Anand (1971)

India

geregisseerd door Hrishikesh Mukherjee
met Amitabh Bachchan, Rajesh Khanna en Sumita Sanyal

De film gaat over Anand Sehgal (Rajesh Khanna), een kankerpatiënt, die ondanks het kennen van dit feit niet wil genezen, maar het beste uit de rest van zijn het leven wil halen. Daartegen staat Bhaskar Banarjeee (Amitabh Bachchan), een gematigde arts, die de donkere kant van de wereld en de mensen van zijn omgeving ziet. De omgang van Bhaskar met Anand zorgt ervoor dat hij de kleuren van het leven achter al die wanhoop en ingewikkeldheid in zijn leven ziet en hem een les leert. Na zelf weer geluk te hebben gevonden en het leven van andere te hebben veranderd, verlaat Anand hen allen. Dit inspireert Bhaskar om een boek over het leven van Anand te schrijven.

avatar van Social-Mask
speciaal voor Rajesh Khanna. Rond deze tijd was hij de grote acteur, voor Amitabh dus. En in deze film blijkt waarom. Fantastisch geacteerd door beide. Amitabh de erg negatief is en de donkere kant van de maan ziet...terwijl Anand totaal daar tegenover staat, of toch niet? Aan het eind van een droevig liedje gezongen door Anand (meer een gedicht) prachtige nummers trouwens hier.. dit waren de tijden dat de muziek je echt raakte, diep filosofisch die je aan het denken zette... vraagt Amitabh aan Anand waarom hij zo'n zielig lied zingt, want de man is altijd vrolijk. Dat zegt Anand dat niet achter elk glimlach blijdschap schuilt..soms ook verdriet. 1 van mijn favoriete films, mede door Rajesh Khanna, alhoewel Amitabh ook formidabel acteer. Aanrader deze. Niet overdreven sentimenteel en de liedjes vind ik zelf alles behalve storend. Nummers die wat te zeggen hebben. Ik zelf ben meer een muziek fan, dus als er een goed nummer voorbij komt vind het ik totaal niet erg, zeker niet als ze zo mooi zijn..

avatar van Social-Mask
Laatst weer eens gezien en dit is naar mijn mening toch wel de beste film uit India.. Sterker nog alleen Godfather vind ik beter, prachtige film. Mijn favoriete scene is als Bhaskar en Anand elkaar voor het eerst ontmoeten. Een film die me aan het denken zet, aan het lachen maakt en die me raakt. Zo simpel, zo subtiel, zo mooi..