Black Christmas (1974)
Genre: Horror
Speelduur: 98 minuten
Alternatieve titel: Silent Night, Evil Night
Oorsprong:
Canada
Geregisseerd door: Bob Clark
Met onder meer: Olivia Hussey, Keir Dullea en Margot Kidder
IMDb beoordeling:
7,1 (55.772)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Black Christmas
"If this picture doesn’t make your skin crawl...it’s on TOO TIGHT."
Een studentenhuis voor meisjes wordt, tijdens kerst, geterroriseerd door een hijger. Als er een meisje uit het huis verdwijnt, begint men een zoekactie. Maar dan treffen ze een ander lijk aan. Vervolgens probeert de politie er alles aan te doen om de hijger op te sporen.
Externe links
Acteurs en actrices
Jess
Peter
Barb
Mrs. Mac
Phyl
Mr. Harrison
Sargeant Nash
Chris
Clare
Patrick
Video's en trailers
Reviews & comments
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Vond dit cinematografisch nou niet echt hoogstaand. Net above average voor horrors uit deze tijd maar dan houdt het wel op.
mikey
-
- 28989 berichten
- 5141 stemmen
Vond dit cinematografisch nou niet echt hoogstaand. Net above average voor horrors uit deze tijd maar dan houdt het wel op.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik noem het ook above average maar ondanks cinematografisch nog niet geweldig. Het horror genre staat/stond nou niet echt bekend om zijn cinematografie (uitzonderingen daargelaten). Neem bvb. een Argento. Als je de cinematografie vergelijkt buiten het genre, en complete wereldcinema kan je wel concluderen dat het allemaal erg conventioneel is.
mikey
-
- 28989 berichten
- 5141 stemmen
Ik meen dat Argento toch wat naiever qua vertellingen is dan een aantal van zijn Amerikaanse collega's zoals Hitchcock (die Engels is), de Palma, en ook deze. Wat Argento wel weer doet is zoeken naar uiterst ongewone locaties en vreemde belichting en dan op die manier 'surrealisme' probeert te bereiken,.
Wat deze film zo uitzonderlijk maakt is dat hij Psycho-elementen naar de jaren 70 heeft omgezet. House as Trap idee bijvoorbeeld. En de moordzaken in het huis nachtmerri-isch beeld gebracht. En ook bijvoorbeeld de uitgerekte van 'buitenshuis naar binnenshuis'-shot. Terwijl in die tijd Argento eigenlijk nog 'ordinaire' krimi's maakte (die ik toevalllig tot beste werk vind behoren).
Wat nieuw is hier, is het normale huis in een normale buurt-idee en de toevoeging van first person shots.. In die zin is het een unieke en succesvolle film, want zoveel uit deze wordt nog steeds gebruikt binnen het horrorgenre. Let wel zonder Psycho was deze film er niet.
Al die elementen bij elkaar heeft Halloween bijvoorbeeld mogelijkgemaakt. Misschien dat Carpenter een aantal dingen verbeterd heeft maar dat mag ook best met zo'n talent.
Anyway mijn punt: binnen het horrorgenre is dit een specifieke manier van vertellen geworden voor een bepaald thema: het terroriseren van een (vrouwelijk) persoon door een (veelal) onzichtbaar iemand/iets.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Daar heb je wel een punt. Niet echt vergelijkbaar omdat ze totaal een ander gevoel proberen te bewerkstelligen. Ben wat betreft een film als BC niet echt ervaren als het op cinematografisch gebied aankomt. Toch fijne info. Zal dat bij mijn herziening is meenemen.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Het horror genre staat/stond nou niet echt bekend om zijn cinematografie (uitzonderingen daargelaten). Neem bvb. een Argento. Als je de cinematografie vergelijkt buiten het genre, en complete wereldcinema kan je wel concluderen dat het allemaal erg conventioneel is.
Je hoeft geen horrorkenner te zijn om te zien dat een Suspiria cinematografisch wel heel bijzonder is. Verder vind ik horror júist het genre waar een regisseur zich lekker kan uitleven en je daarom veel interessante cinematografie tegenkomt. Films die ik visueel het interessantst vind zijn bijna allemaal horrors.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Je hoeft geen horrorkenner te zijn om te zien dat een Suspiria cinematografisch wel heel bijzonder is.
Dat zeg ik ook niet.
Er is altijd nog een groot verschil dan ruimte hebben en ruimte benutten. Ik vind ook dat het een genre is met veel mogelijkheden om cinematografisch veel te laten zien, al komt het wel veel te sporadisch voor.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Daar ben ik het aboluut niet mee eens. Menig plaatje uit een horrorfilm vind ik vele malen interessanter dan bij andere genres. Misschien dat ik meer bevrediging haal uit kleine zaken dan jij, ik weet het niet, maar het is in het horrorgenre waar ik audiovisueel écht aan mn trekken kom.
In het geval van Black Christmas weet Bob Clark vooral visueel de film veel spanning mee te geven. De POV van de killer heeft hier bv een erg sterk aandeel in. Zelden heb ik de POV zo goed uitgevoerd zien worden als hier. Maar ook het kleurgebruik is magistraal. Het huis wordt fantastisch in beeld gebracht door Clark, die een warme setting omtovert tot een nachtmerrie. Black Christmas is net geen Halloween, maar cinematografisch een van interessantste slashers.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Daar ben ik het aboluut niet mee eens. Menig plaatje uit een horrorfilm vind ik vele malen interessanter dan bij andere genres. Misschien dat ik meer bevrediging haal uit kleine zaken dan jij, ik weet het niet, maar het is in het horrorgenre waar ik audiovisueel écht aan mn trekken kom.
Dat dekt de lading wel. Qua cinematografie ben ik best veeleisend (hiermee wil ik niet zeggen dat dat bij jou niet het geval is
).
mikey
-
- 28989 berichten
- 5141 stemmen
Daar heb je wel een punt. Niet echt vergelijkbaar omdat ze totaal een ander gevoel proberen te bewerkstelligen. Ben wat betreft een film als BC niet echt ervaren als het op cinematografisch gebied aankomt. Toch fijne info. Zal dat bij mijn herziening is meenemen.
Niet dat iedereen van mij deze film goed hoeft te vinden hoor. Ik snap Dutch wel in die zin dat horror misschien wel het enige genre is waarin experiment zo buitensporig wordt toegestaan en regels minder gelden. Horror kan ook alle kanten opgaan qua thema en verhaal. Bij horror kan je weer het wiel opnieuw uitvinden. Dat biedt ongelooflijk veel vrijheden voor de producenten.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Dat dekt de lading wel. Qua cinematografie ben ik best veeleisend (hiermee wil ik niet zeggen dat dat bij jou niet het geval is
).
Vind het toch opvallend dit van jou te horen. Dacht dat je juist veel uit horror wist te halen op dat gebied.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Niet dat iedereen van mij deze film goed hoeft te vinden hoor. Ik snap Dutch wel in die zin dat horror misschien wel het enige genre is waarin experiment zo buitensporig wordt toegestaan en regels minder gelden. Horror kan ook alle kanten opgaan qua thema en verhaal. Bij horror kan je weer het wiel opnieuw uitvinden. Dat biedt ongelooflijk veel vrijheden voor de producenten.
Precies.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Vind het toch opvallend dit van jou te horen. Dacht dat je juist veel uit horror wist te halen op dat gebied.
Ik wil (of probeer) ook niet zeggen dat het weinig voorkomt in dit genre maar dat het in verhouding wel veel te weinig voorkomt. Maar vooral in de jaren zeventig heb ik het in dit genre erg weinig gezien. Voor de rest vind ik ook dat dit genre, met zijn thematiek zich er prima voor leent.
mikey
-
- 28989 berichten
- 5141 stemmen
Mwah: Black Christmas, Texas Chainsaw, Exorcist, Deliverance, Jaws, Duel, Invasion of the Body Snatchers, Sisters, Carrie, Halloween, Frenzy, A Bay of Blood, Dawn of the Dead, Don't torture a Duckling, Phantasm, Scanners (ai 80's) en zo kan ik nog een uur doorgaan. 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Nu je het zegt, staan toch best wat knappe titels bij. Vreemd genoeg plaatste ik Hitchcock, Cronenberg en Deliverance in een totaal andere categorie. Overigens onterecht. De vier Phantasm films liggen op mijn to see stapel.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Daar twijfel ik niet aan, maar deze deksel op de neus doet pijn genoeg
. Ik heb veel te veel cinéasten over het hoofd gezien merk ik nu al. Mijn definities moet ik duidelijk even gaan bijstellen. Jullie hadden gelijk, ik niet. Bedankt daarvoor
.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik heb nog wel wat werk liggen van 'm maar nog niets van gezien, ga ik doen
.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ik heb nog wel wat werk liggen van 'm maar nog niets van gezien, ga ik doen
.
Zo te horen heb je nog veel essentieel werk liggen. We spreken je wel over een paar weken 
jordandejong
-
- 4772 berichten
- 1431 stemmen
Voor Black Christmas heb ik na deze herziening ineens een veel meer respect gekregen.
De film kent een snelle opbouw, eigenlijk zit je er meteen al in. Gelijk de eerste scene vond ik dan ook al erg sterk.
De telefoongespreken zijn spannend, en de hele film door zit een geweldige sfeer.
Camerawerk was van een hoog niveau, dat meehelpt aan de spanning, en sfeer.
De film geeft een goed voorbeeld dat je geen gore nodig hebt om een uitstekende horrorfilm te maken.
De sfeer, spanning en camerawerk vullen het lege gedeelte van de gore namelijk geweldig op.
Ook uitstekend vond ik de scenes met dat oog van de killer. Hoe zo iets simpels zo angstaanjagend kan zijn
.
Een van de betere en spannendere films die ik de laatste tijd heb gezien.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Black Christmas is de nummer 5 geworden in mijn lijst van beste slasherfilms ooit:
Cult Movies Reviewed: Slasher Top 10 - #5 - cultmoviesreviewed.blogspot.com
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
Black Christmas draait dinsdag 20 december in Cinema OT 301 aan de Overtoom in Amsterdam in de "Bob Clark Christmas" avond samen met A Christmas Story.
Check it out!
Corcicus
-
- 2809 berichten
- 3912 stemmen
Een weinig genietbare film, dit. Ik vond er niks geniaals of wat dan ook aan. Een versleten film, die in niets uitblinkt.
Corcicus
-
- 2809 berichten
- 3912 stemmen
Gedateerd inderdaad. Niks tegen oude films, ik ben zelfs een grote fan van de stomme films van Chaplin. Maar die zijn tenminste onderhoudend.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
En dit niet dan? Geen idee wat hier gedateerd aan is. Niets van nu wat zich qua spanning hieraan mag meten. Jaartal is enkel aan de kleding en kapsels af te lezen.
mikey
-
- 28989 berichten
- 5141 stemmen
Gedateerd inderdaad. Niks tegen oude films, ik ben zelfs een grote fan van de stomme films van Chaplin. Maar die zijn tenminste onderhoudend.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Deze film draaide vanavond in het kader van Luxploitation in - hoe kan het ook anders - Arthouse Lux in Nijmegen. Ik ging naar deze film met zeer hoge verwachtingen die helaas niet werden waargemaakt. Het begin was erg traag, visueel vond ik het allemaal niet zo bijzonder, het duurde gewoon een tijdje voor de film enigszins op gang kwam. Spannend werd het op een gegeven moment wel, maar dan het open einde. Voor mij was dat een afknapper. Niet omdat voor mij alles voorgekouwd moet worden, maar ik wil voor mij zelf toch wel graag in kunnen vullen wie die freak was die die vrouwen om zeep hielp. Schijnbaar was het de filmmakers hier ook niet om te doen. Nu verliet ik de zaal dus met een rot gevoel. Het enigste wat bij mij zeer positief overkwam in deze horrorfilm was de humor. De soms hilarische dialogen vond ik bijzonder geslaagd. Maar als "slasher" vond ik deze film veel te braaf, geen schaduw van horrorfilms zoals "The Texas Chainsaw Massacre", "The Exorcist" en "The Wicker Man" die in dezelfde tijd gemaakt werden. Ik moest bij het zien van "Black Christmas" wel vaak aan die film "Holloween" uit 1978 denken, maar die vond ik toch wel een stuk beter.
3,0*
Gerelateerd nieuws

Een greep uit de favoriete horrorfilms aller tijden van regisseur James Wan
Bekijk ook

It's Such a Beautiful Day
Animatie / Komedie, 2012
14 reacties

Don't Look Now
Drama / Horror, 1973
317 reacties

Tyrannosaur
Drama, 2011
113 reacties

Invasion of the Body Snatchers
Sciencefiction / Horror, 1978
170 reacties

Angst
Misdaad / Horror, 1983
88 reacties

Henry: Portrait of a Serial Killer
Misdaad / Horror, 1986
220 reacties
Gerelateerde tags
wintermoordslasherprank telephone call christmas horrorsorority house obscene telephone callkerstmis
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








