• 8.300.789 stemmen

Oorsprong: Verenigde Staten / Italië

Geregisseerd door: Stuart Gordon

Met onder meer: Ian Patrick Williams, Carolyn Purdy-Gordon en Carrie Lorraine

Plot Dolls

"They walk. They talk. They kill."

Een groep reizigers verblijft een nacht bij een echtpaar poppenmakers. Die nacht ontdekt het kind van de reizigers dat de gemaakte poppen eigenlijk miniatuur-mensen zijn, gemaakt om kwaadaardige plannen uit te voeren.

imageimageimageimage

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

alexspyforever schreef:

Tussen haakjes mijn handtekening op het imdb board komt uit deze film:

"What's the matter, dear, afraid of the dark?" Judy: "No, I'm afraid of what's in the dark!"

Een schitterende uitspraak!

avatar van keimpeS

keimpeS

Blijft een heerlijke horror, helemaal in de stijl van wat we gewend zijn van Stuart Gordon. De soundtrack en de enge poppen maken de film, het is ook meer comedy/horror en pfff wat zijn sommige poppen eng. De film heeft wat mij betreft de goede korte speelduur waardoor het leuk blijft!

Hier bleef ik in mijn tienerjaren laat voor op, jammer dat er nu zo weinig aanbod is qua horror op tv.

avatar van schenkowiets

schenkowiets

Begrijp niet dat deze film goede reviews krijgt. Belachelijk en nep ,er zijn echt wel betere films uit die tijd.

avatar van DiDa

DiDa

Deze film scoort puur punten op sfeer! En die is fantastisch!

avatar van Alexander1900

Alexander1900

Dat de film puur als horror bestempeld wordt, verbaast me een beetje. Er is ook komedie in verwerkt, vooral aan het begin.

Het wordt weliswaar nooit eng, maar het heeft een lekker sfeertje en met de komedie die er in zit, maakt het een geslaagde film.

avatar van joolstein

joolstein

Enge film-poppen zijn tijdloos, in 1936 was er bv. al The Devil-Doll (1936) Als daarnaast blijkt dat de twee regisseurs Brian Yuzna (vaak ook producent) en Stuart Gordon, die in de jaren 80 en 90 garant stonden voor vele solide horrorfilms, deze film hebben gemaakt. Dan kan het niet anders dat het genieten wordt! De film had helaas een beetje de pech dat het een jaar voor Child’s Play werd uitgebracht. Hierdoor is de film en de poppen in de schaduw komen te staan qua bekendheid. Onterecht vind ik! Het verhaal ontvouwt zich als was het een Disney echter zodra het geweld losbarst, wordt je eraan herinnert dat je naar een Stuart Gordon film kijk. Niet dat er veel gewelddadigheid is want de focus wordt namelijk meer gelegd op het mysterie en de spanningsopbouw in plaats van de gore. Plus het sfeervol in beeld gebrachte grote huis en zijn geheim dat het waarborgt. Echter weten de goede kills de film net iets meer scherpte mee te geven. Een echte verrassing zit er natuurlijk door de titel van de film ook niet in maar elke scène met die wezentjes is genieten. De stop-motion die gebruikt wordt om de poppen tot leven te wekken ziet er prima uit, zeker voor een al wat oudere film. En die poppen weten op sommige onverwachte momenten ook nog heerlijk sadistisch uit de hoek te komen. Guy Rolfe, die de poppenmaker Gabriel speelt is perfect gecast. Hij heeft echt een fijne gotische, spookachtige verschijning, zoals ook zijn lieftallige vrouw Hilary Mason. Daarnaast doen ook goedzak Stephen Lee en het jonge meisje Carrie Lorraine het erg fijn. Door het lekkere sfeertje en de duivelse poppen is deze film puur genieten!

avatar van arno74

arno74

Aangename film met een fijne sfeer. Aanvankelijk lijk je wel naar een soort van jeugdhorror te zitten kijken, maar de R-rating is wel terecht wanneer de camera bijvoorbeeld toont wat er in de poppen zit. Ook wordt de korte duur van de film prima benut, had zelfs wat langer mogen duren. Qua techniek is het als je naar moderne poppenhorrors kijkt misschien wel wat verouderd maar dankzij de stop-motion-aanpak stoort dat niet. 3* a 3,5*

avatar van Woland

Woland

Ik kan me volledig bij arno74 aansluiten wat betreft deze film. Sfeervol horrorfilmpje die soms wat kinderlijk aandoet, maar dan af en toe toch wel venijnig van zich afbijt. Leuk verhaaltje ook. Veel van de karakters waren wel storend irritant (ook dat is een beetje een van de kinderlijke aspecten), met name de slachtoffers die nogal eendimensionaal slecht zijn, maar Gabriel en Hillary deden het dan wel weer erg leuk. De stop-motion effecten maakten het nostalgische sfeertje af. Geen topper, maar vermakelijk was het zeker wel.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Redelijk braaf maar wel geslaagd. Beginstukken hadden me in ieder geval helemaal mee. Film zakt nadien wel een beetje in maar wist me toch aandachtig te houden tot het einde. Sfeer, tempo, verhaal, het zat allemaal wel best goed. Niks geniaals maar wel prima vermaak.

avatar van Collins

Collins

Vermakelijk.

Als genrekeuze zou naast horror, komedie niet misstaan hebben. De film heeft naast de wat engere scènes, ook heel veel luchtigheid. Er is wat snijwerk en wat bloed te zien, dat wel, maar aan de andere kant zijn de dialogen af en toe best grappig en doen de personages aan overtypering. En dat werkt op de lachspieren.

Het kolderieke element behoedt je ervoor om te veel mee te gaan in de horroractie. De overtypering maakt de waarschijnlijkheid dat de personages echt in gevaar zijn minimaal. De sfeer in de film is daar gewoon iets te luchtig voor. De poppen zijn slechts een vermakelijke bedreiging en hoeven niet serieus genomen te worden, ook al doen ze gruwelijke dingen.

De personages zijn gemakkelijk ingevuld. Het zijn personages die erg zwart/wit worden afgeschilderd. Slechts één of twee overheersende kenmerken per persoon. Ze passen prima in dit geheel. Diepe invoeling in de psyches van de personages zou belachelijk zijn geweest. Daar is het de film niet naar.

De handelingen van de poppen zien er goed uit. Overtuigend genoeg. Toch heb ik de poppen nooit als eng of bedreigend ervaren. Meer als grappig stout.

Net als de film.

avatar van Noodless

Noodless

Meer dan vermakelijk.

Ik kan weinig opmerkingen geven over de film. Het was gewoon plezant om naar te kijken. Prachtige locatie die een bepaalde creepy sfeer weet te brengen. Meestal in dit soort films zijn er personages die irritant zijn of is het acteerwerk zwak. Is hier niet aan de orde. Ik vond dat meisje echt geloofwaardig spelen. En de man en vrouw des huizes vond ik prachtig met hun blikken. Er zat ook wat humor in de film die het geheel wat luchtig maakt en ook dat werkte. De kills waren effectief en de poppen die waren gewoon cool.

Een leuke ontdekking ! 8/10

avatar van wibro

wibro

Niet slecht.

Mij best wel geamuseerd met dit horrorfilmpje met die maffe poppen. Mooi creepy sfeertje. Die meiden zagen er trouwens niet uit met die jaren tachtig look. Afschuwelijk! Maar goed dat die te grazen werden genomen door die killer dolls. Het kleine meisje speelde erg goed trouwens en dat kan ook best wel gezegd worden van die overige acteurs. Ook best wel gelachen af en toe. Misschien toch nog maar eens meer gaan bekijken van die regisseur.

avatar van Fransman

Fransman

Leuk hoor. Me prima mee vermaakt. Is misschien wat meer comedy dan horror, en het had ook wel wat trekjes van een film voor kinderen.

Het is allemaal lekker vet aangezet, want Amerikanen houden nu eenmaal niet van subtiliteiten. En ik hou nou eenmaal niet van karikaturale personages. En ik kreeg ook wel een beetje genoeg van die zg. bliksemflitsen door de hele film heen. Maar die scène met die soldaatjes is goud waard. De hele film is trouwens mooi gemaakt. Prachtig van interieurs en al die poppen zijn een lust voor het oog, zeker als ze tot leven komen. Carrie Lorraine doet het uitstekend als Judy. Gezien dankzij wibro's MovieMeter Contest.

BBarbie

Fransman schreef:

. Gezien dankzij BBarbie's MovieMeter Contest.

Oeps , dat moet zijn wibro's contest.

avatar van wibro

wibro

Ja, het fragment met die soldaatjes.

avatar van Fransman

Fransman

Sorry, dom, dom, dom.

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Geweldige pre-Child's Play killer doll classic van Gordon die eigenlijk vooral de rode loper uitrolde voor wat later de Puppet Master reeks zou worden, één van de grootste mascottes voor Full Moon Features. De tongue in cheek aanpak gecombineerd met charmante effecten (mix van handpoppen, marionetten en stop-motion) werkt fantastisch en ondanks het uitblijven van een echt iconische killer(s), zitten er genoeg creatieve momenten (de soldaatjes) in om dat te compenseren. Bovendien met een constant hoog tempo en sfeervolle Mansion-setting. Grappig ook om Guy Rolfe hier weer te zien, die speelde in enkele delen van de Puppet Master reeks de rol van puppeteer Andre Toulon! Dat is geen toeval

avatar van Shadowed

Shadowed

Heel leuk!

Normaal niet echt een fan van oudere horror, maar omdat de pauze van het bekijken van Horror K.O. films eens voorbij moest zijn toch maar weer een begin gemaakt, en Dolls kwam dan toevallig uit de loting. Gelukkig maar, want dit was leuk.

Lorraine is erg schattig, perfect voor deze film. Niet weer zo'n overdreven eigenwijs en intelligent kind dat alles beter weet, maar hier krijgen we een naïeve en leuke vertolking van Lorraine. De oudjes waren ook best leuk, maar alles daarbuiten is niet bepaald geweldig en wat mij betreft iets te theatraal.

Ik ben dol op spookhuisfilms, en dat is hier eigenlijk vermengt met bijna efteling achtige fantasy. De poppen deden me gelijk eraan denken, al zijn ze opvallend genoeg heel, heel creepy. Regelmatig moeten rillen, en dan zijn ze vooral in het begin wel sfeervol.

Enkele sfeervolle momenten met een perfect gekozen locatie, daarmee geholpen door goede belichting en leuk camerawerk. Inderdaad gefilmd alsof je door het kleine meisje aan het kijken bent. Begin is sfeervol en creepy, tweede deel is eigenlijk gewoon gek en leuk.

De poppen bewegen ook opvallend leuk, niet heel houterig of helemaal niet, en dit draagt dan ook weer goed bij aan de sfeer. Daarbij nog enkele opvallend brute en lompe momenten. Daar ook nog bij geholpen met een speelduur die niet te lang is en zo over is waarmee dit een ideaal horrortussendoortje is.

Dit is pure horror, simpel maar leuk uitgevoerd. Werd nooit, echt nooit saai. Misschien wat ouder nu, maar films zoals deze maken ze tegenwoordig niet meer, jammer genoeg. Ik zal hier dolgraag nog eens een remake op zien.