It (2017)

Alternatieve titels: It: Chapter One | It: Part 1 - The Losers' Club

Thriller / Horror

geregisseerd door Andy Muschietti
met Jaeden Lieberher, Jeremy Ray Taylor en Sophia Lillis

'It' volgt een groep kinderen, beter bekend als de 'Losers club', in het kleine stadje Derry, Maine. Op een dag wordt het stadje geterroriseerd door het bloeddorstigste monster It dat het op de kinderen voorzien heeft. Dit monster, dat de vorm van een clown genaamd Pennywise aanneemt, komt lijnrecht tegenover het groepje kinderen te staan dat er alles aan zal moeten doen om hem te verdrijven.

avatar van Hando
reodina schreef:
Ik ben een echte horror fan, maar kreeg toch af en toe het idee dat ik naar een kinderfilm aan het kijken was. Het werd ook nergens echt eng, maar desondanks vond ik hem wel aardig, meer ook niet.

De spanning viel tegen omdat de clown om een of andere reden onze hoofdpersonen buiten dat huis of het riool niets kan maken. En zodra er eentje daadwerkelijk in gevaar is gaat ie heel langzaam lopen en nog even zeggen dat hij zich voedt met angst -voor wie dat nog niet begreep- zodat de anderen op tijd zijn om te kunnen helpen.

avatar van Keutul
Wat een verschrikkelijke film. Oersaaie 'horror' . Ik kreeg geen feeling met de personages en de gebeurtenissen met de clown en wezens waren zo nep en zwaar overdreven dat ik het slaapverwekkend vond. En dat geflikker met lichten in het donker en gegrom sloeg bij mij volledig de plank mis. Wat een lange zit en leeg verhaal. Die kinderen deden me ook niks.

avatar van Tommy De Vito
reodina schreef:

Nou, dit lijk me bepaald geen kinderfilm. Enge clown, (veel) bloed, schrikmomenten, mishandelingen.. Ik zou mijn kinderen deze film niet adviseren te kijken, maar ieder zijn perceptie

avatar van cor1946
1 uur zitten kijken naar een kleuterfilm. Niks horror. Misschien het laatste uur kijken nu 3 sterren .

avatar van cor1946
cor1946 schreef:
Het laatste uur bekeken. Nou dat was een zooitje in dat huis. Blijf 3 sterren.

avatar van Onceuponanytime
Eindelijk bekeken. Het verhaal is niet zo overtuigend en de gruwel valt best mee. Enige opsteker was de geslaagde vertolking, van de 16-jarige Sophia Lillis

Bizar dat bij de verdwijning van zoveel kinderen de medewerking van de 'volwassenen' zo luchtig overkomt. Maar inderdaad, verstand op nul en benieuwd naar deel 2...

avatar van tommykonijn
Ik had eigenlijk nog even It (1990) willen zien alvorens ik deze zou bekijken, maar de versie uit 2017 kwam toch net wat eerder op mijn pad. Geeft verder niet zo veel. Voordeel is dat ik nu geen vergelijkingsmateriaal heb en dus niet constant geplaagd werd door de gedachte dat het (eventueel) allemaal veel minder zou zijn dan het origineel.

Ik heb het boek nog niet gelezen, maar dit lijkt me toch een waardige verfilming. Sluit, zoals velen al hebben aangegeven, mooi aan bij Stranger Things. Wat ik eigenlijk het mooist aan deze film vond waren het nostalgisch ogende dorpje en de momenten waar de Losers' Club samen optrekt tijdens de zomer (onder meer de fietsritjes en de zwemscène). Dat was heel sfeervol in beeld gebracht en voelde herkenbaar. Sowieso vond ik de kids echt puik werk afleveren. Uiteraard komt er wel een enkel 'zijn het kinderen of volwassenen?' moment voorbij, maar het blijft absoluut binnen de perken. En een dergelijk moment vind ik bovendien vaak meer aan het script (of de regisseur) te wijten dan aan de acteurs.

Maar ja, het draait natuurlijk allemaal vooral om die niet zo gezellige clown. Bill Skarsgård doet zijn uiterste best en op zijn performance an sich heb ik niks aan te merken, maar hij werd naar mijn mening nooit meer zo angstaanjagend als tijdens zijn eerste scène. Zijn andere verschijningen voelen soms toch een beetje 'mislukt', met als dieptepunt het moment in de kelder waar hij zigzaggend op het scherm afkomt. Die belevenis blijft overigens wel heel subjectief denk ik. Ik kan me goed voorstellen dat sommigen het personage It juist wél eng vinden. Ik moet wel zeggen dat, ondanks dat ik nou niet echt spanning ervoer, het tot en met het einde heel amusant en sfeervol blijft. Die scènes waar de kinderen in het huis geteisterd worden door de clown steken prima in elkaar.

Nergens echt schokkend dus en de climax duurt misschien wat te lang, maar ik vond het desalniettemin zeker een leuke film. Het kijkt lekker weg, is bij vlagen behoorlijk sfeervol en er waren niet of nauwelijks zaken waar ik me aan stoorde. Ik zal niet vooraan in de rij staan voor de sequel die later dit jaar uitkomt, maar ik ben er stiekem toch wel nieuwsgierig naar.

avatar van Kort&bondig
Vond het meer een komedie dan een horror, jammer had hier meer van verwacht

avatar van Warning
Prima remake!