Black Christmas (1974)

Alternatieve titel: Silent Night, Evil Night

Canada
Horror / Mystery

geregisseerd door Bob Clark (I)
met Olivia Hussey, Keir Dullea en Margot Kidder

Een studentenhuis voor meisjes wordt, tijdens kerst, geterroriseerd door een hijger. Als er een meisje uit het huis verdwijnt, begint men een zoekactie. Maar dan treffen ze een ander lijk aan. Vervolgens probeert de politie er alles aan te doen om de hijger op te sporen.

illogical schreef:
Nog over nagedacht en dit is volgens mij een van de eerste slashers?

Jep. Zo zijn er nog wel films die elementen van de slasherformule vertonen: Bay of Blood en Psycho (zij het dan heel beperkt volgens mij). Maar de slasherformule kreeg pas definitief vorm met Halloween, hetgeen ook meteen een hele commerce met zich meebracht.

Maar deze film kwam eerder als Halloween uit.
In deze film is het tenminste nog orgineel.

avatar van Halcyon
Da's waar. Maar Halloween is op bepaalde vlakken ook erg origineel en vooruitstrevend. Maar ik volg je, Black Christmas is een absolute topper.

avatar van dutchtuga
Verhoogd naar 5 sterren dit. Meesterwerk. Verdient het gewoon.

Deze film is ultra

avatar van moviefreak#1
Ultra ?

Ultra goed.

Ultra vet

Friac schreef:
Bedankt voor je antwoord, alleen snap ik er nu nog minder van dat je aan Black Christmas niet veel vond

Ik denk dat ik Black Christmas binnenkort even opnieuw ga kijken. Dan kan ik het allemaal weer wat beter voor de geest halen.

avatar van Friac
Soeperman87 schreef:

Hopelijk beleef je er veel kijkplezier aan.

Ik heb de film gisteren nog even bekeken na eerst een barslechte horrorfilm gezien te hebben. Alleen en in het donker: een ideale setting om een parel als Black Christmas te bekijken. Keer op keer toch weer angstige momenten en wat is het einde van de film fantastisch!

De film is mijn 5 sterren zeker en vast waard in mijn ogen.

avatar van metaledje
je gelooft het niet maar ik heb deze dvd voor 2 euro gekocht ik dacht: wat is nou 2 eurotjes,ik dacht een enorme boutfilm in handen te hebben zoals de meeste *paar euro dvd's* maar wat een vergissing, heb in dit genre helemaal geen betere gezien man!! die gast zo aan de telefoon is best creepy en gewoon lachen om te zien en horen, lekker sfeertje en een top einde, deed me af en toe denken aan de new york ripper wat ook een geweldige film is met een killer met donald duck stem, kortom ik was erg verrast door deze film uit dat tijdperk, een hele goede klassieker 3.5*

avatar van matthijs_013
Ik vond het allemaal redelijk sloom. Op de meeste momenten verveelde ik me en het had eigenlijk ook niets om de kijkers geïnteresseerd te houden (ik had eigenlijk gewoon te veel geduld). Toch zat de jaren 70 horrorsfeer er goed in, en dat is zeker een pluspunt waard. Ook Margot Kidder is erg leuk om in een film te zien.

metaledje schreef:

Help, waar heb je die gevonden??? ??

Berichten verplaatst naar Bob Clark

avatar van maurice74
5 euro bij ro-disc.nl

avatar van BwuceLi
Black Christmas 3,5/5

Of dit het officiële begin van het slasher genre is, laat ik in het midden. Feit is, nal al die jaren heeft Black Christmas nog steeds weinig van zijn brutale impact ingeboet.
Qua acteerwerk en characters zette deze film echter de lijnen uit voor tientallen slashers na de "Halloween"-boom van het genre begin jaren '80.
Kidder speelt de dronken, cynische sorority girl en het is altijd fijn om te zien dat Keir Dullea toch veilig is geland na zijn ruimteavontuur met Kubrick.
"Black Christmas" blijft echter een erg interessante slasher met lekker zwartgallige humor, licht vergelijkbaar op sommige momenten met Hitchcock's "Frenzy".
Hopelijk krijgt de film nu eindelijk iets meer aandacht na de dwaze en overbodige remake.

Stukken beter dan "Baby Geniuses 2" in elk geval!

avatar van niethie
Halloween wordt vaak gezien als een van de eerste slasherfilms maar dit pareltje dat minstens net zo goed is wordt haast altijd vergeten.
Een absolute topper in het horrorgenre en daarnaast ook nog eens een van de beste en vermakelijkste kerstfilms die ik ooit zag.
Ook is de film nog eens ontzettend spannend en kent vooral aan het eind een paar ijzersterke scenes, daarnaast is de film ontzettend sfeervol en is ie op sommige punten ook nog eens erg grappig en wordt er door een groot deel van de cast ook nog eens redelijk geacteerd.
Kortom een vergeten pareltje die iedereen die van horrorfilms houd gezien moet hebben, die film is ontzettend spannend, heeft op sommige punten een ijzersterke sfeer en zit de film ook nog eens erg goed in elkaar. 4 sterren

MovieEter
Eindelijk gezien... Een artistiek, sfeervol en spannend filmpje dat zijn tijd ver vooruit was. De killer is ook echt creepy en dat is iets wat ik van de meeste hedendaagse slashers niet snel zal zeggen.

avatar van Boogeyman
Vind het maar niks geen opbouwende spanning het is gewoon een simpel concept: Killer - Kill. En nog traag en niet angstaanjagend ook. Wat ik wel leuk vind is dat het open is. Je ziet weet of merkt de killer niet. Maar meer dan een 2.5 kan ik deze film echt niet geven.

avatar van Drs. DAJA
Halcyon schreef:

Nee joh, Psycho was de grote aanzet voor de slasherfilm maar de eerste échte slasher is toch echt wel Reazione Di Catena, Bay of Blood dus.

Drs. DAJA schreef:
Bron?

Bay of Blood beantwoordt niet aan alle essentiële kenmerken van de slasherfilm.
Ik quote mezelf even:
Halcyon schreef:
Een slasher is eigenlijk een formulefilm waarin een gemaskerde moordenaar (Michael Myers, Jason Voorhees, ...), geile tieners en een reeks bloederige moorden door middel van scherpe wapens de ingrediëntenmix vormen. Op het einde is er de final girl, of screamqueen, die het overleeft omwille van haar seksuele onschuld en plichtsbesef. Wraakgevoelens als gevolg van een trauma zijn in de meeste gevallen de drijfveer voor de moordenaar. Bovendien vinden zijn wraakacties vaak plaats op een herdenkingsdag van een of ander feest (Halloween, My Bloody Valentine, ...)
Halloween van Carpenter wordt beschouwd als de blauwdruk voor latere slasherfilms. Films die niet of niet volledig aan de bovengenoemde ingrediëntenmix voldoen, zoals bijvoorbeeld Hellraiser of Evil Dead, zijn dus strikt genomen geen slashers.

Deze theorie heb ik gedistilleerd uit Adam Rockoff's Going to Pieces, een boek dat zich wijdt aan de "rise and fall" van de slasherfilm. In dat boek markeert hij 1978 (Halloween) als het begin van het genre. Ik vind het alleszins een moeilijke discussie. Laat ons zeggen dat het vooral afhangt van hoe je het begrip "slasherfilm" definieert.

avatar van Friday the 13 th
Black Christmas gisteren voor zo een 2 eurotjes gekocht. Natuurlijk was ik in alle staten, want Black Christmas wordt overal beschreven als DE film waarmee alles begonnen is.

Ook de tagline doet het spannendste vermoeden. Als ik dan nog even nadenk op het thema "sorority house", dan moet ik denken aan pyamafeestjes, dartelende meisjes die stiekem met hun vriendje liggen te stoeien, feestjes.......

Wel als je dit verwacht, dan kan ik je zeker een paar goede titels aanbevelen, maar in Black Christmas is dit zeker niet het geval. De teleurstelling van 2008 is deze film voor mij en ook erg sterk overrated.

Een film met no sex, nog gore, no ontknoping, slechte dialogen, nietzeggende personages en gebeurtenissen.......een summiere samenvatting over wat Black Christmas wel is.

Vorig jaar de remake gezien, niet dat die op iets trok, maar bless it, het geeft tenminste een uitleg aan de hele gebeurtenissen. Na meer dan 10 keer de namen No Billy, No Agnes gehoord te hebben, verwacht je toch een uitleg. Het einde is zo abrupt, zo lelijk, zo ja stom.

Ook de personages, sommige mogen zich bij studio Herman Teirlinck inschrijven voor een acteercursus. Vooral die kotmadam, ergerlijk gewoon, ben ik naar een goedkope lachfilm aan het kijken? En ooh ja dat er domme agenten in voorkomen, nu ja daar ga ik mij niet aan storen. Maar al die overbodige ingrediënten zoals het zoeken naar dat 13 jarig meisje en die panikerende ouders doen totaal niks terzake en wordt gewoon als opvulling gebruikt.

Ook die laatste minuten met de tenenkrommende uitleg over: The murder is in the house, kan alleen zelf die studente doen laten schrikken. De kijkers weten dit ondertussen al bijna een 1,5 u (in tegenstelling tot de andere film when a stranger calls). De dreigtelefoontjes en vooral de reacties daarop zijn nu ook niet om naar huis te schrijven.

De alom bekende scène met het verstikte meisje dat gedurende de hele film regelmatig her in beeld wordt gebracht is origineel gevonden. Maar zo goed als alle moorden gebeuren off screen of worden abrupt verstoord en verknoeid door opvulsels (zoals met die zingende kinderen).

Het enige dreigende aan de film was de soundtrack, wat ook overigens het enige positieve aan de film is. Toch ben ik blij dat die Black Christmas ooit gemaakt is, want het heeft wel het startschot gegeven voor de vele slashers in de jaren 80.

Alleen de film zelf trekt nergens op en is bij momenten erg traag en saai. Voor mij is de beste film in een sorority house nog altijd "House on sorority row", een film die wel eng is, die wel kan blijven boeien en die tenminste een einde heeft om U tegen te zeggen.

Snel vergeten die sterk overgewaardeerde hap. Waarschijnlijk de titel "klassieker" gekregen omdat hij één van de eerste was, maar terrecht vergeten wordt.

avatar van dutchtuga
Verbazingwekkend dat je zit te wachten op een uitleg van de gebeurtenissen. Black Christmas bleef bij mij dagenlang nazinderen puur om het feit dat we niks te weten komen over die moordenaar of zijn motieven. Voor mij toch een middel die me angst aanjaagt.

Black Christmas doet serieuzer aan dan de typische 80's slashers. Ik vind dat je daarom de film tekort doet door het af te rekenen op het gebrek aan gore of bloot. Hoewel het de blauwdruk is geweest voor vele slashers en hoeveel ik ook van die films hou, staat deze er toch ver boven (muv Halloween). Black Christmas bezit meer kunde. Vooral op audiovisueel vlak.

Daarom ook opmerkelijk ook dat je zo'n scene, met de glazen eenhoorn als wapen , over het hoofd ziet ,want naar mijn mening is dat één van de meest stijlvolle moorden ooit op film gezet.

Misschien eens je verwachtingen bijstellen en herzien? Want 1,5* hieraan geven als hororliefhebber, dat kan echt niet .

avatar van Friday the 13 th
Mijn verwachtingen waren inderdaad hoog, zeker omdat de titel al heel lang voor mij bekend was. Die 1,5 vind ik ruim voldoende voor de punten die ik goed vond en dat was de soundtrack en het kille sfeertje (die constant razende wind). De rest blijf ik echt ondermaats vinden. Moest deze film in 1988 zijn uitgekomen, dan zou deze echt in een eenzaam hoekje gestorven zijn. Het was nieuw, héél nieuw voor de mensen en ik kan begrijpen dat het choqueerde.

Dat je het audiovisueel goed vond, kan ik wel ergens begrijpen. De meeste scènes worden via first person view geschoten, wat ik altijd wel apprecieer. Wat die eenhoorn betreft, heb ik in mijn bovenstaande post al vermeld. Origineel zeker, maar ooh zo lelijk verknipt met die zingende kinderen. Geen enkele sfeer gezien tijdens deze moord. Ook als diezelfde persoon de meest ergerlijke en meest lachwekkende astma-aanval ooit op het witte doek verschenen neerzet, kan ik mij echt niet meer inleven in zulke personages (hetzelfde geld voor de kotmadam).

Begrijp me niet verkeerd, ik kan zeker begrijpen dat jij wel het einde goed vond. Maar een einde een meesterwerk vinden (zoals vele het hier beschrijven), simpel om het feit dat er geen ontknoping is, vind ik nogal tamelijk gemakkelijk. Zo kan iedereen wel een filmpje maken. Een voorbeeld: Het is net alsof Chucky de pop even van zijn oren komt maken, de helft van de cast vermoord, maar niemand krijgt een uitleg hoe en waarom die pop nu levend is. Stel je voor !! Neen, een confrontatie was niet mis geweest in deze film.

Leuk dat jij er anders over denkt. Dat is natuurlijk de kracht van een film.

avatar van niethie
Erg jammer dat je het niets vond, had eerlijk gezegt wel verwacht dat jij dit als mede horrorfan ook geweldig zou vinden maar helaas. Misschien met kerst eens herzien.

avatar van Friday the 13 th
Haha het zal inderdaad dan daar aan gelegen hebben

damianodebeste
Weet iemand waar deze film te koop is?

avatar van Halcyon
Zonder visa-kaart bedoel je dan?

damianodebeste
Halcyon schreef:
Zonder visa-kaart bedoel je dan?

Yep

avatar van Halcyon
Bij Boudisque is hij te koop heb ik net gezien. Je kan online bestellen en in de winkel afhalen. Let wel op met regiocodes en zie ook dat je het origineel bestelt en niet de remake.