Star Trek (2009)

Verenigde Staten / Duitsland
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door J.J. Abrams
met Chris Pine, Zachary Quinto en Eric Bana

James Tiberius Kirk is een ontzettende wildebras, maar blijkt ook een enorm getalenteerd ruimtevaarder te zijn, wanneer hij zich laat overhalen om een opleiding aan de Starfleet Academy te volgen. Bij het afleggen van zijn examen krijgt Kirk het aan de stok met zijn hyperintelligente collega Spock. De onbesuisde roekeloze Kirk en de berekenende kalme Spock zijn dan ook absolute tegenpolen. Naarmate de mannen elkaar beter leren kennen groeit echter de onderlinge waardering en dat is maar goed ook: als zij met het revolutionair futuristische ruimteschip USS Enterprise aan een zware en levensgevaarlijke reis beginnen moeten alle neuzen en ook alle oren, spits of niet, dezelfde kant op wijzen om de missie te laten slagen...

avatar van pvl63
Zo zie ik een Star Trek film graag . Niet meer dat oeverloos gezwam, vlakke karakters maar echte mensen van vlees en bloed. zelfs Spock is nu echt interessant. Enige minpuntje is dat de bad guys wat minder tot hun recht komen.

avatar van IH88
Star Trek

Een erg sterke reboot van het Star Trek universum die teruggaat naar de beginjaren van Spock en Kirk en laat zien hoe de rivaliteit en het onbegrip tussen de emotieloze Vulcan en het opgewonden standje veranderd in vriendschap, respect en uiteindelijk kapitein en eerste officier op de USS Enterprise. J.J. Abrams heeft een talent voor het casten van (onbekend) talent in de juiste rol (zie Lost en Star Wars) en ook hier is het weer gelukt om de juiste acteurs te casten.

Zowel Quinto als Spock en Pine als Kirk zijn uitstekend op dreef en gelijk vanaf het begin zit het leren jack van Kirk en de puntige oren van Spock de acteurs als gegoten. Sowieso is de onderlinge chemie van de cast één van de sterkte punten van deze reboot want onder meer Karl Urban, Zoe Saldana, Simon Pegg, John Cho en Anton Yelchin maken er samen een feest van en het is allemaal erg prettig om naar te kijken. De actiescènes en special effects zien er geweldig uit met als uitschieter het gedeelte rond de planeet Vulcan. Het verhaal over tijdreizen en zwarte gaten is in het begin een beetje warrig en ingewikkeld maar het wordt gelukkig steeds duidelijker naarmate de film vordert. Eric Bana is als Nero niet echt memorabel maar slecht is hij zeker niet. Hij is een waardige tegenstander voor Spock en Kirk maar aan het einde van de film ben je hem ook zo weer vergeten. De muziek zorgt samen met de bijrol van Leonard Nimoy voor een mooie link met het oude materiaal. Star Trek is een sterk begin van een (waarschijnlijk) trilogie.

Mijn eerste star Trek film dat ik zie. Ik wou altijd al kijken maar wist nooit waar te beginnen.
Deze film vind ik een goed begin. Toch wel erg goede film.
Verhaal is goed en duidelijk. Het ziet er mooi uit.

Ik ben geen echte fan van star trek of star wars...wel van the big bang theory:)
Dit is de eerste star trek die ik heb gezien en ik vind hem veel beter dan de enkele star wars films die ik al gezien heb.

avatar van John Barry
Deze Star Trek film uit 2009 vind ik een leuke film.

In de film maken kennis met jonge Kirk en zien we hoe hij het uiteindelijk schopt tot kapitein. De film heeft een vlot tempo en een aantal leuke, maar niet al te bijzondere actie scenes. Het acteerwerk is niet al te bijzonder, maar kan er zeker mee door. Leuk dat Leonard Nimoy nog even terug keert als de oude Spock. Hij acteert van de gehele cast duidelijk het beste. Zachary Quinto als de jonge Spock acteerde ook goed. De twee Spock,s staken er wat dat betreft wel bovenuit.

Ik moet wel zeggen dat ik een groot deel van de bemanning van de Enterprise op een stel pubers vindt lijken. De cast acteerde wel goed, maar misschien was het wel wat beter geweest iets oudere castleden te zoeken.

De special effects vind ik erg mooi gedaan. De muziek van Michael Giacchino paste goed bij de film.
Al met al toch wel een leuke film om eens gezien te hebben.

3,5 ster voor deze film.

Als je een goede amusementfilm wil maken is Abrams als regisseur de juiste keuze. Prima herstart van de Star Trek serie. Tempo, toon, originaliteit: allemaal oké. De acteurs, als de jongere versies van de welbekende personages, passen allen heel goed in hun rollen. Enige uitzondering: schurk Bana komt helaas totaal niet uit de verf. Maar als geheel smaakt het naar meer.

Klasse film

avatar van Alathir
Sinds kort ben ik geboeid door Star Trek, ik wist eigenlijk nooit waar te beginnen. Er is zoveel materiaal om te kijken, lezen, enzovoort. Een dikke week geleden besloot ik The Original Series te beginnen kijken, heb ondertussen een aantal afleveringen gezien en het is elke aflevering een ander verhaal. Hoewel de special effects in de jaren 60 nog niet alles waren, oogt het best goed.

Deze film is toch wel prachtig qua special effects. Het verhaal is ook wel een stukje ingewikkelder dan een aflevering van TOS. Het is even wat chaotisch vond ik, maar wordt wel goed uitgelegd erna. De cast is natuurlijk geweldig, wat een namen zeg. Persoonlijk kon Mr Spock mij het minste bekoren van allemaal. Ook de prille liefde tussen Lt. Uhura en Spock paste naar mijn mening niet. Hoe kun je nu verliefd worden op iemand die zijn gevoelens nooit uit?

Ik heb al verschillende films met Anton Yelchin gezien (Odd Thomas, Green Room, Rudderless, ...) en daar was hij al geweldig maar dit vond ik zijn beste rol. Dat accent, geweldig gewoon! Zo jammer dat hij er niet meer is, 1 van de beste jonge acteurs van de laatste jaren.

Chris Pine en Karl Urban hadden een goeie chemie samen, McCoy is veel geestiger dan in TOS. Of het gepast is voor een dokter om zo een grapjurk te zijn weet ik niet, maar het is wel leuker om naar te kijken. Eric Bana had ik zelfs niet herkend om eerlijk te zijn. Een pluspunt is natuurlijk de rol van Leonard Nimoy, de enige echte Spock imo.

avatar van sowhat
Star Trek

Deze film is mijn eerste Star Trek, ik heb onlangs ook Star Wars gekeken dus voor wie een mening wilt ik heb er eentje gevormd over deze 2 zogezegde tegenhangers.

Ik heb maar 1 film gezien van Star Trek en ik was aangenaam verrast. Karl Urban als dokter McCoy is hilarisch met Chris Pine als kapitein Kirk. Ook Anton Yelchin, geweldig, ik kende hem niet maar ondanks dat hij overleden is op zeer jonge leeftijd is deze film een prachtige herinnering aan hem. De actie is in tegenstelling tot Star Wars beperkt tot schieten met laserpistolen, dus daar verliest het wel van Star Wars.

Veel mensen vinden Star Wars zoveel beter omwille van het concept, veel planeten, verschillende levensvormen. Dat klopt natuurlijk allemaal, maar om het daarom zo'n meesterwerken te noemen?
De actie in Star Wars is onderhoudend, in de oude films ook nog niet visueel perfect, maar daar valt de verhaallijn wel goed mee. De verhaallijn Anakin (Darth Vader) en Luke is wel top dat moet gezegd zijn. In de nieuwe trilogie (1 tem 3) houden de dialogen in mijn ogen echt geen steek, zo saai. Daartegenover zijn de vechtscénes en de race van Anakin bijvoorbeeld wel een lust voor het oog. Al bij al vind ik Star Trek toch net iets cooler op het eerste zicht. Binnekort de vervolgen eens bekijken.

avatar van Phantasm
Film met een goed verhaal en de special effects mochten er ook wezen, prima gedaan, kijkt lekker weg.

avatar van Fisico
Voor mij ook de eerste kennismaking met Star Trek. Star Wars kent voor mij geen geheimen, maar doordat ik nooit de affectie had voor Star Trek en mede door de vele films/serie door het bos de bomen niet meer zag me er gisteren dan toch eens aan gewaagd. Voorlopig nog niet helemaal warm gedraaid voor de reeks, maar ik ben wel klaar voor de volgende!

Deze Star Trek is erg toegankelijk, ook voor de leken onder ons. Je krijgt een blockbuster SF-film voorgeschoteld vol actie en suspense. Centraal staat de karakterontwikkeling van de personages die Star Trek groot hebben gemaakt: Kirk, Spock en Scottie. Maar alle aandacht gaat toch naar Kirk en diens kibbelende relatie met Spock. Fijne cinema met karakteruitdieping! De film wisselt kwaliteit af met spetterende actiescènes en creëert zo een mooi evenwichtig geheel. Mag ook wel als je J. J. Abrams heet! Hoewel het plot niet zo eenvoudig is en je je aandacht moet bijhouden, slaagt Abrams erin er toch in het verhaal van de zwarte gaten en lichtstralen zeer toegankelijk en begrijpbaar te maken. Ook op visueel vlak is er niet veel aan te merken, mooie CGI en decorsetting.

Geen wow-gevoel zoals ik dat mag ervaren bij Star Wars, maar er wel degelijk van genoten. Dit smaakt naar meer! Misschien dat de échte fans op hun honger bleven zitten, maar tegelijkertijd zorgt/zorgde deze film er misschien voor dat het aantal fans opnieuw een boost kent/kende.