Superman IV: The Quest for Peace (1987)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Sidney J. Furie
met Christopher Reeve, Gene Hackman en Margot Kidder

Lex Luthor (Hackman) is het zat om altijd maar door Superman (Reeve) verslagen te worden en grijpt zijn kans als de wereldleiders besluiten om alle atoomwapens te vernietigen. Hij gebruikt een haar van Superman om een eigen Supermens te maken. Superman komt erachter dat deze 'Nuclear Man' minstens net zo sterk als hij is en heeft zijn handen vol om de ravage op te lossen die Nuclear Man veroorzaakt.

Erg slecht vervolg. Erg jammer, want Reeve had wel een betere film verdiend om zijn Supermancarriere af te sluiten.

avatar van erwku
wat een prul, vooral het begin, Superman die de kernwapens opvangt en naar de zon slingerd, of zo iets,..

ongelovelijk!!!

Het slechtste deel van de vier, dat overigens op 26 oktober op DVD verschijnt.

Het is wat te langdradig en wat ik vooral heel jammer vond is dat het zwakke plek van de Nuclear Man al bekend was na zijn geboorte.

Was wel goed, veel actie en spanning.

avatar van thunderball
Dit is echt de slechtste uit de reeks, wat op zich knap is na het beroerde 3e deel!

Vreselijk slecht script en belabberde special effects!

Deze vooral overslaan!

1,5 ster, maar alleen voor de inzet van Reeve

De special effects zijn idd niet echt 'super' te noemen. Maar de film heeft mij toch wel geboeid hoor. Hij is bij lange na niet zo sterk als het eerste deel. Maar toch een vermakelijke film.

Een van de beste Superman films ooit. Een meesterwerk. Een magnus opus. De Mona Lisa van de cinema. Nee hoor ik lieg.

rvoormanns
Ik vond het een leuke film hoor gewoon precies het zelfde als z'n voorgangers, ik snap het gezeur niet!!!!

avatar van Mister_Movie
In tegenstelling tot de vorige drie delen vind ik deze wel wat 'erover'. De 'nuclear man' kan lukken in een strip, maar in de film werkt hij eerder op de lachspieren. De special effects kwamen me ook minder geloofwaardig over dan in de eerste drie delen.

Enkele leuke momenten, maar het maken van deze film was eerder 'n vluggertje denk 'k.

Een vluggertje was deze film niet. De intenties waren goed, maar het pakte allemaal anders uit toen het budget werd gehalveerd en de film een half uur werd ingekort omdat de testscreenings tegenvielen.

Als je wilt weten hoe de film oorspronkelijk was voordat deze werd ingekort moet je de 8 CD-box aanschaffen die onlangs is uitgebracht. Deze box bevat de complete muziek voor de vier Superman-films met Christopher Reeve en twee uur muziek uit Superman IV. John Williams, die de muziek schreef voor het origineel, heeft voor Superman IV zelfs 3 nieuwe melodieën geschreven. In het 160-pagina's tellend boekwerk dat bij in de box zit wordt veel informatie gegeven over hoe Superman IV had kunnen (en moeten) zijn.

Deze 4de film zou je kunnen bestempelen als net eentje teveel.
Het scenario is niets waard, de special effects zijn ronduit belabberd.
Neen, men had deze prent beter niet gemaakt.
Het zou ook de laatste film worden met Reeve als Superman. Niet veel later zou hij zijn ongeval krijgen en mede door het floppen van deze film zou het ook bijna 20 jaar duren eer er een nieuwe Superman film zou verschijnen. Dit heeft Reeve niet meer mogen meemaken.

avatar van NightmareLady
Hahahaha!!!
Ik zag hier en daar een paar foutjes!
Zoals 'Nuclear Man' die omhoog door een aantal plafonds heen vliegt: je zag de kabels overduidelijk!!!

Dit deel deed echt pijn aan mijn ogen maar deed wonderen voor mijn lachspieren 1,5*

avatar van Phantasm
Dit deel was een stuk slechter dan de vorige 3 delen, traag en een slecht script.

avatar van m1chel
Superman IV, wat zal er eens van zeggen. Het tijdperk 1987 waren er toch wel betere effecten mogelijk. De vlieg scenes hadden veel beter gekund, dat zag er bedroevend,zelfs voor 1987 maatstaven,uit. De scene dat Clark van het balkon afspringt en Lois meetrekt ziet er zo slecht uit. Erg jammer want in Superman III gingen de effecten toch wel flink vooruit. Het verhaal (mede geschreven door Christopher Reeve zelf) zat flinterdun in elkaar en was erg voorspelbaar. Het jaren 80 cliché van de slechte Russen mocht dus daarom ook niet ontbreken en het Pro Amerikaanse patriotisme was jammer genoeg irritant aanwezig. Superman gaat weer even uit naam van Amerika de wereld atoombom vrij maken. Maar de slechte russen werken daar natuurlijk niet aan mee.

Wel was het een plus punt dat de Cast bij elkaar gehouden is. Ik geef deze Superman 3* omdat mijn liefde voor de Superman films erg groot is. Als dit een andere superheld was geweest had mijn stem naar 2* gezakt, want de film zat ook nog eens vol fouten van de bovenste plank. Toch als ik eens in de zoveel tijd de Superman collectie weer eens opzet, kijk ik trouw deel 4 als afsluiter en ondanks het goedkope verhaal, slechte effecten en benedenmaatse acteer prestaties (behalve van Gene Hackman en Christopher Reeve) blijf ik het toch een leuke film vinden. Als kind vond ik hem wel helemaal geweldig,namate ik ouder geworden ben nuanceer ik dat wel. Het typische 80's sfeertje is wel weer aanwezig en daar hou ik van. 3* uit nostalgische gevoelens voor de 80's en voor het begrip dat Superman heet.

avatar van Dominootje
Van alle vier de delen was deze voor mij toch echt de minste..
Luthor die terug keerde, dat vond ik wel leuk maar het slechterik gedeelte erom heen, met Nuclear man, verschrikkelijk.. Alsof er niets beters te verzinnen viel?

Over alle delen gezien viel het mij op dat de verhaallijnen niet worden afgemaakt, niet in een vervolgdeel in ieder geval. Met name de vrouw-verhaallijnen blijven in één film en keren niet terug, muv Lois natuurlijk! Bij Lois had ik op het einde de vraag: weet ze het nu wel of niet van Clark/Superman, de ene keer namelijk wel maar dan weer niet. Een beetje vaag voor mij.

Heb nu alle 4 de delen gezien: 1 en 3 zijn in mijn ogen de beste. Maar al met al zeer geslaagde serie
Met een geweldige Reeve!

toch wel de minste film van de 4. Hij viel mee om een keer te zien.
De actie was hier toch maar weinig aanwezig. Verhaal was redelijk flauw gevonden.
Christopher Reeve speelde in alle 4 even goed.

avatar van dutchtuga
Vond dit een stuk sterker dan deel 3. Vooral scriptgewijs is dit een lekker vlotte film die erg cartoonesk aandoet met Nuclear Man, een tegenstander van formaat. Ook fijn is dat de speelduur een stuk korter is dan de overige delen. Een opluchting. De film heeft een productionele crisis gekend, maar dit is m.i. ten goede van de film gekomen.

avatar van eppy
@Blindfold
Hij heeft alleen zelf het script geschrevenvan deze film.

ipman-99
"I can't have anyone with me... who isn't with me." ... " !!!

Genieten van dit vierde deel !!! Heerlijk genieten van de vele actie van onze superheld 'Superman' !
Christopher Reeve en Gene Hackman zijn opnieuw van de partij !
Ik als algemene filmliefhebber/Verzamelaar kon dit enorm goed smaken dit vierde deel !
Puur vermaak met ietjes minder qua effecten maar zeker niet qua entertainment en actie !

avatar van Richard_Voorhees
Ja, de effecten hadden beter kunnen zijn, maar verder is dit nog een best vermakelijke film.
De film is best voorspelbaar, maar eigenlijk niet dusdanig dat het heel erg storend wordt.
Uiteraard moest anno 1987 het gevaar van de koude oorlog erin verwerkt worden en ook het gevecht tussen Superman en Nuclear Man lijkt bijna een soort "East vs. West" ding te zijn.
Overigens vind ik Nuclear Man misschien wel de tofste bad guy uit deze originele Superman serie en verder is het wel erg leuk dat Hackman voor dit deel weer terugkeerde in zijn oude vertrouwde rol als Lex Luthor.
De effecten zijn minder dan die van het voorgaande deel, maar verder vond ik de film als geheel toch net wat beter en vermakelijker.

avatar van Ajax&Litmanen1
De conclusie na de 4 Christopher Reeve Superman films mag zijn dat ze na deel 2 hadden moeten stoppen. Deel 3 en 4 zijn op elk front belachelijk slecht. Waar de eerste 2 delen nog redelijk serieus waren, daar kijken we nu naar flauwe slapstick humor en mislukte vijanden, zoals die lachwekkende Nuclear Man. Pff. En dat alles zien we met droevige effecten. Als je iets niet goed kan tonen, toon dan zo min mogelijk (Lois die uit de flat valt ). Ik kan me bijna niet voorstellen dat mensen dit destijds in de bios serieus konden nemen. Het ziet er echt zo nep uit, dat ik, als het verhaal dan ook slecht is, helemaal uit de film wordt gehaald. Ook Reeve zijn rol stelt hier niet zo heel veel meer voor. Zijn personage Kent staat al stil sinds deel 2 in karakterontwikkeling en Superman doet eigenlijk ook steeds weer hetzelfde. Blij dat de reeks erop zit.

avatar van feyenoord126
Nou nou nou, ik zit deze film op dit moment te kijken, en ik moet zeggen dat deze zeker weten in de top 5 komt van slechtste films die ik ooit heb gekeken.... Wat dramatisch. Alleen de scenes in de lucht en in het heelal al....

avatar van Thomas83
Superman die speeches voor de VN geeft. Afschuwelijk De film is veel te braaf en belerend. Gelukkig is het wel veruit de kortste film. De gebeurtenissen in Superman III worden ook volkomen genegeerd.

Wel aardig om Broadbent en Cryer in kleine rolletjes te zien. Die van Cryer is ook best geinig. De opbouw van de film is heel slordig en ongeïnteresseerd. Er lijken wel de nodige scènes bot eruit geknipt. Het gebrek aan logica is zo mogelijk nog erger, met een mens dat gewoon zonder pak door de ruimte kan en een wel heel makkelijke oplossing voor de overname van Daily Planet. Zelfs de actie is niet goed. 1.5*.

Dit laatste deel van Superman met Christopher Reeve, staat betiteld als een Actie / Avontuur film en dat is het ook, maar qua uitvoering is het meer een Komedie / Drama geworden want de uitvoering (dramatisch slechte en ongeloofwaardige effecten, met als dieptepunt het gedoe in de ruimte) van het flauwe verhaal werkt op de lachspieren en de uitvoering is ook nog eens gewoon dramatisch slecht. En dat ondanks de terugkeer van Gene Hackman.

Al met al had Christopher Reeve een veel betere laatste Superman film verdiend.

avatar van Daniël44
Dit deel viel me erg tegen. Het was een stuk slechter dan bijvoorbeeld de eerste superman. Deze film krijgt amper 2 sterren.

avatar van rcuppen79
Na Superman III besloten producers Ilya en Alexander Salkind te stoppen met hun Superman-reeks. Producers Menahem Golan en Yoram Globus namen de taak van producer over en filmde dit zéér matige vierde deel voor de helft van het budget (17 miljoen dollar) van de voorgaande films.

Christopher Reeve besloot nog eenmaal de rol van Superman te vertolken in ruil voor creatieve input in het scenario. Ook Gene Hackman keerde terug als Superman’s aartsrivaal Lex Luthor. Het resultaat is allesbehalve positief. Het verhaal is zéér matig en ook de actie en trucages zijn uiterst teleurstellend. De flauwe humor van Superman III is gelukkig achterwege gelaten, maar dat is ook het enige positieve wat er van Superman IV gezegd kan worden. De film werd afgekraakt door pers en publiek en flopte in de bioscopen, waardoor het tot 2006 duurde alvorens er een nieuwe Superman-film in de bioscopen verscheen.

avatar van Metalfist
You can make a toupee that flies

De Superman franchise met Christopher Reeve kwam tot nu toe vooral op me over als een reeks waar best wel wat potentie in zat, maar waar een paar vreemde beslissingen in waren genomen waardoor het niveau niet consistent bleef. Neem nu het derde deel. Heel het idee van de identiteitscrisis die Superman doorgaat is uitstekend, maar die vreselijke Richard Pryor verpest heel de boel. Nog maar te zwijgen van die veel te lange speelduur telkens. Iets waar deze The Quest for Peace geen last van zou hebben dacht ik.

In vergelijking met zijn voorgangers is het dan ook wel eens aangenaam om een Superman film te zien die niet boven de twee uur afklokt, maar ook hier loopt wel wat mis. Verbazingwekkend genoeg vond ik hem echter niet zo slecht als iedereen anders blijkbaar. Toegegeven, het is geen uitstekende film maar ik kon hier best wel wat mee. Alleen jammer dat de continuïteit uit de vorige delen weer compleet naar de zak wordt geholpen. Vond ik het derde deel juist goed in het feit dat ze de relatie met Lana Lang in het leven hadden geroepen, wordt die hier zonder enig woord van uitleg weer geloosd. Opnieuw Lois Lane als hoofdzakelijke love-intrest van good old Superman en die lijnen hadden ze al wel in de eerste twee delen uitgestippeld. Voor de rest blijft er een film over met een ietwat gedateerde boodschap (kernwapens zijn slecht!), maar het resulteert wel in een heerlijk kitscherige slechterik. Geen idee wat ik me eigenlijk juist bij Nuclear Man moet voorstellen, maar ik vond hem wel iets hebben.

Christopher Reeve wou de rol van Superman/Clark Kent enkel voor de vierde keer opnemen als hij meer input kreeg in het script. Dat gebeurde, maar het ontgaat me eerlijk gezegd wat Reeve in gedachten had aangezien zijn input niet al teveel voorstelt. Superman (en Kent) zijn qua karakterontwikkeling terug gestuurd naar het eerste deel (Superman's strijd met zijn slechte ik in het derde deel en Kent's romance met Lana Lang worden namelijk gewoon genegeerd) en dat is jammer. Wel tof dat Gene Hackman nog eens als Lex Luthor komt opdraven en op zich wel grappig om Jon Cryer eens in zo'n compleet foute rol als die van Lenny te zien. Fijn ook dat de gebruikelijke cast (Cooper, McClure en Kidder) ook weer meedoen.

De eerste Superman blijft weliswaar de beste, maar ik moet zeggen dat dit vierde deel toch niet de slechtste uit de reeks is. Ik heb Superman Returns nog liggen en naar het schijnt zou die het derde en vierde deel weer compleet negeren. Benieuwd wat dat geeft. Alleen jammer dat die ook alweer meer dan 150 minuten duurt..

avatar van Basto
Vergeet Ronald Emmerich. Superman 4 is stompzinniger en onzinniger dan die man zijn hele oeuvre.

Tot op zekere hoogte is dit best vermakelijk, maar goed is het zeker niet. Het is wat je krijgt als je de Superman franchise overdraagt aan de Canon Group: Pure pulp!

avatar van The_CrY
Eerlijk is eerlijk; deze film is niet geweldig. Het verhaal is een beetje flauw en erg moralistisch, maar zoals gewoonlijk in een Superman film heb ik weer kunnen genieten van Margot Kidder als Lois Lane. Ditmaal vond ik Gene Hackman als Lex Luthor ook best leuk, en meestal vind ik dat niet. Heb deze film met een lach weggekeken. Niet te serieus nemen en dan komen we er wel doorheen. Slagje beter dan het vorige deel weer. Christopher Reeve als Superman ga je dan toch missen, he.

avatar van Movie Jim
Toen ik de kritieken las
op deze film
dacht ik, oh my god het zal wel heel erg zijn
maar het viel redelijk mee,

Raar ik heb Superman Iv al een paar keer gezien
en moet heel eerlijk zeggen
dat ik me toch vermaakt heb.
Om eerlijk te zijn
vind ik de special effects
helemaal niet zo slecht
en valt het me eerlijk gezegd niet op dat ze slecht gemaakt zijn.
Christopher Reeve zet voor mij weer een
goeie Superman neer.
Nuclear man vond ik ook niet verkeerd.
Waar ik me in de film enorm aan gestoord
heb is aan Lex Luthor (Gene Hackman)
die man voert helemaal niks uit
en vind ik het zwakste in deze film.

Dus Superman IV krijgt van mij een 2,5
niet bijzonder hoog,
maar ik vind het goed zo

Bantavoer
Booorrrringggg... Deel 1 t/m 3 waren goed, maar waar ik al bang voor was, is deel vier een totale flop. Totaal geen verhaal. Acteren prima, special effects (voor die tijd) goed, maar verder was dit niks. Misschien leuk voor de kinderen, maar toen ik Gene Hackman zag, dacht ik: oh, hebben ze hem weer van stal gehaald? Het is net als met Home Alone. De eerste twee (drie) films zijn vet goed, maar daarna bagger. Zo vond ik deze film van Superman ook. De eerste drie goed, maar deze... Heb 'm wel uitgekeken, maar met moeite.