Superman IV: The Quest for Peace (1987)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Sidney J. Furie
met Christopher Reeve, Gene Hackman en Margot Kidder

Lex Luthor (Hackman) is het zat om altijd maar door Superman (Reeve) verslagen te worden en grijpt zijn kans als de wereldleiders besluiten om alle atoomwapens te vernietigen. Hij gebruikt een haar van Superman om een eigen Supermens te maken. Superman komt erachter dat deze 'Nuclear Man' minstens net zo sterk als hij is en heeft zijn handen vol om de ravage op te lossen die Nuclear Man veroorzaakt.

avatar van The_CrY
Eerlijk is eerlijk; deze film is niet geweldig. Het verhaal is een beetje flauw en erg moralistisch, maar zoals gewoonlijk in een Superman film heb ik weer kunnen genieten van Margot Kidder als Lois Lane. Ditmaal vond ik Gene Hackman als Lex Luthor ook best leuk, en meestal vind ik dat niet. Heb deze film met een lach weggekeken. Niet te serieus nemen en dan komen we er wel doorheen. Slagje beter dan het vorige deel weer. Christopher Reeve als Superman ga je dan toch missen, he.

avatar van Movie Jim
Toen ik de kritieken las
op deze film
dacht ik, oh my god het zal wel heel erg zijn
maar het viel redelijk mee,

Raar ik heb Superman Iv al een paar keer gezien
en moet heel eerlijk zeggen
dat ik me toch vermaakt heb.
Om eerlijk te zijn
vind ik de special effects
helemaal niet zo slecht
en valt het me eerlijk gezegd niet op dat ze slecht gemaakt zijn.
Christopher Reeve zet voor mij weer een
goeie Superman neer.
Nuclear man vond ik ook niet verkeerd.
Waar ik me in de film enorm aan gestoord
heb is aan Lex Luthor (Gene Hackman)
die man voert helemaal niks uit
en vind ik het zwakste in deze film.

Dus Superman IV krijgt van mij een 2,5
niet bijzonder hoog,
maar ik vind het goed zo

Bantavoer
Booorrrringggg... Deel 1 t/m 3 waren goed, maar waar ik al bang voor was, is deel vier een totale flop. Totaal geen verhaal. Acteren prima, special effects (voor die tijd) goed, maar verder was dit niks. Misschien leuk voor de kinderen, maar toen ik Gene Hackman zag, dacht ik: oh, hebben ze hem weer van stal gehaald? Het is net als met Home Alone. De eerste twee (drie) films zijn vet goed, maar daarna bagger. Zo vond ik deze film van Superman ook. De eerste drie goed, maar deze... Heb 'm wel uitgekeken, maar met moeite.

Tarkus schreef:
Deze 4de film zou je kunnen bestempelen als net eentje teveel.
Het scenario is niets waard, de special effects zijn ronduit belabberd.
Neen, men had deze prent beter niet gemaakt.
Het zou ook de laatste film worden met Reeve als Superman. Niet veel later zou hij zijn ongeval krijgen en mede door het floppen van deze film zou het ook bijna 20 jaar duren eer er een nieuwe Superman film zou verschijnen. Dit heeft Reeve niet meer mogen meemaken.

De 4de en meteen ook de slechtste uit de reeks.