• 10.935 nieuwsartikelen

Met onder meer: Jaeden Martell, Bill Skarsgård en Jeremy Ray Taylor

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 7 september 2017

Plot It

"Your fears are unleashed"

Zomer 1989. 'It' volgt een groep kinderen, beter bekend als de 'Losers club', in het kleine stadje Derry, Maine. Op een dag wordt het stadje geterroriseerd door het bloeddorstigste monster It dat het op de kinderen voorzien heeft. Dit monster, dat de vorm van een clown genaamd Pennywise aanneemt, komt lijnrecht tegenover het groepje kinderen te staan dat er alles aan zal moeten doen om het te verdrijven.

Social Media

Stanley Uris

Belch Huggins

avatar van FilmFan897

FilmFan897

IT is één van de beste horrorfilms aller tijden, het is een reboot waarvan je verwacht dat het "toch maar lelijk" zal zijn en je meteen omver blaast!

Natuurlijk zijn sommige scènes opgeschort dan in de originele IT maar dat geeft niet en werkt prima.

Deze Pennywise, Bill Skarsgård is niet echt mijn stijl, ik ben meer voor de klassieke Pennywise, Tim Curry.

Alhoewel veel mensen Tim Curry als Pennywise niet zo angstaanjagend vinden, vind ik hem angstaanjagender dan Bill Skarsgård.

Naar mijn mening vind ik dat Tim's versie meer op een clown lijkt dan Bill's versie.

Dat ligt waarschijnlijk aan mij maar het komt misschien door de rode pruik.

Hoe dan ook is dit een prachtige reboot en zullen horror fans hier van genieten.

avatar van K. V.

K. V.

De originele verfilming in een ver verleden gezien, dus tijd voor een nieuwe versie. Vond het wel een leuke film. De cast deed het prima, net als de clown trouwens. Verder was het een verzorgde film die er goed uit zag.

Wel nog een lange speelduur, maar vervelen deed hij niet.

avatar van N00dles

N00dles

Ondanks positieve verhalen vond ik hem behoorlijk tegenvallen. Ja, het is niet zo cheesy en low-budget als de miniserie, maar de remake weet -op enkele momenten na- niet echt te imponeren.

Het probleem zit hem in de wat rare mix van spanning, humor, en cheap thrills en teveel tropes.

En sja, de nieuwe Pennywise (Bill Skarsgård) is gewoon niet zo eng. Meer monsterlijk ogend, maar dat werkt averechts.

Tim Curry oogde menselijker, maar (daardoor?) creepier. Bovendien wist Tim Curry met zijn sterke mimiek iets vervreemdends uit te stralen.

De kindacteurs vond ik wisselend. Beverly (Sophia Lillis) en Richie (Finn Wolfhard) vond ik wel consistent overtuigen. Laatstgenoemde zorgde wel voor de leukste grappen in de film.

Als horrorfilm had ik er echter meer van verwacht, dus voor nu een average 3*. Tijd voor Chapter 2!

avatar van cucciolo

cucciolo

N00dles schreef:

My thoughts exactly

avatar van Tup&Joep

Tup&Joep

De serie van vroeger kreeg ik nachtmerries van, maar in deze versie vond ik de ouders helaas enger dan de clown.

avatar van Glacius

Glacius

Het verschil is vooral dat deze Pennywise veel directer en serieuzer is. De 1990 versie kroop onder je huid, speelde met zijn slachtoffers. Op een bepaalde manier was ie menselijker en geloofwaardig als "normale clown" en daarom erg manipulatief.

avatar van Capablanca

Capablanca

Ongeschikt als kinderfilm, daar is ie te eng voor. Voor volwassenen ongeschikt, want te veel een kinderfilm. Vlees noch vis.

avatar van des1

des1

Leuk spannend voor kids. Duurde mij te lang. Herhaling van zetten. Overigens bijna geen grotere horror dan een pa die z'n poten niet thuis kan houden.

avatar van Lebarron

Lebarron

It Chapter One is het eerste deel van verfilming van het bekende boek van Stephen King. Deze was in 1990 al eens als miniserie uitgebracht maar die was niet van al te beste kwaliteit, op de performance van Tim Curry na, dus keek ik erg uit naar deze remake. De nieuwe versie ziet er schitterend uit en omdat hij niet zoals de miniserie heen en weer gaat tussen heden en verleden kijkt de film lekkerder. Hij heeft bovendien ook dat nostalgische gevoel wat films als Super 8 en Stand By Me of een serie als Stranger Things allen hebben zodat het vertrouwd aanvoelt maar toch ook iets mysterieus en spannends heeft waardoor je geboeid blijft. De film geeft ook meer ruimte voor de ontwikkeling van de personages, niet alleen de leden van de Losersclub maar ook van hun kwelgeest Henry Bowers krijgen we meer te weten. De jeugdige acteurs doen het allen beter dan hun voorgangers uit de miniserie. Beverly Marsh komt in de nieuwe versie het best tot haar recht. In de miniserie was ze maar een saai muurbloempje maar in deze versie is ze juist de stoerste. Er is ook een minpunt: Bill Skarsgård zet een mindere enge Pennywise neer dan Tim Curry. Tim Curry wist echt een naargeestige demonische plaaggeest van hem te maken wiens plagerijen nog dagenlang in je hoofd zaten. Skarsgård weet er slechts een vilein monster van te maken. It Chapter One is dus in bijna alle opzichten een verbetering, behalve Pennywise. Dit doet echter niet af aan de film zelf vandaar mijn beoordeling van 4*.

avatar van vinejo

vinejo

Meest verrassende (en mooiste) moment was het plotse opduiken van de jongensstem van het schitterende XTC nummer Dear God.

avatar van Freespirit2

Freespirit2

N00dles schreef:

Ik sluit me hier helemaal bij aan.

avatar van stratmans

stratmans

sterk verhaal matig verfilmd, wel goede muziek

avatar van Safri

Safri

Meer een coming of age dan horror. Weet niet of dat ook de kern is van het boek?

Beetje rommelig geheel en niet eng.

De cast van jonge acteurs mag er zijn. Sophia Lillis heeft nu al de allure van een grote actrice.

avatar van Lebarron

Lebarron

Safri schreef:

Ja.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Deze film was enkele jaren terug een fijne verrassing, en ook bij herziening blijft It fier overeind staan. Het is één van Stephen Kings meest iconische boeken en tevens dikste kleppers, dus de keuze om dit in twee delen te verfilmen vond ik een goede. De structuur van het verhaal leent zich daar ook voor. Deze eerste film heeft een prima tempo, goed acterende kind-acteurs (dat kereltje van Stranger Things speelt best grappig), visueel mooie beelden en een fijne sfeer. Dat gezellige zomerse sfeertje wordt heel goed overgebracht, en staat in boeiend contrast met de creepy situaties en gebeurtenissen. Want die zitten er voldoende in. Sommige scènes zijn pure horror (maar het wordt jammer genoeg wel nooit ergens bruut). Pennywise the Clown is meesterlijk in beeld gebracht hier. Hij ziet er af en toe wel iets te overduidelijk monsterachtig uit, maar Skarsgard zet een top rol neer, en mag ook lekker veel komen opdraven. Evenwel zonder dat de creepiness van zijn personage verdwijnt, behalve op het einde dan.

4* voor dit eerste deel. Jammer dat het vervolg dit niveau niet kon aanhouden.

avatar van DragQueen

DragQueen

Na herziening toch een stuk beter bevallen deze film. Een ster erbij. 3,5 Ster.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Dit eerste deel maar weer eens bekeken en ik blijf erbij, het is veel te traag. De clown draait om de hete brij heen, man waar die zijn quotum haalde in de geschiedenis.... joost mag het weten. 135 minuten lang slap gelul en schreeuwende kinderen. Maar eng?, nou nee niet voor mij. Ben ook geen fan van de oude IT, clowns zijn ook nooit eng voor mij geweest vroeger. Wist ook echt niet dat heel veel mensen clowns eng hebben gevonden in hun jonge jaren.

Niet mijn ding.

avatar van goldendream

goldendream

Zo'n 30 jaar geleden zag ik de eerste filmversie en vond die spannend en mysterieus. Gisteren zag ik deze versie uit 2017. Deze versie vind ik ontgoochelend. Misschien zou ik nu niet meer dezelfde positieve mening hebben over de film uit 1990 als ik die zou terugzien, maar in mijn herinneringen was die eerste versie beter. Voor zover ik me herinner was de sfeer benauwend en mysterieus. In de versie van 2017 krijgt de clown monsterlijke tanden, worden ledematen afgebeten en komt er veel bloed bij te pas. Less is more en daar struikelt deze versie mijns inziens. De kracht in een griezelfilm ligt hem volgens mij in wat niet getoond wordt. Eigenlijk zou ik de film uit 1990 moeten herzien om een goede vergelijking te kunnen maken, want mijn herinneringen stroken misschien niet met de film zoals hij is.

Wel een pluim voor het meisje (Beverly), dat een sterke prestatie neerzet. De jongens uit de club doen het ook degelijk, hoewel dat ventje met zijn veel te zware brilglazen me irriteert.

avatar van Firecrest

Firecrest

Wat mij betreft hadden al die uitgevers die het werk van Stephen King in eerste instantie niet wilden uitgeven gewoon gelijk. Het is - en blijft - pulp. De tenenkrommende dialogen van de kinderen, het onlogische verhaal, de opeenstapeling van narigheid en gruwelijkheden, het is allemaal... zo weinig subtiel, laten we daar maar op houden. Misschien leuk om naar te kijken vanwege de griezel-effecten, maar meer ook niet. Ik haakte af toen de kinderen, onder begeleiding van een gezellig popdeuntje ( leek wel een liedje van The Cure), de bloederige badkamer gingen schoonmaken, geen één kind ter wereld zou zoiets doen.

avatar van Crazyboy

Crazyboy

Firecrest schreef:

Eens. Ik heb deze destijds helemaal in mijn eentje in een lege bioscoopzaal gekeken. Dat zou normaal bijdragen aan een extra griezelig gevoel voor mij, maar zelfs dat deed het hem niet. Later thuis nog eens herbekeken voor deel 2 uit kwam, toen was ook de leukigheid er al snel van af.

Maar, het is in deze tijd wel een stuk beter te kijken dan het origineel, mocht iemand toch interesse hebben in puur het verhaal. Opzich niets mis met de acteurs in het origineel (welke ik recent toevallig ook nog eens heb bekeken). Maar die versie is natuurlijk wel hopeloos gedateerd. Al vond ik die als kind behoorlijk griezelig en vind ik Tim Curry als de originele clown nog steeds een van de engste horrorfiguren.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Time to float...

Zat al een tijdje te wachten tot hij weer uitgezonden werd voor een herkijk en comment en dat lukte deze week dus. Na een redelijk bevallen eerste keer maakte de film nu en nog betere indruk. In ieder geval beter dan de oubollige serie uit de jaren '90.

Sterk is uiteraard het begin met Georgie en Pennywise waarna het 'probleem' en de groep kids langzaamaan in beeld gebracht wordt inclusief kwelgeesten. Het boek heb ik meerdere keren gelezen, net als veel andere werk van King, en het zijn de bekende ingrediënten waar King uit put. De kindertijd die voor sommige niet van een leien dakje gaat, de drempels en angsten die dit soms opwerpt, maar ook het vinden van lotgenoten en vriendschap. Dit vaak temidden van een kleine maar hechte gemeenschap waar stront aan de knikker is. En door onderzoek in geschiedenis blijkt dat deze stront al heel lang gaande is.

Fraai zijn toch wel de schrikmomenten rondom de verbrandde deur, het schilderij en het onthoofde kind in de bieb. Zeg maar gerust dat dit verontrustende beelden zijn en qua montage met muziek en geluidseffecten verdomd lekker worden opgebouwd. Vooral de muziek en diens opbouw is op die momenten uitmuntend. Een van de beste scènes is en blijft toch wel de diaprojector, ook deze scoort weer ontzettend qua opbouw.

Het moet gezegd dat Tim Curry Pennywise wel een bijzondere prikkel gaf, vooral schmierend was. Toch is Skarsgard een stukje enger wat natuurlijk ook met de opmaak van Pennywise te maken heeft. De muziek is zoals gezegd geweldig en eigenlijk zijn alle kinderen in goede doen met nadruk op Hamilton als Henry Bowers. Sowieso zijn de goed neergezette ettertjes nog wel even het noemen waard. De scènes is in het huis boven de put zijn heerlijk qua opzet en schrikmomenten, en eigenlijk kan ik niet zoveel slechts bedenken op de wat chaotische montage na tijdens de finale vechtpartij. Voor mij is It part one dan ook een meer dan geslaagde remake van het bekende boek en warempel krijg ik zin het boek er weer eens bij te pakken. Op naar komende woensdag voor een herkijk van Part 2.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

De Blurays van It Chapter 1 en 2 keken me al een tijdje aan vanuit mijn filmkast, omdat ik de tweede film destijds net als de eerste in de bios heb gekeken, maar nog niet thuis eens opnieuw. En daar is het nu dan mooi tijd voor. Nog altijd vind ik dit een geweldige film, die wel minpunten kent (echt eng of spannend is het te weinig), maar die wel enorm sfeervol is en gewoon wederom net als in 1990 een ijzersterk verhaal heeft verfilmd. De Tim Curry clown was enger, die van Bill Skarsgård is meer freaky en gestoorder. Ik heb niet direct een favoriet. Wel zijn deze films van Andy Muschietti gewoon veel beter. Er is meer budget en dat zie je gewoon. Derry is een prachtig raar plaatsje en ook de horrormomenten met Pennywise zijn uitstekend gedaan. Ook vind ik dat coming of age in de film goed werken, met een stel opgroeiende kinderen die gewoon zwemmen en niksen, maar wel merken dat er iets raars gaande is. Hopelijk blijft Chapter 2 me ook weer boeien, die kijk ik ergens in de komende dagen ook terug.

4* blijven staan

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 15 september 2022 in Dolby Cinema opnieuw te zien in de bioscoop.

avatar van teigertje

teigertje

• 1985 berichten

Een sterke en fantastische remake.

Zeer spannend en griezelig en met een uitmuntende cast.

Beter als de classic versie in dit geval.

Uiteraard smaken verschillen.

Enorm goed gelukte remake van de bekende classic film.

avatar van Thomas83

Thomas83

Had eens zin om deze weer eens te kijken. Vind de film met de kijkbeurt alleen maar minder worden. Dit is niet veel meer dan een verzameling heel matige losse horrorscènes die allemaal steeds eindigen in wat jump scares en harde geluidjes. Er zijn er ook veel teveel van.

Vind de Loser's Club ook niet zo enorm leuk over het algemeen. Wolfhard is geen goede Richie. Veel van zijn grappen zijn matig en halen de angel uit de horror en het drama. Dat gekke stemmetje dat Skarsgard Pennywise meegeeft helpt ook niet echt. Personages zoals de vader van Beverly en de moeder van Eddie zijn alleen maar komisch. Alleen Lillis blijft echt leuk.

avatar van Diederik58

Diederik58

Voor de 2de keer gezien. Het is een aardige verfilming van Stephen King's IT. Ik vind King soms briljant en soms tegenvallend. IT vind ik goed.

Merkwaardig is dat in dit soort horrorfilms altijd het gevaar wordt opgezocht. Ook deze jonge helden zoeken het op ondanks hun angsten. Schreeuwen er wat op los om het allemaal enger te maken. Dat geschreeuw maakt het juist belachelijk.

Pennywise was ronduit eng. Bill Skargård doet het prima. De effecten droegen daartoe ook bij.

De jonge acteurs waren op Sophia Lillis na niet al te best. Finn Wolfhard kon mij ook al niet bekoren in Stranger Things.

Geen moment heb ik op het puntje van mijn stoel gezeten van de spanning. Het is een goed afgerond geheel. Voor horror vind ik het niet eng genoeg. Al zullen clownhaters er anders over denken.

avatar van Mr-Mcmovie

Mr-Mcmovie

• 2015 stemmen

Onceuponanytime schreef:

Eindelijk bekeken. Het verhaal is niet zo overtuigend en de gruwel valt best mee. Enige opsteker was de geslaagde vertolking, van de 16-jarige Sophia Lillis

Bizar dat bij de verdwijning van zoveel kinderen de medewerking van de 'volwassenen' zo luchtig overkomt. Maar inderdaad, verstand op nul en benieuwd naar deel 2...

Komt om dat de entiteit pennywise Derry in zijn macht heeft, en heel het stadje gehypnotiseerd heeft al jaren, en eeuwen.

avatar van Sgt. Trash

Sgt. Trash

Prima film, lekker griezelen en dan weer lachen om een goede grap werkte voor mij heel goed. Vooral Ritchie met z'n opmerking of It alleen gezien kon worden door maagden. Ook de -s- en de -v- op het gips werkte telkens weer op m'n lachspieren. Daarnaast vond ik het ook goed om Pennywise terug te zien in de gelaatsuitdrukkingen van de (vreselijke) ouders. Alsof er een connectie was...

Zou me niks verbazen, als we nog veel meer van Lillis gaan horen.

avatar van Shadowed

Shadowed

Het was een prettige herziening. De eerste film binnen het tweeluik van regisseur Muschietti viel gelukkig niet tegen. Het is vooral prettig om de stof van de film weer een beetje op te doen gezien mijn kinderachtige eerste recensie, maar iedereen wordt ouder met de tijd, en zo ook ik. Wat ik vooral prettig vond (en vind) is dat de mix tussen horrormateriaal en fantasy-elementen nog altijd vlekkeloos samengaat. Leuk dat Muschietti zich niet echt heeft ingehouden met het bedenken van creatieve monstertjes en bedreigingen naast Pennywise zelf, overigens geweldig vertolkt door Skarsgård. Dat deze echter door het boek geïnspireerd zijn is uiteraard opgemerkt, maar dat betekent niet dat een regisseur ervoor hoeft te gaan. Voor hetzelfde geldt had Muschietti het allemaal genegeerd, maar hij gaat er vol mee door en dat kan ik met een lekker snackje op een vrije avond goed waarderen.

Acteerwerk van de kids, die later uitgroeiden tot wat grotere namen ondanks een nog jonge leeftijd, is bovengemiddeld en de vormgeving van Derry plezant. Denk dat het vooral helpt dat Muschietti zijn film nooit laat slepen, want er was materiaal genoeg om constant te vervallen in sterke verhalen, zware sfeerschepping en veelvuldig moraal. It: Chapter One behoudt echter een gezonde balans tussen griezel en plot. Het blijft voor mij persoonlijk een genot om dit soort films te zien.

avatar van ILDIB

ILDIB

20x proberen te bekijken, deze of de originele, maar nooit in geslaagd. Nooit geweten dat stranger things het verhaal zo had gejat.

Aardig schouwspel, niet alle acteurs zijn even goed helaas. Het verhaal is oké.

avatar van Han Solo 420

Han Solo 420

Deze film valt bij mij juist beter in de smaak dan die mini-serie. De mini-serie werkte bij juist op de lachspieren.

Het vervallen huis en het riool vond ik zeer mooi een beeld gebracht. Ook de grimmige sfeer die er in het dorp hangt is in mijn beleving zeer geslaagd. De accenten zijn in deze film ook meer op de sfeer gelegd dan op Het. Voor mij, werkt dat beter.

Kindacteurs blijven kindacteurs. Het niveau van de jeugdige acteurs vind ik hier toch echt stukken beter. De film duurde voor mij alleen net iets te lang. De achtergrondverhalen van de jeugdige karakters vind ik niet zo boeiend. Ook die bekrompen vaders, die vaak in die King vervallen voorbij komen, wekte mijn interesse niet.

Prima film. Binnenkort het tweede hoofdstuk maar eens bekijken. Komt van dezelfde regisseur zo te zien. Mooie 3,5*

avatar van Han Solo 420

Han Solo 420

Deze film valt bij mij juist beter in de smaak dan die mini-serie.

Het vervallen huis en het riool vond ik zeer mooi een beeld gebracht. Ook de grimmige sfeer die er in het dorp hangt is in mijn beleving zeer geslaagd. De accenten zijn in deze film ook meer op de sfeer gelegd dan op het monster. Voor mij, werkt dat beter.

Kindacteurs blijven kindacteurs. Het niveau van de jeugdige acteurs vind ik hier toch echt stukken beter. De film duurde voor mij alleen net iets te lang. De achtergrondverhalen van de jeugdige karakters vind ik niet zo boeiend. Ook die bekrompen vaders, die vaak in die King verhalen voorbij komen, wekte mijn interesse niet.