Star Trek (2009)

Verenigde Staten / Duitsland
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door J.J. Abrams
met Chris Pine, Zachary Quinto en Eric Bana

James Tiberius Kirk is een ontzettende wildebras, maar blijkt ook een enorm getalenteerd ruimtevaarder te zijn, wanneer hij zich laat overhalen om een opleiding aan de Starfleet Academy te volgen. Bij het afleggen van zijn examen krijgt Kirk het aan de stok met zijn hyperintelligente collega Spock. De onbesuisde roekeloze Kirk en de berekenende kalme Spock zijn dan ook absolute tegenpolen. Naarmate de mannen elkaar beter leren kennen groeit echter de onderlinge waardering en dat is maar goed ook: als zij met het revolutionair futuristische ruimteschip USS Enterprise aan een zware en levensgevaarlijke reis beginnen moeten alle neuzen en ook alle oren, spits of niet, dezelfde kant op wijzen om de missie te laten slagen...

avatar van bioscoopzaal
Star Trek was gisteren de (uitgebreid aangekondigde) verrassingsfilm op het filmfestival van Brussel (het BIFFF). De duvel en z'n ouwe moer waren komen opdagen, zo'n 1200 man in totaal (waaronder ook festivalgasten als Lucky McKee, Patrick Tatopoulos, John Cho en Karl Urban). De sfeer was geweldig, net als de film.

Echt iets helemaal anders. Nog steeds herkenbaar als Star Trek, maar veel sneller, meer gericht op een breder publiek. De statigheid van de oude films heeft plaatsgemaakt voor een wat luchtigere sfeer (die doet denken aan Firefly), met veel humor, actie en snedige oneliners. Het plot is misschien wat dunnetjes, maar het is wel de ideale kapstok om alle personages uitgebreid aan bod te laten komen.

De casting is uitstekend: Pine en Quinto zijn geweldig als Kirk en Spock (hun pittige woordenwisselingen zijn om van te smullen), Nimoy heeft een verrassend grote rol, en Eric Bana gaat helemaal los als überslechterik Nero.

Abrams zorgt visueel voor een hoop verrassingen: de indrukwekkende setpieces (en sets) zijn haast niet bij te houden en het camerawerk is zwierig en dynamisch zonder in Transformers-achtige chaos te hervallen.

Erg geslaagd vond ik ook de manier waarop Abrams en zijn scenaristen erin zijn geslaagd om de reeks opnieuw op te starten, zonder de ingewikkelde tijdslijnen van de originele series en films te moeten doorbreken (de notie van een parallel Star Trek-universum klinkt misschien flauw, maar het werkt uitstekend).

En een scène behoort nu al tot mijn favoriete filmmomenten van het jaar: de eerste kennismaking met de jonge Kirk. Op de vlucht voor de politie in de gestolen auto van zijn stiefvader, terwijl 'Sabotage' van de Beasty Boys keihard uit de boxen knalt.

Misschien geen Star Trek zoals we het gewend zijn, maar genieten is het wel.

4 sterren.

avatar van Phoenix
Heb ooit alleen wat afleveringen Voyager gezien (met die muts als Captain), dus deze film kon alleen bouwen op iconische namen als Kirk en Spock, en de hele mythos die er om die namen is komen te hangen door de jaren heen. En dan toch wekt de film een gevoel van euforie op wanneer de namen voor het eerst ter sprake komen of wanneer de crew vanuit toeval ontstaat en al snel als goedgeoliede machine afrekent met Nero.

Ergens kreeg ik het gevoel dat dit nu de magie is waar Trekkies voor zwichten, en het mag een prestatie van formaat worden genoemd dat Abrams die magie niet alleen heeft weten te behouden ondanks de hippe draai die hij er aan geeft, maar dat hij het ook op een leek als mij weet over te brengen.

Wat dat betreft is Abrams (die overduidelijk samenwerkte met zijn Lost-crew) herstart van de franchise al gerechtvaardigd en te verdedigen. Wat rest is gewoon een geweldig hippe science-fiction film. De kleuren spatten van het scherm (serieus, tel de lensflares), de camera zwiert sierlijk en toch energiek door de ruimte buiten en binnen Enterprise, de actie is lekker stevig (Kirk heeft het iets zwaarder te verduren dan hier ) en af en toe is de film lekker tongue-in-cheek richting weleer. Een soort quasi-volwassen versie met piepjonge groentjes in de hoofdrollen die eigenlijk alles doen wat de fans van de serie volgens de generaliseringen nalaten: in barfights verzeild raken, seksen, brutaal zijn.

Als Star Trek dan ooit vereenzelvigd werd met nerds, dan wordt dat hiermee voor een groot deel rechtgezet.

avatar van rep_robert
Ik ben nooit een (grote) fan geweest van de Star Trek series en films.
Het was voor mijn gevoel altijd veel te houterig en weinig overtuigend(getuige ook die vechtscene hierboven ergens gepost)...

Deze film daarintegen heeft mij zeker verrast, nou ja...verrast?
Niet echt, de trailer spatte ook al van het scherm af en de nieuwsgierigheid was al snel gewekt.
Vanavond ben ik de film wezen kijken en ben net terug van een fantastisch Science Fiction avondje.
Het verhaal is verder niet langdradig en perfect afgestemd op deze film, de vaart is naar mijn mening precies goed en je zult je geen moment vervelen tijdens de film(had niet door dat die 2 uren zo snel voorbij gingen)!
Verder spettert de actie/special effects werkelijk waar van het beeldscherm af vanaf minuut 1 tot minuut 126, ongelooflijk!

Mr_White schreef:
.......zijn de dialogen niet meer dan een hoop one-liners en stoere uitspraken die zo leeg zijn als het maar kan........ .

Sorry hoor, maar wat verwacht je dan bij een film als dit? Dialogen zoals bij LOTR of een Shawshank redemption hebben weinig nut bij films als dit, het haalt de vaart er alleen maar uit, wat funeste is bij een frisse film als dit....

Verder nog even kort op een rijtje:

Pluspunten
+ Special effects
+Jong en fris verhaal
+ Ook toegankelijk voor de niet "Trekkies" onder ons
+ Naar mijn mening goede casting.
+Humor, Drama, Actie goed uitgewerkt in 1 film
+ Goede jonge cast, ideaal om de actie ook goed in beeld te brengen(beter dan bij die ouwe lullen Star Treks, naar mijn mening)

Minpunten
- De schurk is een beetje suf(al zijn z'n wapens en schip wel weer van een andere orde)

Conclusie:

Ook als je geen fan bent van Star Trek kan je je uitstekend vermaken met deze film, snelle actie, goede special effect, (veel) leuke humor.
Je merkt duidelijk dat de film veel inside dingetjes heeft, maar vooral door de nieuwe, jonge, frisse en totaal nieuwe inslag ten opzichte van de oude films/series voor iedereen een waar feest is om naar te kijken.

Op naar een deel 2 ??!!

4,5 *

avatar van Brakeburner
Heb zelf nooit naar de serie of films gekeken. Ik ben dan ook absoluut geen blockbuster-science-fiction fan (van de ruimte-toestanden toch niet.... op enkele kleine uitzonderingen na misschien). Toch heb ik me vrij goed geamuseerd met dit stukje popcorn-entertainment. De film raast echt als een trein voorbij en wordt nergens echt saai. Special effects zijn geweldig (zeker digitaal gaan kijken in de bioscoop deze prent!) Erg mooie muziek-score ook.
Bovendien heeft JJ Abrams de film erg mooi in beeld gebracht, zoals we intussen al een beetje van hem gewoon zijn.

Maar uiteraard, zoals dat wel eens vaker gebeurt bij science-fiction gaat de film ook een aantal keer stevig de mist in:
- De bemanning van de Enterprise ziet eruit als een bende pubers
- Spock ziet er in deze film wel erg "vreemd" en lachwekkend uit
- Wat doet Simon Pegg in deze film? Geweldig acteur, maar past totaal niet in de film als Scotty, vind ik!
- ...

Maar goed, toffe film dus die wel het kijken waard is.
Alleen had ik soms het -inderdaad- PowerRanger-gevoel ("It's Morphin' Time!"). Of dat nu een positief "gevoel" is om te hebben bij dit soort films, dat laat ik aan jullie over !

Een 3*

avatar van Chimpz
Ik ben in geen enkel opzicht een Star Trek-fan (als "Fanboys" iets geleerd heeft is het dat dat onmogelijk is als Star Wars-fan), heb er maar een half seizoen van gezien en veel van die informatie is ondertussen alweer lang verdwenen. J.J. Abrahams' reboot van de serie is gemaakt voor mensen als ik: weinig of geen voorkennis van de serie. De personages worden netjes uitgelegd, natuurlijk geïntroduceerd (voelt op geen enkel moment artificiëel aan, "om de oude crew bijeen te krijgen") en je voelt meteen met ze mee. Mede door de geweldige acteurs: er is gekozen voor een hoop jonge acteurs (hopelijk om nog jaren en jaren mee door te gaan). Zachary Quinto (Sylar) speelt zeer goed als Spock; de onderdrukte emotie die hij toont is lichtjes geweldig te noemen. Chris Pine heeft de charme - en vooral het charisma - van de jonge William Shatner en draagt de film met gemak, bij momenten zie je zelfs wat van die typische elementen - die niet anders dan als "Shatneresque" kunnen omschreven worden - terug. Karl Urban is perfect als Bones McCoy (waarschijnlijk de prestatie die het dichtst bij het bronpersonage ligt), Zoe Saldana is geloofwaardig als Uhura en John Cho is een geloofwaardigere Sulu dan... Sulu zelf (George Takei). Simon Pegg speelt Scotty zeer degelijk met dat dikke accent, al was dat wel de minst uitgediepte rol, dus in dat opzicht doet hij het degelijk. Anton Yelchin zet een zeer komische Chekov neer (al zullen mensen zijn accent mss vervelend vinden, ik heb er van genoten. Nine Five Wictor Wictor) en Eric Bana is een degelijke (al is het ééndimensionale) schurk neer.

Het plot is meer dan degelijk en blijft gedurende de 2 uur non-stop boeien. Het is minder diepgaand en zal hardcore Trekkies waarschijnlijk tegenvallen, maar het introductieverhaal en het avontuur passen perfect samen. Het heeft zelfs een ingenieuze manier gevonden om mogelijke plotholes met de serie te vermijden, waardoor hun veel commentaar door Trekkies bespaard zal blijven. Het geeft veel ruimte voor actie die er meer dan genoeg is: er zijn gevechten tussen ruimteschepen, hand-to-hand combat, shoot-outs, ... alles actiegerelateerd dat je van een film als deze kan verwachten zit er meerdere keren in en ziet er geweldig uit. Vooral de actie in de ruimte is een ode aan hoe indrukwekkend de CGI van vandaag de dag is, de stijl druipt er van af. Zelfs de veelgebruikte lens-flares voegen alleen maar toe aan het realisme en het genot van de cinematografie: geweldig! Daarnaast is er genoeg humor in verwerkt, zowel conventioneel als "eerbetoon aan de serie". Veel oneliners uit de serie vinden hun weg binnen de film en de dikke in-jokes zijn net subtiel genoeg dat de personen die ze moeten merken het zullen zien, maar de rest zich niet zal afvragen of ze iets gemist hebben.

Een heerlijke actie/sci-fi film die nauwelijks iets verkeerd doet. Alles past perfect in elkaar en vormt een indrukwekkend geheel. Dusver de beste bioscoopfilm van 2009 (move over Watchmen, al was die geweldig om heel andere redenen) en Hollywood mag gezamenlijk hun handen uit de mouwen steken en er flink werk van maken willen ze dit nog gaan overtreffen. Ik kijk al enorm uit naar een uitbreiding van de franchise.

avatar van Roel Bogers
Ik had en heb niets met de serie, dus misschien dat de niet-fans onder ons wat hebben aan deze review.

Ik kon geen personages, planeten, rassen. Ik ging er eigenlijk alleen naartoe vanwege mijn aller vriend JJ Abrams (ben een Lost freak) Verder nooit Star Trek gekeken...

Toch heb ik me uitstekend vermaakt. Lekkere 'bioscoopfilm', heerlijk op het grote scherm met hard geluid.
Het verhaal was eigenlijk het enige waar ik niets voor voelde. De personages spraken mij wel aan, de actie was erg goed, en de visuele effecten lieten mijn ogen smelten! Technisch de beste en modernste 'bioscoopfilm' die ik ooit heb gezien.
Twijfel je, gewoon gaan!

avatar van Strangelove72
Ik heb de film net gezien. En ik ben NIET onder de indruk.
De previews zagen er goed uit en ik had redelijk hoge verwachtingen van deze film.

Ik ben een liefhebber van Sci Fi en in de jaren 90 een groot fan van Star Trek The Next Generation (heb zelfs nog ergens op zolder een Star Trek uniform liggen...ahum).
Ik snap dat om vandaag de dag een nieuwe Star Trek te maken het geheel in een nieuw jasje moest worden gestoken, maar waarom moest dit een Fast and the Furious editie worden van Star Trek.
Ach de film is best goed uit te kijken. Het ziet er met de special effects in ieder geval stukken beter uit dan ooit tevoren, met name het Romulaanse schip is geweldig ontworpen. En voor diegenen die nog nooit eerder een Star Trek film of aflevering hebben gezien (en dat zijn er hier veel valt mij op), zal het geheel best geloofwaardig overkomen. Maar voor de oude Trekkies zal deze film waarschijnlijk een gruwel zijn die naar velen nooit gemaakt had moeten worden.
Nogmaals, de film is een Star Trek uitvoering a la Fast and the Furious, Armageddon en Independance Day geworden. Een overvloed aan (overigens prachtige) special effects, maar zo plat als de buste van een tienjarig meisje. Kijk als je een film wilt maken die teruggrijpt op de oude serie, doe dat dan ook goed en maak het geloofwaardig, of maak er iets totaal anders van. Neem het oude Star Trek universum met de originele jasjes, steek dat in een nieuw jasje, maar doe dat met respect voor het oude of verzin in vredesnaam iets nieuws.
Iedereen van de oude garde moest er in Uhura, Chekov, McCoy, Sulu, Scotty, Kirk en natuurlijk Spock. En van allemaal moeten we natuurlijk zien hoe ze op de Enterprise zijn gekomen. Dat ze nog jong zijn klopt natuurlijk, de film speelt zich af nog voor de oude serie uit de jaren 60. Maar waarom moet het er zo dik op liggen, ze zijn bijna allemaal irritant zelfingenomen, arrogant en ze komen als groentjes op het schip en beschikken meteen over buitengewone kwaliteiten die toevalligerwijs de eerste missie meteen verrekte goed van pas komen en ze binnen een paar uur naar een toppositie doet promoveren. Een jonge zelfingenomen Kirk vechtend in een bar waar hij het opneemt tegen een groepje als uitsmijters uitziende Starfleet officers, naar Starfleet academy gaat en uiteindelijk op de Enterprise binnen een paar uren van cadet naar kapitein van het schip wordt gepromoveerd. Loopt er dan werkelijk niemand anders op dat schip rond die hoger in rang is om kapitein te worden?
De karakter Spock (Sylar) was op zich niet verkeerd, maar waarom moest hij zonodig met Uhura gaan. Dit kan alleen verzonnen zijn door iemand die dagelijks As The World Turns kijkt, zo ongeloofwaardig is dit. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Mischien vergelijk ik deze film teveel met de oude films en series en misschien ben ik een oude Star Trek nerd die in het verleden is blijven hangen. Maar toch blijf ik van mening dat een vervolg met respect voor het voorgaande kan worden gemaakt.
Waarom moeten er zonodig vervolgen gemaakt worden. Wat is geweest is geweest. Star Trek was allang over zijn hoogtepunt heen nadat de laatste bioscoopfilms met Captain Picard werden gemaakt. Patrick Stweward wilde na de laatste bioscoopfilm niet meer in een nieuwe film meespelen omdat hij uitgekeken was op het karakter Picard. En ik moet hem gelijk geven. De laatste bioscoopfilms met Captain Picard hadden het niet meer. Het concept was uitgemelkt, te lang doorgegaan. Een goed besluit Patrick Steward, want de laatste films waren inderdaad prullen van films.
Neem verder de televisie serie Star Trek Enterprise, een serie die net als deze film gesitueerd moest zijn in een tijd voor alle voorafgaande series. Best kijkbaar, maar niet meer dan dat. Wederom uitgemelkt en totaal niet in overeenstemming met het Star Trek universum uit de vorige series.
Waarschijnlijk zullen veel mensen die dit lezen nu denken wat zit die vent nou te zeuren over die oude films en series. Maar vergeet niet, als je een serie of film volgt, dan opent zich een wereld aan je. Je raakt daarin betrokken en het wordt een parallelle realiteit. Of dit nou As the World Turns is of een intelligente serie doet er niet toe. En natuurlijk weet je dat het allemaal puur fictie is. Zolang je in die serie of film zit wil je niet gestoord worden.
Het is echt heel jammer dat de regiseur heeft gekozen voor een dermate cliché en oppervlakkig concept. De tijd zal het leren, maar ik voorspel dat met de tijd men als terugkijken op deze film als bijvoorbeeld Aliens vs Predator. Het had iets moois kunnen worden, maar de regiseur heeft de veilige weg gekozen, een gemiste kans.

Een halve punt voor Sylar als Spock em een halve punt voor de moeite.

De film moet het vooral hebben van de effecten en van begin van het plot. D.w.z. hoe de crew van de Enterprise bijeen komt. Niet de rest van het plot waarin Nero terug uit de toekomst komt, dat is vrij matig, daar zat veel meer in. Van de meeste personages vind ik het acteerwerk ook goed. Gelukkig zit er hier en daar wat humor in, dat kan ik ook altijd wel waarderen. Maar dat mannetje dat bij Scotty op de basis werkt hadden ze van mij wel weg mogen laten.
Hoewel het geen spoiler hoeft te zijn, vind ik het jammer dat ik al van tevoren wist dat Nemoy ook als Spock meedoet. Toen hij Kirk met een fakkel te hulp schoot in die grot, wist ik meteen dat 't Spock Prime was. Hoe er bij de opbouw van het verhaal wordt gesprongen tussen de personages en naar voren in de tijd vind ik ook goed gedaan. Dit maakt het geheel een stuk vlotter. Ik heb het idee dat er over het algemeen veel minder dialoog in zit en veel meer actie dan in de series. Dat was wel fijn, want daar ga ik ook niet voor naar de bioscoop.
Van mij had de film wel een uurtje langer gemogen met iets meer diepgang/uitdieping van de personages. Het rust nu teveel op de actie en het visueel spektakel, maar wel ruim voldoende: 3,5 *

avatar van WeZet
Een flinke dosis humor was even wennen voor mij. Ik been geen Trekkie, maar het is net weer wat anders. De CGI is voor mij een grote plus, het is werkelijk waar prachtig om de Enterprise in aanbouw te zien. Ik heb de eerste Star Trek (series) niet gezien, dus over de acteerprestaties in vergelijking met hun voorgangers (Chris Pine - William Shatner) kan ik weinig zeggen. Visueel is het in ieder geval uitstekend, en de tijdparadox is iets om over na te denken, hoewel dat niet zo snel lukt onder een film als deze.

Ook al is het vaak wat cliché, het blijft goed in de Star Trek sfeer, en daarom verdient het een goede beoordeling. Dank u, J.J.

Heb helemaal niets met Star Trek maar dit beviel toch wel heel erg goed. Een makkelijk zonder voorkennis te volgen verhaal. Visueel prachtige shots en een bijzonder vermakelijk verhaal. Nee de eerste missies van Spock en Kirk bevielen bijzonder goed. Een enkele scene die er uit had gemogen. beesten in sneeuw scene maar dat mag de pret niet drukken. Ben nu al benieuwd naar het vervolg.

avatar van DVD-T
"Space, the final frontier....." De alom bekende quote die de niet Trekkie's wellicht ook wel kennen, ik als niet Star Trek fan kende hem wel. Niet uit de oude ST films, die heb ik nog niet gezien, maar wel uit de serie met Patrick Stewart.

Ik ging dus helemaal cold turkey de film in. Ik had zo af en toe wel eens een aflevering gezien van de oude en de nieuwe serie. Ik ben dan ook meer van de Star Wars. Toch is het niet nodig om de oude films te hebben gezien voor je de nieuwe versie bekijkt. Een heerlijke popcornfilm heeft Abrams ervan gemaakt. De openings scène is ware eyecandy en bevat geweldige effecten om je vingers bij af te likken. Dan komt er een voorstelling van de verschillende karakters. Je ziet Spock en Kirk in hun kinderjaren, tot het moment dat ze jonge volwassenen zijn. Nog even en ik had zo de zaal uitgelopen. Vreselijk stukje, over the top stoer gemaakt, zo'n klein jochie in een auto, en hem dan ook nog met een dikke 170 km/h in bedwang houden, yeah... right. Dit is maar een kleine 5-10 min. even doorbijten. Het moment dat de training van Kirk begint wordt het beter, en gewoon erg leuk. Dan komt er een shot die je helemaal meeneemt in de film. De voorstelling van de Enterprise. Geen moment te vroeg of te laat komkt deze introductie in de film. Vanaf daar wordt de film beter en beter.

Abrams raast met een rotgang door de film met telkens weer verbluffende momenten, die je in de bios echt een WOW gevoel geven. Het verhaal is erg simpel, en is op geen enkel moment heel hoogstaand, maar dat maakt niet uit want in het tempo waarin de film maar door gaat heb je bijna geen tijd om dit geheel in je op te nemen. De gevechten zien er stuk voor stuk fantastisch uit, met een erg hoge kwaliteit aan effecten. Is toch echt een tijd geleden dat ik ze zo mooi zag. Dat zijn ook de momenten die de show stelen in Star Trek.

De karakters worden ondankks het hoge tempo toch goed en leuk voorgesteld. Pine is goed bezig, en daarvan zouden we zeker nog wat goeds te krijgen. Ook de acteur die Spock speelt doet het zeker niet slecht. John Cho die ik alleen maar kende als Harald uit de H&K films laat ook zien dat hij ook serieus kan acteren. Degene die echter de show stelen zijn Bana als slechterik. Helaas is hij te weinig in beeld om zijn echte kunnen te laten zien. Maar ook die rus is erg memorabel, en zorgt samen met Pegg als Scotty voor de comic relief. De jonge cast is lekker fris en staat goed z'n mannetje naast de oudere garde.

Mijn verwachtingen waren niet zo hoog, vooral omdat ik niet zo'n Star Trek fan ben, en in de eerste paar scènes vreesde ik het ergste. Maar Abrams heeft er een super geheel van gemaakt. Flitsende actie, mooie kleurtjes, lekker snel, en toch allemaal met een vette knipoog gebracht. Laat het vervolg maar komen. Binnenkort ook maar eens op zoek naar de oude films. En bij deze maar even afwachten hoe hij het er op DVD vanaf brengt. Voorlopig,

avatar van Jordy
Ik vraag me hooguit een beetje af waarom Abrams alweer de moeite heeft genomen om een oninteressante franchise hip te maken, maar ook hier is het resultaat weer erg leuk. Heb niet veel Star Trek kennis (op First Contact en de helft van Wrath of Kahn na nooit iets gezien), maar de meeste namen en termen kende ik natuurlijk wel, waardoor er geregeld puzzelstukjes op hun plaats vielen. Kreeg het idee dat er een jarenlange fan aan het werk was die het bronmateriaal vol liefde onder handen nam en het geweldig vond om zelf eens achter de knoppen te zitten. Het deed me qua sfeer ook erg aan Firefly/Serenity denken, een groep tv-acteurs die hip pratend lekker door een ruimteschip banjeren, veel uit de losse pols geschoten beelden en leuke actiescènes / CGI.

avatar van Donkerwoud
Ik ben niet de grootste fan van SF en de klassieke Star Trek heeft mij nooit kunnen boeien. Toch viel het me uiteindelijk wel mee met deze heerlijk pretentieloze blockbuster. Het is wel echt Star Trek in een nieuw jasje, mooi aangepast aan de huidige tijdsgeest. Geen quasi-filosofisch geleuter meer over religie en technologie, maar veel vlotte actie, hippe karakters en een stortvloed aan geestige one-liners. En dat zonder in te leveren op de camp die de franchise uiteindelijk altijd zal blijven, want ook hier zit het vol met de overbekende mannen-in-rare-pakken-achter-apparaten. Misschien is het net een fractie te makkelijk bedacht om echt indruk te maken en sommige elementen komen minder uit de verf. Maar er zal vast een elfjarige zijn die aan deze flick een levenslange passie aan Star Trek overhoudt.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Leuke film. Abrams heeft de vertaalslag van de jaren '70 serie naar het jaar 2009 erg aardig weten te maken. De film is weer helemaal van deze tijd. Lekker vlotgebekte hoofdpersonen, goede dynamische actiescenes, prachtige en zeer geslaagde special effects en een moordend hoog verteltempo.

Tuurlijk, ken ik ook het sentiment van de oude serie met Kirk, Spock en McCoy en denk er ook zeker met met plezier aan terug maar snap best dat wil je Star Trek reanimeren voor het grote doek de aanpak radicaal anders zal moeten zijn.
Ben wel gelukkig met deze aanpak, na een wat twijfelachtige start kiest de film het ruime hemelsop in een stijgende lijn op warpspeed. De Enterprise en de karakters uit de klassieke serie komen in een nieuw licht weer helemaal tot leven waarbij toch duidelijk de roots niet compleet worden losgelaten. Ja, het is allemaal wat hipper en sneller en de conversaties tussen Kirk en zijn kornuiten zijn met een royale lepel sambal pittiger gemaakt. Wellicht ondenkbaar en misschien wel heiligschennnis voor die ene die-hard Trekkie, voor de rest zie ik vooral weer eens potentie voor de toekomst. De hiaten met de oude serie worden mooi opgelost door Star Treks wondermiddel van de "andere tijdlijn". Heerlijk toch, science fiction

De hele aankleding van de film ziet er werkelijk prachtig uit, geloof niet dat ik de Enterprise eerder mooier en beter in beeld gebracht heb zien worden. De talrijke actiescenes zijn zeer snel en dynamisch maar verzanden niet in een niet te volgen chaos. De redelijk verse acteurs en actrices doen het erg leuk en met veel enthousiasme maar ook Erik Bana gaat heerlijk voluit in zijn rol als intergalactische badguy Nero. En dan natuurlijk het verassingsoptreden van de "echte" Spock. Enige wat ik een beetje mis is een wat ingenieuzere verhaallijn, wat dat betreft is het toch een beetje recht-toe-recht-aan maar echt de pret drukken doet het niet.

Behoorlijk succesvolle afstofactie, kom maar op met de volgende Star Trek film.

Mooie 3.5*

avatar van The One Ring
Jordy schreef:
een groep tv-acteurs die hip pratend lekker door een ruimteschip banjeren,

Hier heb je meteen de belangrijkste reden te pakken waardoor de film voor mij niet werkt. Ik vind dit echt vreselijk irritant.

Deze film is mijn kennismaking met Star Trek. Ik wist nauwelijks waar het over ging, maar heb me laten vertellen dat het iets totaal anders is dan Star Wars. Dat zou ik op basis van deze film niet zeggen. Het voelt als een minder Star Warsdeel en als de film niet zoveel fel belicht was de gehele tijd zou ik het zelfs compleet identiteitsloos genoemd hebben.

Nou weet ik dat Hollywoodfilms vanuit zichzelf altijd een beetje belachelijk zijn, maar zelfs naar die maatstaven valt deze film met geen mogelijkheid serieus te nemen. Het grootste probleem is dat ik tijdens het kijken van de film vurig hoopte dat men een ander team dan die van de Enterprise op weg zou sturen om de Aarde te redden, want dit team is gewoon ongekwalificeert. Dat leger waar hun toe behoren moeten wel een lage standaard hebben als ze deze mensen zo'n belangrijke functie geven. Niemand in het uiteindelijke team, met uitzondering van de miscaste Simon Pegg, oogt ouder dan 30 jaar. En dat is nog het minst belachelijke aan deze personages.

Wat voor een kapitein stuurt er bijvoorbeeld op een missie waarbij de vernietiging van een hele planeet voorkomen moet worden de drie mensen naar beneden die uiteindelijk in de film gekozen worden om Vulcan te redden? De eerste is een overmoedige malloot die om stoer te doen te laat zijn parachute opentrekt, met alle gevolgen van dien. Wat voor een kapitein kiest zo'n idioot uit voor zo'n belangrijke taak? En geeft hem ook nog de bommen die nodig zijn om de taak te volbrengen? Een ander teamlid, die Aziaat, wordt gekozen omdat hij beweerd dat hij goed is in handvechten, terwijl dit niet zo is. Hoort een belangrijk gevechtsschip als de Enterprise geen team aan boord te hebben waarvan ze weten dat ze handgevechten kunnen doen? Geen getrainde soldaten? En kiest een kapitein zijn man dan alleen uit omdat hij beweerd te kunnen vechten?

Dit alles komt nog het best tot uiting in de films meest belachelijke (en ironisch genoeg: een van de meeste serieus bedoelde) scènes. Hierin moet Kirk Spock beledigen zodat Spock aftreed als kapitein. Sowieso al een twijfelachtig plan, maar de uitwerking is volslagen belachelijk. Waarom zou iemand Kirk accepteren als kapitein nadat hij zonder (voor hun) duidelijke redenen Spock verot heeft gescholden. Het is een beetje hetzelfde als dat Nederland ineens op Geert Wilders gaat stemmen, alleen maar omdat hij een lading scheldwoorden op de rest van de tweede kamer heeft los gelaten. Ja, Kirk was de Eerste Officier, maar ik kan geen weldenkende crew bedenken die na zo'n belachelijke situatie Kirk zo makkelijk zou accepteren. Schijnbaar is de Enterprise een belangrijk soort van slagschip, maar deze bemanning is niet te vetrouwen. Dat ze uiteindelijk winnen voelde voor mij haast als toeval aan.

Om het geheel nog wat erger te maken moeten de personages constant grappen maken. Nou ben ik helemaal voor humor in films, zeker in blockbuster, maar zorg er op zijn minst voor dat de humor past bij het type film. Nu kreeg ik het gevoel naar sitcom te kijken, met personages die gelijksoortige grappen maken en een zelfde onbezorgdheid hebben. De zaal moest wel lachen, dus ik zal wel de enige zijn die het allemaal veel te flauw en lollig vond. Het haalt de spanning ook weg, want de personages lijken de situaties niet serieus te nemen. Aanvankelijk lijken ze zelfs slechts alleen om hun ego te geven. Als er dan dramatische scènes zijn wordt het zo flauw uitgewerkt dat het wel een tienerdramaatje lijkt.

En dan de casting... Ze lijken geprobeert te hebben zoveel mogelijk uitstralingloze acteurs te zoeken. Met name Chris Pine komt over als een lege huls. Alleen de twee acteurs die Spock mogen spelen komen uit de verf. We mogen zelfs geen leuke schurk verwachten. Bana speelt namelijk een standaardrol. En waarom heeft zijn megalomane schurk eigenlijk een rechterhand die nog het meest doet denken aan een tweederangs straatbendelid? Ook al iets dat ik niet bij de film vond passen. ik vroeg me laatst af wat er toch van Winona Ryder geworden was. Ik had haar al een tijdje niet meer gezien. Schijnbaar wordt ze nu gevraagd voor rollen in Star Trek die nauwelijks een paar minuten duren en die iedere actrice had kunnen spelen.

En dan zijn er nog special effects. Heel veel special effects. Het is allemaal erg gedetailleerd, maar toch niet mooi. Het lijkt te gladjes. Wat er allemaal door dit heelal vliegt lijkt op de een of andere manier niet tastbaar. Het blijven vooral effecten. Het kleurgebruik is dan weer eens wat anders, maar uiteindelijk toch ook niet echt mooi.

Verder zijn er een hoop actiescènes, misschien iets teveel een aardig plotje. Ik heb me slechts minimaal vermaakt en de film balanceert op de rand van de slechtste scores die ik kan geven (van 0,5* tot 1,5*). Jammer, want ik had toch enigzins verwachtingen na de bijna unaniem lovende recensies (95% op RottenTomatoes en nauwelijks negatief commentaar hier en op IMDb), ondanks dat ik de trailer niets vond. Maar ditmaal lijkt de jaarlijkse blockbuster die bijzonder positief ontvangen wordt wel willekeurig gekozen. Ik zie hier echt weinig in. Ik kan me hoogstens voorstellen dat Trekkies het leuk vinden om alle personages geïntroduceert te zien worden en het team in elkaar te zien vallen, maar die plezier heb ik als leek niet.

avatar van JacoBaco
Vandaag mijn eerste IMAX ervaring in Pathé Arena. Al zat ik in de derde rij van achter en dan schijn je niet optimaal te kunnen genieten van het IMAX effect.

Vanaf de eerste scene zat ik al goed in de film. Het komt serieus over en de special effects zijn lekker smeuig. Vervolgens 1 van mijn favorieten Beastie Boys nummers Sabotage. Nou het kon eigenlijk al niet meer stuk.

Maar naar mate de film vorderde, begon ik de humor steeds minder te waarderen. De doorslag is ook absoluut Simon Pegg. Wat een vreselijke vent is dat zeg. In Shaun of the Dead past hij prima, maar hier is hij toch echt een regelrechte miscast. Ik ben denk niet intelligent genoeg voor zijn humor.

Het verhaal verder lijkt interessant door het tijdreizen, maar uiteindelijk stelt het niet zo veel voor. Ook vind ik de muziek ook soms niet goed. Te overweldigend en het paste er vaak niet bij. (op de beastie boys na uiteraard)

Gelukkig doen de meeste acteurs en special effects hun best waardoor de film voor mij toch een dikke voldoende scoort. De film voelt lekker fris aan en het is gewoon fijn om ernaar te kijken. Mede dankzij IMAX???? Dat laat ik even in het midden.

Het gekke is, ik zat de film te kijken en ik hield me af en toe al bezig met het cijfer. Ja heel raar, maar iedere keer kwam het cijfer 3,5* naar voren.

Star Trek 3,5*

avatar van Shinobi
Mwah, had er eigenlijk meer van verwacht. Uiteindelijk toch een aardige film met goede special effects. Het verhaal zelf vond ik niet al te veel voorstellen.

Wel lachen om Cho die toch bekend is om zijn komische rollen in een redelijk serieuze rol te zien en die ene gast die Sylar speelt uit Heroes als Spock te zien.

Al met al toch 3, 0 sterren waard.

avatar van Vinokourov
Tsja, nooit een liefhebber geweest van Star Trek. Geef mij maar een al dan niet zich serieus nemende SF-film die zich in de nabije toekomst afspeelt. Films als deze doen me niets en zeker als de meeste karakters irritante broekies zijn. Ik ben er nog niet uit wie ik het sufst vond: de saaie Spock, de puisterige belhamel Kirk of die stereotiepe excuus-Rus. Sfx zagen er oke uit.

avatar van Leland Palmer
Prachtig visueel spektakel van J.J. Abrams. Kwa special-effects één van de sterkste films tot nu toe gemaakt naar mijn mening, geweldig. Het verhaal kon ik soms niet helemaal volgen, maar who cares, dit is gewoon genieten geblazen.

Heerlijke actie, leuke humor, aardige personages, vooral Chris Pine was verassend leuk. Daarnaast waren kleine rolletjes van Simon Pegg en John Cho grappig, maar snapte ik de keus voor Yelchin weer niet zo, met z'n accent. Opzich grappig, maar waarom? Njah, daarnaast kent de film een prima score en eigenlijk gewoon alle ingrediënten die een succesvolle blockbuster nodig heeft. Lekker bombastisch vermaak. Dit had een bioscoopbezoekje moeten zijn.

avatar van Uier
De Trekkies-meuk heeft me nooit kunnen bekoren, maar omdat men mij vertelde dat de film ook prima te volgen is zonder de voorgeschiedenis te kennen, alsnog besloten om het een poging te geven.

En dat is me helemaal niet tegengevallen. Visueel en audiografische werkelijk subliem. Geweldige SFX en geluidseffecten. Alleen daardoor is de film al geslaagd. Het verhaal kon me minder boeien, omdat ik de voorgeschiedenis ook niet ken. Aan de andere kant is het wel redeijk makkelijk te volgen omdat het verhaal het begin van het epos is.

Chris Pine speelt trouwens erg overtuigend als over-zelfzekere Kirk!
De film kent enkele fantastisch mooie scenes, wat herzien van deze film al zeker de moeite waard maakt.

avatar van Filmkriebel
Een groot Star Trek fan ben ik helemaal niet, maar toch wel nieuwsgierig naar de 2009 facelift. Op visueel vlak alles in orde en heel wat goede keuzes : die nieuwe Spock deed het erg goed en op sommige momenten was het sublieme SF met overdonderende FX. En dan zat het verhaal soms met minder leuke dingen zoals Nero, the last of the Romulans, terwijl zijn schip er vol van is, en die openingsscène met het kind Kirk dat een auto "steelt" vond ik een erg commercieel tintje hebben. Ook het "Beam me up Scotty" moment is uitgebleven al had ik het wel verwacht. Alles in beschouwing genomen toch meer bevredigend dan die jaren '80 films.

avatar van 606
Heb nog nooit een film of serie gezien van star trek / wars maar,
Deze eerste kennis making met star trek wist me te boeien.
Karakters in de film zijn leuk en goed neer gezet.
Special effect zijn verbluffend goed net als de actie.
Kortom een prima film die 2 uur je gedachten naar het scherm houd.

4 sterren

Goede film.

De oude vertrouwde star trek in een nieuw jasje is mij persoonlijk goed bevallen.

Zelfs als je nooit veel naar star trek hebt gekeken is dit een goede film denk ik.

4/5

avatar van Zandkuiken
Vroeger een bloedhekel aan de Star Trek-reeksen, ook al omdat ze de zondagavond thuis áltijd opstonden. Dat campy ruimtegebeuren interesseert me dan ook voor geen meter en het is vooral het soapgebeuren waarmee Abrams' reboot me overtuigt.

Coole, trendy personages in de mix gegooid met een stevige portie humor. Ook visueel niet slecht maar toch wat "steriel" om echt indruk te maken.

Wat de acteurs betreft wordt deze Star Trek in mijn ogen compleet gedragen door de erg charismatische Chris Pine, hoewel er daarnaast nog wel een aantal geinige figuren rondlopen. Minder geslaagd vind ik echter de rol van Eric Bana, die blijkbaar dacht dat hij in een verfilming van Tom & Jerry ofzo was terechtgekomen.

Geen meesterwerk maar J.J. Abrams blijft toch wat van een wonderboy!

avatar van otherfool
Ik ben haast het tegenovergestelde van een 'Trekkie' maar deze film beviel me over de hele lijn wel. De karakters van Kirk en Spock staan veel meer centraal dan effecten of de gebruikelijke hoepla, en gelukkig maar. Helaas zakt de film wel halverwege in met wat ruimtereizen mumbo jumbo, maar vooruit dan maar weer.

Speciale aandacht voor de jonge cast die de film schijnbaar moeiteloos weet te dragen; vooral Quinto maakt indruk als jonge Spock. Gelukkig ook geen achterlijk lange speelduur hier, waar de huidige blockbusters zich nog wel eens aan bezondigen.

Echt fan zal ik niet worden, maar 'Star Trek' is een meevaller gebleken. 3*.

avatar van Lennert
Visueel zeer plezierig om naar te kijken, al laat het script nog wat te wensen over.

Het heeft me even gekost om er achter te komen of ik Kirk nu wel of niet vervelend zou vinden, maar uiteindelijk heb ik hem toch het voordeel van de twijfel gegeven. De cast was wat mij betreft uiteindelijk best sterk en enthousiast (Scotty was misschien wat over the top, maar ik vergeef Simon Pegg dit met alle plezier, zijn enthousiasme was hartverwarmend) en kreeg goed de ruimte zich uit te leven. Waar ik erg tevreden over was, is het feit dat de film zich gelukkig niet geroepen voelt om kinderachtige humor aan te brengen (zie Transformers 2) om een bepaalde leeftijdsgroep aan te spreken. Wat dat betreft was het een bewerking die goed serieus te nemen was en de fans niet tegen het hoofd hoeft te stoten.

Maar toch, ondanks alle kleurenpracht en actie miste ik een echt goed script. Uiteindelijk had ik meer het idee naar een hele dure pilot voor tv-serie te kijken, dan naar een op zichzelf staande film. Ik begrijp dat dit een opening moet zijn naar een nieuwe serie films, maar uiteindelijk vond ik het script de diepgang van een goede Stargate SG-1 aflevering niet overtreffen.

Desalniettemin is Star Trek toch een zeer leuke film te noemen die voor de die-hard sci-fi liefhebbers echter toch wat diepgang kan missen.

avatar van Near_Dark
Ik heb hem eind mei gezien in de cinema...

Dit was nog eens een spektaculaire SF-Film
Het was geleden sinds "Serenity (2005)" dat'k nog zo'n goeie SF-Actiefilm heb gezien,
die zijn echt een zeldzaamheid geworden.

De film vliegt er stevig in met een adembenemende actiescène die meteen de toon zet.
De special effects zien er ongelooflijk goed uit en ook de emotionele kant van het verhaal is dik in orde, je leeft mee met de personages en hoopt dat ze de vele gevechten overleven.

Enig minpunt vond ik dat er af en toe gesprekken in voorkwamen die volgepropt zaten met technische termen die moeilijk te volgen zijn door NIET-Star Trek fans, gelukkig zijn die tot een minimum beperkt.

Wat deze film zo goed maakt is het gevoel voor humor dat erin verwerkt zit, zoals Kirk die de ene spuit na de andere in zijn nek geramd krijgt nadat hij moedwillig ziek was geworden om toch maar aan boord te kunnen geraken van de USS-Enterprise.
Of Chekov die Engels spreekt met een loodzwaar Russisch accent, da's om niet meer bij te komen van't lachen !

8/10.
Een bangelijk goeie SF-Actiefilm die ik op DVD/Blu Ray ga kopen als hij uitkomt
Hopelijk brengen ze een Special Edition uit met extra scènes, want soms wou ik meer te weten komen over de personages, hopen maar dat die er ook komt .

Filmsite : Star Trek | Official Movie Site | On Blu-Ray and DVD November 17 | Star Trek Movie - startrekmovie.com

avatar van Spetie
Ik ging echt als totale leek deze film in. Ik heb niets met Star Trek en zal en na deze film waarschijnlijk ook nooit wat mee krijgen, maar toch viel het me op zich redelijk mee en is het verhaal ook als niet-kenner wel goed te volgen. Het eerste gedeelte is duidelijk het beste van de film. De karakters van Kirk en Spock worden geïntroduceerd en er wordt de tijd genomen om alles aan de kijker uit te leggen. Vooral Spock is een fijn personage en wordt ook erg goed gespeeld door Zachary Quinto. Zijn acteerwerk steekt dan ook ver boven de rest van de cast uit wat mij betreft. Toegegeven er gebeurt van alles en het tempo van de film is lekker hoog, maar spannend of echt heel leuk wordt het nergens. Dat komt ook omdat de schurk in deze film (Eric Bana) totaal niet imponeert. Erg slappe hap van zijn kant en een soort van schurk dat je als kijker al zovaak hebt gezien. Ook gaat het er in de Enterprise af en toe erg onserieus aan toe, op zich geen probleem, ware het niet dat hun levens constant in gevaar zijn en ze daar wat mij betreft wel wat serieuzer mee om zouden moeten gaan. Desondanks is het allemaal wel behoorlijk onderhoudend en als het tweede gedeelte niet wat minder was geweest was ik zelfs op drie sterren uitgekomen. Nu wordt het helaas een halve ster lager.

Onderhoudende film zullen we maar zeggen. Hoewel het zeer leuk was om veel oude bekenden geintroduceerd te zien vond ik het verhaal niets bijzonder en ook niet spannend. Slecht was de film zeker niet want er werd goed in geacteerd en de beelden waren regelmatig fraai. Maar op de een of andere manier kon ik toch niet echt in de ban raken van deze film (vond hem persoonlijk iets te lang duren ook) en vond ik hem meer onderhoudend dan echt goed. Was overigens wel leuk om de originele Spock weer eens terug te zien.

avatar van Apollinisch
Opent met een wat overbodige flashback, maar de scène erna [-] maakt alles goed. Zo integreer je muziek!

Van de rest van de film gaat nagenoeg net zoveel geestdrift uit. Het verhaaltje is leuk, de settings zijn top en de special effects zijn perfect. Wat mij betreft maakt Abrams hierna een film met enkel van die ruimte-explosies. Geweldig om te zien.