Hellboy II: The Golden Army (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Fantasy

geregisseerd door Guillermo del Toro
met Ron Perlman, Selma Blair en Luke Goss

Een oud bestand tussen het mensenrijk en een veel ouder ras van mythische wezens staat op het punt verbroken te worden. De verbannen prins Nuada wil de mensheid uitroeien om zo plaats te maken voor de wezens die nu in verschuiling moeten leven. Het is aan Hellboy om Nuada te stoppen voordat hij het allesvernietigende Gouden Leger kan wekken. Samen met een team van het Bureau voor Paranormaal Onderzoek en Defensie, met onder meer zijn pyrokinetische vriendin Liz, de aquatische empatholoog Abe en de protoplastische mysticus Johann wordt er heen en weer gependeld tussen beide werelden. Uiteindelijk zal Hellboy, een schepsel dat in geen van beide werelden echt geaccepteerd wordt, moeten kiezen tussen zijn eigen volk of de mensenwereld waarin hij is opgegroeid.

Lad
Ow, veel films om naar uit te kijken de laatste tijd.

Het eerste deel vond ik alvast goed.

Fikret8 schreef:
Een 8,5 op imDb en op nummer 1 in de USA box-office.

Die nummer 1 zegt helemaal niks ze hebben maar 35,9 miljoen opgehaald blijven ze met 2 miljoen net voor Hancock.
Ze hebben het bedrag vast hoger verwacht.
Volgens mij hebben ze wel meer in die film geinvesteerd.
Maar wel jammer voor zo'n goeie film.

avatar van Poisonthewell
^ toch veelbelovender dan deel 1.
Hellboy was een zeer matig presteerder bij de box-office; is pas echt een hit geworden op dvd.

En ik kan er weer maar niet over uit dat ie hier pas in augustus komt.

avatar van Draconian
Leuke actie film. Gezien in Xvid formaat.
De gekste figuren zitten erin verwerkt.

avatar van N811
op imdb 8.2 ")

avatar van g_unitboy
deze film lijkt me kei goed

avatar van Prudh
Toch wel een ferme tegenvaller. Duidelijk Del Toro, maar net iets teveel op dreef. De film heeft dan ook teveel van alles (bizarre creaturen, actie, personages, subplotjes ...), waardoor de focus iets teveel wegvalt van het concept: Ron Perlman als cynische rode duivel die kont moet schoppen. Konten schopt hij zeker, maar in deel 1 kwam dat allemaal wat beter uit de verf. Hij is bovendien niet zo cynisch meer, eerder flauw. Zijn nieuwe oppasser Johan Krauss is helaas een vervelende toevoeging aan de cast en is eveneens veel te flauw. Iets teveel hooi op de vork van Del Toro, of eigenlijk iets teveel ideeën in te weinig tijd.

avatar van EVIL '84
Ik vond het een leuke, vermakelijke film.
Helaas was de versie die ik gezien heb erg donker....maar wat ik gezien heb vond ik de moeite waard!
Er zat voldoende actie en humor in, fans moeten hem zeker gaan kijken!!!!

avatar van Sasja
Ik vond dit een eg vermakelijke film. Net gezien en ik heb me geen moment verveeld. Zag er allemaal erg goed uit

avatar van Drezic
Fikret8 schreef:
Een 8,5 op imDb en op nummer 1 in de USA box-office.

Inmiddels nog maar 8 en dat zal nog wel zakken.

Ben er wel benieuwd naar, deel 1 was goed te pruimen.

Zeker de moeite waard. Veel actie en veel lachen.

avatar van MaNiAc E
Prudh schreef:

Duidelijk dat jij de comics nooit gelezen hebt Deel 2 is zoveel meer trouw aan de comic reeks.

avatar van Prudh
Ik heb de comic inderdaad nooit gelezen. Maar trouw of niet trouw, deze Hellboy is mij gewoon te flauw en te druk. Teveel rare beesten (het was op een gegeven moment net Star Wars) die in de film leken te zitten om er maar gewoon in te zitten. Veel van hen komen trouwens uit het brein van Del Toro en niet uit de strip.

avatar van alec
Zeer geslaagd deel II.
Niet beter dan deel 1 maar gelijkwaardig. Het gouden duo HB en Abe kibbelen weer lekker overal doorheen (een meesterlijke scene is met muziek van Barry Mannilow waarbij ze dronken worden) en de karakter Johan Krauss is een passende aanwinst.
De kennismaking van de main karakters zijn in deel I al uitgediept waardoor er gelijk tot actie kan worden overgaan.
(Soms heeft dit deel iets weg van Men in Black, Transformers en Friends, het laatst genoemd door de grappige one-liners en dialogen. De scene met de baby is bespottelijk komisch en met de Tooth Fairy die even tot leven wordt gewekt ziet er werkelijk fantastisch uit)
Klein minpuntje is dat Princess Nuala bijna precies lijkt op Ally McBeal
Echt een aanwinst als je deel I goed vond/vindt.
Een *4.5

alec schreef:
Echt een aanwinst als je deel I goed vond/vindt.
Een *4.5

Nee, verre van juist. Deel 1 was lekker recht-toe-recht-aan en vooral droogkomisch, terwijl er in dit deel juist van hot naar her gefriemeld wordt met veel te veel nare zijwegen.

Beitel
Prudh schreef:

Het mocht dan wel recht-toe-recht-aan zijn, ik vond deel één nogal duf. Een Del Toro dat zich lekker laat gaan, of het nu een rommeltje wordt of niet, trekt me nog steeds zeer.

avatar van N811
Deze reggisseur heeft zeker een talent voor Special Effects.

avatar van alec
Prudh schreef:

Verre van juist? Is de film in essentie zo anders dan deel I?! Ging de film te snel voor je of begreep je het niet. In mijn spoilers heb ik genoeg komische, hilarische momenten vermeld. En wat wordt er nou van hot naar her gefriemeld?! Ik begrijp niks van je reacties, probeer het wat beter te formuleren, desnoods met de spoiler tekst. Als het je zo is tegengevallen waarom dan een 2.5 en niet een 1 of een 0.5? Ga de film nogmaals zien, misschien helpt een goede ondertiteling een beetje

avatar van Prudh
De beide werelden versmelten hier net iets te makkelijk, waardoor Del Toro een carte blanche heeft om zoveel mogelijk creaturen door de film te smijten waardoor ik nogal een overdosis kreeg. In deel 1 heb je alleen de nazi's als vijand en samaël. Maar in bijvoorbeeld de trollenmarkt van dit deel lijkt het net alsof je in een star warsfilm stapt. Met enkele nutteloze beesten erbij, zoals Cathedral Head. En die Krauss is een erg nare toevoeging aan hun team. Flauw en ongrappig. Net als Hellboy zelf die in deze film niet meer cynisch is maar gewoon flauw. En net als die FBI baas die in de vorige versie een norse kerel was en hierin een stuntelige nietsnut. Dan heb je nog zo'n stom zijplotje zoals Abe die verliefd wordt. En beetje makkelijk om met dat hele 'snap je het niet' argument aan te komen als iemand een film niet goed vindt. Ondertiteling was een beetje lastig om aan te vragen in de zaal die hem vertoonde, gelukkig is mijn Engels pico bello.

Het blijft jammer dat hellboy niet massaal wordt bekeken.
Maar 19 stemmen 3,65 op Moviemeter en op Imdb 7,9 en 16,549 stemmen.
Jammer voor zo'n topper.
3,5.

avatar van Mr. Olaf
Vond de eerste een toppertje, ben ook erg benieuwd naar dit vervolg!

Eerste deel was zeker weten goed ja!

Maar de 2e deel viel mij een beetje tegen.
Er waren te veel van die neppe figuren te zien, dat deed mij denken aan al die buiten aardse wezens van Starwars.

Het verhaal kon beter.... ietsje meer diepgang was goed gweest.
Ik ben afgelopen zaterdag naar de bios gweest voor dit film. Het is maar dat ik vrij kaartjes had gwonnen van Veronica Magazine, anders had ik helemaal gebaald.

Dus... Hellboy 2 is een vermakelijk film om lekker thuis te zien. Maar niet om je geld uit tegeven in de bios.

avatar van jeroentjuhhhhh
Vond de eerste erg vet, ben dus ook van plan deze te bekijken als hij een keer hier in de bioscoop komt...ergens in augustus.

avatar van Parisa
Cinamatic schreef:

Ah, nog iemand die 'm dankzij die goede gids gratis mocht kijken op het grote doek. Ik heb wel een heel andere mening over de film.
De eerste HellBoy heb ik niet gezien, hij trok me ondanks de hoge beoordeling in de gids ook niet bijzonder. Maar ik vond hem erg leuk. Iedereen die in het topic van Pan's Labyrint heeft geschreven dat Del Toro te weinig van de fantasywereld mocht laten zien: hier mag ie het overdoen. Het monster met de aparte ogen komt ook weer terug in een iets andere gedaante. Verder waren de elven, het team en de andere wezens (zoals de tandenfeen en het boontje) een genot om naar te kijken.
Een verhaal dat geregeld wordt afgewisseld met humor. Neemt zijn helden niet al te serieus. (En dat is een pre.) Vijanden zijn in deze film ook niet 123 te verslaan.
Iedereen die zegt van fantasy te houden moet hem gaan zien. Fan-tast-isch is ie.

Ik heb vrijdag deel 1 nog ff gekeken en op zaterdag deel 2 in de bioscoop, ik vond hem beter dan de eerste, meer spektakel en een echte aanrader ! Beste zomer mega film imho.

Pastichio Rocker
Waar is die Meijers (die blonde slapjanus) gebleven?

avatar van Sasja
misschien ontslagen?

Sasja schreef:
misschien ontslagen?

hahahaha

avatar van Prudh
Overgeplaats op verzoek van Hellboy. Naar de noordpool.

avatar van ralfsjam
moet zeggen dat ik van deze film meer genoten heb dan van batman 2008. de creaties en de humor waren erg goed en lekker. de actie en hoe het in beeld is gebracht was geweldig. het verhaal nemen we dan maar op de koop toe, want iets moet het gaande houden. lekkere film met een lekker gevoel. 4