Black Christmas (1974)

Alternatieve titel: Silent Night, Evil Night

Canada
Horror / Mystery

geregisseerd door Bob Clark (I)
met Olivia Hussey, Keir Dullea en Margot Kidder

Een studentenhuis voor meisjes wordt, tijdens kerst, geterroriseerd door een hijger. Als er een meisje uit het huis verdwijnt, begint men een zoekactie. Maar dan treffen ze een ander lijk aan. Vervolgens probeert de politie er alles aan te doen om de hijger op te sporen.

Halcyon schreef:
Bij Boudisque is hij te koop heb ik net gezien. Je kan online bestellen en in de winkel afhalen. Let wel op met regiocodes en zie ook dat je het origineel bestelt en niet de remake.

Oke bedankt.

damianodebeste
Ik heb hem dan eindelijk Black Christmas gekocht op DVDoutlet geweldige film die voor een Slasher eigenlijk een best rustige film is. De film was spannend en hij was best goed geacteerd voor die tijd en goed gefilmd. De remake is trouwens ongelooflijk slecht heel overbodig.

4,5 ster voor deze film.

Halcyon schreef:

Grappig dat je dit zegt, want ik ben misschien van plan om samen met die kerel van die horrorfilmwinkel een soort horrorfestivalletje te organiseren. Concrete plannen zijn er nog niet, maar mocht dit idee ooit vorm krijgen dan laat ik je zeker iets weten!

Waar staat die horrorfilmwinkel dan ik zou hem graag eens willen bezoeken.

avatar van Halcyon
Die is ondertussen weg; alleszins niet meer actief.

avatar van Chainsaw
Wilde deze al een lange tijd zien, al was het alleen al om nu eindelijk te ontdekken wat die bijzondere poster hier probeert uit te beelden. En dat is nu overduidelijk, zullen we maar zeggen. Verder is Black Christmas een erg aardige slasher met een prima sfeertje en zelfs een portie prima humor, met name MacHenry had een paar erg leuke momenten. Jammer genoeg zijn de rest van de personages behoorlijk saai en in combinatie met het nogal trage tempo zakt de film rond het midden nogal eens in. Ook het matige acteerwerk werkt niet bepaald bevorderlijk, vooral hoofdrolspeelster Olivia Hussey was tenenkrommend. Het mysterieuze einde, met een werkelijk fénomenaal eindshot, maakt gelukkig weer een hoop goed.

Voorlopig 3,5 sterren. Kerst 2009 deze maar eens herzien.

avatar van CdeJ
De eerste met de killer als first person dacht ik..Daar heeft Carpenter zijn idee van Halloween weggehaald dus..Wist ik niet,wel leuk om dan deze te bekijken.
Vond deze wel stukken minder..Wel een mooie gestoorde killer,die je niet ziet,maar verder zitten er toch wel te veel saaie stukken in,slaapverwekkend,en niet spannend genoeg,ook niet al te best geacteerd..
Maar toch wel de moeite waard om eens gezien te hebben.

Reinbo
Film is absoluut een voorloper van Halloween, When a Stranger Calls en tal van andere slashers. Helaas kon hij me toch niet erg bekoren. De film heeft weliswaar een aardig en eigenzinnig sfeertje, maar het werd gewoon nooit spannend. Waarschijnlijk omdat ik er al te veel uit het genre gezien heb, maar ook omdat de gore vrijwel afwezig was en de personages (op Kidder na) mij helemaal niets deden. Slechte dvd transfer hielp helaas ook niet mee

3*, maar wellicht dat er ooit iets meer in zit, maar het zal het nooit halen bij het prachtig gestileerde Halloween.

avatar van niethie
Jammer, had wel verwacht dat jij dit op zijn minst een 3,5 zou gaan geven, gezien je voorliefde voor het slasher genre...

Maar och, misschien eens met Kerst gaan herzien.

avatar van dutchtuga
Flinke verrassing dat je dit maar 2,5* geeft. Halloween is idd gestileerder, maar qua sfeer is Black Christmas minstens even sterk. De telefoon- en POV-scènes zijn daarnaast werkelijk fenomenaal. Je commentaar op het gebrek aan gore begrijp ik al helemaal niet. Is Halloween ook niet gore-loos?
Ik zou zeggen; schaf de dvd aan en kijk de film over een paar maanden weer. Met kerst zou ideaal zijn .

Reinbo
Na een nachtje slapen (Heb er niet van wakker gelegen ) toch halfje erbij. Het was allemaal best aardig. Had wel moeite met de matige beeldkwaliteit*. Geloof zeker dat er wel meer in zit, maar deze kijkbeurt kwam het er niet uit.

* Er is hoop: http://www.dvdbeaver.com/film2/DVDReviews27/black_christmas.htm

Die wil ik wel hebben.

Reinbo
Moet je wel een regiovrije blu ray speler kopen.

avatar van mikey
Hij is gewoon te koop bij bol.com, je krijgt dan wel Arachnid erbij Voor bijzonder schappleijk prijsje van 6,00
Ik ben mijn exemplaar al jaren kwijt.. ;-(

avatar van mikey
Herzien en in mijn t10 gezet, ten koste van Halloween. sorry, deze is misschien minder gestileerd, maar toch enger en effectiever. Na de exorcist de engste horror die ik ken.

avatar van Friac
Grappig dat jij hem opgewaardeerd hebt, Mikey. Zelf haal ik hem na mijn zoveelste visie vannacht van 5* naar een magere 4,5*
Het is inderdaad een enge en aldus effectie griezelfilm, één van de beste die ik ooit zag. Het einde van Black Christmas blijft fenomenaal, het geïsoleerde gevoel wanneer Jesse op het einde van de film compleet alleen gelaten wordt in het huis, terwijl de politieagenten naar buiten gaan en je hun stemmen hoort "verdwijnen", het shot waarbij Peter aan het kelderraam naar binnen tracht te kijken (zijn duister silhouet), het legendarische shot van het oog tussen de kier van de deur,....Horror op zijn best!.
Ook viel mij weer op hoezeer ik van de sfeerschepping via het geluid genoot: de kille wind die buiten tekeer gaat, de dreunende pianotonen op de soundtrack, de tikkende klok,... Dat is fantastisch goed uitgevoerd.
Het hele mysterie rond de moordenaar maakt het plaatje compleet.

Black Christmas blijft sowieso één van mijn lievelingshorrorfilms en staat ook hoog genoteerd in mijn algemene lijst van lievelingsfilms. Echter zijn mijn 5* voorbehouden aan films waar ik onvoorwaardelijk van hou, dus schroef ik deze Black Christmas met een halve ster omlaag (want Mrs. Mack irriteert soms wel even en tijdens het eerste halfuur wordt er soms iets teveel tijd gespendeerd aan niet zo belangrijke zaken). Prachtfilm!

avatar van mikey
Jammer van de verlaging Friac. Deze film wordt vaak gezien als de goddaddy van de slasher flick na Psycho. Alleen schijnt Silent Night/ Bloody Night eerder te zijn gemaakt, ondanks het feit dat hij het getal 1974 achter zijn naam heeft staan. (zie imdb en hysteria-lives) Met eenzelfde thematiek en sfeerschepping door o.a. cameragebruik/ first person en house as trap narigheid. Mocht je interesse hebben in dit genre (en geschiedenis dat lijkt me wel duidelijk) probeer die film ook eens.

avatar van Friac
Bedankt voor de tip, Mikey, maar die film heb ik enkele jaren geleden al gezien (en gelukkig ook in mijn collectie, want je doet me eigenlijk wel zin krijgen om hem nog eens te herevalueren want mijn eerste kijkbeurt viel een tikkeltje tegen op bepaalde vlakken). Ik vraag me wel af in welke mate de éne film de andere zou kunnen hebben beïnvloed, want hun productieperiodes liggen toch erg dicht bij elkaar, niet?
Hoe dan ook vind ik - gebaseerd op die éne kijkervaring van Silent Night, Bloody Night, toen ik weliswaar erg vermoeid was - Black Christmas sowieso een stuk beter en sfeervoller.

avatar van Drs. DAJA
Black Christmas is een meesterwerk. Vanaf minuut één hangt er een duistere sfeer die goed samengaat met het kerstgevoel (heb het idee dat sinds Dickens' A Christmas Carol deze twee sowieso sterk samen gaan). Hulde aan de art- en sounddepartment. Door de constante geluidstrack van waaiende wind soms gemixt met ongepolijste kerstliedjes ontstaat er een intieme en realistische sfeer. Het huis is ongelooflijk aangekleed, met een enorm detail en creatief gevoel voor klassieke gezelligheid ontstaat een locatie die legendarisch is. Vooral de aankleding van afzonderlijke ruimtes en bijbehorende thema's sprak me erg aan. Dat al deze ruimtes dan weer schaduwrijk verlicht zijn met zo hier en daar een pover gekleurd kerstlampje geeft hem die naare sfeer mee. En dan wil de film ook nog eens verhaaltechnisch lekker lopen. Black Christmas is simpelweg een meesterwerk in het horrorgenre en zal me vooral bij blijven vanwege de geweldige combinatie in sfeer.

avatar van Vascago
Net maar weer eens gekeken. Heerlijke kerstfilm

avatar van akira124
Waar is deze film te krijgen??

avatar van Drs. DAJA
A-Film heeft hem recentelijk uitgebracht op een schijfje samen met Arachnid via bol.com te bestellen maar je zou hem ook bij de Media Markt moeten kunnen vinden.

avatar van akira124
Bedankt voor de reactie!

avatar van dutchtuga
Onlangs weer herzien en wat een meesterwerk blijft dit toch. Wat een fenomenale warme sfeerschepping die zwaar in contrast staat met de psychopatische telefoontjes. Black Christmas blijft een van de meest effectieve en enge horrors die er bestaan.

Een langere recensie

avatar van Friday the 13 th
Een jaar later dan....

Mijn vorige recensie was niet erg rooskleurig. Waarschijnlijk met verkeerd gezelschap gekeken en misschien ook op een fout tijdstip, alhoewel het toen ook in de kerstperiode was. Bij deze tweede kijkbeurt kan Black Christmas mij wel meer bekoren.

De soundtrack blijft fenomenaal en het begin/einde blijven voor mij de interessantste/spannendste stukken. Ook de telefoontjes konden mij meer angst inboezemen dan de eerste keer.

Wel vind ik nog steeds jammer dat de film in het midden wat inklapt. Een paar verhaallijnen komen dan samen zoals die van de abortus, de zoekende ouders, het vermoorde tienermeisje in het park... Alhoewel dit extra verhaal en extra mysterie geeft naar het einde toe, moet ik zeggen dat de focus van de horrorfilm hierbij naar de achtergrond wordt verschoven.

De blonde politie-agent vond ik nog steeds loeiend irritant, maar de kotmadam vond ik deze keer wel fijn. Heb een paar keer moeten lachen.

Naar het einde toe kreeg ik wel een benauwd gevoel van de telefoontjes, dat heeft natuurlijk te maken met de meerdere stemmen en het geschreeuw. Het eerste telefoontje was echter wat vulgaire puberpraat. Vandaar dat ik niet meteen de engheid die de makers willen creëren kan vatten. Het duurt altijd even voordat ik door Black Christmas wordt ingezogen, iets wat ik bijvoorbeeld niet heb bij Friday The 13th.

Wel zijn de moorden bijzonder creatief en op een spannende wijze in beeld gebracht. De tweede kijkbeurt is me dus goed bevallen en hier hoort ook een aangepaste score bij.

Edit: Ik zie op de eerste pagina nog iemand die deze film de eerste keer met vrienden bekeken heeft en een mindere score heeft gegeven. Ook ik zat bij mijn eerste kijkbeurt met een stel vrienden en ook enkele oudere familieleden op de sofa. Misschien is het eerder een film die je alleen s'nachts onder een fleece dekentje moet bekijken om de engheid echt te voelen. Het is niet echt iets om in groep te kijken.

avatar van Bottleneck
Prachtige horror. Zie wel overeenkomsten met giallo: gestileerde moorden, de onbekende dader, een bevreemdende score en goed kleurgebruik. Mooie setting met de gedoseerde kerstverlichting en een pluim voor het camerawerk: rustig bewegende verplaatsingen door het huis en op het laatst ook het foefje vanuit het huis naar buiten.

Ook het shot van Jess op bed is eenvoudig maar effectief: het duurt zenuwslopend lang en het is muisstil, om vervolgens weg te glijden door het huis. Prima spanningsopbouw, mede door de creepy telefoontjes.

Acteerwerk is eigenlijk niet eens zo slecht, de meiden vind ik erg overtuigend spelen, alleen de huisbewaarster valt uit de toon maar ala. En jammer dat de gebeurtenissen op het politiebureau de boel onderbreken.

Veel moderne slashers mogen een voorbeeld nemen aan Black Christmas, ik zie liever sfeer dan alleen goedkope gore en schrikeffecten. Wel grappig om te zien dat slashers nog steeds vaak dezelfde elementen hebben: toespelingen op sex, vloeken en minachting van gezag als tekenen van losbandigheid. Ook in Black Christmas ligt het er dik bovenop. In dit geval komt zelfs nog abortus aan bod.

Bottleneck schreef:
Christmas ligt het er dik bovenop. In dit geval komt zelfs nog abortus aan bod.
Het Zou inderdaad kunnen dat indirect de dame hierom wordt 'gestraft'.

avatar van Bottleneck
Speelt denk ik wel een rol ja, denk ook dat ze wel doodgaat aan het eind.

avatar van Friday the 13 th
mikey schreef:
Het Zou inderdaad kunnen dat indirect de dame hierom wordt 'gestraft'.

Nogthans wordt de maagd, het braafste meisje, als eerste vermoord. Dat is helemaal tegen de regels van de slasher, maar ja toen lag dat natuurlijk nog niet vast.

avatar van 606
Wat een creepy film en waarin je de killer niet te zien krijgt en onbekend blijft is wel het engste.
Erg goed geacteerd en vol van spanning.
De stemmetjes van die je hoort zijn erg angstaanjagend.

4,5 ster

Mocca
Na heel veel jaren weer gekeken(kan me niet eens meer herinneren wanneer de laatste keer was..ergens in de jaren 70 of 80)

En ja...nog steeds één van de beste horrors voor mij. De spanning is continue voelbaar als je deze film kijkt. Het camerawerk is bizar goed, vooral in het huis bij die meiden.

Die 70's sfeer blijf ik ook geweldig vinden, maar ja daar ben ik ook mee opgegroeid.

...