoorden. Het ging nu vooral om dat apparaat terwijl ik alleen maar wilde weten wie is nu de moordenaar Voor de rest blijft het wel een leuke film maar niet meer dan dat.... en af en toe iets te veel drama.

Graaf Machine
Ik denk dat ik het leuker had gevonden als het gewoon herhaling was geweest of dat het gebeurde bij een ander persoon.

avatar van HollandGermany
Vond het een zeer creatieve manier om een vervolg op het eerste deel te maken. Het beviel me allemaal wel. Kan alleen iemand me uitleggen wat dat nou was met die oorspronkelijke hoofdrolspeler, die Aziatische jongen, die dan zijn eigen moordenaar was? Had verwacht dat ze daar nog wel even naar terug zouden gaan op het einde.
Ondanks dat ik het einde niet begreep, vond ik de eerste helft verrassend goed in elkaar zitten en kan ik deze film geen onvoldoende geven.

avatar van HollandGermany
mrklm schreef:

Klinkt alsof je vindt dat dit enigszins verwerpelijk is, maar dan heb ik een gratis tip voor je: Ga niet meer naar horrorfilms (naja, dit was niet echt horror maar zo stond het wel te boek). Daarin wordt namelijk met veel duistere thema's een loopje genomen. Thank me later.