Star Trek: The Motion Picture (1979)

Sciencefiction
132 minuten / 136 minuten (director's cut)

geregisseerd door Robert Wise
met William Shatner, Leonard Nimoy en DeForest Kelley

Een buitenaards fenomeen van ongekende grootte komt op de Aarde af, alles op zijn weg vernietigend. Het enige schip in het bereik is de U.S.S. Enterprise. Terwijl kapitein Decker zijn schip klaarmaakt voor het gevaar arriveert de legendarische kapitein James T. Kirk met het bevel om de leiding over de Enterprise over te nemen. Het is echter al drie jaar geleden dat Kirk de Enterprise voor het laatst leidde... is de taak om de Aarde te redden wel aan hem besteed?

avatar van krosnicky
Dan hebben ze na de Animated series 5 jaar de tijd gehad om een film in elkaar te boksen dan komen ze af met dit een saaie langdradige film die 45 min te lang duurt naar mij goesting dan zit je daar 2 uur te geeuwen naar reete trage beelden dan komen we eindelijk aan de climax een oude nasa satelliet en dan zeg je van heb ik hiervoor 2uur van me leven verspild .
Ik hoop dat de overige 10 films en overige 4 series ( want ik heb de films Star trek en star trek into darkness en de series TOS , TAS en ENT al gezien ) beter zijn dan deze al denk ik van wel want ik was al op voorhand gewaarschuwd dat dit 1 van de mindere star trek films is nu ja ik heef hem toch een 2 voor de soms mooie beelden en natuurlijk voor Leonard Spock Nimoy en DeForest Bones Kelley zij speelden weer fantastisch.
Op Naar Wrath Of Khan.

avatar van Phantasm
Zoals al eerder vermeld, slaapverwekkend, want er gebeurt niert veel in, tegenvaller.

avatar van jipt
De effecten van Douglas Trumbull (2001: ASO) zijn adembenemend (zeker in hoge kwaliteit), maar verder is het nogal een saai gebeuren. 2*

avatar van EIGER3970
Eén van de betere Star Trek Films. Alle problemen worden opgelost door gepraat, dit was zo ook in de Star Trek series. De laatste Star Trek films zijn voor mij te bombastisch.

Goeie film waarin de Enterprise op missie gaat naar een buitenaards fenomeen dat zich richting de aarde beweegt. De eerste Star Trek film die een decennia na de originele serie uitkwam. Er is op zich genoeg vooruitgang in het verhaal en er gebeurd ook genoeg, maar het tempo ligt nogal laag (er zijn voornamelijk te veel en te lang aangehouden shots van de ruimte). Mooie muziek van Jerry Goldsmith, special effects die er nog prima mee door kunnen (vooral leuk om te zien in het huidige cgi-tijdperk) en een goeie finale.

In de herziening met 0.5 sterren verhoogd.

avatar van korenbloem02
Meest ambitieuze 'episode' van de TOS.

avatar van jono
Wanneer een onbekend ruimtevaartuig op de aarde afkomt worden captain Kirk en zijn bemanning erop uitgestuurd om het vaartuig te onderscheppen.

Star Trek: The Motion Picture is een niet al te bijzondere science fictionfilm. Pluspunten zijn de mooie sets en de voor die tijd vrij aardige special effects. Ook is het leuk om de leden van de Enterprise weer eens in actie te zien. En de muziek van Jerry Goldsmith is gewoonweg fantastisch. Het verhaal is echter niet al te sterk, erg traag en er had wat mij betreft wel een half uur uit gekund. Al met al toch een matige film wat mij betreft. 2,5*

avatar van Ummmagummma
Er is weer contact met Voyager 2, na wat storingen en een reset is de in augustus 1977 gelanceerde ruimtesonde na twee weken weer operationeel, niet slecht voor een sonde die zo'n 5 jaar mee moest gaan.

Ik moest uiteraard denken aan V'ger, oftewel Voyager 6, die na 300 jaar terugkeerde naar haar maker. Het gegeven van de eerste echte Star Trek is wel heel gaaf en maakte destijds diepe indruk op een jongetje van ruim 11 jaar die met zijn vader naar de bioscoop was. Durf ik 'm nog een keer te kijken?

Voor die tijd waren de SFX geweldig, en de film smeekt echt om een bioscoop scherm. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een fraaie thuisbioscoop heb met alles erop en eraan, en de Directors cut op DVD heb. Helaas is die niet geweldig van kwaliteit, ik heb begrepen dat de Blu Ray echt veel beter is.

Een mooi gegeven en mooie special effects maken helaas nog geen goede film. Het tempo is af en toe echt te laag, dat is nog niet zo erg als je als redelijke fan de "refit" van de Enterprise mag meemaken, maar zeker bij de uitgesponnen beelden van het vreemde ruimteschip is er teveel gekeken naar 2001, met het grote verschil dat Kubrick dat gewoon veel beter deed.

Het oogt allemaal veel beter dan de bordkartonnen sets van de originele serie, gelukkig maar, want helaas zijn de wat cheesy en langdradige dialogen wel gebleven, net als het houterige acteerwerk van sommige hoofdrol spelers. Ik kijk naar jou William Shatner. Persis Khambatta kan zoveel zeggen met alleen haar ogen, fantastisch. Al met al is de crew lekker op dreef en is het acteerwerk nergens zo beroerd als in de Star Wars films uit dezelfde periode, wel jammer van de waardeloze kostuums.

Het is jammer dat de wat meer filosofische inslag van Star Trek het toch altijd weer moet afleggen tegen de knallende actiescènes van Star Wars. Deze film verdient het om echt eens goed afgestoft en opgefrist te worden, met een goede recut naar minder dan 2 uur. Het is zeker geen slechte film, maar helaas ook niet de absolute topper die je zou willen dat het was.

avatar van Grindhouse62
Ik ben maar eens begonnen aan de herziening van de Star Trek filmserie uit eigen collectie. Ik heb de eerste 3 of 4 Star Trek films gezien in de bioscoop en de rest gehuurd in de videotheek. Uiteraard heb ik als klein jongetje de serie in begin van de jaren 70 op de duitse tv gezien. Hoewel ik Star Trek geen franchise bij uitstek vind, ik mij wel vermaak met de films. Star Trek - The Motion Picture is net als al zijn opvolgers gewoon 13 in een dozijn scifi actiepulp met een wisselend vermaak niveau. Star Trek: The Motion Picture uit 1979 is de kickoff om af en toe een film uit de serie te kijken.

avatar van wihu61
Grindhouse62 schreef:
... The Motion Picture is net als al zijn opvolgers gewoon 13 in een dozijn scifi actiepulp met een wisselend vermaak niveau.

Vreemd dat je het zo samenvat. The motion Picture is m.i. de sterkste van alle verfilmingen: sluit naadloos aan op de stijl van TOS, heeft erg sterke special effects en een bijzonder origineel en mooi uitgewerkt plot (de allang uit beeld verdwenen Voyager 1 heeft a.h.w. een eigen wereld gecreëerd). Een volwaardige film die tercht ook de tijd neemt om het verhaal te vertellen.

Het iets latere (en in mijn ogen duidelijk mindere) The Wrath of Khan voelt dan opeens weer aan als een geforceerd verlengde aflevering uit TOS. En wat er tegenwoordig gefabriceerd wordt... daar zeg ik verder maar niets over, maar ik behoor ook niet tot de doelgroep.

avatar van Grindhouse62
wihu61 schreef:

Dan kun je zien dat smaak en meningen sterk verschillen en dat is maar goed ook.

avatar van wihu61
Smaken verschillen, maar om dit prima verzorgde product nou "actiepulp" te noemen...
Dan hebben we dit allebei met andere ogen bekeken.

avatar van Filmkriebel
Star Trek heeft altijd willen uitpakken als de "slimme" science fiction en in vergelijking met hersenloos spektakel zoals Star Wars is dat ook wel zo. Hoewel ik in mijn jeugd geen trekkie was, speelden we vaak met kameraadjes die procedures na : raketten geladen? Jawel! En is de transporter al gecheckt? Ja hoor check! Dan zijn we klaar om te vertrekken. Het was dan altijd kibbelen wie kapitein Kirk mocht zijn...

De premisse van deze eerste langspeelfilm was veelbelovend en het dikke eerste uur blijft alles mysterieus en wil je weten wat er zich in die ruimtewolk verborgen houdt. Dat werkte wel en ik kreeg de indruk dat ik echt naar een spannende SF film aan het kijken was. Maar éénmaal het duidelijk is waar het allemaal naartoe gaat wordt het snel minder interessant. De supercomputer die op zoek gaat naar zijn schepper klinkt eigenlijk helemaal niet zo boeiend meer.
Star Trek is voorzien van sterke visuals van de hand van bekende namen als Douglas Trumbull, Syd Meade en John Dykstra die veel goedmaken waardoor de film me ook niet helemaal tegenzat. Ook SF boegbeeld Isaac Asimov droeg zijn steentje bij. Ergens tussen 3* en 3,5*