Star Trek into Darkness (2013)

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door J.J. Abrams
met Chris Pine, Zachary Quinto en Zoe Saldana

'Star Trek into Darkness' volgt de bemanning van de Enterprise, als zij terug naar de Aarde worden geroepen. Daar ontdekken ze dat een niet te stoppen terreurbeweging binnen de Starfleet de vloot heeft vernietigd, samen met alles waar zij voor staat. Als gevolg daarvan verkeert de wereld in staat van crisis en moet Captain Kirk (Chris Pine) een klopjacht leiden op de verantwoordelijken. Hij blijkt daarbij nog een persoonlijke rekening te moeten vereffenen. Kirk leidt zijn team door een wereld die meer weg heeft van een oorlogsgebied, waarbij vriendschappen verscheurd zullen worden en offers gemaakt moeten worden voor de enige familie die Kirk nog heeft: zijn bemanning.

Uitstekende film waarin één man de oorlog verklaart aan Starfleet. Een geslaagd tweede deel uit de nieuwe Star Trek reeks, en zelfs iets beter dan zijn voorganger. Simpelweg een goed verhaal, veel actie en spanning en een vleugje humor om de mix af te maken. Vermakelijk van begin tot eind en een leuke wisselwerking tussen Kirk en Spock.

avatar van john mcclane 2
heb een en twee achter elkaar gezien .
allebei top films,maar een heeft wel wat foutjes.teveel in een film,om de reboot op te starten.
maar dat stoort niet,want het word fantatisch in beeld gebracht.viel me alleen op na dat ik hem voor de 3e keer zag.
deze was iets beter.m.a.w helemaal een top film.
j.j is een regiseur waarvan ik wenste dat hij 10 jaar eerder was begonnen want de man verstaat zijn vak.
in tegen stelling tot andere ZOALS bay en cameron en hun laaste films weet JJ abrahms tegekke actie MET een goed verhaal wel goed samen te laten komen.
zijn light flash knipoog is soms iets te veel aanwezig(ja ja ik weet wie je bent)
en zijn vast meer regiseurs die dat doen.

een kennis mij is een ongeneerde trekkie.spreekt klingon,verslint de boeken en heeft zelfs een startrek tattoo.
hij zei als hij JJ tegen kwam dat hij hem op zijn bek zou slaan.
maar dat is het hem nu juist,,,ik vond het hele startrek "old school" best interesant,en een facinerend gegeven,maar het trok me totaal niet.
in mijn ogen heeft het zelfde gegeven,een prachtige draai gegeven.
met voorzover ik weet redelijk respect.maar ja ik ben geen trekkie.
ik kijk enorm uit naar zijn star wars versie.alhoewel ik wel mijn twijfelfs heb dat disney een vinger in de pap heeft.
deze film was een prachtige SF ,met inhoud.en veel vaart .
dikke 4.

avatar van Gish
Alle charme van de oude televisieserie wordt hier letterlijk opgeblazen. Hysterie verpakt in 132 minuten onzin. Ik voel de aantrekkingskracht van dit soort moderne actiefilms niet, en vond het zonde van mijn tijd. Beam me up Scotty !

avatar van IH88
Ik ben zeker geen "trekkie" maar wat een heerlijke sf-film. Het wordt allemaal geweldig in beeld gebracht en de chemie tussen Spock en Kirk is goed uitgewerkt. In de eerste film is de basis hiervoor al gelegd en hier wat het verder uitgebouwd.

Ik ben een echte Star Wars liefhebber en de franchise is bij J.J. Abrams wel in goede handen!

avatar van DragQueen
Een geslaagde Star Trek film, en zeer vermakelijke kost om te zien. De special effects zien er werkelijk geweldig uit. En net als in het vorige deel, is er een goed uitgedacht verhaal aanwezig. Dezelfde vertrouwde gezichten keren weer terug, en de chemie tussen Spock en Kirk is geweldig. 4 Sterren.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Meer van hetzelfde uit deel 1. Leuke blockbuster met de nodige actie, maar verder een vrij apatische actiefilm. Het is allemaal nogal volgens het boekje, nergens echt verrassend. Doet me wat denken aan de Marvel-verfilmingen. Maar verder wel entertainend.

Ik had nochtans hoop als ze op de eerste planeet zijn met de vulkaan. Mooi gemaakt en een verfrissing tegenover de vorige film. Helaas blijft het bij een opwarmer en gaat de rest door in een saai ruimteschip. De interactie tussen Kirk en Spock gaat wel en ook Scotty mag iets meer doen. De rest loopt op automatische piloot.

Geweldige film! Heel vermakelijk!

avatar van brabusRUS
Minder dan de vorige. Ik miste op 1 of ander manier de sfeer in deze film. Vond het allemaal iets te bombastisch, misschien iets te veel actie en weinig verrassend. Alles was een beetje middelmatig en pakte mij nergens, zowel de dialogen als het verhaal. Daarnaast vind ik Chris Pine toch een misscast. Ook miste ik de aliens, je ziet ze slechts paar keer in beeld.

Niet super slecht, maar goed kan ik het ook niet noemen. 2,5*

avatar van BananenMan1982
De eerste keer was het me niet opgevallen maar gisteren op tv heb ik me kapot lopen ergeren aan het feit dat er in elk shot een lens flare zat.

Gelukkig bewijst JJ in tegenstelling tot Michael Bay dat je naast veel actie ook nog een goede verhaallijn kan hebben.

avatar van DVD-T
Een heel andere toon dan het geweldige eerste deel. En dat is een goed iets. Houd de serie erg fris door met iets heel anders te komen.

Qua verhaal zit er hier veel meer in en zit het ook erg goed in elkaar. Alleen wat lastig om daarin uitgebreid in te gaan om niet te veel te hoeven spoileren. Het is vooral genieten van de spelletjes tussen Harrison en de crew van de Enterprise. Ook worden hierin de karakters wat meer en wat beter/verder uitgewerkt. Kirk krijgt wat meer mee nu hij onder druk staat en wat emotioneler is. De relatie tussen Spock en Kirk bereikt hier het hoogtepunt. Prachtig en erg zorgvuldig gedaan. Vooral in de scene waarvan die anders utpakt dan je had verwacht. Erg goede zet ook van de makers. Maar ook de relatie tussen Spock en Uhura is prettig om naar te kijken en vind het niet vreemd of erg dat ze in deze franchise iets met elkaar hebben. Passend in deze films. Maar ook Harrisons verhaal en beweegreden is erg goed gedaan. Ook fantastisch geïntegreerd in het geheel en fantastisch vertolkt door Benedict Cumberbatch die van mij vaker dit soort rollen mag spelen. Ook goed in actie trouwens iets wat ik op voorhand niet helemaal verwacht had. Alice Eve's Carol Marcus is een leuke toevoeging. Een erg mooie vrouw ook. Urban als Bones is net zo perfect voor dit personage als Kelley dat was. De acteurs geven ook allemaal hun alles en dat is terug te zien in de film.

Filmtechnisch is het allemaal geweldig. De visuele effecten zijn net als in Star Trek van het hoogste niveau. Alle shots zijn nagenoeg perfect en met veel liefde behandeld. San Fransisco ziet er geweldig uit. Beide starships zijn groot en gewoon bad-ass. Production design is erg goed en Mindels camerawerk mag er zeker weer zijn. Ook de lensflares, Abrams trademark, zijn nog steeds erg passend. Hoewel er niet heel veel actie in zit, is ook dit van een hoog niveau. De Kronos scene is verbluffend goed gedaan. Veel grote scenes zijn er niet, maar zijn helemaal wow. Vooral de climax. Ook de wat kleinschaligere actie scenes zijn erg goed. Was vooral onder de indruk van de Mid-Warp achtervolging/gevecht met de ondersteunende sound design. De climax is adrenaline opwekkend en zoals gezegd is de scene die daaraan vooraf gaat een erg sterk staaltje cinema. Prachtige begeleiding daar ook van de score van Giacchino. Die man heeft zichzelf hier overtroffen zeg. De main theme en London Calling zijn nog de twee andere sterkste stukken in Into Darkness.

Hoewel erg anders, heb ik hier net zoveel van genoten als van het eerste deel. Jammer dat Abrams niet terug keert voor Star Trek Beyond maar ik weet zeker dat Justin Lin ook geweldig werk gaat leveren en van Abrams overstap naar Star Wars gaan we ook zeker genieten.

avatar van knusse stoel
Het is en blijft een genoegen om nu en dan een "Trekkiefilm" te zien, deze heb ik op een redelijk beeld (139 cm) gezien en met het geluid rondom is het een streling voor de zintuigen. Althans, bij mij.
Het verhaal speelt zich rondom de jonge kapitein Kirk af en deze moet er voor zorgen dat aan het einde van de film alle problemen die zijn veroorzaakt door talrijke tegenstanders en door missers van hemzelf, opgelost zijn. Dat zorgt voor ruim 2 uur spanning en sensatie, waarin weinig plaats is voor romantiek of andere rustmomenten.

avatar van Decec
Decec schreef:
Uitstekend actie/SF film...
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Mooi gemaakte SF film...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Heerlijk genoten...

Herzien gezien, bovenstaande tekst bleef het zelfde, maar 3D is nog mooier, uitstekend kwaliteit breedbeeld...
Uitstekend mooi gemaakte SF...
Top film!

avatar van IH88
Star trek: Into Darkness

Star Trek: Into Darkness is een erg lekker vervolg op het eerste deel die makkelijk wegkijkt en geen moment verveelt. De chemie tussen de crew van de USS Enterprise blijft geweldig en het is een genot om de acteurs aan het werk te zien. Pine, Quinto, Saldana, Urban, Pegg, Cho en Yelchin zijn weer erg sterk op dreef en Alice Eve is een leuke toevoeging als Carol. De lol spat er vanaf!

Benedict Cumberbatch is ook sterk als soort van bad guy en dat stalen ietwat aparte gezicht werkt uitstekend. Cumberbatch kan goed emotieloze karakters spelen en in deze film is dat niet anders. De actiescènes zien er spectaculair uit en de combinatie actie/humorvolle oneliners werkt goed. Het verhaal is een beetje mager maar het is interessant genoeg om te blijven volgen. Visueel ziet de film er prachtig uit met de vele scènes in de ruimte maar ook de steden zijn mooi vormgegeven. De vele knipogen naar de originele Star Trek series en films (Leonard Nimoy, de muziek, Khan) werkt goed en het blijft een nostalgisch gevoel geven wanneer de USS Enterprise in het begin uit het water opstijgt. Het einde is actierijk maar ook ingetogen en de band tussen Spock en Kirk wordt hier mooi neergezet. Quinto als Spock en Pine als Kirk blijven castingkeuzes die niet genoeg geroemd kunnen worden. Into Darkness is een heerlijk actieavontuur die niet lang beklijft maar waar je wel ruim twee uur van kan genieten.

Mijn 2de star trek film. Evengoed als de eerste, op naar de volgende.
Verhaal is goed. Het ziet er ook weer erg mooi uit. Niets op aan te merken.

Zalige onzin....( "draai 473 graden!!!.......... - hoe moet dat, vraag ik mij af) Kijkt lekker weg,maar daarna heb je wel behoefte aan een melige romcom om op adem ty komen..Je wordt wel moeiiiii van die film.

avatar van Panta Rei
Zo vroeg ik me af hoe dat gaat met het geven van coördinaten. Alles in de ruimte beweegt namelijk met een bepaalde snelheid en als je een wapen instelt op een bepaald coördinaat, dan schiet je waarschijnlijk een gat in de ruimte.
Want voor dit soort coördinaten heb je geen enkel referentiepunt.
Verder was het wel een aardige film hoor.

avatar van hijman1946
Gish schreef:
Gish

Echte naam: Lillian Diana
Geslacht: Vrouw
Geboren: 14 oktober 1893 (122)
Woonplaats: Springfield, Clark County, Ohio, U.S.A.
E-mailadres: jc.bos@chello.nl

Zo de oudste vrouw ter wereld??? heb ergens gezien dat ze op deze leeftijd niet meer opgebeamd kunnen worden , Ben zelf groot star trek Fanaat heb ze allemaal op dvd

avatar van Capablanca
Redelijk onderhoudend, mooie effecten, de naam Star Trek waardig.

Prima actiefilm met uitstekend acteerwerk en formidabele visuele effecten. De film blijft boeien, ook al zijn de ontwikkelingen clichématig, en wordt nog iets boven de actiefilm uitgetild door de interessante one-liner

avatar van John Barry
Star Trek into Darkness vind ik eigenlijk erg vergelijkbaar met diens voorganger uit 2009. Dit is net als diens voorganger een vlotte film met een aantal vermakelijke actie scenes. Ook nu weer vind ik het jammer dat een groot van de bemanning van de Enterprise als een stel pubers overkomt. Bij de vorige Star Trek film schreef ik dat ze beter iets wat oudere castleden konden uitzoeken. Ik denk bij nader inzien dat misschien de leeftijd van de castleden niet het probleem is, wel dat ze een deel van hun wat jonger ogen dan ze werkelijk zijn. De cast doet wel hun best en men acteert over het algemeen wel goed. Maar toch hebben sommige ( zoals bijvoorbeeld Chris Pine als James T. Kirk ) toch net niet de juiste uitstraling. Van de bemanningsleden acteert Zachary Quinto als Spock nog wel het beste.

Het is leuk dat Leonard Nimoy als de oude Spock nog even opduikt. Echt groot is zijn rol echter niet. Dan hebben we nog te maken met Benedict Cumberbatch die ik echt geweldig vind acteren als Khan. Cumberbatch komt erg dreigend over. Zijn rol had in de film best nog wel wat groter mogen zijn.

Al in het begin van de film beland je als kijker midden in de actie en nergens verliest de film vaart. De spanningsopbouw vind ik voor een groot deel goed in elkaar zitten. Vooral mooi om te zien hoe de spanning wordt opgevoerd nadat Kahn zich heeft overgegeven. De film wordt vanaf dan echt spannend. Ook de verhouding tussen Spock en Kirk vind ik goed uit de verf komen. De special effects zijn erg mooi gedaan. De muziek van Michael Giacchino vind ik ook erg goed.

Aan het eind ontspoort de film wel een beetje. De achtervolging van Spock op Kahn waarin Spock superheldachtige toeren uithaalt vind ik wat teveel van het goede. Daarnaast zie je Kirk zo zelfde actie doen als Spock in The Wrath of Khan. Toch wel goedkoop dat Kirk toch al weer vrij snel rondhuppelt. Ik ben niet zo fan van de film The Search for Spock. Toch vind ik het verhaal in die film met de zoektocht naar Spock en diens echte terugkeer wel interessant. Het was alleen toen niet zo goed en spannende uitgewerkt. Was wel leuk geweest als men als vervolg van into Darkness het opnieuw probeerde met dan nu een zoektocht naar Kirk. Helaas heeft men daar niet voor gekozen en kiest men voor de makkelijke en flauwe weg om Kirk zo snel weer de oude te laten zijn.

Al met al vind ik into Darkness wel een redelijk geslaagde film. Jammer dat de film aan het eind wat de mist in gaat. Maar bijna alles wat ervoor kwam maakt een hoop goed.

super te gek 2e deel...

vette film , ben nochtans niet aan al dat sapce gedoe , maar deze film is spannend met heel goed acteerwerk

Niet slecht, ze doen hun best, maar de charme van de eerste films met de oude acteurs is volledig weg. Al komt Leonard Nimoy nog even kijken, maar zijn rol kan je nog moeilijk een echte rol noemen natuurlijk.
Wel 10 keer beter dan de "Next Generation" toestanden want die waren gewoonweg een ramp.

avatar van john mcclane 2
Wat is JJ abrams toch een enorme eind baas!
Goed script, heerlijk tempo , en waanzinnige actie.
Kijk hem nu voor de derde keer , en het moet gezegd dat bennedict een enorm plus punt is.
Die man tot nu toe weinig verkeerds zien Doen op zoolander 2 na.
Natuurlijk hoor ik ook van die hard star trek fans ( je weet wel , diegene die klingons kunnen spreken ) dat ze walgen van dit product .
Maar het is pure vakmanschap .
En in alle eerlijkheid ( ik keek deze bewust opnieuw ) voel ik de bui al hangen als abrams niet meer aan het figuurlijke stuur zit.
Gemengd ontvangen , binnenkort kijken.

avatar van Filmkriebel
Star Trek films... ze blijven toch moeilijk om te beoordelen. Aan de ene kant zien ze er geweldig uit en is dit werkelijk een plezier om naar te kijken (zeker de crash van de Vengeance op het einde was fenomenaal ), anderzijds vind ik de verhalen nooit echt boeiend genoeg. Veel technische prietpraat, omdat ook dat een echte Star Trek film maakt. Ik moet wel zeggen dat ik alle acteurs vrij behoorlijk vond overkomen. Ze slagen erin om hun personage meer diepte te geven dan je van zo'n film zou verwachten; zeker McCoy en Spock doen de originele serie alle eer aan. Pine is een goed alternatief voor Shatner, maar William Shatner is dan ook onvervangbaar in de rol van James Kirk. Een tegenvaller in deze film is Cumberbatch, maar denk dat ik vrij alleen sta met die mening. Hoe hij zich inspant om geloofwaardig te zijn als bad guy druipt van het scherm. Nee, als bad guy vond ik hem niet overtuigen. Jammer dat de Klingons geen grotere rol kregen. Conclusie : makkelijk kijkvoer, zwak verhaal.

avatar van dvdfreak123
Toch wel een heerlijke film deze star trek into darkness. Is mij persoonlijk nog beter bevallen of de eerste die ik ook wel goed vond. Ben zoiezo wel meer een star wars fan dan een star trek fan. Maar film wist me van begin tot einde te boeien, met mooie heerlijke special effects. Cast deed het weer prima. En in tegenstelling tot hier boven geschreven vond ik Cumberbatch wel heerlijk gecast als bad guy. wel spijtig dat we niet wat meer gevechten zagen zoals tegen de klingons want die scene was heerlijk. . En daar was Cumberbatch ook heerlijk in volle actie. Kijk al uit om de derde film te kijken. 8/10

avatar van Alathir
Wederom een geweldige Star Trek film. Waar deel 1 van de reboot eerder de focus legt op op komedie is dit deel meer gericht op drama. Dat is ook vrij goed gelukt zeker nu je de personages al beter hebt leren kennen. De visuele effecten spatten van het scherm en ik dacht niet dat ik het ooit ging zeggen maar wat speelt Benedict Cumberbatch hier geweldig in. In sommige rollen is hij geweldig en in andere rollen kan ik hem niet uitstaan maar hier is hij wederom subliem en geloofwaardig. Ook de rest doet het weer leuk en werd ik gewoon droevig bij een scène met Chekov (RIP Anton Yelchin). Hij zal niet snel vergeten worden door mij, wat een zonde van al dat talent. Hop naar het laatste deel!

avatar van Phantasm
Uitstekende science-fictionfilm die lekker wegkijkt. Prima vermaak. Net zo goed als zijn voorganger.

avatar van Henry Spencer
Zwak verhaal waar geloofwaardig en logisch verhaal het moet afleggen tegen flitsende actie. En dat bespottelijke snelle telefoontje van spock jr naar Spock sr... Komaan zeg.
Er kon wel al eens gelachen worden, ja. Maar niet op dezelfde manier als bij de ouwe rakkers. En dat het weer een doorslagje geworden is van een al eerder verfilmd star trek verhaal zegt genoeg: er was gewoon geen inspiratie voor een werkelijke reboot...

avatar van david bohm
Heeft mij niet kunnen bekoren de tweede moderne Star Trek. Verhaal en de film begint nog aardig maar raakt ergens in het heelal het spoor bijster. Door de aanwezigheid van Alice Eve uitgekeken.

avatar van Boneka
brabusRUS schreef:

Niet super slecht, maar goed kan ik het ook niet noemen. 2,5*

Grappig dat vond ik nu juist andersom. Deze is juist minder bombastisch dan de eerste.

avatar van Boneka
Vond dit toch een stuk beter dan de eerste in de nieuwe reeks. Minder bombastisch chaotisch, maar het blijft wel allemaal vol en druk. Helaas vallen we weer midden in een strijd alsof je iets gemist hebt. Gelukkig wordt ie daarna een stuk beter al blijf ik het gekibbel onderling soms wel irritant vinden. Ze kunnen zich beter richten op het team vs de vijand. Deze vijand bestond voornamelijk uit de persoon van Khan gespeeld door Benedict Cumberbatch en dat was deze keer een hele goede keuze! Wat een geweldige rol had hij in deze Star Trek. gelukkig gaat ie niet dood dus wellicht zien we hem nog eens een keer terug

De spanning blijft mooi tot het eind al weet ik niet of deze nieuwe Star Trek serie mij blijft bekoren. De hypermoderne stad ziet er weliswaar schitterend uit, maar alles blijft wel zo erg kil, koel en druk. Liever zie ik een Star Trek zoals vroeger op ontdekkingsreis met alle gevaren van dien. Hoe dan ook deze Star Trek was zeker niet saai en prachtig in beeld gebracht. Smaakt naar meer al zijn de kritieken van de volgende Star Trek helaas weer een stuk minder.

Film 4.0
Beeld 4.5 (4K)