It (2017)

Alternatieve titels: It: Chapter One | It: Part 1 - The Losers' Club

Thriller / Horror

geregisseerd door Andy Muschietti
met Jaeden Martell, Jeremy Ray Taylor en Sophia Lillis

1988. 'It' volgt een groep kinderen, beter bekend als de 'Losers club', in het kleine stadje Derry, Maine. Op een dag wordt het stadje geterroriseerd door het bloeddorstigste monster It dat het op de kinderen voorzien heeft. Dit monster, dat de vorm van een clown genaamd Pennywise aanneemt, komt lijnrecht tegenover het groepje kinderen te staan dat er alles aan zal moeten doen om hem te verdrijven.

avatar van Chelsea94
wat een neppe film is dit. de clown is echt irritant en wat die doet slaat nergens op, verhaal is traag en saai. onnodige hype, had echt een Nickelodeon gevoel bij deze film. leuk voor 12-16.

Chelsea94 schreef:

Gezien je avatar snap ik wel dat je die clown irritant vind

avatar van Chelsea94

Gezien je avatar snap ik wel dat je die clown irritant vind

haha scherp.

Ik heb genoten. Fuck yeah.
Op naar part 2.

avatar van Ajax&Litmanen1
Dit weekend opnieuw bekeken, ditmaal op Bluray. Had 'm nog liggen, het is nu wel een geschikt moment aangezien deze week ein-de-lijk Chapter 2 gaat draaien.
Chapter 1 is ieder geval nog net zo goed als twee jaar terug in de bioscoop. Had had enger gekund, maar het is zo enorm boeiend, sfeervol en goed geacteerd. Enorm knap hoe goed die jonge groep Losers acteert. Zeker Beverly vond ik erg sympathiek. En Skarsgård doet het enorm goed als Pennywise. Wat ik al zei, het kon best iets enger nog, maar er zitten wel een aantal zeer fijne scènes met hem in. Sterker, alle stukken met hem zijn top. Van zijn ontmoeting met Georgie tot aan zijn voorlopige nederlaag.
Ook al weet ik door de mini-serie van vroeger al hoe het gaat eindigen, toch kan ik niet wachten.

4* blijven staan.

avatar van rep_robert
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik denk toch dat we wel wat anders te zien gaan krijgen. Dit deel was ondanks het afvinken qua Pennywise momenten per kind compleet anders dan de miniserie. Juist omdat de Pennywise momenten op veel momenten heel anders was. Ik denk alleen dat Georgie in het begin (onnodig bloederig en ook niet binnen de context van de rest van de film) nog grotendeels overeenkomt.

Ik heb het boek verder niet gelezen, dus ik weet niet welke van de twee versies dichter bij het boek blijven.

avatar van Rickazio
Films met vrijwel alleen kids erin en dan laten redeneren als volwassenen...

avatar van Grindhouse62
Deze prima remake gisteravond nog maar eens herzien ivm. de release van deel 2 binnenkort. Heb wederom genoten van deze film. Ben benieuwd naar deel 2. Een.3.5

avatar van YouDrunkGoHome
Oei, ik was hier na mijn bioscoop bezoek toch een stuk enthousiaster over dan na deze herziening. The Losers zijn nog steeds het hoogtepunt van de film maar de rest van de film kon me nu een stuk minder bekoren. Ik vond de horror toen ook al het zwakste punt van de film maar het stoorde me deze keer aanzienlijk meer. Je word constant om de oren geslagen met cgi monster na cgi monster en dit begint al snel aan te voelen als overkill. Dit gaat gepaard met een hoop herrie en geschreeuw wat het er allemaal niet spannender of enger op maakt maar op mij al snel behoorlijk wat irritatie opriep.

De schaarse momenten waarop de horror wel werkt zijn de scènes die zich afspelen in een realistische setting. Ik doel hiermee op de momenten tussen de kinderen (Beverly, Henry en Eddie) en hun ouders. De film is hier qua horror op zijn sterkst. Je krijgt hier duidelijk mee dat deze kinderen een behoorlijk traumatische jeugd hebben moeten doorstaan door de verkniptheid van hun ouders. Onder het motto less is more krijg je genoeg informatie om aan te voelen dat er iets goed mis is binnen deze gezinnen maar laat de film het vooral aan de kijker zelf over om in te vullen tot hoever deze gruwelijkheden reiken. De plaatjes die je eigen verbeelding in deze scènes oproept zijn enger dan de beste cgi je kan voorschotelen, erg sterk gedaan. Het is dan ook jammer dat de film voor een groot deel probeert te shockeren door een overdaad aan CGI monsters. Ik verloor hierdoor vaak mijn concentratie en bleef qua spanning te veel op mijn honger zitten. Bij een film als IT ontkom je natuurlijk niet aan bloederige en bovennatuurlijke beelden maar ik denk dat de keuze voor praktische effecten hier veel beter het gewenste effect had kunnen bewerkstelligen dan de vaak toch wat gebrekkige CGI. Bovendien had de mix tussen psychologische en body horror van mij een stuk meer 50/50 mogen zijn.

En dus is het jammer dat horror in de film voor mij grotendeels niet werkt maar des te sterker zijn de momenten met de losers onderling. Zij vormen echt het hart van de film en houden de film grotendeels boven water. De humor is puberaal maar past perfect bij de karakters. Ook is de sfeer van de film buiten alle drukte om erg fijn en zijn het de tedere momenten die uiteindelijk het meeste indruk maken. Een hele punt aftrek lijkt veel maar in mijn hoofd gaat hij van een 3.8 naar een 3.2 .

avatar van sateck
Phoe, wat een tegenvaller! Waar de film uit 1990, samen met Jaws, tot mijn grootste jeugdtrauma’s horen. Vind ik deze film gewoon lachwekkend. Bij de openingsscène moest ik al lachen. Soms kreeg ik het gevoel dat ik naar een game cutscene zat te kijken van Resident Evil.

De clown wordt verder nergens eng. Terwijl je zou denken dat dat niet heel moeilijk moet zijn bij iemand die een jeugdtrauma heeft van Pennywise uit 1990.

Evengoed 2,5 vanwege de acteerprestaties van de kinderen.

sateck schreef:

Denk je niet dat dit ook met je huidige leeftijd te maken heeft? Zet de It uit 1990 nog maar op, denk dat je dan ook geregeld hard moet lachen.

Deze It is niet heel erg eng nee. Wel sfeervol, spannend en boeiend. Althans, vind ik dan.

avatar van sateck
Ajax&Litmanen1 schreef:

Dan verschillen wij daarin in mening. Ik heb na de film even op YouTube de oude beelden erbij gepakt, en kreeg meteen weer de rillingen over mijn lijf bij sommige scenes(zeker niet bij alle). Die kleurvolle clown in die realistische omgevingen raakt mij veel meer dan zo’n freaky monster met een piepstem.

sateck schreef:

Daar ben ik het ook mee eens... De clown verpest voor mij echt de hele film eigenlijk, daar waar die bij de miniserie de film juist redde... Het acteren van de acteurs was dramatisch, maar IT/Clown maakte alles goed. Deel 1 kon mij niet bekoren, kom net terug van deel 2 en ondanks dat de clown natuurlijk hetzelfde uitziet, vind ik deze film al een heel stuk beter!

De nieuwe versie van It volgt het boek beter, niet helemaal maar meer dan de oude versie.
Alleen de oude Pennywise is onovertroffen.
Deze heeft wel meer de sfeer van het boek.
Vind deze verdie beter, alleen als de oude pennywise was gebruikt was het pas echt een topfilm geweest.
Kijk erg uit naar deel 2

avatar van tattoobob
Deze vandaag eens herzien voordat ik vanavond chapter 2 pak.
Nog steeds een geweldige film.
Audiovisueel helemaal geweldig,gekeken met een hoge kwaliteit koptelefoon op en dan komt ie nog lekkerder binnen.

avatar van Vdk_Movie
Prima film met een goede sfeer en goed getimede thriller momenten. Ik wilde hem nog een keer zien voordat ik naar Chapter 2 toe ga. Voor clown en poppenfilms kun je mij wakker maken, heerlijk.

avatar van Shadowed
Maar eens herzien.

Vooral omdat ik als ik mijn eerste recensie nog terug lees ik deze niet waardig vind, dus dan maar even een nieuw berichtje intikken. Bovendien, na Chapter Two gezien te hebben, maar eens de herinnering van het bioscoopbezoekje van 2017 terughalen.

Het cijfer blijft nog steeds staan. In vergelijking met de tweede is deze qua horror zeker de winnaar. In het algemeen is deze film veel enger en creepier dan de tweede, en maakt ook nog wat minder lawaai. Alhoewel de film een speelse vibe uitstraalt, komt deze nog weleens venijnig uit de hoek met gore en vieze momenten.

Horror en Skarsgård zijn de meest geslaagde elementen uit deze film. Pennywise in 2017 is echt een figuur dat redelijk wat angst injaagt, waar de versie van Curry vooral lollig was en een zonnige verschijning als deze in beeld mocht komen.

Bovendien heeft alles lekker veel sfeer, een speelse, maar toch dreigende sfeer doemt over het stadje. Scenes in de riolen zijn spannend, en enkele figuren weten je toch wederom een aantal rillingen te geven. Maar nergens is het doodeng, dat dan weer niet.

Maar nog steeds een erg leuk filmpje dat absoluut nergens verveelt en wel tot 1 van mijn favoriete horrorfilms behoort. Deze is groter opgezet dan de gemiddelde horrorfilm, en hier kan ik lekker veel plezier aan beleven.

Ergens had ik wel de looks van enkele karakters anders gezien, Beverly die haar paardenstaart afknipt vond ik toch wel een domper. Maar dat kan aan mij al persoon liggen, of de film die gewoon braaf het boek volgt (zelf ga ik hem zeker nog eens lezen).

Redelijk lange speelduur, maar het verveelt nergens. Types zoals Skarsgård hebben meerdere horrorfilms nodig. Er zijn niet veel acteurs meer die zichtbaar plezier in hun rollen hebben en er ook echt in opgaan. Deze film overstijgt overduidelijk voor mij de gemiddelde horrorfilm. Nergens doodeng, maar best spannend en het pleziergehalte ligt hoog. Heerlijk.

avatar van J.V.L.
Ik had de film nog niet gezien, als men de reclame en trailers moest geloven zou het doodeng zijn. Ik vond het flauw en erg overschat door de media. De effecten waren niet erg goed en deden " plasticachtig" aan, erg nep. De clown was eerder grappig dan eng. De clown is wel de enige die goed acteerde. Veel gevloek door die ene jongen, ben de naam even kwijt, kortom ongepast taalgebruik voor een kind. Te weinig clown en teveel andere personen die op de duur irritant worden. Maakt niet echt de belofte waar...de oude "it" ziet er eerder uit als een gewone clown en is enger. Deze is artificieler en ongeloofwaardiger.

avatar van Davido
Meer verwacht van deze film. Misschien was dat ook wel mijn probleem. Ik had een te hoog verwachtingspatroon. Duurt lang voordat hij op gang komt. Had van mij meer verdieping mogen komen op het personage IT. Kids spelen hun rollen goed, muziek is goed bijpassend. Al met al een voldoende.

avatar van wendyvortex
De 1990-versie staat bij mij al genoteerd met een maximale score, dus in eerste instantie zat ik niet echt heel erg te wachten op een re-make, maar ja Stephen King's mix van smalltown America en de jonge outsiders die vechten tegen de bullies, de vreselijke volwassen en de zich manifesterende horror in de vorm van It/Pennywise ... wham!!! Meteen weer voor de bijl. Op naar het tweede deel en over een tijdje de 1990 nog maar eens ter vergelijking.