Hellboy II: The Golden Army (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Fantasy

geregisseerd door Guillermo del Toro
met Ron Perlman, Selma Blair en Luke Goss

Een oud bestand tussen het mensenrijk en een veel ouder ras van mythische wezens staat op het punt verbroken te worden. De verbannen prins Nuada wil de mensheid uitroeien om zo plaats te maken voor de wezens die nu in verschuiling moeten leven. Het is aan Hellboy om Nuada te stoppen voordat hij het allesvernietigende Gouden Leger kan wekken. Samen met een team van het Bureau voor Paranormaal Onderzoek en Defensie, met onder meer zijn pyrokinetische vriendin Liz, de aquatische empatholoog Abe en de protoplastische mysticus Johann wordt er heen en weer gependeld tussen beide werelden. Uiteindelijk zal Hellboy, een schepsel dat in geen van beide werelden echt geaccepteerd wordt, moeten kiezen tussen zijn eigen volk of de mensenwereld waarin hij is opgegroeid.

avatar van koko28
Hmmmm Ik hou eigenlijk niet zo van kostuumdrama.
Vond The NeverEnding Story toch net even iets beter.

avatar van Bottleneck
Nog beter dan het eerste deel, vooral vanwege meer verscheidenheid aan creatures (inclusief Krauss!) en vijanden. Mooi gecreëerd sfeertje allemaal en kijkt makkelijk weg. Hellboy zelf is soms wat overdreven nonchalant en stoer maar het is te pruimen, past allemaal in elkaar. Richting het einde wordt het lekker industrieel-achtig en the golden army is gaaf, al had ik er net iets meer van verwacht. Komt er nog een derde deel?

avatar van NYSe
De actie, de humor, de art direction en de effecten... het is allemaal net wat beter dan in het eerste deel. Nergens voelt het uitgemolken aan. Vrij uniek voor een sequel van een actiefilm!

disneystore
Bottleneck schreef:
Komt er nog een derde deel?

Ik hoop het echt, maar zou het niet meer verwachten. Hellboy II zijn opbrengst was vrij sober en ik betwijfel of het na 5 jaar, en waarschijnlijk nog langer voor deel 3 (voorrang aan Pacific Rim) nog zoveel interesse in is.

avatar van NYSe
Jammer, want deze film had één van de beste cliffhangers die ik in lange tijd in de bios gezien had "Can't smile without you...!"

avatar van Naomi Watts
Valt mee, het heeft twee keer zoveel opgebracht dan het gekost heeft. Probleem is het production budget, en Del Toro heeft 140 miljoen nodig, en het ziet er niet naar uit dat ie dat gaat krijgen. Voor minder heeft het geen zin volgens Del Toro. Zit wel wat in want i nee ndergelijke franchise moet het altijd bigger and better, vooral in de grand finale.

avatar van tattoobob
Tof filmpje ,van mij mag er een derde deel komen!

avatar van AC1
AC1
Rosicky schreef:
Ik kan best tegen een beetje fantasy en verbeelding in film, maar de hoeveel blikken met special-effects die hier worden opgengetrokken en over het beeld worden uitgesmeerd zijn mij net een brug te ver. Het verhaal kon me niet bekoren en alles voelde veel te veel aan als een slecht computerspel, een beetje hetzelfde dat ik had bij Speed Racer. Deel 1 kon mij beter bekoren. Enige pluspunt in dit tweede deel vind ik de humor

Ik had een soortgelijke ervaring maar mij deed het qua 'narrative' meer aan Harry Potter denken oftewel sprookjes waar bordkartonnen karakters van de éne in de andere FX showcase belanden. En tussen die grote spektakelscènes was er, net zoals in de Harry Potterfilms, geen gevoel van tijd of afstand. Een queeste zonder het reisgevoel. Ja, geef mij ook maar de eerste film.

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Ook dit tweede deel heeft plotgewijs geen verrassingen in petto, maar een kwartier minder speelduur en meer verscheidenheid doen het geheel beter wegkijken.

Ron Perlman doet z'n ding, maar moet opboksen tegen minder begaafde collega's, waarbij vooral de acteur die die gaswolk neerzet flink irritant is.

Guillermo del Toro's aanpak is iets losser dan in het eerste deel. De proloog levert al een leuk geanimeerd tafereel op en verder passeren er meer verschillende creaturen de revue. Ik vind niet alle creaties mooi - verre van -, maar sommige designs zijn erg de moeite - dat pauwachtig wezen om er eentje te noemen. De special effects en CGI-toestanden zijn van hetzelfde niveau als het origineel. Mijn kritiek op de plastic pakjes van Hellboy en Abe Sapien blijft.

avatar van Thorongil
Gisteren nog eens herzien, was toch al een paar jaar geleden.
Is zeer goed bevallen, degelijk verhaal.
Goede humor, speciall effects en ook goeie make-ups. Ook genoeg leuke dialogen/momenten tussen karakters onderling zoals Abe en hellboy die samen zingen.
Del Toro heeft echt een ongebreidelde fantasie met zijn bizarre en creatieve designs voor trollen en allerlei wezens.

avatar van breedbeeld
Lekker filmpje. Hellboy, die me steeds aan Ted Danson deed denken weer prettig vertolkt door Perlman, met geinige one liners. Heb me wel vermaakt.

avatar van Jawaddedadde
Leuk!

En een stuk beter dan de eerste Hellboy. Veel creatiever wat de personages betreft, kreeg zowaar zelfs hier en daar een Pan's Labyrint-gevoel bij al de bizarre creaturen die deze prent bevolken.

Eigenlijk is Hellboy zelf misschien het enige wezen dat hier een beetje uit de toon valt, zowel qua looks als wat de toon betreft. Het verhaal is best redelijk serieus en Hellboy is toch een beetje de clown van het gebeuren.

Maar verder is dit wel een prima actiefilm die er tig keren beter uitziet dan deel 1. Erg vermakelijk.

avatar van AC1
AC1
Opnieuw bekeken en het blijft een aaneenschakeling van FX scènes zonder goede opbouw. Zelfs scènes zonder noemenswaardige effecten zijn dramatisch slecht opgebouwd. Kijk maar eens naar de bier- en zangscène van Hellboy en Abe - het bouwt niet op - ze beginnnen haast meteen met zingen. Sommige scènes en creaturen zijn zo flauw en kinderachtig dat ik zou er niet van zou schrikken dat Del Toro een grote fan is van Return Of The Jedi. Wedden dat hij deze film de beste Star Wars film vind? Het viel me op dat acteerniveau van het vuurmeisje de film ook nog eens naar beneden haalt. Score blijft 3/10. Del Toro heeft afgedaan.

avatar van Hey Blondie!
Ik dacht dat superhelden films (Mystery Men en Kick Ass tel ik even niet mee) niets voor mij waren, zelfs The Dark Knight vond ik niet goed, maar deze Hellboy 2 vond ik prachtig. Dat kwam vooral omdat ik een ontzettende liefhebber ben van schurken, en prins Nuada was er eentje om van te smullen.
Hoogtepunt was voor mij het eerste duel tussen Nuada en Hellboy, daar kreeg je goed te zien wat Nuada in huis had. Prachtig was dat. Wel jammer dat je bij dit soort Hollywood films dan al meteen weet hoe het uiteindelijk afloopt. Kan dat nu eindelijk niet eens anders!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
4 jaar na Hellboy kregen we dit vervolg van Hellboy. Opnieuw met Guillermo del Toro aan het stuur. Tussendoor maakte hij het geweldige El laberinto del Fauno, dat de creatieve deur van de regisseur deed open gaan. Niet verwonderlijk dus dat je dat ook merkt in de stijl die hij in Hellboy II stopt. Waar deel 1 best wel leuk was met een prachtige figuren als Hellboy, Abe Sapien en vooral Karl Ruprecht Kroenen gaat hij nu nog een stukje verder. Liz Sherman komt beter uit de verf, weg is de vervelende John Meyers en welkom aan vele nieuwe figuren en wezens.

Del Toro zet de film helemaal naar zijn hand en neemt je mee naar een fantasiewereld. Je ziet direct stijlen van z'n eigen El Laberinto del Fauno, maar ik moest ook denken aan verwijzingen naar Ghibli. En hij slaagt er als één van de weinigen in om die fantasie naar het doek te brengen en levendige te houden, zelfs na al die jaren. Er komt ook veel meer diepgang in de personages en het verhaal is boeiender dan z'n voorganger.

ipman-99
"I know; I'm ugly!" ... " !!!

Fantastische sequel !!! Heerlijk vervolg met opnieuw vette actie, effecten en dialogen.
Del Toro neemt ons weer mee naar zijn fantasywereld met alweer gave creaturen, geweldige sfeer,
vette actie, humor en effecten !
Wat opviel was dat er nog meer gave figuren tevoorschijn werden getoverd, en meer nog dat het paste
in het geheel ! Heerlijk niveau deze sequel !!!

avatar van John Milton
Art direction, fx, actie en sommige one-liners zijn goed, en inderdaad beter dan het origineel, dat voor mij een krappe voldoende was. Ook The Golden Army is niet écht mijn soort film, maar het was allesbehalve saai. Toch genoot ik van Pacific Rim een stuk meer (in de bioscoop wel althans) en kan het niet in de schaduw staan van Pan's Labyrinth, maar die vergelijking is natuurlijk ietwat scheef.

Tarkus schreef:
Goede film met prachtige special effects een een alweer perfecte Ron Perlman in de rol van Hellboy, een rol die hem op het lijf is geschreven.
Toch stelde de film me toch een beetje teleur, ik ben een enorme fan van de eerste film en had eerlijk gezegd een beter vervolg gezien, ik miste de sfeer van het eerste deel en ook het scenario was niet zo bijster goed vind ik.
Ik had de indruk dat men niet met dezelfde overgave heeft gewerkt aan dit deel zoals men dat heeft gedaan aan de eerste film.
Wat toch niet weg neemt dat de film me toch kon boeien, maar ik hoop dat deel 3 terug wat meer de sfeer van de eerste film brengt.

Ook nog eens opnieuw bekeken, en blijf bij mijn eerste commentaar.
Alleen aan toevoegen dat er gene derde deel is gekomen en dat dat ook waarschijnlijk niet meer zal gebeuren.

avatar van rcuppen79
Overtreffend vervolg die zijn voorganger op vrijwel alle punten weet te verbeteren.

Visueel is de film een plaatje om in te lijsten. Prachtige decors, verbluffende trucages en magnifieke make-up effecten maken van Hellboy II één van de mooiste comicboek verfilmingen tot op heden.

De minpunten van de eerste film zijn nagenoeg verdwenen in dit vervolg. Het verhaal wordt vlot en vol humor verteld. Ron Perlman is wederom op dreef als de antiheld Hellboy en krijgt goed tegenspel van Luke Goss als de schurk Nuada.

Een perfecte mix van entertainment en visuele pracht.

Ik vond de film weinig aan. De verrassing is er een beetje af en als personage vind ik de meeste andere helden een stuk leuker. Daarnaast zien zijn medespelers er te nep uit. Man met een pak aan!

avatar van Kondoro0614
Hellboy II: The Golden Army

Het eerste deel van Hellboy heb ik een tijd geleden pas gezien. Denk een jaar of twee geleden. Na het verschijnen van Hellboy II wou ik hem eigenlijk niet missen. Maar, deel 1 was niet zo goed. Nu ben ik toch aangenaam verrast dat ik dit deel toch nog wel beter vind dan het eerste deel. Meestal is het juist andersom. Ik krijg nu dus het gevoel dat Hellboy 1 meer een project van Guillermo del Toro om te kijken of het wat werd. Waarna, veel positieve reacties kwamen en dus deel twee uiteindelijk verscheen. Dit deel heeft alles net iets beter dan het eerste deel. De actie is wat gaver gebracht, de humor word wat meer naar boven gehaald en het acteer werk is ook niet bar slecht. Ik baal alleen van het einde dat het weer zo makkelijk was. Te simpel om zo maar te zeggen. Daarnaast is het verhaal niet super slecht en het concept is leuk bedacht. Ik moet zeggen dat dit een vermakelijk filmpje is maar, je moet houden van niet bestaande wezens. Aldus Sciencefiction!

avatar van Zwolle84
Bottleneck schreef:
Komt er nog een derde deel?

Toch wel: Hellboy 3 - IMDb

avatar van NYSe

Nou, met alleen maar geruchten en wilde verhalen zou ik niet willen zeggen dat ie er ook daadwerkelijk aankomt. Waar ik wel op hoop, natuurlijk.

avatar van Zwolle84
NYSe schreef:

Ah, mijn fout. Ik dacht dat IMDB alleen bevestigingen opneemt, maar hier staat inderdaad rumored bij.

Zwolle84 schreef:

Helaas; het heeft mij ook meerdere malen met dode mussen blij gemaakt.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Met al die superheld- en comicverfilmingen van de laatste jaren lijkt Hellboy een beetje vergeten. Ook jammer dat deze tweede film van Del Toro het niet zo heel goed heeft gedaan, anders was hier ongetwijfeld al een vervolg van verschenen. En dat verdient het personage wel, want ook deze tweede film staat als een huis. Hij wordt niet voor niets vaak aangehaald als een sequel die het origineel sowieso weet te evenaren. En terecht.

Hellboy II: The Golden Army is duidelijk een film die Del Toro maakte tussen het Pan's Labyrinth en Pacific Rim. De sprookjesachtige sfeer uit Pan's Labyrinth is voelbaar, evenals de bijzondere creaties. Ondertussen is de actie groots en spectaculair, zoals in Del Toro's volgende, maar verder niet bepaald denderende, monsterfilm. De afwisseling van actie en spektakel en interessante en kleurrijke personages werkt goed. Sterker nog, de rustige momenten (met name als Hellboy en Abe bier gaan drinken en over vrouwen praten) zijn het leukst. Ook de toevoeging van Johann Krauss is sterk, een personage dat voor veel leuke momenten zorgt. De bad guy is ditmaal niet zo bijzonder, maar het groepje helden maakt dit ruimschoots goed. Enkel het drama (het hele 'mensen vinden Hellboy lelijk en mogen hem daarom niet') werkte voor mij niet echt, maar qua komedie, actie en spektakel zit het met Hellboy II wel goed. Wat dat betreft hopen dat hier ooit nog een sequel van komt.

3,5 sterren.

avatar van Gerlof1378
Mooie en fantasierijke film, met een goed verhaal, cast en vooral de sfeer en Ron Perlman als Hellboy maken dit tot een goede film. Het verhaal over het gouden leger die de mensheid bedreigt en wat Hellboy tot een stop moet zien te krijgen. De cast naast Ron zoals Selma Blair, Doug Jones, Luke Goss en de stem van Seth MacFarlane (Family Guy dus) als Johann Krauss doen het ook best goed. En ja ook de sfeer en de setting zijn super gedaan, dat maken de films van Guillermo del Toro juist zo goed en bij deze is dat zeker. Dit 2de deel is net zo goed als de 1st en ik raad hem iedereen aan die van een goeie superheldenfilm houd met veel actie en humor enjoy.

avatar van Left4Dead
Vandaag een volle ster er bovenop. Het is, zoals we gewent zijn, weer heel mooi stuk filmwerk van Del Toro. Waarschijnlijk heb ik daar eerder geen oog op geslagen maar ben toch echt te spreken over zijn regie en het camerawerk. Het verhaal doet me weinig zoals gewoonlijk bij comicverfilmingen. Toch hebben de personages een prima karakter gekregen, maar Jeffrey Tambor is echt heerlijk bezig met zijn rol van Manning. Zeer prima vermaak, zal deel één ook maar weer eens gaan starten.

avatar van IH88
“You're in love. Have a beer.”
“Oh, my body's a temple.”
“Well, now it's an amusement park.”

Uitstekende sequel van Del Toro. The Golden Army ziet er allereerst geweldig uit, en ook de combinatie van actie, humor, drama en romantiek werkt goed. Dat komt vooral door Perlman, maar de hele groepsdynamiek tussen Perlman, Jones, Blair en de andere acteurs werkt ook gewoon uitstekend. Minpunt is dat het verhaal niet al te bijzonder is, en dat de film net zoals het eerste deel wat pacing problemen heeft. Maar de chemie tussen de acteurs, de humor, en de geweldige sets en cinematografie zorgen voor een zeer vermakelijke film.