Hellboy II: The Golden Army (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Fantasy

geregisseerd door Guillermo del Toro
met Ron Perlman, Selma Blair en Luke Goss

Een oud bestand tussen het mensenrijk en een veel ouder ras van mythische wezens staat op het punt verbroken te worden. De verbannen prins Nuada wil de mensheid uitroeien om zo plaats te maken voor de wezens die nu in verschuiling moeten leven. Het is aan Hellboy om Nuada te stoppen voordat hij het allesvernietigende Gouden Leger kan wekken. Samen met een team van het Bureau voor Paranormaal Onderzoek en Defensie, met onder meer zijn pyrokinetische vriendin Liz, de aquatische empatholoog Abe en de protoplastische mysticus Johann wordt er heen en weer gependeld tussen beide werelden. Uiteindelijk zal Hellboy, een schepsel dat in geen van beide werelden echt geaccepteerd wordt, moeten kiezen tussen zijn eigen volk of de mensenwereld waarin hij is opgegroeid.

• vandaag om 20:00 uur op TV (RTL7)

avatar van Walter S.
Laatst deel 3 in de bios gezien, vorige week was deze op tv, dus ook maar eens gaan kijken. Geweldig vormgegeven, lust voor het oog. Verhaal zal allemaal wel, komt bij dit soort films altijd in grote lijnen op hetzelfde neer.
Prima film. Deel 1 heb ik volgens mij ook nog ergens liggen, nog nooit gezien, binnenkort maar eens kijken waar die ligt, heb ik ze alle drie gezien, wel in omgekeerde volgorde, maar wottefok.

Uitstekende film waarin een kroon die uit drie delen bestaat een onverwoestbaar leger tot leven kan wekken. Wat dit vervolg wat beter maakt is voornamelijk het verhaal wat een stuk avontuurlijker is. Guillermo Del Toro weet opnieuw een unieke wereld te creëren en het ziet er allemaal prachtig aangekleed uit. De cast weet het leuk te brengen en maakt dit een vermakelijke film.

avatar van Duke Nukem
Deze tweede Hellboy is een stuk luchtiger dan de eerste, meer afgestemd op fantasy en humor, kortom meer stripverhaalachtig. Er zitten weer een pak leuke creatures in en de CGI is beter dan in het eerste deel. Sommige delen doen mij zelfs denken aan Star Wars. De decors zijn weer erg fantasierijk en de special effects zien er mooi uit. Er zit ook een goede vaart in de film. Ron Perlman en Selma Blair zetten hun rollen als Hellboy en Liz Sherman goed neer. Jeffrey Tambor stoort mij niet, hoewel hij weinig grappige dialoog heeft en hij me wat aan dr. Phil doet denken. De leukste personages zijn voor mij Johann Craus en Abraham Sapien. De Hellboy films zijn geen meesterwerken, maar wel altijd vermakelijk.

avatar van Ajax&Litmanen1
Na vorig jaar de Hellboy reboot in de bioscoop te hebben gekeken, heb ik dit weekend maar eens beide oude delen opgezet. Hellboy 1 viel me eigenlijk tegen in de herziening. Destijds tof, maar nu aardig ingehaald doordat de markt vol superhelden of superwezens nu echt gigantisch is. Het oogde ook gedateerd. Wel knap bedacht qua designs. Verder is het jammer dat er gewoon 0,0 blood en gore aanwezig is, wat wel bij Hellboy zou passen en wat de reboot in mijn ogen als dik pluspunt nu bezit.

Gelukkig doet The Golden Army het beter, al blijven bovengenoemde punten hier ook staan. Er is in twaalf jaar film gewoon veel veranderd. Visueel is het gewoon niet meer erg aantrekkelijk, al is het ook zeker niet lelijk. Maar het voelt wel als CGI uit een ver verleden. Zeker Hellboy zelf kan er nog prima mee door, maar bijvoorbeeld het gouden leger heeft z'n beste tijd wel gehad. De film zelf is vooral veel leuker dan de voorganger. Een leuker verhaal en veel meer fun. Qua humor hebben ze de boel echt opgeschroefd en dat pakt goed uit. Del Toro heeft nog steeds veel talent en laat hier wederom zien dat hij heel goed is in het bedenken van fantasiewerelden.

Toch blijft mijn eerder gegeven vier sterren niet staan. Ik heb me een avondje vermaakt, maar echt top is dit voor mij zeker niet. Toch is het wel jammer dat Del Toro en Perlman nooit een derde Hellboy hebben mogen maken. De potentie was er wel degelijk.

3,5* (was 4*)

avatar van Phantasm
Net zo leuk als zijn voorganger, prima vermaak, kijkt lekker weg.

avatar van Shadowed
Beter dan deel 1.

Na deel 1 de volgende dag gelijk het vervolg opgezet. Omdat deel 1 me eigenlijk behoorlijk tegenviel ging ik met twijfels aan deel 2. Maar gelukkig heeft Del Toro met dit deel vooruitgang geboekt met een hoop zaken uit deel 1. Al is het nog steeds niet bovengemiddeld.

Maar visueel ziet het er in ieder geval een stuk beter uit. Del Toro had duidelijk wat meer budget, en mocht hier ook wat meer mee zijn eigen ding doen. Toch denk ik dat de studio het niet aan durfde om aan een R-rating vervolg te beginnen. Alhoewel deel 1 ook best braaf was, was het tenminste niet your average superhero-flick en bevatte Nazi's in zijn verhaal. Dit gaat toch weer meer richting pure superheldenformules op.

Maar Del Toro doet dat wel wat beter. Enkele scenes springen er namelijk behoorlijk uit. Met als hoogtepunt de bosgigant midden in de stad. Dat was toch een behoorlijk mooi vormgegeven scene. Voor de rest gaat Del Toro met zijn vervolgdeel wat meer richting folklore op, en daar voelt hij zich ook duidelijk beter mee in zijn element.

Perlman is ook nog steeds een leuke Hellboy, maar Del Toro slaagt er nog steeds niet in om goede bijkarakters neer te zetten en om van Hellboy zelf een memorabele superheld te maken. Als klap op de vuurpijl dit keer ook nog vreselijke schurken erbij. De toegevoegde karakters zijn ook werkelijk onuitstaanbaar, met als dieptepunt Watson. Goss acteert goed, maar zijn rol is gewoon zo saai en zo standaard dat het eigenlijk niet uitmaakt of hij goed of niet acteert.

Gelukkig ziet het er visueel gewoon een stuk beter uit. Grotere actiescènes, enkele memorabele stukjes en vooral gewoon een overvloed aan wezentjes en monsters, waarvan er enkele heel goed uitzien. Angel of Death bijvoorbeeld. Doet ook wat denken aan Del Toro's hoogtepunt Pan's Labyrinth.

Een hoger entertainment gehalte, maar nog steeds niet erg goed. Het is dat de film er beter uitziet en daardoor beter wegkijkt. Maar ik blijf het niet begrijpen dat als je zo'n sarcastische superheld als titelrol neerzet nog steeds met zulke standaard bijkarakters/schurken kan komen. Nuala & Nuada zijn werkelijk de meest simpele en standaard uitgewerkte karakters. Optimale irritatie. Maar voor de rest een vooruitgang op deel 1.

Blijft toch een heerlijke film.