Sin City: A Dame to Kill For (2014)

Alternatieve titels: Frank Miller's Sin City: A Dame to Kill For | Sin City 2 | Sin City: A Dame to Die For | Sin City 2: A Dame to Kill For

Actie / Misdaad

geregisseerd door Frank Miller en Robert Rodriguez
met Mickey Rourke, Jessica Alba en Josh Brolin

Ava Lord heeft haar man Dwight verraden, een punt achter hun relatie gezet en hem verlaten voor een rijkere man. Jaren later keert Ava terug naar Dwight en beweert dat ze misbruikt wordt in haar huwelijk en vraagt hem te helpen. Wanneer Ava echter Dwight op laat draaien voor de moord op haar man probeert Dwight samen met Marv zijn naam te zuiveren.

Nog steeds niks.

Ik hoopte dat de CG wat beter was, dat alles iets meer als één geheel zou aanvoelen, maar daar slaagt deze film nog steeds niet in. Het is wat lastig te zeggen waar het nu net aan scheelt, maar de CG, de cartoony look en de echte acteurs komen nooit tot één visueel geheel samen.

Daarbij voelt het ook alsof de film erg serieus en stoer probeert te zijn, maar dat faalt compleet. Al die rokerige stemmen en ruige personages, maar de actie is lame, visueel oogt het slordig en het plotje is om te wenen. Wel willen maar niet kunnen dus.

Had het graag wat meer over the top gezien, visueel een stuk beter (met Volckman's Renaissance als referentie) en een betere cast had de film ook wel goed gedaan denk ik. Frank Miller op zichzelf als regisseur kan ik goed pruimen, in combinatie met Rodriguez is het een drama.

avatar van Shadowed
Minder vervolg.

Veel minder zelfs, want deze film haalt het niveau bij lange na niet wat bij het origineel wel behaald werd. Het plot is minder aantrekkelijk, de magie van de karakters is er ook wel af zo. Jessica Alba viel het meest tegen, haar karakter is er niet beter op geworden.

De aanwezigheid van Willis sloeg ook bijna nergens op en had beter eruit gelaten kunnen worden. De scenes zijn nog steeds wel hard neergezet, maar maken eigenlijk gewoon minder indruk. Ook is het effect van de film noir er nu ook wel zo'n beetje af.

Minder geslaagd vervolg, dat eigenlijk ook niet gemaakt had moeten worden. Overbodig en onnodig, en je ziet dat het resultaat nu niet echt bepaald beter is geworden. Pluspunten voor enkele leuke actiescenes en redelijke cast.

avatar van Rickazio
Maakt een samurai zwaard je onzichtbaar voor kogels?

Wat een slap filmpje, schijntje van deel 1...

...paar punten voor de originaliteit op film-technisch vlak.

avatar van Pieter Montana
De eerste Sin City zal altijd een speciaal plaatsje krijgen. De enige film die ik zowat 3 keer ben gaan kijken in de bioscoop. Nu nog kan ik de trailer volledig in m'n hoofd afspelen (met die knoeiharde elektrische gitaar), ik herinner me nog de recensie in m'n favoriete weekblad die het omschreef als een 'in gitzwart bloed geboren klassieker', de naam Dwight doet mij niet denken aan die ene van The Office of die Amerikaanse president, maar aan enorme coolerd Clive Owen in zwartleren jas als beschermer van de hoertjes in Old Town. En ja, in het ouderlijk huis hangt nog steeds Jessica Alba's Nancy Callahan boven mijn puberbed te pronken. Geen verder commentaar hierover.

Waarom dan zo lang gewacht met Sin City 2? Die knagende twijfel hé, het kon toch onmogelijk zo goed zijn als deel één? Clive Owen, Brittany Murphy en Benicio del Toro zouden immers niet meer verschijnen. De sequel mocht toch geen lelijke wrat worden op het goddelijke lichaam van dat eerste deel? Dan toch maar gisterenavond eens bekeken, zonder al te veel psychologische bijstand.

Welnu, het is niet zo goed als deel één. De cast is minder, en waar deel één nog de drie verhalen mooi spreidde over haar speelduur, lijkt het hier toch vooral Dwights verhaal te zijn dat het grote deel van de film inneemt met Levitts en Alba's verhalen als cursiefjes. De nadruk komt meer en meer op de actie te liggen, Bruce Willis komt zijn paycheck nog snel even halen, en het geeft mij niet meer dat gelukzalige gevoel van deel één. Toch ben ik verbaasd over de lage score? De fans van de eerste film moeten hier toch genoeg goeds inzien? De stijl blijft heerlijk, en Eva Green als the lady in blue doet menig hart sneller slaan. Als fan van film noir, kan je toch je hart ophalen in deze stad van de zonde, waar de verhalen, geschreven in rode lippenstift, dat pulpachtige blijven bewaren, en de eenzaten elkaar kruisen in de donkere steegjes. 3.5*