Sin City (2005)

Alternatieve titel: Frank Miller's Sin City

Actie / Misdaad
124 minuten / 147 minuten ('recut and extended version')

geregisseerd door Robert Rodriguez, Frank Miller en Quentin Tarantino
met Mickey Rourke, Clive Owen en Bruce Willis

Basin City, ook wel bekend als 'Sin City' is de stad waar moord en misdaad aan de orde van de dag is. Het eerste verhaal, ''The Hard Goodbye'', volgt de keiharde straatvechter Marv die op een zoektocht naar wraak is nadat hij er ingeluisd is voor moord op prostituee Goldie, de enige vrouw die ooit om hem gaf. Het tweede verhaal, ''The Big Fat Kill'', draait om Dwight en de stoere meiden van Old Town. Hij probeert de meiden te beschermen tegen de corrupte agent Jack Rafferty. Het derde en laatste verhaal van de film, ''That Yellow Bastard'', volgt ex-agent John Hartigan. Hij heeft een belofte afgelegd om Nancy Callahan te beschermen tegen een misvormde pedofiel, Junior.

Zwolle84

Zou gaaf kunnen uitpakken, maar de laatste tijd worden me net iets te veel films omgetoverd tot tv-serie.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw bekeken, ditmaal op Bluray. Absoluut fenomenaal beeld en geluid, maar de film benadert sowieso de perfectie met de stijl, de schitterende karakters waarbij ik vooral Willis en Rourke echt geniaal vind en zeker ook de snoeiharde actie dat op spectaculaire wijze in beeld wordt gebracht. Maar het is vooral de sfeer en het kleurgebruik dat zo enorm goed uitgevoerd is. Deze kan ik blijven bekijken en elke keer weer word ik er helemaal door ingepakt. Staat terecht in mijn top 10.

5* uiteraard, maar die stonden al.

avatar van Fisico
Sin City is een keiharde actieprent die met de zeer originele 'graphic novel' stijl je gewoonweg letterlijk omver blaast. De kleurschakeringen met grijs- en zwarttinten maken de film erg 'noir', donker, grijs en mysterieus. Hier en daar werd een kleurtje (vooral rood) toegevoegd waardoor de film extra 'cachette' krijgt. Dit gegeven zie je ook bijvoorbeeld terug in de film Max & Mary (hoewel een totaal ander genre film). Visueel echt wel overweldigend.

Het verhaal is louter gebaseerd op wraak. Er zijn 3 verhaallijnen die los staan van elkaar. Sin City, een oord vol verderf waar moordenaars, criminelen, hoeren, seriemoordenaars en corrupte politieagenten vrij spel krijgen. De dialogen zitten goed en ook de voice-over werkt uitstekend. Je wordt enorm meegezogen in het verhaal. Het triumviraat onder vorm van Rodriguez-Miller-Tarantino werkt uitstekend waarbij elkeen zijn specifieke (intellectuele en creatieve) bijdrage heeft geleverd.

Ook de cast is geweldig en dat hoeft niet te verbazen als je een Willis, Rourke, Owen, Hauer en Wood onder je hoede hebt. Uiteraard moet je alles met een korreltje zout nemen en het is wel eens fijn om 'comic book heroes' tot leven te zien komen. De personages zijn geweldig waarbij Marv en ook voor mij Kevin er wel uitspringen, maar deze prent omvat zoveel interessante personages en gebeurtenissen dat deze twee uur durende rit een waar plezier was. Ook de (bloedmooie) vrouwen zijn prominent aanwezig en zijn bovendien toch wat meer dan functioneel opvulsel. Seksisme kan je het allerminst noemen, want ook mannen krijgen een koekje van eigen deeg wanneer ze worden neergeschoten op plaatsen waar je het liever niet hebt ...

Deze film is zeker niet perfect en de personages zijn vaak ééndimensionaal waarbij hun motieven niet of te laat worden uitgediept. Vooral het tweede verhaal met Owen lijdt hieraan. Zijn motieven zijn onduidelijk en het verhaal is het minst boeiende van de drie. Ook zijn liefde (?) ten aanzien van Gail kwam uit het niets. Miho daarentegen maakt in dit verhaal "Kill Bill gewijs" veel goed.

Voor wie van Rodriguez en Tarantino houdt, een must see alvast!

avatar van stefan dias
Fisico schreef:
S

Twéé-dimensionaal! Sorry, kon het niet laten.

avatar van SmackItUp
Aardige neo-noir.

Vooral visueel natuurlijk opvallend. Bijzonder ja. Mooi? Mwa, misschien bij momenten. Meer eerlijk is eerlijk, het blijft boeien. Dat geldt overigens ook voor het verhaal. Het boeit wel als afzonderlijke verhaaltjes, maar als geheel wringt het toch wat. Ik blijf toch altijd een beetje huiverig voor meerdere plotjes in een film. Elk verhaaltje moet proberen de aandacht te grijpen. Doet het dat niet, raak je volledig uit de film. Nou viel dat hier gelukkig mee, al was het allemaal niet overweldigend.

Waar ik wel moeite mee had waren de voice-overs. Totaal niet subtiel, volledig verklarend worden de tekstjes opgedreund, en dit op een monotone manier die nog uren nadreunt. Wellicht dat het bij een film als deze hoort, maar het leidde mij alleen maar af.

Cast was aardig, maar niet denderend. Deze film moet het dan toch hebben van de actie en het bijzondere randje in de vorm van het kleurgebruik, verder was het aardig doorsnee.

avatar van Shadowed
Heerlijk.

Miller, Tarantino en Rodriguez bundelen hun regie. Het resultaat is een uiterst bijzondere, gewelddadige ne noir film. De film blinkt uit in bepaalde recepten, en blijft de gehele speelduur boeien. Deze sterke film is absoluut een van mijn favoriete geworden.

De film is lekker lomp en lekker gewelddadig. Het acteerwerk van Willis, Rourke, Owen en Alba is bovengemiddeld. Vooral Rourke blinkt uit, omdat ik hem normaal niet zo goed zie acteren. Alba schittert ook als stripper.

De film is erg leuk om te volgen, en is ook gewelddadig genoeg. Alles is aanwezig in een Actie/Misdaad wat je erin wilt hebben. Daarbuiten was de neo-noir stijl erg leuk gedaan en dat vond ik meer dan prima. Een van mijn favorieten.

avatar van IH88
“An old man dies. A young woman lives. A fair trade. I love you, Nancy.”

Schitterend vormgegeven, origineel, enerverend en steengoed. Sin City bestaat uit drie verhalen, met drie verschillende regisseurs die er hun eigen stempel op weten te drukken. Toch vloeit het allemaal op een bijna achteloze manier in elkaar over, en het voelt allemaal als één geheel.

We volgen Hartigan (Bruce Willis), Marv (Mickey Rourke) en Dwight (Clive Owen), die alle drie iets goeds willen doen of iets recht willen zetten in een stad vol criminaliteit, corruptie, seks, moord en intrige. Sin City is gebaseerd op een comic book serie van Frank Miller, en de film straalt dat ook aan alle kanten uit. Het is zwart-wit (met wat goed gekozen momenten met kleur), het decor is helemaal in comic book stijl en het heeft allemaal een heerlijke film noir sfeer. Het verhaal rond Marv en zijn Goldie vond ik het interessants om te volgen, maar ook Hartigan en zijn relatie met Nancy (Jessica Alba) was geweldig. Het verhaal rond Dwight is iets minder maar nog steeds intrigerend. En met Benicio Del Toro op zijn maniakaals en de sensuele Rosario Dawson als vechtmachine Gail kan je het nooit fout doen. Sin City is geen wereld voor doetjes. Keihard, compromisloos, sexy en expliciet… Heerlijk.

avatar van Lovelyboy
Is that the best you can do, you pansies?

Goh waar moet ik beginnen met deze film te beschrijven...!? Het is zonder meer een meesterwerk op alle vlakken, zowel qua karakters, styling, verhaal als sfeer en muziek. De strip kende ik overigens niet maar desalniettemin is de film een kraker op alle fronten die ik er altijd met veel plezier ingooi.

Wat vanaf het eerste moment opvalt de enorme schare aan bekende acteurs die mee doen en soms maar een kleine rolletje. Rutger Hauer krijgt maar weinig tijd, net zo als Madsen, Hartnett en Booth. Niet dat dit veel uitmaakt want vooral Rourke past perfect in zijn rol. Willis als gewoonlijk Willis in een voor hem redelijk bekende rol, en daarnaast vallen vooral Clive Owen op waar ik normaal niet kapot van ben maar het nu prima doet en verder is Del Toro kostelijk. Vooral de scenes van de twee laatst genoemden in de badkamer en de auto vind ik hilarisch. Uiteraard mag ik de schare dames niet vergeten die niet bepaald verkeerd is met onder andere Guggino, kolere...is me dat toch een wijf zeg, en de ronduit schattige Murphy. Jammer dat die al niet meer onder ons is. Verder is Wood het noemen nog wel waard in voor hem toch wel aparte rol, een kant die we van hem weinig zien. En Frank Miller doet zelf ook nog even mee...

Het verhaal is uiteindelijk niet zo bijzonder. De opzet zijn drie losse verhalen met een hoofdrolspeler die nog eenmaal iets goeds wil doen en dat met een zware prijs moeten betalen. Het is redelijk voorspelbaar wat er soms allemaal gebeurt en vaak komt er een hele rits extra's en karakters langs zonder overigens onduidelijk te worden of de vaart uit de film te halen. Waar de film voornamelijk, naast de 'kleurrijke' en gritty karakters, voor gaat is de sublieme styling en sfeer. Die sleazy saxofoon in een lekkere 'dirty' soundtrack, die te vergelijken valt met die van Rodriquez zijn Planet Terror, past perfect bij de film en is verdomd aanstekelijk. Daarnaast is de invulling en stijl qua omgeving en achtergrond geweldig. Het is de tot film verworden strip in zijn hele hoedanigheid met aparte camerastandpunten, lange schaduwen, dik aangezet contrast, en licht over the top geweld en CGI van explosies of door de lucht vliegende auto's. Het past precies zonder dat het teveel wordt of nep of vervelend wordt. Styling technisch gezien is de film een kunststukje dat perfect in balans is en een lust voor het oog blijkt te zijn. Zijn er dan geen minpunten? Mwoah...soms zijn de dialogen wel wat richting de matige kanten. Wanneer Marv Kevin slacht komen er toch wel een paar hele matige zinnen uit. Zo vind ik bepaalde opmerkingen van Hartigan ook niet sterk, maar misschien dat dit ook weer in het kader van de strip gezien moet worden. Daar komen nu eenmaal ook geen filosofische gesprekken en teksten voorbij.

Afijn; Sin City. Een lust voor het oog, prachtige gemaakt en een must voor wie van een superheldenfilmpje of stripverfilming houden, heerlijke geweldig en soms kostelijke humor, zoals Marv met al die pleisters op zijn kop, door zulk soort momenten komt het stijlvolle zwart/wit nog beter uit en natuurlijk de innemende karakters. Een grootse cast die zich van hun leukste en beste kant laten zien. Kortom een avond vermaak van hoog niveau. Prettig film, heerlijke film, een wereld in een film op zich en verdomd overtuigend.

Vrijdag alweer voor de 3e keer bekekem met wat vrienden. Ik waardeer deze film steeds meer bij elke herziening, en dat zegt eem hoop. Waarschijnlijk de meest trouwe stripverfilming ooit, de stijl is soms wat somber, maar dat hoort erbij. De karakters en de algehele sfeer is puur cool, visueel schitterend en het verveelt geen moment. De verhaaltjes zijn wat absurd, en de monologen zijn constant (net als in een stripboek!), en dat maakt de film niet voor iedereen. Persoonlijk vind ik het een retegave film die ik vaker kan kijken, dat maakt het voor mij wel een 4,5 waard!

Knap gedaan, beeld en geluid fantastisch

avatar van JeroenFR08
Blijft een heerlijk inkijkje in een bizarre wereld. Dat stuk met Elijah Wood... geweldig.

Daarnaast de aandacht voor de stijl en maffe andere karakters. Sterk.

avatar van joeygamer2
Niet mijn ding,

Leek me wel een interessante film. Ik zag hoge waarderingen dus ik dacht: dit moet een goeie zijn!

Begint wel veelbelovend, vind het zwart-wit met af en toe nog wat kleur lekker origineel. Het acteerwerk zeker best goed ook! Maar helaas vind ik het op sommige stukken te bizar en absurd. Vooral het eerste verhaal vond ik heel erg apart en nergens op slaan.

Het tweede verhaal begint nog wel OK alleen begon het na een tijdje wat saai worden. Ook weer een aantal absurde stukken.

Het derde verhaal vond ik dan toch het beste, maar dat was dan ook weer niet het interessantste om naar te kijken.

Het acteerwerk en de originaliteit brengen deze film qua punten nog wat omhoog, anders zou het nog lager zijn geweest. Actiescènes waren nog wel te doen met een paar zo absurde dat ik wel eens moest lachen om hoe slecht het er uit zag.

Toch nog net een 2,0/5,0 geworden, helaas is dit niet zo mijn ding. Ben wel benieuwd naar deel 2 even kijken of dat beter of juist slechter is.

avatar van CorvisChristi
"Hey...!!!"

Als er één stripboek bestaat die adequaat tot leven is gewekt tot een dijk van een film, dan is het Sin City wel. De over de top film-noir stijl is ontzettend cool gedaan in combinatie met de geweldige art direction. Voeg daarbij toe de intrigerende en prima vermakelijke verhaaltjes die door elkaar zijn gehusseld (bij de recut and extended version zijn deze verhaaltjes in volgorde geknipt en geplakt wat een logischere maar iets minder dynamische kijkervaring oplevert) en je krijgt een film die van begin tot eind geen seconde verveelt.
Er is zoveel wat je aandacht opeist en voordat je goed en wel in de gaten hebt wat er allemaal gebeurt, zit je alweer in de volgende fase van de film. En dat maakt de film een genot om naar te kijken.
En ook onlangs wist de film me wederom geen seconde te vervelen.

Sinds de film in 2005 toch zeker één van de hoogtepunten bleek te zijn op filmgebied van dat jaar en terecht een bioscoopbezoek waard was, heb ik altijd met ontiegelijk veel plezier regelmatig teruggegrepen naar dit pareltje van Robert Rodriguez en Frank Miller, die laatste de man achter Sin City.

Bij de meest recente kijkbeurt realiseerde ik me overigens hoeveel mensen er in deze film spelen, die nu helaas niet meer onder ons zijn: Michael Clarke Duncan, Powers Boothe, Brittany Murphy en Rutger Hauer spelen weliswaar vrij korte, maar geweldige rollen naast de rest van de indrukwekkende cast. Wat dat betreft toch ook wel verdrietig om te realiseren dat een aantal van deze mensen ook nog eens op relatief jonge leeftijd zijn overleden. Ze zijn in ieder geval vereeuwigd in deze film en zullen vanzelfsprekend nooit meer vergeten worden.

Het mooie verder van Sin City is eigenlijk dat het totaalplaatje zo geweldig cool in elkaar steekt. Het hele zwart-wit gegeven met hier en daar wat kleur zorgt voor een stijl die, ondanks dat deze je wel degelijk moet liggen, gewoon heel gaaf oogt. En de personages lijken ook nog eens letterlijk uit de strip weggelopen te zijn, met als ultiem voorbeeld natuurlijk die van Marv, overtuigend en bruut neergezet door Mickey Rourke die wat mij betreft de enige acteur is, die Marv had kunnen en mogen spelen. Hij ís Marv, compleet met die legendarische tronie van 'm.

Naast Marv is eigenlijk iedereen perfect voor zijn en haar rol. Of deze nu klein is of niet, iedereen komt fantastisch uit de verf. Misschien alleen Clive Owen wat minder, maar aan de andere kant mag hij wel de beste scene uit de film delen met de dode Jackie Boy (de fantastische Benicio Del Toro, ook redelijk verbouwd speciaal voor de film), als ze beiden in de auto zitten. De scene die overigens exclusief door Quentin Tarantino geregisseerd is.

Andere hoogtepunten zijn iedere scene met de mysterieuze en uiterst dodelijke Miho (jammer dat Devon Aoki haar rol niet kon spelen in het vervolg), de krankzinnige en bloederige momenten met Kevin (Elijah Wood in een rol waarmee hij doet vergeten dat hij in een zekere trilogie zat) en het absurde Muppet-personage van Roark Junior/Yellow Bastard (Nick Stahl) is geweldig, goor en absurd tegelijkertijd.
En zo kan ik er eigenlijk nog wel meer noemen, misschien wel elk moment uit de film!

Ik zou nog heel lang door kunnen gaan over deze film, maar feit is gewoon dat Sin City een topper is die niet gemist mag worden. Zelfs het vervolg, die redelijk wat kritiek te verduren heeft gekregen, vind ik er nauwelijks voor onder doen!

Sin City rules!