ad
  • 8.082.372 stemmen

It (1990)

Horror / Mystery | 192 minuten / 187 minuten (dvd) (miniserie, 2 delen)
3,35 2.300 stemmen

Genre: Horror / Mystery

Speelduur: 192 minuten / 187 minuten (dvd) (miniserie, 2 delen)

Alternatieve titel: Stephen King's It

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada

Geregisseerd door: Tommy Lee Wallace

Met onder meer: Harry Anderson, Dennis Christopher en Richard Thomas

Oorspronkelijke titel: IT

Releasedatum: 18 november 1990

Over It

"Your every fear - all in one deadly enemy."

Een plaatsje in Maine werd dertig jaar geleden geteisterd door 'It'. Een groepje kinderen slaagde er destijds in 'It' te verslaan. Nu 'It' terugkeert, opnieuw in de vorm van de clown Pennywise, komen de jeugdvrienden weer bij elkaar om 'It' definitief te vernietigen. Maar 'It' is ditmaal voorbereid.

imageimage

Richie Tozier

Eddie Kaspbrak

Stanley Uris

Beverly Marsh

avatar van princesspeach

princesspeach

Geralt of rivia schreef:

waarom kijk je dan 12 plus horror ben zelf 14 dan is dit wel spannend en van deze horror films is het niet de bedoeling dat het eng wordt zoals moderne horror het wel probeert met goedkope schrikeffecten en je plaatst deze reactie zonder uitleg waarom vond je hem dan saai groet geralt van rivia

Omdat hij nergens eng werd. & Geen schrikmomenten

avatar van Geralt of rivia

Geralt of rivia

princesspeach schreef:

Omdat hij nergens eng werd. & Geen schrikmomenten

ja maar dat is ook niet de bedoeling van ouderwetse horror als deze dit gaat vooral om de band tussen die vrienden en de spanning die opgevoerd door clown pennywise die de kinderen ontvoerd en opeet

De nieuwe horror zitten vol schrikmomenten maar die vindt ik goedkoop en veelste eng ben pas 14

Maar de horror van stephen king is gewoon griezelig en de spanning zit hem in de spannings opbouw heb ook de shining gelezen dat is dezelfde manier als deze maar als je het inigatief van deze film wel leuk vondt maar het te mild vind raad ik je stranger things op netflix aan dat is zo,n beetje het zelfde verhaal als dit maar die serie beschikt wel over schrikmomenten er is ook een remake van IT die ik nog niet hebt gezien vanwege kijkwijzer naar die schijnt ook erg goed te zijn staat sinds dit weekend op netflix groet geralt of rivia

avatar van FillumGek

FillumGek

Geralt of rivia, ik lees in elke post dat je 14 jaar bent maar ik denk dat je iets teveel waarde echt aan je leeftijd en de kijkwijzer. Leeftijd zegt niet veel. Ik ben op mijn zevende begonnen met horror kijken en toen was deze heel spannend, op je veertiende niet meer. Maar dat geldt voor mij, en voor de rest is dat anders. Het is maar net wat je zoekt en waar je tegen kan.

avatar van Geralt of rivia

Geralt of rivia

konijnenkop schreef:

Topfilm wie is er niet mee opgegroeid !!!

mensen die christelijk zijn

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Enkele beledigende berichten verwijderd.

avatar van Noodless

Noodless

Tja....tijden veranderen Dit had ik toch wel niet verwacht ! Na 29 jaar heb ik één van mijn favoriete horrorfilms opnieuw bekeken en vooral in de optiek om deze met de nieuwe It ( deel 1 en deel 2 ) te vergelijken. En ik ben verrast...geen nood, ik blijf deze nog wel goed vinden, maar minder sterk dat ik nog gedacht had. Bij de remake had ik nog het gevoel van zeer vermakelijke horror die het originele zeker niet kan doen vergeten. Nu dat ik deze terug gezien heb en eerlijk gezegd toch wel heel kritisch ben geweest t.o.v. het originele moet ik de regisseur van de remake toch wel feliciteren met zijn uitwerking. Je ziet heel wat overeenkomsten, maar ook heel wat andere benaderingen die toch in de remake gewoon beter tot zijn recht komen. Aan de clowns ligt het sowieso niet. In het originele krijgt die soms wel een grappig trekje. Neen, ik vind het eerste deel in beide films telkens beter dan het tweede deel. De kinderen spelen goed, maar in de remake worden de personages wel veel beter uitgewerkt. Een sterk pluspunt voor de remake. Het tweede deel van de nieuwe versie kreeg van mij terecht commentaar op het acteerwerk en de personages, maar blijkbaar ook in het originele een struikelblok. Ook het slot vind ik in beide versies te mager en te simpel uitgewerkt. Al kan ik nu het slot in de nieuwe versie al wat beter accepteren door deze film van 1990 terug te zien. En als ik de vergelijking nu maak, zijn heel wat scènes in de nieuwe versie veel beter uitgewerkt. Voorbeelden zijn de individuele hallucinaties van de verschillende kinderen, de dingen uit hun herinnering die ze terug moeten zoeken om It te kunnen doden, de opbouw, bepaalde schrikmomenten en opvallend de kills. In de oude versie gebeurt er toch maar weinig en is de film vooral braafjes uitgewerkt. Tijden veranderen....dat zie je ook aan bepaalde maatschappelijke contexten zoals het weglaten van kills van kinderen, het homo-aspect... Natuurlijk is deze film ook braafjes qua bloederige momenten en heeft de nieuwe versie teveel It-gehalte.

Deze krijgt 8/10...maar de nieuwe versie apprecieer ik nu nog meer.

avatar van FlorisV

FlorisV

Voor mij toch een filmklassieker (OK, miniserie, whatever, fantastisch format voor Stephen King adaptaties overigens) waar ik twee maal van genoten heb hoewel dit respectievelijk 10 en 25 jaar geleden was. Vele onvergetelijke scenes: het prentenboek, buh-buh Billy boy, het papieren bootje, de fortune cookies, de totaal in shock zijnde vrouw van de volwassen Billy en het racen op de fiets daarna. En de geweldige Tim Curry. Plus dat alles zonder cgi-crap. Ja, die spin is te nep. Maar die zombie uit het meer, de makeup van Curry, gewoon erg goed.

avatar van notsub

notsub

It is wel zo'n film die je gezien moet hebben. Aleen het karakter van clown Pennywise rechtvaardigt dat al. Je wordt direct ver in de tijd terug geworpen, want het ziet er regelmatig wat oubollig uit. Ook qua acteerwerk hapert het regelmatig. Maar niet getreurd, de lange speelduur wordt wel goed benut. Zo zit je met 2 minuten direct al op het puntje van je stoel en krijgen de verschillende persoonlijkheden dik de tijd om op je in te werken. Wel valt het soms in herhalingen, maar de creepy scenes zijn toch veelvuldig aan de orde en houden je erbij. Ook is dit het soort horror dat nooit echt goor of eng wordt, zoals je van Stephen King gewend bent. De finale voldeed niet helemaal, maar It heeft diverse iconische scens aan boord, die je niet meer vergeet.

avatar van Lebarron

Lebarron

It is een verfilming van het beroemde boek van Stephen King. Het verhaal gaat over een stadje in Maine genaamd Derry dat al eeuwen geteisterd wordt door mysterieuze doden en kinderverdwijningen. Een aantal buitenbeentjes merken dat een demonische clown genaamd Pennywise(Tim Curry) hier iets mee te maken heeft. Ze besluiten de handen in één te slaan tegen Pennywise en noemen zich de Losersclub. Het is gemaakt als miniserie en dat is te merken want het ziet er wat knullig en goedkoop uit. Ook het acteerspel is niet erg sterk. Tim Curry is geweldig als Pennywise, zijn performance draagt de film, maar de rest is niet echt memorabel. Ondanks dat het allemaal, met uitzondering van Curry, wat matig is heeft deze film wel een enorme cultstatus en daarom alleen al moet hij gezien worden. Inmiddels is er remake, verdeelt in twee delen, er beter uitzien ook de characters meer uitdiepen maar ondanks dat die overall beter zijn missen ze wel Tim Curry's Pennywise. De miniserie scoort een magere 2 * maar krijgt een extra * alleen voor Tim Curry's performance!

avatar van alexander038

alexander038

Leuke aanvulling op het Meesterwerk van King.