It: Chapter Two (2019)

Alternatieve titel: It 2

Horror / Thriller

geregisseerd door Andy Muschietti
met Jessica Chastain, James McAvoy en Bill Hader

27 jaar na de aanvaringen met Pennywise is de 'Loser Club' volwassen. Als ze dan uiteindelijk een telefoontje ontvangen van Mike Hanlon, die ze vertelt dat het moorden opnieuw begonnen is, keren de leden van de club terug naar Derry om het voor een laatste keer op te nemen tegen Pennywise, de moordlustige clown.

• Vanaf 5 september in de bioscoop

avatar van Zandadder
Shake hands!

Op een formum hoopte ik dat dit over zou zijn.
Ik geef alleen maar aan dat ik HOOP dat de film dan nog draait, met een horror film weet je het nooit.

avatar van BlueJudaskiss
bart007bond schreef:

Dit is een gigantisch succes - vraag me niet waarom - dus ik zou me daar niet al te druk om maken.

Op een formum hoopte ik dat dit over zou zijn.

Je hoeft je geen zorgen te maken over it2. Over twee weken draait ie echt nog wel. Als je niet naar een reguliere bioscoop gaat dan zou je het betreffende filmtheater voor de zekerheid even kunnen bellen. Vragen staat vrij, toch?

avatar van tattoobob
Op een formum hoopte ik dat dit over zou zijn.
Gaat goed komen...draait over een paar weken echt nog wel
Enne....de meeste mensen zijn gewoon aardig hier hoor

avatar van Flat Eric
Hij was maar een clown...

Prima onderhoudend vervolg op deel 1.
Met meer de nadruk op de Losers dan op Pennywise. Die had meer een bijrolletje vond ik. De casting was trouwens perfect gedaan. De volwassenen leken sprekend op hun jonge versies.
De confrontatie op het einde duurde allemaal wel wat lang en had een flink stuk korter gekund.
En eng is het allemaal zeker niet, het blijft toch een beetje een jongensboekenverhaal over het overwinnen van je angsten.

groot gelijk iedere mens is anders de ene wat slimmer dan de anderen. maar iedereen slim of dom leeft op aarde en niemand maar ook niemand kan zonder lucht leven plagen om te spelen maar er is een verschil want er zitten echte kwallen tussen de mensen. er is maar een manier waardoor ze allemaal op hun knieen zitten en alles ophoud de kerken vol zitten en dat is wanneer de aarde bedreigt word. ik vind het gewoon kleinzerig om anderen te pesten.

avatar van soom
For 27 years, I dreamt of you. I craved you... I've missed you!

Dat vond ik heel eng. Maar in de film zelf niet, gek genoeg.
Ik vond vooral de opening heel goed, lekker losgaan op een homostel, miii gosh. Kan toch niet, in de tijd waarin we bestaan.
Nee, dat vond ik echt heel erg, maar de manier waarop Pennywise daarin geïntroduceerd wordt is lekker cool..

Het is beter dan de gemiddelde horror. De vertolkingen zijn fabuleus en enkele van de decorsets zijn prachtig.

Pet sematary blijft de beste verfilming ( vermoed ik), maar deze doet er wel een gooi naar.

avatar van Bubblez
DiDa schreef:
Voor mij onder de maat. Waar is de subtiliteit gebleven? Alles moet bombastisch en vol met jumpscares. Waar is het mysterie en de akelige sfeer? En waarom moet de kijker het spannend en eng vinden als de karakters zelf op de meest rare momenten grappen maken? De verschillende gedaantes die Pennywise liet zien kwamen rechtstreeks uit de computer (en waren niet altijd even goed) en daarom was het ook veel minder eng. Het einde dendert ook maar door.

Heel veel scenes zouden ook in een willekeurige volgorde kunnen worden gezet. It 2 voelt dan ook als een verzameling van korte films / scenes zonder dat het een samenhangend geheel is.

Nee, ik baal ervan dat hij zo tegenviel en vind het een gemiste kans.

Helemaal mee eens. Ik kom net terug van de film en hij viel me ontzettend tegen, waar ik het eerste deel wel echt goed vond.
Vooral de humor nekte 'm voor mij, het was simpelweg te veel en haalde ontzettend de "ernst" van het verhaal weg. Er zaten veel overbodige subplotjes in (homobash, meisje onder tribune, jongen op kermis), waardoor de film ook véél te lang duurde wat mij betreft. Vanaf de helft voelde ik al dat ie niet goed meer ging worden. Met zuchten en steunen kwam eindelijk de aftiteling. Jammer jammer jammer!

De film heeft nog meer eindes dan Lord Of The RIngs.

Herhalingsoefening met dit keer overbodige stukken die de film te lang maken. Einde was er vreselijk over.

Iets minder.

Omdat het vooral érg veel meer van hetzelfde is. Het is een film van een regisseur die na het succes van de eerste film wat té zelfzeker is geworden en daardoor niet meer zo kritisch naar het resultaat heeft kunnen kijken. Althans, zo voelde het aan tijdens het kijken.

De eerste film was eigenlijk al net wat te lang, deze kwakt daar nog een half uur bovenop. Voor een horrorfilm is dat eigenlijk niet aangewezen. Het helpt ook niet dat de volwassen acteurs het minder doen dan het clubje jeugd van de eerste film. Het voelt wat minder ongedwongen aan.

Wat meer humor, die vaak wat in de weg zit. Veel meer it-gedaantes, die allemaal een beetje hetzelfde effect hebben. Pennywise die toch steeds hetzelfde trucje mag uithalen. Maar vooral de personages die eigenlijk allemaal hetzelfde moeten meemaken (maar dan gepersonaliseerd), waardoor de film vaak nogal herhalend is.

Slecht is het allemaal niet, met wat knipweg had het makkelijk even goed als de eerste kunnen zijn vermoed ik, al hoor ik net dat er een mastercut van 6 uur komt, dus Muschietti lijkt het duidelijk anders te zien. Als update van de oude TV-serie is het meer dan geslaagd, maar als sequel had het beter gemoeten. En beide films na elkaar kijken is ook echt teveel van het goede.

avatar van Donkerwoud
Basto schreef:

Ik niet....

Nu hoef jij ook niet terug te komen als een clown, haha.

avatar van Kondoro0614
" You know what they say about Derry. No one who dies here ever really dies.”

Wat zaten mijn kameraden te springen om de film te zien, misschien wat overdreven maar ze hebben wel tientallen keren gezegd hoeveel zin ze in dit tweede deel hadden. Ik zelf hield me vrij stil, ik wist niet wat ik moest verwachten eigenlijk omdat vaak een tweede deel slecht uit de kast komt en vooral aan het succes van het eerste deel ten onder gaat. Ook bij ‘It 2’ had ik dit onderbuikgevoel, en ik kwam er maar niet vanaf toen ik in de stoel zat. Andy pakte de draad leuk op maar inderdaad, het leek allemaal wat makkelijker weggewerkt te worden. En daarom voelde ik wat minder kracht bij dit tweede deel.

De film valt voor mij iets te veel in de herhalingen. Ik vond ‘Pennywise’ helemaal niet meer zo spectaculair als in het eerste deel, en de ‘moorden’ die hij pleegt vond ik toch vaak wel erg makkelijk. Het is niet meer de spanning die hij vooral in deel één wist over te brengen en we zien hem nu deels ook wat langer in de film voorbijkomen. Hoewel dit voor mij niet zo zeer een ramp was, vond ik het allemaal wat minder. Vooral de openingsscène in deel één had een erg grijstintje over zich, en voelde op veel vlakken heel eng aan. Dit soort scenes mistte ik vooral in deze film, minder grauw en minder eng.

De cast was prima, al vond ik persoonlijke de jongere ‘losers club’ wel vermakelijker maar dat had ik ook bij de ‘IT’ serie uit 1990. Om Eddie en Richie moest ik zeker wel het meeste lachen. De rest was meer bijzaak en namen het allemaal wat serieuzer op. Er waren niet bepaald acteurs die er verder echt uitsprongen. Ja en natuurlijk Bill Skarsgård die ik Pennywise leuk vind vertolken maar natuurlijk niet in de buurt komt van Tim Curry. Wisten jullie trouwens dat Bill zelf zijn ogen zo kan bewegen, apart hoor.

Tja, het verhaal is natuurlijk voor de hand liggend. We zijn 27 jaar later en de ‘losers club’ zijn uit een gegaan met allemaal een andere tak van sport. We zien iedereen in hun succesvolle loopbaan die goed werk hebben. Tot op een dag twee homoseksuele mannen in elkaar geslagen worden waarna er eentje in het water werd gegooid. Op dit moment keert Pennywise weer terug, en belt Mike iedereen op om terug te komen. Helaas heeft Mike het verhaal hier en daar wat verdraaid waardoor ze wel moesten komen maar hem door krijgen. Wanneer iedereen lijkt te vluchten slaan ze toch de handen in één en gaan Pennywise weer te lijf. Ze hebben een bepaald Indiaans ritueel die ze moeten uitvoeren om Pennywise te stoppen. Dit lukt niet helemaal en ze moeten eigenlijk deels vluchten voor een Pennywise die is veranderd in één of andere kreeft. En dan is het einde misschien wel net zo slecht als de boeken van Bill werden bestempeld. Want door Pennywise te kleineren werd hij zwakker en konden ze hem daarna omleggen, veelte makkelijk hoor.

Ik zelf vond dat Omatje: mrs. Hersch echt wel lachen. Dit was ook de enigste persoon die mij in de trailer de kriebels wist te geven, dus helaas kende ik de scenes al wel deels daardoor maar dat maakte de belevenis niet minder angstaanjagend. ‘IT 2’ moet het voornamelijk van zijn jumpscares hebben, maar een echt grauwe tint kreeg de film niet. Ik vond dat de film te lang duurde, en het einde werd naar mijn mening ook een beetje makkelijk weggedaan. Dus nee, ‘IT 2’ is niet helemaal hoe ik hem had verwacht en graag wou zien maar, ik heb me niet verveeld. Het was een leuke zit, en zeker het kijken wel waard na deel één maar het kon niet tippen aan de klasse van het eerste deel.

Ook dit tweede deel weet soms de maatschappelijke grens goed op te zoeken net zoals dit in deel één sterk aanwezig was. In deel één werd bijvoorbeeld dat jochie met een mes werd bewerkt, een beeld wat wij ons niet voor kunnen stellen. En hier werd dus het homostel in elkaar geslagen. Iets wat natuurlijk nog wel in onze wereld gebeurd maar de meeste niet willen zien. Dat houd deze film ook wel sterk, soms de grens op zoeken. Al miste ik wel die ‘bloederige’ en hele ‘enge’ scenes zoals op socialmedia overal rond ging. Jammer.

Al om al, vermakelijke avond gehad met de kameraden en een zaal die aardig stil was. Voor een zaterdagavond zaten er buiten ons om maar weinig andere jongeren. Dus gelukkig weinig irritatie.

avatar van Glacius
De openingsscene was wel vrij sterk. Ook omdat het een van de weinige momenten is die in het boek voorkomt. Sterk gedaan.

Ik herken wel wat hierboven gezegd wordt. Het einde is te makkelijk. Dat had best wat pittiger mogen zijn, ook al zou het op dezelfde wijze gebeuren. Ik snap overigens niet waarom ze weer moesten teruggrijpen op het 'spin' aspect. De TV mini had in 1990 al bewezen dat dat niet werkt. Hoewel het hier iets beter was, is het ver van eng. Teveel actie en cgi-fest, weinig bizarre, ongemakkelijke momenten.

Leuke easter egg overigens om de Ben Hanscom uit 1990 een rolletje te zien spelen. De referentie naar The Thing was ook vermakelijk.

avatar van de grunt
De openingsscène was nog wel zo veelbelovend...

avatar van -P-
-P-
Stukken minder dan chapter one.
Vanaf het begin voelde het al anders. Veel binnen scenes en vrij donker allemaal.
Ik had ook niet echt een klik met de cast.

Vondt de film geweldig in de imax gezien vooral ook de humor in de film vondt ik top had voor mij nog wel een uur langer mogen duren top vooral de scene met die oma super

avatar van cantforgetyou
Dit 2e deel is goed, maar dan heb je het ook gezegd. Het is niet meer echt verrassend. De spanning is minder. Het eerste deel had veel meer 'charme' door het goede spel van de kinderen en de humor. Nu was de humor ver te zoeken en het einde duurde ook véél te lang.
Verder een prima film, maar ik zal niet snel deel 2 nog eens kijken. Daarentegen zal ik deel 1 wel nog vaker terug willen zien. Leuke bijrol van Stephen King zelf ook. Volgens mij had niemand in de bioscoop het door. Maar ach, die jeugd ook van tegenwoordig.

avatar van Macmanus
Te lang.

Op voorhand had ik verwacht dat het echt een stuk minder zou zijn, dat vond ik niet. Muschietti is een kundige regisseur. Helaas is die 169 min echt veel te veel van het goede. Uiteindelijk is het verhaaltje ook niet veel meer dan het weer opnemen tegen IT.

Er zitten een paar leuke scenes in maar het is allemaal iets te vaak. Het is ook wat jammer dat het elk personage afloopt wanneer ze opzoek moeten naar hun eigen ding wat ze later in het vuur moeten gooien. Eerst denk je nog wel leuke scene bij die oma, maar na het derde personage begin je een beetje te denken pfff er komen er dus nog 3...afzonderlijk zijn de scenes niet heel slecht maar je moet het als regisseur wel een klein beetje doseren of afwisselen.

Het is daarom te begrijpen waarom deze niet zo goed valt als het eerste deel. Toch ben ik wel blij dat de regisseur wel een horrorfilm maakt. Vond de humor ook nog wel werken voor de verandering in de block buster.

Maar al met al een soortgelijk gevoel als met de mini-serie daar vond ik het eerste deel met de kinderen ook altijd veel leuker en beter.

3 sterren.

avatar van Walter S.
Erg op verheugd, vond deel 1 erg goed, het boek is één van mijn favoriete King boeken en de trailers die ik zag wakkeren het verheugen slechts aan. Dat Moviemeter niet erg enthousiast was mocht de pret ook niet drukken, horror wordt sowieso altijd vrij kritisch beoordeelt hier en ik ben het toch vrij vaak niet met de algehele opinie eens.

En ook deze keer niet, ik vond het een geweldige verfilming. Het is al erg lang geleden dat ik het boek las, maar ik heb het idee dat de sfeer uit het boek goed op het scherm terecht gekomen is.
Ik heb me geen tel verveeld en de bijna 3 uur waren zo voorbij. Ik vind de afwisseling tussen personage ontwikkeling en mooi in beeld gebrachte horror uitstekend. Prima film, zeer van genoten.

Ook leuk, de cameo voor Stephen King.

avatar van Halcyon
Oei oei oei... was me dit een tegenvaller. Een typisch gevalletje van overdaad schaadt. Te veel repetitieve elementen, niks suspense of opbouw, alleen maar in your face effecten. En dan een stel acteurs die stuk voor stuk onderdoen voor hun jonger equivalent (op de smetvrees-kerel na misschien). Gevolg: totaal niet eng en op de valreep vermakelijk. Het verschil tussen chapter 1 en 2 is hemelsbreed. Vreemd.