Superman III (1983)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door Richard Lester
met Christopher Reeve, Richard Pryor en Annette O'Toole

De miljonair Ross Webster gebruikt de sullige, maar geniale Gus Gorman (Pryor) om een wapen tegen Superman (Reeve) te maken. Ze ontwikkelen een eigen versie van Kryptoniet om Superman te verslaan, maar het goedje heeft een onverwachte uitwerking. Gus bouwt een supercomputer die de zwakke plek van Superman bloot kan leggen, maar als de computer een eigen leven gaat leiden, is iedereen in gevaar.

m1chel
Nee dat ben ik ook wel met je eens, en het is ook meer nostalgische gevoelens voor mij bij deze film. "The quest for peace" was echt heel slecht eigenlijk, ook qua verhaal. Deze vond ik echt heel erg leuk en als kind vond ik deze film heel indrukwekkend. Maar ik denk persoonlijk dat het woord gedateerd meer op z'n plaats is dan fout. "The quest for peace" die was echt fout. Mijn zoontje vond die trouwens wel helemaal geweldig. Die film met die zonneman noemt hij deel 4, dus hij maakt nog wel indruk op de kleine kijkertjes onder ons.

avatar van Dominootje
Na deel II is dit deel voor mij weer beter, net als het eerste deel.
Het hele karakter Gus vond ik geweldig om te zien, dus dan kon het al niet mis gaan!
Verder had het gevecht met zichzelf wel iets (Superman) en de stoplicht poppetjes vond ik leuk bedacht, de rode en groene samen, was wel even een lach momentje ook al ging verder alles mis

Het Italië deel was voor mij een beetje misplaatst, alhoewel deel IV inmiddels ook gezien te hebben het misschien als een soort van overgang is gebruikt.. Enige minpuntje voor mij eigenlijk.

avatar van Spetie
Regisseur Richard Lester gaat met het derde deel van de Supermanreeks toch een andere kant uit, dan die van de eerste twee films over deze superheld.

Waar is bijvoorbeeld de liefde tussen Superman en Lois gebleven? Dat was destijds de eerste vraag die ik mij stelde, na het zien van dit derde deel uit de Superman reeks. In dit deel is hier namelijk niets meer van terug te zien. Verder is het een erg matige film. Het acteerwerk is in ieder geval behoorlijk ondermaats. Christopher Reeve doet het redelijk, maar vooral badguy Robert Vaughn is echt ontzettend slecht bezig. Richard Pryor komt ook niet echt uit de verf en lijkt gewoon miscast voor deze rol.

Daarnaast wordt getracht om er een hoop humor in te gooien, o.a. door het casten van Pryor, maar dat werkt meestal ook niet goed. De humor is vaak heel kinderlijk en meestal ook niet grappig. Verder zit er zeer veel actie in. Ook dat is niet altijd even goed en oogt vaak enigszins gedateerd. Nee mijn superheld is het niet en ik zal er ook niet snel fan van worden, maar je moet natuurlijk alles eens een keertje geprobeerd hebben.

film was heel wat minder dan de 1ste en de 2de.
Verhaal is erg flauw. Actie is ook heel wat minder en heel pak minder goed.

avatar van dutchtuga
Vervelend derde deel met misplaatste humor en een Pryor die niet lekker in zijn vel zit. Slecht.

ipman-99
"I can't have anyone with me... who isn't with me." ... " !!!

Fantastisch Derde deel van de Franchise !!! Opnieuw is dit heerlijk genieten met
opnieuw Christopher Reeve die voor de 3-de keer als Superman de wereld probeert
te redden ! Richard Pryor is ook hier van de partij !
Ontzettend hard van weten te genieten ... de hele sfeer en het DC gevoel waren kippenvel voor mij !

avatar van Richard_Voorhees
Licht teleurgesteld door dit derde deel.
De film komt maar moeilijk op gang door een rare eerste helft met wat aparte en flauwe humor erin verwerkt.
Hierdoor is het des te moeilijker om de tweede helft serieus te nemen. Ik heb Pryor nooit zo kunnen waarderen en ook in deze film weet hij me weer niet zo te overtuigen.
Reeve doet zijn werk wel weer degelijk en zorgt er in zijn eentje voor dat deze film nog enigszins overeind blijft.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb Superman 1 en 2 altijd als jeugdsentiment gezien, maar in de herzieningen recent bevielen ze nog steeds. Nu ik Superman 3 ook eens heb gekeken denk ik niet dat ik deze van vroeger kan herinneren, maar ik weet het niet zeker. Wat ik wel zeker weet is dat het een barslechte film is geworden. Ik nam het eerste uur nog echt de moeite de boel te volgen, maar de film is vreselijk oninteressant. Richting het einde kon het me allemaal eigenlijk geen bal meer schelen. Ze herkauwen wat Superman reddingen die ook makkelijk in de vorige delen hadden gepast en de wannabe Lex Luthor schurk is om te huilen zo slecht..en irritant.

Maar het ergste is nog wel die vreselijk debiele slapstickhumor. Wat is Superman 3 pijnlijk ongrappig zeg, met humor waar mijn tenen gekromd van kwamen te staan. Die Pryor was een verschrikking om naar te kijken. Het enige positieve is nog steeds de vertolking van Clark Kent/Superman door Christopher Reeve. Niet dat hij wat bijzonders doet, maar het geeft wel een vertrouwd prettig gevoel. Wel opvallend vond ik dat hij bijna niks met Lois Lane van doen had. Waren zij in deel 2 niet in love?

Benieuwd of ze met deel 4 de reeks nog een beetje op niveau eindigen.

avatar van Thomas83
Dit vind ik van de vervolgen eigenlijk gewoon de leukste. Misschien ligt de nadruk hier wat al teveel op de humor, maar ik vind dit zowaar af en toe nog best een grappige film, waar in de voorgaande films alleen de Clark Kent-momentjes op zich nog wel wat hadden.

Verder ziet alles er niet zo goedkoop uit als in Superman II en ik vind de actie eigenlijk ook wel geslaagd. Herkende veel scènes direct, zoals de opener met een kettingreactie van ongelukken. Ook scènes als Superman die de brand blust met het bevroren meer en de bewusteloze Ricky in het graanveld en de machines herinner ik me. Vind die actie zelfs het beste van de hele reeks denk ik. En verder is de evil Superman erg grappig.

Op het einde raakt de film wel behoorlijk de weg kwijt helaas. Richard Pryor heb ik altijd wel een sympathieke verschijning gevonden in films, en hier is dat niet echt anders. Maar hij is feitelijk wel een miscast natuurlijk. Past toch niet echt bij een Supermanfilm. Lana is als geliefde voor Clark Kent mooier en leuker dan de egoïstisch, valse en puur op Superman gefixeerde Lois Lane. Al vormt ze in de films wel een interessanter duo met Clark Kent. Lana is toch een wat passief en saai type. 3.0*.

Ondanks het toevoegen van de altijd wek leuke Richard Pryor, was dit derde deel een behoorlijk tegenvaller. Het verhaal stelt weinig meer voor en is ook behoorlijk flauw en kinderachtig. Dat Gene Hackman dit keer niet mee doet is ook al een afknapper want zijn vervanger Robert Vaughn (als Ross Webster) kan absoluut niet overtuigen. Gelukkig zijn wel Christopher Reeve (Superman) en Margot Kidder (Lois Lane) weer van de partij. Het toevoegen van Richard Pryor moest natuurlijk zorgen voor humor, maar eerlijk gezegd is men daar niet echt in geslaagd want vaak was de humor flauw.

avatar van rcuppen79
Na het success van de eerste twee Superman-films verscheen er dit teleurstellende derde deel. Richard Lester mocht na de voltooiing van de tweede film ook de derde film regisseren, maar dit keer stond hij er alleen voor. Het grootste probleem aan deze derde film is de humor, die hier te zeer de boventoon voert. De film lijkt eerder op een one-man-show van de Amerikaanse komiek Richard Pryor dan op een Superman-film. Ook de actie is niet meer zo spectaculair als in de vorige twee films.

Christopher Reeve is wederom uitstekend op dreef en kweekte nog eens 10 kg aan extra spiermassa, waardoor hij in deze derde film behoorlijk massief was. Hij mocht zich hier wat meer uitleven dankzij een rol van slechte Superman en kreeg hiervoor de nodige waardering. Maar voor de rest is dit een zéér teleurstellend vervolg. De schurken weten niet te overtuigen, het verhaal is oninteressant en ook de trucages stellen teleur.

Al met al dus een teleurstellende film die ook niet het succes van de vorige twee films wist te evenaren.

avatar van Vinokourov
Ai, nu begint de Superman-serie wel te flauw en kinderachtig te worden. Vond Reeve al nooit geweldig als Superman, maar de rest is ook gewoon miscast, met een tragische Richard Pryor als dieptepunt. Het begin en de climax zorgen nog voor enig spektakel.

avatar van Hollywood-west36
Toch niet de slechtste ooit. Gedateerd wellicht, maar toch niet onaardig.

avatar van Metalfist
Never underestimate the power of computers

Een week of twee geleden eens begonnen aan het tweede deel van Superman en hoewel daar best wel wat misloopt, leek het me vooral een film te zijn waar meer had kunnen inzitten. Dat is sowieso wel iets wat tot nu toe over de gehele franchise kan gezegd worden, maar ik hoopte dat dit derde deel de reeks het niveau terug omhoog ging kunnen trekken. Weliswaar wederom een speelduur van meer dan 2 uur (de voorgangers bewijzen dat dat geen goede combinatie is), maar wou wel eens zien wat Richard Lester er van ging maken.

Slapstick, dat maakt hij er van. Ik ben op zich altijd wel te vinden voor wat comedy in een superheldenfilm aangezien die dingen zich soms veel te serieus nemen, maar wat een flauwe boel wordt Superman III bij vlagen. Werkelijk elke scène waar Gus Gorman aan te pas komt wordt gekenmerkt door één of andere flauwe joke. Gorman is dan ook de grootste smet op het geheel. Deze keer ook geen Lex Luthor (hoewel Ross Webster wel wat dezelfde allures meekreeg) en bovenal geen Lois Lane. Een gedurfde zet in ieder geval, maar wel een logische aangezien het Clark Kent - Lois Lane verhaal wel verteld was geraakt in de twee voorgangers. Bovendien was Lois haar geheugen gewist op het einde van Superman II waardoor Lester die andere fameuze L.L. in beeld kon brengen. Superman's jeugdliefde in de vorm van Lana Lang krijgt een grote rol en dat werkt goed. De chemie tussen hen beide vonkt goed en vormt de grootste meerwaarde. Hoop dat deze lijn in ieder geval wordt verder gezet. Wat voor de rest overblijft is een ietwat verouderd plot rond een supercomputer, maar het hoogtepunt is ongetwijfeld de strijd tussen evil Superman en goody two-shoes Clark Kent.

Wat wel duidelijk is gebleken uit deze derde Superman film is dat Christopher Reeve meer in zijn mars heeft als Superman dan ik in eerste instantie gedacht had. Ik blijf het een ietwat flauwe Clark Kent vinden, maar zo'n scène met zijn evil counterpart werkt gewoon goed. Hij deelt bovendien een goede chemie met Annette O'Toole die de rol van Lana Lang op haar neemt. Tof ook om Robert Vaughn (blijft bij mij toch een heerlijk nostalgisch figuur uit de A-Team) eens in iets anders te zien en de gebruikelijke regulars (Jackie Cooper als Perry White en Margot Kidder als Lois Lane bijvoorbeeld) die terug op de proppen komen zijn altijd wel leuk.

Net als bij zijn voorganger een film waar meer had kunnen inzitten. Grootste factor waar het misloopt is de vreselijke rol van Richard Pryor die bijna de gehele film onderuit haalt. Zonde! Voor de rest wel vermakelijke nonsens af en toe, maar toch ook weer een Superman film die uiteindelijk te lang duurt. De opvolger zou maar 90 minuten duren. Hopelijk is dat nog iets.

avatar van GrobbekuikenXL
Voor het eerst gezien. Niet slecht als lollige avonturenfilm voor kinderen maar totale onzin in vergelijking met deel 1 en 2. Die waren destijds wel leuk. Het begin is pure slapstick met die pinguïns en alle andere toestanden.

avatar van The_CrY
En ik dacht dat de eerste twee delen al zwaar matig waren... komt daar Superman III. Pure slapstick in het begin inderdaad; een slecht voorteken voor de rest van de film. Wederom Richard Lester aan de regie, die nog eens de vorige bekeek en dacht 'Dat kan slechter!'. Gelijk heeft ie gehad. Maar wat wilde hij ermee bewijzen? Het is allemaal zo cartoonesque vormgegeven, het verhaal is waardeloos, het acteerwerk is weinig beter. Christopher Reeve is akkoord gegaan met dit script, maar ik kan me niet voorstellen dat hij hier tevreden mee was. Margot Kidder als Lois Lane redde voor mij de vorige twee films, maar hier is ze slechts heel even in beeld, waar ze dan wel meteen overtuigend overkomt. De nieuwe liefde van Superman is Lana Lang, zijn oude jeugdliefde. Kennelijk heeft de buitenaardse superheld iets voor vrouwen met een alliteratie. Geen Lex Luthor dit keer, godzijdank, maar de vervangerschurk Webster is uit hetzelfde slechte hout gesneden, met als enig verschil dat hij niet kan acteren als Gene Hackman. Kan het nog slechter dan dit? Superman IV wacht op me...

avatar van Bantavoer
Derde deel van Superman. Nu met Robert Vaughn als slechterik en Richard Pryor als komiek. Wat met deel één en twee had met Gene Hackman en Ned Beauty. Special effects was niet geweldig, maar wat wil je. Film uit 1983. Acteren en verhaal ging. Vooral de scène waar Superman nootjes aan het wegschieten was met zijn vinger, vond ik geweldig. Wat wel opviel in de extra's is dat de brandweer geen acteurs waren, maar echte brandweerlieden. Vond de film wel vermakelijk, ook al is het 34 jaar geleden. Goed, op naar deel vier.