Black Christmas (1974)

Alternatieve titel: Silent Night, Evil Night

Canada
Horror / Mystery

geregisseerd door Bob Clark (I)
met Olivia Hussey, Keir Dullea en Margot Kidder

Een studentenhuis voor meisjes wordt, tijdens kerst, geterroriseerd door een hijger. Als er een meisje uit het huis verdwijnt, begint men een zoekactie. Maar dan treffen ze een ander lijk aan. Vervolgens probeert de politie er alles aan te doen om de hijger op te sporen.

Wat is de link?

Dat deze film de Italiaanse Giallo's van Bava (die wellicht als blauwdruk gezien kunnen worden voor de slasher) en Halloween (die het subgenre verder gestalte gaf) aan elkaar verbindt. Valt wat voor te zeggen.

avatar van mikey
Schijnt dat f13th (mn deel2) eerder door die van bava is beinvloed en halloween door deze. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Mja, weet het ook allemaal niet precies natuurlijk. Meestal beinvloed het allemaal elkaar een beetje (wat erna kwam dan natuurlijk). Direct of indirect. Als Black Christmas, Halloween heeft beinvloed en de films van Bava waren een blauwdruk voor Black Christmas, is het natuurlijk niet raar om te roepen dat Bava Halloween heeft beinvloed. Bijvoorbeeld.

Zo was Clouzot voor Les Diaboliques beinvloed door Hitchcock, maar diende het op zijn beurt weer als inspirator voor Hitch.

avatar van mikey
Bava zit meer in het bos/ buiten en bodycount segment. Dat zit niet in Black Christmas. De moorden uit Bay of Blood zie je ook weer terug in F13th.

Ik denk dat Sean Cuningham heeft gedacht: Halloween doet BC en dan pak ik die ander

Zag deze nog niet (ligt klaar), maar zou het niet zo letterlijk nemen als locaties. Een bos of geen bos, maakt natuurlijk niet zo veel uit.

avatar van mikey
Aldus mijn theorie (niet geheel zelf verzonnen)... Als je de F13's kent en je gaat BoB zien dan zie je wellicht de overeenkomst. Bay of bLood is te gek trouwens.

avatar van Halcyon
mikey schreef:
en halloween door deze. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Klopt. Halloween is trouwens de sequel op Black Christmas die Bob Clark nooit maakte. Zie mijn berichten van 1 januari 2012.

'rip off' bedoel je?

avatar van Halcyon
Rip-off van een nooit gemaakte sequel. Zoiets... .

avatar van Peake
Wat is de link?

Stilistisch doet Black Christmas mij sterk denken aan Bava films als Il telefono, Sei Donne per l'Assassino (het modehuis met voornamelijk vrouwen), 5 Bambole per la Luna d'Agosto (de onderlinge spanningen en intriges) en Reazione a Catena (de slasher avant la lettre). Terwijl de clou en het einde van deze film vergelijkbaar zijn met die van Halloween. Maar goed, dat heeft Halcyon al uitgelegd.

Peake schreef:
Dat einde zie ik niet, behalve dat de dader.. nou ja. En de slasher avant la lettre is natuurlijk Psycho. De film die Black Christmas heeft beinvloed.

Ik zag laatst een interview met Carpenter op youtube en hij zei (dat Psycho niet de grootste horror is ooit, wat gek is) dat alles is begonnen met Psycho. En dat is ook zo

avatar van Peake
mikey schreef:
En de slasher avant la lettre is natuurlijk Psycho.

Daar ben ik het mee eens. Echter vind ik een film als Sei Donne per l'Assassino wat sfeer en uitstraling betreft een stuk meer overeenkomen met Black Christmas. Het werk van Bava en Argento wordt doorgaans als het Italiaanse antwoord op Hitchcock gezien en is van grote invloed geweest op het gehele slasher-genre. John Carpenter heeft aangegeven dat Halloween deels geïnspireerd is op het werk van Argento en Suspiria in het bijzonder.

avatar van mikey
Heb je daar een link van? Ik vind Halloween een minimalistische blue light film terwijl de giallo's tamelijk barok zijn. Susperia is helemaal een bachanaal (orgie) van art deco/nouveau met de bontste verlichting ooit. Halloween gebruikt veel eerder de sfeer van deze film en van Psycho. Camerastandpunten. Verschijningen uit het niets en het huis dat als hoofdpersoon meespeelt.

Ik kan me voorstellen dat Carpenter Night train Murders heeft gezien. (blue light)

avatar van Insignificance
De kills laten misschien wat te wensen over in deze early slasher, maar huiveringwekkend is het wel. Simpel en doeltreffend schiet te binnen. De point of view-shots in ieder geval, de blikken op het zolderluik, de telefoontjes en het oog doen in combinatie met een zuinige score (hulde voor de stiltes), de rest. Het vrij stevige script houdt het met onder meer wat botte humor op koers, vormt daarbij een prima voedingsbodem voor de enigmatische killer en stuwt het stilaan naar een venijnig slotakkoord. De rinkelende telefoon is een voltreffer.

Nog even terugkomend op bovenstaande discussie (toen zag ik de film nog niet, inmiddels wel). Maar de film lijkt ontzettend op een giallo en wat mij betreft is de conclusie dat deze film de Italiaanse giallo's aan de Amerikaanse slasher koppelt een heel logische. Vond dit vooral heel erg lijken op het segment 'The Telephone' uit Black Sabath, maar moest ook denken aan de vroege films van Argento. Kunnen de horrorliefhebbers die we hier genoeg hebben zich daarin vinden?

Vond het een vermakelijke film, al had ik er misschien stiekem iets meer van verwacht. Vanwege het late uur en een drukke week dommelde ik wel ietwat in, maar dat lag niet aan de film.

avatar van uberjason
Bob Clarke behaalde met Black Christmas de allereerste horrorhit van Canadese makelij.
Omdat Canada met pijn en moeite een film tot groot succes uit kon brengen besloten de makers om amerikaanse vlaggetjes en andere details in de film te verwerken, zodat de film amerikaans overkomt. We zien ondermeer Margot Kidder ( The Amityville Horror, Superman, Halloween II 2009) en Olivia Hussey ( Stephen King's IT, Psycho IV) en John Saxon ( Shadows, Nightmare on Elmstreet) als Lt. Fuller.
De film is bijzonder gefilmd en heeft een nog verontrustender einde dan Halloween.
De telefoon-psycho heeft de meest zieke geluiden die ik tot nu toe in een film voorbij heb horen komen, en voor zo'n oude film zijn dat toch aardig wat pluspunten.
Een aantal jaren later zal regisseur Bob Clarke Canada's grootste succes ooit behalen met de sex-komedie Porky's uit 1983

avatar van Pollypeachum1
Dit vond ik zonde van mijn tijd en hij is direct in de prullenbak beland.
Alleen het stukje in de kelder was beklemmend, maar verder was het een saai geheel.
En wat ik nog het vervelendste vind, is dat je er niet achter komt wie het nou is en waarom hij het doet. Of heb ik iets gemist?

Pollypeachum1 schreef:
Of heb ik iets gemist?
je komt er niet achter wie het is. Maar hij geeft wel zijn redenenen. Baby Agnes

avatar van Elineloves
'' Speaking of professional virgins - here we have the queen of vaudeville herself! ''

Toch wat minder dan ik me herinnerde, of kwam dat omdat de remake nog verser in mijn hoofd zat? Zou goed kunnen. (Mary en Michelle waren een gemis). Het was zo wisselend, van spannende, sfeervolle momenten naar scènes vol oeverloos gelul en geneuzel. Met name de vrouwen in de film konden me totaal niet bekoren. Nu hou ik sowieso al niet van die stoffige, opgedroogde grietjes (Die veel ouder leken dan ze moesten voorstellen), maar ze waren ook nog eens behoorlijk irritant en vrij... hersenloos. Dat vond ik in de remake ook wel, maar daar stoorde het me minder.

Met vlagen sfeervol en redelijk spannend, maar helaas ook (te) vaak aan de saaie en langdradige kant.

avatar van Thomas83
Een echte tegenvaller. Je kan zien waar films als Halloween en Scream inspiratie hebben opgedaan en met de sfeer en het camerawerk zit het wel goed, maar ik vond de film echt opvallend traag en verrassend moeilijk om nog door te komen. Normaal vind ik het juist wel te prijzen als het aantal kills beperkt blijft, maar daar moet dan wel suspense tegenover staan. Er zijn nu wel regelmatige mooie suggestieve shots en geluidjes etc, maar met lollig bedoelde personages als die huismoeder lukt het allemaal niet zo. Ze zijn zelfs allemaal niet leuk en spelen ook niet goed. Olivia Hussey vind ik een vreselijk actrice met dat expressieloze gezicht van haar.

Ook de killer spreekt niet zo tot mijn verbeelding. Vond die stemmetjes en geluidjes over de telefoon eerder grappig dan eng. Al besef ik me dat zoiets vaak over horror gezegd kan worden. Er zijn gelukkig nog wel sterke scènes zoals de dood van Claire met dat plastic, Barbs dood in bed met dat kerstkoortje er tussendoor gemonteerd en ook de allerlaatste scène, maar over het algemeen voelt Black Christmas als een lange zit en zou ik de film eerder invloedrijk dan daadwerkelijk goed willen noemen. 2.5*.

Er gebeurt aanvankelijk niet heel veel in deze film maar de sterke cast en de leuke rol van Marian Waldman als Mrs. Mac maken het wel de moeite waard. Vanaf halverwege komt er meer spanning in wat uiteindelijk leidt tot een goede climax.

avatar van knusse stoel
Een prima griezelfilm die je ook in de rest van het jaar kunt bekijken. De film start relaxt en gaat geleidelijk in een hogere versnelling wat hem niet minder maakt.
Wij hebben een prima anderhalf uur kijkvermaak gehad!

Clapboy
Classic!

Matige film waarin de meiden van een studentenhuis regelmatig een hijger aan de telefoon krijgen. Wellicht geldt deze film als een blauwdruk voor de latere slasherfilms, maar het is wel minder vermakelijk (en ook zeker minder bloed). Ook is de montage wat rommelig. Desalniettemin wel een aantal prima scenes en ook de wat vreemde humor is wel leuk.

avatar van de grunt
Scène met dat kinderkoortje is briljant. "Komt, laten wij aanbidden........... die Koning". Wanneer gaan ze hier nou eens een fatsoenlijke Blu-ray van uitbrengen. Arrow Films doe je ding....

Clapboy
Meesterwerk. Voorloper van films als Halloween, When a stranger calls, Scream, e.d. Vind hem super spannend en mysterieus. Echt een aanrader! Classic.

avatar van baspls
Prima kerst-horror deze Black Christmas. Kan dit jaar maar moeilijk in de kerstsfeer geraken en ik moet zeggen dat deze film daar ook niet echt aan meehelpt. Maar als horror-film was het gelaagd. De invloed op latere films als Halloween is duidelijk merkbaar.

De film is aardig gemaakt, niets mis met het acteerwerk, goede setting, prima Slasher-verhaal en het geheel was goed opgenomen. Olivia Hussey - die ik gister nog zag in de rol van de maagd Maria in Jesus of Nazareth - speelde een goede hoofdrol, al had ze wel een apart accentje. Daarnaast waren Keir Dullea, Margot Kidder en John Saxon ook van de partij.

Er zaten een paar erg mooie shots in de film, vooral aan het begin ademde de film een mooie kerstsfeer met een duistere twist.

Ook kon ik wel waarderen hoe de vader van het vermoorde meisje opzoek gaat naar zijn dochter en in oog-in-oog komt met de bezopen huishoudster en onvoorbereide politie. Het concept van een heiger aan de telefoon die later in het huis blijkt te zijn is inmiddels ook wel een beetje cliché, en hier is het niet eens een geheim. De film is daardoor niet echt spannend, maar toch was het einde wel lekker onheilspellend.

Hoewel het inmiddels wel vaker is gedaan, is de kerst-setting toch best origineel voor een horror-film. Een gewaagde keuze van Bob Clark, die met deze film een Canadese hit wou scoren.

Nette slasher, aanrader voor tijdens de feestdagen.

avatar van Kondoro0614
Black Christmas

Zo speciaal vond ik Black Christmas totaal niet. Deze oldskool horror / mysterie film is eigenlijk soms gewoon best saai. Het is allemaal best simpel, ik kan begrijpen dat dit in 1974 nog aardig eng was maar ze hadden van sommige momenten beter gebruik kunnen maken. Dit is niet alleen qua bloederige acties maar ook qua hunting. Ik weet niet wat het precies is maar Black Christmas heeft mij toch dusverre niet weten te vermaken dan dat ik gedacht en verwacht had van de film.

De film begint best leuk, de film heeft namelijk een soort scream tintje in zich verwikkeld waardoor het nog wel leuk was, namelijk wat mysterieuze telefoontjes die het moet doen om de spanning op te kunnen bouwen, fijn? Nee! Nadat dit is geweest word de eerste dan toch echt vermoord, zoals je kunt zien op de poster. De setting bij deze moord ziet er echt prima uit! Daarna begint te film wat langzamer te worden, er word soms onnodige spanning in de film gegooid en ook de first person film materiaal kon ik niet echt fijn verwerken, ben trouwens benieuwd of dan Hardcore (2015) nog wel een leuke film voor me word, dat kan ik niet met zekerheid zeggen, afijn. Hoe de telefoontjes werden gebracht was wel erg gaaf, lekker duister en psychisch! Vrijwel daarna word er nog een oude vrouw vermoord en na die moord begon de film voor mij echt in te kakken.

Het verhaal vond ik niet echt leuk. Het had natuurlijk wel wat speciaals maar was voor mij niet erg overtuigend. Het concept vond ik redelijk maar ik kan er ook niet om springen. De settings waren vaak duister wat dan wel weer fijn was maar ook (zoals al vermeld) is de first person camerawerk niet echt weg gelegd voor mij! Althans niet hoe hij hier werd gebracht. Het is natuurlijk geen gewone zalig kerst geweest voor deze vriendinnen en deze horror kerst film is me tegen gevallen, maar goed hij is prima te vreten zo tijdens kerst .

Fonzzz002
Black Christmas is een horrorfilm uit begin Jaren 70. In Black Christmas wordt een groepje huisgenoten bedreig door een vreemdeling die dagelijks belt en zich, zonder dat ze het doorhebben, op hun zolder schuilhoud.

In de eerste 20 minuten van Black Christmas moest ik zuchten en me ogen rollen aangezien Black Christmas begint met een hoop oninteressante clichés waarin het horrorgenre mee is doodgegooid. Maar ik merkte dat hoe langer ik keek hoe spannender het werd. In tegenstelling tot de meeste soortgelijke horrorfilms die ik gezien heb is Black Christmas verrassend slim in het opbouwen van de spanning. Vroeg in de film gebeurd er iets duisters en ik verwachte dat deze duistere gebeurtenis gevolgd zou worden door een compilatie aan moordscenes zonder spanning, maar nee, de duistere gebeurtenis heeft realistische gevolgen die redelijk wat tijd in beslag nemen. De personages zijn voor het grootste gedeelte slim, zelfs prettig om te volgen. Het zijn geen tieners die altijd maar seks hebben en drinken, het zijn gewone mensen die hun alledaagse leven leiden.
De sterkste eigenschap aan Black Christmas vond ik de wijze hoe de vijand in beeld is gebracht. De vijand is steeds verstopt in de schaduw en gebruikt meerdere stemmen waardoor het soms klinkt alsof er meerdere mensen aan de lijn zitten. Waar horrorfiguren als Jason Voorhees of Michael Myers onsterfelijke monsters zijn is deze vijand menselijk wat het realisme van de situatie enger maakt, en gedurende de film worden er meerdere subtiele hints gegeven over wie de moordenaar kan zijn.

In tegenstelling tot Halloween mist het de memorabele soundtrack maar het heeft horrormuziek die passend genoeg is de scenes wat extra pit te geven. De acteerprestaties zijn overtuigend en er waren meerdere scenes die op slimme wijze gefilmd waren door een extra stap te maken in hoe ze bepaalde gebeurtenissen in beeld brachten.
Er zijn helaas bepaalde momenten in de film waarvan ik vond dat de personages domme keuzes maakten, met name rond het einde. En het duurde een tijdje voordat ik de film echt kon waarderen geziene de grote hoeveelheid clichés. Het heet Black Christmas maar er is niet bijzonder veel kerst aan de orde dus ik zou niet zeggen dat rond de restdagen kijken iets toevoegt.
Ik heb gehoord dat films als Halloween of When A Stranger Calls geïnspireerd zijn door Black Christmas en geziene bepaalde overeenkomsten zou het me niets verbazen. Persoonlijk vind ik Black Christmas beter: het heeft meer spanning, speelt op subtielere wijze met wat je wel & niet ziet en het heeft aardige personages.