Sin City: A Dame to Kill For (2014)

Alternatieve titels: Frank Miller's Sin City: A Dame to Kill For, Sin City 2, Sin City: A Dame to Die For

3,20

Actie / Misdaad

geregisseerd door Frank Miller en Robert Rodriguez
met Mickey Rourke, Joseph Gordon-Levitt en Eva Green

Ava Lord heeft haar man Dwight verraden, een punt achter hun relatie gezet en hem verlaten voor een rijkere man. Jaren later keert Ava terug naar Dwight en beweert dat ze misbruikt wordt in haar huwelijk en vraagt hem te helpen. Wanneer Ava echter Dwight op laat draaien voor de moord op haar man probeert Dwight samen met Marv zijn naam te zuiveren.

269 BERICHTEN 47 MENINGEN
avatar van Roger Thornhill
Qua techniek inderdaad wel, maar bij 300 heb ik het idee dat er iets op het spel staat: hoewel de Spartanen zich daar ook wel te buiten gaan aan stoere praat en machogedrag zijn ze toch op het slagveld aanwezig om het voortbestaan van hun stadsstaat, hun cultuur en hun waarden te verdedigen, terwijl ik in Sin City eigenlijk alleen maar de clichépersonages uit de hard-boiled private eye-fictie zie – de geharde privédetective, de corrupte notabele, de hoer met het gouden hart, het verdorven rijkelooszoontje, de dronken dokter, de femme fatale enzovoorts. Hoewel 300 visueel en ook inhoudelijk extreem gestileerd is zit daar voor mijn gevoel een onderstroom van menselijkheid in, iets wat ik in Sin City niet zie of voel, en als ik me dan met geen der karikaturale personages ook maar énigszins kan identificeren blijft de film voor mij zo plat als het spreekwoordelijke dubbeltje, enkel vorm, een lege huls waarvan de magnifieke vormgeving al spoedig niet meer voldoende is.

avatar van AC1
Ja, je moet wel wat houden van die hardboiled Film Noir detective toestanden. Eigenlijk zijn ze altijd 'cliché' maar Sin City mengt die bekende clichés met onrealistische, haast monsterlijke situaties en personages. Dat is de Sin City cocktail en het slaagt er toch in een eigen universum te creëren. Maar de menselijkheid is wel wat zoek, ja. Daarin heb je zeker wel gelijk. Ik heb trouwens de tweede film niet gezien. Die van 300 trouwens ook niet (de trailer sprak mij niet aan).

avatar van Roger Thornhill
Film noir is een prachtig genre, met als hoogtepunt voor mij Out of the past (met de ultieme Robert Mitchum-rol), en het verzameld werk van Raymond Chandler krijgt op mijn boekenplank niet de kans om stof te verzamelen zo vaak als ik het herlees, maar een enigszins serieuze insteek vind ik toch altijd wel leuk (bij Peter Cheyney bijvoorbeeld had ik het na één titel wel gezien). En die tweede 300 heb ik eveneens links laten liggen – een wantrouwen tegenover sequels plus negatieve geluiden uit mijn omgeving...

Echt een goeie film ik hou van het stijltje en de sfeer die de film
met zich meebrengt.

avatar van Noodless
Na zeg maar bijna 10 jaar hebben we moeten wachten op het tweede luik van Sin City.
Origineel kon het natuurlijk niet meer zijn. We krijgen veel van hetzelfde voorgeschoteld. En je moet er van houden want als je deel 1 al niks vindt, zal deze film je ook niet kunnen bekoren. Maar als je open staat voor de wereld van Sin City is het volop genieten. Prachtige beelden met veel oog voor details en opvallend mooi kleurgebruik bij bepaalde personages. Het hoofdverhaal met Dwight en Eva is goed, maar de twee parallelverhaaltjes met o.a. Hartigan/Nancy en Johnny tegen Roark vond ik wat minder goed geslaagd. Heel dat gedoe met het pokeren en de wraak van Johnny vond ik zelfs zwak uitgewerkt. Maar goed, er valt heel wat te beleven. Marv, Roark en Dwight zijn overtuigende personages en qua femme fatales zal je als kijker niet te kort komen. Vooral Eva Green steelt de show met haar performance. Veel eye candy, vooral Rosario Dawson als Gail en Jessica Alba als Nancy mogen er wezen. Mooi vervolg, maar het overdondert heel wat minder als zijn voorganger. 7,5/10

avatar van JeroenFR08
Deze film maakt mijn verwachtingen gewoon meer dan waar. Maar een 6,6 op IMDB.. Hoe dan!

Het is gewoon weer een heerlijk actiefilmpje. Een fijne sfeer, sterke scenes. Heel vette hoofdrollen (vooral Alba, Green en Levitt stelen voor mij de show) maar ook de bijrollen (Powers Booth en de twee rechercheurs) zijn zeer goed gekozen.

Ook de verhaaltjes waren alleraardigst. Vond vooral Levitt zn verhaal vet. Dat einde, wow.

Lekker filmpje waar eigenlijk vrij weinig mis mee is.

avatar van Zeriel
Een fraai filmisch kunstwerkje, wat niet iedereen zal kunnen waarderen.

avatar van quinten1
EINDELIJK het vervolg! en stelde niet teleur

Leuke film, maar het voegt niets toe aan deel 1. Het verhaal is dit keer ook iets minder. Uiteraard zijn de beelden en de sfeer weer heerlijk.

ik vind er niks aan

avatar van N811
Hopelijk komt er een deel 3.

avatar van Decec
Een matige misdaad thriller film...
Matige verhaal...
Matige acteerwerk...
Wel bekende acteurs Mickey Rourke, Josh Broli, Joseph Gordon-Levitt,
Bruce Willis, Powers Boothe, Dennis Haysbert en Ray Liotta....
Alleen zwart en wit beeld, super mooi HD kwaliteitbreedbeeld...
Prima camerabeweging...
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital)...

avatar van rkdev
Decec schreef:
??

avatar van Decec
rkdev Film speelt alleen zwart/wit beeld, vind ik geen moeite waard kijken. Zo saai...

avatar van rkdev
Okay, ik begreep je zin niet zo goed. Ik kan het me wel voorstellen, zelf vind ik dat juist wel gaaf aan de Sin City films.

avatar van DVD-T
Komt nergens echt in de buurt van het eerste deel, maar vind dit toch helemaal geweldig. Ik weet niet wat het is in deze film wat me telkens mee krijgt. Komt het Door de voice overs, de prachtige visuals, de muziek, het geluid, de geweldige sfeer waardoor je helemaal getransporteerd wordt naar Basin City, of heb ik toch een te groot zwak voor Eva Green? Misschien wel allemaal.

avatar van Angelo2
Heerlijk vervolg op het meesterlijke deel 1. Alleen al van het visuele gedeelte kan ik enorm genieten. Prachtig gefilmd, heerlijk sfeervol en toffe karakters die je mee nemen in de donkere wereld van Sin City. Verhaal was niet heel bijzonder maar de rest maakt het goed. Een dikke 8

avatar van renzoroy
Decec schreef:

Niet te moeite waard, omdat beeld is niets (zwart-wit kleding)...

dat zwart-wit brengt juist een bepaalde sfeer in de film, plus dat de comics waar de films op gebaseerd zijn ook voornamelijk in zwart-wit zijn.. Het zou juist een teleurstelling zijn als ze de comics in kleur verfilmd hadden, want dan is het geen sin city meer... maar goed, als je zwart-wit niet kan uitstaan dan is deze gewoon niet aan jou besteed , dat kan.

Ik vond deel 1 stukken beter, had bij dit deel het gevoel dat sommige verhaallijnen ineens snel afgeraffeld werden, terwijl ze eerst langzaam worden opgebouwd... vooral het segment over joseph gordon-levitt's personage had ik dat erg... maar zeker geen slechte film, alleen jammer dat we 10 jaar hebben moeten wachten, hopelijk komt er een deel 3, maar dan niet weer over 10 jaar pas

avatar van Matt81
ziet er prima uit qua stijl. Hoewel uiteraard tamelijk karikaturaal passen de koppen (en de lichamen) goed bij de personages. Prima cliche actie ook. Verhaal haalt het echter niet bij de eerste film en de impact blijft ook uit. toch: prima vermaakt!

avatar van Rickyman
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Weer heerlijk genoten, van deze schitterend gemaakte stijlvolle film.
Een ietsje minder verassend en overdonderend verhaal dan de eerste Sin City, maar met een moraal, hoe makkelijk een man zich gek laat maken door een vrouw.

avatar van arno74
Enorm verschil met het origineel, waar dit zogenaamd een vervolg op is. Het verhaal in dat eerste deel was pakkend, de film was sfeervol, acteerwerk was uitstekend, kleur werd op de juiste momenten spaarzaam toegepast, een geweldige cast, en ga zo maar door. Deel 2 is het tegenovergestelde, er is nauwelijks sprake van verhaal, het is een aansluiting van gewelddadige lege scenes met veel blote borsten en wat gore, het acteerwerk en de cast komen niet in de buurt van het eerste deel, het kleurgebruik is kitsch. Alles wat in het origineel goed werkte, werkt in deze goedkope kopie voor geen meter, qua tempo is het ook niet vooruit te branden. Tijdverspilling. 1*

avatar van Metalfist
Why'd he call me "Bernie"?

Sin City, het blijft één van mijn favoriete cinema ervaringen tout court. Ik was al wel geïnteresseerd in de stijl van Rodriguez, maar hetgeen hij toen op het grote scherm toverde.. Het maakte me fan van de man en bij het zien van de rest van zijn oeuvre verbaasde het me eigenlijk niet dat hij dat niveau nooit heeft kunnen benaderen. Het was een unieke samenwerking van verschillende stijlen die perfect bij elkaar kwamen en ergens was ik wel benieuwd naar de sequel en tegelijkertijd toch ook weer niet. Het feit dat de film nogal negatief werd onthaald hielp niet, maar gisteren toch eens een kans gegeven.

Het is ondertussen al jaren (sinds 2009 om even specifiek te zijn) geleden dat ik de eerste Sin City nog eens heb herzien en misschien slaagt het visuele effect op mijn televisie thuis bij een herziening ook wat tegen, maar dat was voor mij de grootste tegenvaller aan dit tweede deel. De smeltkroes van zwart-wit (met hier en daar een tintje kleur), geweld en seks oogt in A Dame to Kill For nogal digitaal eigenlijk. In de bijna 10 jaar dat we hebben moeten wachten op de sequel is de technologie er een stuk op vooruit gegaan, maar dat resulteert in veel computernonsens en je wordt nooit zo meegesleurd in de sfeer zoals in de voorganger wel gebeurde. Betekent dat dan dat Rodriguez hier een serieuze misstap begaat? Nee, zeker en vast niet. Sin City 2 is verder een sterke voortzetting van wat we in het eerste deel al te zien kregen en sluit verhaaltechnisch goed aan op die verhalen. Beetje jammer wel dat Miller er voor opteert om twee nieuwe verhalen te schrijven (The Long Bad Night en Nancy's Last Dance) in plaats van de reeds bestaande verhaallijnen verder uit te werken.

Misschien een knieval naar Bruce Willis en Jessica Alba om die terug in het project te brengen? Die twee waren toch voor een groot deel het uithangbord voor het eerste deel, maar hebben in de reeds bestaande verhalen niet veel te zoeken. Alba doet het nog vrij goed als Nancy, maar de toevoeging van Willis voelt wat geforceerd aan. Nog een probleem dat Rodriguez ondervond vanwege de lange tijd tussen de twee delen is dat hij niet met eenzelfde cast kon werken. Michael Clarke Duncan overleed (krijgt nog wel een goede vervanger in de vorm van Dennis Haysbert), hetzelfde geldt voor Brittany Murphy (die wordt gewoon niet meer vermeld) en vanwege moeilijkheden rond planning is bijvoorbeeld Clive Owen niet kunnen terugkeren voor de rol van Dwight waardoor de evolutie van Brolin wat teniet wordt gedaan. Gelukkig is er nog altijd Mickey Rourke als Marv en hebben we met Joseph Gordon-Levitt, Eva Green en Powers Boothe een aantal uitstekende nieuwkomers.

Vermakelijke sequel, maar niet zo'n geweldige ervaring als de voorganger. Leek me al erg moeilijk en ik vind het op zich wel knap dat Rodriguez er dit nog van heeft kunnen maken. Ik vrees wel dat hij zijn vingers heeft verbrand aan dit project en dat we aan toekomstige Sin City projecten niet meer moeten rekenen.. Ach, we zullen wel zien. Moest het er toch nog van komen, ik ga kijken. Laat het alleen niet nog eens 9 jaar duren.

Meer, maar feitelijk minder, van hetzelfde. En dat is jammer. Hier en daar een aardige visuele spitsvondigheid, maar voor de rest, niks dat echt tot de verbeelding spreekt. Dit flinterdunne vervolg is minder dan een lauwe schaduw naast 't origineel: een volslagen overbodige prul.

avatar van ILDIB
ja tis ene herhaling van zetten maar het blijft schitterend weergegeven. Helaas zijn de verhalen alleen veel minder.. Eva green teveel in beeld? nee hoor..

avatar van Black Math
Herzien, dit keer in 2D wat stukken beter bevalt. Hoe het is opgenomen werkt gewoon beter in 2D. Bij mijn mening na afloop van de 3D kijkbeurt in de bioscoop klaagde ik over onscherpe beelden, die onnatuurlijk aanvoelen in 3D. Welnu, in 2D voelt dat juist natuurlijk aan om diepte te creëren. Een stuk minder ergernissen dan de vorige kijkbeurt dus; dat ik enkele geinige 3D effectjes misloop neem ik dan graag voor lief.

Bij gebrek aan ergernissen kan ik me ook wat meer laven aan de stijl. Ik blijf de stripboek-achtige stijl erg gaaf vinden met het zwart/wit, maar ook de onnatuurlijke manier waarop mensen uit auto's gegooid worden of de grond raken na een goede muilpeer. Onnatuurlijk, maar zo natuurlijk in een stripboek. Ook hier fijne kleur die ineens oplichten binnen de zwart/wit wereld, zoals de groene ogen en de rode lippen van Eva Green die ineens oplichten. Geeft het toch net iets extra's.

De inconsistenties met de vorige film kunnen me deze keer wat minder boeien, wat eigenlijk ook geldt voor het hele plot. De setting blijft een heerlijke poel des verderfs met rauwe kerels die nog niet neergaan als ze door tien kogels geraakt worden (Marv) en veel vrouwelijk schoon en bloot. Ook deze keer blijft de verhaallijn rondom Eva Green me het meest aanspreken. Zij kan gewoon zo ontzettend goed een femme fatale neerzetten, en hier doet ze dat op ultieme wijze. Alles klopt, de looks, het manipulatieve gedrag. Ik zou ook zo onverbiddelijk voor haar vallen. Ik hoop nooit zo iemand tegen te komen. Verder ook credits voor Powers Boothe die schittert als übercorrupte senator. Ook deze keer doet de verhaallijn rondom Alba depressief aan, en dat doet toch een beetje afbreuk aan de sfeer, en zorgt dat de film niet op gelijke hoogte met de voorganger komt. Maar evengoed een ster erbij: 3,5*.

avatar van horizons
Viel me toch wel mee. Sfeer van eerste deel wordt weer goed neergezet, uiteraard geholpen door de grafische stijl. Verhaaltjes zijn misschien net iets minder maar dat mag de pret niet drukken.

avatar van panax
prachtig duister sfeertje weer in dit tweede deel
puur kijkplezier !!

avatar van the hustler
Eerste deel was destijds overdonderend, dus nu ook het tweede deel maar eens bekeken. Na alle slechte reacties toch aangenaam verrast. Het is gewoon meer van hetzelfde en doet niet onder voor het eerste deel. Integendeel zelfs: daarna nog eens de eerste Sin City herzien en die viel onverwachts tegen. Enkel het verhaal rond Mickey Rourke bleef overeind, de rest was eigenlijk maar een slappe hap. Twee uur was ook te lang om te blijven boeien. Hou van beide delen de sterkste verhalen over en steek die in 1 film van anderhalf uur: dan heb je een topper.

avatar van Ajax&Litmanen1
Net als de voorganger opnieuw bekeken, op Bluray. Eerste herziening van de film nadat ik deze 3 jaar terug in de bioscoop zag. Ondanks dat de grafische stijl en dito geweld vergelijkbaar is, weet de film dat enorm hoge niveau van de eerste film nergens te behalen. Daarvoor zijn de verhaallijnen net wat minder pakkend, zijn de dialogen net wat minder goed geschreven en is het vooral een herhaling van zetten. Maar wel een hele gave herhaling, want de film is erg genietbaar en kent nog zat opvallend goede momenten. Rourke is wederom top, maar iemand als Powers Boothe is ook heerlijk op dreef als extreem kwaadaardige bad guy. En Eva Green is wel echt 1 van de allermooiste vrouwen uit Hollywood, jam jam.

Van mij mag er best nog eens een derde deel komen, zelfs al haalt die film dan maximaal het niveau van deze opvolger. Is vermakelijk genoeg.

3,5* stonden en blijven staan.