Black Christmas (1974)

Alternatieve titel: Silent Night, Evil Night

Canada
Horror / Mystery

geregisseerd door Bob Clark (I)
met Olivia Hussey, Keir Dullea en Margot Kidder

Een studentenhuis voor meisjes wordt, tijdens kerst, geterroriseerd door een hijger. Als er een meisje uit het huis verdwijnt, begint men een zoekactie. Maar dan treffen ze een ander lijk aan. Vervolgens probeert de politie er alles aan te doen om de hijger op te sporen.

avatar van jeroentjuhhhhh
Lekkere slasher!

Neem de meest sfeervolle tijd van 't jaar, een studentenhuis voor meisjes, nog wat gekke telefoontjes erbij, breng dat vervolgens met véél kunde...en je hebt Black Christmas, een terechte klassieker.

Zo spannend ervaar ik ze nog zelden. Het begint al uitermate sterk met de first-person view vanuit de killer, iets wat later in Halloween nóg beter zou worden. Heerlijk tempo verder, erg constant, iets wat ervoor zorgt dat je ook niet meer uit die flow komt die je vanaf minuut 1 al meekrijgt.

Sfeer is dé grootste troef van deze Black Christmas. Dat komt goed uit want om de kills zelf hoef je het niet te doen, gelukkig had ik die verwachting ook niet, dus stortte ik me vol op de strakke regie en de sfeerverhogende soundtrack.

Vond Hussey ook best op d'r plek, helloooo? . Geweldig toch!

Misschien klinkt het plot vandaag de dag als een cliché.
Maar mij lijkt me deze film erg spannend, ik ga hem zeker binnenkort kijken!

avatar van nognooit
Zoals pippo il buffone al aangeeft bezwijkt deze film door het feit dat de meeste ingrediënten inmiddels genre cliché's zijn. Tel daarbij op een matig tot traag tempo en het is een film die het behoorlijk net niet is.

De twist op het einde en hoe ze met de moordenaar omgaan, of eigenlijk niet omgaan wist me wel te verrassen. Ik had verwacht dat ze hoe dan ook nog de echte moordenaar zouden pakken.

De cliché's zie ik door de vingers, die waren in '74 immers nog origineel, waardoor ik uit kom op een zeer krappe drie sterren. Halloween en When a Stranger Calls hebben beter gebruik weten te maken van Black Christmas' ingrediënten.

avatar van mikey
Tja Halloween.. meesterlijk maar When a stranger calls is beslist geen betere film. Het eerste gedeelte van de film is 100% een uitvergroting van Black Chistmas.. Hartstikke goed hoor. Maar eehh cliches terwijl de latere When a Stranger calls beter is Vreemd. Daarnaast heb je helemaal gelijk hoor dat je een film niet kan afrekenen dat ze cliches de wereld in hebben geholpen. Daarnaast kan je als liefhebber de originaliteit dat de film beslist eigen is en het briljante ervan ook gewoon waarderen. Kan!

avatar van nognooit
Natuurlijk heeft When a Stranger Calls ook cliché's, maar die vond ik persoonlijk een stuk spannender. Tenminste, het begin en het einde vandie film. Het midden stuk is wat traag, maar kent wel zijn interessante momenten die de moordenaar in spotlight zet en wat uitdiept.

orbit
Halloween slaat dit soort films natuurlijk zo plat als een pannenkoek! De vraag is echter: waarom? Het antwoord kan iets met massa en bekendheid te maken hebben, maar ook met kwaliteit.. het is maar waarin jij gelooft

avatar van mikey
Ik vind deze beter dan Haloween.
Het uitblijven van de moordenaar vind ik juist briljant van deze film.

avatar van goongumpa
orbit schreef:
"Dit soort films" - wat bedoel je daar mee?

Vind deze ook beter (en enger) dan Halloween.

avatar van Drs. DAJA
Black Christmas van Bob Clark is op de nummer 4 van de Top 25 met de beste kerstfilms ooit terecht gekomen. Dit is na de Top 25 met beste horror films van de nieuwe jaren '00 mijn 2e lijst waarin dagelijks wordt afgeteld naar de nummer 1 positie. De nummer 1 wordt op kerstavond bekent gemaakt en tot die tijd wordt er dagelijks een videoreview online gezet. Check it out: Kerst Top 25: nummer 3 | MovieSense - Online filmmagazine

goongumpa schreef:
"Dit soort films" - wat bedoel je daar mee?

Vind deze ook beter (en enger) dan Halloween.

Je hebt altijd een minderheid die iets anders vindt.. en natuurlijk was deze eerder, maar dus ook een stuk minder. Kan soms.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Creepy Classic.

De characters zijn vermakelijk in deze sfeervolle griezel-classic rond kersttijd. Een studentenhuis vol meiden wordt telefonisch belaagd door een creepy hijger. Niets nieuws onder de zon, ook niet in 1974, maar wel op prima wijze in beeld gebracht en met goed opgebouwde spanning.

Zeer goed.

orbit
En toch minder dan Halloween..

avatar van goongumpa
naah

avatar van rep_robert
Tsjah, wat kan ik hier van zeggen.
Black Christmas zit echt vol met ups and downs, het begint allemaal erg goed en het point of view van de dader de gehele film door geeft ook een creepy gevoel van bovenmenselijkheid van de dader. De beste monster heeft overal lak aan, dit geeft een naar onderbuikgevoel aan de man. Erg mysterieus!

Helaas kakt de film daarna iets teveel in, veel gelul en gezoek van mensen naar iedereen en echt iets spannends gebeurt er niet. Dan na een half uur mag je weer wat beleven voor een paar minuutjes en vervolgens moet je weer wachten tot de laatste 20 minuten.
Niet heel fijn.

Gelukkig is de film verder wel erg spannend, geeft de donkere look ook een lekkere sfeer en voel je in het huis zelf toch wel die constante dreiging. Ook de telefoontjes helpen daarbij een handje.

Helaas ontspoord de film wel volledig richting het einde, het is allemaal te voorspelbaar voor woorden(belletje vanuit het huis en de verkeerde dader gepakt lag wel heel erg voor de hand). Maar het allerergste is nog wel die hoofdrolspeelster met dat belachelijk slecht oosterlijk accentje. Op het moment dat de agent haar opbelt en tegen haar zegt dat de moordenaar zich in het huis bevindt en dat ze gelijk naar buiten moet lopen zakt me toch wel de broek af. Zou er geen belletje bij haar rinkelen dat haar vriendin Phyl al minuten niet meer antwoordt en de telefoontjes dus vanuit het huis worden gepleegd? In plaats van dat ze het advies opvolgt pakt ze een pook, loopt ze de trap op en komt ze dus in de problemen.

Vanaf dit moment kon het me ook geen moer meer schelen wat er met haar zou gebeuren, dit in combinatie met het voorspelbare einde zorgen er toch voor dat ik er niet met een heel tevreden gevoel uit kom. Toch jammer, want ondanks het barslechte script van de laatste tien minuten was het wel erg sfeervol en spannend.

Hele krappe 3 sterren omdat ik de killer stiekem toch wel erg cool vindt en de film wel een eigen stijl heeft waarmee het zich onderscheidt.

p.s. ga nu ook maar met de remake beginnen. Die heeft wel een cast om van te snoepen

avatar van JigSaw_Doll
Agnes, it's me Billy....

Muchacho
Net zo tergend als de remake, alleen dan zonder mooie vrouwen.

avatar van dutchtuga
orbit schreef:
En toch minder dan Halloween..

Maar het scheelt wel erg weinig.

avatar van rep_robert
Mwoah, Halloween blijft toch wel ongeëvenaard. Juist omdat Michael de hele tijd wel ergens in een hoekje stond sneaky te wezen. Hier toch iets minder verrassing en teveel van de 1e 5 minuten van Halloween gedoe.

Een film met een geweldige creepy sfeer. Het gebruik van licht en schaduw is briljant gedaan, evenals het camerawerk (zo wordt de moordenaar gefilmd in first person) en natuurlijk de mysterieuze telefoongesprekken. Dit draagt allemaal bij aan de sfeer, waardoor je tijdens de film heel nieuwsgierig raakt naar hoe het allemaal af gaat lopen. Ik vind hem alleen halverwege nogal inzakken, als er tijd wordt besteed aan minder belangrijke zaken. Desalniettemin heb ik mij prima vermaakt met Black Christmas.

MaartenF schreef:
als er tijd wordt besteed aan minder belangrijke zaken..
Zoals?

De scene waarin de groep naar het park gaat en waar een jong meisje dood gevonden wordt. Ook sommige scenes met de huishoudster vond ik niet veel toevoegen aan de film. Het haalde voor mij een beetje de vaart eruit.

avatar van mikey
Dat meisje in het park was nodig voor de politie (en de vader) en het idee dat er misschien toch wat aan de hand zou kunnen zijn. Maar lady landlord is inderdaad het minste element van deze film.

avatar van niethie
Toch een heeel stuk minder na herziening hoor! Ik noemde hem eerder in 1 adem met Halloween en heb zelfs nog een hele tijd geroepen dat ik hem minstens net zo goed vond maar dat is eigenlijk onzin, sta er nog steeds wel achter dat die laatst genoemde, Stranger Calls en nog enkele andere belangrijke genre-klassiekers er nooit geweest waren zonder deze, dus daar verdiend hij nog best wel credit voor, maar dat zegt uiteraard weinig over het niveau, Bava's Bay of Blood en het wat minder bekende Britse Fright met Susan George (uit 71) worden ook vaak in die lijstjes genoemd, maar die vond ik ook niet veel. Deze kent vooral tegen het einde aan enkel zenuwslopende scenes maar de manier waarop er naartoe gewerkt word is toch wel wat zwakjes vaak, enkele bizarre flauwe tussenstukken, bijrollen (*uhum* de landlord *uhum) slecht acteerwerk, en wat ik ooit zo mooi aan die Hussey vond is me ook een raadsel! Misschien had haar verschijning in Romeo & Juliet van een paar jaar eerder me wat verblind maar hier is ze totaal niet op haar plaats en ze heeft een uitstraling van niets! Gelukkig redt Kiddler het geheel nog een beetje als grofgebekte sorority-slet en heeft Saxon altijd wel wat cools in dit soort (detective) rollen, Dullea ook maar die heeft veels te weinig screentijd. Dat hij de killer is zie je natuurlijk van mijlenver aankomen, toen al, dat hoeft niet erg te zijn maar het word ook totaal niet uitgediept, wat was bv nou zijn motief? Er werd wel heel mysterieus over gedaan enzo maar dat ging er bij mij niet zo in. Desondanks heeft de film nog steeds een erg gedenkwaardig eindshot dat me altijd is bijgebleven en nu nog indruk maakte, de zoom-out van het raam de duisternis in, erg knap gedaan hoor! Toch nog een voldoende daarvoor en om zijn invloed en het jeugdsentiment natuurlijk want ik vond hem nog steeds erg prettig wegkijken, alleen hopenloos gedateerd, helaas!! Spijtig dat ik dat moet constateren ook want ik was graag in de waan gebleven! Nouja misschien de remake maar eens proberen ofzo, nooit gedacht dat ik het zou zeggen maar ben toch wel benieuwd!

niethie schreef:
Nou het bewijst wel dat de makers van die andere films, het nivo van Black Christmas inzien

avatar van niethie

Edit: Halloween bijvoorbeeld staat na al die tijd nog steeds mijlenver overeind, deze niet of nauwelijks..

niethie schreef:

Waar haal je eigenlijk vandaan dat hij de killer is? Dat is in de film nooit duidelijk gemaakt, de killer is nooit in beeld geweest Eindshot is natuurlijk wel erg sfeervol, al vind ik het wel een beetje zwak van de politie dat in een huis vol doden/vermisten niet even naar die overduidelijke zolder wordt gekeken

niethie schreef:
Klopt! Alleen hebben ze de stijl wel veel meer en beter verfijnt, en daar ben ik toch wel blij om!..
Dat schreeuwt om een warenvergelijking. En wie zijn 'ze'? (Carpenter is al vermeld)

avatar van dutchtuga
Verfijnd? Black Christmas kent geweldige cinematografie. Die moordscène met het eenhoorntje is zelfs magistraal te noemen.

rep_robert schreef:
Hmm, leek mij duidelijk toch? Zou niet weten wie het anders geweest moest zijn en als iemand dat wel weet, of een andere theorie heeft, ben ik daar heeel benieuwd naar dan! Ik ben het met je eens dat het niet helemaal voor 100% met zekerheid valt te zeggen, er word nog geprobeert wat verwarring te scheppen aan het eind, maar op een gegeven moment wees wel gewoon alles in zijn richting voor mij...

@ Mikey: Sja daar heb ik mezelf toch wel behoorlijk vastgelult, excuses! Zou niet durven zeggen waarom ik er meervoud van heb gemaakt maar doelde uiteraard enkel en alleen op Carpenter en zijn Halloween, zoals ook in de edit staat van een paar minuten later! Verder zou ik alleen When a Stranger Calls uit die tijd willen noemen, die komt ook enigzins in de buurt.

@ Dutchtuga: Vond ik wel wel meevallen eigenlijk, die scene die jij noemt kon er dan nog mee door maar de rest was amper noemswaardig, veels te snel afgekapt ook en dat vind ik altijd een dooddoenner. Mogenlijk heb ik een verknipte versie gezien, maar dat betwijfel ik...

avatar van rep_robert
Je hebt wel dat vriendje in de kelder, dat dood wordt gevonden in de armen van de hoofdrolspeelster. Maar dat is zo'n typisch momentje in films dat je moet denken dat hij de dader is, maar het niet is. Dat gebeurt dan ook. Wat voor hints worden er eigenlijk voor de werkelijke dader gegeven? Eigenlijk blijft de dader onbekend toch? Dat vind ik overigens zelf wel fijn, dat het onbekend blijft. Draagt bij aan de mysterie. Als je het toch verkracht wil zien worden door tig uitleggen moet je de remake is kijken.

Voor de rest is het inderdaad geen hoogvlieger. Teveel nutteloos geouwehoer en er wordt teveel geprobeert om screentime te geven aan personages, iets wat niet belangrijk is in dit genre. Gevolg is gewoon een erg saai middenstuk met rondhangende jongeren in en rondom een sorority huis.