Sholay (1975)

Alternatieve titels: Flames of the Sun | Embers | शोले

India
Avontuur / Actie
188 minuten / 204 minuten (director's cut)

geregisseerd door Ramesh Sippy
met Dharmendra, Amjad Khan en Amitabh Bachchan

Twee veroordeelde kleine criminelen, Veeru en Jai, worden door een agent gerekruteerd om wraak te nemen op Gabbar Singh, de man die zijn familie vermoordde en hem verminkte.

Spider schreef:
wouter,
stap maar eens een hindoestaanse cd/dvd winkel binnen.De prijs zal erg meevallen en de film is onlangs widescreen uitgebracht.

Spider, (of iemand anders) heb jij een voorbeeld van zo'n winkel?

avatar van dutchtuga
Bij het Mercatorplein in Amsterdam heb je zo'n winkel. Die man gaat ook markten langs, waaronder die van Plein '40-'45, waar ik 'm vandaan heb voor 2,50. Wel een goedkope uitgave van een of ander label dat Eros heet. Film is in 4:3 en de info op de dvd cover klopt van geen kanten. Zo staat erop dat de film 138 minuten duur, maar het is toch echt de versie van 204 minuten die erop staat. Desalniettemin ben ik blij dat ik voor weinig geld kennis kan maken met deze film. Morgen laatste stuk kijken.

avatar van dutchtuga
Bijzonder teleurstellend. Ik had hier een stijlvolle Bollywood verwacht, maar als ik iets amateuristisch heb gezien de laatste tijd, is dit het wel. Vreselijke overacting voert de boventoon en de overdreven dramatiek halen de lol er snel uit. Blijft over de best wel aanstekelijke liedjes en het zichtbare plezier, waarmee de cast aan het werk gaat. Als kijker heb ik daar verder echter niet zo heel veel aan. Bollywood laat ik verder wel liggen.

avatar van dutchtuga
Als iemand de dvd wil hebben, ik doe 'm weg, dus stuur me een pm indien je interesse hebt.

avatar van Resh
Deze film wordt beschouwd als de beste bollywood film aller tijden.

avatar van Airbakke
Fantastische liedjes!

avatar van Woland
Bollywood. Mijn ervaringen zijn bijna uniform negatief (3 Idiots en Gangs of Wasseypur vielen nog wel mee), maar mijn ervaringen waren ook beperkt tot de recentere Bollywoods. En aangezien Sholay nu ook in de Top 250 staat, en op allerlei ICM-lijstjes, en het bekend staat als een gigantische klassieker in Bollywoodland ben ik 'm toch maar eens gaan kijken. En wat wil het lot? Het is misschien nog wel beroerder dan de moderne Bollywoodfilms. Zelfde slechte eigenschappen, maar dan goedkoper en amateuristisch gemaakt.

Het begint nog matig maar doenbaar met een shootout in de beginscene, maar zodra die twee hoofdpersonen eenmaal ontsnapt zijn is het drie uur voornamelijk doffe ellende. Ik haat die kloteliedjes van ze. Ik haat die infantiele humor. Ik haat die verschrikkelijk overdreven typetjes die overal opduiken. Ik haat die cliche-gevechten. Ik haat het dat al die films een simpel verhaaltje hebben maar wel minstens drie uur moeten duren. Gelukkig zijn er wel een paar positievere puntjes. Gabbar Singh is een prima bad guy. En af en toe zijn er actiescenes die er nog een beetje mee door kunnen, of situaties die nog wel enigszins grappig of interessant zijn, en de acteurs hebben tenminste een hoop lol, vandaar dat ik niet voor de laagste score ga. Maar god, ik heb me lopen verbijten hier op de bank. Het is dat deze films keer op keer weer opduiken in de Top 250, anders had deze ezel zich niet een keer of tien aan dezelfde steen gestoten. Maar dit was voorlopig wel de laatste keer.

avatar van Flavio
In het begin moest ik wel even slikken: Sholay leek zichzelf helemaal niet serieus te nemen met wat al te komische taferelen van twee olijke vrienden. Dieptepunt vormde wel de struikelende gevangenisdirecteur, man o man wat was dat slecht. Het duet van de vrienden was grappig op een camp-achtige manier, dus het voorspelde weinig goeds voor de vele minuten die nog zouden volgen.

Gelukkig wordt de film snel grimmiger, en ontvouwt zich een klassiek verhaal over een dorpje dat geterroriseerd wordt door een bende boeven- tot twee helden hun entree maken. Klinkt bekend natuurlijk, maar de Indiase setting en elementen maken dit toch wel een bijzondere kijkervaring. De liedjes die volgen passen beter in het verhaal en tonen mooie en kleurrijke beelden van o.a. het Holi feest. De humor wordt spaarzamer én beter, en Gabbar Singh is een uitstekende villain. Op het eind schiet het dan wel weer eventjes uit de bocht met een Monty Python-achtig gevecht dat echter serieus bedoeld is, maar al met al een leuke film. Ook de eerste film die ik zie met Amitabh Bachchan, door Mark Cousins steevast aangeduid als "'s werelds bekendste filmster" in zijn epische Story of Film. Ik moet zeggen hij deed het niet slecht.