It (1990)

Alternatieve titel: Stephen King's It

3,35

Verenigde Staten / Canada
Horror / Mystery
192 minuten / 187 minuten (dvd) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Tommy Lee Wallace
met Harry Anderson, Dennis Christopher en Richard Thomas

Een plaatsje in Maine werd dertig jaar geleden geteisterd door 'It'. Een groepje kinderen slaagde er destijds in 'It' te verslaan. Nu 'It' terugkeert, opnieuw in de vorm van de clown Pennywise, komen de jeugdvrienden weer bij elkaar om 'It' definitief te vernietigen. Maar 'It' is ditmaal voorbereid.

1242 BERICHTEN 51 MENINGEN
mikey schreef:
Och och wat lelijk die j90.

Hou je maar vast, eens die jaren '80 revival voorbij komen de jaren '90 eraan. De eerste stappen in die richting worden langzaamaan gezet

avatar van mikey
Ja maar de jaren 80 waren prachtig en de remakes daarvan niet. Kijk met j90 kan het alleen maar meevallen.

avatar van rep_robert
Ik vind Tim Curry anders ook een volwassen persoon die wel goed acteert

avatar van Zandadder
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wie de Bluray wilt aanschaffen van deze film. Pas op, de versie van Warner Brothers is 1. geknipt (als Stan in de badkuip wordt gevonden, dit is afgekapt en de intro naar deel 2 ook gedeeltelijk) 2. De beeldverhouding is 1:33:1 ofwel 4:3 (Waarschijnlijk is dit zo opgenomen)

Hier baal ik toch wel van. Het eerste is irritant. Waarom er uberhaupt wordt geknipt in films is me een raadsel. En de beeldverhouding is ook niet wat je zou wensen. Bijna de helft valt weg, maar goed, het went en het geluid is verder prima.

avatar van Majestics

Dit was toch wel een behoorlijk foute film hoor! Erg cheesy haha. Desondanks wel een lekkere nostalgische sfeer en daarom heb ik het met plezier uitgekeken.

Heerlijke film die gewoon 3 uur boeit. Wel vind ik het einde maar matig en die spin ziet er niet uit. Anders was de score nog een punt hoger geweest.

avatar van stephan-0115
Mixed feelings.

Aangezien ik de nieuwe 'It' komende week in de bios wil zien, heb ik eerst deze versie bekeken. Het eerste deel met de kinderen is sterk en opzich best spannend. Het tweede deel met de volwassenen kon me dan weer niet echt boeien.

Deel 1 krijgt 3,5*
Deel 2 krijgt 2,5*
Totaal krijgt 3,0*

avatar van aspro
Zandadder schreef:

bedankt voor de info stond op het punt de Blu-Ray te bestellen maar ik zie er toch maar vanaf.
heb wel de dvd versie uit 1990 die is op twee kanten afspeelbaar.
ga nog dit weekend de nieuwe versie 2017 bekijken in de bioscoop.

avatar van Damian Firefly
In het kader van de populaire remake nog maar eens het origineel bekeken. Terug naar Derry, terug naar de kinderen in het kleine Amerikaanse dorpje in de jaren 50 die samen de strijd aanbonden met Pennywise de clown. Stephen King is een meester in het creëren van dergelijke sfeervolle stadjes met de nadruk op vooral de jongere inwoners. Kijk maar eens naar Silver Bullet en Stand by Me. Soms dringt zich bij mij de vergelijking met Roald Dahl op. Ook zo iemand die keer op keer een specifieke sfeer kan opwekken en generaties heeft beinvloed met zijn letterlijk fantastische verhalen.
Het moge duidelijk zijn dat deze verfilming absoluut geen hoogstandje is op cinematografisch vlak. Ook qua acteren valt er nog wel wat op aan te merken in sommige gevallen. Waarom is het dan toch een klassieker geworden? Met vrij minimale middelen is de film er in geslaagd een icoon te scheppen in de persoon van Pennywise, die nog steeds eng is en gewoon ijzersterk gespeeld wordt. Met recht een echte horrorclown. Ook de Losersclub gevormd door het groepje kinderen straalt een soort geborgenheid uit die nog steeds aantrekkingskracht heeft. Althans op mij. Nostalgie is een grote factor in het succes van de film door de jaren heen.
Maar toegegeven, het lijkt soms net een kinderfilm en ik kan me voorstellen dat iemand die anno nu deze film voor het eerst ziet een andere mening is toegedaan. Voor hen is er de remake.
Pennywise leeft voort 27 jaar na het verschijnen van het origineel. Een origineel dat handelt over een clown die om de 27 jaar opnieuw slachtoffers eist. Één van de leden van de Losersclub werd gespeeld door Jonathan Brandis. Hij overleed in 2003 op 27 jarige leeftijd....
Enigszins gekleurd door nostalgie geef ik deze film 4 ballonnen......

avatar van russo

Zandadder schreef:

De helft van het beelt valt weg als ze m terug snijden naar 16:9

Het is een film/miniserie die voor tv is gemaakt. En toen dus nog 4:3.

Bij bv full metal jacket is de versie op bluray naar 16:9 geknipt waardoor er van het oorspronkelijke 4:3 beeld minder over gebleven is.

avatar van Boneka
Als je deze blu ray film opzet is inderdaad gelijk de teleurstelling dat hij geen 16:9 heeft maar 4:3 verhouding. Jammer maar het went wel. Je kunt het beeld wel rekken over de volle breedte, maar dan kloppen de verhoudingen niet meer goed. We zien ook wat ruis, maar dit is niet echt hinderlijk te noemen. Geluid is prima verzorgd. Over het geknipte gedeelte kan ik niks zeggen. Valt mij zo niet op, maar ken de andere versie ook niet. Of de badkuipscene misschien wat langer zou zijn geweest is geen gemis in de film.

Maar IT 1990 viel me niet tegen. Of ik hem ooit heb gezien weet ik eerlijk gezegd niet. Zeg wel wat herkenningspuntjes zoals de vijver, maar verder zat er niks in mijn geheugen. De film heeft inderdaad wat trekjes van Stand by me en dat doet de film goed. Vooral waar de kids in spelen doet de film goed. Ziet er allemaal zeer naturel uit zonder overdrijving. De rol van Jonathan Brandis vond ik imponerend. Gek genoeg had ik gelijk zo'n gevoel van die leeft niet meer. Heeft zich inderdaad verhangen in 2003 door te weinig aanspreekbare rollen dan wel medicijngebruik enz enz. Maar in IT vond ik hem zeer goed spelen. Gold trouwens ook voor de andere kinderen.

Dat kunnen we helaas niet zeggen van de volwassenen die zo nu en dan wel erg apathisch gedragen. Vooral de momenten als ze gebeld worden als IT weer in beeld komt is tenenkrommend slecht. Dat is jammer want het plot is verder goed in elkaar gezet. Ook de setting ziet er goed uit. Sfeer riool tunnels het park het ziet er allemaal zeer naargeestig uit.

We zien hier ook Dalton Richard Thomas in beeld. Lang niet meer gezien. De clown zelf vond ik niet zo eng. Dat had wel wat griezeliger gemaakt mogen worden. De versie van 2017 zal dat beslist anders zijn. Special effects kunnen er mee door. Ben er alleen niet helemaal uit waarom juist dit groepje de waanbeelden kreeg te zien. De clown had iets tegen kinderen okay maar zag elk kind the zgn deadlights of alleen in Derry?

IT 1990 scoort misschien niet overal, maar heeft verder wel een mooi plot en fantastische locaties. Het is zoiets als een mooi griezelig jongens/meisjesboek dat zeker in je geheugen blijft hangen. Horror is een te groot woord. Eerder griezelig fantasierijk en zeker ook met de nodige drama. Soms met teveel overacting, maar verder een goed "boek".

J.Verschoor
‘It’ gaat over water. Door de hele film heen speelt water een belangrijke rol, water is al zijn vormen. Pennywise woont niet voor niets in het riool. Zelfs de placebo voor Eddie’s astma is een mengsel van kamfer en water. Zolang de film het verhaal volgt van de kinderen is er niets aan de hand. Echter na twee uur, als de volwassenen dan eindelijk bij elkaar zijn in het Chinese restaurant gaat het mis en zakt de film af tot veer beneden het niveau van de Amerikaanse-televisie-groeps-knuffel en daarmee veel van zijn credits verpeelt. Daarnaast spelen de volwassen acteurs, met name Richard Thomas als Bill Denbrough, getooid met een belachelijke pruik, ronduit miserabel slecht. Om over de idiote groteske finale maar te zwijgen. Laten we hopen dat regisseur Andy Muschietti, die ook het vervolg op de remake gaat maken, getiteld ‘It: Chapter two’ niet in dezelfde valkuil trapt.