Communion (1976)

Alternatieve titels: Alice, Sweet Alice | Moord onder de Communie | Holy Terror

Horror / Mystery
98 minuten / 108 minuten (unrated)

geregisseerd door Alfred Sole
met Linda Miller, Mildred Clinton en Paula E. Sheppard

Alice Spages is een rebelse en problematische twaalfjarige die met haar moeder en jongere zusje Karen woont. Haar moeder geeft meer aandacht aan Karen, waarbij ze Alice negeert. Wanneer er bij de eerste communie van Karen iets vreselijks gebeurt, richten alle ogen zich op Alice. Ze wordt verdacht van de moord op haar zusje. Maar heeft ze het wel gedaan?

avatar van Smallprint84
Ooohhh, ook mooi nieuws:
88 Films heeft de film gerestaureerd en komt op bluray uit!! . In juli as.

Alice, Sweet Alice - Slasher Classics Collection #35
Wel trouwens een spoiler-alert bij het restauratiefilmpje. Filmpje bevat spoilers dus. Kijk t dus alleen als je de film al gezien hebt.

avatar van John Milton
Ik heb de film door Alexspyforever denk ik zo ongeveer een jaartje op mijn radar staan, en daarvoor had ik van Alfred Sole (1943) nog nooit gehoord. Geboren in Paterson, NJ, en met een architectuur diploma van de Universiteit van Florence op zak, besloot hij na een aantal jaar ontwerpen toch te gaan regisseren. Zijn debuut Deep Sleep (1972) zorgde naar verluidt voor zijn excommunicatie van de Rooms-Katholieke Kerk en aanklachten wegens obsceniteit. Toch liet hij zich niet uit het veld slaan en kwam hij in 1976 met zijn bekendste film: Alice Sweet Alice.

In feite is heet een soort pre-slasher met wellicht wat giallotrekjes, maar de invloed van Don’t Look Now die vaker genoemd wordt, is niet te missen. Zeker voor fans van die genres dus de moeite waard, maar het is ook grappig om Brooke Shields in haar debuut te zien en bizar hoe Paula E. Sheppard min of meer geloofwaardig een 12-jarige speelt terwijl ze 19 was tijdens de opnames. Bonuspunten voor de perverse landlord, al acteert hij niet al te geweldig. Wat een goorlap. De dierenmishandelingsscène is naar, maar gelukkig snel voorbij. Een meesterwerk vond ik het niet, maar een noemenswaardige (vroege) uiting in zijn genre is het zeker wel.

Na deze Lieve Alice zou Sole nog slechts 2 films maken, waarna hij zich meer met production design bezig ging houden. Je kunt zijn werk onder andere gezien hebben in Veronica Mars, Castle en de reboot van MacGyver. Still going Strong.

avatar van Gang_Star
Voldoende, maar niet geheel onder de indruk van deze Alice, Sweet Alice. Vond vooral het hele mysterieuze gedeelte vrij sterk, maar het horrorgedeelte zelf een stuk minder. Het hele gedoe wie is de moordenaar was behoorlijk uitgewerkt, maar de uiteindelijke moordenaar werd helaas veel te vroeg bekend gemaakt. Daarmee nam de spanning dan ook behoorlijk af en ging het te veel ten koste van de mysterie. Jammer dat het meisje dat Alice speelde relatief weinig screentime had, want zij was toch wel een aardig pluspunt in deze film.

avatar van Collins
Een vroege slasher. Minder expliciet in de grafische horror dan recenter slashwerk maar absoluut spannender en interessanter dan veel werk van latere datum. Met markante personages en een vreemd vorm gegeven killer, die door zijn plastic uitdossing een ongemakkelijk gevoel veroorzaakt. Ook met een portie drama dat narratief niet helemaal overtuigt, maar wel heel effectief nog een extra laagje ongemak teweeg brengt.
De personages zijn interessant. De film speelt zich af in een devote katholieke omgeving en bezit alle symboliek die daarbij hoort. De volwassen personages horen er thuis. Ze zitten in alle uiterlijkheid vol met hoogstaand moralisme en wijsgerige (op christelijke leest geschoeide) retoriek en spuien dat graag. Uiteraard bezitten zij een dubbele moraal, want onder al die uiterlijke schijn schuilt een zondige wereld. Logisch. Omdat de meeste personages emotioneel geblokkeerd zijn, is er natuurlijk extra risico op een zondeval. Alle zeven hoofdzonden komen volgens mij in een of andere vorm wel voorbij.
De jonge (soms creepy) hoofdrol komt voor rekening van Paula E. Sheppard. Een onbekende naam in de filmwereld. Haar carrière beslaat slechts twee films. Desondanks een perfecte jonge hoofdrol, die er in slaagt om heel overtuigend zowel gemeen, verleidelijk en sardonisch als innemend en meisjesachtig te zijn. Heel verwarrend. Zelfs een rechercheur die haar op een bepaald moment ondervraagt raakt door die dubbelzinnige signalen van slag: ”She is a weird little girl. Did you notice her tits? When I put the tube around her she looked at me, like she wanted me to feel her up”.
In verhaal en dialoog veel toespelingen op goddeloos gerommel in de goegemeente. Zo zijn er scènes en dialogen die suggereren dat kindermisbruik binnen gezin en binnen de katholieke gemeenschap aan de orde is. De aanwezigheid van een vette huisbaas, die amper tot enige lichamelijke beweging in staat is, en die een aantal gluiperige interacties heeft met Alice, werkt in die zin bepaald niet reinigend. Zijn dubieuze gedrag en schimmige intenties richting de jeugdige hoofdrol voeden ranzigheid en versterken pedofiele vermoedens. Eenduidigheid is er echter nooit.
De kills tenslotte. Geen hele bloedige of spectaculaire kills. Toch maken ze indruk. Achter de kills zit namelijk een gedachtegang. Een verdorven gedachtegang weliswaar, maar evengoed een gedachtegang. Er wordt dan wel niet gesplatterd, maar de moorden getuigen van een enorme kilte. Afgezet tegen de warmte en de zuiverheid die de katholieke gemeenschap naar buiten toe etaleert, maken de koelbloedige en gevoelloze kills grote indruk. Gore en bloed zijn heus niet altijd nodig om van een kill een indrukwekkende voorstelling te maken.
Goeie film.

avatar van wibro
Deze film die alle kenmerken heeft van een Hitchcock thriller viel mij zeker niet tegen. De spanningsopbouw was voortreffelijk en ook het acteerwerk mocht er zijn uiteraard, vooral van Paula Sheppard in de rol van die duivelse Alice. Tja, en wat te denken van die vieze en perverse vetklomp "Fatty". Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit zo'n "fat man" in een film gezin heb. En dan Alice die qua perversiteit niet onder deed voor die vetzak door even zijn katje de keel dicht te knijpen. Tja, dierenvrienden kom er maar in. Ook de killings werden trouwens mooi in beeld gebracht. Verder is deze film doordrenkt van het Rooms-Katholieke fundamentalisme. De heilige communie, de biecht en nog meer van dat soort onzin. Niet dat het mij direct stoorde want het paste perfect in deze film, waarvan het verhaal zich afspeelde in de beginjaren zestig toen de R.K. kerk nog zeer veel macht had. Toch blijf ik met een vraag zitten: ruim voor het einde werd de identiteit van de moordenaar prijs gegeven. Veel te vroeg las ik in diverse commentaren. Dat dacht ik ook maar aan de andere kant zijn het toevallig wel moorden op die personen, Karen, "Fatty" de huisbaas o.a. die Alice haatte. Zou Alice die geflipte Mrs Tredoni niet tot die moorden aangezet hebben vroeg ik mij na afloop van de film af. De laatste scène waarin Alice het bebloede mes uit de tas van Mrs Tredoni haalde en dan die uitdrukking op haar gezicht alsof ze wilde zeggen "Dat heb jij prima gedaan!" deed mij in die richting denken. Het is om die reden dat ik deze film vandaag nogmaals bekeken heb.
Al met al dus een uitstekende thriller deze film van Alfred Sole waarvan ik tot voor kort nog nooit van gehoord had. Moest ook telkens denken aan die film van Nicholas Roeg "Don't Look Now" waar deze film qua spanning toch zeker niet voor onder deed.

avatar van alexspyforever
Stemt me zeer blij dat je deze zo goed vond wibro
Het is natuurlijk zo dat het moeilijk is om echt te weten wat er precies omgaat in het hoofd van Alice. Dat ze geen heilige is, dat is wel duidelijk. Ze plaagt haar zusje (jaloezie), de huisbaas moet het enkele keren ontgelden. Maar ze reageert ondanks dat ze al 12 jaar is duidelijk als een klein kind, zo gelooft ze het verhaaltje van de landlord over de geest van haar zusje. Dit komt ook door de omgeving en dramatische gebeurtenissen zoals de scheiding tussen haar ouders. Haar zusje bouwde een goede band op met de jonge dominee hetgeen al vanaf het begin duidelijk is, Alice loopt er maar bij. En dan is er nog die vreselijke opdringerige bemoeizieke tante van haar. Ik zou ook de kriebels krijgen van dat mens. Persoonlijk geloof ik niet dat Alice Mrs Tredoni had aangezet tot de moorden. De mislukte moordpoging op de tante waarbij de tante geloofde dat Alice haar had belaagd, eigenlijk dacht Mrs Tredoni dat het Alices moeder was die de trap af kwam. Mrs Tredoni haatte vooral Alices moeder om diverse redenen. Alice moeder had een innige vriendschap met de dominee die al terugging in de tijd dat ze nog tieners waren. Mrs Tredoni verdacht hen van een verhouding en een gescheiden vrouw oh verbreking van een hwelijksgeloft tot de dood ons scheidt, dat vond ze verschrikkelijk. Daarom noemt ze Alices moeder op het einde ook een hoer. Alices vader moest het ook ontgelden want ook hij ging immers met een andere vrouw. Bovendien had ze een kind dat jong was gestorven. Vandaar wellicht dat Alces zusje het eerste slachtoffer werd. Alice viseerde ze niet, tenzij misschien om de moorden in haar schoenen te schuiven. Toen Alice werd opgenomen probeerde ze Alices vader wijs te maken dat Angela, het nichtje van Alice de dader was. Dat is natuurlijk mijn theorie. Interessant vind ik ook Alice haar schatkist. Hierin liggen allerlei trofeeën zoals het popje van haar zusje weggenomen omdat ze zelf ook graag zo een pop wou, het masker dat haar al integreerde toen ze dat had gezien bij de dominee en waar ze streken mee kon uithalen. Een halsketting met een kruisje lag er ook maar dit was niet dat van haar zusje zoals later zou blijken maar je moest haar ogen zien toen haar zusje er eentje cadeau kreeg van de dominee. Ach ja en het communiehoedje van haar zusje, dat vond ze ook zo mooi, dat kwam er ook in terecht. En het bebloede mes zou er misschien ook in terecht komen. Zou het haar later zelf aanzetten tot moorden of is het een blijvende herinnering dat mensen uit haar leven werden gerukt. Of gaat ze het gebruiken om zelf wraak te nemen op Mrs Tredoni als die weer zou vrij kunnen komen? Voor mij was Alice een getraumatiseerd en achtergesteld kind dat schreeuwde om aandacht van haar beide ouders en zwaar had te lijden onder hun scheiding. Ze vindt dat haar zusje werd voorgetrokken omdat die wel slim en braaf is en haar best doet op school. Erg jaloers ja maar echt haatdragend vond ik haar niet. Wellicht ook autistisch als je ziet dat ze niet goed wist hoe te reageren op bepaalde situaties, dat ze soms onverschillig leek maar ook heel verward en goedgelovig. Volgens mij had ze niet de intelligentie om mensen te manipuleren. Ze wilde vooral aandacht.

Goeie film waarin een meisje tijdens haar communie wordt vermoord, en waarvoor haar zus verdacht wordt. Een mysterieus verhaal dat vooral tijdens de eerste helft goed werkt. Na de plottwist wordt het allemaal iets minder mysterieus. De uitstekende sfeer wordt grotendeels bepaald door de sinistere muziek en de soms ongebruikelijke camerahoeken. Een kleine 3.5 sterren.