Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Superman (1978)

Alternatieve titel: Superman: The Movie

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Fantasy
143 minuten / 151 minuten (gerestaureerde versie)

geregisseerd door Richard Donner
met Christopher Reeve, Marlon Brando en Gene Hackman

Omdat Jor-El de raad van Krypton niet kon overtuigen dat hun planeet zal verwoest worden, stuurt hij zijn zoon Kal-El naar de planeet aarde, zodat hij hun ras kan redden. Daar wordt Kal-El opgevoed door de familie Kent, ze noemen hem Clark Kent. Op aarde blijkt hij over superkrachten te beschikken, met die krachten wil hij het slechte in de wereld bestrijden. Als hij volwassen is gaat hij in Metropolis bij de Daily Planet werken als reporter. Daar leert hij zijn eerste liefde kennen, Lois Lane. Maar terwijl dit alles gebeurt is het grootste crimineel brein op aarde een verschrikkelijke misdaad aan het voorbereiden, hij wil de wereld overnemen. De enige die hem kan stoppen is de man van staal, superman. Nu moet hij Lex Luther alleen nog op tijd vinden.

Tarkus schreef:
Prima film met, voor die tijd, toch al goede special effects.
Christopher Reeve was de beste keuze in die tijd voor de rol en werd alom geprezen ervoor, zodanig zelfs dat hij nadien nog moeilijk andere rollen kreeg aangeboden. Inmiddels is de onfortuinlijke acteur na een val van zijn paard, met een jarenlange verlamming als gevolg, ook al overleden.
Gene Hackman was ook prima gecast voor de rol van Lex Luthor.
Maar de show werd toen bij het uitkomen van de film gestolen door Marlon Brando, die had toegezegd om Superman's vader de vertolken, de film kreeg er meteen een boost van jewelste door en werd mede daardoor ook een kassucces.
Ik heb de film 30 jaar geleden gezien toen hij in Belgische première ging en herinner het me als de dag van vandaag.
Na zovele jaren heb ik hem weer eens terug gezien en heb er wederom veel plezier aan beleefd, het is een blijft een topfilm en ondertussen ook een klassieker in de filmgeschiedenis.
De versie die ik nu heb gezien is bovendien en heel stuk langer dan die in 1978, wat het des te leuker maakte.

Nog eens opnieuw bekeken, en wederom plezier aan beleefd.
Je mag deze film natuurlijk niet vergelijken met de recentere versies van het Superman verhaal, ondanks de mindere speciale effecten blijft het een goede prent.

Zwolle84
Binnenkort weer in de bios te zien in verband met het 40-jarig jubileum.

avatar van Mac Hammer Fan
Een vlotte actiefilm over "De Man van Staal", die vlak na zijn geboorte (op de planeet Krypton) naar de aarde wordt gebracht waar hij opgroeit in het kleine stadje Smalville. Ondanks zijn verbazingwekkende eigenschappen blijft Superman een bescheiden jongen, zelfs wat schuchter en onbeholpen op de momenten waarop hij niet de gedaante aanneemt van de onkwetsbare redder van weduwen en wezen.
Een bescheiden evenwichtige film, gevuld met een aanvaardbare mix van ernst, technische truukjes en parodie. Leuk zonder meer.

avatar van Movie Jim
Superman is de beste Superhelden film
vindt ik nog altijd persoonlijk,
beter dan Batman wat ik
weer erg duister vindt.
Deze film heeft echt alles
de actie het goeie verhaal,
Christopher Reeve met zijn
mega charismatische uitstraling
en coole glimlach
en het meeste grappige was
ook als hij Clark Kent ging spelen
met zijn nerdy grote bril
ja hij was een goeie acteur.

avatar van jono
Deze film zag ik voor het eerst toen ik een jaar of tien was. Indertijd vond ik hem ontzettend spannend, en ik vond het vooral stoer hoe Superman door de lucht vloog, helikopters optilde en afrekende met schurken.

Na de herziening, ruim veertig jaar later, vind ik eigenlijk alleen het eerste half uur de moeite waard, met mooie scènes op de planeet Krypton en de vernietiging van de planeet. Het laatste uur is zwaar over de top, met enorm verouderde special effects; de scènes waarin Superman door de lucht vliegt zijn anno 2019 écht niet meer om aan te zien. Daarnaast is het liefdesverhaaltje tussen Superman en Loïs erg slecht uitgewerkt, en bovendien heeft de film een zeer onwaarschijnlijk einde. Daar kan zelfs de bombastische soundtrack van John Williams niks aan veranderen. 2*

avatar van FlorisV
Net de Salkind International Extended Cut afgekeken (niet in 1 zit, dat was mij teveel). Deze duurt 3 uur en 8 minuten. Wat nog steeds als een huis staat is de prachtige soundtrack van John Williams. Net als de vertolking van Christopher Reeve. Daarnaast de nodige humor. Grappig om te zien hoe elke vrouw met Superman de koffer in wil maar Clark Kent net zo interessant vindt als een verouderd stuk meubilair. Wat geeft dat voor boodschap: uiterlijk is alles? Goed laten zien, die spierballen? Zo serieus is de film in ieder geval niet, om een boodschap mee te geven, hooguit een positief gevoel.

De film kostte een godsvermogen destijds, 55 miljoen en hoewel zeker niet bespaard is op de effecten zien bepaalde scenes er niet goed genoeg meer uit. Soms echt te duidelijk blue screen zoals in sommige vliegscenes van Superman (of onnodig, zoals op dat bootje met die criminelen). De vernietiging van Krypton was ook niet om aan te zien. Het ontstaan van de Fortress of Solitude is dan wel weer best knap gedaan net als het door vuur lopen van Superman. Verder bevat de film mooie shots van allerlei locaties in Amerika. Die ontplofte atoombom maakte niet zo'n indruk, beetje rare scene met aardbeving achtige toestanden vond ik, niet overtuigend.

Niets ten nadele van het acteertalent van Hackman maar door de regie van Donner doen de schurken in de film echt aan als bordkartonnen karikaturen uit een jaren 50 film. Uiteraard legt ook Luthor exact uit wat hij van plan is en is hij zogenaamd vreselijk slim maar toch te dom om Superman voorgoed uit te schakelen, wat hij met gemak had kunnen doen na de Kryptonite val. Verder is het gevoel van dreiging per definitie 0 komma 0 omdat Superman zo oppermachtig en onverwoestbaar is. Dan moet je het toch wel hebben van een dikke knipoog, spektakel en scherpe dialogen. Daar is het over het geheel redelijk mee gesteld al zou ik toch echt de kortere versie van een uur of 2 aanbevelen.

Deze eerste film was een groot succes omdat het echt iets nieuws was. Ik vermoed dat het vervolg, dat ik hierna ga bekijken, daarom wat ondergewaardeerd is. Die zou teveel op actie gericht zijn en te weinig op de menselijke kant van het verhaal maar vooral de fenomenale soundtrack moet verbloemen dat ook deze vertelling maar weinig om het lijf heeft. Het spreekt wel tot de fantasie natuurlijk, een alien die de mensheid moet redden van de ondergang en wijze lessen van zijn overleden vader krijgt over hoe mensen in elkaar zitten. Maar ja, dat verhaal kun je maar 1 keer vertellen. Er is inmiddels 2x een reboot geweest en die hebben toch wel aangetoond dat je, afgezien van superieure effecten, niet bijzonder veel meer eruit kunt persen.

Wil je het echt interessant maken, laat Superman na een fikse stoeipartij gewoon eens flink van bil gaan met Wonder Woman!

avatar van Duke Nukem
Samen met het vervolg uit 1980, Superman II, de beste film over deze superheld. Christopher Reeve is de ideale man voor deze rol. Het duurt wel erg lang voor we hem te zien krijgen, pas na 47 minuten in de film. De hele inleiding op planeet Krypton en op aarde als Superman nog een Superjongen is vind ik nogal langdradig. Het wordt pas leuk eens we de wisselwerking zien tussen Lois Lane en Clark Kent in Metropolis. Margot Kidder zet een sterke rol neer als Lois Lane, de reporter die niet kan spellen. Ook leuk om ouwe rotten Jackie Cooper, Glenn Ford en Gene Hackman aan het werk te zien.