Hellboy II: The Golden Army (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Fantasy

geregisseerd door Guillermo del Toro
met Ron Perlman, Selma Blair en Luke Goss

Een oud bestand tussen het mensenrijk en een veel ouder ras van mythische wezens staat op het punt verbroken te worden. De verbannen prins Nuada wil de mensheid uitroeien om zo plaats te maken voor de wezens die nu in verschuiling moeten leven. Het is aan Hellboy om Nuada te stoppen voordat hij het allesvernietigende Gouden Leger kan wekken. Samen met een team van het Bureau voor Paranormaal Onderzoek en Defensie, met onder meer zijn pyrokinetische vriendin Liz, de aquatische empatholoog Abe en de protoplastische mysticus Johann wordt er heen en weer gependeld tussen beide werelden. Uiteindelijk zal Hellboy, een schepsel dat in geen van beide werelden echt geaccepteerd wordt, moeten kiezen tussen zijn eigen volk of de mensenwereld waarin hij is opgegroeid.

avatar van Prudh
Toch wel een ferme tegenvaller. Duidelijk Del Toro, maar net iets teveel op dreef. De film heeft dan ook teveel van alles (bizarre creaturen, actie, personages, subplotjes ...), waardoor de focus iets teveel wegvalt van het concept: Ron Perlman als cynische rode duivel die kont moet schoppen. Konten schopt hij zeker, maar in deel 1 kwam dat allemaal wat beter uit de verf. Hij is bovendien niet zo cynisch meer, eerder flauw. Zijn nieuwe oppasser Johan Krauss is helaas een vervelende toevoeging aan de cast en is eveneens veel te flauw. Iets teveel hooi op de vork van Del Toro, of eigenlijk iets teveel ideeën in te weinig tijd.

avatar van Shinobi
Gisteravond via de Sneak Preview bij Pathé gezien en het was op zich een redelijke film.

Deze film moest het overduidelijk niet van het verhaal hebben, want dat ging echt totaal nergens over. De actie scènes en special effects waren daarentegen wel in orde. Humor was op zich best ook geslaagd.
Maar op de één of andere manier kon deze film mij toch niet zo geboeid houden.

Daarom 2, 5 sterren. Gewoon een film om te kijken als er verder niks bijzonders meer is en ik vind 1 keer al meer dan genoeg.

avatar van Ajax&Litmanen1
Zo, ik heb Hellboy 2 gezien en de film heeft me zeker niet teleurgesteld.
Sure, deel 1 was origineler want toen kende niemand Hellboy nog maar het is een uitstekend vervolg geworden.

Alle goede zaken uit deel 1 keren weer terug. Grafisch is de film is echt prachtig geanimeerd. De personages, de locatie's...allemaal prachtig! Daarnaast is ook de wat cynische harde humor weer terug en die beviel me weer prima. Hellboy zelf is nog altijd lomp, grof en stoer. 1 van de, zoniet de leukste ''superheld''. Hij maakt de film en doet dat met glans. Ook de andere personages in een soort van hoofdrol speelden hun rol prima. Abe was als sidekick weer prima en ook nieuweling ''Johann'' was sterk in zijn rol.

Wel een minpunt is het verhaal. Op zich is het verhaal over het gouden leger best spannend, maar jammer genoeg werd dit pas op het einde van de film actueel. Daar tussen in zaten genoeg gave actiemomenten maar ik had meer van het hoofddoel willen zien.
Maar zoals gezegd, de actie was echt heel erg goed weergegeven en het keek lekker weg zoals de hele film lekker weg keek.

Zoek er geen al diep verhaal achter, zoek een spannende popcornfilm. Dan zit je echt heel goed met Hellboy 2.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Del Toro overtreft zichzelf in dit tweede deel dat het eerste deel overschaduwt op vele vlakken. Met een groter budget achter de hand kwam er dan toch nog dit bijna onmogelijk geachte vervolg. Gelukkig maar want dit sprookjesachtige aktiespektakel is erg de moeite waard. Zeer goed.

Ik moet zeggen dat deze film me enorm verraste. Normaal geef ik niet veel om superhelden films maar deze vond ik toch wel een uitzondering.

Het verhaal is opzicht niet zo bijzonder en ook niet echt origineel maar de beelden waren prachtig en de speciale effecten zagen er ook zeer mooi uit. Veder vond ik de acteer prestaties van alle acteurs goed. Vooral Ron Perlman vond ik geweldig. Ik verwachte niet veel van deze film (mede omdat ik Hellboy 1 niet zo geweldig vond) maar achteraf is hij me goed bevallen.

avatar van Macmanus
"I'm not a baby. I'm a tumor."

Redelijk flinke dosis humor in dit deel. Deel 1 had het ook wel maar hier leek het toch wel een tandje meer. Leuke toevoeging naast toch vaak vrij serieuze comic-verfilmingen.

Het verhaaltje is redelijk standaard, er is een bad-guy die de wereld wil aanpakken. En onze helden dienen hem te stoppen. Niks om heel wild van te worden. Waren het niet dat de ondergrondse wereld en de vele bij personages vaak erg fijn waren. Die rook was erg geestig. En de ondergrondse wereld deed me denken uit de leukste scene van Star-wars (in die bar). De bad-ass robots op het einde (Casshern achtige scene) maakte er een aardige finale van.

3.5 sterren. Muziek blijft wel de achilleshiel van de Comic-book verfilmingen trouwens, echt serieus eens tijd voor iets nieuws, Bij die laatste battle had ik echt voor een heerlijke harde beat gekozen.

Helaas was minder dan de eerste. Vond het humor aspect juist niet zo heel lekker werken helaas. Visueel gezien is het uiteraard ok, maar ik had nou niet het idee dat Del Toro heel vernieuwend bezig was. Al eerder gezien en ook wel leuker.

Niet heel slecht; daar is de Perlman/Blair combi te leuk voor, maar minder dan ik had verwacht (en ook hoopte).

avatar van Co Jackso
Heel vermakelijk met af en toe een leuke one-liner, maar niet veel beter dan deel I. Wederom mis een echt gevoel bij de karakters. Daardoor blijft de actie in de film nogal eenzijdig en gevoelloos.

avatar van Matchostomos
Aan bizarre creaturen alvast geen gebrek in 'Hellboy II: The Golden Army', het alles behalve superieure vervolg op een an sich al bescheiden comic-verfilming. Ontsproten uit het overvolle brein van del Toro, die nochtans wist te overtuigen met het (voorlopige) tweeluik 'El Laberinto del Fauno' en 'El Espinazo del Diablo', ontbreekt het 'Hellboy II' aan een gezond evenwicht tussen humor en actie, maar bovenal aan enige know-how inzake het aantrekkelijk ensceneren van actiescènes.

De carte blanche, naar aanleiding van het kritisch succesvolle 'El Laberinto del Fauno', en de traditionele uitstap naar Tinseltown hebben de cineast dus schijnbaar geen goed gedaan. Het cynische karakter van het sigaarrokende hellekind en Ron Perlman die hem andermaal met verve incarneert, zorgen bij momenten nog steeds voor enig schatergelach, al vertaalt de uitbundigheid van del Toro zich uiteindelijk te vaak naar een onuitstaanbaar kluchtige sfeer. Het potentiële sinistere karakter van de superieure graphic novels blijft op die manier uit en verplicht ons jammerlijk, maar onvermijdelijk tot het geven van de volgende stempel: doorsnee blockbuster.

avatar van s0062423
Schandalig slechte verfilming van een geweldige stripreeks: de duistere sfeer, zwarte humor en rijkdom in thematiek (allemaal prachtig vormgegeven door Mike Mignola) wordt schaamteloos gereduceerd tot een platvloers kinderlijk plot, dat zich afspeelt in de afschuwelijk lelijke wereld van Del Toro. Arm Hollywood...

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Bijzonder leuk vervolg, misschien wat minder cult en wat meer blockbuster maar toch... Wordt altijd wel vrolijk van dit soort films en aangezien ik een wat katerige zondag beleef kan ik dat goed gebruiken

Waar deel 1 vooral een mix is van superhelden film met occulte zaken is dit deel veel meer aangelengd met fantasy-elementen. Als dit een kleine stijloefening van Del Torro is voor zijn Hobbit film dan kijk ik er nu toch wel reikhalzend naar uit. De decors en wezens zijn weer heel tof gedaan, het ziet er werkelijk prachtig en spectaculair uit. De geweldige trollen Marrakesh onder Brooklyn Bridge wordt als perfect excuus aangegrepen om helemaal los te gaan op dit gebied. Ook dat figuur van Johan Krauss is geweldig bedacht.

De Hellboy humor kan ik persoonlijk wel erg waarderen en als 2 superhelden samen aan het bier gaan en daarna over vrouwen beginnen te ouwehoeren dan is dat toch zeker iets wat uniek te noemen is binnen het genre;

Hellboy: You're in love. Have a beer.
Abe Sapien: Oh, my body's a temple.
Hellboy: Now it's an amusement park.

En zo zitten er veel meer geweldige one-liners in.

Verbaas me toch wel een beetje over de relatief lage score hier. Persoonlijk vind ik dat Del Torro veel beter en leuker in het superhelden-genre zijn weg vindt dan zo'n uberserieuze Nolan met zijn Dark Knight.

Qua fanatsy-elementen en karakters zou ik de film best een 4* beoordeling kunnen geven echter blijft het verhaaltje en de ontwikkelingen wat slapjes. Wel grappig dat er alvast lijntjes worden uitgezet voor een Hellboy 3. Nu van mij mag die komen, als de stijgende lijn zich voortzet. Deel 2 geef ik vooralsnog een ruime 3.5*

avatar van Zandkuiken
Inderdaad heel erg leuke actieheldfilm die dankzij de humor één van de toppers binnen het genre is. Ook weet del Toro uiteraard weer een sprookjesachtig universum te scheppen waarin de meest bizarre creaturen ronddwalen, hoewel het toch vooral Ron Perlman zelf is die de show steelt als übercoole Hellboy. Geinig filmpje!

avatar van Denden 100 Piek
In mijn recensie van deel 1 prees ik met name de horrorelementen, de vormgeving en de aparte personages. Ik hoopte dan ook dat al deze aspecten terug zouden keren in dit vervolg en dat er meer karakterontwikkeling zou zijn. Hoewel de horrorelementen grotendeels zijn verdwenen, het occulte heeft plaatsgemaakt voor sprookjes en de personages nog steeds plaats moeten maken voor de vormgeving en de actie, heb ik wel genoten van deze aanzienlijke verandering in stijl ten opzichte van deel 1.

Ik vind de personages in dit deel nog steeds geweldig, en ik ben vooral blij dat Abe veel meer screentime krijgt en bovendien meer menselijkheid laat zien door net als Hellboy voorheen verliefd te worden. Hellboy die worstelt met zijn relatie met Liz, waar herkenbare situaties voor koppels op hilarische wijze worden overdreven. Vooral het feit dat Liz letterlijk en figuurlijk ontploft is misschien een makkelijke grap om te maken, maar het werkt wel. Waar ik wel tevreden mee ben is dat Liz veel meer persoonlijkheid laat zien deze keer, en het nieuwe personage Johann Krauss is een goede toevoeging aan het team. Het soort leider die alles volgens het boekje doet, iets waar Hellboy een hekel aan heeft, maar iemand die een geschiedenis achter de rug heeft waardoor hij snapt wat Hellboy en Liz moeten doorstaan. Prins Nuada is ook een veel interessantere tegenstander dan Raspoetin, want hij is niet puur kwaadaardig. Hij zoekt slechts rechtvaardigheid in een wereld waarin de mens ervoor heeft gezorgd dat het grotendeels verdween, en zorgt zowaar voor interessante vraagstukken die een parallel vormen met de werkelijkheid zoals wij die kennen. Het is niet zo sterk als het in bijvoorbeeld de X-Men films naar voren komt, maar ik vind het bewonderenswaardig dat Del Toro het geprobeerd heeft. Maar de dialogen tussen de personages die proberen hun gevoelens kenbaar te maken en onderlinge problemen op te lossen zijn nog steeds schaars aanwezig, en dat vind ik jammer omdat ik dat in deel 1 ook al miste, en het hier eigenlijk nog erger is omdat het tempo van de film veel hoger ligt.

Het verloop van het verhaal maakt veel gebruik van actie of alweer een explosie van fantasie uit de koker van Guillermo Del Toro, die hier meer dan in deel 1 gebruik maakt van zijn eigen wezens en volgens mij (ik heb nog steeds de comics niet gelezen) de film steeds verder verwijdert van de comics. Die conclusie trek ik vooral aan de hand van Pan's Labyrinth, een film die volledig in de stijl is van Del Toro, en waar ik in Hellboy II ontzettend veel invloeden van in zag. Dat Del Toro zich in zijn geheel eigen project Pan's Labyrinth zich eigenlijk nog inhield, en dat in deze comicbook-film juist totaal niet doet, is eigenlijk wel een beetje jammer. Waar ik de Troll Market er prachtig vond uitzien (één van de hoogtepunten van de film), en bepaalde creaturen die je verder nog tegenkomt gedurende de film er fenomenaal uitzien, mis ik vooral een samenhangend geheel. Het komt nogal geforceerd over hoe en waar bepaalde wezens geïntroduceerd worden, alsof Del Toro wilde zien hoeveel verschillende fantasiewezens hij erin kon stoppen. Dat gezegd hebbende stoorde het mij niet zo zeer, maar ik vond de wereld van Hellboy II een heel stuk minder overtuigend dan in deel 1. Dat krijg je uiteraard al gauw als je sprookjes als basis gaat gebruiken voor de vormgeving en personages in een film.

Hoewel de manier waarop deze wezens in het verhaal worden gepropt niet overtuigend is, zien ze er wel volledig overtuigend uit. Ik heb in 2008 geen betere CG in een film gezien dan in Hellboy II. Van de intro tot de groots opgezette climax zien alle CG wezens er strak uit. Deel van de kracht van Del Toro's vormgeving is de manier waarop hij CG kan combineren met kostuums en poppen. Waar hij het niet voor elkaar krijgt om de hele film als geheel te laten werken, krijgt hij dit in individuele locaties en scènes wel prachtig voor elkaar. Het bovengenoemde Troll Market is de fantasie versie van George Lucas' Star Wars films allemaal in één locatie gepropt. Ik heb genoten van dit stuk en de prachtige wezens die er rondlopen. Een speciale vermelding wil ik ook maken van The Angel of Death, waar Liz naartoe gaat om Hellboy's leven te redden, Guillermo Del Toro heeft zichzelf weer overtroffen. Maar uiteindelijk hoop ik wel dat Del Toro zich met The Hobbit films een beetje kan inhouden met zijn eigen stijl, als hij dat voor elkaar kan krijgen, dan denk ik wel dat zijn duistere en volwassen vormgeving zoals hij dat liet zien in de originele Hellboy en Pan's Labyrinth prima gaat werken in combinatie met Tolkien. Maar we weten allemaal hoe het met Peter "Braindead/Bad Taste" Jackson is gegaan met Lord of the Rings, dus ik maak me persoonlijk niet zoveel zorgen.

Het komt misschien niet zo over, maar ik heb ondanks de vele minpunten en het verschil met het origineel qua stijl, wel net zoveel van dit vervolg genoten als bij het origineel. Dit komt naast de personages en prachtige vormgeving ook door de sterk verbeterde actie en de humor. Waar je in het origineel leuke rag-gevechten had gedurende de film, viel de climax vies tegen. Hellboy II biedt hetzelfde als deel 1, plus een sterk staaltje zwaardvechten én een daverende climax. Halverwege de film is er zelfs midden in de stad een gigantisch monster waar Hellboy het tegenop moet nemen. Het gevecht is van korte duur, maar deze confrontatie alleen al is veel leuker en spectaculairder dan de climax van het origineel. Dan is er nog de humor. Als je deel 1 al flauw vond, dan is de kans groot dat je meerdere keren ineen krimpt van ergernis in Hellboy II, want de flauwe humor is hier in grote getallen aanwezig. Ik heb in ieder geval krom gelegen van het lachen, vooral Johann Krauss zorgde voor een hoop komische situaties.

Dus ondanks dat Hellboy II het niet voor elkaar krijgt om een paar van de grootste minpunten van het origineel te verbeteren en zelfs een aantal aspecten compleet verandert, biedt Hellboy II wel meer actie, humor en fantasie. Soms is het een beetje teveel van het goede, met name de vele fantasiewezens zorgen voor een onsamenhangend en onovertuigend geheel, ziet het er wel fantastisch uit en is het kijkplezier groot, en daar gaat het uiteindelijk om. Één van de leukste films van 2008, ik hoop dat filmmakers zich nou niet verkijken op het succes van duistere superheldenfilms als The Dark Knight en zich goed beseffen dat er zeker plaats is voor zo'n grappige en coole superheld als Hellboy.

avatar van DVD-T
Na Hellboy ook even weer Hellboy:The Golden Army bekeken, en het was opnieuw erg leuk.

del Toro maakt hier gewoon Pan's Labyrint 2.Maar dan met een heel andere insteek.Een superhelden film met veel fantasy elementen, die kanten opgaan die de conventionele films in dat genre niet opgaan.Dat de regisseur zich thuisvoelt in de fantasy wereld maakte hij al duidelijk in Devil's Backbone en Pan's Labyrinth.Hellboy overtreft die films makkelijk qua fantasy gehalte, del Toro drukt dan ook echt zijn zijn stempel op deze film.Er zitten zoveel lagen in The Golden Army dat er bij een 2e keer weer nieuwe dingen opvallen.Dit was vooral het geval bij de "Trollmarket".In elke hoek van dit kleine ondergrondse stadje gebeurt wel wat.Het blijft een geweldig opgezette scène waarin ontzettend veel gebeurd en te zien is.Veel verschillende creaturen die mij af en toe even aan de cantina scène van Star Wars deden denken, maar dan in het kwadraat en beter uitgewerk qua desing.Ook is het kleuren pallet van dit moment in de film heel mooi om aan te zien.Dit geld trouwens ook voor de rest van de film.Verder kent deze Hellboy natuurlijk meer leuke en toffe momenten zo is de Elementel scène een geweldig goed geconstrueerd actie moment met opnieuw heel veel details.

Verhaal technisch is dit tweede deel ook veel beter, het heeft veel meer plot, er wordt meer uitgelegd wat er zich in de fantasy wereld afspeelt en de karakters die in deel 1 niet erg veel aan bod komen, krijgen hier ook veel meer screen time.Dan gaat het voornamelijk om Liz die hier wat meer voor Hellboy zorgt en meer leiderschap toont, terwijl dat in de eerste film meer andersom was.Ook Abe Sapien is hierin veel meer te zien en dat zorgt ook zeker voor leuke momenten de scène dat hij met Hellboy bier zit te drinken en samen zingen op Barry Manilow is hier een mooi voorbeeld van.Overal wordt wat meer tijd en rust voor genomen en dat komt het verhaal en zeker de karakter opbouw ten goede, zonder daarbij vaart te verliezen, .De badguys worden goed geintroduceerd en deze heeft dit keer ook een motief wat hem tot zijn slechtheid drijft.Maar de leukste toevoeging op het geheel is Johann Krauss , een erg leuk karakter waarvoor je tijdens de film toch wel enige sympathie voor op kan bouwen.Zijn hele doen en laten vond ik geweldig en was ook iets wat deze Hellboy film nodig had, samen met andere elementen, om dit weer verfrissend te maken.

Film technisch ziet het er fantastisch uit.De sets zijn prachtig ontworpen en vormgegeven, de kleuren zijn mooi en berusten vooral op rood, goud, groen en blauw.De creaturen zien er fantastisch uit en lijken zo vanuit een sprookjes boek te zijn weggelopen, met als hoogtepunt de Angel of Death.Het camera werk en de belichting zijn van een hoog niveau en de editing is lekker vlot.De weinige visual effects zien er tevens oogstrelend mooi uit.Maar ook de momenten dat er veel computerwerk bij komt kijken, het gevecht met The Golden Army, ziet er verbluffend uit.De muziek van Elfman is ook erg mooi om aan te horen.

Als je de dvd in bezit heb kan ik het echt aanraden om ook eens het audio commentaar te beluisteren.Het is niet zo'n track van "Oh, this is my favorite scène" maar is erg informatief hoe het maken met een relatief laag budget voor een zomer superhelden actiefilm is verlopen.Uitleg bij veel scènes, hoe die tot stand zijn gekomen en wat hun rol in dit verhaal is en hoe dat eventueel zou kunnen gaan verlopen in.... jawel een derde deel.Ook is de twee en half uur durende 'making off' een aanrader.

Ik heb nog meer genoten dan de eerste keer van The Golden Army, en ik vind hem net even iets beter en leuker dan het eerste.Ik kijk erg uit naar een volgende film van de beste man.

Stem verhoogd, en laat dat derde deel maar komen,

4* --> 4.5*

avatar van 606
Net wat beter als deel 1 en zeer mooi gemaakt net een fantasie sprookje met helden.
erg goed acteerwerk en leuke types erin.

4,5 ster

avatar van sinterklaas
Prima vervolg op de eerste Hellboy. Opnieuw maakte Ron Pearlman weer wat moois van zijn rol als Hellboy. Ook waren die vis-wezen Abe en die vuurvrouw Liz weer van de partij en zorgde ook hierin voor een perfecte aanwezigheid. En zo hebben ze ook weer een nieuwe tegenstander. Die ene witte griezel (waar ik even niet meer op de naam kan komen omdat ik de film zonder ondertiteling bekeek) en zijn legertje ijzeren trollen oftewel "The Golden Army". De zus van hem was wel weer van de goede partij maar ze waren wel allebij vies-lelijk. Ook treed Hellboy II meer de fantasiewereld in dan deel 1: Bv die trollenmarkt onder de grond van New York. Ook vond ik die vliegende vleesetende termieten-actie wel erg leuk. Oh ja.. en de humor en de droogheid van Hellboy mocht ook niet ontbreken.

Ook was de eindscene onder de grond in Noord-Ierland een mooie finale. Van hoe die hele Golden Army word uitgeroeit, en dat Hellboy word van een tweeling. Maar hoe dat eruit ziet zullen we wel te zien krijgen in deel 3 waar ik ook al naar uitkijk.

Maar voor deze een 3,5*

avatar van Mozex
Ik was een zeer grote fan van Hellboy toen ik de eerste film had gezien. Die zat heel goed in elkaar. Toen ik een review van dit tweede deel had gezien op tv dacht ik bij mezelf: die moet ik zeker eens bekijken, want hij ziet er de moeite uit om te bekijken. Niets is minder waar.... Een grote teleurstelling naar mijn gevoel. Dit is niet het soort film om een romantische twist aantegeven, het gaat hier om Hellboy...de bedoeling is dat deze man duizenden kilo's aan staal of ander onverwoestbaar materiaal aan diggelen slaat. Heb je romeo dit zien doen? Natuurlijk niet, Romeo was het materiaal om een romantische film te maken...
Ik lees hier dat de visuele aspecten van de film door velen zeer worden gewaardeerd...Ik moet toegeven dat het er allemaal heel mooi uitziet, maar ik stoorde mij enorm aan de overvloed van special effects, konden ze niet beter een full animation film maken?
Wat me nog meer verbaasde was dat het gouden leger zelve niet zulke goede bewegingen maakt. Het kan dus wel knap zijn, maar de bewegingen die ze deden waren compleet onrealistisch en dit maakte mij dan ook zeer irritant omdat ik continue met men neus op de feiten werd gedrukt: dit zijn gewoon computerbeelden. Ik kon mezelf niet het gevoel geven alsof het leger echt was, en dat heeft al een deel van de film verwoest voor mij. Ook vond ik het einde ronduit belachelijk, ik snap zelfs niet waarom ze nog naar die plek moesten gaan als dit uiteindelijk in de eerste plaats was om hun vriend Hellboy te helpen, deze werd al geholpen onderweg, waarom gingen ze dan nog verder? Het einde zelve is dan ook naar mijn mening serieus makkelijk gemaakt, zoals het einde bv in War of the Worlds. Ze hadden deze film beter "Hellboy on the road to The Golden Army genoemd, want ik heb van het golden army uiteindelijk niet veel gezien, en dit was in de eerste plaats de reden waarom ik de film zo graag wou zien, om te zien hoe Hellboy dit zou oplossen. Blijkbaar hoeft hij uiteindelijk niks op te lossen en snap ik niet waarom die prinses dat uiteindelijk gewoon al niet van in begin heeft gedaan... De titel is een zware misleiding uiteindelijk en ik denk dat ze die misleiding nodig hadden om het imago van de film optekrikken. Er waren mooie momenten zoals de trollenstad. Dit vond ik dan weer zeer mooi gemaakt, ook vond ik de invasie van de allesetende vliegertjes in begin wel mooi, maar dit was nu niet moeilijk, deze vlogen zo vlug over het scherm dat het eigenlijk niet echt duidelijk was dat wat ze nu deden natuurlijk was, voor je daarover kon nadenken waren ze al weg en werd de film in een ander camerapunt gezet. Mooi opgelost van de producers die toen al waarschijnlijk wisten wat voor k*t film ze aan het maken waren. Ik heb de film helemaal uitgekeken en daarom geef ik hem nog een 3. Als je Hellboy 1 nog niet gezien hebt, bekijk deze film dan zeker!!!! Als je Hellboy 1 wel gezien hebt, laat hem dan links liggen, je gaat zeker teleurgesteld zijn in Hellboy.
Om het duidelijker te zeggen: Lang Leve de Prinses!!!!!! ((zij heeft ons allen uiteindelijk gered!!!!)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Echt een uit de categorie "niet aan mij besteed". Ik vond de beelden veelal lelijk, de humor erg flauw, Hellboy maar een vervelend karakter en het verhaal echt totaal oninteressant. Knap gemaakt is het allemaal wel, maar wat heb ik daar uiteindelijk aan?

Ik ken de comics niet en deel 1 ook niet. Laat dat duidelijk zijn. Maar toch had ik het gevoel naar een film te kijken die veel minder duister was dan de comics en veel meer op nogal flauwe humor dreef. En zoiets als een paar regeltjes 'Beautiful Freak' van Eels mag een leuke bijverdienste voor E zijn, maar wat is het hier misplaatst zeg.

avatar van Spetie
Leuk vervolg dit. Hellboy vond ik al best wel een verrassende film, mede doordat Ron Pearlman perfect gecast was voor de rol, maar deel twee is zeker een goed vervolg. Hellboy heeft hier inmiddels een vurig vriendinnetje en die wordt hier op een leuke manier neergezet. Hellboy heeft nog steeds erg leuke oneliners en visman Abe heeft een grotere rol gekregen en is ook een leuk personage. Het verhaal is misschien iets meer standaard dan het eerste deel, maar Del Toro heeft er weer genoeg originaliteit in gestopt. Er komen weer diverse mytische wezens voorbij en visueel ziet de film erg gewoon weer erg sterk uit. Zeer vermakelijk dus wat mij betreft en als Del Toro het weer regisseert mag er best een derde deel komen.

avatar van HarmJanStegenga
Dun plot, maar visueel toch weer erg gaaf. Vooral de trollenmarkt is een waar hoogtepunt wat dit betreft. Al die verschillende wezens en die gigantisch vele details, erg leuk gedaan. Ron Perlman doet het wederom heerlijk, komt zo nu en dan weer met een leuk quote tevoorschijn en ook Abe - die nu wat een grotere rol heeft - is uitstekend bezig en is ook een leuk karakter. Een nieuw karakter is Dr. Krauss die niet zo goed kan opschieten met Hellboy, wat weer een paar leuke scénes oplevert, vooral wanneer HB hem voor zijn glazen bol ramt

Daarnaast gaan mijn complimenten ook uit naar de casting van Luke Goss, die een erg sterke bad-guy is in de film. Heerlijke vechtscénes en een lekker creepy overkomen. Ik weet niet of ik overigens wil weten wat voor kinderen Liz en Hellboy krijgen. Brrr... Maar oké, erg vermakelijk allemaal weer. Leuke actiescénes ook, al draaft Del Toro soms wel erg door, maar dat kan deze film nét hebben. Het verhaal is erg zwak, maar het is dan ook duidelijk te zien dat Del Toro deze film niet maakt om het verhaal. Het gaat hem om het uiterlijk en om al die opmerkelijke wezens in zijn eigen fantasiewereld en daarin is de film meer dan geslaagd. Ja, leuk filmpje toch wel weer. Op naar deel drie dan maar denk ik.

avatar van Donkerwoud
Na een meesterwerk als ''Pan's Labyrinth'' verwacht je toch iets meer dan een standaard actiefilm als opvolger. Dit tweede deel van Hellboy is net als zijn voorganger: een fijne superheldenkomedie met een geniale Ron Perlman als goedaardige duivel. Op sommige momenten zien we even een vlaag van de briljante fantasie van Del Toro in de eigenzinnige creature design, maar over de gehele linie is het bekende koek in een apart jasje. Laten we maar hopen dat het om een tussendoortje gaat en dat zijn volgende film weer voldoende cachet heeft om als meesterwerk te mogen betitelen. Hoewel ik trouwens ook verwacht dat deze franchise een derde deel zal krijgen om de losse eindjes bij elkaar te brengen. En het idee eraan staat me ook weer niet tegen, want op zichzelf is ook dit deel van Hellboy een alleszins vermakelijke no-brainer. Maar eerst graag een nieuwe PL, meneer Del Toro!

avatar van otherfool
Na het aardige eerste deel een hopeloze tweede Hellboy. En wat een deceptie ook na Pan's Labyrinth!

Wederom prachtige creaturen van Del Toro maar ditmaal niet een kwetsbaar en toch sterk meisje centraal, maar een brallende rode man. Het levert een hoop stoerdoenerij en drukte om niks op, maar misschien ben ik gewoon superheldenfilmmoe. Wat een kinderachtig geneuzel trouwens met die zogenaamde romances, belachelijk.

1*.

avatar van maerk
13 in een dozijn.

Hellboy II: The Golden Army is Hellboy, maar dan grootser opgezet. Maar dit werkt niet zo goed als verwacht. Hellboy had veel vette actie, geweldige CGI, humor en oneliners. Een perfecte combinatie en Hellboy was dus ook genieten geblazen. Maar bij dit deel werden al deze dingen verdubbeld en is het een enorme chaos. De actie is soms vet, maar vaak gewoon veel te veel. De CGI is nog steeds prachtig, maar ook hier weer veel te veel, de heflt van de film is uit de computer getoverd. De humor werkt soms wel, maar de oneliners worden irritant en de grapjes zijn vaak erg flauw.

Veel minder dan deel 1 dus, maar er zijn zeker wel pluspunten. Zo is er de make-up en kleding, hier scoort Del Toro altijd wel punten. De creature design en make-up zijn om te smullen zo mooi. Heerlijk fantasierijke wezens ook. De decors precies hetzelfde verhaal. Luke Goss als prins Nuada is perfect gecast. Elke scène met de prins is een pareltje. De vechtscènes zien er fantastisch uit en prins Nuada is gewoon een interessant personage.

Het verhaal is niet echt goed en de film is te veel van het goede, maar toch heb ik me stiekem erg vermaakt. Hij haalt het niet bij Hellboy, die tegen de 4* aanhikt.

3,5*, al zit ik niet echt te wachten op een deel 3.

avatar van Near_Dark
Deze ben ik eind februari gaan zien in Utopolis, dus een erg late reaktie van mij.
Maar beter een mening dan géén mening hè, al zullen sommigen daar anders over denken na het lezen van mijn soms ellenlange berichten

Yiehaaa, dat was weer genieten !
Eigenlijk is't een Actie-Komedie ondergedompelt in een prachtige Fantasywereld.
Vooral de humor tilt deze film uit boven de anderen in't genre, als'k terugdenk aan die scène waarin Hellboy & Abe Sapien zich lazarus zuipen op de tonen van zo'n romantisch popdeuntje heb'k zin om hem meteen terug te zien.

Fans van martial arts komen ook aan hun trekken.
De Special Effects, Decors & Fantasy-wezens zien er geweldig uit.
Net iets beter dan de eerste Hellboy.

7,5/10, een dikke aanrader
Die heb ik ondertussen op DVD gekocht.

avatar van DonOswaldo
Na deel 1 moest ik deze wel even kijken, en ook deze was leuk.

Zelfde leuke sfeer, meer creaturen en meer actie. Deel 2 is net ietsje beter, maar is nochtans redelijk gelijkend met deel 1. vooral qua opbouw.. wat dus meteen weer me enige minpuntje is.. ik citeer mezelf:

'Begint erg sterk, blijft de gehele duur op niveau en blijft boeien, alleen dan richting het einde komt het wat afgeraffeld en plots over. De lange en uitgebreide speelduur zal daar dan ook zijn steentje aan bijdragen. Maar dat is eigenlijk het enige minpuntje, als daar wat meer mee gedaan was, had het een dikke score kunnen krijgen.'

Maar ook deze blijft een zeer aardige film en krijgt daarom alsnog 3,5*

Toch wel een tegenvaller want de eerste film rond de rode krachtpatser was me behoorlijk goed bevallen. Vooral de rol van de cynische en alleen in zichzelf geïnteresseerde Perlman vond ik destijds heel aardig. Het eerste uur in dit tweede deel is echter één grote freakshow waarbij Hellboy alleen als vechtmachine en niet als het moeite met gezag hebbende rode man naar voren komt. Erg jammer want het komt de film absoluut niet ten goede. Het tweede uur is wat dat betreft een stuk sterker maar het kan de film niet meer redden.

avatar van Karl van H.
Ik meen me te herinneren dat ik de eerste Hellboy, waardoor ik lang geleden eens met een paar vrienden werd verrast, een erg toffe film vond. Dat Hellboy II dus ook in de smaak viel, mag geen verrassing heten: de actie ziet er goed uit, de humor is leuk, maar bovenal: de film ziet er prachtig uit. Het ene kleurrijke personage na het andere vliegt over het scherm, allemaal even strak ontworpen en ook allemaal even vermakelijk (met als hoogtepunt het vrouwtje dat de pijl uit Hellboys borst haalt - prachtcreatie!), met uitzondering van het Golden Army uit de titel. Dit is dan ook het enige minpunt aan de film: de blikken soldaatjes zijn simpelweg niet tof genoeg om hun reputatie waar te maken, waardoor het einde enigszins tegenvalt. Natuurlijk, het verhaal is ook zo voorspelbaar als de pest, maar de hoofdpersoon is cool genoeg om je dat te laten vergeten.

avatar van Vinokourov
Tis dat de film er weer spetterend tof eruit ziet, anders was het oordeel toch een stuk minder mals. Kosten noch moeite zijn gespaard voor dit visuele spektakel . De diverse karakters zien er mooi en verschillend ten opzichte van elkaar uit. Voor de rest is het vermakelijke onzin, dat wel door te komen is.

avatar van Baggerman
"Crap!"

Dit is gewoon maar een citaat uit de film, hoor! Zoals we van del Toro zijn gewend visueel weer tot in de puntjes verzorgd. Vlot gefilmd, vlot verhaal en een leuke sfeer.

Ik blijf Hellboy, de held tegen wil en dank, toch ook een geniaal personage vinden!

avatar van Q Jones
Wat een goede film. Ik heb hem zelfs twee keer in de bioscoop gezien. Je ziet het niet vaak maar dit deel is beter als 1, en meteen 1 van de beste films die ik ooit heb gezien. De acteurs zijn goed Selma Blair ziet er erg lekker uit. Ron Pearlman is weer in top vorm met zijn droge humor, en Doug Jones als Abe ook. Veder het verhaal en de decors zijn prachtig de humor is lekker aanwezig en de actie spetterd van het beeld af kortom een top film die iedereen moet zien