Instant Family (2018)

geregisseerd door Sean Anders
met Mark Wahlberg, Rose Byrne en Octavia Spencer

Het koppel Ellie en Pete wil een gezin stichten met behulp van adoptie. Ze voelen zich erg menslievend tot ze thuis met drie driftige kinderen zitten. Nu moeten ze proberen een manier te vinden om hun kinderen, die helemaal geen zin hebben om volwassen te worden, op te voeden.

• Vanaf 31 januari in de bioscoop

Vanaf 31 januari 2019 in de bioscoop (Paramount Pictures, via Universal)

avatar van tbouwh
Rvdz leuk uitje?

avatar van Zwolle84
De IMDB-reviews zijn totaal niet zoals ik had verwacht. Misschien pak ik hem toch maar even mee in de sneak vanavond.

Gister in de sneak gezien.. wat een geweldige film!! Knappe combi van humor en drama, wat naar mijn mening zeer mooi heeft uitgepakt. Meerdere keren in een deuk gelegen, om 10 minuten later de tranen in mijn ogen te voelen staan. Helemaal fan!

avatar van NERD
Verrassend goede film. Ik verwachtte een standaard flauwe comedy als eerdere films van Sean Anders met Mark Wahlberg, maar hier zit duidelijk wat meer in. Grappige film die ook onderhoudend blijft. 4 sterren.

avatar van stuffie
Geweldige film dit, tien keer beter dan de trailer doet vermoeden.

avatar van mrklm
Extreem onevenwichtige film is mislukt als komedie, maar heeft desondanks toch een aantal hartverwarmende en ontroerende momenten. Het eerste half uur is afwisselend bespottelijk en soms ronduit aanstootgevend: Ellie [Rose Byrne] en Pete [Mark Wahlberg] komen opeens op het idee om een kind te adopteren, zien er vanaf, maar besluiten in een impuls het toch maar te doen. De opvoedcursus is een blamage, evenals de stereotiepe karakters van de overige deelnemers waarvan sommigen nog bedenkelijkere motieven hebben dan de twee hoofdpersonen. De grappen rondom Juan [Gustavo Quiroz] en Lita [Julianna Gamiz] zijn flauw en het geschmier van Byrne en Wahlberg maakt het er uiteraard niet leuker op. Maar Isabelle Moner zet een fraai dramatisch portret neer als de tiener die zich vastklampt aan een hereniging met haar biologische moeder. De scène met de borstel is een sterk dramatisch moment, maar lijkt uit een totaal andere film te komen. Julie Hagerty en Michael O'Keefe zijn hilarisch als Ellies ouders en Margo Martindale steelt de film als Petes uitbundige moeder en is verantwoordelijk voor het mooiste, pijnlijkste moment uit de film. Het laatste kwart bevat meer van dat soort momenten, maar kunnen de film niet redden wanneer die naar het toch ietwat gemakzuchtige - maar blijkbaar onvermijdelijke - happy end gaat. Een bijzonder frustrerende ervaring, want met meer diepgang en minder oppervlakkige humor had dit een ijzersterk drama kunnen zijn dat wél recht had gedaan aan dit gevoelige en uiterst relevante thema.

Als ik zeg dat dit een feelgoodfilm is dan weet je al hoe het afloopt. Ken je het plot of heb je de trailer gezien dan weet je ook het begin en midden. Maar afgezien van de voor de hand liggende grappen en ontelbare clichés zijn er toch nog wel wat dingen die Instant Family beter maken dan een dinsdagavond RTL4 drama. Het zijn vooral de net iets te veel ongemakkelijke momenten en vreemde onderonsjes die de personages met elkaar hebben, Wahlberg en Byrne zijn in die scenes goed op elkaar ingespeeld. Ook die moeder van Byrne's personage en die zwager zijn leuk om naar te kijken, het is dan ook een grote fail dat hun beste grappen al in de trailer zitten. Deze film had stukken beter kunnen zijn als de makers één genre hadden durven kiezen, in plaats van de fans van Wahlberg en Byrne te veel te pleasen door ze een te grote dosis komedie te geven.

mrklm schreef:
[...] Margo Martindale steelt de film als Petes uitbundige moeder en is verantwoordelijk voor het mooiste, pijnlijkste moment uit de film. [...]

Welke scene bedoel je? Ik vond die haren uit de knoop borstelen de beste.

avatar van mrklm
[quote]Milk schreef:

Welke scene bedoel je?

De scène waarin ze haar dochter vertelt dat ze - omdat ze als kind altijd negatief werd benaderd - nooit van haarzelf heeft leren houden en daardoor niet gelooft dat anderen van haar houden.

avatar van Graaf Machine
Verbazingwekkend hoog cijfer, zowel hier als op IMDb. Maar de kijker heeft altijd gelijk, dus de film zal het verdienen.
Zelf vond ik het komedie-gehalte maar mondjesmaat. Veel clichees, en voorspelbare situaties/reacties, die slechts af en toe een glimlach of poging tot grijns opleverden.
Het drama-gedeelte was al niet veel beter. Daar werd wel erg gemakkelijk met situatiesprongen gestrooid.

Toch heb ik me ook wel vermaakt met deze film, en dat komt voornamelijk door Mark Wahlberg. Als je een acteur wilt hebben die perfect gedurende twee uur de verbaasde, sympathieke naieveling moet spelen, dan kom je bij hem uit. Ergens in de film dacht ik dat Nicholas Cage het ook zou kunnen, maar die zou hoe dan ook op een moment in geniale waanzin uitbarsten, om daarna weer zijn rol te hervatten. Dit had de film natuurlijk zeker ten goede gekomen.

Geen topper, geen komedie, geen drama, maar een karikatuur over wat je kan overkomen met pleegkinderen (in de VS).

avatar van soom
Lekker Amerikaans, redelijk sentimenteel. En toch vergeef ik dat deze prent allemaal net aan.
Een vleugje drama, een beetje humor. Het is qua genre niet zo duidelijk wat het nu is en wil zijn, maar er zitten wel hartveroverende stukjes scène in. Mark Wahlberg en Rose Byrne doen het leuk genoeg, ook met elkaar.
Ik vind vooral Octavia Spencer geweldig. Het jeugdige trio mag nog aan wat dingen schaven, maar er zit zeker een redelijke potentie in.
Het zou iets meer geslaagd zijn als semi documentaire. En dat '' gebaseerd op ware gebeurtenissen '', ik kan dat echt missen als een non met oudjaar.