Black Christmas (1974)

Alternatieve titel: Silent Night, Evil Night

Canada
Horror / Mystery

geregisseerd door Bob Clark (I)
met Olivia Hussey, Keir Dullea en Margot Kidder

Een studentenhuis voor meisjes wordt, tijdens kerst, geterroriseerd door een hijger. Als er een meisje uit het huis verdwijnt, begint men een zoekactie. Maar dan treffen ze een ander lijk aan. Vervolgens probeert de politie er alles aan te doen om de hijger op te sporen.

avatar van maxcomthrilla
Een film die al lang op mijn verlanglijst stond, omdat ik nogal eens gehoord heb dat Halloween (1978) zijn bestaansrecht deels aan deze film zou ontlenen.

Ik had het niet echt verwacht maar de film bleek verbazingwekkend spannend te zijn, wat knap is anno 2010. Het Kerstmisdecor met veel lange, donkere nachten met talloze lichtjes en kinderen die langs deuren gaan om liederen te zingen mocht er ook zeker wezen.

Echt veel wordt er niet gemoord in deze film, maar als het raak is bespeur ik nogal een groot kwaliteitsverschil. Sommige moorden worden nogal vlug en standaard in beeld gebracht, wat deze moorden toch de moeite waard maakt is het gissen naar het moment waarop de moordenaar toe gaat slaan. Anderzijds deden sommige moorden, eigenlijk vooral de slaapkamermoord op het slapende meisje mij denken aan Argento `s virtuose stijl.

Aan de humor in deze film kon ik mij niet storen en het einde van de film is geweldig, waardoor ik deze film rijkelijk ga belonen. Slechts de vriend van het meisje, dat als laatste leek te gaan overleven is niet echt goed op zijn plek. 4*

avatar van jipt
Leuke slasher, met vlagen spannend en kijkt lekker weg. Het mag duidelijk zijn dat dit toch wel een moederfilm is voor films als Halloween.

Acteer werk was te pruimen, camerawerk eveneens. Verder mistte de film af en toe wat kracht en kon het wel een schop onder de kont gebruiken. De dames die hierin meededen vond ik toch wel iets beter dan in Halloween (ben sowieso niet zo doel op die jaren '70 ladies). De telefoongesprekken waren trouwens ook wel creepy. Verder was het leuk dat je gedurende de film de moordenaar niet ziet.

Kom ik toch op een respectabele 3* uit.

avatar van Bottleneck
maxcomthrilla schreef:

Shit, dit was de back up die ik je wilde tippen voor de Super-Tip game.

d1rty7
Vroeger gezien, nu weer gezien...blijft één van mijn favorieten wat betreft horror. Continue die spanning en dan die enge telefoontjes erbij, camerawerk is geweldig!

avatar van boozebelly
Ik ben iets minder positief over deze film dan mijn voorgangers.
Een slasher filmpje uit de 70's, alhoewel er eigenlijk weinig "geslashed" wordt. Het is meer een soort detective film. Wie zal de dader zijn en zal de politie hem vinden?

De psycho aan de telefoon was wel leuk gedaan, de muziekjes waren lekker creapy en de film was bij vlagen erg traag en saai maar bij vlagen ook wel weer onderhoudend en sfeervol.

Het acteerwerk vond ik redelijk, maar die Olivia Hussey (Die ook in "It" speelt") ging mij behoorlijk irriteren. Dat stemmetje van haar klinkt ook nergens na. Ze spreekt net zo gebrekkig Engels als een geimporteerde hoer uit Roemenië. "Yes, I like mister"

Ik kom niet op een voldoende. Matig filmpje. Wel geinig om een keer gezien te hebben. 2,5*

avatar van Filmkriebel
Ik had wel zin in een griezelig filmpje; dit heeft me wel aan mijn zetel weten te kluisteren.

Mooi voorbeeld van hoe je met zeer minimale middelen een geweldige creepy sfeer kan neerzetten. Je kunt natuurlijk gaan zeggen dat de politie met man en macht die zolderkamer in konden stormen op het einde en die killer te grazen nemen. Maar dan zou Clarke afbreuk hebben gedaan aan het genre. De sfeer zit er voortdurend in met dat voortdurende metronomische getik van de klok, van die manier om een geruststellende omgeving zorgwekkend te maken door donkere hoekjes te gaan benadrukken. Mooi staaltje suspense, dat vooral in het hoofd blijft hangen omdat de identiteit van de killer een mysterie blijft . Het onzichtbare onzichtbaar houden is een reeds lang beproefd recept voor een geslaagde horror.

Hello? Heloohoo?

Een film met een classic status. Ik zie het er niet aan af, verre van zelfs. Het was zelfs nog lastig zoeken naar echte hoogtepunten.

Vooral de manier van benaderen staat me tegen. Zoals boozebelly ook al opmerkte wordt de nadruk vooral gelegd op het detective verhaaltje. Erg vervelend wat mij betreft. Sfeer is er wel, met een zeer effectieve soundtrack maar voor de rest is het helaas allemaal wat los zand. Wel een coole killer maar ook van de kills wordt ik niet echt warm. Eigenlijk weet Black Christmas de sterke punten van het Slasher genre niet te verwerken in de film. Tof taalgebruik ook in het begin .

En dan dat acteerwerk van Hussey. Wat een doorn in het oog. Het is inderdaad, zoals boozebelly ook terecht opmerkte, net een geïmporteerde hoer uit Roemenië. Zo vervelend dat Engels van haar. Ik irriteerde me ook mateloos aan haar. Jammer, een gemiste kans en wat mij betreft verdient deze film zijn status niet. Vooral door dat vervelende detective plotje.

avatar van goongumpa
Ben doorgaans absoluut geen fan van slashers (Halloween moet ik herzien). Flauwe tienerhorror, te makkelijk, zonder spanning of mooie stijl. Niet mijn genre.
Deze film vond ik juist wel aardig. Spannende en goed gemaakte horrorfilm. Minder gore/exploitation, maar meer suspense. Rustiger en subtieler opgebouwd ook. Camerawerk is erg knap en de angst opgesloten te zitten in het huis wordt doeltreffend opgewekt door een tralie-effect aan de hand van spijlen, ramen en dergelijke.
En origineel (revolutionair zelfs, schijnt), ook niet onbelangrijk.

Precies!
En ook niet onbelangrijk: veel bijzondere angstaanjagende scenes.
En de actrice smakeloos te gaan vergelijken met Romeense prostitutie. Kan ik dan wel zeggen dat iedereen recht heeft op zijn bizarre mening.. dan maar.

mikey schreef:
dat iedereen recht heeft op zijn bizarre mening.. dan maar.

Zoals die 5* van je .

avatar van Filmkriebel
Naomi Watts schreef:

Ik denk niet dat je dit deze film kan verwijten. Dit is zowat de eerste slasher film. Er was nog geen sprake van de slasher als formule. Latere films hebben net elementen uit deze film overgenomen bvb Halloween.

avatar van Drs. DAJA
Tsja als je een standaard slasher verwacht ben jij bij Black Christmas inderdaad aan het verkeerde adres. Deze film speelt vooral heel briljant met spanning en geeft op ernstig sterke wijze clues weg. Daarnaast is dit één van de tien meest sfeervolle horrorfilms die ik heb gezien. De film maakt ook op opzienbarend sterke wijze gebruik van de architectuur van het huis en is werkelijk een unicum. Wat mij betreft zelfs beter dan genregenoten als Halloween of Friday the 13th. Maar ja als je enkel voor een achtbaan aan kills een slasher instapt...

avatar van Friday the 13 th
Hello? Heloohoo?

Een 1,5 was ook mijn eerste score (bekijk mijn allereerste post). Film viel bij mijn eerste kijkbeurt ook enorm tegen, vooral omdat ik een soort Friday the 13th of Halloween soortachtig iets verwachtte.

Maar de film draait anders uit. Het is soms misschien wat traag, maar er zitten toch zeker enkele prachtige en unieke stukken tussen. Bij mijn tweede kijkbeurt kon ik de dingen meer appreciëren. De kotmadam bijvoorbeeld vond ik nu erg leuk.

Je moet de film op het juiste moment zeker nog eens een kans geven.

Zoals die 5* van je .
Lijkt me een logische stem gezien de film. Zit geen statement achter of zo...

Filmkriebel schreef:

Die privédiscussie ook gevoerd met niethie, en zal best. Maar de film strookte niet met mijn verwachtingen, en wat ik simpelweg van een slasher verwacht. Black Christmas zal zeker een grondlegger zijn voor het genre, en zal elementen niet hebben die pas later in slasher films voorbij kwamen. Feit blijft dat ik van slashers bepaalde elementen verwacht, die deze film niet heeft en dan houdt het gauw op voor mij. Al kan een herziening wonderen doen omdat je dan wel weet wat je kan/moet verwachten.

Friday the 13 th schreef:

Je moet de film op het juiste moment zeker nog eens een kans geven.

Ook iets wat ik nog wel van plan ben. niethie wees me er ook op dat dit één van de eerste was. Ik heb al behoorlijk wat slashers achter mijn kiezen en dat levert dus bepaalde 'slasher' verwachtingen op die deze niet waar kon maken. Bij een herziening heb je van misplaatste verwachtingen vaak geen last, dusi k denk dat ie bij herziening beter valt. Ik ga 'm zeker nog een kans geven.

avatar van mikey
Waarom zou je in vredesnaam een film willen herzien die je 1.5 geeft. Ik ga de eerste 10 jaar echt niet nog eens naar a l'interieur kijken (f.e.).

avatar van jeroentjuhhhhh
Zegt 'ie toch net Omdat je met andere verwachtingen begint. Dat werkt vrijwel altijd voordelig omdat je dan op andere aspecten gaat letten die het wél goed uitvoerd e.d

avatar van Naomi Watts
Ik wel, omdat bij mij verwachtingen zijn in mijn stem. Bovendien ben ik een filmliefhebber, maakt me niet uit wat, ook een film die ik 1,5* geef vind ik geen straf om te kijken. Noem het maar open minded-ness.

edit: wat Jeroen zegt dus .

avatar van mikey
Hoge verwachtingen en the art of being open minded gaan niet echt hand in hand he? Trouwens ik vind dat iedereen moet stemmen zoals ie gebekt is maar verwachtingen is geen intrisieke waerde van een film.
= coole smiley

avatar van Naomi Watts
Nee maar een film een herziening geven die je 1,5* geeft wel. Ik zie niet in wat hoge verwachtingen te maken heeft met open minded-ness, die twee staan totaal los van elkaar.

avatar van mikey
Verwachtingen en openminded staan toch tegenover elkaar?

avatar van Naomi Watts
Wat mij betreft niet. Hoge verwachtingen zegt niets over open minded-ness wat mij betreft. Ridicule verwachtingen wel. Al heb je dus wel deels gelijk, maar dat ligt dus totaal aan wat die verwachtingen inhouden.

avatar van mikey
In dat geval moet je vandaag nog even de film herzien!!
Want hij is gewoon zo goed!!

avatar van goongumpa
Eens met mikey. Ik zie het zo vaak, mensen die een film met compleet verkeerde verwachtingen gaan kijken (vaak door de genre-aanduiding) en hem dan laag beoordelen. Je kan toch ook kwaliteiten inzien die je wel of niet verwacht had in een bepaalde film?

avatar van Naomi Watts
Bij jou misschien, zoals ik al eerder aangaf kan ik niet handmatig opeens mijn verwachtingen bijstellen. Dat jullie die capaciteit wel hebben is prima, ik niet. Een klassieker met een enorme status, daar verwacht je veel van. Niet zo vreemd lijkt me. Dat komt bij mij pas tot zijn recht bij herziening als ik weet wat ik kan verwachten.

avatar van mikey
Nou nee, dat is niet waar.
Toen ik de film zag, wist ik dat hij een bepaalde cultstatus op enkele filmsites maar hier was hij nagenoeg onbeschreven. En cultstatussen doen me uberhaupt niet zoveel. Echt verwachtingen had ik niet. En normaal gesproken probeer ik onbevangen een film in te gaan. Dus verwachtingen bijstellen doe ik nauwelijks.

Toen ik deze film zag had zoiets van: wat een kado is dit!!

Een beetje respect voor Olivia,die de schattigste Julia uit de filmgeschiedenis neerzette(1967).Al bakt ze er hier idd. net als de rest van de cast(behalve Saxon natuurlijk) niet te veel van.
Deze film is een beetje het slachtoffer van zijn eigen succes:alle elementen eruit zijn tot clichés verworden waardoor de spanningsboog ontbreekt.Dat geldt ook voor de nu standaard plottwist.
De humor is meest niet om te lachen,muv dat gedoe in de telefooncentrale,die qua oppervlak niet hoeft onder te doen voor een gemiddelde provinciestad.Moet een aardige desinvestering zijn geweest!

p.s.:het eerste voorbeeld van "telefoonhorror"was,naar ik meen,het eerste deel uit black sabbath(1963) van Mario Bava.

pippo il buffone schreef:
Geen idee hoe het zit in USA maar in Nederland hebben we wijkcentrales... die voorzien een buurt en geen hele stad.

En de TZ heeft ook een telefoon horror, 1961
"Twilight Zone" Long Distance Call (1961) - imdb.com