ad
  • 8.090.945 stemmen

Hellboy (2004)

Actie / Sciencefiction | 122 minuten / 132 minuten (director's cut)
3,10 2.064 stemmen

Genre: Actie / Sciencefiction

Speelduur: 122 minuten / 132 minuten (director's cut)

Geregisseerd door: Guillermo del Toro

Met onder meer: Ron Perlman, Selma Blair en John Hurt

Releasedatum: 2 april 2004

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over Hellboy

"From the Dark Side to Our Side."

In de laatste dagen van de Tweede Wereldoorlog zoeken de Nazi's hun toevlucht tot zwarte magie om hun verloren zaak nog te redden. De Geallieerden bestormen het kamp waar de ceremonie plaats vindt, maar niet voordat de demoon Hellboy opgeroepen is. Wanneer Hellboy opgroeit besluit hij zijn krachten te gebruiken voor het bestrijden van het kwaad.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Karl Ruprecht Kroenen

Ilsa Haupstein

avatar van Phantasm

Phantasm

Leuk om een keer gezien te hebben. De special effects zagen er prima uit.

scorsese

Goeie film waarin de nazi's een poort openen naar een donkere wereld waaruit iets ontsnapt. Een fantasievol verhaal gebaseerd op de gelijknamige comic. Genoeg actie en overtuigende special effects. Vooral ook mooie make-up, kostuums en decors (waardoor de film er goed uitziet). Een vermakelijk hoofdpersonage (vooral ook vanwege de perfecte casting van Ron Perlman).

avatar van Left4Dead

Left4Dead

"They must be here for the sheep!".

Die oneliner luidt meteen in hoe Del Toro het verhaal positioneert, met een grote knipoog dus. De prent eerder gezien en een 3** beoordeling gegeven. Dus na het zien van deel 3 deze er maar weer eens in, kijken of die beoordeling blijft staan of zal veranderen was mijn gedachte.

De film heeft zijn leuke momenten, grappige momenten wel te verstaan. De karakters zijn leuk neergezet, dat doet het verhaal/script allemaal zeker goed. Het staat er beeld- en geluidstechnisch wel goed op de CGI is sterk verouderd. Volop actie, dat zit snor.

Maar het verhaal is mager, de film duurt te lang voor mager verhaaltje. Het gedoe met Liz was me een doorn in het oog, net als andere mierzoete momenten. Bij zulke prenten kom ik voor de actie in beeld en geluid, verder voor niets. Ach het is leuk vermaak maar blijf bij mijn 3**. Deel twee vind ik beter, 3,5** en deel 3 is beduidend de mindere van de trilogie, 2,5**.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

scorsese schreef:

Keep Calm and Watch Movies Scorsese. Iedere dag maar weer. Dus vanmiddag deze topper na zo'n 10 jaar maar weer eens uit de collectie gehaald en met heel veel plezier herzien. En met al dat herzien van mij kan ik dat de rest van mijn leven ( nu 58) blijven doen. Keep watching movies. Heerlijk. Een 3.5

avatar van Basto

Basto

Heerlijk fantasievol en creatief. Prachtige art direction en dito fotografie. Ik blijf een groot probleem hebben met de pacing van Del Toro. Aan de ene kant is het een fijnere versie van Men in Black, maar het verhaal lijkt steeds onderbroken te worden door overbodige emotionele bespiegelingen. Vertel dit in anderhalf uur en je hebt een heerlijke originele mooi vormgegeven aktiefilmpje. Nu sleept het te vaak en dat is echt jammer. De 4k uhd disc is prachtig, volgende keer kies ik voor de kortere versie.

Kleine 4

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Nazi's en het occulte, altijd een leuke combinatie! John Hurt als de professor Bruttenholm en Ron Perlman als Hellboy zitten goed in hun rol. Mooie cinematografie en decors, en ook leuke vreemde wezens. Het verhaal is niet onnodig gecompliceerd, zoals je vaak in dit soort superheldenfilms toch wel hebt. Er had wel wat meer humor in mogen zitten, de oneliners van Hellboy zijn duidelijk humoristisch bedoeld maar meer dan een glimlach hou ik er toch niet aan over.

Er zitten heel wat beelden in het donker in deze film, zoals je tegenwoordig vaak in superheldenfilms ziet, maar het past wel bij het verhaal aangezien de wezens zowat uit de hel tevoorschijn komen. Toch vind ik het jammer en het oogt niet mooi. Een ander minpuntje is dat er voor mij te weinig nazi's in voorkomen, ik vind dat tijdsbeeld veel interessanter dan de modernere setting waarin de rest van de film zich afspeelt.

baspls schreef:

Ik moet zeggen dat ik het complimenteer dat Hellboy nog gewoon een man met een kostum en erg veel make-up is in plaats van een CGI-figuur.

avatar van missl

missl

Niet bekend met de comics maar dit vond ik een prima actiefilm en een vermakelijke kennismaking met Hellboy.

Ik snap alleen niet waarom er in dergelijke films altijd zoveel one-liners zitten die echt niet allemaal grappig zijn, eerder voorspelbaar en irritant.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Toen vorig jaar een reboot van Hellboy ging draaien, heb ik me daar enorm mee vermaakt. Er viel genoeg op aan te merken, maar de film was snel en heerlijk bloederig. En dat is toch wel iets wat ik wil zien bij een tegen monsters vechtende rode gigant. Ik had ieder geval weer eens zin gekregen om de twee oude films een herziening te geven.

Helaas heeft de eerste Hellboy die nu al ruim 15 jaar oud is (damn, ik word oud) de tand des tijds niet echt goed doorstaan. De reboot kende geen geweldige CGI, maar de effecten van dit deel uit 2004 zijn nu ook wel vrij verouderd. Hellboy zelf ziet er nog steeds stoer uit, maar visueel vind ik het wat kaal en weinig imponerend meer. De designs zijn gelukkig wel knap gemaakt. Wel kent deze film veel sfeer. De intro vind ik nog altijd fantastisch, met occulte Nazi-praktijken in Schotland. Daarna zitten er ook nog wel voldoende leuke momenten in, maar van mij had de film best ingekort mogen worden. Nu kabbelt het middenstuk me iets te langzaam voort. Jammer dat ze niet gewoon met de Nazi's verder gingen in de film, dat had ik echt leuk gevonden. En ik stoor me gewoon aan het gebrek aan bloed en botten, wat nu gewoon een beetje mijn Hellboy standaard is sinds vorig jaar.

Prima vermaak, maar meer ook niet.

3* (was 3,5*)

avatar van Shadowed

Shadowed

Mwa.

Ik dacht dat deze wel beter zou zijn dan de remake uit 2019, maar ik denk dat ik de remake prefereer boven deze film. Dat neemt niet weg dat Perlman wel een betere Hellboy is dan Harbour. Maar als geheel geef ik de voorkeur aan de remake.

Ik denk dat ik ook teveel bloed heb verwacht, want deze Hellboy gaat meer richting braaf Marvel-vermaak. Weinig grof taalgebruik en weinig hard geweld. Het is best een braaf geheel geworden, iets wat je niet snel verwacht als het opent met Nazi's. Een beetje een gemiste kans daar.

Maar in het algemeen vond ik er gewoon niet veel aan, alhoewel het nooit verveelde. Het was net genoeg om te blijven boeien, alleen waren de neigingen om wat anders te gaan doen vaak te dichtbij. Del Toro mag dan een solide regisseur zijn, met superheld-achtige films weet hij zich duidelijk minder raad.

Dat is overigens niet omdat deze film langzamer is of meer voor de liefhebber is. Dit is gewoon puur entertainment en niet iets met een diepere betekenis. Tenminste, dat denk ik. Wat monstertjes, wat actie en een sarcastische superheld. What's new.

Perlman doet het wel goed als Hellboy, maar Del Toro slaagt er helaas niet in om van Hellboy een gaaf karakter te maken. Blair, Evans en Hurt weten ook van hun personage nooit iets boeiends te maken. De schurken zien er dan wel weer wat geflipter uit, maar schieten ook te kort om memorabel te worden.

Uiteindelijk is het als geheel niet slecht. Enkele monstertjes zien er leuk uit, de finale ziet er goed uit en de actie zelf is ook zeker niet slecht. Maar de ondersteunende elementen ontbreken wel. Matig cameragebruik tijdens actiescènes en een zeer matige soundtrack. Ook qua CGI verslikt Del Toro zich regelmatig behoorlijk.

Sets zijn dan wel weer mooi ingericht, die vooral in de opening en in de slotfase mooi uitpakken. Jammer dat het de film net niet weet te redden. De zwakke CGI, het standaard verhaal en het ontbreken van memorabele personages zorgen ervoor dat Hellboy me niet lang gaat bijblijven, helaas.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Duidelijk met veel liefde en aandacht gemaakt, maar ik vind het wel heel moeilijk om de hele film geïnteresseerd te blijven kijken. De acteurs doen hun best, en met name Ron Perlman, Selma Blair en Rupert Evans geven uitstekende vertolkingen, maar de personages kunnen me gewoon niet zo boeien, de verveelde opmerkingen van Hellboy gaan op een gegeven moment zèlf vervelen, en de schurken hebben geen menselijke, humoristische of intrigerende dimensie. Daar staat tegenover dat de monsters er aardig uitzien, de set-design in de Moskouse grotten is werkelijk fantastisch, en in tegenstelling tot veel films uit de superhelden- of comicsfilm is het eindgevecht c.q. het laatste halfuur nu eens níét een anticlimax, en dat maakt toch wel veel goed. De tweede keer vond ik hem in ieder geval al leuker dan toen ik hem voor het eerst (?10? jaar geleden) zag, dus misschien moet ik hem nog een derde kans geven – ik herinner me in elk geval dat ik Hellboy 2 wèl leuk vond, en over de remake / reboot heb ik ook goede verhalen gehoord, dus misschien ga ik dit eerste deel te zijner tijd ook wel meer waarderen. Aan de visuals ligt het in ieder geval niet.