Black Christmas (1974)

Alternatieve titel: Silent Night, Evil Night

Canada
Horror / Mystery

geregisseerd door Bob Clark (I)
met Olivia Hussey, Keir Dullea en Margot Kidder

Een studentenhuis voor meisjes wordt, tijdens kerst, geterroriseerd door een hijger. Als er een meisje uit het huis verdwijnt, begint men een zoekactie. Maar dan treffen ze een ander lijk aan. Vervolgens probeert de politie er alles aan te doen om de hijger op te sporen.

avatar van de grunt
Fonzzz002 zet jouw ontboezemingen even tussen spoiler tekens. Wel zo fijn voor anderen.

Clapboy
Meesterwerk. Classic horrorfilm met een geweldige Margot Kidder.
De film heeft een enorme duistere sfeer en een creepy setting. Het einde is echt angstaaanjagend
en ook de huismoeder Mrs. Mac is briljant neergezet. De film kent enorm spannende
scenes een goed mysterie en wat humor allemaal perfect in balans.
Horror meesterwerk. Vind dit de beste horrorfilm van de jaren 70.
5 sterren.

avatar van alexspyforever
Nog zo een van de pioniers in het slasher genre. Opvallend minder brutaal dan A Bay of Blood maar zeker wel een die inspiratie vormden voor oa Halloween. Het zit hier toch al beter in elkaar dan Halloween, meer mysterie en het feit dat we er niet achter komen wie de moordenaar is die op een wel originele manier zijn aanwezigheid te kennen geeft. Is dit een idee dat Scream uiteindelijk heeft geleend? Helaas is er tussen de kills en de telefonische oproepen weinig boeiends te beleven. De grofgebekte Barbara en Mrs Mac met haar fles sterke drank zorgen in het begin nog voor wat humor, maar als zij geen screentime hebben dan is het saai. Sfeervol is het wel vooral als Mrs Mac op onderzoek gaat, maar dit had zeker wel korter gekund.

avatar van Richard_Voorhees
Een sfeervol werkje van Bob Clark.
Het is precies het verkeerde jaargetijde voor deze film, maar ik moest toch eens een keer tijd vrijmaken voor deze klassieker.
Een aparte en redelijk eigenzinnige film. Vooral apart dat de eerste moord zo vroeg in de film te zien is. Daarna weet men het ook wel spannend te houden. De telefoontjes zijn misselijkmakend en als kijker weet je dat de moordenaar zich in het huis bevind.
Olivia Hussey speelt op een degelijke wijze de main girl, maar het is vooral Margot Kidder als de grofgebekte Barbara die wat meer kleur geeft aan de film.
Barb's moord word trouwens ook nog bijzonder stijlvol in beeld gebracht. Van dergelijke momenten moet de film het een beetje hebben, want verder zorgt men niet voor heel gedenkwaardig beeldmateriaal. Zo is de klopjacht van de politie niet bijster interessant uitgewerkt, maar ik heb het ook al eens slechter gezien.
Met name door de spanning, die toch wel een groot gedeelte van de film aanwezig is, weet deze Black Christmas bij mij bovengemiddeld te scoren. Verder is dit voor een slasherliefhebber wel een mooi tijdsdocument. Wellicht de eerste film die werkte met een 'final girl'?

avatar van mikey
Richard_Voorhees schreef:
Ieder zijn mening natuurlijk... dat terzijde... Is dit niet de film waarin de politie voor het eerst meldde: Ehhhm the calls are from your house?
De telefooncentrale scene is trouwens briljant!

Niet bijster interessant

avatar van Boeikens
Sfeervolle Crime/Thriller met Slasher trekjes.

Een van de eerste genrevoorlopers maar wel braver dan de meer bekendere nakomelingen.
Wel een sterke dreigende sfeersetting en geode mysterieuze zweem die rond de psychopaat hangt. Het meest heft me wel de humoristische insteek bevallen, hilarisch die telefoontjes en die sarcastische, zwart humoristische opmerkingen van Barb en Mrs. Mac
Aan de andere kant was het middenstuk wel wat traag en minder spannend, het uitvallen van net die twee bovengenoemden vond ik persoonlijk een manco. De laatste 20 minute zijn dan weer een stuk vlotter met wat meer actie, al blijft de ware identiteit van onze killer nog steeds gissen

avatar van joolstein
Veelal wordt deze film genoemd als een klassieker. Ik ben dan voor een gedeeltelijk mee eens. De telefoontjes lijken een grote inspiratiebron voor Scream te zijn geweest. Daarnaast vond ik het zeer interessant om nu eens niet de killer te weten. Maar daartegen staat dat de kills zelf eigenlijk erg tam en oninteressant zijn. Vaak zelfs niet eens in beeld. Ik heb zelfs oudere films gezien die meer gore hadden dan deze. En ook vond ik het raar dat de twee personen die de film kleur gaven, beide al zeer gauw het loodje leggen.

avatar van DVD-T
Een van de eerste slasher's.

Nog nergens zoals we ze nu kennen natuurlijk. Maar hier wordt de basis gelegd. Black Christmas kent een enorm sterke opbouw, een geweldig sfeertje en een enorm goede spanningsboog. tussendoor krijgen we wel een klein beetje rust door een wel erg oninteressant side plotje, maar dat staat nergens in de weg van de fun die Black Christmas bied. Verhaaltje word lekker vlot verteld, daarmee bedoel ik dat het nergens echt onnodig blijft hangen. Hoewel je de moorden niet echt ziet gebeuren is het juist de suggestie die ze hier sterker maakt. Je kunt je gewoon verbeelden wat er gaande is. De telefoontjes zijn in het begin nog grappig, maar worden gaandeweg steeds heftiger en enger. Ook heeft de film een enorm sterk einde. Camerawerk is trouwens ook erg gaaf hier. Gave shots soms, waarbij de first person gedeeltes erg goed gedaan zijn. Acteerwerk is ook best goed.

Erg leuke film.

avatar van arno74
Een film die bekend staat vanwege zijn imago als de eerste slasher. Het verhaal deed me meteen aan Scream denken, al wordt hier die subgenre gemengd met een traditionele (politie)thriller die behoorlijk overheerst. Hierdoor hinkt het verhaal op twee benen, enerzijds de slasherstijl en anderszijds het thrillerverhaal. En dat laatste is jammer, want als thriller vond ik het weinig interessant. De film moet het dus wat mij betreft meer hebben van de naam en faam dan van de filmische kwaliteit. Een magere 2,5*.

MENEER L3GIOEN
Pakkende horrorthriller die inderdaad het concept van de slasher-film zo'n beetje de wereld in heeft geholpen. Perfecte tijd om dit werkje ook eindelijk eens een kijkbeurt te hebben gegund, werpt wat duisternis tijdens de gezellige feestdagen. De film weet nochtans ernstig onder mijn huid te kruipen, en weet bij momenten zelfs akeligheid te creëren met o.a. de verontrustende stem van de moordenaar met als hoogtepunt van de film dat kerstkoortje wat op de stoep een nummertje zingt wat vervolgens afgewisseld wordt met de moord op die eigenwijze troela. Visueel is de film overduidelijk beperkt door haar budget maar de sfeer van de feestdagen komt goed over en ook qua camerawerk vind ik het bij momenten behoorlijk dynamisch en bijdragen aan de spanning, de eerste moord bijv. is prachtig geschoten. Gelukkig relativeert de film ook wel wat, ik kon wel lachen om de duffe huisvrouw die door iedereen als een lieverdje wordt gezien maar stiekem de grootste zuipschuit van het hele sorority-gesticht is en anders die politieagent die nog stommer is dan hij er uit ziet.

Saaie film die de tand des tijds niet heeft doorstaan.

avatar van Collins
Fijne film die als slasher-pionier te boek staat. Vorm, inhoud en personages zijn inderdaad weinig verrassend en zijn de herkenbare elementen die in de latere slashers terugkomen. Alleen daarom al is het interessant om een pionier uit het horrorgenre te bekijken.
Grote verschillen met de opvolgers zijn met name het tempo en de mindere expliciete uitwerking van de gruwelscènes. Het gore- en sfx-gehalte ligt een stuk lager.
Desondanks spannende film. Hoewel na de eerste kill al snel duidelijk is hoe de killer te werk gaat en onder welke personages de slachtoffers zullen vallen, weet de film de spanning goed op niveau te houden. De dreigende en onheilspellende sfeer suddert de hele film lekker door.
Er is nauwelijks een jumpscare te bekennen, maar met de thrillfactor zit het wel goed. De film kweekt vooral suspense en spanning door een fantastisch stemmig herenhuis als locatie te gebruiken, kweekt verder met een gedetailleerde opbouw in verhaal en scènes, en weet extra spanning te genereren door af en toe van cameraperspectief te wisselen. De camera pakt het perspectief van zowel de slachtoffers als van de killer. Als kijker heb je daardoor iets meer kennis dan de personages en dat feit vertaalt zich weer in inleving en spanning.
Daarom is het ook zo merkwaardig dat de meest smeuïge personages niet een film lang mee gaan. Vanuit empatisch oogpunt geen slimme zet. De resterende personages hebben minder charismatisch kaliber en zijn minder verbaal prikkelend aanwezig dan de eerder gevallenen. De inleving in de personages verdwijnt daarmee ietsjes. Het verlies aan markante personages maakt de film vanaf die momenten toch iets minder spannend. Een hele vreemde keus van de regisseur en meteen een iets lagere waardering van mij.

avatar van Ajax&Litmanen1
Black Christmas is een van de eerste slasher-films die er is gemaakt, daarmee heeft de film bij velen al een streepje voor denk ik. Maar om nou te zeggen dat ik het een echt goede film vind, nee. Daarvoor is het niet even boeiend en zijn de personages ook niet dermate intelligent dat ik met hen mee kon leven. De kerst-setting was wel goed bedacht, gaf de film extra sfeer mee en dat is ook meteen een van de sterkste punten van de film. De opbouwende spanning met het mysterie wie nu de killer is doet het ook altijd goed bij me. Wel jammer dat je qua kills zo goed als niks ziet. Die scènes verlopen haastig en veel gebeurt buiten beeld. Nouja, dit werd gelukkig in de tientallen jaren na deze film wel beter gedaan. Ik heb me er prima mee vermaakt, maar als je de film anno nu bekijkt dan zijn er tig betere films in dit genre te vinden. Neemt natuurlijk niet weg dat dit wel een iconische titel is.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Wat me vooral opviel was dat eindelijk een keer wordt getoond hoe zo’n telefoontje tracen nou precies in z’n werk gaat. Verder is het atypisch voor een slasher dat er geen sprake is van promiscue stelletjes en een overlevende maagd maar van drankmisbruik (maar liefst twee van de vier slachtoffers waren zuiplappen, of de overlevende geheelonthouder was kan ik me niet herinneren).

Verder degelijke horror met wat weinig schrikmomenten. Einde was nog wel leuk, al verwacht je als doorgewinterde kijker misschien nog een eindtwist, iets in de trant van “de dader was de burgerlijke vader!” of iets dergelijks, maar het was eigenlijk wel prima zo.

avatar van Donkerwoud
De bijtende horrorkomedie 'Scream' (1996) had al in de jaren zeventig al een voorloper met 'Black Christmas' (1974), waarin een waanzinnige huishoudt in een studentenhuis voor jonge vrouwen. Leuker dan de suspensevolle POV-shots of de creatieve kills, zijn de mogelijke slachtoffers als Jess (Olivia Hussey), Barb (Margot Kidder), Mrs. Mac (Marian Waldman) en Phyl (Andrea Martin). Kwieke, bitsige dames die ironische oneliners spuien en hun eigen excentriciteiten hebben. Vooral Barb is hilarisch als de nymfomane kenau die de fragiele egootjes van mannen vernietigt met haar grensoverschrijdende uitspraken. Deze horrorprent is dan ook eerder grappig dan eng, maar dat mag in dit geval de pret niet drukken omdat het eens de slachtoffers zijn die de show stelen en niet de moordenaar zelf.

R.I.P. Margot Kidder (69)

avatar van Bob Gray
Geweldige slasher! Zo enorm sfeervol en duister heb ik ze toch niet vaak gezien.

Die lugubere telefoontjes, het constant ruizen van de wind om het huis, mysterie rond de killer. Zoveel zaken wat deze film tot een klassieker maken.

Heb het nu moeten kijken op een brak YouTube stream, maar bij een herkijk op een knap scherm kan dit zomaar 5 sterren worden.

avatar van jippie2010
Ik weet dat dit een klassieker is, maar mij deed het niet zoveel.
Natuurlijk is de film trager dan wat we tegenwoordig gewend zijn, daar probeer ik de film niet op te beoordelen. Maar sommige dialogen waren tenenkrommend en de acteerprestaties waren van wisselend niveau. Ik rond het af naar een voorzichtige voldoende. *3.0

avatar van Shinobi
"Ho, ho, ho, fuck."

Ditmaal heb ik wel de juiste versie gezien.

'Black Christmas' is zogezegd dus één van de eerste slashers en meteen de eerste film die zich afspeelt tijdens een feestdag. Er wordt een prima setting gecreëerd rondom wat losbandige studentes die Kerstmis willen vieren en lastig worden gevallen door gekke telefoontjes.

In eerste instantie is het gebeuren rondom de obscene telefoongesprekken en de opmerkingen die heen en weer gegooid worden nog best lachen. En met figuren als een Barb en Mrs. Mac lijkt het feestje compleet te zijn. Maar op een gegeven moment heb je dat als kijker wel gezien en mag het moorden beginnen.

Juist op dat vlak is de film zwak te noemen. Het geheel ontaardt zich namelijk al gauw in een detective verhaaltje, zonder te willen intrigeren. Mede door de trage pacing en wisselvallig acteerwerk is het zoeken naar lichtpuntjes. Alleen als de P.O.V. shots getoond worden leeft de boel op, omdat dit wel de nodige stuipen op het lijf jaagt. Des te jammer dat de kills dan weer vrij matig zijn.

Al met al een teleurstellende horror waar ik - gezien de iconische status - veel meer van had verwacht.

Kleine 2,0 sterren.

avatar van VanRippestein
Erg stijlvolle slasher. D e film heeft een aantal geniale vondsten die de spanning er goed in houden. Dat het plot een gatenkaas is, kan me niet zoveel interesseren, dat is het genre eigen: de film is spannend en verontrustend en dat is wat ik wil in zon film. Eigenlijk zou een film als deze een hogere bodycount en meer gore moeten hebben, maar toch heb dat nergens gemist. Maakt zijn reputatie waar.

avatar van IH88
“I'm going to kill you!”

Uitstekende slasherfilm. Een vrouwensociëteit, een stalker, domme politieagenten, naïeve studentes, creepy telefoongesprekken, aardige moordscènes en een ijzersterk einde... Soms hoeft het niet zo moeilijk te zijn. Ik heb wel het gevoel dat er voor de verkeerde ‘final girl’ is gekozen, want Margot Kidder is fantastisch in een iets te kleine rol. Kidder maakt in maar een paar scenes een geweldige indruk. Olivia Hussey is zeker niet slecht, maar ze sneeuwt wel een beetje onder ten opzichte van sommige andere actrices. Wat Black Christmas helemaal afmaakt is het fantastische en onheilspellende einde.

Best fijn.

Toch wel leuk om een keer gezien te hebben, al is het maar om te zien wat voor invloed deze film gehad heeft op latere horror films. Discussies over welke slasher nu de eerste was, Halloween of TCM, kunnen zo op de schop. En ook het first-person camerawerk waar Halloween vaak credit voor krijgt zie je hier al zeer expliciet terug.

Maar eerst is natuurlijk niet beter. De film weet best wat sfeer op te bouwen, mede door het camerawerk, maar ook omdat de killer eigenlijk nooit vol in beeld komt en op het einde nog steeds niet onthuld is. Zou blijft de spanning doorheen de gehele film wel behouden.

Nadelen zijn het slechte acteerwerk, het wat saaiere middendeel en de toch wel povere kills. Het zijn zaken die de film toch een beetje impact doen verliezen, maar de basis blijft gelukkig wel erg sterk. Een leuk filmpje voor deze tijd van het jaar met andere woorden, al kan je ook gewoon wachten tot kerst. Had er eigenlijk niet zoveel van verwacht, maar viel me goed mee.

Edit: hilarisch trouwens hoe men hier telefoons "tracet". Geen flauw idee wat daar gaande was, maar dan doen ze tegenwoordig toch vlotter

avatar van Basto
Onderhond schreef:

Officieel is Lady in the Lake (1947) de eerste film die het pov shot gebruikte, maar dat was niet van een killer maar een detective. Peeping Tom (1960) is bij mijn weten de eerste film waar we het pov van de killer zagen. Los daarvan is het openingsshot in Halloween natuurlijk fenomenaal, vooral ook omdat het een van de eerste keren was dat de steadycam werd ingezet, dus die credit is niet verwonderlijk.

avatar van Ajax&Litmanen1
Remake slasher 'Black Christmas' wordt een 'feministische versie' | Filmtotaal filmnieuws

Het houdt niet op, niet vanzelf.

Volgende feministische flop in zicht.

avatar van Basto

Met roetveeg vagina’s....

avatar van Duke Nukem
"Did you know, this is a very little known fact, but did you know there is a certain species of turtle that can screw for three days without stopping?... I went to the zoo and I watched it, it was very boring."
Een beetje zoals deze film dus... Veel flauw gepraat en je ziet de kills niet. Deze film heeft de tand des tijds niet goed doorstaan. Het is wel sfeervol gefilmd, bijna de hele tijd door in het donker. In het midden gaat de film erg slepen. De laatste twintig minuten wordt het dan toch een beetje spannend, maar echt eng wordt het nooit. En Olivia Hussey, wat een knappe meid was dat toch.

avatar van umbra
Deze net nog eens gekeken n mij een raadsel dat ik deze ooit een 4/5* heb gegeven Vond deze nu allesinds helemaal niet zo best hoor. Redelijk saai allemaal en voelde mr bitter weinig horror en suspens. Weet ni ofk deze toen met andere heb verwisseld of ik toen niks gewoon was, maar is nu zelfs geen voldoende waard.