Kôkaku kidôtai: Stand Alone Complex Solid State Society (2006)

Alternatieve titels: Kōkaku Kidōtai: Sutando Arōn Konpurekkusu Soriddo Sutēto Sosaieti | Ghost in the Shell: S.A.C. Solid State Society

Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Kenji Kamiyama
met de stemmen van Atsuko Tanaka, Akio Otsuka en Koichi Yamadera

Het is 2034, twee jaar nadat Motoko Kusanagi Section 9 heeft verlaten. Togusa is de nieuwe leider van een nu aanzienlijk groter team. Sectie 9 wordt geconfronteerd met een serie van ingewikkelde incidenten waar een hacker genaamd "Puppet Master" voor verantwoordelijk blijkt te zijn.

Misschien toch maar eens kijken. Dit is toch een soort van compilatiefilm gebaseerd op de eerste reeks ?

Wel een aardige reeks verder. Gezien de kwaliteit zal dit wel rond 3.5*-4.0* uitkomen vermoed ik. Aan de films kan het zeker niet tippen, jammer genoeg.

avatar van Chr.s
Ooit een ep. van die serie gezien, was er niet echt over te spreken.

Onderhond schreef:

Nee dit is een vervolg op de serie (waarvan er 2 seasons zijn). En die gebeurtenissen spelen zich onafhankelijk (alsof film niet gebeurt is) af.
Ik ben hier zeker benieuwd na omdat ik de serie echt super vond. Een perfect afwisseling tussen actie en verhaal wat mij betreft

Hmmm, dan zeker maar eens kijken. Beetje up to date blijven van wat er in GitSland gebeurd

kiriyama
Ookal vond ik de serie minder dan de films, ben ik hier toch erg nieuwschierig naar. Alleen jammer dat ze waarschijnlijk de animestijl van de serie overnemen en niet die van gits 2. Nouja wil hem iniedergeval graag zien.

De films is inderdaad zowel qua verhaal als visueel een vervolg op de serie. De serie beviel me persoonlijk veel beter dan de tweede film (Innocence) dus ik vind dat geen gemis. Het achterliggende verhaal vind ik echter wel zwakker dan in de serie. Visueel is het juist iets mooier dan de serie (grotere budget moet ergens aan uitgeven worden ).
De gebeurtenissen volgen elkaar wel erg snel op, waardoor ik de diepgang van de serie een beetje miste. Maar dat is nu eenmaal het nadeel van een speelfilm ten opzichte van een serie.
Al met al een waardige vervolg van de serie. 4* (serie zou ik als geheel 4,5* geven).

Mjah, lees "diepgang van de serie" maar weer als "filler".

Inderdaad een filmvervolg op de serie, die zich op dezelfde manier differentieert van de films. Hoewel visueel duidelijk iets beter, is het mijlenver van de pracht die Oshii ten toon spreid. Niet anders verwacht natuurlijk, maar ergens toch een beetje jammer. Soundtrack is ook een beetje een goedkope doorslag van de serie. Al was dat ook al zo in seizoen 2.

De serie is ook een stuk technischer dan de film (die meer op filosofie speelt), ook te merken in deze film. Wie de twee eerste films al wat moeilijk vond kan deze maar beter links laten liggen. En daar ligt dan ook de grootste kracht van deze film. Buiten GitS ken ik nog steeds niks (wie helpt mij ?) die zo gedetailleerd ingaat op het effect van techniek op een gemeenschap. SSS gaat veel verder dan wat filosofische overpeinzingen, en duikt in de wetenschap om zo goed mogelijk de impact op "ons" uit te pluizen. En dat gemixed natuurlijk met een stevige insert actie. Die ook weer best oké was in deze film.

Veel homages naar de eerste film, verhaal dat deels uit de manga gelift lijkt, en deels geïnspireerd door Roujin-Z, die een gelijkaardig iets een goeie 15 jaar geleden al aankaartte.

Verrast leuk filmvervolg op de serie, die gelukkig het niveau weer wat omhoogt schroeft (want serie 2 was GitS onwaardig). Vooral veel respect voor de wagens, wordt toch nog steeds vaak erg slecht gedaan. Blijft wel het feit dat de serie en gevolg een kleine smet blijft op het stellaire werk dat Oshii met de twee films voor elkaar kreeg.

Maar daar is redelijk makkelijk langs te kijken, en deze film (+ serie) staat dan ondertussen dan ook mooi op z'n eigen. Al is het dan een stevige trap lager.

4*, vlot, snel en toch erg gedetailleerd. Meevaller.

kiriyama
Waar is deze te krijgen/zien?

Buiten het hele download gebeuren om, is het wachten op de Amerikaanse DVD. Op 3 july is hij er al

Onderhond schreef:

Lekker snel, zo zie ik het graag. Ik ben iniedergeval erg benieuwd, de films zijn geweldig en de serie is ook niet slecht. Gaat op m'n verlanglijstje.

Voor een film die al een tijd uit is vind ik er niks snel aan eigenlijk. En dan zit je nog met een Amerikaanse DVD.

Maar voor iets Japans valt het inderdaad nog best mee. Al vermoed ik dat er sneller wat via yesasia te vinden zal zijn.

Maar verwacht vooral niks in de lijn van Oshii's films. Meer een sterk uitgewerkte serieaflevering met een stevige visuele boost.

Een lekker filmpje.

Hoewel hij nog niet in de schaduw mag staan van Oshii's films kijkt hij lekker weg en is ie beter dan de serie. De beelden zagen er niet slecht uit en met de actie en het verhaal zat het wel snor.

avatar van sinterklaas
Komt deze ook nog in Nederland op dvd?

avatar van *__ANIME__*
Ik heb de eerste gits film gezien en van innocence en deze heb ik wat filmpjes bekeken. Ik vind gits1 slecht en innocence lijkt mij net zo slecht, maar deze vind ik er wel interesant uit zien eigenlijk.

*__ANIME__* schreef:

Dat is een kwestie van smaak. De films die jij noemt spelen zich wel in dezelfde wereld met dezelfde personages af, maar zijn verder volledig onafhankelijk (soort parallele dimensie). Deze film is dus op de serie gebaseerd en die bevat meer actie. De serie bevat trouwens ook wel veel filosofische aspecten, maar deze film helaas niet.

Pastichio Rocker
Is dit een op zichzelf staande film of meer in lijn met de serie? Zag hier namelijk een tin case van staan voor weinig.

Pastichio Rocker schreef:

Het sluit wel aan op de serie. Het is wel te kijken zonder de serie te hebben gezien maar dan is het wel een stuk minder denk ik.

avatar van Legan
Eindelijk eens wat meer dan de onzinnige (diepe... ) dialogen uit deel 1 & 2 hoewel qua plot men wel wat origineler had kunnen zijn.

Ken anders weinig films die hun plot zou ver uitdiepen. Stijgt in ieder geval ver boven het niveau "visje in de zee ..." uit.

En wat de dialogen uit deel 2 (en 1) betreft, daar is ook de regisseur erg duidelijk over geweest.

avatar van Legan
Onderhond schreef:
Werkelijk? Eens kijken... stop de hacker versus vindt de vis. Nu je het zegt, inderdaad een erg moeilijk plot.

Elk plot is uiteraard samen te vatten tot een zinnetje van 5 woorden. Lijkt me redelijk duidelijk dat alles in SSS veel verder uitgewerkt is dan in Finding Nemo.

Maar verras mij, kom eens aanzetten met een "moeilijk" plot dan.

groente12
Ik ben echt een liefhebber van de Stand Alone Complex serie die ik beter vind dan de films van Oshii.
Jammer dat de film op sommige momenten iets te ingewikkeld werd.
Voor de rest een topper.

avatar van nachtgekko
ben het met groente12 eens, vond de serie inderdaad een stukje interessanter.

groente12
Lol er komt een 3d versie van deze film. Ik weet niet wat ik mij erbij moet voorstellen, maar als er een blu ray exemplaar komt ben ik bang dat ik weer moet gaan halen simpelweg omdat het GITS is.