Black Christmas (1974)

Alternatieve titel: Silent Night, Evil Night

Canada
Horror / Mystery

geregisseerd door Bob Clark (I)
met Olivia Hussey, Keir Dullea en Margot Kidder

Een studentenhuis voor meisjes wordt, tijdens kerst, geterroriseerd door een hijger. Als er een meisje uit het huis verdwijnt, begint men een zoekactie. Maar dan treffen ze een ander lijk aan. Vervolgens probeert de politie er alles aan te doen om de hijger op te sporen.

Meneer Bungel
Ik ga hem snel eens herzien, zoveel is duidelijk. Ik blijf er vooralsnog bij (al ging het 'slechts' om een vermissing) dat het gehele huis doorzoeken een erg voor de hand liggende actie was geweest.

avatar van mikey
Nee! Tuurlijk niet, dat zeg je door de kennis van nu.

Op zijn hoogst doorzoek je haar kamer tussen de spulletjes om wat aanwijzingen te vinden. Wat ook gebeurde.Je gaat niet met een team op zoek naar een lijk op zolder. Dat mag niet eens.

Meneer Bungel
Tuurlijk wel! Als je (politie) even netjes vraagt aan de bewoners of men even op de premises rond mag kijken... En als dat niet zo mogen, zou het erg verdacht zijn en kan men een search warrant regelen!

avatar van Bottleneck
Meneer Bungel schreef:

Ook niet vreemd gedacht omdat we als kijke r veel meer weten dan hunzelf. Dan heb je ook nog die ouwe taart die doodgaat maar die zou sowieso al vertrekken dus werd nog niet vermist. Het is ook allemaal een vrij korte tijd waarover de film gaat, een huiszoeking mag je niet zomaar doen en daarvoor was ook geen enkele aanleiding.
Maar goed, dat die agent Fellatio niet kende zal ook niet zonder reden zijn het is de ongrijpbare killer die alles en iedereen te slim af blijft. Tot na het eind misschien..
Ik zal hem ook weer eens snel zien maar het zat naar mijn herinnering beter in elkaar dan je op het eerste oog zou denken.

Meneer Bungel schreef:

Ik zou dat heel vreemd vinden. Als ze naar haar lijk op mijn zolder zouden gaan zoeken. Dan leef je als cop dus echt in een Black Christmas/ When a Stranger Calls scenario.

Meneer Bungel
Hmmm, als cop moet je gaan onderzoeken en doe je vooral niet moeilijk ( ), dus ga je de dichts bijzijnde opties verkennen - zoals genoemd. Maar met het wegvallen van mijn overtuiging dat de oorsprong van de telefoontjes eerder bekend was, valt er makkelijker een oogje dicht te knijpen, dat geef ik wel toe.

avatar van Uzza_Sparta
Meneer Bungel schreef:

in die tijd, jaren 70, had de politie helemaal geen search warrant nodig. In de UK in ieder geval niet! Je ruikt gewoon gas en kan dan overal binnen lopen

avatar van mikey
Ik dacht altijd dat stap 1 bij een vermissing was: de pa overtuigen dat ze wellicht een drugsprobleem heeft of anders een nieuw fout vriendje...

@ Meneer Bungel, zou je ook meteen de tuin omspitten als agent?

avatar van rep_robert
Friac schreef:
Ik vind de inhoudelijke kritiek van rep_robert zeker niet onterecht; ook ik heb me bv. wel afgevraagd waarom de meisjes nooit iets hoorden van de moordenaar die, amper één verdieping hoger, aan de telefoon zat te razen.

De kritiek op het feit dat het meisje op het einde van de film alleen wordt achtergelaten heb ik ook al van vrienden gehoord, maar die is nog weerlegbaar: volgens de logica van de agenten was Peter de enige mogelijke dader. Aangezien hij dood is, is de dreiging voorbij. Zeker een beetje slordig en voorbarig van de politie, maar zelf vond ik het nog wel aannemelijk. Bovendien, en daar missen narratief gefocuste mensen wel eens vaker de "horrorboot", zorgt deze beslissing ervoor dat het einde van de film zo ongelooflijk sterk is Het getik van de klok, de stemmen van de politie die langzaam uitsterven, de stilte die na de hectiek zijn intrede doet, de panning naar het zolderluik dat langzaam opengaat...Afgesloten met een onbeantwoord telefoontje, wat erop wijst dat de moordenaar weer heeft toegeslaan..

Het einde is zeker zeer sfeervol, daar ligt de zwakte van de film ook niet. Maar het is zeker niet weerlegbaar. Ik heb dit nog nooit in mijn leven gezien. Sorry hoor, wanneer er tig mensen in een huis vermoord worden is het gewoon een crime scene die afgesloten wordt voor normaal publiek. Niks voorbarigs of slordig. Gewoon compleet achterlijk! Dit noem ik ook geen mierenneuken meer, ik vind dit gemakzucht van de bovenste plank dat makkelijk voorkomen kan worden. Veel horror elementen kan je makkelijk door de vingers zien. Black Christmas heeft toch wel erg grote hekelpunten die zelfs voor horrorbegrippen af en toe te ongeloofwaardig zijn.

avatar van mikey
Hoe kom je erop dat het huis open voor publiek stond?

avatar van rep_robert
Ze laten een bewoner slapen op een crime scene. Dat mag niet...een onderzoek is NOOIT afgesloten binnen een uurtje of 2 nadat ze de boel daar op stelten hebben gezet. Dit gaat er gewoon niet in bij mij Sorry..

avatar van mikey
Jawel hoor. Ik zie er niets geks in. Moordenaar is gepakt en dan lekker slapen.

avatar van Bottleneck
rep_robert schreef:

Nou ja 'open voor publiek'... ze is slachtoffer/dader/getuige en is in dat huis gevonden, misschien nog maar net daarvoor. Oke het ziet er wat raar uit dat ze daar ligt maar alles wijst er op dat haar vriend de dader was en het 'onderzoek' was nog niet afgelopen (de zolder zou nog aan de beurt komen, ze wachtten op experts). Enige dubieuze kan zijn dat ze haar niet gelijk naar een ziekenhuis brengen omdat ze van de kaart is en die vader van dat eerste meisje wel, maar kan ik mee leven

avatar van mikey
Ik ga vanavond even kijken naar het einde... er wordt daar volgens mij veels te moeilijk over gedaan.

mikey schreef:
@ Meneer Bungel, zou je ook meteen de tuin omspitten als agent?
Nu niet overdrijven, hè.

-edit- Al mag het struikgewas best even gecheckt worden. En als er ergens 'verse' zwarte grond zou liggen dat lijkt op een graf, zou ik uiteraard de spade ter hand nemen. Maar altijd alles op grond van 'reasonable suspicions' e.d..

'reasonable suspicions' e.d..
YES! die waren er pas op het einde!

Meneer Bungel
Nah, moet ik mezelf nu weer gaan herhalen? Zie mijn eerdere posts.

avatar van mikey
Nee je moet de film herzien!

Meneer Bungel
Ga ik ook doen, wordt weer eens vervolgd!

avatar van the prowler
Samen met 'Reazioni a catena' is 'Black christmas' de grondlegger van de slasher. Zojuist heb ik na een jaar of 4 het dvd'tje nog 'ns bekeken en kmoet zeggen dat dit toch wel een heel sterke horrorfilm is. Er is echter niet zo veel goor en kills te zien als in latere slashers maar voor de rest heel veel elementen die we in films als bv 'halloween' en 'don't answer the phone' later tegenkwamen. Tijdens de hele film hangt er een lekker creepy sfeertje en de suspense word traag maar zeker opgebouwd naar een hoogtepunt. Het einde is sterk maar laat heel wat vragen onbeantwoord. Op enkele scenes na acteerden de acteurs ook wel op een redelijk niveau. De film is traag (is wel normaal voor een 70's film) maar toch kan hij me echt bijna 100 minuten boeien. In het horrorgenre een echte classic en die status verdient hij voor mij ook dubbel en dik. 3,5* voor de film + 0,5* ster erbij voor 'good old' John Saxon = 4*

avatar van alexander038
Geweldige en zeer spannende film dit

avatar van mayhemblik
Slachtfilm zoals een slachtfilm hoort te zijn.
Uit pure armoe ben ik nu dan toch maar films die ik niet kan vinden via utube aan het kijken, ik ben nl 43 dus de tijd begint te dringen, niet al te beste kwaliteit maar beter als niets.

Vooral een uitstekende geluidsband, niet alleen Kerstliedjes, maar hondengeblaf, geroezemoes, wind en zo voorts kleuren de achtergronden en zorgen voor veel sfeer. En Margot Kidder is toch wel een 70-ies icoon. Redelijk pittige (recht voor zijn raap) scenario, had wellicht in de VS niet mogelijk geweest - of was dat in 1974 nog niet zo heilig. Babs is lekker grof, maar niet over-the-top. Als Lois was ze toch wel haar wilde haren kwijt, maar niet haar uitstraling.

Heerlijk einde ook wel. Vandaar half sterretje erbij. Verder wel aardig, maar niet echt geweldig of zo. Met name bepaald niet eng.

avatar van Friac
kos schreef:

Uit interesse: welke films vind je dan wel eng? Voor mij blijft Black Christmas een van de engste films die ik al gezien heb (in gezelschap van films als Eraserhead en The Blair Witch Project).

Er zaten maar weinig echt enge stukken in die naar een chilling confrontatie werkten. Er werd vooral veel gebabbeld. De scenes op zolder waren overigens wel vrij creepy, maar die waren er maar weinig.

avatar van Friac
Je moet je niet noodzakelijk verantwoorden hoor, ben gewoon benieuwd welk type sfeer/handelingen (in films) bij jou angstgevoelens opwekken.

Persoonlijk vond ik de freaky telefoontjes zéér efficiënt in het creëren van een ongemakkelijke, verontrustende sfeer. Ook de door jou vernoemde scènes op zolder droegen hieraan toe.
Er wordt misschien niet helemaal opgebouwd naar een ultieme confrontatie, maar de film houdt je wel in een greep door dit soort handelingen en akelige shots, zoals het priemende oog doorheen de kier van de deur of de schaduw die achter het kelderraam tevoorschijn komt. Ook het feit dat de moordenaar de hele tijd offscreen blijft, vind ik bevorderend werken voor de spanning, aangezien het mysterie hoe dan ook groter is (maar wel nog steeds perfect tastbaar, dus geen lege vaagheid).

Vond met name die in plastic verpakte vrouw, zoals ook op de poster, die telkens voor dat raam staat maar die niemand ziet, wel erg goed werken.

avatar van Mr. Chiel
Ik vond deze film een behoorlijk lange zit. Erg gebeurde weinig, het was traag en ook totaal niet spannend of eng. Had er door de reacties meer van verwacht...

avatar van Peake
Meesterlijke en bijzonder sfeervolle missing link tussen het werk van Mario Bava en Carpenter's Halloween.