ad

Releasedatum: 16 oktober 2009

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over Triangle

"Fear comes in waves."

Een gezelschap maakt een exclusieve boottocht door de mysterieuze Bermuda Driehoek. Dankzij behoorlijk noodweer wordt hun jacht onbruikbaar en weten ze over te stappen naar een oceaanstomer. De klok blijkt daar stil te staan en Jess (Melissa George) heeft het vermoeden er ooit al eens eerder op te hebben gevaren. Een onbekend fenomeen lijkt hen te bespieden.

imageimageimageimageimage

avatar van Alathir

Alathir

Een beetje een moeilijke film om te beoordelen. Langs de ene kant is de loop slim bedacht en lijkt het voor de meeste momenten heel goed in elkaar te steken. Ik denk dat het punt van de film vooral is dat wie een belofte breekt gestraft moet worden. Vandaar dat ze als straf in een oneindige lus terecht komt eenmaal dat ze haar belofte dat ze zou terugkomen breekt tegenover de taxichauffeur. Nu ik denk dat ze eigenlijk vooral gestraft wordt omdat ze haar zoontje slecht behandeld en dat de Dood haar tijdens het auto-ongeluk echt te pakken krijgt. Hiermee is de film eigenlijk niet meer dan een soort analogie op de mythe van Sisyphos.

Maar goed eigenlijk is de film toch niet zo geniaal complex als sommigen lijken te denken. En ik heb vaak dat gevoel dat dit soort mindfuck films willen dat je het geniaal vindt omdat het zogezegd ingewikkeld in elkaar zit. Wat de film echt beter had gemaakt is toch iets meer karakteropbouw. Ze gaan ongelooflijk snel dood, dat je nergens in de film kan investeren in de personages. Zelfs niet in het personage van Jess. Je kent niets over haar achtergrond buiten dat ze in een bar werkt en een zoontje heeft met autisme. Ook vond ik het nergens spannend omdat het me eigenlijk niet zoveel kon schelen. Wederom dus een film die eigenlijk in de basis onderuit gaat en daardoor de aandacht verliest. 2*

avatar van helpdefilm

helpdefilm

goede film.

avatar van Mr_Mephisto

Mr_Mephisto

In een lijstje met mindfuckfilms op Reddit stond Triangle een beetje anoniem te wezen. Men raadt daarnaast aan om geen trailer te bekijken. Die onwetendheid komt de kijkbeurt ten goede, want dankzij een solide spanningsopbouw weet je niet goed waar de film heengaat (horror? Thriller? Gewoon mysterie?). De CGI is niet van de dure soort en de acteurs ontstijgen het B-filmniveau niet, maar de ingewikkelde en intrigerende tijdloop eist toch alle aandacht op. Voorts leuk om enkele knipogen naar de The Shining te zien. Onderhoudende quasi-indie.

avatar van Dragonmother

Dragonmother

Ik vind het een leuke, maar ze gaat op het eind gewoon weer die zeilboot op dat vind ik een beetje raar, terwijl ze toch eigenlijk dat niet moet doen?!?

avatar van HK Senator

HK Senator

Mr_Mephisto schreef:

Voorts leuk om enkele knipogen naar de The Shining te zien.

Room 237 zag ik ook. Maar welke knipogen naar The Shining zag jij nog meer? Die bijl wellicht. Maar verder?

avatar van Daenerys Targaryen

Daenerys Targaryen

Ik vond dit een erg goede film, het zat erg goed in elkaar en tijdens de scènes op de boot zat ik op het puntje van mijn stoel. Ik vond alleen de beslissingen die de hoofdpersoon op het einde nam niet erg logisch, bijvoorbeeld toen ze besloot weer mee te gaan op de zeilboot.

avatar van Mr_Mephisto

Mr_Mephisto

HK Senator schreef:

De setting: een grote balzaal afgewisseld met claustrofobische gangen in een bepaald kleuren- en streeppatroon; in Room 237 het spiegelwerk.

avatar van HK Senator

HK Senator

Mr_Mephisto schreef:

ja, dat klopt wel.

avatar van Maximalisatie

Maximalisatie

Dragonmother schreef:

Dan snapt u de film niet, kijk nog maar een keer

avatar van Maximalisatie

Maximalisatie

Daenerys Targaryen schreef:

dan snap je de film niet haha, kijk hem nog maar een keer en dan zal je het einde begrijpen

avatar van El ralpho

El ralpho

When one has once had the good luck to love intensely, life is spent in trying to recapture that ardour and that illumination.

Google bovenstaande quote en koppel hem aan degene die hem uitgesproken heeft, na het zien van Triangle, en je hebt –in mijn opinie- de essentie van de film te pakken.

Persoonlijk vond ik het wel jammer dat deze Thriller/Mystery zo oppervlakkig overkomt, omdat hij veel meer diepgang heeft dan je in eerste instantie zou denken. De film lijkt hierdoor bol van de fouten te staan, terwijl deze achteraf voor een groot deel rechtgezet kunnen worden. Al hangt dit er deels ook maar vanaf hoe je de film zelf benaderd. Triangle staat namelijk veel meer open voor een eigen interpretatie dan je in eerste instantie zou denken. Neemt niet weg dat ik de beoordeling op IMDB veel te hoog vind, omdat er een aantal behoorlijke misstappen worden gezet.

Wat ik echt heel matig vond waren onder meer de effecten met als dieptepunt de oceaanstomer. Hoewel de film alweer in 2009 uitgekomen is kan het er ook voor deze tijd onmogelijk goed uitgezien hebben. Ook tijdens de storm was het bijna voelbaar dat je maar naar wat acteurs op een set zat te kijken. Ook waren veel gebeurtenissen, ondanks het feit dat je weet dat je naar een tijdslus zit te kijken, enorm ongeloofwaardig. Victor die veel te gemakkelijk een gat in zijn hoofd krijgt bijvoorbeeld. Of Sally die doodgaat te midden van tientallen eerdere versies van zichzelf die precies op dezelfde plek zijn overleden. Waar zijn de eerder omgekomen versies van de groep dan gebleven? Voorbeelden van bovenstaande lulligheden halen de boel wat mij betreft flink naar beneden. Ook een gebrek aan spanning draagt hieraan bij. Zo is het bijvoorbeeld veel te snel duidelijk dat Sally de killer is, wat gelijk veel van de spanning weghaalt.

De vele interpretaties die je aan deze film kunt ophangen ten spijt: het is interessant om hier over te discussiëren en dieper op in te gaan, maar het betekent niet dat Triangle hierdoor opeens een sterke film is. De uitwerking is namelijk te matig en slepend om uiteindelijk echt te beklijven, en dit is de grootste boetedoening voor het team achter deze thriller.

avatar van schenkowiets

schenkowiets

Mwa beetje vreemde film .

avatar van joolstein

joolstein

“The same, every day is the same, if I do one thing differently, I lose him.”

Triangle is één grote mind f*ck en meer ga ik niet vertellen want ieder woord over het plot is er één te veel. Maar laat ik zeggen dat de film scenes bevat die verwijzen naar de mythe van Sisyphus o.a. de naam van het spookschip, de Aeolus, die de vader was van deze mythologische figuur. In de mythe wordt de gelijknamige held gedwongen om een zinloze taak te volbrengen zonder dat hij ooit verder komt.

Wie opzoek is naar bloedvergieten is bij deze film aan het verkeerde adres. Er zijn geen monsters alla Chuckie, Freddy en Pinhead of Jigsaw te vinden. En de verstikkende angst die de regisseur opwekt, vloeit voor de verandering eens niet voort uit enge schaduwen of donkere gangen. Nee, het shockeffect is vooral psychologisch.

Aan introductie of enige verdieping van de personages wordt (natuurlijk met opzet) nauwelijks tijd besteed. Melissa George is als Jess eigenlijk de enige belangrijke spil, maar ook haar personage is duidelijk ondergeschikt aan het grotere geheel. Terwijl de vreemde gebeurtenissen zich blijven opstapelen, vormt zij voor de kijker nog enigszins een leidraad. Daarnaast heeft de film geen makkelijke conclusie. (zie ook de mythe van Sisyphus)

Het is een erg fijne geworden (een paar kleine plotgaatjes nemen we voor lief) waarbij menselijke angsten en zijn complexiteit de horror vormen. Een gekmakende nachtmerrie!

avatar van shrink

shrink

Er onderhoudend en een gaaf verhaal. Jammer dat sommige beelden ongelofelijk slecht met de computer zijn gemaakt. Alleen al die boot..

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Half puntje erbij .

Dit is zo’n enorme mindfuck , die zie je niet vaak ,en nu ik hem voor de tweede keer zie is het nog veel beter.

Voor deel was dat omdat de laatste keer dat ik hem zag bijna tien jaar geleden is .

En vooral dan is het een fantastische ervaring .

Let op de deur bel in het begin bijvoorbeeld , dat gaat de eerste keer totaal langs je heen .

Vond je het ook een verwarrende ervaring en je wil nog wat van dit soort stuur Dan een Pm .

avatar van eempag

eempag

Ik hou wel van dit soort time-loop films.

Ook leuk gemaakt al komt het af en toe wat low cost over

avatar van remorz

remorz

Genoten.

Sfeer zit er meteen goed in met een onheilspellend deuntje dat een beetje doet denken aan Rosemary’s Baby. Na een wat raadselachtig geëditte opening, staan we op een jacht in een zonovergoten haven, waar een verwarde Melissa George aan boord klimt, zonder zoontje.

Eenmaal onderweg, voert Smith ons de hints die wijzen op de tijdlus waar Jesse in vast zit. Een van de eerste komt uit haar eigen mond: Everyday is the same. Tommy likes things a certain way. If I do something differently I lose him. Je voelt de dubbelzinnigheid, al duurt het nog even voor je het kan plaatsen; ik hou er wel van.

De tijdlus zelf kan de herhaling (en de kleine verveling of voorspelbaarheid die erbij hoort) niet echt voorkomen, maar is toch aardig bedacht, met een constant bevreemdend sfeertje. Nergens hoogspanning, maar voldoende om te blijven intrigeren. Op een gegeven moment vraag je je wel af hoe het tot een bevredigend einde gaat kunnen komen, maar Smith is kundig genoeg om het tot de eindstreep vol te houden. Enkel toen Jesse na het ongeluk dood op straat lag, stond ik wel te kijken toen er toch weer een nieuwe versie klaarstond. Voelde een beetje als smokkelen.

Awel, alsnog een lekker mysterieus geheel, waarvan de stoplappen misschien wel opvallen, maar dat nog altijd bovenmaats is bedacht en geregisseerd. Bescheiden omineuze soundtrack en dromerige sfeer vullen het script aan tot een plezante mindfuck. 3,5*

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Jammer van de spoilers die hier weer worden gegeven. Alleen al op deze pagina zie ik twee keer het woord loop staan, wat de essentie van deze film dus weggeeft.

Triangle is spannend van begin tot einde, met een erg sterke vertolking van Melissa George in de rol van Jess. Ook de andere acteurs doen het behoorlijk, behalve misschien Liam Hemsworth, het broertje van Chris oftewel Thor.

Verder ga ik niets over deze film zeggen, behalve dan: kijken zonder trailers of reviews te bekijken.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag bekeken, vrij aparte film moet ik zeggen, nog niet eerder zoiets gezien als deze film.

Je kan niet teveel verklappen want dat verraad de film, maar erg goed bedacht en boeiend tot het einde!

Verder gebeurd er niet zo heel veel, maar hij blijft wel onderhoudend en erg mysterieus!

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19212 berichten

Eigenlijk hoe meer ik over de dat gehele mysterie ga nadenken hoe minder ik ga geloven dat de cirkel perfect rond is en er behoorlijk wat fouten of onlogica in gaat zitten. Er moeten volgens mij al 2 versies van Jess zijn in het begin anders kan het niet kloppen. Of werd de 2de Jess gecreërd toen het auto-ongeluk de eerste keer gebeurde? Nou goed hoe komt het dan dat er dan nog een versie van Jess al op dat schip zit? Wie pleegde anders de moorden toen Jess voor de eerste keer op het schip kwam?

Kennelijk gebeurt er ook niet altijd hetzelfde in de 'loop' op het schip waardoor er plots 3 versies van Jess zijn op het schip. Er zijn een hoop lijken van die Sally en van die vogels maar niet van de andere vermoorde karakters. En die auto blijft telkens op magische manier terug gespawnd worden op zijn oorspronkelijke plaats ongeschonden. Als er zoveel dode vogels zijn, waarom dan geen hopen autowrakken?

Ok het is horror dus je moet niet teveel realistische dingen verwachten maar er zit een logica/regels in dus dan heb ik ook liefst dat men zich daaraan houdt en niet plots naar eigen goeddunken de boel gaat veranderen. Op die manier kan je alles doen uitkomen. Dat is geen genialiteit, maar willekeur. Nu goed allemaal naar mijn bescheiden mening natuurlijk.

Het is een leuk idee dat wel al was het na 40 minuten al duidelijk dat Jess de moordenaar was en dat het om een time loop ging. Uiteindelijk toch net iets te voorspelbaar en de pogingen om mij als kijker op een dwaalspoor te brengen door af te gaan wijken van de vooropgestelde logica zijn toch net teveel minpunten om er een voldoende aan te kunnen geven.

Of is het uiteindelijk weer metaforisch allemaal, nou daar heb ik mijn buik al helemaal vol van.

avatar van Shadowed

Shadowed

Leuk.

Tegen verwachtingen in een geinige film die een leuk concept hanteert. Vooraf had ik eigenlijk een andere soort film verwacht. Triangle + een boot? Ik dacht dat ik gewoon een mysterieuze film over de Bermuda driehoek ging kijken, maar Smith kiest toch voor een andere richting, eentje die ik behoorlijk kan smaken.

Ik vraag me ook af of ik nog een Smith ga zien die Triangle gaat overtreffen. Dit was namelijk een sterke film die soms wat rommelige elementen te verduren heeft. Diegene die een staalharde horrorfilm verwachten zullen ook wat bedrogen uitkomen, want de horror wordt tot een minimum gehouden in Triangle. In plaats daarvan krijg je een mysterieuze thrillerfilm.

Eentje met een leuk en soms opvallend complex verhaal. Echt heel moeilijk wordt het nooit, maar de details vliegen wel voorbij dus het vereist zeker wat van je aandacht. Ik moest er even inkomen, maar uiteindelijk kon ik het allemaal goed volgen en dan gaat de film vlot aan je voorbij. Zeker omdat Smith weinig tijd verspilt en niet voor een te lange speelduur kiest.

Acteerwerk is niet heel bijzonder, maar het voldoet. Qua regie is het ook best aardig. Degelijk camerawerk en wat sfeervolle beelden op de boot. De filters hadden misschien wat beter mogen zijn, maar verder ziet de film er cinematografisch on-point uit. Echt briljant is het niet, maar het voldoet zeker aan de normen verder, en dat is alles wat ik in principe vraag.

Ik vond het leuk om de puzzelstukjes die in 1 voor 1 op elkaar aansluiten te volgen. Echt moeilijk is het verhaal niet, maar ook zeker niet makkelijk. Degelijk geregisseerd, ondersteunt met een erg leuk verhaal. Enkele lugubere beelden tussendoor en een hoog tempo vergroten de funfactor. Ik heb erg kunnen genieten van Triangle, fijne ontdekking ook, want vooraf had ik er niet heel veel van verwacht.