Jason and the Argonauts (1963)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Don Chaffey
met Todd Armstrong, Nancy Kovack en Gary Raymond

Verfilming van het oud-Griekse mythologische verhaal. Na de moord op de koning van Thessalië door Pelias, overleeft alleen de zoon van de koning, Jason, die nog een kind is. Jaren later, als Jason volwassen is, krijgt hij van de goden te horen dat hij voorbeschikt is de troon terug te nemen, en dat hij daartoe het gulden vlies moet gaan halen in Colchis. Op reis daarnaartoe ondervindt hij vele obstakels.

avatar van baspls
Meneer Bungel schreef:
Ray Harryhausen

Die man is echt geniaal! Hij inspireerde mij om ook stop-motion te gaan doen.

avatar van VanRippestein
Hoewel alle effecten en sets er echt te gek uit zien (en dat is natuurlijk waarom je een film als deze kijkt), is het acteerwerk wel echt heel erg belabberd. Nagenoeg niemand krijgt zijn/haar tekst fatsoenlijk uitgesproken met helaas Jason als dieptepunt. Prima gast om te zien, maar zodra hij zijn mond open trekt daalt zijn charisma tot lulletje rozewater. Gelukkig wordt dit verhuld door andere aspecten zoals ook de muziek, maar dat neemt niet weg dat dit niet de klassieker is die het had kunnen zijn.

avatar van BlueJudaskiss
Het verhaal valt erg vaak stil, maar die special effects... schitterend!

Njah.

Ray Harryhausen, daarmee staat of valt de film. En da's zowel een goed als slecht punt. Enerzijds hebben die oude stop-motion dingen wel enige charme, anderzijds kan je toch alleen maar blij zijn dat de computer dat tegenwoordig overgenomen heeft, want wat is het toch allemaal knullig.

Het hele verhaaltje weet weinig te boeien, van het acteerwerk moet deze film het ook absoluut niet hebben. Het is dus vooral wachten tot er wat schokkerigheid voorbij komt. Af en toe zitten daar best leuke creaturen bij, maar bij bijvoorbeeld de skeletten had ik het idee dat al eens eerder gezien te hebben. Wat toch tegenvalt, want dit is denk ik maar de tweede film met het werk van Harryhausen die ik zie.

En verder is het vooral wachten tot het allemaal gedaan is. Voor een avonturenfilm is het best traag, weinig spectaculair en soms gewoon saai. Met wat charmante maar oubollige stop-motion redt je de boel dan niet meer.

avatar van jippie2010
BoordAppel schreef:
Nee ik heb de film nooit helemaal gezien, alleen de beroemde stop motion skelet gevechten. Als ie weer eens op tv komt ga ik m wel eens helemaal kijken, lijkt me wel een aardige film namelijk.

Hij staat nu op Netflix. Knock yourself out

avatar van Brix
Een van mijn meest favoriete "Harryhausen" films.
Fantastische stop-motion figuren.
Het gevecht met de skeletten is ongetwijfeld een hoogtepunt in de geschiedenis van de stop-motion film.
Even beklijvend is voor mij het tot leven komende bronzen beeld van Talos.

De stop-motion scheppingen van Harryhausen vind ik toch nog steeds meer "leven" en karakter hebben dan de digitale effecten van tegenwoordig.

Indruk maakt ook Nigel Green in de rol van Hercules (Herakles eigenlijk)
Een totaal andere invulling dan die van de vele body builders die er destijds bij de bosjes in de peplum films te zien waren.

Het verhaal is in 2000 nog eens verfilmd, in TV mini-serie vorm, en er schijnt momenteel een nieuwe filmversie in de maak te zijn.
Maar dit blijft wat mij betreft toch een klassieker in het peplum-genre.