• 8.515.706 stemmen

Met onder meer: Jessica Chastain, James McAvoy en Bill Hader

Releasedatum: 5 september 2019

Plot It Chapter Two

"You'll Float Again"

27 jaar na de aanvaringen met Pennywise is de 'Loser Club' volwassen. Als ze dan uiteindelijk een telefoontje ontvangen van Mike Hanlon, die ze vertelt dat het moorden opnieuw begonnen is, keren de leden van de club terug naar Derry om het voor een laatste keer op te nemen tegen Pennywise, de moordlustige clown.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Young Bill Denbrough

Young Eddie Kaspbrak

avatar van Rubie2208

Rubie2208

Leuk weg kijk filmpje . Vond er niks engs of enorm spannends aan . Leuk voor een zaterdagavond ,maar verder vond ik het niet enorm denderend en minder als deel 1 .

avatar van jd2001

jd2001

Opzich geen slechte film, de jumpscares waren goed en ook het verhaal zat prima in elkaar, vooral die flashbacks vond ik leuk gedaan. Alleen de film is veel en veel te langdradig, het is gewoon geen verhaal waar je 3 uur lang naar kan zitten kijken. Na een tijdje verlies je gewoon de aandacht door het veel te rommelige einde.

Hij is te doen alleen iets korter had wel gemogen.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Het eerste uur a 1.5 uur van deze film is nog redelijk te kijken maar daarna wordt het allemaal een stuk minder.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

Ik zal niet vooraan in de rij staan voor de sequel die later dit jaar uitkomt, maar ik ben er stiekem toch wel nieuwsgierig naar.

Met deze zin eindigde ik mijn review van Chapter One begin 2019. Een aardige film vond ik het. Ik was niet erg onder de indruk, maar het keek wel lekker weg en ik liet zo te zien herhaaldelijk de term 'sfeervol' vallen. Dat laatste is ook wat me nog het meeste bijstond aan deel 1: jongeren die rondfietsen door een stadje en van zo'n rots in een meer springen. Stranger Things-achtige taferelen. En één of andere griezelige clown die allerlei vormen kan aannemen om de boel op stang te jagen. Afijn, op naar deel 2.

De laatste tijd let ik om de één of andere reden wat minder goed op het speelduur voordat ik aan een film begin, dus ook hier kwam ik er tijdens het kijken achter dat het best een flinke zit is. Ik kan niet zeggen dat ik me ronduit verveeld heb, maar dit had wat mij betreft wel een stuk beknopter gemogen. De film moet eerst de club weer bij elkaar krijgen en vervolgens wordt er nog wat tijd besteed aan het bij elkaar houden van iedereen. Uiteindelijk gaat iedereen op eigen houtje naar een 'token' op zoek en de veelgemaakte vergelijking met een video game kwam ook bij mij op. Het lijkt echt alsof je een walkthrough zit te bekijken.

De groep volwassenen is minder interessant dan de groep kinderen, ondanks dat een aantal wel goed gecast zijn. Het ligt dan ook niet zozeer aan de acteerprestaties. Enkel Bill Hader vond ik behoorlijk vervelend, al weet ik dat ik Finn Wolfhard ook op het randje vond in de eerste film. Leuk dat er eindelijk wat opbloeit tussen Ben en Beverly, al vond ik het moeilijk om Ben te herkennen. Prima dat men ervoor gekozen heeft dat Ben is afgevallen, maar ze lijken daarbuiten ook totaal niet op elkaar. Bill Skarsgård doet zijn best, maar de clown is hier nog minder eng dan in het eerste deel. Heeft weinig met zijn acteerkunsten te maken, maar meer met het feit dat hij de clown zelf verdomd weinig in beeld is (óf het is een hallucinatie óf hij neemt een andere vorm aan). De hoogtepunten zijn dan ook de scènes onder de tribune bij de sportwedstrijd en die in het spiegelhuis, omdat daar de potentie van de clown wél nog benut wordt.

Verder ook echt wel een aantal storende zaken. Zo vond ik de opening van de film bijzonder matig. Het had schijnbaar tot doel om te laten zien hoe 'wreed' het stadje Derry is, maar ik vond het onnodig bruut; een beetje geforceerd. Bovendien is er bijna geen hond te bekennen in Derry. Het feit dat kinderen verdwijnen lijkt sowieso weinig impact te maken op de plaatselijke bevolking, maar er zijn ook vrij veel shots waar het bijna lijkt of je naar The Walking Dead zit te kijken, want je ziet alleen maar de hoofdfiguren op straat. Daarnaast worden die 'quests' op den duur een beetje vervelend, zeker aangezien er niet echt sprake lijkt te zijn van een serieuze dreiging. Ze worden netjes stuk voor stuk afgehandeld, maar van spanning is weinig sprake. En dan de climax... Die gaat toch nét iets te lang door. Ik snap dat men wil benadrukken dat dit niet een alledaagse vijand is en dat hij moeilijk te verslaan is, maar het gaat maar door. De visuals zijn een beetje wisselvallig: soms heel mooi en overtuigend, maar soms ook vrij lelijk. De algehele sfeer in die grot is dan wel weer in orde.

Slecht is het allerminst, maar ik vond deel 2 wel wat minder dan het eerste deel. Misschien werkt de eerste film beter juist omdat het om een groepje kinderen gaat. Ondanks dat ik dat nou ook niet bepaald een uitzonderlijke film vond, vond ik de dreiging daar wel beter voelbaar. En die eerdergenoemde Stranger Things-achtige sfeer vond ik daar leuk. Die is hier eigenlijk bijna enkel nog via enkele flashbacks aanwezig. Als slotstuk natuurlijk wel de moeite van het kijken waard, maar als film op zich vond ik dat deze Chapter Two in meerdere opzichten wat tekort schoot.

avatar van Timk

Timk

Ik vindt Chapter One nog steeds leuk, maar pffff wat een slijtage slag was dit om af te kijken. Wat ook grotendeels komt door de nu volwassen groep. Ik ben altijd een liefhebber van King verfilmingen maar kon hier echt niets van maken.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 1980 stemmen

Het raakt me gewoon niet, die clown. Ik begrijp wel dat z'n creepiness zou moeten voortvloeien uit het contrast tussen enerzijds de vrolijkheid die we normaliter met Domme August associëren en anderzijds het diabolische gedrag dat hij hier vertoont, maar hij doet me gewoon niets, noch op "archetypisch" noch op simpel horror-niveau. De laatste drie kwartier vond ik dan ook het minst boeiend van de hele film, een desinteresse die nog eens verergerd werd door irritatie om de duisternis van de setting waardoor ik in diverse shots niet of nauwelijks kon onderscheiden wat er precies gebeurde. Dat ik deze film dan toch 4* geef komt door de chemie tussen de acteurs (met name Bill Hader als de stand-up-comedian die z'n ironische commentaar niet vóór zich kan houden en James Ransone als de nerveuze Eddie die overal op hapt), de zorgvuldige opbouw waar de filmmakers lekker ruim de tijd voor nemen, en de fraaie FX (de monstertjes uit de fortune-cookies, de trip die McAvoy heeft, het bezoek bij de oude mrs Kersh, de talloze kleine handjes bij het rioolputje), hoewel de enorme spin met het clownshoofd er dan weer teveel aan is (die is te duidelijk gejat uit John Carpenters The thing). Zo heb ik uiteindelijk best van dit tweeluik genoten, ook al is de titelfiguur in mijn optiek dan ook niet zo angstaanjagend als de bedoeling is – de eerste minuten van de film vond ik veel en veel gruwelijker, en eigenlijk te onaangenaam voor fantasy-horror als dit.

avatar van Brabants

Brabants

It: Chapter Two is een tweede deel wat op zich vrij aardig in elkaar zit. De huidige situatie met de flasbacks werkt goed. Naar het einde lijkt het allemaal wat slordig en afgeraffeld. Daar had het wat mij betreft nog wat meer aandacht mogen krijgen.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Hm, tegenvallende herziening. Schijnbaar maakte dit in de bioscoop in 2019 meer indruk dan thuis op Blu-ray. Grootste verschil met de veel betere eerste film is gewoon de sfeer. Een groepje opgroeiende kinderen die wat spannends ontdekken slaat meer aan dat een groep volwassenen die dit nogmaals moeten oplossen. Daarnaast duurt de film echt veel te lang en zijn zaken als sfeer en een spanningsboog opbouwen veel meer ingeruild voor CGI monsters en schrikmomenten. De film ziet er mooi uit, maar zo'n scène met het CGI-monster van het omaatje is best wel killing voor de mood van de film. Idem met die monstertjes bij het restaurant aan het begin, niet mijn ding.

Het zorgt er ook voor dat die monsters teveel screentime van Pennywise afsnoepen, juist de grote plus aan deze twee films, want ik vind Bill Skarsgård het elke scène uitstekend doen. Alles bij elkaar is dit nog steeds prima vermaak, maar het niveauverschil tussen de beide films valt op als je ze binnen enkele dagen nog eens hebt bekeken.

3* (was 3,5*)