Planet of the Apes (1968)

Alternatieve titels: Monkey Planet | Apenplaneet

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Franklin J. Schaffner
met Charlton Heston, Roddy McDowall en Kim Hunter

Amerikaanse astronauten worden voor een missie naar een verre planeet gestuurd. En hoewel hun reis slechts enkele maanden zal duren, winnen ze zoveel ruimtelijke tijd, dat ze verschillende eeuwen voorsprong nemen op de aarde. Na een noodlanding op een onbekende planeet, komen drie bemanningsleden terecht in een koud, akelig landschap en ontmoeten zij een beschaving waarin apen zich hebben ontwikkeld tot de meest intelligente soort. Wanneer de astronauten door de apen gevangen genomen worden en als beesten behandeld worden, begrijpen ze pas ten volle wat hen overkomt.

avatar van Phantasm
Leuk om een keer gezien tehebben.

avatar van rep_robert
Ik vond dit wel een charmant filmpje en nadat ik de nieuwe trilogie heb gezien, merk je dat er veel dingen leuk terugkomen. Heston doet het prima, de apen make up is voor die tijd ook prima en het is al lang een verademing dat de mondjes meebewegen. De omgekeerde evolutie thematiek wordt ook lekker weinig subtiel gebracht en dat heeft z'n charmes. Ik kon wel erg genieten van het begin in dat dorpje.

De actie is wat houterig en ik miste een beetje het gevoel van een samenleving. Alles is erg kleinschalig, blijft bij een paar apen en de andere apen in de film zijn er vooral om aan de kant te springen voor Heston. Het was iets leuker geweest als we een glimp van de samenleving zouden hebben gekregen en dan had de film van mij best 10 minuten langer mogen duren. De verboden zone oogte ook niet zo heel groot.
Dan merk je toch de limiet van het maken van een film in de jaren 60 en 70.

De interesse voor deel 2 is iig opgewekt

avatar van IH88
“Take your stinking paws off me, you damned dirty ape!”

Schitterende klassieker. Het iconische einde is natuurlijk bekend en maakt na al die jaren nog steeds indruk. Maar ook de sets zien er schitterend uit, en het acteerspel is uitstekend. Charlton Heston strandt op een (denkt hij) vreemde planeet en komt erachter dat apen de macht hebben, en dat de mensen gevangen worden gehouden. De mensen kunnen niet praten en worden als minderwaardig gezien. Een intrigerend uitgangspunt, en Planet of the Apes heeft nog niets van zijn relevantie en importantie verloren. De apen zien er natuurlijk niet heel overtuigend uit, maar als je jezelf daar overeen kan zetten valt er genoeg te genieten.

avatar van Fisico
De originele Planet of the apes uit 1968 blijft zich moeiteloos staande houden tussen alle vervolgfilms en remakes die we tegenwoordig voorgeschoteld krijgen. De film kende een enorm commercieel succes en was voor het grote publiek toegankelijker dan die andere scifi-film van Kubrick die destijds meer beroering uitlokte. In de hoofdrol uiteraard, Charlton Heston, die zijn strepen al meermaals verdiende met The Ten Commands (1956), Ben Hur (1959) en El Cid (1961).

Planet of the apes heeft een niet zo'n positieve visie over de mensheid. De mensheid is arrogant, wraak- en oorlogszuchtig. Door zijn steeds groeiende honger naar macht en hebzucht creëerde hij zij eigen ondergang. De apen gaan dezelfde toer op wanneer ze Taylor op onredelijke wijze terechtstellen. Ook de gevangenschap vzn de andere mensen is barbaars en verschilt in niets in wat de mens zou kunnen doen. Later gaat de film de wetenschappelijke-religieuze toer op: de angst voor vernieuwing en bovenals de vrees dat de geschiedenis onthuld wordt. De verboden zone herbergt de oorsprong van de evolutie van de apen. Het eindshot is welbekend, maar blijft fascinerend en een slag in je gezicht, telkens opnieuw.

Qua decor en kostuums is de film meer dan behoorlijk zeker als je weet dat de film reeds 50 jaar oud is. Elke aap heeft zijn eigen persoonlijkheid en is anders gekleed. Het spreken verloopt misschien niet altijd synchroon, maar na een tijdje let je daar niet meer op. Fijne sfeer, goede muziek, mooi decor en bovenal een sterk verhaal met boodschap. Deze Planet of the apes heeft zijn originaliteit mee en is niet meer geëvenaard door zijn opvolgers. Kleine miniklassieker!

Gave film! Koop vooral de 2 DVD met de uitgebreide docu erop.

avatar van Duke Nukem
Na War of the Planet of the Apes (2017) gezien te hebben, ook deze originele Planet of the Apes (1968) nog eens herzien en ik blijf het ondanks zijn leeftijd een goede film vinden. Toegegeven, het acteren is nogal houterig, de gevechten tussen Taylor en de apen zien er heel nep uit en de apenplaneet ziet er helemaal niet uit als een onbekende planeet ergens ver weg in het heelal, terwijl de astronauten er geen moment aan denken dat ze terug op aarde zijn.

Maar het idee voor die tijd was erg origineel (weliswaar gebaseerd op een boek La Planète des Singes uit 1963 van de Fransman Pierre Boulle) en de make up van de apen was heel goed gemaakt. Er was natuurlijk nog geen CGI in die tijd, en men kan zich afvragen wat er het meest nep uitziet: CGI of acteurs in maskers en make up?

Charlton Heston imponeert weer in zijn rol als George Taylor. De man straalt gewoon mannelijkheid uit, en schitterde eerder al in Ben-Hur (1959) en The Ten Commandments (1956). Linda Harrison als de mooie Nova heeft niet zoveel te doen aangezien ze niet kan praten, maar ze weet met haar grote ogen toch goed uitdrukking te geven aan haar emoties.

Als je deze film zonder enige voorkennis kunt ingaan, zal je natuurlijk meer geshockeerd zijn bij de verrassende ontknoping, maar is er nog wel een mens die niet weet op welke planeet Taylor zich bevindt? En dat is een beetje jammer, want ik kan mij nog herinneren hoe ikzelf als kind compleet uit het veld geslagen was bij het zien van de laatste beelden van Planet of the Apes.

avatar van dvdcrusher
Visueel zit het allemaal prima in elkaar zeker voor die tijd al vind ik het verhaal wel wat aan de magere kant. Ben ook niet direct een fan van Heston. Toch leuk en net boven de middelmaat, de interesse voor wat volgt is zeker gewekt. 3,5 sterren

avatar van ruben633
Dit is absoluut mijn nummer 1 film. Ik vind hem zo charmant omdat het verhaal aanslepend is. Deze film heeft niet echt de wow-effecten en ook geen grote special effects, wat zeker een voordeel in mijn mening is. In tegenstelling tot andere boekverfilmingen blijft deze film in zijn originele en unieke status voortleven.

avatar van Metalfist
Get your stinking paws off me, you damned dirty ape

Ik heb geen idee meer hoe ik eigenlijk ooit bij Planet of the Apes ben terecht gekomen, maar ik weet wel dat ik me indertijd (we spreken ongeveer 2006 als ik me niet vergis) rot heb gezocht achter de DVDs. Ik vond toen enkel maar een boxset met Engelse audio en Franse ondertiteling (nu zou me dat niet storen maar als 14 a 15-jarige vond ik dat toch lastig) in de ondertussen ter ziele gegane Free Record Shop maar uiteindelijk toch alle delen apart kunnen vinden. Anno 2019 heb ik nog altijd warme herinneringen aan de franchise, maar ik wist er eigenlijk niets meer van.

Met uitzondering van wat quotes van Taylor en natuurlijk dat legendarische einde. Hoog tijd dus om de films eens te gaan herzien en waar dan beter te beginnen bij de film waar het allemaal startte. Ik heb me dan ook weer danig geamuseerd, maar ik had ergens toch verwacht om hier een halfje verhoging aan te kunnen uitdelen. Dat lukt net niet omdat het nog altijd een film met de nodige gebreken blijft en dat ligt vooral aan het feit dat regisseur Franklin J. Schaffner scriptgewijs een aantal vreemde beslissingen maakt. De logica is bij vlagen dan ook erg ver te zoeken, het feit dat die pop nog altijd geluid maakt onder andere, maar langs de andere kant slagen Schaffner en zijn kompanen er wel in om je mee te krijgen in deze wereld. Het is dan ook een film die bol staat van de iconische scènes (wat blijft dat eindshot met Taylor op zijn knieën voor het overblijfsel van Lady Liberty toch ongelooflijk mooi) en het is misschien ook wel één van de beste rollen van Charlton Heston.

Een acteur waar ik verder eigenlijk vrij weinig mee heb maar het spelen van de harde en stoïcijnse Taylor gaat hem erg goed af. Hier en daar misschien iets teveel aan overacting (het zal ook niet hebben geholpen dat hij tijdens de opnames ziek was) maar tegelijkertijd geeft dat zo'n "God damn you all to hell!" quote gewoon extra charme. Linda Harrison loopt er een beetje verloren bij als de mooie Nova maar het is toch vooral ook qua make-up dat de film zijn strepen verdient. De apen zien er dan ook gewoon erg geslaagd uit en de invulling van onder andere Roddy McDowall (Cornelius), Kim Hunter (Zira) en Maurice Evans (Dr. Zaius) is gewoon erg degelijk te noemen. Sowieso is dit qua design ook wel de moeite. Je kunt je vragen stellen bij het feit dat de apen vrij technologische zaken hebben (onder andere die hogedrukspuit) en langs de andere kant met paard en kar rijden of gewoon geen weet hebben van vliegen, maar Schaffner maakt een mooie wereld en brengt die ook geslaagd in beeld.

Wel een erg bombastische soundtrack trouwens, dat kon ik me dan weer niet meer herinneren. Ik heb in ieder geval zin om aan Beneath the Planet of the Apes te beginnen. Sowieso heb ik een goed gevoel bij de originele reeks, het is pas vanaf 2001 dat het is beginnen mislopen.. Ach ja, die zal (maar tegen dan zullen we al wel een stuk in 2020 zitten) ook nog wel passeren als ik bij elke geziene film een review wil hebben.

avatar van Noodless
Het was nog eens tijd om één van mijn favoriete films aller tijden opnieuw te bekijken na al die jaren.
Vroeger al een paar keer de hele franchise gezien, maar nu was het toch even geleden. Nu was het tijd om deze samen met mijn zoon te bekijken en lekker te filosoferen. Want inhoud zit er genoeg in om daar over te leuteren. Maar het allerbelangrijkste ...de film staat nog steeds als een huis. Gewoon geweldig.
Het verhaal dat zeer geduldig opgebouwd wordt met een paar spannende scènes, de hilarische quotes van Taylor, de prachtige omgeving van Lake Powell, de interessante dialogen, de fantastische ontwerpen van het apendorp, de mooie decors , de geweldige make-up en natuurlijk het kolossale einde zorgen dat deze film een monument blijft.
Daarbij is Charlton Heston prima gecast voor deze rol en mag de mooie Linda Harrison er zeker zijn. Als tiener kan ik mij nog herinneren dat ik hoopte dat ze niet zou dood gaan in de film. Oja, het is een oude film , maar mijn zoon geeft een dikke 8/10. Dat zegt toch ook nog wat dat de film ondanks de ouderdom en met al dat bombastisch geweld van nu ook veel. Ik blijf natuurlijk bij mijn 5 sterren die ik niet vaak geef.