Conquest of the Planet of the Apes (1972)

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door J. Lee Thompson
met Roddy McDowall, Don Murray en Natalie Trundy

Caesar, een kleine chimpansee, groeit op in de beschermde wereld van het circus. Zijn ouders werden gedood omdat ze te veel menselijke trekken hadden. Op een dag neemt de circuseigenaar Caesar weg uit zijn vertrouwde omgeving en toont hij hem de echte wereld. Caesar ziet hoe zijn soortgenoten als slaven behandeld worden en vooral dom gehouden worden. De aap kan deze onrechtvaardigheid niet aanzien en hij komt in opstand. Hierdoor verraadt hij zijn intelligentie, waardoor de jacht op mensapen opnieuw wordt geopend.

vic
deze vond ik vroeger heel erg goed.

avatar van JoeHallenbeck
Speelt Roddy McDowall nu een andere aap in deze film dan in de eerste twee (drie?) Apes-films?

JoeHallenbeck schreef:

Ja, in de eerste drie speelde hij Cornelius, nu Ceasar, de zoon van Cornelius.

Film die veel donkerder en pessimistischer is dan de vorige drie. Er zitten een paar goede monologen in.
Nog eentje en de reeks zit erop.

Ik heb het allemaal zo'n klein beetje gehad hoor
Het gaat maar steeds verder en verder naar beneden ( niveau ).
En het klopt allemaal niet meer.

avatar van Fikret8
De eerste 3 films waren goed, maar deze valt me tegen.

Een nipte 3 sterren.

Nog een tamelijk goede film uit de reeks.
Het is natuurlijk niet meer de top zoals de eerste filmen waren, maar het verhaal sprak me wel aan.
Maar vooral de make-up was voor de tijd zeer goed, prachtig gemaakt de apengezichten.

avatar van Legan
Bij een vierde deel zijn de verwachtingen meestal wat lager, maar ondanks het nog lagere budget en de gedateerdheid, is Conquest of the Planet of the Apes toch wel een erg sterk deel.

Het jaar is 1991. Zoals in het eerste deel al werd gezegd, heeft een virus zowat alle kleinere huisdieren (vogels, katten, honden, ...) uitgeroeid. Mensen kunnen echter niet zonder huisdieren, waarna men massaal apen is gaan fokken. En tegelijkertijd is men bezig de apen te conditioneren zodat ze eenvoudige klusjes kunnen uitvoeren zoals schoonmaken, eten serveren, schoenen poetsen, etc... Echter dit fokken en conditioneren gebeurd niet met de zachte hand.

Qua verhaal, dun of niet, in ieder geval meer dan interessant, maar het is de uitwerking dat de film maakt. Namelijk lekker gewelddadig en agressief. Maar naast de agressiviteit en de grimmigere sfeer, weet men het tempo hoog te houden door diverse ontwikkelingen en gebeurtenissen.

Topvermaak en na het eerste deel de beste in de reeks!

avatar van movie acteurs
Goed........ maar ook net goed.

Het begin was goed en bleef ook langer fascinerend dan Escape from the Planet of the Apes (1971). Helaas zakt het in het midden van de film in en wordt ie saai. Alleen wordt het bij het einde (eigenlijk gewoon rond de apenrel) weer wat boeiender. Voor de rest is alleen Beneath the Planet of the Apes (1970) echt het kijken waard. Als je tenminste nog een vervolg verwacht wat iets weg heeft van het klassieke meesterwerk uit 1968. Dit krijgt een kleine 3,0.

avatar van trebremmit
Grimmig vervolg op Escape From the Planet of the Apes, de Apes films hebben altijd een goed verhaal met een originele invalshoek alleen de uitwerking kon hier soms wat beter.
Toch is het weer een intelligente en vermakelijke aflevering geworden.

Leuk om te zien hoe ze op dingen bespaard hebben vanwege het lage budget, zoals de telefoon waar ze het snoer tussenweg hebben gehaald om het op een draadloze te laten lijken.

avatar van DragQueen
Redelijk vervolg, met een vrij donkere sfeer. Het verhaal is aardig gevonden, maar de uitwerking mist pit. Camerawerk was wel weer in orde. Evenals het acteerwerk. 2,5 Ster.

avatar van thunderball
Hoewel idee & script interessant, is dit toch een matig vierde deel van de apenplaneetfilms.
Hier had veel en veel meer ingezeten, wanneer niet het budget zo terug geschroeft was.
Vind de film vrij langdradig en in alle opzichten meer een b-film (maar het kan nog erger, zie: vijfde deel!).
Feitelijk zou je kunnen zeggen dat de nieuwe film, The Rise of the planet of the Apes, een remake is van deze film, heeft immers het zelfde uitgangspunt en idee.

Een vijfje, ofwel 2,5 ster en dat is zeer ruim beoordeeld.

avatar van dutchtuga
Veel beter dan de voorgaande twee delen. Conquest oogt vooral een stuk verzorgder, heeft visueel meer te bieden en is qua opzet volwassener dan Beneath en vooral Escape. Grootste pluspunt is de ijzersterke rol van McDowall als Caesar. Goed.

Ga overigens vooral voor de lange versie, waar bij het einde geen flauwe compromissen zijn gesteld.

avatar van dutchtuga
thunderball schreef:

Ik was verbaasd dat deze een kleiner budget had dan Escape. Is er in ieder geval niet aan af te lezen, terwijl Escape erg amateuristisch oogt.

Vind het ook behoorlijk raar. In de docu die bij de extra's van Escape komt wordt verteld dat in Escape alles is gedaan om het budget omlaag te schroeven. Bijvoorbeeld filmen op locatie, het hebben van een handvol apen waardoor flink gekort kon worden op make-up, allemaal zaken die in Conquest weer terug zijn.

Tarkus schreef:
Nog een tamelijk goede film uit de reeks.

Heb de film nog eens bekeken, op blu-ray dit keer, en heb m'n score iets verhoogd.
Doordat ik net de vorige filmen ook heb gezien is deze film veel duidelijker te volgen en zodoende ook een hogere score.

avatar van baspls
Goede film. Komt langzaam opgang maar hoe meer na einde hoe beter. Betere effecten en alles is niet vreselijk nep. Wel jammer dat het eerste deel van de film nergens op slaat maar het is allemaal niet zo heel slecht. De muziek is over het algemeen wel goed. Er is niet door iedereen goed geacteerd maar wel door Roddy McDowall. Goede film.

avatar van m1chel
Betere effecten? Dit was de 'Apes' film met het kleinste budget. Er werden zelfs pakken die uit de serie kwamen gebruikt voor deze film om de kosten te drukken. De film werd trouwens ook grotendeels bij de universiteit van California opgenomen. Ook werden spullen gebruikt van series als "The Time Tunnel" en "Land of the Giants". Deze film vond ik trouwens ook de saaiste van het geheel, terwijl het misschien wel het belangrijkste verhaal is uit de 'Apes' films. Van 'betere' effecten was zeker geen sprake, want alles wat met de effecten te maken had werd uit voorgaande films of de serie gebruikt, of andere tv series van toen.

m1chel schreef:

Het klopt dat jet de saaiste is maar niet de slechtste. De effecten waar lang zo slecht nog niet en dat hij dan goedkoper gemaakt is heeft daar niets mee te maken. Verhaaltechnisch is hij zelfs overbodig. Ik heb namelijk eerst Battle for the Planet of the Apes gekeken en die vat in het begin deze film in 2 minuten samen. Ik bedoelde alleen dat het niet zo gruwelijk nep was. Dat het allemaal heel goedkoop en knullig is, dat is nou eenmaal zo.

avatar van m1chel
Nou, ik vond dit wel degelijk een belangrijke toelichting op de rest van de films. Het gaat over het ontstaan van en het waarom. Dat kan je niet afdoen als overbodig. Als je de effecten niet zo slecht vond (waren ze ook niet, heb ik ook nergens beweerd, ik zei alleen maar dat de effecten niet beter of slechter waren), dan kan je de effecten in de voorgaande delen ook niet zo slecht vinden, er zijn immers gemaakt met het materiaal van de vorige films. Dat was het punt van goedkoop maken wat ik probeerde te maken, maar ik was blijkbaar niet duidelijk genoeg. Ik vind de 'Apes' saga verre van goedkoop en knullig. In die tijd waren het vette effecten en ik kan er ook redelijk luchtig naar kijken als het om de effecten gaat. Ik vond dit wel de saaiste en slechtste film van de 5, maar dat is louter een persoonlijke mening. Ik heb de Blu-ray box gekocht en die hebben ze prachtig opgepoetst. Het is een verademing om naar te kijken, maar ik zie er iedere keer weer tegenop om deze te kijken. Vooral het eindgeneriek duurt veel te lang.

m1chel schreef:

Daar heb je gelijkt in. Meh.. ik vind dit niet de slechtste ik vind het tweede deel de slechtste, door die rare badmutsmannen in hun kerk met een kernbom . Over het algemeen vind ik de Apenplaneetfilms erg goed. De beste zijn toch nog het eerste deel en de remake uit 2001.

Ow zeker. Tim Burton had een goeie apes film

Ow zeker. Tim Burton had een goeie apes film

Ja he. Maar toch word hij zwaar ondergewaardeerd. Ik vind het een hele goede film maar daar denken veel mensen (helaas) anders over.

avatar van m1chel
Tim Burton's versie kwam tenminste nog in de buurt, en ik heb nooit begrepen waarom er nooit een deel 2 van is gekomen. Zeker de pakken en maskers waren meesterlijk.

Tegenvallende film waarin de pratende baby-aap inmiddels is opgegroeid en waarin de mens de aap als slaaf gebruikt. De film komt moeizaam op gang en de toon is een stuk donkerder en gewelddadiger tegenover zijn voorgangers. Ook voegt de film verhaaltechnisch weinig toe aan de reeks.

scorsese schreef:
Ook voegt de film verhaaltechnisch weinig toe aan de reeks.

Daar ben ik het mee eens. Ik heb het volgende deel eerst gekeken en had totaal niet het idee dat ik iets miste, deze word namelijk samengevat aan het begin.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit is toch het donkerste gedeelte van de eerste 5 Planet of the ape-films. Een reeks die naast het idee van apen als 'superieur ras' boven mensen, wel meer filosofische onderwerpen aansnijdt en de kijker soms een spiegel voorhoudt. Dat is minder te zien in de latere reboot en remakes, die meer naar actie en avontuur mikten. Kwestie van aanpak. De film gaat verder na het vorige deel en draait rond Caesar die zijn intelligentie verborgen houdt, maar uiteindelijk toch de leiding neemt in het verzet van de tot slaaf gemaakte apen te bevrijden.

De reeks kende steeds minder budget en dat is jammer, want eigenlijk zijn het geen slechte films. Maar minder budget merk je wel. De film heeft z'n sterke momenten en is door de strijd met Caesar best wel interessant. Maar het had toch meer kunnen zijn met een groter budget als de originele Planet of the Apes. Eigenaardig, omdat elke film uit de reeks winst maakte. Schrik om te investeren in sequels?

Conquest of the planet of the apes is een goeie film geworden, maar helaas toch af en toe net iets te zwak. Geef deze film meer centen en het had één van de beste delen geweest. Beter dan deel 2 in elk geval.

avatar van Vinokourov
Ook echt niet veel verheffend dit Planet of the Apes-deel. Het gaat over hoe de apen de macht over nemen van de mensen. Een beetje dus zoals Rise of the Planet of the Apes, maar dan uiteraard niet zo gelikt in script en uitvoering. De actie zelf is nog wel aardig om te volgen, maar heeft ook dat klungelige.

avatar van Hilwo
Voor mij eindigt de film-serie met de unrated cut van Conquest. Het laatste deel (Battle) doet er naar mijn mening enorme afbreuk aan.

avatar van RuudC
Het mag best verrassend genoemd worden dat dit deel na twee matige afleveringen plots wel behoorlijk goed is. Leuk om weer even terug naar 1991 te gaan, al besef ik me dat dit jaar in 1972 nog de verre toekomst was. De makers hebben het visueel dan ook heel keurig aangepakt met alle grote, strakke gebouwen. Het doet denken aan het schilderij 'De Perfecte Stad' van piero della francesca. Er wordt nergens echt overdreven, al blijft het gegeven dat alle dieren behalve apen door een ziekte uitgestorven zijn, wat vreemd.

Inmiddels hebben we zoveel Planet Of The Apes-films gezien dat we wel weten wie Caesar is in deze reeks. Je weet dan ook wel waar het allemaal op uit zal draaien en dat is ook waar de titel naar hint, maar toch maakt dat deze film niet minder interessant. Conquest is een fijne film die weliswaar wat vergeten is, maar nog steeds wel wat te bieden heeft. Voor de actie hoef je het niet te doen, al is de sfeer best sterk. Het is apart om te zien hoe apen hier behandeld worden en uiteindelijk in opstand komen.. Zeker het laatste half uur is best goed, waarin enkele hoofdpersonen een paar flinke lessen krijgen. De serie mag dan niet altijd even sterk zijn en soms terecht wat vergeten zijn, maar Conquest of the Planet of the Apes is wel degelijk de moeite waard.

avatar van John Barry
Conquest of the Planet of the Apes vind ik een redelijk goede film. Het is toch vooral een rauwe en donkere film geworden. We zien hoe de apen hardhandig door de mens wordt onderdrukt. Vervolgens zien we dat de apen hardhandig in opstand komen. Op zich is het verhaal van de film best wel interessant en zet het aan tot nadenken.

Jammer genoeg oogt het geheel wat knullig en blijft toch het idee hangen dat met een wat hoger budget de film beter was geweest. Desondanks vond ik de actie scenes aan het eind van de film wel redelijk goed.

Het acteerwerk is redelijk goed. Vooral Roddy McDowall valt in positieve zin op. De muziek van Tom Scott is redelijk, maar niet memorabel.

Al met al een redelijk goede film.

avatar van alexspyforever
Ik heb me ondanks dat ik wist wat er ging gebeuren toch maar aan dit vierde deel gewaagd. Na het teleurstellende deel 2 en 3 had ik daar eerst niet veel zin in. Maar de berichten dat deze film was donkerder was dan zijn voorgangers heeft me dan toch over de streep getrokken. En ja geen spijt van. Het niveau van het origineel haalt het niet, maar het is wel duidelijk dat hier goed is over nagedacht. Nu goed dat alle andere huisdieren zo plots stierven dat men terugviel op apen zullen we dan maar even voor lief nemen. En hoewel Cesar door dezelfde acteur wordt gespeeld als Cornelius uit deel 1 en 3, Cornelius was zijn vader dus ja logisch dat ze iemand met dezelfde trekken en manieren willen. McDowall geeft schitterend gestalte aan zijn rol met alle emoties die we van een vermenselijkte aap mogen verwachten. Enige minpunt is dat we geen beeld krijgen van wat er buiten die muren gebeurt. Het is uiteindelijk voorspelbaar maar verveelt nooit.

avatar van Phantasm
Niet echt geweldig allemaal, het wordt er niet beter op, toch nog leuk om een keer gezien te hebben.