Hellboy (2019)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Neil Marshall
met David Harbour, Milla Jovovich en Ian McShane

Hellboy krijgt een missie toegewezen in Londen waar de oude geest van een kwade heks uit de dood is herrezen. Hij moet Nimue, de consorten van Merlin en de Blood Queen zien te verslaan. Hun strijd zal echter leiden tot het einde van de wereld. Een lot dat Hellboy wanhopig probeert af te wenden.

avatar van Left4Dead
Half om half, soms kijkt het lekker weg maar er zijn momenten die ik als zwak wil omschrijven.
Zo nu en dan is wel wat te lachen maar op momenten staat het huilen je dichtbij, zo slecht. Maar toch kijkt het allemaal redelijk gemakkelijk weg, de soundtrack was niet altijd even goed, soms zelfs belachelijk.

Script liep aardig maar is niet super, en het acteerwerk was goed tot matig te noemen. Helaas kent de film echt waardeloze momenten en dat haalt de beoordeling flink naar beneden. Het is bij tijd en wijle zelfs veel te kinderachtig te noemen, jammer... want als ik dat wil, dan pak ik wel een Disney tearjerker.

CGI niet erg sterk, beeld en geluid staan er goed op. David Harbour doet het prima als nonchalante Hellboy, Ian McShane een goede vervanging voor John Hurt. Maar ik kan nu niet zeggen dat rest van de acteurs op topniveau staan te acteren.

Ja........ het is een half-om-halfje, en dan komt ik uit 2,5**. Nee echt sterk is het niet, er zaten leuke momenten in maar het waren het er te weinig. Twee uur was dan ook wel iets teveel van het goede, het mager verhaal is een half uur te lang gerekt. Veel teveel uitweiding, en de prent begon op een gegeven moment flink te slepen.

avatar van james_cameron
Volstrekt overbodige en vooral misplaatste reboot, rommelig in elkaar gezet, met een overdaad aan doorzichtige special effects. De casting van David Harbour in de hoofdrol is eigenlijk het enige lichtpuntje. Hij levert een prima en uitgebalanceerde prestatie, extra bewonderenswaardig aangezien de film om hem heen rammelt aan alle kanten. Guillermo Del Toro's betrokkenheid wordt node gemist.

avatar van Kondoro0614
Persoonlijk vond ik hem nog best vermakelijk deze 'nieuwe' Hellboy. Maar of het echt nodig was dan zeg ik toch nee, dat niet. 'Hellboy' is maar weer een film die er bij gezet word waar je eigenlijk niet heel veel aan hebt, maar met verstand op een laag pitje, de vakantie al in de kop en eigenlijk een warmte waar je zo min mogelijk wilt doen is de film prima te pruimen. David Harbour zet een leuke rol neer en ook Mila weet leuker over te komen dan in menig 'Resident Evil' film.

De CGI vond ik wat minder, qua bloed gebruik kwam de film dan weer boven verwachtingen in mijn ogen want wanneer Hellboy het zwaard pakt en de poort naar hel opent weten de wezens een heuze bloedbad te organiseren, en dat waren heerlijke beelden waarbij mensen voornamelijk uit elkaar werden getrokken.. Zo hangt Neil Marshall er constant tussen in met ups en downs waardoor de films soms wat verwarrend over kon komen.

Het verhaal vond ik minder spectaculair en dat was allemaal vrij makkelijk te ontcijferen hoe en wat er ging gebeuren. Het was soms ook aan de wat langere kant, het had ook best een paar minuten korter gekund. Het concept is leuk, alleen niks nieuws. En zo brengt 'Hellboy' een vermakelijke avond op maar werd het nergens echt héél bijzonder.

Redelijke film waarin een heks uit de middeleeuwen het einde van de wereld wil inluiden. Ondanks dat deze film los staat van de vorige twee Hellboy's, kan een vergelijking niet uitblijven. Vooral mbt de aankleding verliest de film die strijd hier. Wel wat meer horror en zeker wat meer bloed. David Harbour doet het ook wel leuk in de titelrol maar kan de perfect gecaste Ron Perlman niet evenaren. Ondanks alles toch best leuk om gezien te hebben.

Half gezien de film en vind het wel vermakelijk, maar wat een teleurstelling wie de heks speelt zeg Milla Jovovich!
Die heeft totaal geen uitstraling als heks en haalt de hele fim naar beneden en hoort eerder in haar eigen B films thuis.
david harbour meer dan perfect in deze film en ook hoe ie eruit ziet.

avatar van Pangu
Overbodige reboot, maar zeker geen slechte film. Ik denk als deze als eerste was gemaakt de reviews veel hoger zouden zijn.

avatar van barcam
Begrijp de negatieve recensies niet.
Voor mij veel beter dan de sprookjes versie van Guillermo del Toro.
Had gedacht dat Hellboy zonder Ron Perlman onmogelijk is maar David Harbour doet het minstens even goed.
Vond zelfs de nog steeds bloedmooie Milla Jovovich als 'The Blood Queen' geen miscast.
Eindelijk ook een 16 plus versie zodat het bloed vrolijk in het rond kan spatten en men leuke oneliners kan vloeken.
Heerlijke lompe onzin die volgens mij beter bij de comics past en prima vermaak.

avatar van hader
Dacht eerst dat het een vervolg was van Hellboy II. Zag toen ik de bloedmooie Milla Jovovich, vervolgens geen Ron Pearlman meer. Dacht hûh? Pa was vervangen door Ian McShane. Langzaam kwam ik tot het besef dat dit niet een Amerikaans versie was, maar een Britse versie. Blijkbaar zijn de rechten van de naam verkocht aan de Britten. Vervolgens gaan ze met deze Hellboy ermee over de top waardoor de Amerikaanse versie nogal tam uitziet. Dat vond ik heel plezierig. Aan het einde is te zien dat aquaman er ook erbij komt, dus een vervolg blijft dus niet uit. Vond alles een zeer goede twist.

avatar van Antonev
Gezien de vele matige recensies was ik eigenlijk van plan om deze over te slaan. Echter toch maar een kans gegeven na het zien van de vermakelijke trailer.

De opening van de film vond ik sterk en er wordt geen tijd verspild aan een lange introductie. De actie barst meteen los en het eerste gevecht belooft veel goeds voor het verdere verloop van de film. Helaas wordt het vanaf dat punt redelijk rommelig en gebeurt er eigenlijk teveel. Dat vertroebelde de hoofdlijn van de film een beetje. Verder naar het einde toe vond ik de scenes ook redelijk snel afgekapt worden, waardoor sommige gebeurtenissen echt heel pover overkwamen.

Harbour als Hellboy vond ik wel een goede zet, hij komt toch een stuk ruiger over dan z’n voorganger. Hij vult z’n rol overigens ook prima in. Jovovich als sidekick vond ik helemaal niks. Ze paste er gewoon niet tussen en ik had moeite om haar personage serieus te nemen. Jammer, gewoon erg slecht gevast.

CGI was prima op orde. De monsters zien er prima uit en de gevechten worden mooi neergezet.

Ik word er niet heel enthousiast van, maar ik heb wel het gevoel dat er een stuk meer in had gezeten als ze het verhaal minder druk hadden gemaakt en sommige scenes meer aandacht hadden gegeven.

avatar van Verkaazde
Kansloos. Hellboy zonder Ron.. kan niet.. zelfde als wat ze met Blade gaan doen..

avatar van CorvisChristi
Verkaazde schreef:

Hoezo kansloos? Heb je het dan over de film of de acteur?
Hoezo kan niet? Toegegeven, sommige rollen kunnen en mogen niet door een ander gespeeld worden. Denk aan Stallone als Rocky en Rambo, Harrison Ford als Indiana Jones. Iconische acteurs, iconische filmrollen.
Hellboy vind ik een ander verhaal. Ik ben van mening dat als een acteur of actrice een memorabele, maar geen iconische rol heeft neergezet van een opvallend personage, er genoeg anderen voor in aanmerking komen om een karakter te vervangen.
Perlman was goed als Hellboy, maar een acteur die onder een dikke laag make-up zit, kan ook wel door een ander gespeeld worden. En Perlman als Hellboy heeft lang niet zo'n cultstatus als bovengenoemde voorbeelden wel hebben. Daarnaast doet Harbour het echt niet verkeerd. Hij ziet eruit en gedraagd zich zoals Hellboy zich zou moeten gedragen. Hij is zelfs een stuk lomper en bruter dan ome Ron.
Trouwens, wat is hier überhaupt de issue? Batman is ook al door een wagonlading acteurs gespeeld. Tijden veranderen, acteurs worden ouder, wisselen elkaar af. Uitzonderingen daargelaten, zoals hierboven al benoemd. Van sommige rollen moet je afblijven. Dat klopt!

Maar hetzelfde geldt voor Blade. Wie zegt dat Mahershala Ali niet geschikt zou zijn als Blade?
Wat dacht je van de Hulk? Drie acteurs hebben tussen 2003 en 2012 dit personage mogen vertolken. Tussen deze nieuwe Hellboy en de vorige zit een gat van elf jaar. Is het heel gek dat Perlman het niet meer doet, laat staan wil?

Concreet: ik zie het probleem niet hier. Los van het feit of je de film goed vind ja ofte nee. Persoonlijk vind ik deze versie van Hellboy een stuk leuker dan de twee vorige delen, die visueel misschien mooier zijn, maar wel een stuk braver en veiliger zijn dan deze brute, bloederige en zeer vermakelijke versie van een origineel Hellboy-verhaal.

avatar van Verkaazde
CorvisChristi schreef:

Hoezo kansloos? Heb je het dan over de film of de acteur?

De film is saaier dan zijn 2 voorgangers. En als ik de stem van Ron niet hoor in deze film klopt het gewoon niet. Ron heeft een stem die plakt bij de film en als je het dan over hellboy hebt dan hoor ik meteen zijn stem.

Verder ga ik over Blade.. Wesley Snipes IS blade.. Niemand gaat dat beter doen en zeker die ali niet. Wesley kan vechten en daar zou ik ook graag geen ruzie mee willen krijgen en is dus overtuigend. Ali? Nee dat is juist een gast die gepest zou worden op straat dus totaal niet overtuigend en dus niet geschikt als Blade.

Terug te komen op batman en hulk. die films vind ik dus niet veel aan omdat het verschillende acteurs zijn en dan kan ik er ook geen ''band'' mee opbouwen.

avatar van Grindhouse62
Ik lees nooit recensies van "professionele" filmboeren. Die gasten schrijven alleen maar positief als ze de film zelf leuk, goed, interessant of wat dat dan ook maar vinden. Ik kijk een trailer van een film en beoordeel zelf wel of ik hem ga zien. Dat hoeft en gaat niemand voor mij bepalen. Uiteraard krijg ik wel eens tips van vrienden, familie, die hebben dan een film gezien op Netflix ect. maar dan ga ik toch eerst de trailer kijken. Hellboy is actie, fantasy, avontuur en horror. Een heerlijke 13 in een dozijn pulpfilm puur sang van hoger kwaliteit. Zelf humor ontbreekt niet. Een film vol vaart en veel bloed. De special effecten en make up effects zijn zeer goed verzorgd. Deze film verveelt niet en is zeker voor herziening geschikt. Een vette 3.0+

avatar van Spoelworm
Even vooropgesteld, ik ben een groot liefhebber van de hellboy comics . Mike mignola, bedenker van de comics,die man heeft zo'n aparte stilistische tekenstijl dat hij een hele eigen sfeer wist te scheppen in zijn verhalen. En juist daardoor, net zoals met een boek lezen ,schep je je een voorstelling van de hoofdfiguur .En dat is vaak anders dan die keuze uiteindelijk op het witte doek beland. Daar is natuurlijk weinig aan te doen maar iets getrouwer aan bronmateriaal zou toch moeten kunnen. De eerste twee films waren qua uiterlijk wel in orde ,maar nee, niet zoals de comics. Deze film probeerd een deadpool maar eens, we gooien er een hoop (veelal uit het niets en vrij misplaatste) geweld scènes in en wat gevloek,dan zijn we geen slappe Disney Marvel maar een film met ballen. Een film voor volwassen plubliek. Dat zullen ze ongeveer gedacht moeten hebben. Maar waar ik genoten heb van Deadpool,mede door de humor vond ik het geweld hier...nee. Helaas , het valt voor mij stevig uit de toon en bovendien, het zit ook weer helemaal niet in de comics. Die zijn meer niveau klassieke dracula hammer horror dan het hak en slacht werk wat we hier voorgeschoteld krijgen. En dat is jammer, want qua sfeer en toch ook wel de special effects kon het goed gaan. Maar deze surferboy is geen Hellboy. En qua verhaal, tja, Hellboy in Mexico,the wild hunt ,the corps ,storm and fury en nog wat bprd plotjes, het is gewoon allemaal teveel. Ik geef geen punten, want alhoewel ik de complete catalogus van Mignola's schepping heb verslonden,meer dan eens, heb ik de film niet uitgekeken. Dat zegt denk ik genoeg.

avatar van krosnicky
Vermakelijke film , Harbour is een goeie hellboy de muziek was goed ( Motley Crue ) maar de vorige waren beter en Perlman is een betere hellboy . Van mij mogen ze een 2 de deel maken op voorwaarde dat Perlman zijn 3de deel krijgt.

avatar van Metalfist
Okay, I'd appreciate a prophecy with more relatable stakes

De eerste Hellboy heeft samen met films zoals Spawn en Blade het superheldengenre initieel op de kaart gezet, nog voor er zelfs maar sprake was van het Marvel Cinematic Universe, en vreemd genoeg is het met betrekking tot de creatie van Mike Mignola maar bij 2 films gebleven. Regisseur Guillermo del Toro wou nochtans wel graag een derde deel maken en heeft een aantal pogingen ondernomen, maar die zijn vroegtijdig gestrand. Meer dan 10 jaar later is er dan nu eindelijk toch een derde live-action film.

Het is dus echter geen vervolg op de twee del Toro films maar een reboot zoals dat tegenwoordig heet. Met een beetje goede wil kun je dit nog als een prequel zien aangezien Hellboy zelf hier nog veel jonger en onstuimiger is dan de andere versie, maar het mag duidelijk zijn dat regisseur Neil Marshall en co hier echt hun eigen ding van wilden maken. Dat doen ze door onder andere volledig voor een R-Rating te gaan (wat bij dit soort films absoluut een meerwaarde is) maar ook door er een onsamenhangend geheel van te maken. Marshall kiest ervoor om een aantal los van elkaar staande comics samen te voegen tot één geheel maar dat blend gewoon niet allemaal even goed samen. Tel daar dan ook nog eens bij dat het lijkt alsof het budget naar het einde toe op was waardoor we met een veel te korte climax zitten. Daar kunnen dan een aantal teasers tijdens de credits naar een eventueel vervolg weinig aan verhelpen. Verder is dit een film die vooral is gaan kijken naar het succes van onder andere een Deadpool. Hellboy kraamt om de 2 zinnen wel een of andere one-liner uit en het voordeel van dat hoge tempo is dat er wel eens eentje mag naast zitten.

Want de delivery van David Harbour is op zich nog niet zo slecht. Hij is geen Ron Perlman weliswaar, maar hij doet op zich nog wel een verdienstelijke poging. Milla Jovovich heeft overduidelijk plezier als de grote slechterik van dienst, maar blijft wel over de gehele lijn een tikkeltje onderbelicht. Verder ook een film die de nodige commotie heeft veroorzaakt qua cast (Ed Skrein ging normaal gezien de rol van Daimio spelen maar haakte af toen hij doorhad dat het om een Aziatisch personage ging waardoor de rol naar Daniel Dae Kim ging terwijl de - in de comics - roodharige Ierse Alice door de Afrikaans-Amerikaans Sasha Lane wordt gespeeld) maar in het algemeen weinig op aan te merken. Ian McShane is een goede toevoeging als Professor Broom en de kleine bijrol van Thomas Haden Church als Lobster Johnson is ook de moeite.

Onsamenhangend en vooral de bij vlagen erg lelijke CGI (die openingsscène is werkelijk verschrikkelijk) zorgen ervoor dat dit geen al te interessante film is geworden. Ik had liever een derde deel van del Toro en Perlman gezien maar aangezien die laatste ook alweer 69 is geworden vrees ik dat hij ondertussen toch te oud is geworden voor de rol. Tel daar dan ook nog eens bij dat deze reboot redelijk hard geflopt waardoor dit waarschijnlijk de laatste live-action Hellboy zal worden. Jammer.

Net origineel genoeg uitgevoerd (en idd vrij lomp en bruut) om het nog kijkbaar te houden.
Verder best wel een rommelig zooitje dat het vooral moet hebben van quirky kwinkslagen en Hellboys lollige one-liners.

Cast is eigenlijk best beroerd met natuurlijk als dieptepunt Jovovich.

Vind de film een beetje tegenvallen.
Ben een fan van Milla Jovovich, maar vond haar deel hier toch een beetje klein, hoewel haar rol niet onbelangrijk is.
En inderdaad, zoals velen zeggen, Ron Perlman is de betere Hellboy. De beide eerste films met hem in de hoofdrol zijn stukken beter, ook wat het verhaal betreft, hier is het maar een rommeltje.
Wel prachtige speciale effecten, en nogal bloederige scènes.
Opvallend was het optreden van Daniel Dae Kim, die we allen kennen uit Hawaii Five-O.
Maar hoop dat het vervolg toch wat beter gaat zijn...

avatar van CorvisChristi
Tarkus schreef:

En Lost!

avatar van Master Blaster
Vond best vermakelijk en lekker grof
Heb me niet verveeld tijdens het kijken

avatar van Bassie83
Geen topper in deze categorie films, maar persoonlijk heb ik mij best prima vermaakt met deze film. Ik vond hem op sommige momenten beter dan de twee voorgaande films in deze reeks.
Er zitten grappige stukken in met droge humor,
actie is ook goed te doen.
Soms denk je nu gaat het beginnen met de actie en valt het
weer een beetje stil. Ook de stukjes met muziek in de film
vind ik er niet echt bij passen. Moment in de film dat hellboy
met drie reuzen aan het vechten is met Muse op de
achtergrond vond ik wat goedkoop.

Ik denk dat je deze film goed kunt vergelijken met andere films zoals The league of extraordinary gentlemen of The last witch hunter. Uiteindelijk best een redelijk film, met David Harbour en Milla Jovovich die maken de film wel af.

Conclusie:
Hellboy 2.0
David Harbour
Leuke humor

avatar van Hellboy!
3 sterren omdat ik me redelijk vermaakt heb, maar heb nogal wat aanmerkingen:

- Ron perlman is de betere hellboy, het past beter bij zijn karakter
- verhaal is rommelig en gaat soms veels te snel
- Special effects zijn onder de maat
- de film doet afbreuk aan de vorige films

De oude films vond ik qua verhaal, uitwerking enz vele malen beter

avatar van Warning
Vermakelijk op veel momenten, echter Perlman is de betere hellboy, teveel goor (over het randje) en soms spottend t.o.v. de voorgaande delen.

avatar van Dick Starbuck
Belachelijk zo'n reboot. Waarom? Maar ik heb me vermaakt. Niet zo slecht dan wat ik verwacht had. Oké sommige CGI scenes zijn om te janken en 't einde vond ik erg afgeraffeld. Qua goor top (miste ik wel bij de vorige hellboys).. En Harbour doet 't goed. Jammer dat de film niet (iets) beter werd beoordeeld in de pers, en tot de grond toe werd afgebrand. Zo slecht was 't niet. Maar nogmaals, waarom nu al een reboot.

avatar van Noodless
Dacht dat dit de derde film in de reeks was en met Ron Perlman. Even vergist !
Had het ook allemaal niet zo gevolgd. Maar niet erg, de film viel wel mee. Deze reboot brengt voldoende entertainment mee , maar is duidelijk zwakker dan de vorige twee films. Het verhaal, de sfeer , de uitwerking is veel beter in die films. En dan heb je ook nog Ron Perlman. De gore is wel hier meer aanwezig en er zijn heel wat monsters te zien. Helaas spelen heel wat scènes in het donker af waardoor bepaalde scènes iets te donker werden gefilmd. Het einde werd ook wat te snel afgerateld. 6/10

avatar van 3 2 1 cut
Geweldige film waar ik echt van genoten heb met een waardig opvolger van Ron Perlman (één van mijn favoriete acteurs) !

Ik vond hem niet slecht, wel jammer dat Ron Perlman niet Hellboy was.

avatar van jmadejoode2008
Tijdens de eerste tien minuten wilde ik de film alweer afzetten. Heb het toch even doorgezet en gelukkig werd het enigszins behapbaar. Qua production design en actie scenes zit het wel goed, maar het verhaal gaat echt van de hak op de tak. Ik voelde helemaal niets voor Hellboy. David Harbour is een prima acteur die echt zijn best doet, maar hij krijgt te weinig om als publiek echt van het personage te gaan houden.
Het is niet de bagger die ik had verwacht, maar het is wel een film die ik snel zal vergeten.

avatar van Jurgen1407
Heb vandaag de film gezien en vond hem helemaal niet tegen vallen, het verhaal wel een beetje rommelig maar leuke monsters. De film was een 5 ster waardig geweest als Ron Perlman werd gespeeld. Hij heeft toch een andere look en daardoor was de humor die in de film zat beter geweest. Desondanks een funny fimpje.