It (1990)

Alternatieve titel: Stephen King's It

Verenigde Staten / Canada
Horror / Mystery
192 minuten / 187 minuten (dvd) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Tommy Lee Wallace
met Harry Anderson, Dennis Christopher en Richard Thomas

Een plaatsje in Maine werd dertig jaar geleden geteisterd door 'It'. Een groepje kinderen slaagde er destijds in 'It' te verslaan. Nu 'It' terugkeert, opnieuw in de vorm van de clown Pennywise, komen de jeugdvrienden weer bij elkaar om 'It' definitief te vernietigen. Maar 'It' is ditmaal voorbereid.

avatar van princesspeach
Geralt of rivia schreef:
waarom kijk je dan 12 plus horror ben zelf 14 dan is dit wel spannend en van deze horror films is het niet de bedoeling dat het eng wordt zoals moderne horror het wel probeert met goedkope schrikeffecten en je plaatst deze reactie zonder uitleg waarom vond je hem dan saai groet geralt van rivia

Omdat hij nergens eng werd. & Geen schrikmomenten

Geralt of rivia
princesspeach schreef:

Omdat hij nergens eng werd. & Geen schrikmomenten
ja maar dat is ook niet de bedoeling van ouderwetse horror als deze dit gaat vooral om de band tussen die vrienden en de spanning die opgevoerd door clown pennywise die de kinderen ontvoerd en opeet
De nieuwe horror zitten vol schrikmomenten maar die vindt ik goedkoop en veelste eng ben pas 14
Maar de horror van stephen king is gewoon griezelig en de spanning zit hem in de spannings opbouw heb ook de shining gelezen dat is dezelfde manier als deze maar als je het inigatief van deze film wel leuk vondt maar het te mild vind raad ik je stranger things op netflix aan dat is zo,n beetje het zelfde verhaal als dit maar die serie beschikt wel over schrikmomenten er is ook een remake van IT die ik nog niet hebt gezien vanwege kijkwijzer naar die schijnt ook erg goed te zijn staat sinds dit weekend op netflix groet geralt of rivia

avatar van FillumGek
Geralt of rivia, ik lees in elke post dat je 14 jaar bent maar ik denk dat je iets teveel waarde echt aan je leeftijd en de kijkwijzer. Leeftijd zegt niet veel. Ik ben op mijn zevende begonnen met horror kijken en toen was deze heel spannend, op je veertiende niet meer. Maar dat geldt voor mij, en voor de rest is dat anders. Het is maar net wat je zoekt en waar je tegen kan.

Geralt of rivia
konijnenkop schreef:
Topfilm wie is er niet mee opgegroeid !!!
mensen die christelijk zijn

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Enkele beledigende berichten verwijderd.

avatar van Noodless
Tja....tijden veranderen Dit had ik toch wel niet verwacht ! Na 29 jaar heb ik één van mijn favoriete horrorfilms opnieuw bekeken en vooral in de optiek om deze met de nieuwe It ( deel 1 en deel 2 ) te vergelijken. En ik ben verrast...geen nood, ik blijf deze nog wel goed vinden, maar minder sterk dat ik nog gedacht had. Bij de remake had ik nog het gevoel van zeer vermakelijke horror die het originele zeker niet kan doen vergeten. Nu dat ik deze terug gezien heb en eerlijk gezegd toch wel heel kritisch ben geweest t.o.v. het originele moet ik de regisseur van de remake toch wel feliciteren met zijn uitwerking. Je ziet heel wat overeenkomsten, maar ook heel wat andere benaderingen die toch in de remake gewoon beter tot zijn recht komen. Aan de clowns ligt het sowieso niet. In het originele krijgt die soms wel een grappig trekje. Neen, ik vind het eerste deel in beide films telkens beter dan het tweede deel. De kinderen spelen goed, maar in de remake worden de personages wel veel beter uitgewerkt. Een sterk pluspunt voor de remake. Het tweede deel van de nieuwe versie kreeg van mij terecht commentaar op het acteerwerk en de personages, maar blijkbaar ook in het originele een struikelblok. Ook het slot vind ik in beide versies te mager en te simpel uitgewerkt. Al kan ik nu het slot in de nieuwe versie al wat beter accepteren door deze film van 1990 terug te zien. En als ik de vergelijking nu maak, zijn heel wat scènes in de nieuwe versie veel beter uitgewerkt. Voorbeelden zijn de individuele hallucinaties van de verschillende kinderen, de dingen uit hun herinnering die ze terug moeten zoeken om It te kunnen doden, de opbouw, bepaalde schrikmomenten en opvallend de kills. In de oude versie gebeurt er toch maar weinig en is de film vooral braafjes uitgewerkt. Tijden veranderen....dat zie je ook aan bepaalde maatschappelijke contexten zoals het weglaten van kills van kinderen, het homo-aspect... Natuurlijk is deze film ook braafjes qua bloederige momenten en heeft de nieuwe versie teveel It-gehalte.
Deze krijgt 8/10...maar de nieuwe versie apprecieer ik nu nog meer.