Black Christmas (1974)

Alternatieve titel: Silent Night, Evil Night

Canada
Horror / Mystery

geregisseerd door Bob Clark (I)
met Olivia Hussey, Keir Dullea en Margot Kidder

Een studentenhuis voor meisjes wordt, tijdens kerst, geterroriseerd door een hijger. Als er een meisje uit het huis verdwijnt, begint men een zoekactie. Maar dan treffen ze een ander lijk aan. Vervolgens probeert de politie er alles aan te doen om de hijger op te sporen.

avatar van dutchtuga
Gister weer eens herzien. Prachtfilm. Nog voor Halloween komt Clark op de proppen met een ijzingwekkende slasher. Geweldige sfeer. De wind die je constant hoort razen, dat huis, de pianosoundtrack, dat einde. Dik ondergewaardeerde horrorklassieker dit. 4,5*

avatar van Halcyon
Op aanraden van dutchtuga gekocht en nog geen seconde spijt van gehad .

Black Christmas is ongetwijfeld een geslaagde pre-slasherfilm die met momenten wat traag aandoet, maar dit ruimschoots goedmaakt door een boeiende storytelling en goed uitgewerkte personages. Daarbovenop kan deze film bogen op een professionele cameravoering (efficiënte zoomshots en het point-of-view camerastandpunt van de moordenaar) wat de spanning alleen maar ten goede komt.

Erg veel wordt er niet gemoord, maar het cynische is dat de schijnbaar sympathieke karakters als eerste voor de bijl gaan en de bitch overblijft tot de finale. Een interessante invalshoek die ervoor zorgt dat er een grauw tintje door de film waart. De killer zelf is trouwens een erg angstaanjagende entiteit, die door consequente point-of-view camerastandpunten een bovennatuurlijk karakter meekrijgt. Je ziet hem nooit, maar je voelt hem als het ware altijd en overal.
De moorden op hun beurt zijn erg mooi vormgegeven, maar zijn anno 2006 misschien iets te braaf om nog echt angst in te boezemen.

Het concept van dreigtelefoontjes is uiteraard geen nieuwigheid (Bava deed het al in ’63 met The Telephone en Scream uit ’96 is misschien wel het bekendste voorbeeld), al blijft hier de identiteit van de beller onbekend; opnieuw een element dat de bovennatuurlijke sfeer rond de killer versterkt.
Over de identiteit van de moordenaar wordt veel gesuggereerd, maar uiteindelijk blijf je als kijker in het ongewisse door een voor horrorfanaten voorspelbare, maar desondanks erg goede, ontknoping. De aftiteling met het aanhoudende telefoongerinkel snijdt dan ook door merg en been. Prachtig! Net zoals de rest van de soundtrack overigens, die op de juiste momenten mooie klassieke pianomuziek door de film blaast.

Heb erg genoten van deze film. Ik ga hem zeker binnen afzienbare tijd nog een keertje opzetten tijdens een horrormarathon met enkele vrienden .

avatar van Drs. DAJA
Black Christmas is een meesterwerk. Vanaf minuut één hangt er een duistere sfeer die goed samengaat met het kerstgevoel (heb het idee dat sinds Dickens' A Christmas Carol deze twee sowieso sterk samen gaan). Hulde aan de art- en sounddepartment. Door de constante geluidstrack van waaiende wind soms gemixt met ongepolijste kerstliedjes ontstaat er een intieme en realistische sfeer. Het huis is ongelooflijk aangekleed, met een enorm detail en creatief gevoel voor klassieke gezelligheid ontstaat een locatie die legendarisch is. Vooral de aankleding van afzonderlijke ruimtes en bijbehorende thema's sprak me erg aan. Dat al deze ruimtes dan weer schaduwrijk verlicht zijn met zo hier en daar een pover gekleurd kerstlampje geeft hem die naare sfeer mee. En dan wil de film ook nog eens verhaaltechnisch lekker lopen. Black Christmas is simpelweg een meesterwerk in het horrorgenre en zal me vooral bij blijven vanwege de geweldige combinatie in sfeer.

avatar van Bottleneck
Prachtige horror. Zie wel overeenkomsten met giallo: gestileerde moorden, de onbekende dader, een bevreemdende score en goed kleurgebruik. Mooie setting met de gedoseerde kerstverlichting en een pluim voor het camerawerk: rustig bewegende verplaatsingen door het huis en op het laatst ook het foefje vanuit het huis naar buiten.

Ook het shot van Jess op bed is eenvoudig maar effectief: het duurt zenuwslopend lang en het is muisstil, om vervolgens weg te glijden door het huis. Prima spanningsopbouw, mede door de creepy telefoontjes.

Acteerwerk is eigenlijk niet eens zo slecht, de meiden vind ik erg overtuigend spelen, alleen de huisbewaarster valt uit de toon maar ala. En jammer dat de gebeurtenissen op het politiebureau de boel onderbreken.

Veel moderne slashers mogen een voorbeeld nemen aan Black Christmas, ik zie liever sfeer dan alleen goedkope gore en schrikeffecten. Wel grappig om te zien dat slashers nog steeds vaak dezelfde elementen hebben: toespelingen op sex, vloeken en minachting van gezag als tekenen van losbandigheid. Ook in Black Christmas ligt het er dik bovenop. In dit geval komt zelfs nog abortus aan bod.

avatar van 606
Wat een creepy film en waarin je de killer niet te zien krijgt en onbekend blijft is wel het engste.
Erg goed geacteerd en vol van spanning.
De stemmetjes van die je hoort zijn erg angstaanjagend.

4,5 ster

avatar van maxcomthrilla
Een film die al lang op mijn verlanglijst stond, omdat ik nogal eens gehoord heb dat Halloween (1978) zijn bestaansrecht deels aan deze film zou ontlenen.

Ik had het niet echt verwacht maar de film bleek verbazingwekkend spannend te zijn, wat knap is anno 2010. Het Kerstmisdecor met veel lange, donkere nachten met talloze lichtjes en kinderen die langs deuren gaan om liederen te zingen mocht er ook zeker wezen.

Echt veel wordt er niet gemoord in deze film, maar als het raak is bespeur ik nogal een groot kwaliteitsverschil. Sommige moorden worden nogal vlug en standaard in beeld gebracht, wat deze moorden toch de moeite waard maakt is het gissen naar het moment waarop de moordenaar toe gaat slaan. Anderzijds deden sommige moorden, eigenlijk vooral de slaapkamermoord op het slapende meisje mij denken aan Argento `s virtuose stijl.

Aan de humor in deze film kon ik mij niet storen en het einde van de film is geweldig, waardoor ik deze film rijkelijk ga belonen. Slechts de vriend van het meisje, dat als laatste leek te gaan overleven is niet echt goed op zijn plek. 4*

avatar van jipt
Leuke slasher, met vlagen spannend en kijkt lekker weg. Het mag duidelijk zijn dat dit toch wel een moederfilm is voor films als Halloween.

Acteer werk was te pruimen, camerawerk eveneens. Verder mistte de film af en toe wat kracht en kon het wel een schop onder de kont gebruiken. De dames die hierin meededen vond ik toch wel iets beter dan in Halloween (ben sowieso niet zo doel op die jaren '70 ladies). De telefoongesprekken waren trouwens ook wel creepy. Verder was het leuk dat je gedurende de film de moordenaar niet ziet.

Kom ik toch op een respectabele 3* uit.

avatar van Filmkriebel
Ik had wel zin in een griezelig filmpje; dit heeft me wel aan mijn zetel weten te kluisteren.

Mooi voorbeeld van hoe je met zeer minimale middelen een geweldige creepy sfeer kan neerzetten. Je kunt natuurlijk gaan zeggen dat de politie met man en macht die zolderkamer in konden stormen op het einde en die killer te grazen nemen. Maar dan zou Clarke afbreuk hebben gedaan aan het genre. De sfeer zit er voortdurend in met dat voortdurende metronomische getik van de klok, van die manier om een geruststellende omgeving zorgwekkend te maken door donkere hoekjes te gaan benadrukken. Mooi staaltje suspense, dat vooral in het hoofd blijft hangen omdat de identiteit van de killer een mysterie blijft . Het onzichtbare onzichtbaar houden is een reeds lang beproefd recept voor een geslaagde horror.

avatar van Naomi Watts
Hello? Heloohoo?

Een film met een classic status. Ik zie het er niet aan af, verre van zelfs. Het was zelfs nog lastig zoeken naar echte hoogtepunten.

Vooral de manier van benaderen staat me tegen. Zoals boozebelly ook al opmerkte wordt de nadruk vooral gelegd op het detective verhaaltje. Erg vervelend wat mij betreft. Sfeer is er wel, met een zeer effectieve soundtrack maar voor de rest is het helaas allemaal wat los zand. Wel een coole killer maar ook van de kills wordt ik niet echt warm. Eigenlijk weet Black Christmas de sterke punten van het Slasher genre niet te verwerken in de film. Tof taalgebruik ook in het begin .

En dan dat acteerwerk van Hussey. Wat een doorn in het oog. Het is inderdaad, zoals boozebelly ook terecht opmerkte, net een geïmporteerde hoer uit Roemenië. Zo vervelend dat Engels van haar. Ik irriteerde me ook mateloos aan haar. Jammer, een gemiste kans en wat mij betreft verdient deze film zijn status niet. Vooral door dat vervelende detective plotje.

avatar van jeroentjuhhhhh
Lekkere slasher!

Neem de meest sfeervolle tijd van 't jaar, een studentenhuis voor meisjes, nog wat gekke telefoontjes erbij, breng dat vervolgens met véél kunde...en je hebt Black Christmas, een terechte klassieker.

Zo spannend ervaar ik ze nog zelden. Het begint al uitermate sterk met de first-person view vanuit de killer, iets wat later in Halloween nóg beter zou worden. Heerlijk tempo verder, erg constant, iets wat ervoor zorgt dat je ook niet meer uit die flow komt die je vanaf minuut 1 al meekrijgt.

Sfeer is dé grootste troef van deze Black Christmas. Dat komt goed uit want om de kills zelf hoef je het niet te doen, gelukkig had ik die verwachting ook niet, dus stortte ik me vol op de strakke regie en de sfeerverhogende soundtrack.

Vond Hussey ook best op d'r plek, helloooo? . Geweldig toch!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Creepy Classic.

De characters zijn vermakelijk in deze sfeervolle griezel-classic rond kersttijd. Een studentenhuis vol meiden wordt telefonisch belaagd door een creepy hijger. Niets nieuws onder de zon, ook niet in 1974, maar wel op prima wijze in beeld gebracht en met goed opgebouwde spanning.

Zeer goed.

avatar van rep_robert
Tsjah, wat kan ik hier van zeggen.
Black Christmas zit echt vol met ups and downs, het begint allemaal erg goed en het point of view van de dader de gehele film door geeft ook een creepy gevoel van bovenmenselijkheid van de dader. De beste monster heeft overal lak aan, dit geeft een naar onderbuikgevoel aan de man. Erg mysterieus!

Helaas kakt de film daarna iets teveel in, veel gelul en gezoek van mensen naar iedereen en echt iets spannends gebeurt er niet. Dan na een half uur mag je weer wat beleven voor een paar minuutjes en vervolgens moet je weer wachten tot de laatste 20 minuten.
Niet heel fijn.

Gelukkig is de film verder wel erg spannend, geeft de donkere look ook een lekkere sfeer en voel je in het huis zelf toch wel die constante dreiging. Ook de telefoontjes helpen daarbij een handje.

Helaas ontspoord de film wel volledig richting het einde, het is allemaal te voorspelbaar voor woorden(belletje vanuit het huis en de verkeerde dader gepakt lag wel heel erg voor de hand). Maar het allerergste is nog wel die hoofdrolspeelster met dat belachelijk slecht oosterlijk accentje. Op het moment dat de agent haar opbelt en tegen haar zegt dat de moordenaar zich in het huis bevindt en dat ze gelijk naar buiten moet lopen zakt me toch wel de broek af. Zou er geen belletje bij haar rinkelen dat haar vriendin Phyl al minuten niet meer antwoordt en de telefoontjes dus vanuit het huis worden gepleegd? In plaats van dat ze het advies opvolgt pakt ze een pook, loopt ze de trap op en komt ze dus in de problemen.

Vanaf dit moment kon het me ook geen moer meer schelen wat er met haar zou gebeuren, dit in combinatie met het voorspelbare einde zorgen er toch voor dat ik er niet met een heel tevreden gevoel uit kom. Toch jammer, want ondanks het barslechte script van de laatste tien minuten was het wel erg sfeervol en spannend.

Hele krappe 3 sterren omdat ik de killer stiekem toch wel erg cool vindt en de film wel een eigen stijl heeft waarmee het zich onderscheidt.

p.s. ga nu ook maar met de remake beginnen. Die heeft wel een cast om van te snoepen

Een film met een geweldige creepy sfeer. Het gebruik van licht en schaduw is briljant gedaan, evenals het camerawerk (zo wordt de moordenaar gefilmd in first person) en natuurlijk de mysterieuze telefoongesprekken. Dit draagt allemaal bij aan de sfeer, waardoor je tijdens de film heel nieuwsgierig raakt naar hoe het allemaal af gaat lopen. Ik vind hem alleen halverwege nogal inzakken, als er tijd wordt besteed aan minder belangrijke zaken. Desalniettemin heb ik mij prima vermaakt met Black Christmas.

avatar van niethie
Toch een heeel stuk minder na herziening hoor! Ik noemde hem eerder in 1 adem met Halloween en heb zelfs nog een hele tijd geroepen dat ik hem minstens net zo goed vond maar dat is eigenlijk onzin, sta er nog steeds wel achter dat die laatst genoemde, Stranger Calls en nog enkele andere belangrijke genre-klassiekers er nooit geweest waren zonder deze, dus daar verdiend hij nog best wel credit voor, maar dat zegt uiteraard weinig over het niveau, Bava's Bay of Blood en het wat minder bekende Britse Fright met Susan George (uit 71) worden ook vaak in die lijstjes genoemd, maar die vond ik ook niet veel. Deze kent vooral tegen het einde aan enkel zenuwslopende scenes maar de manier waarop er naartoe gewerkt word is toch wel wat zwakjes vaak, enkele bizarre flauwe tussenstukken, bijrollen (*uhum* de landlord *uhum) slecht acteerwerk, en wat ik ooit zo mooi aan die Hussey vond is me ook een raadsel! Misschien had haar verschijning in Romeo & Juliet van een paar jaar eerder me wat verblind maar hier is ze totaal niet op haar plaats en ze heeft een uitstraling van niets! Gelukkig redt Kiddler het geheel nog een beetje als grofgebekte sorority-slet en heeft Saxon altijd wel wat cools in dit soort (detective) rollen, Dullea ook maar die heeft veels te weinig screentijd. Dat hij de killer is zie je natuurlijk van mijlenver aankomen, toen al, dat hoeft niet erg te zijn maar het word ook totaal niet uitgediept, wat was bv nou zijn motief? Er werd wel heel mysterieus over gedaan enzo maar dat ging er bij mij niet zo in. Desondanks heeft de film nog steeds een erg gedenkwaardig eindshot dat me altijd is bijgebleven en nu nog indruk maakte, de zoom-out van het raam de duisternis in, erg knap gedaan hoor! Toch nog een voldoende daarvoor en om zijn invloed en het jeugdsentiment natuurlijk want ik vond hem nog steeds erg prettig wegkijken, alleen hopenloos gedateerd, helaas!! Spijtig dat ik dat moet constateren ook want ik was graag in de waan gebleven! Nouja misschien de remake maar eens proberen ofzo, nooit gedacht dat ik het zou zeggen maar ben toch wel benieuwd!

avatar van jordandejong
Voor Black Christmas heb ik na deze herziening ineens een veel meer respect gekregen.
De film kent een snelle opbouw, eigenlijk zit je er meteen al in. Gelijk de eerste scene vond ik dan ook al erg sterk.

De telefoongespreken zijn spannend, en de hele film door zit een geweldige sfeer.
Camerawerk was van een hoog niveau, dat meehelpt aan de spanning, en sfeer.

De film geeft een goed voorbeeld dat je geen gore nodig hebt om een uitstekende horrorfilm te maken.

De sfeer, spanning en camerawerk vullen het lege gedeelte van de gore namelijk geweldig op.

Ook uitstekend vond ik de scenes met dat oog van de killer. Hoe zo iets simpels zo angstaanjagend kan zijn .

Een van de betere en spannendere films die ik de laatste tijd heb gezien.

avatar van wibro
Deze film draaide vanavond in het kader van Luxploitation in - hoe kan het ook anders - Arthouse Lux in Nijmegen. Ik ging naar deze film met zeer hoge verwachtingen die helaas niet werden waargemaakt. Het begin was erg traag, visueel vond ik het allemaal niet zo bijzonder, het duurde gewoon een tijdje voor de film enigszins op gang kwam. Spannend werd het op een gegeven moment wel, maar dan het open einde. Voor mij was dat een afknapper. Niet omdat voor mij alles voorgekouwd moet worden, maar ik wil voor mij zelf toch wel graag in kunnen vullen wie die freak was die die vrouwen om zeep hielp. Schijnbaar was het de filmmakers hier ook niet om te doen. Nu verliet ik de zaal dus met een rot gevoel. Het enigste wat bij mij zeer positief overkwam in deze horrorfilm was de humor. De soms hilarische dialogen vond ik bijzonder geslaagd. Maar als "slasher" vond ik deze film veel te braaf, geen schaduw van horrorfilms zoals "The Texas Chainsaw Massacre", "The Exorcist" en "The Wicker Man" die in dezelfde tijd gemaakt werden. Ik moest bij het zien van "Black Christmas" wel vaak aan die film "Holloween" uit 1978 denken, maar die vond ik toch wel een stuk beter.

avatar van Gizzmann
Mijn verwachtingen waren een stuk minder hoog, wou deze vooral graag zien omdat zijn cultstatus mij wel nieuwsgierig maakte. Maar dat deze in het slashergenre, waar ik me al een tijdje meer in wil verdiepen, een van de betere lijkt te zijn had ik niet gedacht. Voor mij viel hij op alle fronten mee.

Tijdens het eerste gedeelte had ik nog wel eens het idee dat er niet echt gekeken was naar de opmaak van de film. Het leek allemaal een beetje slordig neergezet, onderdanig aan de spanning en humor (waar niks mis mee is natuurlijk). Maar de setting van de film wist mij steeds meer te intrigeren naarmate de film vorderde. Het grote hoge huis met al die houten trapspijlen en lullige gordijntjes en rommelige studentenkamers gaf de film vooral naar het einde toe een erg fijne sfeer.
De poster die hier staat is ook niet voor niks gekozen. Het macabere beeld van het lijk dat steeds voor het raam blijft zitten gaf mij ook rillingen. Dit soort vondsten maakte voor mij de film toch wel. De scene bij het beslagen kelderraam vond ik ook erg mooi bedacht. En dan zijn er nog de rare stemmen aan de telefoon en het einde wat voor mij wel precies was waar het had gemoeten, zelfs al kan iedereen het zien aankomen.

Ben blij hem gezien te hebben, een kleine 4* verdiend deze film toch wel. Voor mij misschien nog iets effectiever dan Halloween, in elk geval amusanter. Al moet ik die ook nodig weer eens kijken.

Vooral een uitstekende geluidsband, niet alleen Kerstliedjes, maar hondengeblaf, geroezemoes, wind en zo voorts kleuren de achtergronden en zorgen voor veel sfeer. En Margot Kidder is toch wel een 70-ies icoon. Redelijk pittige (recht voor zijn raap) scenario, had wellicht in de VS niet mogelijk geweest - of was dat in 1974 nog niet zo heilig. Babs is lekker grof, maar niet over-the-top. Als Lois was ze toch wel haar wilde haren kwijt, maar niet haar uitstraling.

avatar van Insignificance
De kills laten misschien wat te wensen over in deze early slasher, maar huiveringwekkend is het wel. Simpel en doeltreffend schiet te binnen. De point of view-shots in ieder geval, de blikken op het zolderluik, de telefoontjes en het oog doen in combinatie met een zuinige score (hulde voor de stiltes), de rest. Het vrij stevige script houdt het met onder meer wat botte humor op koers, vormt daarbij een prima voedingsbodem voor de enigmatische killer en stuwt het stilaan naar een venijnig slotakkoord. De rinkelende telefoon is een voltreffer.

avatar van Elineloves
'' Speaking of professional virgins - here we have the queen of vaudeville herself! ''

Toch wat minder dan ik me herinnerde, of kwam dat omdat de remake nog verser in mijn hoofd zat? Zou goed kunnen. (Mary en Michelle waren een gemis). Het was zo wisselend, van spannende, sfeervolle momenten naar scènes vol oeverloos gelul en geneuzel. Met name de vrouwen in de film konden me totaal niet bekoren. Nu hou ik sowieso al niet van die stoffige, opgedroogde grietjes (Die veel ouder leken dan ze moesten voorstellen), maar ze waren ook nog eens behoorlijk irritant en vrij... hersenloos. Dat vond ik in de remake ook wel, maar daar stoorde het me minder.

Met vlagen sfeervol en redelijk spannend, maar helaas ook (te) vaak aan de saaie en langdradige kant.

Er gebeurt aanvankelijk niet heel veel in deze film maar de sterke cast en de leuke rol van Marian Waldman als Mrs. Mac maken het wel de moeite waard. Vanaf halverwege komt er meer spanning in wat uiteindelijk leidt tot een goede climax.

avatar van knusse stoel
Een prima griezelfilm die je ook in de rest van het jaar kunt bekijken. De film start relaxt en gaat geleidelijk in een hogere versnelling wat hem niet minder maakt.
Wij hebben een prima anderhalf uur kijkvermaak gehad!

Matige film waarin de meiden van een studentenhuis regelmatig een hijger aan de telefoon krijgen. Wellicht geldt deze film als een blauwdruk voor de latere slasherfilms, maar het is wel minder vermakelijk (en ook zeker minder bloed). Ook is de montage wat rommelig. Desalniettemin wel een aantal prima scenes en ook de wat vreemde humor is wel leuk.

avatar van baspls
Prima kerst-horror deze Black Christmas. Kan dit jaar maar moeilijk in de kerstsfeer geraken en ik moet zeggen dat deze film daar ook niet echt aan meehelpt. Maar als horror-film was het gelaagd. De invloed op latere films als Halloween is duidelijk merkbaar.

De film is aardig gemaakt, niets mis met het acteerwerk, goede setting, prima Slasher-verhaal en het geheel was goed opgenomen. Olivia Hussey - die ik gister nog zag in de rol van de maagd Maria in Jesus of Nazareth - speelde een goede hoofdrol, al had ze wel een apart accentje. Daarnaast waren Keir Dullea, Margot Kidder en John Saxon ook van de partij.

Er zaten een paar erg mooie shots in de film, vooral aan het begin ademde de film een mooie kerstsfeer met een duistere twist.

Ook kon ik wel waarderen hoe de vader van het vermoorde meisje opzoek gaat naar zijn dochter en in oog-in-oog komt met de bezopen huishoudster en onvoorbereide politie. Het concept van een heiger aan de telefoon die later in het huis blijkt te zijn is inmiddels ook wel een beetje cliché, en hier is het niet eens een geheim. De film is daardoor niet echt spannend, maar toch was het einde wel lekker onheilspellend.

Hoewel het inmiddels wel vaker is gedaan, is de kerst-setting toch best origineel voor een horror-film. Een gewaagde keuze van Bob Clark, die met deze film een Canadese hit wou scoren.

Nette slasher, aanrader voor tijdens de feestdagen.

avatar van Kondoro0614
Black Christmas

Zo speciaal vond ik Black Christmas totaal niet. Deze oldskool horror / mysterie film is eigenlijk soms gewoon best saai. Het is allemaal best simpel, ik kan begrijpen dat dit in 1974 nog aardig eng was maar ze hadden van sommige momenten beter gebruik kunnen maken. Dit is niet alleen qua bloederige acties maar ook qua hunting. Ik weet niet wat het precies is maar Black Christmas heeft mij toch dusverre niet weten te vermaken dan dat ik gedacht en verwacht had van de film.

De film begint best leuk, de film heeft namelijk een soort scream tintje in zich verwikkeld waardoor het nog wel leuk was, namelijk wat mysterieuze telefoontjes die het moet doen om de spanning op te kunnen bouwen, fijn? Nee! Nadat dit is geweest word de eerste dan toch echt vermoord, zoals je kunt zien op de poster. De setting bij deze moord ziet er echt prima uit! Daarna begint te film wat langzamer te worden, er word soms onnodige spanning in de film gegooid en ook de first person film materiaal kon ik niet echt fijn verwerken, ben trouwens benieuwd of dan Hardcore (2015) nog wel een leuke film voor me word, dat kan ik niet met zekerheid zeggen, afijn. Hoe de telefoontjes werden gebracht was wel erg gaaf, lekker duister en psychisch! Vrijwel daarna word er nog een oude vrouw vermoord en na die moord begon de film voor mij echt in te kakken.

Het verhaal vond ik niet echt leuk. Het had natuurlijk wel wat speciaals maar was voor mij niet erg overtuigend. Het concept vond ik redelijk maar ik kan er ook niet om springen. De settings waren vaak duister wat dan wel weer fijn was maar ook (zoals al vermeld) is de first person camerawerk niet echt weg gelegd voor mij! Althans niet hoe hij hier werd gebracht. Het is natuurlijk geen gewone zalig kerst geweest voor deze vriendinnen en deze horror kerst film is me tegen gevallen, maar goed hij is prima te vreten zo tijdens kerst .

avatar van Richard_Voorhees
Een sfeervol werkje van Bob Clark.
Het is precies het verkeerde jaargetijde voor deze film, maar ik moest toch eens een keer tijd vrijmaken voor deze klassieker.
Een aparte en redelijk eigenzinnige film. Vooral apart dat de eerste moord zo vroeg in de film te zien is. Daarna weet men het ook wel spannend te houden. De telefoontjes zijn misselijkmakend en als kijker weet je dat de moordenaar zich in het huis bevind.
Olivia Hussey speelt op een degelijke wijze de main girl, maar het is vooral Margot Kidder als de grofgebekte Barbara die wat meer kleur geeft aan de film.
Barb's moord word trouwens ook nog bijzonder stijlvol in beeld gebracht. Van dergelijke momenten moet de film het een beetje hebben, want verder zorgt men niet voor heel gedenkwaardig beeldmateriaal. Zo is de klopjacht van de politie niet bijster interessant uitgewerkt, maar ik heb het ook al eens slechter gezien.
Met name door de spanning, die toch wel een groot gedeelte van de film aanwezig is, weet deze Black Christmas bij mij bovengemiddeld te scoren. Verder is dit voor een slasherliefhebber wel een mooi tijdsdocument. Wellicht de eerste film die werkte met een 'final girl'?

avatar van joolstein
Veelal wordt deze film genoemd als een klassieker. Ik ben dan voor een gedeeltelijk mee eens. De telefoontjes lijken een grote inspiratiebron voor Scream te zijn geweest. Daarnaast vond ik het zeer interessant om nu eens niet de killer te weten. Maar daartegen staat dat de kills zelf eigenlijk erg tam en oninteressant zijn. Vaak zelfs niet eens in beeld. Ik heb zelfs oudere films gezien die meer gore hadden dan deze. En ook vond ik het raar dat de twee personen die de film kleur gaven, beide al zeer gauw het loodje leggen.

avatar van DVD-T
Een van de eerste slasher's.

Nog nergens zoals we ze nu kennen natuurlijk. Maar hier wordt de basis gelegd. Black Christmas kent een enorm sterke opbouw, een geweldig sfeertje en een enorm goede spanningsboog. tussendoor krijgen we wel een klein beetje rust door een wel erg oninteressant side plotje, maar dat staat nergens in de weg van de fun die Black Christmas bied. Verhaaltje word lekker vlot verteld, daarmee bedoel ik dat het nergens echt onnodig blijft hangen. Hoewel je de moorden niet echt ziet gebeuren is het juist de suggestie die ze hier sterker maakt. Je kunt je gewoon verbeelden wat er gaande is. De telefoontjes zijn in het begin nog grappig, maar worden gaandeweg steeds heftiger en enger. Ook heeft de film een enorm sterk einde. Camerawerk is trouwens ook erg gaaf hier. Gave shots soms, waarbij de first person gedeeltes erg goed gedaan zijn. Acteerwerk is ook best goed.

Erg leuke film.

avatar van arno74
Een film die bekend staat vanwege zijn imago als de eerste slasher. Het verhaal deed me meteen aan Scream denken, al wordt hier die subgenre gemengd met een traditionele (politie)thriller die behoorlijk overheerst. Hierdoor hinkt het verhaal op twee benen, enerzijds de slasherstijl en anderszijds het thrillerverhaal. En dat laatste is jammer, want als thriller vond ik het weinig interessant. De film moet het dus wat mij betreft meer hebben van de naam en faam dan van de filmische kwaliteit. Een magere 2,5*.

avatar van Collins
Fijne film die als slasher-pionier te boek staat. Vorm, inhoud en personages zijn inderdaad weinig verrassend en zijn de herkenbare elementen die in de latere slashers terugkomen. Alleen daarom al is het interessant om een pionier uit het horrorgenre te bekijken.
Grote verschillen met de opvolgers zijn met name het tempo en de mindere expliciete uitwerking van de gruwelscènes. Het gore- en sfx-gehalte ligt een stuk lager.
Desondanks spannende film. Hoewel na de eerste kill al snel duidelijk is hoe de killer te werk gaat en onder welke personages de slachtoffers zullen vallen, weet de film de spanning goed op niveau te houden. De dreigende en onheilspellende sfeer suddert de hele film lekker door.
Er is nauwelijks een jumpscare te bekennen, maar met de thrillfactor zit het wel goed. De film kweekt vooral suspense en spanning door een fantastisch stemmig herenhuis als locatie te gebruiken, kweekt verder met een gedetailleerde opbouw in verhaal en scènes, en weet extra spanning te genereren door af en toe van cameraperspectief te wisselen. De camera pakt het perspectief van zowel de slachtoffers als van de killer. Als kijker heb je daardoor iets meer kennis dan de personages en dat feit vertaalt zich weer in inleving en spanning.
Daarom is het ook zo merkwaardig dat de meest smeuïge personages niet een film lang mee gaan. Vanuit empatisch oogpunt geen slimme zet. De resterende personages hebben minder charismatisch kaliber en zijn minder verbaal prikkelend aanwezig dan de eerder gevallenen. De inleving in de personages verdwijnt daarmee ietsjes. Het verlies aan markante personages maakt de film vanaf die momenten toch iets minder spannend. Een hele vreemde keus van de regisseur en meteen een iets lagere waardering van mij.