Hellboy (2004)

3,10 (1990)
1990 stemmen

Actie / Sciencefiction
122 minuten / 132 minuten (director's cut)

geregisseerd door Guillermo del Toro
met Ron Perlman, Selma Blair en John Hurt

In de laatste dagen van de Tweede Wereldoorlog zoeken de Nazi's hun toevlucht tot zwarte magie om hun verloren zaak nog te redden. De Geallieerden bestormen het kamp waar de ceremonie plaats vindt, maar niet voordat de demoon Hellboy opgeroepen is. Wanneer Hellboy opgroeit besluit hij zijn krachten te gebruiken voor het bestrijden van het kwaad.

avatar van RuudC
Deze film valt me eigenlijk tegen van zowel Guillermo del Toro als Marvel. Ik ben best wel te porren voor dit soort superheldenfilms met overdadige actie en grootse decors. Hellboy wordt goed neergezet door Ron Perlman. Het verhaal is, zeker in het begin, erg leuk. Lekker mysterieus met mythische wezens en occulte nazi’s. Visueel valt er best wat te genieten en de actie is prima geschoten. Dat het verhaal een heel opzichtige strijd tussen goed en kwaad is, doet behoorlijk wat afbreuk aan het geheel. Superheldenfilms als X-Men, Watchmen en zelfs Batman bewijzen dat het ook anders kan. En dan zit er hier ook nog eens een compleet overbodige romance in en onnodige, nutteloze hoofdfiguren. Personages als dat skelet waren dan wel weer leuk.

avatar van John Lee Hooker
Vanzelfsprekend is dit op visueel vlak een bijzondere beleving met overtuigende special-effects net zoals bij El Laberinto del Fauno. Inhoudelijk beperkt het zich tot een goed en kwaad kwestie. Dat hoeft helemaal niet erg te zijn maar het wordt hier toch iets te sentimenteel aangepakt en dat vind ik jammer. Wanneer je eenmaal gewend bent aan de vreemde creaties en bovennatuurlijke krachten blijft er nog maar weinig over om je weg te laten blazen. Het heldengroepje is een stereotype samenstelling en de gebeurtenissen zijn verpakt in een standaard volgorde met elk een welbekende afloop. De waarde van de gave en unieke manoeuvres zakt stiekem omlaag doordat clichés de plaats innemen en het hele boeltje maar blijft doorratelen zonder besef wat er nu eigenlijk echt gaande is en zo verloor ik langzamerhand mijn interesse. Desalniettemin is het aardig om deze Hellboy een keer gezien te hebben.

avatar van doortje17
Ik vond de film niet bijzonder.. Had er veel meer van verwacht. Film ging een beetje van de hak op de tak en ik kon er daardoor niet goed inkomen. Het plot was niet boeiend genoeg.
Normaal vind ik superhelden/actiefilms geweldig, maar Hellboy viel me erg tegen.
Special effects en de acteurs maakten de boel wel at beter, maar de film bleef niet boeiend genoeg en ik ben na driekwart gestopt met kijken. Zal hem binnenkort nog even uit zien, maar verrassend zal het einde niet zijn.

Best goed.

Op zich verschilt deze film niet zo heel veel van de meeste andere superheldenfilms. Er zit een nogal idioot verhaaltje in, meer dan good guys vs bad guys is het niet. Ditmaal weer occulte nazis die voor een hoop plezier zorgen.

De opbouw is bekend, de onnodige romance zit er ook weer in, aan matige oneliners zekers geen gebrek en ook de acteurs zullen wel nooit in de prijzen vallen met dit soort rollen. Perlman past wel als Hellboy, maar kan er moeilijk van genieten.

Het grote verschil zit wat mij betreft bij de regisseur. del Toro is iemand die goed weet waar hij mee bezig is, en levert dan ook gewoon een erg mooie film af. Vaak prachtig gefilmd, creature design is goed overgebracht en elk shot ademt sfeer. Meer hoeft het blijkbaar niet te zijn.

Met de superheldenclichés heb ik nog steeds niet veel, maar als het er zo goed uitziet is het plots allemaal een stuk minder vervelend. Binnenkort deeltje twee dan maar.

avatar van mnrk
There's a big, red man down there..... That's fine, darling Santa's not here for another month.... Not Santa.

Nog steeds een prima film van Guillermo del Toro.....

Het verhaal is in orde en wordt ook leuk gebracht....mede door de gehele aankleding,special effects en settings krijgt deze film een prima sfeertje mee...

Ron Perlman als Hellboy was gewoon goed (lekkere droge humor), en werd toch wel redelijk bijgestaan door Rupert Evans en de charmante Selma Blair ....

avatar van Ace Hanlon
Bij deze film past maar één commentaar: WAT EEN ONZIN!!!!!
Hij is niet spannend, hij is niet leuk, het is gewoon niks!

avatar van Bottleneck
Ik heb me prima vermaakt met Hellboy. Gave creaturen lopen er rond, alleen jammer dat de tegenstander veelal maar een en dezelfde is. Best een leuk (achtergrond)verhaal met de demoon die voor de mensen vecht, en de locaties en de tegenstellingen daartussen.
Zal wel door Del Toro's invalshoek en het gelukkig weinig pretentieuze karakter van de film komen, want normaalgesproken heb ik niets met superhelden e.d. Het helpt ook wel mee dat ik Liz best kinky vind.

avatar van NYSe
Werkelijk perfécte casting van Perlman. Heerlijke hoop onzin die het helaas niet van een spanningsboog moet hebben.

avatar van tattoobob
Niet zo goed als het tweede deel maar zeker een aanradertje

avatar van Sergio Leone
Matig.

Hellboy zelf is een leuke afwisseling tussen alle andere superhelden in superpakjes, maar het hele verhaaltje is mij net iets te Mummy-achtig. Voeg daar nog een paar ellendige FBI-agenten en een leeg liefdesplotje bij en dan is het verfrissende van het titelpersonage al snel op de achtergrond verdwijnen.

Ron Perlman houdt de boel staande. Ik vind hem geen al te best acteur, maar hier is hij perfect gecast.
John Hurt is geen straf om bezig te zien - die houdt zich altijd wel staande -, voorts lopen er nog wat semi-acteurtjes rond die ik liever niet in deze film had gezien.

Plotgewijs is Hellboy dan wel standaard, Guillermo del Toro brengt meer sfeer en leven in de brouwerij dan de gemiddelde superheldfilm. Toch scoort hij geen al te hoge punten wat betreft bepaalde designs - die kruising tussen Predator en Alien bv is tien keer niks. Ook qua uitwerking is het af en toe net niet: bepaalde effecten staan nog als een huis, terwijl de make-up en kostuums van onder meer Hellboy en Abe Sapien bij momenten erg plastic ogen.
del Toro's muziekkeuzes variëren nogal, hetgeen voor wisselend succes zorgt.

Matig inderdaad.

Leuke setting, maar veel te weinig actie en slap verhaal. Hier kon veel meer uit gehaald worden, want de comic zelf is interressant.

avatar van stultmeister
Een gave film met een sterke Ron Perlman als Hellboy (wat ziet hij er gaaf uit).
Het verhaal is simpel en goed te volgen. De grote slechterik is in mijn ogen niet eens zo bijzonder (alhoewel dat wezen met die messen wel erg gaaf is).

Het sterkste punt van deze film is duidelijk het visuele gedeelte. Wat weet Del Toro er weer een spektakel van te maken. Decors zien er fantasierijk uit en ook de wezens hebben een gaaf uiterlijk.

De film duurt voor mijn gevoel wel net iets aan de lange kant waardoor de film te veel op de automatische piloot begint te draaien. 20 minuten korter was perfect geweest.

Tussen de 3,5 en 4 sterren in.

avatar van baspls
"Didn't I kill you already?"

Geslaagde Superhero. Normaal ben ik niet zo onder de indruk van al die moderne superhero's maar deze Hellboy is toch zeker wel geslaagd. Het begint al meteen erg goed met de old-school poster van de grote Drew Struzan.

John Hurt doed het hier erg goed en ik vond Ron Perlman ook wel een komische Hellboy neerzetten.

Ik moet zeggen dat ik het complimenteer dat Hellboy nog gewoon een man met een kostum en erg veel make-up is in plaats van een CGI-figuur. Ik moet zeggen dat niet alle effecten er even goed uitzien.

Het verhaal vond ik wel goed maar het is wel een beetje vaag. Oculte Nazi's die samen met Rasputin (de adviseur van de romonovs zoals je ook kunt zien in Anastasia) de wereld willen veroveren of zoiets. Nou ja toch een geslaagd filmpje.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een wat tweeledige film deze Hellboy. Dankzij de creatieve regie van Guillermo del Toro is dit de beste Dark Horse Comics verfilming geworden. Het doet me wat denken aan Blade met een wat minder conventionele held die gewoon cool is. Hellboy is best goed en zoals we dat gewoon zijn bij del Toro is het weer genieten van prachtige figuren. Enkel de verhaallijn van wezens uit een andere wereld werkt niet echt. En sommige dingen hadden een tikkeltje donker gemogen. Hellboy was volgens mij te vroeg uitgebracht en zou in deze tijdsgeest van actiefilms beter geworden zijn. Misschien is het tijd voor een 3e deel om Hellboy niet te doen vergeten.

ipman-99
"Didn't I kill you already?." ... " !!!

Fantastische genre-film !!! Een heerlijke aparte superheldenfilm tussen goed en kwaad
met tal van speciale en aparte figuren ! Visueel een ware lust voor het oog met het nodige spektakel.
Gave creaturen die non stop over het scherm daveren ... !
De film kent een speciale sfeertje mede ook door setting en locaties !
Ron Perlman zet een geweldige coole 'Hellboy' neer, en vuurt samen met de kogels enkele
heerlijke oneliners uit zijn mouw !

avatar van frolunda
Hellboy is een prima comic verfilming die precies de juiste toon treft en met Ron Perlman ook de ideale hoofdrolspeler bezit.Blijft ook in de herziening kaarsrecht overeind,mede door de sterke regie en de uitstekende special effects.Voor mij ook een broodnodig opstapje naar deel 2 die ik al veel te lang op de plank heb liggen.

avatar van The One Ring
Guillermo Del Toro is een beetje als Tim Burton: een regisseur wiens films ik vaak leuker wil vinden dan ik ze uiteindelijk doe. Het probleem ligt ook zo'n beetje hetzelfde. De films zien er vaak fantastisch uit, met name dankzij de sterke aankleding van zowel sets en de kledij, met ook altijd zeer verzorgde cinematografie. Alle pracht en praal kan vaak niet verhullen dat er zelden een origineel idee in te vinden is.

Zelfs de uiterlijke schoonheid is vaak afgezaagd. Hellboy ziet er zeker beter uit dan de meeste films en al helemaal tussen andere superheldenverfilmingen (een genre met verrassend weinig oog voor geweldige beelden doorgaans) in. Maar iedere camerapositie heeft nog altijd iets voorspelbaars en zelfs de knappe sets zijn ietwat afgezaagd. Del Toro is een regisseur die weet hoe mooie films eruit zien en hoe andere coole beelden maken en hij weet hoe dat na te doen. Helaas krijg je dan ook precies dat: nadoen.

En zo voelde Hellboy de hele tijd aan alsof ik het allemaal al eens gezien heb. Toch een prestatie voor een film over een soort demon die het kwaad bestrijd, toch niet iets wat ik geregeld tegenkom. Het gegeven wordt gewoon niet creatief uitgebuit en het is een standaard goed versus slecht vertelling. De eerste paar actiescènes zijn nog wel leuk, maar zelfs die worden steeds minder, met een enorm slappe climax waarin Hellboy het opneemt tegen een God in de vorm van een octopus. Erg suf. Maar niets is zo suf als die Kroenen, de cool bedoelde schurk die ik echt vreselijk vond. Misschien omdat hij me aan de Power Rangers deed denken. Volstrekt idioot is dat iedereen hem telkens zo maar met die zwaardjes laat zwaaien voordat hij aanvalt en dat hij zelfs als hij alleen is poses aanneemt voor de camera.

Nog een extra tegenvaller is de cast, die vooral erg houterig is. Je zou zeggen dat juist een film als deze acteurs zou kunnen inspireren tot wat meer kleurrijke prestaties, maar het lijkt erop dat iedereen zich in moest houden zodat Hellboy als enige een beetje uitstraling had. Perlman is de enige die er zin in lijkt te hebben, maar zijn one-liners zijn niet echt bijzonder en de rol is te eendimensionaal om er echt wat van te kunnen maken.

De zorg die is gegaan naar het uiterlijk heeft zich niet voortgezet tot de muziek, het stijlelement die de film totaal in de steek laat. Je hoort een vage poging tot avonturenmuziek, maar het klinkt slap en maar half aanwezig. Haalt vaak echt de pit uit de actie. Ook het script heeft duidelijk niet veel aandacht gekregen. Het is kennelijk heel belangrijk dat Hellboy en de andere wezens zich verstoppen, maar er zijn zoveel scènes waarin honderden mensen hen zien dat Del Toro gewoonweg besluit niet meer te verklaren waarom niemand van hen weet.

Allemaal zeer matig dus. Ik zou graag zeggen dat de aankleding dit alleen al de moeite waard maakt, maar nee, dit is niet zo'n film. Geen idee wat ik met Del Toro aan moet. Hij heeft talent en duidelijk ook het enthousiasme. Maar ik moet nog een film zien die bewijst dat hij ook originaliteit heeft.

Tarkus schreef:
Prachtige verfilming van de comic. En Ron Perlman heeft hier de rol van zijn leven, ze hadden geen beter acteur kunnen vinden om Hellboy te vertolken.
Knap gemaakt dus, mooie special effects, goede soundtrack en goede cast.
Heb me geen seconde verveeld met deze film, en dit is nu de 2de maal dat ik hem zie, deze keer de extended version, als is dat niet veel verschil met de eerste (+/- 10 min). Maar wel leuk zijn de 2 extra DVD.
Verdiend een 5 op alle punten, Film en DVD afwerking.

De film eens opnieuw bekeken, het is en blijft een prachtige film.
Ron Perlman in topvorm !!

avatar van rcuppen79
Regisseur Guillermo Del Toro laat andermaal zien een gave te hebben om een verhaal met visuele beelden te vertellen.

Hellboy ziet er dan ook prachtig uit. Met name de make-up is magnifiek, decors zijn bijzonder fraai en ook de trucages mogen er zijn (hoewel die jonge Hellboy er aan het begin wel erg nep uitzag).

Inhoudelijk stelt de film echter teleur. Het verhaal is matig en springt van de hak op de tak. Daarnaast is de rol van de menselijke agent Rupert Evans behoorlijk irritant en wordt de verhaallijn over de driehoeksverhouding tussen Hellboy, de paranormaal begaafde Liz en de FBI-agent John Myers nauwelijks uitgewerkt.

Niettemin is Hellboy een vrij aardige comicboek verfilming die dankzij de zwarte humor en leuke personages het bekijken meer dan waard is.

avatar van Snorren
Vermakelijke film. De visuele effecten waren erg goed, maar Hellboy's oneliners warren niet grappig en het verhaal was verder ook niet echt sterk uitgewerkt. Overigens vind ik het ook altijd een afknapper wanneer non-Amerikanen, in dit geval Duitsers en Russen, alsnog Amerikaans praten met een vreemd accentje. Desalniettemin was het geen straf om ernaar te kijken, gewoon oké.

avatar van FilmMuziekFanaat
Oei oei oei.
Ik heb laatst beide films op Blu ray gekocht met de verwachting dat het geen top films zouden zijn maar wel vermakelijk met een onderhoudend verhaal, goede actie en wezens die creatief zijn neergezet.

Ik hoop echt dat het tweede deel beter gaat worden want de eerste vond ik niet al te best. Ze schotelen je een verhaal voor van kleuterklas niveau met uitermate vervelende personages, een geforceerd liefdesverhaal, slechte en geforceerde oneliners, bedroevende actie scenes en misschien wel de slechtste film schurk die ik ooit heb mogen aanschouwen. Het enige wat ik goed vond was de creatieve wijze waarop de wezens zijn neergezet, maar dat vond ik dan ook werkelijk het enige positieve.

Ik verwachte geen Dark Knight maar toch wel een verhaal die iets meer diepgang heeft dan wat ik nu heb gezien. Ik hoop dat deel 2 meer in zijn mars heeft.

Deze film geef ik een 1,0

avatar van alexspyforever
Deze film heb ik wel eens gezien in de periode dat ik nog wel iets had met comics en superhelden maar dat lijken mij nu al lang vervlogen tijden. Om deze te beoordelen moet ik em wellicht opnieuw kijken maar was er destijds niet zo zot van (slap verhaal dat herinner ik me nog) dus ga er ook mijn tijd niet meer aan verspillen.
Del Torro kan duidelijk veel beter (oa Pan's labyrinth) al zou ik me niet meteen een fan van zijn werk gaan noemen.

avatar van Black Math
Met superheldenfilms heb ik niet veel, maar hier had ik nog enige hoop vanwege Del Toro in de regiestoel. Ik heb nu meerdere van zijn films gezien, en altijd met gave designs, vandaar.

Het moet gezegd worden, het ziet er goed uit, en ook hier een aantal coole ontwerpen, met name de nazi met het masker zag er gaaf uit. Niet alles is raak, bij dat blauwe persoon moest ik (ook door de stem) een beetje denken aan 3CPO en dat is geen compliment.

En toch werkt het niet. Superheldenfilms hebben vaak een erg dun plot, en deze film is er geen uitzondering op. Met Spider-man is er dan tenminste nog een beetje een gevoel van connectie omdat hij net als ik een nerd is, maar met Hellboy heb ik echt helemaal niets, en er wordt ook nauwelijks een poging gedaan om de kijker voor het hoofdpersonage te winnen, behalve een slappe liefdesverwikkeling. Ik kan er niets mee in ieder geval.

Vanwege de designs 2*.

avatar van knusse stoel
Del Toro staat dus niet altijd garant voor het soort films die ik graag zie maar deze was bepaald niet slecht te noemen. Integendeel, de film houdt jou wel bezig. In de heldenreeks die ik tot nu toe heb gezien vormen "Hellboy" en "X-men" een positieve uitzondering die zelfs voor een herhaling op de langere termijn wel in aanmerking komen. Leuke film!

avatar van IH88
“I'm fireproof, you're not.”

Hellboy heeft een erg mager verhaal, maar visueel is het allemaal overdonderend. Perlman is sterk als de sarcastische Hellboy en Blair heeft ook een leuke rol. Voor de rest zijn de bad guys en de andere bijrollen erg mager uitgewerkt.

Maar regisseur Del Toro weet dat een beetje te verbloemen met schitterende decors, scherpe humor en spetterende actiescènes. Jammer genoeg heb je tegen het einde geen idee meer waar je naar zit te kijken door het rommelige script en personages waar je geen binding mee hebt. Jammer, want er had zeker meer ingezeten.

avatar van Antonev
Oef, deze vond ik bij de eerste kijkbeurt toch een heel stuk beter. Het ziet er allemaal prachtig uit, de actie is meer dan oké en de insteek is origineel. Het verhaal en de sfeer wisten me echter niet helemaal meer te grijpen en ik vond het nu allemaal ook ietwat "kinderachtig" overkomen. Halfje er af.

avatar van Gerlof1378
Mooi gemaakte superhelden film met veel actie, humor, vleugje horror, mooie decors en natuurlijk Ron Perlman als Hellboy wat de film compleet maakt. Het verhaal over Hellboy die door een teleportaalmachine op deze aarde komt en de strijd aangaat met het gespuis en monsters van deze wereld word mooi verteld. De cast naast Ron Perlman met o.a. Selma Blair, John Hurt en Karel Roden als de badguy spelen goed, ik mag deze en ook deel 2 graag zien. Deel 3 zullen we helaas nooit te zien krijgen maar nu komt er wel een nieuwe Hellboy film in een r-rated reboot versie met een nieuwe Hellboy dus en een andere regisseur en ja dat word afwachten hoe die word. Van mij hadden ze gewoon deel 3 mogen maken maar afijn ik heb het helaas niet voor het zeggen. Maar al met al wil je een mooie gemaakte film zien dan raad ik je deze van harte aan.