Hellboy (2019)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Neil Marshall
met David Harbour, Milla Jovovich en Ian McShane

Hellboy krijgt een missie toegewezen in Londen waar de oude geest van een kwade heks uit de dood is herrezen. Hij moet Nimue, de consorten van Merlin en de Blood Queen zien te verslaan. Hun strijd zal echter leiden tot het einde van de wereld. Een lot dat Hellboy wanhopig probeert af te wenden.

• vanaf 9 augustus te koop op dvd en blu-ray

avatar van mrklm
David Harbour en Milla Jovovich zijn goed gecast maar worden volledig in de steek gelaten door een abominabel script dat het voor elkaar krijgt om de verhalen van Hellboy [Harbour] en zijn aartsvijand-van-de-dag Queen Nimue [Jovovich] te mixen met die van Koning Arthur, Reuzen, Elven, Helderzienden, De Osiris Club, Nazi's en zelfs Baba Yaga! Het globetrottende verhaal bevat veel teveel locaties, klopt van geen kanten en de combinatie van gruwelijke monster en expliciet geweld enerzijds en sardonische humor anderzijds werkt simpelweg niet, mede omdat 90% van de grappen simpelweg niet leuk zijn. De special effects zijn technisch uitstekend, maar enorm over-the-top en dat is vooral in IMAX bepaald geen pretje. Met wat meer karakterisering hadden Harbour en Jovovich dit gedrocht mogelijk kunnen redden, maar Neil Marshall is daar duidelijk niet in geïnteresseerd.

avatar van Graaf Machine
Prima van genoten hoor. De actie is lekker bot en niet mondjesmaat. Het verhaaltje (veel stelt het niet voor, hoeft ook niet) prima te volgen. De one-liners van Hellboy zijn wel wat matigjes, maar dat mag de pret niet drukken. Soms waren de digitale beelden niet top, maar daar kijk ik ook wel doorheen.
Na de negatieve reacties, die ik veel gelezen heb, een echte meevaller gebleken.

avatar van Walter S.
Graaf Machine schreef:

Je hebt hypes maar blijkbaar ook anti hypes. Ik zat vanmiddag in zaal 1 in Pathé in mijn eentje deze film te kijken. Kan me goed vinden in je commentaar op deze film, gewoon een prima film in zijn genre. En goorder en harder dan vrijwel elke andere film die ik bij Pathé zag.

avatar van Graaf Machine
Haha, ik zat in zaal 5 bij Pathé, ook in mijn eentje. Best sneu. Hoewel op de maandagmiddag van 15.15 tot 17.30 in Hengelo er misschien ook niet meer publiek te verwachten is.

avatar van Lennert
Soms neemt mijn afkeer voor professionele critici echt epische proporties aan, al begrijp ik nu ook echt niet waarom de reacties van kijkers zo gematigd zijn. Hellboy is in dat opzicht een typische Marshall-film: niet het beste script (The Descent was een uitzondering), maar de film oogt verzorgd, is super gewelddadig en zeer vermakelijk.

Ik heb de Del Toro-films wel degelijk een plekje in mijn hart gegund vanwege de designs en algehele sfeer, maar Perlman gaf het personage nu niet echt heel veel extra diepgang. Zijn Hellboy was meer een knuffelbeer, Harbour's Hellboy is meer getroebleerd en rebelser en daardoor toch een stukje interessanter. Sprookjesachtig is deze film ook niet, eerder bot, rauw en cynisch. En dat bevalt prima in een tijd waarin veilige meuk als Captain Marvel een miljard binnen harkt. Ik ben blij dat er nog 'super'heldenfilms zijn als Hellboy die de R-rating niet op een Deadpool-knipogende manier ("Zie je wel, we zijn wel zelfbewust!") gebruiken. Nee, laat die afgerukte onderkaken, uitpuilende ingewanden en afgehakte ledematen maar lekker on-ironisch in beeld komen.

Ja, het script is wat chaotisch en levert bij vlagen vragen op. Desalniettemin snap ik niet hoe dat de focus kan zijn van de critici en hoe een slecht script ervoor zou zorgen dat een over the top schlockfestijn ineens niet leuk meer zou zijn om uit te zitten. Is de film 'goed'? Niet per se, maar het is verdomd leuk! Een doorgaans vrij matig actrice als Jovovich heeft zichtbaar lol en levert een fantastische over the top prestatie op, Ian McShane sneert lekker in het rond, Harbour gooit er een lading hilarische one-liners uit en Daniel Dae Kim is cool in al zijn koelheid. Bij vlagen heerlijk groteske scenes (rillingen van hoe smerig Baba Yaga eruit zag en bewoog), een finale die veel langer had mogen duren met toffe creature designs van demonen die Londen kapot maken en een speelduur die geen moment te lang aanvoelde.

Ik zal wel onderdeel van een te kleine doelgroep zijn, maar voorlopig vind ik dit toch echt de leukste comicverfilming van het jaar. Niet de beste, maar verreweg het meest vermakelijk!

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen, deze "Hellboy" verfilming is de matigste superheldenfilm sinds lange tijd en helaas heb ik dit misbaksel van een Actie / Avontuur film in de bioscoop moeten aanschouwen afgelopen maandag, bij gebrek aan beter op die dag (het andere alternatief was "Pet Sematary", maar omdat een vriend niet van "Horror" films houdt, viel die keuze af snel af).

Hier kan nieuwe "Hellboy" acteur David Harbour trouwens weinig aan doen, want hij speelt zijn rol als duivelse personage eigenlijk best goed (in tegenstelling tot de overige cast, met als dieptepunt Sasha Lane met haar vreselijke Britse accent), hoewel hij natuurlijk niet kan tippen aan Ron Perlman uit de vorige twee "Hellboy" films. Het dertien in een dozijn verhaal weet ook totaal niet te boeien of te vermaken ondanks het rijkelijke aanwezige geweld en ranzige momenten en die winnen het ook van de humor (die in de vorige "Hellboy" films overigens dik in orde was), welke op een enkele scène (scoren van een doelpunt met een hoofd) na ver te zoeken is.

Verder weet de kwade opperheks Nimue (gespeeld door Milla Jovovich), alias "The Blood Queen", niet te overtuigen in haar rol en de leukste tegenstander van "Hellboy" is misschien nog wel "Gruagach", welke een boertig uit de kluiten gewassen everzwijn (met een Schots accent) is met een enorme wrok. Visueel gezien zag het er allemaal best aardig uit (zeker op het einde), maar sommige special effecten vallen wat tegen door budgettaire beperkingen.

Ik raad niemand aan om deze draak van een film te gaan bekijken in de bioscoop en doe je dat toch (sterkte dan alvast), zet het verstand dan op nul en nuttig veel popcorn/ chips en frisdrank / bier erbij, want dan ga je misschien nog een beetje ervan genieten.

P.S. de vele Heavy metal / Rock (o.a. Alice Cooper en Mötley Crüe) muziek was soms best apart (o.a. de Spaanse versie van "Rock You Like a Hurricane").

Theunissen schreef:

Nooit met vrienden naar de bioscoop gaan !

avatar van mjk87
Tegenvaller. Soms lekker lomp en bloederig maar ook met heel veel foute humor die nooit werkt, zeker niet in combinatie met de hardere actie. Hiermee is de film gen volbloed komedie, maar ook de harde actie komt minder goed aan omdat het allemaal wat minder serieus is. En dat is jammer, want op momenten is het best genieten, ook met de in volume opgepompte soundtrack vol harde rock, maar als geheel is het een film van gemiste kansen en is het vlees noch vis. Zeker de finale is wat tegenvallend. 2,5*.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Mijn hemel, wat was dit pijnlijk!

Vooropgesteld is dit natuurlijk al een vrij nutteloze reboot, aangezien we met Ron Perlman een perfecte Hellboy hadden en met Guillermo del Toro ook de perfecte man aan het roer. Ik keek wel uit naar een derde avontuur van Hellboy met Liz, Abe en Johann Krauss. Maar hoe hard Perlman ook riep en hoe vaak Del Toro het ook probeerde, een derde Hellboy kwam maar niet van de grond. Vreemd - en jammer - genoeg deze reboot schijnbaar wel. Een reboot die niet alleen compleet onnodig is, maar ook in heel veel opzichten enorm slecht in uitvoering is.

Deze Hellboy moet zich onderscheiden van de voorgaande delen, omdat deze een R rating heeft. Wat betekent dat er in de eerste paar minuten al een paar 'fucks' voorbij komen en het de actie flink bloederig is. Je zou denken dat een hoop bloederige taferelen met gruwelijke monsters en creaties op z'n minst voor wat vertier zouden zorgen, ware het niet dat de special effects er 9 van de 10 keer godsgruwelijk lelijk uitzien. Gebaseerd op de CGI zou je denken dat déze versie van Hellboy uit 2004 komt. De film wil veel, dus de actiescènes volgen elkaar vrij snel op, maar je voelt er eigenlijk niets bij. Ze zijn oninteressant omdat ze nergens naar toe gaan. Marshall past telkens hetzelfde trucje toe; een hip muziekje wordt opgezet en er wordt wat geknokt, waarbij telkens het lelijkste CGI shot de meeste aandacht opvraagt. En vervolgens hopt hij naar de volgende scène. Zo springt Hellboy van de hak op de tak, van willekeurige scène naar willekeurige scène. Boeiend wordt het nooit, de personages hebben geen enkele chemie en wat er allemaal met hen gebeurd zou je worst zijn.

Los van het feit dat Perlman al de perfecte Hellboy was, is David Harbour een enorm matige opvolger. Hij lijkt amper te kunnen acteren door de make-up heen, dus we horen hem soms dramatisch wat mompelen. Maar als hij komisch moet zijn, gaat hij schreeuwen. En ik weet niet of het aan Marshall, Harbour of de scenarist ligt (waarschijnlijk alle drie), maar Hellboy is echt pijnlijk onleuk. Elke grap slaat zo dood als een plank en het wordt bijna ongemakkelijk hoe hard ze proberen grappig te zijn. Qua timing zitten ze zo'n beetje bij elke grap ernaast, wat eigenlijk een prestatie op zich is. Hellboy is dat kleine irritante broertje dat zijn grappigere oudere broer Deadpool na wil doen, maar eigenlijk alleen maar vervelend is. Elke one-liner van Hellboy werd ontvangen met een doodse stilte. En dat terwijl de vorige film - The Golden Army - nog vol zat met geestige personage-momenten. Maar nee, een reboot leek men een beter idee.

Het enige waar deze reboot dan nog een beetje punten op zou kunnen scoren zijn de creaties. Niet dat er echt te winnen valt van Del Toro op dat gebied en dat gebeurt dan ook niet. Eén van de schurken komt rechtstreeks van een Power Rangers/Teenage Mutant Ninja Turtles set uit de jaren 90 afgewandeld. En Hellboy zelf ziet er ook niet echt uit. Hij kan amper zijn mond bewegen, oogt in sommige scènes eerder dik dan gespierd en z'n grote arm hangt er gedurende de film vooral als een plastic prop bij. Er zitten - zoals je in de trailer ziet - wel wat andere figuren in de film, maar die zitten ook net zo lang in de film als in de trailer. Die Baba Yaga had nog wel wat, alleen ging dat ook nérgens naar toe. Dat geldt voor elk element in het script van Hellboy; het gaat uiteindelijk nergens naar toe. En als ik zie hoe deze film het qua opbrengst en kritieken doet, gaat deze franchise waarschijnlijk ook nergens naar toe. Toch nog hopen dat Del Toro en Perlman een derde deel gaan maken?

1,5 sterren.

avatar van thunderball
Deze een week geleden gaan zien.

Ik ben niet bekend met de strip, maar vond de vorige films van Del Toro -ondanks hun ook duidelijk tekortkomingen- erg amusant en eerlijk gezegd had ik daar nog liever een derde film van gehad, dan nu weer een complete nieuwe reboot.

Deze nieuwe film kwam bij mij behoorlijk rommelig en feitelijk als een B-film over, met als enige verschil dat het natuurlijk wel met een behoorlijk budget is gemaakt en er zeker ook wel goede scene's en aardig wat spektakel in zat.
Echter kwam het allemaal heel fragmentarisch en dus niet als een coherent geheel over. Je hebt als kijker vaak het idee, dat je van de ene losse scene in de andere belandt. Sommige goede scenes, zoals die met de reuzen, of met de heks in het wandelende huis, zijn op zich goed en mooi gemaakt, maar gaan uiteindelijk nergens heen en je belandt vervolgens weer in een andere op zich zelf staande scene.

Wat de acteurs betreft: Harbour als de nieuwe Hellboy is gewoon goed en verschilt niet zo gek veel van de uitvoering neergezet door Perlman, hoewel die net iets meer met zijn dialogen en oneliners raadt wist, maar dat laatste kan ook aan het niet beste script hebben gelegen.
Jovovich doet het aardig als opperheks en hoofdschurk, echt goed acteren heeft ze nooit geleerd, maar ze voldoet en blijft er fantastisch uitzien.

Verder is Sasha Lane geen Selma Blair en die laatste wordt dan ook behoorlijk gemist. McShane vervult ditmaal de rol van de professor en surrogaatvader van Hellboy en doet dat op zijn bekende manier, waarbij hij vooral leunt op zijn charisma.

De SFX zijn goed, vooral in de finale, maar zoals gezegd is het script duidelijk ondermaats en dat nekt uiteindelijk aardig het eindresultaat van deze film, dit vooral door inmenging van de producers, waardoor constant allerlei ideeën en verschillende verhaallijnen worden gestart, om vervolgens ook weer net zo snel te verdwijnen en die alleen maar als resultaat hebben, dat de algemene verhaallijn nog onoverzichtelijk en rommeliger wordt, dan ie feitelijk al was.

Hier had zoveel meer in kunnen zitten. Geef mij maar de films van Del Torro, of die nu wel of niet op de strips leken, het waren in ieder geval betere en leukere films, waarvan zeker de verbeeldingskracht wordt gemist.

Een vier, ofwel twee sterren.

Gigantische flop. En Pathé Nederland heeft nog twee steden waar hij draait: Rotterdam & Groningen.

avatar van CorvisChristi
Lennert schreef:

Ik gebruik jou quote om deze film nog even in een positief daglicht naar voren te schuiven, want het is inderdaad niet helemaal eerlijk al die negativiteit rond deze zeer leuke onzin-film die precies doet wat je wilt: namelijk vermaakt worden. Onlangs voor de tweede keer gezien en van begin tot eind is dit gewoon een Hellboy-film geworden waar ik persoonlijk op had zitten wachten. Inderdaad zeker niet perfect, maar dat hoeft ook helemaal niet. Dit is pretentieloos vermaak met lekker lomp en goor geweld, lompe maar leuke humor en een George Harbour die geknipt is voor de rol als Hellboy. Hard, lomp en lelijk. Zoals ik Hellboy graag zie. Daarom toch een beetje hulde voor een film die meer mag verdienen.

avatar van Shadowed
Tussenin.

Toch nog een keertje in de bios kunnen meepakken. Met een unlimited abonnement bij Pathé is mijn gedachte dan ook vaak "waarom ook niet". Ook Hellboy stond nog op het lijstje en dus toch nog een middagje naar de bios geweest.

De film werd afgebrand door een hoop kranten, maar in alle eerlijkheid is de meeste kritiek erg overdreven. Dit filmpje heeft eigenlijk maar 1 doel, en dat is vermaak. Meer wil het niet, en doet het ook eigenlijk niet. Maar desondanks is het niet perfect.

Acteerwerk is in zijn algemeenheid prima. Ik heb het origineel (nog) niet gezien, dus ik kan Harbour en Perlman niet vergelijken. Maar Harbour is een prima Hellboy. Jovovich is wat minder, maar heeft ook een waardeloos script. McShane heeft wel altijd zijn charme.

Visueel is het tussenin. CGI is lelijk, de monsters zijn er wat stroef uit in beweging. Ondanks er wel veel detail inzit, denk ik ook dat 50 miljoen te krap is voor een film zoals dit. Omgeving is wel geslaagd, sommige scenes stralen Fantasy uit. De rocksoundtrack is net iets te aanwezig.

Waar het vooral ook misgaat is dat de film soms neiging heeft zichzelf in de fantasy te verliezen. De fantasy/actiescènes zijn erg saai namelijk en weten geen moment opwindend te zijn. De normalere actiescènes zijn ook maar op 1 hand te tellen.

Soms schemert het wel door dat het een strip verfilming is, maar dan alleen bij de scenes waarbij Hellboy hoorns heeft. De humor is af en toe wel leuk, het houd de film luchtig genoeg zodat de fantasy scenes niet al te saai worden. Enkele grappige one-liners (Goalll!!) en daarmee vond ik het wel geinig.

Slotfase is het beste stuk aan de film. Demonen rampage op London is keihard en ik voelde me oprecht slecht voor de mensen. Zonde dat hij na 5 minuten alweer voorbij is. Het script is wat vreemd maar zo'n drama vond ik het niet. Enkele dialogen gaan wel mis, vooral rondom Jovovich.

Uiteindelijk is het wel uit te kijken. Het hart zit op de goede plaats, de film verveelt niet snel en heeft enkele leuke scenes. De smerigheid is er zeker soms, en daarmee weet Marshall wel zijn stempel op de film te zetten. Maar alles is net niet goed genoeg voor een voldoende.

Wat een flop zeg. Denk dat Ron Perlman zich kapot lacht hoe slecht deze reboot is.