• 8.294.864 stemmen

Met onder meer: Aamir Khan, Darsheel Safary en Tisca Chopra

Oorspronkelijke taal: Hindi

Plot Taare Zameen Par

"Every Child Is Special"

Ishaan Awasthi is een achtjarige jongen, die meer geïnteresseerd is in zijn omgeving, dan in school. Hierdoor wordt hij naar kostschool gestuurd. Ook hier haalt hij slechte cijfers. Wanneer een nieuwe leraar, Ram Shankar Nikumbh, op de school verschijnt, verandert dit echter. De leraar geeft les waarbij hij 'denken en dromen' centraal stelt, in plaats van de traditionele methodes. Nikumbh komt erachter dat Ishaan ongelukkig is en hij probeert hem te helpen.

imageimage

Rajan Damodaran

Yohaan Awasthi

Lalita Lajmi

kappeuter (crew films)

Stond vorige week nog in imdb top 250...

Dat was deze toch?

avatar van Knisper

Knisper

Klopt; dat laat zien dat als je een keer een avondje niks te doen hebt, je gewoon moet proberen om een film de imdb top 250 in te krijgen.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20335 berichten

Denk dat het ook weleens te maken kan hebben met de economische vooruitgang in India. Waarschijnlijk steeds meer internetverbindingen daar en het land heeft de grootste filmindustrie ter wereld. Bovendien spreken de meeste mensen er Engels. Er zullen in de toekomst vast vaker Indiase films in de IMDB-lijst gaan opduiken.

avatar van tn2543

tn2543

starbright boy schreef:

Niet alleen de filmindustrie streelt India. Tegenwoordig zitten de meeste IT'ers in India, daar bedoel ik vooral de programmeurs mee. Outsourcingggg.

shahad

Deze film is zeker wel een Oscar waard!!! Het is echt iets om te zien!!

avatar van Social-Mask

Social-Mask

Mijn zus vond deze film prachtig, en dat is het ook. Mooi verhaal en met een boodschap. Sterke film, het is dat ik me echt irriteerde aan dat joch anders had ik hier 4* voor gegeven. Aamir Khan..Khan boven Khan .

avatar van umbro01

umbro01

Film is goed ja

avatar van Lord Flashheart

Lord Flashheart

Schitterende debuutfilm van Aamir Khan, die in niets onderdoet voor soortgelijk werk uit het westen. Zou zeker niet misstaan hebben in bijvoorbeeld Cannes.

Stars on Earth vertelt het ontroerende verhaal van Ishaan; een dyslectisch jongetje dat niet kan meekomen met z'n leeftijdgenootjes en daardoor diep ongelukkig wordt. Totdat iemand hem de helpende hand toereikt. Thematisch natuurlijk een veel beproefd recept, maar de uitwerking mag er wezen.
Ten eerste het acteerwerk: Darsheel Safary speelt de sterren van de hemel en heeft mij absoluut niet geïrriteerd. Kinderen zijn natuurlijk lastiger te sturen en bij producties uit 'nieuwe filmlanden' speelt dit vaak een negatieve rol, waar de begeleiding blijkbaar toch wat minder is (zowel bij Son of a Lion als bij Ali Zaoua heb ik hier kritiek op gegeven). Hulde dus voor Aamir Khan, die zelf ook niet onaardig acteerde.

Tweede wat me opviel was de goede wisselwerking tussen de (soms) emotionele dialogen en de meer ontspannen momenten zoals de liedjes en de animaties. Dit keer geen tientallen dansers uit het niets, maar goed getimede intermezzo's die daadwerkelijk wat toevoegen aan het verhaal.
En tot slot zag het er visueel allemaal netjes en verzorgd uit, ondanks de wat matige kwaliteit van de DVD. Bij vlagen creatieve, opzwepende editing, met name bij het verbeelden van de woede en hulpeloosheid van Ishaan. Veel regisseurs zouden hier simpelweg een krijsend kind in beeld brengen. Dit zijn precies de momenten waarop je weet dat je naar iets beter dan gemiddeld zit te kijken.

Zijn er dan helemaal geen punten van kritiek? Uiteraard nog genoeg. Zo keerde het tij wel erg eenvoudig ten goede voor Ishaan en kreeg zijn leraar iedereen wel heel erg makkelijk over de schreef. Schilderwedstrijdje uitschrijven et voila; iedereen blij. Tegelijkertijd verdwijnen ook de fleurige animaties en worden de liedjes van het EO jongerendag niveau. Verder niet rampzalig, maar een topnotering zat er toen niet meer in.

Al met al kan ik concluderen dat het met de Indiase cinema echt de goede kant op gaat en deze steeds volwassener (lees diverser) wordt. Stars on Earth is daarom een potentiële kandidaat voor de pakketservice! 4****

avatar van Meggie

Meggie

Heb deze net gezien en vond hem echt fantastisch: een echte aanrader, zelfs voor niet-bollywoodfans!

avatar van Meggie

Meggie

De liedjes zijn erg mooi en deze keer voegen ze ECHT iets toe aan het verhaal. De jongen kan zooo goed acteren en Aamir Khan vervulde zoals altijd al mijn verwachtingen!

Na de eerste helft zou je misschien denken dat het een cliché-verhaal is, maar dat blijkt het achteraf absoluut niet te zijn! Het voldoet natuurlijk wel aan het stereotiep patroon van dergelijk verhaal, maar tijdens de film merk je dat het inhoudelijk zoveel meer inbrengt dan andere van deze soort verhalen en dat het niet enkel gaat om dat cliche-achtige gedeelte.

de eindscene is ook fantastisch! Som heb je van die films die mega-goed zijn maar waarvan de laatste shot mss tegenviel wat je met een leeg gevoel laat zitten. Bij Taare Zameen Par is dit absoluut niet het geval.

Deze film komt trouwens in aanmerking voor een oscarnominatie in 2009 heb ik gelezen! Het maakt volgens mij zeer veel kans!

De titel is daarbij toch ook fantastisch: 'Sterren op Aarde' wat meer moet je hebben?

avatar van MovieQueen

MovieQueen

deze film heeft mij echt kunne raken!Zeker een aanrader!

avatar van powerman

powerman

Echt wel een pakkende film.Sterke acteerprestatie van de jongen en passende songs.

avatar van Dominootje

Dominootje

Toppie! Wordt een fan van Khan na deze film en 3 idiots!

BBarbie

Ontroerende film, die nergens te sentimenteel wordt. Het tamelijk luchtig en ingetogen vertelde drama wordt ondersteund door een mooie cinematografie en door leuke liedjes-met-een-boodschap. Schitterende rollen van Darsheel Safary, Aamir Khan en Tisca Chopra (als Ishaan's moeder).

Film bewijst andermaal dat ze in Bollywood erg mooie films kunnen maken.

Zonder meer een aanrader

avatar van Jeremiah1989

Jeremiah1989

Ben diep ontroerd door deze film, wat een prachtig verhaal.

avatar van Carolaah

Carolaah

Prachtige film. Sterk verhaal, goed geacteerd en toch ook wel enigszins uniek.

Grappig hoe er een soort musical-component in verwerkt zit, al vind ik niet alle liedjes even prettig.

Soms vind ik het overigens wel apart dat ze dan weer in het Hindi (?) en dan weer in het Engels spreken??

Soms vind ik de film wat té dramatisch/morealistisch tegen irreëel aan, maar dit is niet enorm belemmerend.

Mooie film, zeker aan te raden, neigt naar 4,5

avatar van didier.depuydt

didier.depuydt

Schitterende film en wat kan die kleine goed acteren.

avatar van Spetie

Spetie

Wel een aardige film hoor, maar echt heel goed is het in mijn ogen ook weer niet. Ik vond vooral het eerste uur wat te langdradig en het duurde allemaal wat lang, eer Khan zelf ten tonele verschijnt en het jongetje gaat helpen.

Ook de muzikale intermezzo's waren soms net wat teveel van het goede en vond ik niet altijd even goed passend in het verhaal. Verder stoorde de rol van de ouders me toch wel. Ik kan me niet voorstellen dat je op een gegeven moment heleaal niet meer naar je kind omkijkt. Dat vond ik een tikkeltje ongeloofwaardig.

Maar ik moet zeggen dat de tweede helft best sterk is. Khan speelt een fijne rol, evenals het jongetje zelf en de manier waarop hij met hem aan de slag gaat is, ondanks dat het soms wat gemakkelijk gaat, best verfrissend om te zien. Bij de schilderwedstrijd, komt zowaar ook best nog wat geslaagde humor om de hoek kijken en met het einde kon ik uiteindelijk ook goed leven.

Het had in het begin iets minder uitgebereid gekund en hier en daar ook wat minder muziek. Maar verder is het best een aangename wegkijker met een interessant verhaal en een goede tweede helft.

avatar van louis_0103

louis_0103

Goede film, maar erg jammer van het matige einde (veel te 'one big happy family' achtig).

Wel een mooie boodschap in de film.

avatar van royals

royals

Eén van mijn favoriete Indische films samen met Aa Ab Laut Chalen, 3 Idiots en Rang De Basanti. Alle drie in mijn top 50. Er zijn de laatste jaren heel veel goede Indische films uitgekomen. Ze hebben een inhaalslag gemaakt. Ze bieden altijd een meer ontspannende, onschuldige en plezierige variant op Hollywood films. En deze film is geen uitzondering. Een feel good movie met een mooi verhaal en moraal.

Onderhond

Niet zo best.

Verschilt niet veel van een doorsnee Hollywood drama, of je daar dan blij mee moet zijn is voor iedereen anders. Het enige wat deze films nog wat onderscheidt zijn de musical nummers en de lengte. Zelfs 165 minuten is voor de meeste luchtige Hollywood films wat van het goede teveel.

De eerste drie kwartier vallen nog wel mee, maar als na 90 minuten blijkt dat je eigenlijk nog maar naar de intro hebt zitten kijken begon de sleur er toch aardig in te kruipen. Vooral wanneer dan blijkt dat dit gewoon een dyslexie drama is, met een hoop moraaltjes er bovenop.

Aamir Khan is dan nog een aardig acteur, de rest van de cast is een stuk minder. En als regisseur bakt hij er toch ook niet zo heel veel van. Het is allemaal mierzoet, dik aangezet en erg commercieel. Enkel de animaties tussendoor kon ik nog wel smaken, maar dat is het dan ook zo'n beetje.

Om daar dan 165 minuten mee te vullen ... niet echt aan mij besteed. Bollywood verschilt inderdaad niet zo heel veel van Hollywood, maar uit mijn mond is dat niet bepaald een compliment. Zeker niet wanneer het op drama aankomt.

avatar van Jo1990

Jo1990

Deze film is tot in de puntjes en in alle details een meesterwerk. Na 3 idiots de tweede Bollywoodfilm in een week gezien. De speelduur vormde wederom geen enkel obstakel. Van begin tot eind boeit de film. Aamir Khan blijkt naast een goede acteur ook een goede regisseur te zijn.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Frustrerende film omdat ik het ene moment de tranen over mijn wangen voelde rollen van ontroering, en ik niet lang daarna uit frustratie mijn afstandsbediening greep om wat sneller door de liedjes / montages heen te gana.

Absoluut de moeite waard, hoe dan ook, en de positieve kanten wegen voor mij ook zwaarder dan de negatieve. Alleen: had de film met de helft ingekort en je had nog steeds een stabiele film over gehouden. Er zit een prachtig beeld in van het jongetje die een flipboek maakt van de verwijdering tussen hem en zijn familie. Heel sterk, recht voor zijn raap. Alleen: het wordt een keer of drie herhaald en daarmee verdwijnt de impact.

Aamir Khan is - net zoals in Mumbai Diaries en Lagaan waar ik 'm zag - een fijne aanwezigheid op het scherm, en ik was ook erg onder de indruk van beide ouders. Maar de absolute ster van de film is het jongetje dat prachtig speelt, met die grote ogen van 'm. Heel goed gedaan, en een frustratie die heel invoelbaar is en in zekere zin ook herkenbaar.

Voor nu even 3,5*, misschien dat ik 'm binnenkort nog een half puntje omhoog gooi.