Conquest of the Planet of the Apes (1972)

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door J. Lee Thompson
met Roddy McDowall, Don Murray en Natalie Trundy

Caesar, een kleine chimpansee, groeit op in de beschermde wereld van het circus. Zijn ouders werden gedood omdat ze te veel menselijke trekken hadden. Op een dag neemt de circuseigenaar Caesar weg uit zijn vertrouwde omgeving en toont hij hem de echte wereld. Caesar ziet hoe zijn soortgenoten als slaven behandeld worden en vooral dom gehouden worden. De aap kan deze onrechtvaardigheid niet aanzien en hij komt in opstand. Hierdoor verraadt hij zijn intelligentie, waardoor de jacht op mensapen opnieuw wordt geopend.

avatar van alexspyforever
Ik heb me ondanks dat ik wist wat er ging gebeuren toch maar aan dit vierde deel gewaagd. Na het teleurstellende deel 2 en 3 had ik daar eerst niet veel zin in. Maar de berichten dat deze film was donkerder was dan zijn voorgangers heeft me dan toch over de streep getrokken. En ja geen spijt van. Het niveau van het origineel haalt het niet, maar het is wel duidelijk dat hier goed is over nagedacht. Nu goed dat alle andere huisdieren zo plots stierven dat men terugviel op apen zullen we dan maar even voor lief nemen. En hoewel Cesar door dezelfde acteur wordt gespeeld als Cornelius uit deel 1 en 3, Cornelius was zijn vader dus ja logisch dat ze iemand met dezelfde trekken en manieren willen. McDowall geeft schitterend gestalte aan zijn rol met alle emoties die we van een vermenselijkte aap mogen verwachten. Enige minpunt is dat we geen beeld krijgen van wat er buiten die muren gebeurt. Het is uiteindelijk voorspelbaar maar verveelt nooit.

avatar van Phantasm
Niet echt geweldig allemaal, het wordt er niet beter op, toch nog leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Metalfist
You human bastards!

Zo langzaam maar zeker kom ik aan het einde van de originele Planet of the Apes reeks. Ik heb de franchise meer dan 10 jaar geleden al eens gezien, maar de herinnering eraan was serieus vervaagd dus werd het hoog tijd om de films eens te gaan herzien en dan ook meteen een review te schrijven. Ik vreesde ervoor dat ik de films indertijd wat te hoog had beoordeeld en hoewel dat in het geval van Beneath the Planet of the Apes inderdaad zo was, bleef deel 1 en 3 netjes hun 4* waardering behouden. Ik was dan ook benieuwd hoe dit deel het ging doen.

Kort gezegd: een verlaging van een halfje. Blijkbaar bestaat er nog een andere (hardere) versie waarin de ietwat geforceerde tot bezinning komende Caesar gewoon brutaal Breck laat vermoorden en ik ben er eigenlijk nagenoeg zeker van dat ik die versie beter zou vinden. Geen Lisa die opeens de woorden 'no' zegt, geen Caesar die een hele speech afkondigt die haaks staat op de rest van de film, ... Blijkbaar was het testpubliek indertijd van de originele versie niet al te hard onder de indruk waardoor J. Lee Thompson en de zijnen zich genoodzaakt voelden om de film te gaan wijzigen. Jammer, want voor de rest zit hier echt wel veel goeds in. De sfeer is heel wat grimmiger geworden ten opzichte van de voorgangers en hoewel het plot nu wel helemaal om zeep is geraakt (erg vreemd dat ze indertijd hebben besloten om het verhaal van Cornelius met betrekking tot Aldo gewoon te negeren, ze hadden kleine Milo gewoon moeten laten doorgaan voor Aldo in plaats van hem de naam Caesar te geven.. Dat had al een deel opgelost, al krijg je dan wel weer andere tijdreisproblemen maar het is niet alsof ze zich daar in deze reeks druk om maken), blijft het wel interessant om te zien hoe we van onze samenleving naar de fameuze apenplaneet zijn geëvolueerd.

Daardoor moet de film ook een serieuze tijdssprong maken waardoor we ons ineens in 1991 bevinden. De film werd echter in begin jaren '70 opgenomen en aangezien het budget alweer serieus geslonken was ten opzichte van de voorgangers, werd er van dat toekomstbeeld weinig neergezet. Toch mag je de regie van Thompson niet onderschatten, want die doet qua massascènes erg veel met weinig middelen. Conquest of the Planet of the Apes bevat ook 2 acteurs die terugkeren maar dat in compleet andere rollen doen. Voor Natalie Trundy was dat niet zo bijzonder (die speelde in de 2 voorgangers ook al verschillende personages en doet hier voor het eerst apenmake-up op als Lisa) maar Roddy McDowall krijgt de eer om zijn filmische zoon te portretteren. Verder mag ook Ricardo Montalban even terug komen opdraven en krijgen we met Don Murray een lachwekkende slechterik. Het was gelukkig niet continu maar erg vaak leek het alsof ze John Cleese in het zwart hadden gekleed en dat die wat mocht razen over apen en het bijhorende gevaar voor de samenleving.

Opnieuw een beetje maatschappijkritiek, maar de grimmigheid primeert in deze Conquest. Het is weer een nieuw gezicht voor deze reeks en daar zit voor mij dan ook voor een groot stuk de kracht: je krijgt namelijk in elk deel wel een ander soort film voorgeschoteld. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de afsluiter en dan moet ik maar is zien of ik die 14 episodes tellende tv-reeks ook nog ergens kan opsnorren. Opnieuw met Roddy McDowell trouwens maar opnieuw in een andere rol, op het eerste zicht geen echte link met deze filmreeks.

avatar van Noodless
Herziening na heel wat jaren en verhoging van de score met halve ster.
Tijd gemaakt om deze franchise in een week eens opnieuw te bekijken en dit vierde deel is eigenlijk heel essentieel voor de hele franchise omdat deze film de verbanden tussen alle films goed duidelijk maakt.
De sterkte van deze toffe apenreeks is dat je in elk deel een ander soort film krijgt. Iedere film in deze reeks oogt anders en heeft een andere benadering. Deze film is toch wel sterker dan ik eerst dacht want het verhaal zit goed in elkaar. De evolutie naar een apenplaneet wordt geduldig opgebouwd door eerst een kijk te krijgen op welke manier de apen behandeld worden, wat ze moeten doen, de reden van hun opkomst bij de mensen en hoe zij het ervaren. Erg goed gedaan. Daarna krijg je een kijk op hun opstand die op een grimmige, koele manier wordt weergegeven. Roddy McDowall is hier gewoon outstanding. 7/10