Superman (1978)

Alternatieve titel: Superman: The Movie

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Fantasy
143 minuten / 151 minuten (gerestaureerde versie)

geregisseerd door Richard Donner
met Christopher Reeve, Marlon Brando en Gene Hackman

Omdat Jor-El de raad van Krypton niet kon overtuigen dat hun planeet zal verwoest worden, stuurt hij zijn zoon Kal-El naar de planeet aarde, zodat hij hun ras kan redden. Daar wordt Kal-El opgevoed door de familie Kent, ze noemen hem Clark Kent. Op aarde blijkt hij over superkrachten te beschikken, met die krachten wil hij het slechte in de wereld bestrijden. Als hij volwassen is gaat hij in Metropolis bij de Daily Planet werken als reporter. Daar leert hij zijn eerste liefde kennen, Lois Lane. Maar terwijl dit alles gebeurt is het grootste crimineel brein op aarde een verschrikkelijke misdaad aan het voorbereiden, hij wil de wereld overnemen. De enige die hem kan stoppen is de man van staal, superman. Nu moet hij Lex Luther alleen nog op tijd vinden.

avatar van DragQueen
Prima film, waar Reeve op een goede manier Superman neerzet. Het verhaal steekt verder ook goed in elkaar. Al verloopt de opbouw enigzins traag. Verder zijn de effecten wel wat gedateerd, maar dat heeft mij nergens gestoord. Het blijft toch een soort van klassieker. 3,5 Ster.

avatar van steventje
Een echte klassieker ! Raar dat hij zo wening punten scoort hier. Het verhaal komt traag op gang maar dat vind ik niet erg. Het moet niet altijd actie zijn van de eerste minuut. De beste uit de reeks welteverstaan en Mr. Reeve zet een prachtige superman neer. Groot, gespierd en de knapste kop om superman neer te zetten.

avatar van sofripa
Destijds als jochie in de bios gezien. Zo kwam ik dus de bios uit. Toen 10 sterren nu 3,5

avatar van Dominootje
Wow! Dit had ik dus echt niet verwacht! Aangezien de wat "oudere" films (gezien mijn leeftijd) voor mij meestal tegen vallen..

Maar zeker niet teleurgesteld, veel beter dan de superman waarmee ik ben opgegroeid!
Op naar deel 2, 3 en 4! Haha, kijken of het vastgehouden kan worden of niet

avatar van Friac
Mmm...in de klassieke vergelijking "Batman of Superman" ga ik na het bekijken van "Superman" nog resoluter voor Batman. De oorspronkelijke Batman bevat weliswaar veel campy elementen die ook in deze Superman terug te vinden zijn, maar voor mij behoort hij niet tot de bekendste Batmanfilms (dat zijn tegenwoordig de films van Burton en Nolan, terwijl Leslie H. Martinsons uit 1966 tegenwoordig herleid is tot een camp-curiosum.

Als typische heldenfilm scoort Superman bij mij niet al te hoog: de wisselwerking tussen held en schurk komt veel te weinig aan bod in deze film (amper één rechtstreekse confrontatie op het einde), de schurk op zich is kwaadaardig (en grappig) maar er gaat geen echt grote dreiging van uit (in die zin van dat hij de kijker angst inboezemt) en Superman zelf is me wat te "soft".

Sowieso wordt het verhaal niet zo bijzonder afgewerkt: eerst krijg je een mooi inzicht in de afkomst van Superman, dankzij de fantasievolle (doch bij momenten zeer foute) beginscènes op de planeet Krypton. De hele romance met Lois Lane en de strijd met Lex Luthor brandden vervolgens jammer genoeg echter op een te laag pitje om écht te kunnen beklijven. Tijdens het eerste uur keek ik geboeid, maar daarna begon ik me aan steeds meer puntjes te ergeren zodat ik minder betrokken raakte: een beetje het omgekeerde van wat zou moeten, wanneer je als blockbuster naar een climax toewerkt.
Voorts vond ik het jammer dat de makers New York zo opzichtig in beeld brachten, zodat het opwekken van fantasiestad Metropolis bijzonder moeizaam verliep. Minder New Yorkse "landmarks" waren absoluut bevorderlijk geweest voor het creëren van een onbestaande superstad (vergelijk bv. met het fantastische Gotham City van Burton).

Positieve punten zijn de bekende Supermanmelodietjes van John Williams en de erg verzorgde beeldregie (met zeer fraaie shots) die in Smallville te bewonderen valt. Ook Lex Luthor komt bij momenten grappig uit de hoek en het tempo van de film is ok.

Eindbalans helt jammer genoeg eerder naar het negatieve over: twijfelend tussen de 2,5* en de 3*...toch maar een (ruime) 2,5*.

avatar van Madeliefje
Fijn entertainment. De verouderde special effects staan het kijken niet in de weg en de humor en actie zijn vermakelijk genoeg om meer dan 2 uur lang te boeien.

*3,5

avatar van Eminem8Milefreak
Verfilmingen falen altijd. Comics blijven de beste. Acteerprestaties vallen nog mee maar de acteur van het karakter 'Lex Luther' faalt toch in mijn ogen.

avatar van JohnWilliams
Friac schreef:
Positieve punten zijn de bekende Supermanmelodietjes van John Williams

avatar van Sergio Leone
Te lang.

Vooruitstrevend moet deze Superman wellicht wel geweest zijn, want vandaag de dag heeft zowat elke superheldenfilm dezelfde opbouw. Deze film valt trouwens meteen op, nl. door de 2 intro's.
Zo is er eerst de proloog met Jor-El (best interessant) om nadien wat te taffelen met de tienerversie. Dat deel had best geknipt/ stevig ingekrompen mogen worden.
Na dat trage eerste uur begint het dan écht: Clark Kent is opeens Superman en redt een katje of iets anders. Lex Luthor valt nauwelijks op.
Tot dan de finale aan de beurt is en er een paar bommen gestopt moeten worden (want Luthor wil de wereld veroveren, ahja).

Hetgeen het kijkplezier een beetje plezierig houdt is de cast. Christopher Reeve is een degelijke Superman: sympathiek, stuntelig en breedgeschouderd.
Ook goed op dreef is Marlon Brando (de proloog is meteen ook het hoogtepunt). Gene Hackman is voornamelijk luidruchtig, net als Margot Kidder die de grens met irritatie geregeld overschrijdt.

Een ander positieve noot is de look. Voor een film uit 1978 zien de SE er nog verdomd goed uit. Oké, het vliegen is achterhaald, maar de vernietiging van de planeet Krypton is nog steeds erg fraai. Ook de flashy kostuumpjes van de Kryptonezen zijn leuk gedaan.
De muzikale bijdrage van John Williams is dan weer wat minder: het lijkt ook allemaal zo hard op de muziek uit Star Wars.

Goede film. Maar hij duurde toch wel echt veel te lang voor wat er maar in gebeurde.
Verhaal is goed maar er kon toch wat meer actie in.
Voor zo oud te zijn denk ik wel dat hij in die tijd erg mooi gemaakt was.
De muziek blijft toch schitterend om te horen.
Ik zelf kan de klassiekere films iets minder waarderen dan de films van deze tijd.

ipman-99
"It's amazing that brain can generate enough power to keep those legs moving." ... " !!!

Fantastische Klassieker !!! Fantastische sfeer in deze geweldige klassieker van
Richard Donner ('Lethal Weapon') !
De effecten zijn natuurlijk op de ouderwetse manier ..., maar toch blijven ze heerlijk om zien !
Heerlijke cast met ondermeer Christopher Reeve alias Superman en natuurlijk
klasbakken als Marlon Brando en Gene Hackman staan niet mis in deze cast !
Gene Hackman alias Lex Luthor ... is een ware lust voor het oog !
Heerlijk om te zien hoe Superman mensen en de wereld wil redden ... !

avatar van Richard_Voorhees
Geinige Superman film. Reeve zet het personage op een "klassieke" manier neer. Vroeger keek ik weleens een oude cartoon film van Superman en Reeve brengt dat personage op precies de juiste manier tot leven.
Hackman is vermakelijk als "bad guy", maar is eerder belachelijk dan echt gevaarlijk.
De score van John Williams weet een leuke bijdrage te geven aan de sfeer van de hele film.
Misschien niet heel erg hoogstaan, maar ik heb hem met een nostalgische glimlach zitten kijken.
Een toffe Superman verfilming.

avatar van Ajax&Litmanen1
All those things I can do. All those powers. And I couldn't even save him.

Na aanleiding van het voor mij teleurstellende Man of Steel (2013) had ik eens zin om de oude Superman films te kijken. Ik heb er vroeger als kind wel van genoten, maar ik heb ze niet allemaal gezien.

Het is na Man of Steel best verfrissend om deze ouderwetse Superman film te kijken. Het verhaal is wat directer en de superheld is ook weer eens echt een superheld. De psychologische problemen zijn wat kleinschaliger gehouden en als Superman kan hij lekker eens mensen redden en een kwade Lex Luthor aanpakken. De moderne superheldenfilms zijn zo diepgaand, gecompliceerd en afwijkend geworden (ik vind dat overigens ook prima hoor), dat het best wel eens fijn is een old school versie te zien.

Christopher Reeve is en blijft voor mij de enige Superman. In de films van de laatste jaren proberen acteurs hem te evenaren, maar in mijn ogen zonder succes. Reeve en Superman is gewoon de beste combinatie. Verder zijn de (bij)rollen van onder andere Brando en Hackman ook de moeite, maar ook Margot Kidder als Lois Lane wil ik graag noemen als prima rol. Wel kon de rol van Luthor iets beter trouwens.

Ik ben niet eens een grote Superman liefhebber, aangezien ik hem vrij suf en inspiratieloos vind, maar deze film mag er zeker wezen. Een belangrijk pluspunt vind ik ook de soundtrack, die iedereen bijna wel kent en lekker bombastisch en pakkend is. Past precies bij dit soort films. En de effecten zijn overigens wel enorm gedateerd, maar het heeft ook wel weer enige charme.

Er stonden al 3,5* en deze laat ik nu weer staan.

avatar van rep_robert
What the fuck haha. Vreemd dat dit je dan wel bekoort, aangezien deze film(s) alle elementen bevat waarom jij nou geen goede superheld zou moeten vinden. Je zegt het immers zelf. Terwijl de Snyder Superman gewoon stoer is (en geen maillot met slipje draagt)en de film kneiterveel actie bevat.

Maar eventjes lezen wat je bij MoS hebt neergezet.

rep_robert schreef:

Maar eventjes lezen wat je bij MoS hebt neergezet.

Maar deze film is op alle fronten verder beter. Sfeer, verhaal, uitdieping etc. Superman is inderdaad hier wat oubollig, maar ik kan dat wel vergeten bij zo'n oude titel.

avatar van rep_robert
Daarom is Superman dus ook zo corny. De sfeer en de uitdieping wil ik juist niet zo zien bij Superman. Vooral niet op deze manier. Daar is hij te suf en te saai voor. Dat komt overigens goed naar voren in deze film, kan me het extreem sulle begin op Krypton hier nog wel herinneren.
Voor mij voelt dit net als de oude Star Trek reeks tegenover de nieuwe. Het gezapige verhaal wordt zoveel mogelijk achterwege gelaten, om plaats te maken voor dingen die er wel toe doen in een superhelden film

rep_robert schreef:

Ik bedoel juist dat deze film redelijk straight to the point is, met Superman, zijn krachten en een vijand. Bij Man of Steel maken ze het grootser dan dat het eigenlijk zou moeten zijn, aangezien Superman/Kent eigenlijk zoals je zegt best duf zijn.

Ik vind de nieuwe Batman films een vooruitgang vergeleken met die van vroeger (al waren Batman en Batman Begins uitstekend), maar Superman in moderne vorm (inclusief de 2006 versie) pakt me totaal niet. Alles gericht op actie, maar meer is het dan ook niet aangezien het personage Superman niet boeiend genoeg is.

avatar van rep_robert
Maar dat bedoel ik. Superman als personage vind jij niet boeiend genoeg, waarom dus dit goed vinden terwijl dit een simpele film die te uitleggerig is en alle elementen bevat die wij blijkbaar beiden verafschuwen aan deze held? Ik ben dus blij dat Snyder (tot nu toe) het sulletje Clark Kent achterwege laat en zich vooral concentreert op Superman zelf en gewoon simpel pure actie op het scherm tovert. Dat zou jij moeten kunnen waarderen als Olympus Has Fallen predikant

Groots qua actie als in Man of Steel komt natuurlijk puur en alleen door de tijdsperk waarin de film is gemaakt. Superman is zo'n beetje de eerste (en lang de enige) superheld die een verfilming heeft gekregen op deze schaal en vroeger waren de technische middelen niet ver genoeg voor een film van dit formaat.

Misschien is juist deze film wel pretentieuzer, doordat ze alles zo serieus nemen en te veel willen vertellen en dat zich vooral tot uiting brengt in knullige dialogen van Marlon Brando(volgens mij deed hij hier ook weer zijn Godfather stemmetje ). Overigens vind ik Lex Luthor zelf ook maar een villain van niets, altijd weer dat Kryptonite gedoe. Een mens tegenover Superman is eigenlijk al een lachertje. Vond je de Singer film ook goed?

Batman doet er verder niet echt toe. Maar na Begins ging het voor mij wel bergafwaarts.

avatar van Thomas83
Had ik deze film maar op een 3.0 staan? Vreemd. Dit is echt zo'n nostalgiefilm voor me. Zo eentje die ik als kind eindeloos heb gezien. Vooral het vervolg trouwens. En ik vind het nog steeds wel leuk om te kijken na vele jaren moet ik zeggen. Natuurlijk ziet het er allemaal wat gedateerd uit en is de toon af en toe veel te sentimenteel en komisch op een slechte manier met niet al te sterk spel van de acteurs, maar de toon van de film is in elk geval niet te overdreven ernstig en Christopher Reeve is de perfecte Superman. Een indrukwekkend fysiek maar zonder domme uitstraling.

En dan hebben we ook nog een rolletje van Marlon Brando als Supermans vader en Gene Hackman als een iconische bad guy. Hoewel de verhaallijn rond hem niet bijster interessant is. Vind ook de beelden van Krypton er wel aardig uitzien qua design en de special-effects storen me over het algemeen ook niet. Vind het er regelmatig nog beter uitzien dan wat uit de computer komt zelfs. Ook wel mooi die idyllische plaatjes van Kansas. En de score van John Williams is een echte klassieker natuurlijk. Vooral dat themanummer. Maakt de film lekker episch op momenten.

avatar van marvelfreak85
Gister weer eens gezien Man of steel is toch echt goed he tegenover deze versie.
Deze films hebben hun tijd gehad en ik zal er nooit meer naar kijken.

avatar van John Barry
Superman vond ik een leuke film om een keer te zien, maar ik ben niet omver geblazen.

Het verhaal van de film vond ik leuk. Een man met bovennatuurlijke krachten red allerlei mensen en aan het eind van de film weet hij een grote ramp te voorkomen. Erg leuk is het om Superman bezig te zien en hoe hij met de gekste toeren allerlei mensen red. Helaas is de film op bepaalde momenten erg langdradig. Vooral de eerste helft van de film had wat sneller gemogen maar ook in de tweede helft van de film zaten stukken die wat te lang duurde.

Superman word gespeeld door Christopher Reeve. Reeve acteert nergens echt slecht maar vergeleken met de rest van de cast acteert hij het zwakst . Christopher Reeve acteert in deze film op de automatisch piloot. Christopher Reeve tegenspeelster Margot Kidder als Lois Lane vond ik een stuk beter acteren. Maar het liefdes verhaaltje tussen Superman en Lois Lane vond ik meer vertragend werken in de film dan dat ik het een leuke toevoeging vond.

De special effects zijn redelijk goed voor die tijd (1978 ). Al moet ik wel zeggen dat ik de ruimte beelden in Star Wars, wat in die zelfde periode gemaakt werd, mooier vond. Naast de special effects vond ik de muziek ook erg goed . John Williams heeft voor deze film weer prima werk afgeleverd. Ook goed vond ik Gene Hackman als Lex Luthor. Lex Luthor is een leuke schurk en Gene Hackman speelt hem goed.

Ik vond Superman een leuke film om een keer te zien te hebben. Maar ik vond de film wel te lang duren.

2,5 ster voor deze film.

avatar van fun in acapulco
Brando is weer grandioos . Zijn salaris voor dit rolletje was dat ook.

Ik ben eigenlijk nooit een fan geweest van Superman, maar deze verfilming was eigenlijk best aardig. Dat laatste komt natuurlijk vooral vanwege de uitstekende cast en dan natuurlijk vooral Christopher Reeve als Superman en Gene Hackman als Lex Luthor. De film is nu natuurlijk aardig gedateerd, maar destijds zag het er best allemaal fraai uit. De film weet verder redelijk te boeien maar is wel wat aan de lange kant, waardoor het soms wat langdradig is.

avatar van rcuppen79
Deze eerste Superman-film blijft toch de superheldfilm onder de superheldenfilms!

Superman is ongetwijfeld de meest bekende superheld ter wereld en zag voor het eerst het levenslicht in 1938. Tegenwoordig is Superman een Amerikaans icoon. Naast de strips verscheen Superman ook in talloze andere media, zoals tekenfilms, radio en een succesvolle tv-serie in de jaren ’50. In 1948 verscheen Superman voor het eerst in de bioscopen in een filmserie van 15 korte afleveringen van pakweg 15 minuten. Het duurde echter tot 1978 voordat de eerste echte film rondom Superman werd vertoond.

Producer Ilya Salkind kocht in 1973 de filmrechten van Superman. Mario Puzo schreef een 500-pagina’s dik verhaal over Superman, welke later werd bewerkt door David en Leslie Newman tot een acceptabel filmscript. Het was de bedoeling dat Superman I en II back-to-back werden geschoten voor een budget van 40 miljoen dollar. De filmstudio wilde in eerste instantie een bekende Hollywood-acteur voor de rol van Superman en acteurs als Robert Redford, Burt Reynolds en Sylvester Stallone kwamen in aanmerking, maar uiteindelijk werd besloten om de onbekende Christopher Reeve te casten. Deze moest wel eerst nog naar de sportschool, want tijdens de auditie was hij slechts een magere slungel van 1,93 meter en 77 kilo. Uiteindelijk kweekte Reeve zo’n 19 kilo spiermassa, waardoor hij op overtuigende wijze de Man van Staal kon vertolken. In belangrijke bijrollen werden grote acteurs als Gene Hackman en Marlon Brando gecast. Deze laatse kreeg hiervoor het astronomische bedrag van 3,7 miljoen dollar alsmede 11,75% van de Amerikaanse kassaopbrengsten. Hierdoor verdiende Brando uiteindelijk 19 miljoen dollar voor slechts 12 dagen filmen.

De productie van Superman verliep alles behalve vlekkeloos en kosten rezen de pan uit. De productie nam uiteindelijk 19 maanden in beslag. Richard Donner had naast Superman ook al reeds 80% van Superman II geschoten, maar door creatieve meningsverschillen weigerde hij Superman II af te maken. Dit werd uiteindelijk door Richard Lester gedaan. Ondanks alle problemen blijft Superman tot op de dag van vandaag een schoolvoorbeeld van hoe een superheldenfilm gemaakt moet worden. Het verhaal is boeiend en bied voldoende aandacht aan de diverse karakters. De actie is perfect en Superman had voor die tijd baanbrekende trucages (die dan ook terecht werden bekroond met een Oscar). Ook de muziek van John Williams is inmiddels legendarisch. Het acteerwerk is uitstekend en Christopher Reeve is perfect als Superman, net als Margot Kidder als Lois Lane. De film neemt zichzelf niet al te serieus en dat is maar goed ook. Met name de humor springt eruit, maar gelukkig overdrijven de makers het hier niet (wat bij een deel van de vervolgen wel het geval was). Superman was met een budget van 55 miljoen dollar destijds één van de duurste films aller tijden, maar was ook één van de meest succesvolle met een wereldwijde opbrengst van 300 miljoen dollar. Door het succes groeide ook de populariteit van Superman, welke tanende was.

Nog altijd een klassieker binnen het superheldengenre.

avatar van royals
Voor mij een klassieker samen met deel II. Er gebeurt gewoon zoveel spannends en avontuurlijks dat het moeilijk is om iets te vinden wat tegenvalt. Alhoewel Man Of Steel ook uitstekend is, haalt deze het niet bij deze.

avatar van The_CrY
Ach, wie kent het verhaal van Superman nou niet? De bekende elementen komen in iedere Superman film die ik gezien heb aan bod: Kryptonite, de dubbele identiteit, de romance met Lois Lane, en natuurlijk de nemesis Lex Luthor. Deze eerste heb ik nu dan voor het eerst ervaren en, zoals verwacht, werden al deze elementen geïntroduceerd. Christopher Reeve als Superman is niet slecht, zij het wat vlak, maar goed, Superman is nou ook niet zo'n karakter waar je van onder de indruk raakt. Hij moet het hebben van de context. Margot Kidder als Lois Lane vond ik erg goed. De enige die ik geloofwaardig over vond komen in deze film. Gene Hackman als Luthor vond ik een aanfluiting. Lijken wel de zware jongens zo dom als hij met z'n kameraden was. Het verhaal zelf was dan ook flinterdun. Wat ik me dan kan voorstellen is dat dit het karakter introduceerde naar het filmpubliek (niet iedereen zal de comics gelezen hebben) en dat het tweede deel dus spannender kan worden.

Al met al een matig filmpje, krappe 3* vanwege de origins, die ik wel goed gedaan vond, en Margot Kidder.

avatar van Bantavoer
Eerste film van Superman. Veertig jaar geleden gekeken in bioscoop. Vond het toen een vette film. Nu veertig jaar later nog maar eens kijken, maar dan op dvd. Verhaal en acteurs zit het wel in orde. Special effects kun je niet veel verwachten. Maar wat wil je? Zelfs in de extra's op dvd, vonden ze het al een wereldwonder dat Superman 'vloog'. En dat Christopher Reeve zelfs meeging met armen vooruit en dan schuin hangen in een bocht. Met die spiegel was het zelfs geniaal. Toch vond ik niet alle acteurs bij hun rol passen. Christopher Reeve blijft voor mij de Superman, maar Lois Lane vond ik niet geslaagd. Wel degene die in de tv-serie speelde (1993). Net als die redacteur. Het is hem net niet. Oh, wat acteerprestaties betreft, was dat uitstekend, maar ik vind hem geen redacteur. Dat geldt ook voor Lex Luthor. Gene Hackman acteerde prima, maar ik vind hem geen Lex Luthor. Je hebt acteurs die er voor geknipt zijn, zoals Tom Baker als Dr Who of Jeremy Brett als Sherlock Holmes. Muziek is een klassieker. Dat kun je wel aan John Williams overlaten. Afijn, op naar de volgende film van Superman, nl. Superman II.