It (1990)

Alternatieve titel: Stephen King's It

Verenigde Staten / Canada
Horror / Mystery
192 minuten / 187 minuten (dvd) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Tommy Lee Wallace
met Harry Anderson, Dennis Christopher en Richard Thomas

Een plaatsje in Maine werd dertig jaar geleden geteisterd door 'It'. Een groepje kinderen slaagde er destijds in 'It' te verslaan. Nu 'It' terugkeert, opnieuw in de vorm van de clown Pennywise, komen de jeugdvrienden weer bij elkaar om 'It' definitief te vernietigen. Maar 'It' is ditmaal voorbereid.

avatar van NERD
TIM CURRY WAS PENNYWISE????

avatar van petey
Tim Curry .... Robert 'Bob' Gray/Pennywise the Dancing Clown/It

Dit staat bij IMDB.

avatar van NERD
ja dat geloof ik best, heb het alleen nooit geweten....

tovenaar
ja dat geloof ik best, heb het alleen nooit geweten....

komop, dan heb je nog nooit goed een film met Tim Curry gezien, hij heeft namelijk altijd zo'n It-lach... brrr, altijd heeft ie een paar van die It-trekjes!

avatar van BoordAppel
Leuk en aardig, alleen t boek is duizend x beter.

Ik vind dit zonder twijfel de engste film die ik ooit heb gezien.

Toen ik hem voor het eerst keek was ik 9 ofzo en toen heb ik gewoon 3 uur 's nachts wakker gelegen omdat ik dacht dat Pennywise in mijn kamer zat.

Clowns zijn van zichzelf al eng...maar dit is echt terreur voor een kind.

avatar van NERD
Clowns zijn van zichzelf al eng

HAHAHAHAHAHAHAAH

tovenaar
Ik ben het er zeker mee eens dat It kijken op zeer jonge leeftijd funest is voor je beeld van clowns in de toekomst!

Ik heb It ongeveer op de zelfde leeftijd gekeken als Boule (alhoewel Boule iets eerder was ), maar je wordt aardig bang van clowns!!

Als ik nu een clown zie, denk ik ook meteen aan It. Brr.. Je zou in het ziekenhuis liggen... en er komt een cliniclown naar je toe en je zou maar net 1 van die kinderen zijn die net als Boule en mij (en volgens mij mag ik ook voor Mik spreken) een clowntrauma hebben!

PS. Ook Tim Curry vind ik vanaf IT alleen maar eng. Hij heeft zo'n typisch trekje met zijn mond, wat hij ook in It deed...

avatar van NERD
Tim Curry rules! (in sommige rollen)

avatar van BoordAppel
Clowns zijn gewoon kut www.ihateclowns.com en die site bestaat echt.

Mik
en volgens mij mag ik ook voor Mik spreken

Jazeker, en ook wel voor Jarre denk ik.

Linda
dat snap ik dus echt niet.
It eng???? heb eerder de neiging om te lachen. vind it er nogal saai en lachwekkend uitzien.

tovenaar
Als je hem kijkt als je 5 bent, dan vind je It echt wel eng. Als ik het nu zie dan moet ik ook super lachen. Do you have prince Albert in a can??

Maar als je hem kijkt als je 5 bent... dan lach je er zeker niet om.

avatar van Sjan
Toen ik klein was, was deze film eng. Maar nu niet meer. En die Tim Curry vind ik nou niet een van de beste acteurs. Hij heeft een irritante kop, het is maar goed dat daar een dikke laag witte verf over heen zat.

Ook met mijn held: Robin de Robot

Hahaha...Leuk!!

avatar van keane
een zeer slechte verfilming na mij mening en daar houd ik het bij

Ik heb hem gisteren weer gezien en ik vind het nog steeds een super film.

Tim curry als Pennywise vind ik een van de beste rollen ooit neergezet: waanzinnig grappig, maar tegelijkertijd overtuigend scary!

Maar ja...het is dan ook wel een jeugdsentiment van me

Toen ik het boek las, was ik zwaar onder de indruk. Maar kijk eens hoe ze het verfilmt hebben zeg. Ik vond de start erg goed, met dat kind op het driewielertje. Verder vond ik de Clown Pennywise, de 'engste' verschijning van it. De riolen vielen zwaar tegen, hadden veel uitgestrekter moeten zijn. En de rol van Bill de stotteraar en zijn fiets 'silver' had veel sterker moeten zijn. Om de film gewoon opzichzelf te zien, zonder het boek gelezen te hebben, zul je ongetwijfeld af en toe je wenkbrauwen gefronst hebben (het einde vooral), als je het boek eerst gelezen hebt zoals ik (947 pagina's) dan kun je het eind beter verkroppen en begrijpen wat dacht je van edie, dood gaat zonder een spoortje bloed, het vellen van de 'spin' met schoppen en stompen, en het licht waardoor ze verblind worden maar over het algemeen is de film goed geprobeert, maar een beetje fantasieloos afgemaakt. Boek: 5* film 3*

avatar van Hemdale
Vroeger toen ik It voor het eerst zag vond ik het een fantastische maar ook erg enge film, nu is dat anders. Ik heb de film namelijk laatst weer even bekeken en dan valt hij me toch wat tegen...

Het boek vond ik ook erg goed, de makers van deze film zijn er niet in geslaagd het beangstigende verhaal goed uit te werken helaas.

avatar van BoordAppel
Het einde is ook behoorlijk vaag in t boek. Lijkt me ook heel moeilijk om dat goed in een film te doen, maar hier hebben ze dr idd met de pet naar gegooid.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Als kind is dit toch echt de allerengste film die je je kan voorstellen. Tuurlijk verliest de film kracht als je 'm later nogmaals kijkt, maar slecht is hij absoluut niet. Tim Curry is ongelofelijk goed, hij zet echt een geweldige, memorabele prestatie neer als Pennywise. Verder is de sfeer uitstekend, het acteerwerk van de kids ook prima en de muziek doet ook veel.

Toch is de film op bepaalde momenten erg jammer. Het einde is werkelijk verschrikkelijk afgezaagd, geef mij maar Pennywise de clown in plaats van zo'n belachelijke spin. Verder is het acteerwerk niet overal optimaal en is de film wat betreft bloed en gore wel érg braaf.

3,5 sterren.

Had een 3.5* willen geven, een spetterend einde had er nog 4 van kunnen maken, helaas helaas. Een mooie film, maar dat einde had toch ook wel anders gekund. "Slechts" 3 sterren!

avatar van U-96
Ik vind het raar dat iedereen hier zegt dat It zo'n matige film is. Hij is juist onwijs goed, en er word goed in geacteerd. Ik heb thuis 3 versies van het boek van It liggen, maar ik zou niet zo gauw daaraan beginnen. Dat zal mij zeker wel een jaar kosten.
Uitstekende film.*****

Ik heb de film gezien toen ik 7 was. Gevolg: Ik kon nachtenlang niet slapen en ik had nachtmerries. Toen ik 10 was moest ik hem van mijn moeder weer zien en toen was alles over. Sindsdien vind ik het één van de leukste films die ik gezien heb. Vooral lachen als die kinderen doodsbang zijn.
maar liefst 4.5 sterren

Nick Kang schreef:

avatar van herman78
Daarna was hij van zijn slapeloze nachten verlost, dus blijkbaar is het pedagogisch helemaal zo onverantwoord nog niet.