Triangle (2009)

Verenigd Koninkrijk / Australië
Thriller / Mystery

geregisseerd door Christopher Smith
met Melissa George, Rachael Carpani en Liam Hemsworth

Een gezelschap maakt een exclusieve boottocht door de mysterieuze Bermuda Driehoek. Dankzij behoorlijk noodweer wordt hun jacht onbruikbaar en weten ze over te stappen naar een oceaanstomer. De klok blijkt daar stil te staan en Jess (Melissa George) heeft het vermoeden er ooit al eens eerder op te hebben gevaren. Een onbekend fenomeen lijkt hen te bespieden.

avatar van Alathir
Een beetje een moeilijke film om te beoordelen. Langs de ene kant is de loop slim bedacht en lijkt het voor de meeste momenten heel goed in elkaar te steken. Ik denk dat het punt van de film vooral is dat wie een belofte breekt gestraft moet worden. Vandaar dat ze als straf in een oneindige lus terecht komt eenmaal dat ze haar belofte dat ze zou terugkomen breekt tegenover de taxichauffeur. Nu ik denk dat ze eigenlijk vooral gestraft wordt omdat ze haar zoontje slecht behandeld en dat de Dood haar tijdens het auto-ongeluk echt te pakken krijgt. Hiermee is de film eigenlijk niet meer dan een soort analogie op de mythe van Sisyphos.

Maar goed eigenlijk is de film toch niet zo geniaal complex als sommigen lijken te denken. En ik heb vaak dat gevoel dat dit soort mindfuck films willen dat je het geniaal vindt omdat het zogezegd ingewikkeld in elkaar zit. Wat de film echt beter had gemaakt is toch iets meer karakteropbouw. Ze gaan ongelooflijk snel dood, dat je nergens in de film kan investeren in de personages. Zelfs niet in het personage van Jess. Je kent niets over haar achtergrond buiten dat ze in een bar werkt en een zoontje heeft met autisme. Ook vond ik het nergens spannend omdat het me eigenlijk niet zoveel kon schelen. Wederom dus een film die eigenlijk in de basis onderuit gaat en daardoor de aandacht verliest. 2*

goede film.

avatar van Mr_Mephisto
In een lijstje met mindfuckfilms op Reddit stond Triangle een beetje anoniem te wezen. Men raadt daarnaast aan om geen trailer te bekijken. Die onwetendheid komt de kijkbeurt ten goede, want dankzij een solide spanningsopbouw weet je niet goed waar de film heengaat (horror? Thriller? Gewoon mysterie?). De CGI is niet van de dure soort en de acteurs ontstijgen het B-filmniveau niet, maar de ingewikkelde en intrigerende tijdloop eist toch alle aandacht op. Voorts leuk om enkele knipogen naar de The Shining te zien. Onderhoudende quasi-indie.

avatar van Dragonmother
Ik vind het een leuke, maar ze gaat op het eind gewoon weer die zeilboot op dat vind ik een beetje raar, terwijl ze toch eigenlijk dat niet moet doen?!?

avatar van HK Senator
Mr_Mephisto schreef:
Voorts leuk om enkele knipogen naar de The Shining te zien.
Room 237 zag ik ook. Maar welke knipogen naar The Shining zag jij nog meer? Die bijl wellicht. Maar verder?

avatar van Daenerys Targaryen
Ik vond dit een erg goede film, het zat erg goed in elkaar en tijdens de scènes op de boot zat ik op het puntje van mijn stoel. Ik vond alleen de beslissingen die de hoofdpersoon op het einde nam niet erg logisch, bijvoorbeeld toen ze besloot weer mee te gaan op de zeilboot.

avatar van Mr_Mephisto
HK Senator schreef:
De setting: een grote balzaal afgewisseld met claustrofobische gangen in een bepaald kleuren- en streeppatroon; in Room 237 het spiegelwerk.

avatar van HK Senator
Mr_Mephisto schreef:
ja, dat klopt wel.

avatar van Maximalisatie
Dragonmother schreef:
Dan snapt u de film niet, kijk nog maar een keer

avatar van Maximalisatie
Daenerys Targaryen schreef:
dan snap je de film niet haha, kijk hem nog maar een keer en dan zal je het einde begrijpen

avatar van El ralpho
When one has once had the good luck to love intensely, life is spent in trying to recapture that ardour and that illumination.

Google bovenstaande quote en koppel hem aan degene die hem uitgesproken heeft, na het zien van Triangle, en je hebt –in mijn opinie- de essentie van de film te pakken.

Persoonlijk vond ik het wel jammer dat deze Thriller/Mystery zo oppervlakkig overkomt, omdat hij veel meer diepgang heeft dan je in eerste instantie zou denken. De film lijkt hierdoor bol van de fouten te staan, terwijl deze achteraf voor een groot deel rechtgezet kunnen worden. Al hangt dit er deels ook maar vanaf hoe je de film zelf benaderd. Triangle staat namelijk veel meer open voor een eigen interpretatie dan je in eerste instantie zou denken. Neemt niet weg dat ik de beoordeling op IMDB veel te hoog vind, omdat er een aantal behoorlijke misstappen worden gezet.

Wat ik echt heel matig vond waren onder meer de effecten met als dieptepunt de oceaanstomer. Hoewel de film alweer in 2009 uitgekomen is kan het er ook voor deze tijd onmogelijk goed uitgezien hebben. Ook tijdens de storm was het bijna voelbaar dat je maar naar wat acteurs op een set zat te kijken. Ook waren veel gebeurtenissen, ondanks het feit dat je weet dat je naar een tijdslus zit te kijken, enorm ongeloofwaardig. Victor die veel te gemakkelijk een gat in zijn hoofd krijgt bijvoorbeeld. Of Sally die doodgaat te midden van tientallen eerdere versies van zichzelf die precies op dezelfde plek zijn overleden. Waar zijn de eerder omgekomen versies van de groep dan gebleven? Voorbeelden van bovenstaande lulligheden halen de boel wat mij betreft flink naar beneden. Ook een gebrek aan spanning draagt hieraan bij. Zo is het bijvoorbeeld veel te snel duidelijk dat Sally de killer is, wat gelijk veel van de spanning weghaalt.

De vele interpretaties die je aan deze film kunt ophangen ten spijt: het is interessant om hier over te discussiëren en dieper op in te gaan, maar het betekent niet dat Triangle hierdoor opeens een sterke film is. De uitwerking is namelijk te matig en slepend om uiteindelijk echt te beklijven, en dit is de grootste boetedoening voor het team achter deze thriller.

avatar van schenkowiets
Mwa beetje vreemde film .

avatar van joolstein
“The same, every day is the same, if I do one thing differently, I lose him.”

Triangle is één grote mind f*ck en meer ga ik niet vertellen want ieder woord over het plot is er één te veel. Maar laat ik zeggen dat de film scenes bevat die verwijzen naar de mythe van Sisyphus o.a. de naam van het spookschip, de Aeolus, die de vader was van deze mythologische figuur. In de mythe wordt de gelijknamige held gedwongen om een zinloze taak te volbrengen zonder dat hij ooit verder komt.

Wie opzoek is naar bloedvergieten is bij deze film aan het verkeerde adres. Er zijn geen monsters alla Chuckie, Freddy en Pinhead of Jigsaw te vinden. En de verstikkende angst die de regisseur opwekt, vloeit voor de verandering eens niet voort uit enge schaduwen of donkere gangen. Nee, het shockeffect is vooral psychologisch.

Aan introductie of enige verdieping van de personages wordt (natuurlijk met opzet) nauwelijks tijd besteed. Melissa George is als Jess eigenlijk de enige belangrijke spil, maar ook haar personage is duidelijk ondergeschikt aan het grotere geheel. Terwijl de vreemde gebeurtenissen zich blijven opstapelen, vormt zij voor de kijker nog enigszins een leidraad. Daarnaast heeft de film geen makkelijke conclusie. (zie ook de mythe van Sisyphus)

Het is een erg fijne geworden (een paar kleine plotgaatjes nemen we voor lief) waarbij menselijke angsten en zijn complexiteit de horror vormen. Een gekmakende nachtmerrie!