Star Trek into Darkness (2013)

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door J.J. Abrams
met Chris Pine, Zachary Quinto en Zoe Saldana

'Star Trek into Darkness' volgt de bemanning van de Enterprise, als zij terug naar de Aarde worden geroepen. Daar ontdekken ze dat een niet te stoppen terreurbeweging binnen de Starfleet de vloot heeft vernietigd, samen met alles waar zij voor staat. Als gevolg daarvan verkeert de wereld in staat van crisis en moet Captain Kirk (Chris Pine) een klopjacht leiden op de verantwoordelijken. Hij blijkt daarbij nog een persoonlijke rekening te moeten vereffenen. Kirk leidt zijn team door een wereld die meer weg heeft van een oorlogsgebied, waarbij vriendschappen verscheurd zullen worden en offers gemaakt moeten worden voor de enige familie die Kirk nog heeft: zijn bemanning.

avatar van Boneka
brabusRUS schreef:
Minder dan de vorige. Ik miste op 1 of ander manier de sfeer in deze film. Vond het allemaal iets te bombastisch, misschien iets te veel actie en weinig verrassend. Alles was een beetje middelmatig en pakte mij nergens, zowel de dialogen als het verhaal. Daarnaast vind ik Chris Pine toch een misscast. Ook miste ik de aliens, je ziet ze slechts paar keer in beeld.

Niet super slecht, maar goed kan ik het ook niet noemen. 2,5*

Grappig dat vond ik nu juist andersom. Deze is juist minder bombastisch dan de eerste.

avatar van Boneka
Vond dit toch een stuk beter dan de eerste in de nieuwe reeks. Minder bombastisch chaotisch, maar het blijft wel allemaal vol en druk. Helaas vallen we weer midden in een strijd alsof je iets gemist hebt. Gelukkig wordt ie daarna een stuk beter al blijf ik het gekibbel onderling soms wel irritant vinden. Ze kunnen zich beter richten op het team vs de vijand. Deze vijand bestond voornamelijk uit de persoon van Khan gespeeld door Benedict Cumberbatch en dat was deze keer een hele goede keuze! Wat een geweldige rol had hij in deze Star Trek. gelukkig gaat ie niet dood dus wellicht zien we hem nog eens een keer terug

De spanning blijft mooi tot het eind al weet ik niet of deze nieuwe Star Trek serie mij blijft bekoren. De hypermoderne stad ziet er weliswaar schitterend uit, maar alles blijft wel zo erg kil, koel en druk. Liever zie ik een Star Trek zoals vroeger op ontdekkingsreis met alle gevaren van dien. Hoe dan ook deze Star Trek was zeker niet saai en prachtig in beeld gebracht. Smaakt naar meer al zijn de kritieken van de volgende Star Trek helaas weer een stuk minder.

Film 4.0
Beeld 4.5 (4K)
Geluid 4.5
Extra's 5.0

avatar van Roger Thornhill
Wat mij betreft het beste deel van de reboot tot nog toe, vooral dankzij een nare Benedict Cumberbatch en de fantastische CGI wanneer diens ruimteschip de stad binnendendert. Ook verder fraai gefilmd met een aardig plot, een sexy potentiële-love-interest en goede vertolkingen, hoewel ik inmiddels wel een beetje genoeg heb van die flauwe accenten van Simon Pegg en Anton Yelchin.

avatar van wihu61
Tja... we hadden ooit eens Star Trek TOS en als verrassend sterk vervolg Star Trek TNG. Ook volgde er in beide gevallen een aantal films die vaak mooi aansloten, waarbij ik de eerste: "The motion picture" nog steeds de sterkste vind. Vaak stonden elementaire levensvragen en morele dilemma's centraal, en de nu wat knullige special effects in met name TOS stoorden daarbij niet, misschien omdat ze ook niet de hoofdrol speelden. Maar goed, daar kan de moderne kijker (onder de 20?) toch geen genoegen meer mee nemen?

Wat is er zoveel jaren later dan van overgebleven? Deze rommel dus: één en al eindeloze onzinnige actie en... explosies, explosies en nóg wat explosies. En dan die ogen... zo intens blauw ingekleurd heb ik ze nog niet eerder gezien. Niet uit te kijken deze videogame.

avatar van Shadowed
Het vervolg.

Op bepaalde stappen is het vooruit gegaan, op bepaalde stappen ook weer achteruit, en bepaalde nieuwe elementen werken en sommige werken weer niet. Kortweg komt het dus vooral uit op hetzelfde niveau als deeltje 1, en dat betekend dus hetzelfde cijfer.

Dat Abrams de relatieopbouw tussen karakters niet goed deed zat er bij mij nog vers in, maar daar heeft hij dus nog steeds lak aan. Er vanuit gaande dat het in deel 1 wel snor zat, gaat hij gewoon verder met het verhaal hier en beken ik weinig vooruitgang in enige opbouw. De randomness heerst er ook nog steeds. ruzie tussen Quinto en Saldana bijvoorbeeld. Aanleiding was er wel, maar het moment te plots.

Qua acteerwerk ook niet veel vooruitgang. Pine blijft nog steeds een wat lege hoofdrol en Quinto blijft ijn zijn rol te veel verbleken. Hij kan gewoon totaal niet opboksen tegen de andere Spocks bijvoorbeeld. Saldana is weer vreselijk. In deel 1 was het nog ok, maar hier keren die irritante opeisende trekjes weer terug. Saldana die die taal spreekt bijvoorbeeld. Vreselijke scene. Echt belachelijk.

Maar de komst van Cumberbatch is wel een positief puntje. Alhoewel het redelijk theatraal en gemaakt is, is het wel echt een karakter met charme. Een beetje voorspelbaar soms, maar daarom niet minder leuk. Voor de rest een minder prominente rol voor Yelchin, en een iets prominentere voor Pegg. Het weegt elkaar dus degelijk af.

Visueel soms erg gaaf. Soms nog steeds wat houterig. Maar de designs mogen er nog steeds zijn en enkele actiescènes en spektakelmomenten zien er wel heel behoorlijk uit. Die crash op de aarde. Gaaf! Jammer dat er daarna respect aan de kapitein wordt betoond, maar niet aan de duizenden die waarschijnlijk bedolven waren onder de crash. Beetje lomp schrijfwerk weer. Of heb ik eroverheen gekeken?

Plot tracht iets intelligenter te zijn, maar Abrams houdt het allemaal nog te doorzichtig en voorspelbaar. Iets meer boodschap, maar veel verschil met deel 1 maakt het niet echter. Wel blijft het allemaal vermakelijk en ziet het er visueel wel vaak weer knap uit.

Het is een degelijke film geworden, maar het blijft die lompe regie die hem in de weg blijft staan. Energiek is het zeker, maar Abrams heeft echt nog wel wat te leren in de grote Hollywoodstoel.