Black Christmas (1974)

Alternatieve titel: Silent Night, Evil Night

Canada
Horror / Mystery

geregisseerd door Bob Clark (I)
met Olivia Hussey, Keir Dullea en Margot Kidder

Een studentenhuis voor meisjes wordt, tijdens kerst, geterroriseerd door een hijger. Als er een meisje uit het huis verdwijnt, begint men een zoekactie. Maar dan treffen ze een ander lijk aan. Vervolgens probeert de politie er alles aan te doen om de hijger op te sporen.

avatar van zombie
Deze had ik van Ichi geleend en is tot nu toe de beste kerst-film die ik ooit zag!

Zo ongeveer de eerste teen-slasher film en ook een van de betere. Goed gemaakt, creepy en en er wordt behoorlijk in geacteerd(John Saxon, Keir Dullea uit 2001 en Margot Kidder uit Sisters). Zie waar dat hele telefoongebeuren in Scream vandaan komt. Die killer klinkt behoorlijk gestoord zo met die multiple personalities, doet me denken aan het geblair uit Exorcist. Later maakte de regisseur Porky's en Baby Geniusses, OOOOOOHHH my God.

avatar van zombie
Ik zie dat Bob Clark nog een kerst-film heeft gemaakt.....:r

Zometeen eindelijk deze film kijken met wat vrienden en bier voor onze 'gezamelijke kerstfilm avond 2005'.

Ik heb deze film al bijna een half jaar in huis (op de kop getikt voor Euro 5,00,- bij de FRS), maar nu is het moment eindelijk aangebroken deze veelbelovende film te bekijken.

Ik kom er later op terug.

De zogeheette cult-slasher 'Black Christmas' werd met volle verwachting door mij bekeken.

Misschien dat mijn verwachting wel iets té groot was, want ik vond het een zeer tegevallende en saaie film.
Het mag dan misschien wel de voorloper op 'Halloween' zijn, op alle punten waar 'Halloween' angstaanjagend en zenuwslopend is, vaalt deze productie.

Deze film, die opzich wel spannend is, kon mijn (hoge)verwachtingen helaas niet waarmaken, en heeft me zelfs teleurgesteld.

Gelukkig heb ik er maar 5,00,- voor betaald bij de FRS.

Ik zat te twijfelen tussen 2,0* en 2,5*.
Ik geef deze film de voordeel van de twijfel.

avatar van Quentin
DVD bij de frs?

Quentin schreef:

DVD bij de frs?

Een half jaar geleden heb ik deze film voor 5,00,- bij de 'Free Record Shop' aangeschaft ja.
Na een controle kom ik er echter achter dat de prijs van de dvd is verhoogt.

Als we de bronnen mogen geloven, word deze film ook verfilmd.
Ik hoop op een beter exemplaar dan deze;

avatar van SaintOfKillers
Soeperman87 schreef:

Als we de bronnen mogen geloven, word deze film ook verfilmd.
Ik hoop op een beter exemplaar dan deze;

Werd tijd dat ze eens films gingen verfilmen. Een gat in de markt.

Maar dan hopelijk wel eentje met spanning!
Dat was helaas het gene waar het bij deze film aan te kort schoot...

avatar van BlueJudaskiss
Eng, maar liet een beetje een vreemd nasmaakje achter. Vond het jammer dat je niet te weten kwam wie de moordenaar was. 3 sterren.

avatar van mikey
Zelden zo'n enge film gezien. De voorloper van Halloween, zeggen ze wel. En ik begrijp wel waarom: First Person, Rangschikken van objecten, Huiselijke sfeertjes etc.. Erg knap gedaan en ja zombie: de beste kerstfilm ooit. de scenes in de telefooncentrale waren ijzersterk en let ook op Margot Kidder (later in Sisters van de Palma) als permanent dronken studente. 4.5 Thanx Henk!

avatar van Witch-king
Is volgens http://www.horror.nl een goede film, toch een keer kijken.

Patat
Eén van de vroegere slashers, lang voor Halloween en Friday the 13th dit genre in een versnelling brachten. De film komt traag op gang en je hoeft helemaal geen liters bloed te verwachten. Je krijgt wel een goede dosis spanning, mede dankzij het geslaagde camerawerk.

Toch is dit geen perfecte film: de personages zijn erg onsympathiek en het begin van de film is -zoals eerder gezegd- veel te traag. Pas in de tweede helft wordt het wat spannender.

De gestalte van de moordenaar is wél erg geslaagd: je krijgt hem eigenlijk niet te zien -behalve z'n oog, armen en silhouet in de schaduw-, maar toch weet hij enorm veel agressie en angst op te roepen door middel van zijn obscene telefoontjes die naast seksuele zinsspelingen vooral een zwaar gespleten persoonlijkheid laten horen. Eén van de meest geslaagde killers uit de slasherfilms: jammer dat hij geen groter aandeel kreeg in de film.

Mijn oordeel: een goede 3,5/5.

avatar van dutchtuga
Gister weer eens herzien. Prachtfilm. Nog voor Halloween komt Clark op de proppen met een ijzingwekkende slasher. Geweldige sfeer. De wind die je constant hoort razen, dat huis, de pianosoundtrack, dat einde. Dik ondergewaardeerde horrorklassieker dit. 4,5*

dit moet zowat een van de eerste teen-slashers geweest zijn want dit is afkomstig uit 1974. heb zojuist de dvd nog eens bekeken en kmoet zeggen dat ondanks het feit dat er weinig of geen goor in voorkomt dit toch wel een enge en spannende film is. er hangt een lekkere creepy sfeer rond de film. wel een beetje spijtig dat we de killer niet meer aan het werk zien id film. 3,5 ster

Soeperman87 schreef:
Dat was helaas het gene waar het bij deze film aan te kort schoot...

Kan je wat horrorfilms opnoemen die je wel spannend vond?

Deze film behoort in elk geval tot één van de akeligste films die ik in mijn leven al gezien heb. Ik heb toch al behoorlijk wat horrorfilms en thrillers op mijn palmares, en het was al behoorlijk lang geleden dat ik nog eens weggedoken in de hoek van mijn zetel zat te staren naar het scherm.

De sfeerschepping is schitterend, de moordenaar is fantastisch uitgewerkt (net het feit dat je er zo weinig over weet, maakt hem zo twisted...ben benieuwd naar de 'remake'/prequel/sequel!) en het laatste half uur van de film is zenuwslopend. Ook een goede karakteruitwerking, of althans personages waar je om geeft.

Naast Halloween mijn favoriete horrorfilm, een must-see voor zowat elke filmliefhebber denk ik.

avatar van dutchtuga
Waarom stem je er niet op dan? Deze film kan wel een hoger gemiddelde gebruiken.

avatar van Halcyon
Op aanraden van dutchtuga gekocht en nog geen seconde spijt van gehad .

Black Christmas is ongetwijfeld een geslaagde pre-slasherfilm die met momenten wat traag aandoet, maar dit ruimschoots goedmaakt door een boeiende storytelling en goed uitgewerkte personages. Daarbovenop kan deze film bogen op een professionele cameravoering (efficiënte zoomshots en het point-of-view camerastandpunt van de moordenaar) wat de spanning alleen maar ten goede komt.

Erg veel wordt er niet gemoord, maar het cynische is dat de schijnbaar sympathieke karakters als eerste voor de bijl gaan en de bitch overblijft tot de finale. Een interessante invalshoek die ervoor zorgt dat er een grauw tintje door de film waart. De killer zelf is trouwens een erg angstaanjagende entiteit, die door consequente point-of-view camerastandpunten een bovennatuurlijk karakter meekrijgt. Je ziet hem nooit, maar je voelt hem als het ware altijd en overal.
De moorden op hun beurt zijn erg mooi vormgegeven, maar zijn anno 2006 misschien iets te braaf om nog echt angst in te boezemen.

Het concept van dreigtelefoontjes is uiteraard geen nieuwigheid (Bava deed het al in ’63 met The Telephone en Scream uit ’96 is misschien wel het bekendste voorbeeld), al blijft hier de identiteit van de beller onbekend; opnieuw een element dat de bovennatuurlijke sfeer rond de killer versterkt.
Over de identiteit van de moordenaar wordt veel gesuggereerd, maar uiteindelijk blijf je als kijker in het ongewisse door een voor horrorfanaten voorspelbare, maar desondanks erg goede, ontknoping. De aftiteling met het aanhoudende telefoongerinkel snijdt dan ook door merg en been. Prachtig! Net zoals de rest van de soundtrack overigens, die op de juiste momenten mooie klassieke pianomuziek door de film blaast.

Heb erg genoten van deze film. Ik ga hem zeker binnen afzienbare tijd nog een keertje opzetten tijdens een horrormarathon met enkele vrienden .

avatar van dutchtuga
Ben blij dat ik je aan een geslaagde horroravond heb kunnen helpen .
Ik wist dat je deze film wel zou waarderen. Als horrorliefhebber annex kenner dat je bent had ik er geen twijfel over .
Blijf het vreemd vinden dat Black Christmas zo'n bizar onbekende status heeft. 16 stemmen!
Leuk dat ze een remake enzo maken maar ik vrees dat wanneer pubertjes die net de film in de bios hebben gezien met vriendjes en uit nieuwsgierigheid dit origineel gaan bekijken het gemiddelde nog verder zal dalen.
En Halcyon, als je die marathon gaat houden, en ik toevallig in de buurt van antwerpen ben, count me in!

dutchtuga schreef:

Grappig dat je dit zegt, want ik ben misschien van plan om samen met die kerel van die horrorfilmwinkel een soort horrorfestivalletje te organiseren. Concrete plannen zijn er nog niet, maar mocht dit idee ooit vorm krijgen dan laat ik je zeker iets weten!

avatar van mikey
Maak daar dan meteen een bloody MM Meeting van.

avatar van Halcyon
Als het ooit zover komt laat ik het daar zeker weten, beloofd! Maar dan moeten jullie ook beloven dat jullie zeker gaan komen .

avatar van mikey
Best wel een goed idee! En met verwante films (thema): april fools day, halloween en misschien andere feestdagen die me nou niet te binnen schieten (spring break flicks maybe). In een zaaltje.

Ik zeg ook maar wat !

avatar van Poisonthewell
Nounou, dat had ik niet verwacht. Een seriemoordenaar-film van de regisseur van A Christmas Story. Wat moest ik daar nu van denken? Blijkt het gewoon even een van de beste en spannendste horrorfilms van de jaren 70 te zijn (moet enkel Suspiria laten passeren). Dikke 4*, met optie op eventuele verhoging.

dutchtuga schreef:

Nu pas opgemerkt dat ik nog niet gestemd had op de film

Wat een meesterwerk, wat een meesterwerk. Hoog tijd dat ik hem nog eens bekijk!

Even een vraagje: is Black Christmas nu de eerste film geweest met het concept "the calls are coming from inside the house" (dus niet zoals bij The Telephone voor alle duidelijkheid), of was één of andere Italiaanse meester hem voor?

Friac schreef:
Kan je wat horrorfilms opnoemen die je wel spannend vond?

Zeker!

In Halloween zaten goede schrikmomenten, the Exorcist vond ik zo nu en dan best angstaanjagend, Friday the 13th vond ik zeer goed te pruimen en ook the Texas Chainsaw Massacre (1974 versie) wist mij goed te onderhouden.

Maar een horrorfilm hoeft voor mij niet per se (altijd) spannend te zijn, maar wel amuserend! En dat vond ik van 'Black Christmas' helaas niet.

Ik kan ook genieten van popcorn / pizza horrors als Demonic Toys, Puppet Master, House of 1000 Corpses en Ginger Snaps.

Zeker!

Vreemd, de films die je aanhaalt (met uitzondering van 'The Exorcist', dat type horrorfilm is nu eenmaal niet aan mij besteed voorlopig) vind ik ook stuk voor stuk erg spannende momenten bevatten, welke toch voor een groot deel vergelijkbaar zijn aan de goede Black Christmas-momenten. Zo raar dat je graag naar die films kijkt (zeker naar Halloween en Friday the 13th, die toch compleet in hetzelfde straatje zijn), maar bij Black Christmas dan weer totaal andere gevoelens blijkt te hebben.

Ik ben het wel met je eens dat 'Black Christmas' niet meteen een popcornfilm is: de film bevat idd niet zoveel 'lichte' momenten, maar baadt eigenlijk de hele tijd in een kille onheilspellende sfeer, wat ik dan weer net een sterktepunt vind.

Bedankt voor je antwoord, alleen snap ik er nu nog minder van dat je aan Black Christmas niet veel vond

Net gekeken.
Erg leuke film..
In het begin is er zeker ook humor aanwezig!
Ben heel erg benieuwd naar de remake

Verhoogd naar 5*
Nog over nagedacht en dit is volgens mij een van de eerste slashers?
Ik vind hem beter dan de meeste hedendaagse slashers..