Planet of the Apes (1968)

Alternatieve titels: Monkey Planet | Apenplaneet

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Franklin J. Schaffner
met Charlton Heston, Roddy McDowall en Kim Hunter

Amerikaanse astronauten worden voor een missie naar een verre planeet gestuurd. En hoewel hun reis slechts enkele maanden zal duren, winnen ze zoveel ruimtelijke tijd, dat ze verschillende eeuwen voorsprong nemen op de aarde. Na een noodlanding op een onbekende planeet, komen drie bemanningsleden terecht in een koud, akelig landschap en ontmoeten zij een beschaving waarin apen zich hebben ontwikkeld tot de meest intelligente soort. Wanneer de astronauten door de apen gevangen genomen worden en als beesten behandeld worden, begrijpen ze pas ten volle wat hen overkomt.

avatar van Phantasm
Leuk om een keer gezien tehebben.

avatar van rep_robert
Ik vond dit wel een charmant filmpje en nadat ik de nieuwe trilogie heb gezien, merk je dat er veel dingen leuk terugkomen. Heston doet het prima, de apen make up is voor die tijd ook prima en het is al lang een verademing dat de mondjes meebewegen. De omgekeerde evolutie thematiek wordt ook lekker weinig subtiel gebracht en dat heeft z'n charmes. Ik kon wel erg genieten van het begin in dat dorpje.

De actie is wat houterig en ik miste een beetje het gevoel van een samenleving. Alles is erg kleinschalig, blijft bij een paar apen en de andere apen in de film zijn er vooral om aan de kant te springen voor Heston. Het was iets leuker geweest als we een glimp van de samenleving zouden hebben gekregen en dan had de film van mij best 10 minuten langer mogen duren. De verboden zone oogte ook niet zo heel groot.
Dan merk je toch de limiet van het maken van een film in de jaren 60 en 70.

De interesse voor deel 2 is iig opgewekt

avatar van IH88
“Take your stinking paws off me, you damned dirty ape!”

Schitterende klassieker. Het iconische einde is natuurlijk bekend en maakt na al die jaren nog steeds indruk. Maar ook de sets zien er schitterend uit, en het acteerspel is uitstekend. Charlton Heston strandt op een (denkt hij) vreemde planeet en komt erachter dat apen de macht hebben, en dat de mensen gevangen worden gehouden. De mensen kunnen niet praten en worden als minderwaardig gezien. Een intrigerend uitgangspunt, en Planet of the Apes heeft nog niets van zijn relevantie en importantie verloren. De apen zien er natuurlijk niet heel overtuigend uit, maar als je jezelf daar overeen kan zetten valt er genoeg te genieten.

avatar van Fisico
De originele Planet of the apes uit 1968 blijft zich moeiteloos staande houden tussen alle vervolgfilms en remakes die we tegenwoordig voorgeschoteld krijgen. De film kende een enorm commercieel succes en was voor het grote publiek toegankelijker dan die andere scifi-film van Kubrick die destijds meer beroering uitlokte. In de hoofdrol uiteraard, Charlton Heston, die zijn strepen al meermaals verdiende met The Ten Commands (1956), Ben Hur (1959) en El Cid (1961).

Planet of the apes heeft een niet zo'n positieve visie over de mensheid. De mensheid is arrogant, wraak- en oorlogszuchtig. Door zijn steeds groeiende honger naar macht en hebzucht creëerde hij zij eigen ondergang. De apen gaan dezelfde toer op wanneer ze Taylor op onredelijke wijze terechtstellen. Ook de gevangenschap vzn de andere mensen is barbaars en verschilt in niets in wat de mens zou kunnen doen. Later gaat de film de wetenschappelijke-religieuze toer op: de angst voor vernieuwing en bovenals de vrees dat de geschiedenis onthuld wordt. De verboden zone herbergt de oorsprong van de evolutie van de apen. Het eindshot is welbekend, maar blijft fascinerend en een slag in je gezicht, telkens opnieuw.

Qua decor en kostuums is de film meer dan behoorlijk zeker als je weet dat de film reeds 50 jaar oud is. Elke aap heeft zijn eigen persoonlijkheid en is anders gekleed. Het spreken verloopt misschien niet altijd synchroon, maar na een tijdje let je daar niet meer op. Fijne sfeer, goede muziek, mooi decor en bovenal een sterk verhaal met boodschap. Deze Planet of the apes heeft zijn originaliteit mee en is niet meer geëvenaard door zijn opvolgers. Kleine miniklassieker!