It (2017)

Alternatieve titels: It: Chapter One | It: Part 1 - The Losers' Club

Thriller / Horror

geregisseerd door Andy Muschietti
met Jaeden Lieberher, Jeremy Ray Taylor en Sophia Lillis

'It' volgt een groep kinderen, beter bekend als de 'Losers club', in het kleine stadje Derry, Maine. Op een dag wordt het stadje geterroriseerd door het bloeddorstigste monster It dat het op de kinderen voorzien heeft. Dit monster, dat de vorm van een clown genaamd Pennywise aanneemt, komt lijnrecht tegenover het groepje kinderen te staan dat er alles aan zal moeten doen om hem te verdrijven.

avatar van Ebenezer Scrooge
Dit viel zoals verwacht tegen. Ik kon me amper inleven in het verliezersclubje, dit in tegenstelling tot het origineel. Met name die jongen met die bril die maar bleef praten en gillen: What the fuck is this, what the fuck is that... Ik weet niet hoe vaak hij het zei, ik ben op een gegeven moment de tel kwijtgeraakt. Bloedirritant vond ik dat, bovendien werd dat nog niet gezegd in 1988. Ik vond ze soms ook heel onaardig doen tegen elkaar. De film ziet er verder opgefrist uit, maar is het daardoor ook beter? Om maar een voorbeeldje te noemen: de regenscènes aan het begin. In die uit 1990 zien ze er weliswaar veel simpeler en goedkoper uit, maar zo'n simpel shot van een theekopje dat overloopt van het regenwater heeft mijns inziens veel meer effect dan een complete straat die wordt blank gezet. Dat men in deze remake trouwer is gebleven aan het boek kan me verder ook maar vrij weinig boeien. In de originele It hangt er voortdurend een naargeestig sfeertje, maar deze vond ik allesbehalve eng. Pennywise met z'n rare hamsterbekkie en dat fatterige Pierrot-pak. Die schrikmomenten dat hij versneld op je afkomt zijn ook totaal niet eng. Lijkt wel een ballon die leegloopt en alle kanten uitschiet, pfrtt... Horror voor de jeugd. Maar ik ben niet geheel ontevreden. Gewoon een fijne film voor op een regenachtige zondagmiddag, de rioolscènes aan het einde vond ik op zich nog wel spannend en goed en Six Different Ways van The Cure vond ik ook wel een aparte keuze.

avatar van Rodger
Prima remake van de oude IT.
Niet direct een hoogvlieger, maar toch vermakelijk om te zien.
3.0***

avatar van Gang_Star
Een moderne remake onder aanvoering van Bill Skarsgård die als Pennywise de clown de show steelt. Het verhaal en de karakters zijn voor menigeen al bekend door het boek van King of de miniserie uit 1990, toch weet deze versie van Andy Muschietti meer dan genoeg te vermaken. Zo vond ik de opening met Georgie en Pennywise zeer sterk. De film neemt wat gas terug, maar weet zich daarna sterk te hervatten. De film heeft een goede sfeer en kent spannende momenten met onder andere de vermissing van het personage Patrick en de scene in de badkamer met Beverly . Dat huis waar It zich bevind is een zeer sterke locatie en de uitstraling van het huis zelf is tof. Bijna vanzelfsprekend komen hier dan ook eveneens sterke momenten. It kenmerkt zich vooral door de rol van Pennywise, ook de sfeer en de spanning zorgen voor een sterke nieuwe vertelling van dit verhaal.

avatar van DragQueen
Een vermakelijke hedendaagse remake, die het niveau van het origineel nergens haalt, maar toch enigzins weet te entertainen. Visueel ziet het er goed uit en er wordt prima geacteerd, maar toch blijft het gevoel dubbel na het zien van de film. Deze verfilming voelt wat inspiratieloos aan. Daar waar je vroeger binding had met de karakters, was dat hier niet het geval. Het voelde bij tijden aan als een lege kijkervaring. Van buiten bont, van binnen stront. 2,5 Ster.

avatar van Boneka
Uitstekende remake al hoopte ik juist na 27 jaar op een sequal. Nu lijkt deze film weer bedoelt om er straks weer een sequal van te maken. Hoe dan ook ik vind de remake wel geslaagd. De nieuwe technische snufjes doen de film goed al vind ik het origineel nog steeds erg sterk. En minpuntjes zijn er altijd wel te noemen. Zo vind ik het vreemd dat het stadje Derry wel erg leeg is. Je ziet een paar kids en ondanks alle huizen erom heen zie je verder niemand. Vreemd alsof alleen het clubje Losers bestaat. Moet wel zeggen dat alles er heerlijk authentiek uitziet. Ook ziet deze blu ray versie er schitterend uit met zijn mooie kleuren. Geluid is ook dik in orde. Het plot is bekend (beetje jammer, maar ja het is een remake) en op wat kleine dingen na hebben ze het verhaal aardig hetzelfde gehouden. Echte horror kunnen we het niet noemen, maar er zitten wel wat lekkere creepy scenes in. En grappig is ie soms ook wel al weet ik niet of dit zo bedoeld is. Zeg maar zwarte humor. Ik lag sowieso in een deuk bij die zwerver en al helemaal bij de opmerking "pilletje vergeten" lag ik eigenlijk in een deuk.

Het bijna einde van de film in het riool ziet er goed uit met als klapstuk de zwevende "dode" kinderen Dit zag er indrukwekkend mooi uit. De natalk heeft voor een keer geen creepy moment, maar kon er mee door. Nu nog benieuwd of er nog een chapter II komt.

Of de verwijderde deleted scenes een aanvulling waren moet ik nog gaan bekijken.

avatar van Zandadder
Boneka schreef:
Nu nog benieuwd of er nog een chapter II komt.

Nou en of

avatar van Tommy De Vito
Hi Georgie! What a nice boat. Do you want it back?

Wauw! Mooie film hoor deze nieuwe versie van de moordlustige, psycho 'IT Pennywise, the dancing clown'. De clown is in deze film veel meer aanwezig dan in de miniserie uit 1990. Daarnaast is deze film vermakelijker, vlotter, enger en natuurlijk visueel gezien (veel) mooier.

De film heeft een aantal zenuwslopende scènes, zoals in het horror-huis, kelder van de bibliotheek en in het riool als de bad-ass ervan langs krijgt... Deze film heeft mij persoonlijk verrast. Misschien ook door de negatievere reacties. Ik zie veel voorbij komen over 'het vriendschap'. Niet zo sterk tussen de kinderen.. dan denk ik, who cares? Laat a.u.b. die Clown iedereen het stuipen op het lijf jagen en ik ben vermaakt. Het draait toch om de horror-elementen en de spanning. Maar goed, uiteraard zullen de meningen daar in verschillen en daar heb ik ook respect voor. Ik geef alleen mijn visie bij deze weer.

Ik verheug me dan ook echt op Chapter 2! ****

avatar van Icewind
Om nu meteen met modder te gaan gooien vind ik wat te zwaar maar feitelijk vind ik deze remake compleet bagger. De personages hebben geen chemie en de clown Pennywise ziet er niet uit terwijl hij in het origineel van ´90 door Tim Curry veel indrukwekkender werd neergezet. Degene die vind dat deze film spannender of enger zou zijn dan het origineel heeft de eerste niet goed in zich opgenomen ben ik bang.

Helaas kan ik de door vorige spreker vernoemde zenuwslopende scènes niet ontwaren en vond ik de film in vergelijk tot het origineel behoorlijk slaapverwekkend. 135 minuten zitten wachten tot het eindelijk zou beginnen, helaas, er kwam niks.

Ik verwacht dat deel twee ook een kopie zal zijn van het originele deel twee, dus niet al te hoge verwachtingen van. 2 sterren vind ik al overdaad.

avatar van Daan258
Eindelijk.
Na lang wachten heb ik IT gezien en ik ben zeker niet teleurgesteld.
Gelukkig weer een heerlijke horror filmpje. De film begint gelijk goed spannend en weet het tempo lekker vast te houden. Hier en daar een paar ijzersterke scene's, een fantastische sfeer en bijzonder goed acteerwerk van de jonge cast. Vooral Jaeden Lieberher wist het erg goed te doen.
De speelduur van 135 min vlogen voorbij. Erg genoten van dit werkje.
Laat deel 2 maar komen:)

avatar van Alexander1900
De film vind ik beter dan het orgineel. Vooral doordat er meer horror elementen in zit en meer tempo. Het is wel jammer dat de personages niet uitgediept worden en de acteurs vind ik minder leuk en goed dan het orgineel. Op naar deel 2.

Al met al dus best geslaagd.

Cijfer: 7/10

avatar van Kondoro0614
Vergeet je niet te stemmen Alexander1900?

avatar van Siggy939
Briljant. Uitstekende verfilming van het boek.

avatar van Boeikens
Toch wel geslaagde remake, die wat meer is uitgewerkt, meer tempo heeft en iets meer horror biedt dan zijn voorganger. Anderzijds is de sfeer hier dan weer wat minder en vond ik die kids niet allemaal goed gecast.
Toch wel benieuwd naar het vervolg, dat ze maar geen 27 jaar wachten

avatar van Shadowed
Producer hiervan gaat een viral ghost verhaal mogelijk verfilmen. Ook iets met The Conjuring daarbij gehoord of dat het mogelijk in een Conjuring spin off gaat komen (volgens mij The Crooked Man)

IT Producer Developing Movie Based On Dear David

Nooit begrepen waarom IT en ook deze remake zo goed scoorden. De eerste scene van de film is geweldig, en daarna is de film 3 x niks. Slechte acteurs, geen spanning en tergend traag. De remake heeft precies dezelfde tekortkomingen die de eerste film zo slecht maakten. Er is overigens nog nooit een goede Stephen King verfilming geweest. Alle films van zijn boeken zijn bagger.

avatar van Collins
Remakes van horror films stellen vaak teleur. Onlangs zag ik Poltergeist (2015), Flatliners (2017) en Evil Dead (2013). Stuk voor stuk teleurstellende remakes, terwijl de originelen erg ok zijn. Zo vind ik It (1990) een heel behoorlijke productie. Met slechte remakes in het achterhoofd lagen de verwachtingen voor de nieuwe It op voorhand dan ook laag.
Ook speelt mee dat de geschiedenis van boekverfilmingen van Stephen King geen glorieuze is. Een enkele verfilming is slechts geslaagd. De meeste zijn gewoon zwaar verdunde afgeleiden, die de sfeer uit het boek niet weten over te brengen. Genoeg redenen dus om de de nieuwe It met weinig vertrouwen in te gaan.
Onterecht zo bleek. De nieuwe it is gewoon een goede film. De sfeer uit het boek is herkenbaar terug te zien in de film. De horror actie is prima. De kwade clown is een angstaanjager van formaat. Een duister wezen met een gemene maar droogkomische inslag. Dat droogkomische aspect maakt de clown trouwens zo eng. Briljant personage, die clown.
De sfeer buiten de horroractie is vergelijkbaar met een film als Stand by Me (1986). Net als in die film is er sprake van een groep jongeren met een diverse maar wel sneue achtergrond en met eigen omgangsvormen. De club die het opneemt tegen de clown is een heuse loser's club bestaande uit personages met issues. De persoonlijke problemen en angsten van de groepsleden vormen een spannende onderhuidse psychologische laag die zich langzamerhand het verhaal binnen dringt.
Een intrigerend verbond tegen de clowneske terreur ontstaat. Leuk. Ik kon goed meeleven en inleven. Geamuseerd en onder spanning.
Tenslotte nog even twee andere plusjes noemen. Goeie effecten. Ze maken de clown nog enger. Goed acteerwerk van de jonge acteurs. Geloofwaardig en goed voor de inleving.
ik heb wel zin in het vervolg.

avatar van 3 2 1 cut
bavarois27 schreef:

Nr. 1 in de Movie Meter toplijst 250......

The Shawshank Redemption (1994) een film van een boek van King.

.....

3 2 1 cut schreef:

Nr. 1 in de Movie Meter toplijst 250......

The Shawshank Redemption (1994) een film van een boek van King.

.....

Waardeloze en trage film.

avatar van Ras-B
It 2017. Fantastische remake van de miniserie van de jaren 80. Prima Horror Thriller. Ben een aantal keer echt geschrokken en de spanning was te snijden. Goh. 4,5 sterren voor de vette horror film It.

avatar van m1chel
In 1990 besloot Warner Brothers de succesvolle novelle te laten verfilmen van horrorkoning Stephen King. In twee afleveringen van ruim anderhalf uur verwierf de miniserie over de moordlustige clown Pennywise een soort cultstatus. Nog steeds weet deze serie mensen de stuipen op het lijf te jagen, dus vond regisseur Andres Muschietti het tijd om een volledige bioscoopfilm rond de moordzuchtige clown uit te gaan brengen. In eerste instantie werd dit niet met gejuich ontvangen door de fans, maar na het zien van de eerste beelden werd men toch erg nieuwsgierig. De rol van Pennywise wordt dit keer gespeeld door Bill Skarsgård, iets dat tot nu toe één van de meest intensieve rollen uit zijn carriere bleek te zijn. De vraag is natuurlijk of Skarsgård de briljante vertolking van zijn voorganger Tim Curry kan doen vergeten. Een bijna onmogelijke taak, hoewel Pennywise er enger uitziet dan ooit natuurlijk. Met angst en beven kijken we toe, want wie herinnert zich nog de verschrikkelijke vertolking van Freddy Kreuger in de remake van A Nightmare on Elm Street door Jackie Earle Haley? Toch weet Skarsgård zeker te imponeren als Pennywise wat direct in het voordeel spreekt van de film, maar weet de rest van de film ook net zo te imponeren als dat Skarsgård weet te doen?

Het originele verhaal speelt zich af in 1959, maar voor deze verfilming is de setting verplaatst naar 1989. Het vervolg zal zich dus in 2016 af moeten gaan spelen, aangezien de horror-clown iedere 27 jaar ten tonele verschijnt. Daarmee wijkt de film al op één punt af van zijn bronmateriaal, maar hoe getrouw is de film verder in vergelijking met het boek van King? De basis is in ieder geval hetzelfde gebleven, maar regisseur Muschietti heeft er toch zijn eigen draai aangegeven. Zo is de schakeling tussen volwassen en kinderversies van personages niet meer aan de orde en concentreert het verhaal zich enkel op de jonge versies, waarbij je je kan afvragen wat lekkerder wegkijkt. Daarnaast heeft ook Pennywise meer schermtijd gekregen dan de mini-serie of het boek, wat resulteert in een redelijk onderhuidse spanning aangezien het nooit duidelijk is wanneer de clown precies ten tonele verschijnt. Een hoop jumpscares zijn het gevolg, al zal de doorgewinterde horrorliefhebber er niet warm of koud van worden. Wat dat betreft hadden die momenten iets beter uitgewerkt kunnen worden. Nou was dat ook al een puntje van kritiek bij de mini-serie, maar de film heeft gelukkig een gouden troef in handen: Bill Skarsgård. Waar Tim Curry het mikte op de meer grappige Pennywise, is de Pennywise van Bill Skarsgård een totaal gestoorde en vooral angstaanjagende ervaring geworden.

Gelukkig concentreert de film zich vooral op The Losers Club, maar heeft de regisseur het niet aangedurft om het best wel ongemakkelijke plot uit het boek over het proberen te verslaan van Pennywise in de film te stoppen. Aan de ene kant heel begrijpelijk en de liefhebbers van het boek zullen direct begrijpen waar het over gaat. Toch weten de makers hier wel goed omheen te werken en er een prima twist aan te breien. De kinderen spelen stuk voor stuk erg goed in de film. Er is natuurlijk goed nagedacht over de casting en dat betaald zich in It dan ook absoluut uit. Vooral de bijrol van de piepjonge Jackson Robert Scott als Georgie valt direct op. Eén van de minpunten is dat de film misschien een beetje te lang duurt met zijn zeer ruime twee uur. Sommige stukken in de film hadden flink ingekort mogen worden en bepaalde scenes hadden misschien zelfs geschrapt kunnen worden, want op bepaalde punten raak je een klein beetje verveeld door saaie scenes die compleet niets toevoegen aan de film. Misschien had deze tijd beter tot zijn recht gekomen als de regisseur de karakters iets meer had uitgediept, maar echt storend werkt dit gelukkig niet. Het zorgt er vooral voor dat de eerste helft van de film een beetje doorbijten is.

In de tweede helft van de film gaan echter alle remmen los. Waar de miniserie nog redelijk gekuist en tam bleef, hebben we hier toch zeker met een echte horrorfilm te maken, die de nodige expliciete scenes kent. Dit wordt aan het begin van de film overigens al flink duidelijk in de beroemde scene waarin Georgie met zijn bootje door Pennywise wordt gepakt. Maar ook het karakter van Beverly Marsh is flink onderhanden genomen, waardoor dit karakter wel meer getrouw is aan het boek dan het karakter in de miniserie. Wat echter wel erg storend werkt is het expliciete taalgebruik in de film. Waar dit uiteindelijk voor nodig is geweest blijft een klein mysterie. Het zal misschien zijn geweest om de grappen en grollen wat beter uit de verf te laten komen en om de relatie tussen de jongens en Beverly wat meer kracht bij te zetten. Uiteindelijk houden we een zeer geslaagde film over die meer pluspunten heeft dan dat hij minpunten kent. De punten waar de miniserie zo gruwelijk de fout mee in ging, worden in de film gecorrigeerd en vooral als clowns je de stuipen op het lijf jagen, zal deze versie van It een zeer ongemakkelijke rit gaan worden.

It is een meer dan geslaagde film geworden die op veel punten de hooggespannen verwachtingen zeer zeker inlost. Pennywise is enger dan ooit en wordt op een vooral akelige manier neergezet door Bill Skarsgård. Misschien is de film dan wel niet helemaal getrouw aan het boek van Stephen King, maar regisseur Andres Muschietti heeft het op een prima manier een eigen draai gegeven die erg goed uit de verf weet te komen. Dat de film zich vooral concentreerd op de kinderen van The Losers Club valt te prijzen, hoewel het ene karakter wat meer wordt belicht dan het andere. Vooral de tweede helft van de film is genieten geblazen, want hier gaan alle remmen los en de doorsnee kijker zal zich van tijd tot tijd flink het apenlazarus schrikken. Het uitkijken naar het tweede deel is dan ook begonnen, maar voor nu komt It goed uit de startblokken en kunnen we spreken over een zeer geslaagde verfilming van één van de beste boeken die horrorkoning Stephen King ooit schreef.

avatar van Epitaph
bavarois27 schreef:

??? The Green Mile, Shawshank Redemption!!!

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik meen dat er nog een uitgebreidere versie dit jaar op de markt zou komen met verlengde scènes. Is daar nog wat bekend over? Want om die reden heb ik de bluray in de winkel nu nog steeds niet gekocht, ondanks dat ik de film graag in de collectie wil.

avatar van Zandadder
Ajax&Litmanen1 schreef:

Dat had ik me ook voorgenomen, maar ben toch gezwicht.
Grote kans dat ik later alsnog overstag ga

avatar van Glacius
Ajax&Litmanen1 schreef:

Daar wacht ik ook al tijden op. Tot dusver zijn er alleen wat afzonderlijke deleted scenes te zien, maar nog steeds geen directors cut of extended edition, terwijl dat al vlak na de bioscoop release beloofd werd. Hoop dat ie nog arriveert voor deel II gaat draaien.